eitaa logo
معماری اسلامی«استاد قاسمی»
1.2هزار دنبال‌کننده
861 عکس
414 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺چرا مساجد را خانه بی‌خانمان‌ها نکنیم؟ ✍️تو این فصل سرما چرا باید درب مساجد و امامزاده ها بسته بمونه تا یه عده بی‌سرپناه نتونن شب رو راحت بخوابن؟! این همه مسجد تو شهرها هست چرا باید بی‌خانمان‌ها در اتوبوس یا کارتون بخوابن؟ آیا این قوانین رو خدا گفته؟؟! 🔹زراره گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم: در مورد خوابیدن در مسجد چه می‌فرمائید؟ امام فرمودند‌: اشکالی ندارد، به جز دو مسجدِ: مسجد النبی و مسجدالحرام. 📗کافی، ج۳، ص۳۷۰، ح۱۱ 🔹امام باقر علیه السلام فرمود: همانا مساکین در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله در مسجد شب را به صبح می‌رساندند. 📗قرب الإسناد، ص۱۴۸، ح۵۳۶ 🔹اسماعیل گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد خوابیدن در مسجدالحرام سؤال کردم؛ امام فرمودند: آیا برای مردم چاره‌ای جز خوابیدن در مسجدالحرام هست؟ اشکالی ندارد، گفتم: باد از انسان خارج می‌شود! فرمود: اشکالی ندارد. 📗قرب الإسناد، ص۱۲۷، ح۴۴۵ 👌مساجد و امامزاده ها تنها پناه واقعی مردم هستند که توسط مردم مومن ساخته شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دولت مسئول مسکن است دولت باید بازار مسکن را کنترل کند مسکن محل کاسبی نیست @tebeslami_ir
هدایت شده از T124.ir
✅اینم آرزوست🥺🤍 🌺معماری ایرانی اسلامی 👌هیمنه ی ساختمان سازهای بی در و پیکر غربی رو یک جا شکونده☺️ 😔ما که فقط حسرت میخوریم 💎کانال خبرگزاری طب اسلامی https://eitaa.com/t_124_ir https://telegram.me/t124ir —————————— ✅ کورکورانه و به سادگی آنچه را که می بینید یا می‌شنوید، باور نکنید، وقت بگذارید، تحقیق کنید ! @T_124_ir تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انتقاد آیت الله حائری شیرازی از سازمان منابع طبیعی و نمایندگان مجلس ♨️ 🔸 چرا به بهانۀ جلوگیری از زمین خواری، مانع احیای زمین های مَوات می شوید؟ 🔸 🌳 من به منابع طبیعی گفتم الهی شکر که امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان شما نبود وگرنه به عنوان اولین دستگیر می شد. شما اصلاً اجازه نمی دهید کسی هزار هکتار زمین احیا کند. خب اجازه نده! نتیجه اش چه می شود؟ ریزگردها ! 🌳 خانم ابتکار رفته بود شیراز، به شیراز جایزه بهترین هوای کشور را داده بود. اما نگفت که علتش چیست! علتش این بود که [طرح] «فلاحت در فراغت» ایجاد کرده! 🌳 شما می توانید از اول بگویید این زمین را ما به صورت به شما می دهیم. یعنی تا زمانی که درخت رویش است، این زمین ملک توست. به هر دلیل که این درخت خشک شد، این برمی گردد به ملکیت دولت. 🌳 قانون گذاران ما خیال می کنند با قیام و قعود می‌شود قانون گذاشت. نخیر! قانون را با می شود گذاشت. قانون را با میتوان گذاشت. @haerishirazi
🌫 گچکاری خانه امام صادق عليه السلام: اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ الْجَمالَ وَ التَّجْميلَ وَ يَكْرَهُ البُؤْسَ وَ التَّباؤسَ فَاِنَّ اللّه َعَزَّوَجَلَّ اِذا اَنْعَمَ عَلى عَبْدٍ نِعْمَةً اَحَبَّ اَنْ يَرى عَلَيْهِ اَثـَرَها. قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ؟ قالَ:يُنَظِّفُ ثَوبَهُ وَ يُطَيِّبُ ريحَهُ وَ يُجَصِّصُ دارَهُ وَ يَكْنِسُ أفْنيَتَهُ حَتّى اِنَّ السِّراجَ قَبْلَمَغيبِ الشَّمْسِ يَنْفِى الْفَقْرَ وَ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ؛ خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است.هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند.عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش راگچكارى كند، جلوى در حياط خود را جارو كند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروبخورشيد فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند. "ارشادالقلوب، جلد ۱، صفحه ۱۹۵" 🏔کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
«کو بینه،کو خزینه» به قلم طیبه فرید
«کو بینه،کو خزینه» روزهای آخر اردی بهشت، گل دادن آبشار طلایی ها که به خط پایان می رسد یاس رازقی تازه شروع می کند به گل کردن. درست همان موقع که بچه نارنج ها دارند قاطی آدم می شوند زیر درخت توت سیاه مورچه ها غوغا می کنند و این یعنی برنامه طبیعت بعد از این همه سال که از خلقت آدم می گذرد روی روال عادی خودش دارد پیش می رود. قربان مرام و معرفتتان که تا اینجای مطلب را خواندید، امروز داشتم درباره تغییرات طولی و عرضی فرهنگ می خواندم. آن جا که به خودت می آیی و می بینی یک برج یازده طبقه جای خانه ویلایی کمال آقا را پر کرده! و آدم ها خوشحال، خوشحال همه سرمایشان را داده اند دست انبوه سازها وصد مترخانه توی هوا خریده اند.انبوه سازها به خلق الله نگفتند که زندگی بین زمین و آسمان اقتضائات خودش را دارد. از شما که پنهان نیست! ما خودمان هم تازه ملتفت شده ایم که زندگی توی قوطی،آن هم طبقه سوم کلی اخلاق آدم را عوض می کند! وقتی بلا نسبت شما، درِ توالت و حمامِ بدون بینه و خزینه توی هال خانه آدم باز می شود می خواهی حال آدم عوض نشود؟! شده ایم پر از سودا! پر از اخلاق های چنین وچنان. خودمان کم بدبختی داشتیم کرونا هم که آمد اخلاقمان مشعشع تر شد! با اینکه تمام شده و شرش کنده شده اما هیچ چیز عین سابقش نشد!یک قلمش بویایی خودم! قوانین نچسب توسعه و پیشرفت آن قدر یواش و موذیانه تغییرمان داد که خودمان هم نفهمیدیم چه شد! حتی فرصت نکردیم با روزهای خوبمان خداحافظی کنیم. نقل حمام و توالت بود، از شدت کم جایی توی خانه های هوایی گاهی تلفیقشان می کنند! کاش بشر همان اول انقلاب صنعتی اینروزها را دیده بود،آن وقت شاید برای جهان اولی شدن این همه خودزنی نمی کرد. خدا بد ندهد، این انبوه سازی ماهیت را از معماری سلب کرده فکر کن با پدر ملت چه کرده!! زندگی توی قوطی لوازم خودش را دارد.آثار خودش را! سودای خودش را. یادش بخیر! یکی از مخالفین جدی انقلاب صنعتی پریوش خانم همسایه مان بود.همان همسایه که خانه ویلایی اش در محاصره خانه های چند طبقه بود. با اینکه وارد روزگار پیری شده بود اماهیچ وقت موهایش را رنگ نکرده بود.آن اوایل که بساط تغییر تازه مد شده بود زن های اغنیا با رنگ ومش و فقرا به ضرب دکلره موهایشان را رنگ و لعاب می دادند، پریوش هم نهایتش حنا را دَم می کرد ومی گذاشت روی فرق سرش. آن هم نه بخاطر اینکه سفیدی موهایش پیدا نباشد!نه!بخاطر خواصش. شأن پریوش اجلّ از این حرف ها بود.اصلا به تریج قبایش بر می خورد اگر کسی می پرسید چرا موهای سفیدت را رنگ نمی کنی آن وقت در جواب می گفت: _چشه به این قشنگی؟ خیلیم بهم میاد !!! تازه آقا کمال هم اینجوری دوس داره! راست می گفت!اینجوری پیر شدن خیلی به او می آمد. خیلی ها نمی دانستند این پریوش خانمی که موهایش را رنگ نمی کند دیپلم قدیم دارد،دور از جان شما از بس عقلشان توی چشمشان است. دیپلم قدیمی پریوش خانم به اندازه دکترای الان می ارزد. از نظر پری خانم یک عیب به حساب می آمد که آدم جا افتادنش را پشت رنگ و نقاشی قایم کند خصوصا که استاد کمال شوهر پری خانم هیچوقت از او چنین چیزهایی نخواسته بود. پریوش خانم و آقا کمال آنقدر با انقلاب صنعتی مخالف بودند که حمام و توالتشان را توی حیاط ساخته بودند. تمام ادوات حمام خانه کمال آقا ختم می شد به یک صابون روشور ویک لگن مسی رنگ و رو رفته حنا که سالی یکبار می دادندآقا یدیِ بازار مسگرها با قلع سفیدش کند و انبوهی سفیدآب فرد اعلی و یک سنگ پای قزوین. اما حالا چی؟! حمام ها نه بینه دارند و نه خزینه! حمام در جوامع پیشرفته صنعتی یک اتاقست و یک دوش و یک باکس پر از انواع و اقسام شامپوها و صابون ها!!! شامپوی سر، شامپوی بدن، شامپوی موی دماغ، صابون دور چشم! بشر صنعتی چکار دارد به خواص سفیداب و سنگ پا! خدا رحمت کند پریوش خانم و کمال آقا و همه اسیران خاک را. دور از گوش شما، ما درست همین الان وسط یک انقلاب صنعتی بزرگتریم و حواسمان نیست. بیست سال دیگر من مرده شما زنده!!!به همین سوی لوستر با همین دست فرمانی که انقلاب صنعتی دارد پیش می رود،همانطور که معماری سنتی پاک را به خاک و خون کشید و جایش حمام توالت ها را تلفیق کرد و حجاب از سر مطبخ برداشت، جای آباد توی روح و روانمان نمی گذارد! این خط /این نشان. سرکشی و مخالفت با خیلی از چیزهای خوبی که امروز می بینیم این ها عوارض صنعتی شدن اخلاق و رفتار است! به خدا از وقتی انقلاب صنعتی حاکم شد، برکت اززندگی ها رفت! کاش یک نفر پیدا بشود بگوید ما عطای این انقلاب صنعتی نچسب را به لقایش بخشیدیم، یک رفراندوم بگذارید تا ما حق داشته باشیم بگوییم نه به انقلاب صنعتی! طیبه فرید https://eitaa.com/tayebefarid
مژژژژژژده ؛ بلاخره انتظارها بسر رسید😍😍 دوره حضوری و مجازی آموزش تخصصی انواع حجامت با شرکت توی این دوره بیش از 10 نوع حجامت عمومی و تخصصی رو براحتی یاد بگیر😎✅ 📆  زمان برگزاری: پنجشنبه 11 خرداد ماه از ساعت 14 ظهر تا 18 عصر ⭕️مهلت ثبت نام تا 10 خرداد ماه⭕️ کلاس حضوری کارگاهی و تئوری خواهد بود و شما عزیزان همه حجامت‌هارو عملی انجام خواهید داد🤩 ✅کارگاه ویژه آقایان و بانوان 😍 به همراه پشتیبانی 💵 هزینه کل دوره: فــــــــــقـــــط 899/000😳 برای 20 نفر اول تخفیف ویژه داریمممم😍 یه طرح تخفیف عالیم داریم واستون: با اضافه کردن هر نفر 70/000 هزار تومان تخفیف لحاظ میشه واستون!🥰 💎جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید: @Admin_T124 این پست رو برای قمی ها ارسال کنید! 😎 ▫️کانال آموزش اطلاع رسانی دوره‌های طب اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/390398256Cd970dd4d5d
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان می‌دهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است. پی نوشت: منظور از «سایر»، خانه‌های سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانه‌های رهنی و اجاره‌ای است. @mtatbiqy
💠 مطالعه بین‌المللی با موضوع «شاخص‌های زندگی مطلوب (شاخص‌های رفاه) از منظر قرآن و حدیث» بخش (1): 📉 مستأجری، از جملۀ شاخص‌هایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان می‌دهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏 درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینه‌های علم الهی) بیان کرده‌اند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قاره‌های مختلف دنیاست. 📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، می‌تواند به خوبی نشانگر شاخص باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانه‌های خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان می‌دهد. 📚 خانه‌به‌دوشی؛ از تلخی‌های زندگی انسان امام صادق علیه السلام فرمود: «مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج‌6، ص531] از تلخی‌های زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانه‌به‌دوشی] است... 📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن» سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور می‌شود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند. تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است. کرواسی: 91 درصد کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021) ایران: 81.4 درصد (سال 1400) پرتغال: 78.3 درصد اسپانیا: 75.8 درصد ایتالیا: 73.7 درصد بلژیک: 71.3 درصد فنلاند: 70.3 درصد هلند: 70.1 درصد استرالیا: 67 درصد (سال 2021) کانادا: 66.5 درصد (سال 2021) آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022) سوئد: 64.9 درصد فرانسه: 64.7 درصد نروژ: 63 درصد (سال 2017) انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018) ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017) دانمارک: 59.2 درصد ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023) آلمان: 49.1 درصد سوئیس: 42.2 درصد @mtatbiqy
💥 بزودی با یک مطالعه تطبیقیِ جذاب در زمینه روایات «نهی از بلندمرتبه سازی» در خدمت شما خواهیم بود... با ما همراه باشید...
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «بلندمرتبه‌سازی و بیماری‌های ناشی از لمس اجنّه» 📝 پروفسور رابرت گیفورد، استاد برجستۀ روانشناسیِ دانشگاه ویکتوریای کانادا در تحقیقی که در سال 2007 با نام «The Consequences of Living in High-Rise Buildings» منتشر کرده پس از مقایسه و بررسی وضعیتِ 271 آمریکاییِ سالخورده در شهر نَشویل (مرکز ایالت تِنِسی آمریکا) "که در خانه‌های بلندمرتبه زندگی می‌کنند" با 373 سالخوردۀ دیگر در همان شهر "که در مساکن کوتاه‌مرتبه زندگی می‌کنند" گزارش می‌دهد که در گروه اول، انواع بیماری‌های اعصاب و روان همچون افسردگی، اسکیزوفرنی و فوبیا (ترس) بیشتر یافت می‌شود. 📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی، اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است. @mtatbiqy
🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه است. در مورد رابطه میان اجنّه و خانه‌هایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته می‌شوند دو دسته روایت وجود دارد: 1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانه‌ها نهی می‌کنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمان‌ها را حضور اجنّه در آن عنوان می‌کنند؛ 2. احادیثی که می‌گویند اگر به حضور در چنین خانه‌‌هایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید. روایات دسته اول: 1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانه‌هاى‌مان بيرون كرده‌اند! فرمود: سقف خانه‌هاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگه‌دارى كنيد. آن مرد می‌گويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم. الکافی، ج6، ص529 2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ. امام صادق عليه السّلام فرمود: خانه‌ات را هفت ذراع بساز؛ آن‌چه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطان‌های [جنّی] در آن سكونت مى‌كنند. شيطان‌ها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند. همان 3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً. امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود. همان ادامه دارد...
روایات دسته دوم: 1. روایت محمد بن اسماعیل از امام صادق علیه السلام عَنْهُ (عده من اصحابنا عن سهل بن زیاد) عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ الْبَيْتُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَاكْتُبْ فِي أَعْلَاهُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه ارتفاع خانه بیشتر از هشت ذراع باشد، در بالاى [دیوارهای] آن آيةالكرسى بنويس. الکافی، ج6، ص529 2. صحیحۀ ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُّ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُهُ. مردى به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود كه موجودات زمينى (مانند جن و...) با اهل‌بيت و خانواده‌اش بازى مى‌كنند. فرمود: سقف خانه‌ات چه اندازه است‌؟ عرض كرد: ده ذراع. فرمود: هشت ذراع، اندازه بگیر، سپس بين ذراع هشتم تا دهم، همان‌طوركه گرداگرد منزل دور مى‌زنى آية الكرسى بنويس؛ زيرا هر خانه‌اى كه سقف آن بيشتر از هشت ذراع باشد، آن اقامت‌گاهى براى جنيان خواهد بود كه در آن حاضر شده و مسكن اختیار می‌کنند. همان ** این روایت با سندی کمی متفاوت در الخصال [ج2، ص408] نیز آمده است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏. 3. روایت یونس بن عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي سَمْكِ الْبَيْتِ إِذَا رُفِعَ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ كَانَ مَسْكُوناً فَإِذَا زَادَ عَلَى ثَمَانِيَةٍ فَلْيُكْتَبْ عَلَى رَأْسِ الثَّمَانِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام درباره سقف خانه فرمود: هنگامى كه تا هشت ذراع بالا رود، [از آنجا به بعد] محل سكونتِ [موجودات دیگر] است. پس هنگامى كه از هشت ذراع بيشتر شود، بايد بر سر ذراع هشتم آيةالكرسى نوشته شود. همان ادامه دارد...
4. روایت حسن بن سری از امام صادق علیه السلام عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمْكُ الْبَيْتِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ أَوْ ثَمَانِيَةُ أَذْرُعٍ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ فَمُحْتَضَرٌ ذَكَرَهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ لَمْ يَذْكُرْ ثَمَانِيَةَ. سقف خانه [یعنی محدودۀ کف تا سقف هر اتاق] 7 یا 8 ذراع است و بیش از آن محل حضور [شیاطین و اجنّه] است. [راوی می‌گوید:] یا اینکه 7 ذراع را گفت و 8 را نگفت. المحاسن، ج2، ص609 5. روایت شیخ طبرسی از امام صادق علیه السلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَبْنِي فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ إِلَّا وَ يَأْوِي الشَّيْطَانُ فِيمَا فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ وَ الْوَاجِبُ أَنْ يُكْتَبَ لَهُ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ حَتَّى لَا يَأْوِيَ فِيهِ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ انسانى سقف خانه‏‌اش را از هشت ذراع بلندتر نسازد مگر آنكه در آنجا (بالاتر از 8 ذراع) شیطان سکونت گزیند، در اين صورت باید بر آن [دیوار] آيةالكرسى بنويسد، تا شيطان در آنجا مأوى نكند. مکارم الاخلاق، ص127 6. روایت احمد بن محمد سیاری از امام صادق علیه السلام أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيُّ فِي كِتَابِ التَّنْزِيلِ وَ التَّحْرِيفِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُّ سَمْكِ بَيْتٍ جَاوَزَ سَبْعَ أَذْرُعٍ مَسْكُونٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ فَإِنْ كُتِبَ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هر سقف خانه‌ای که بیش از هفت ذراع مسکونی بود حتما باید در آن آیةالکرسی نصب شود. و اگر در چنین خانه‌ای آیةالکرسی نصب شد دیگر شیطان به آن نزدیک نمی‌شود. مستدرک الوسائل، ج3، ص455 شایان توجه است که راه‌حل‌های بسیار سادۀ دیگری از سوی اهل بیت عصمت و طهارت برای دفع شیاطین از خانه عنوان شده که یکی از مهم‌ترین آنها نگهداری حیوانات خاصی در خانه است مثل کبوتر، خروس و ... که بیان آن راه‌حل‌ها در این مجال نمی‌گنجد.
🚑 یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان است. الف) اصل قاعدۀ علمی: اصلِ اینکه مسّ‌کردن [لمس] انسان توسط شیاطینِ جنّی منجر به ایجاد بیماری جسمی در انسان می‌شود در آیه 41 سوره مبارکه ص مطرح شده است: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذاب‏» (یادی هم بکن از بندۀ خوبمان، ایوب. وقتی خدا را صدا زد: مسّ شیطان مرا به رنج و بلا مبتلا کرده است!) امام صادق علیه السلام برای بیان این قاعده علمی قسم جلاله خورده‌اند! و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه چنین مطلبی حتی از سوی اصحابِ نزدیک به امام محل انکار است! امام علیه السلام به ابابصیر فرمود اینکه قرآن کریم در آیه 100 سوره مبارکه نحل فرموده: شیطان تسلطی بر مؤمنین ندارد [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ‏ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا] به خدا قسم این عدمِ تسلط فقط در زمینۀ اعتقادات مؤمنین است. در حالیکه در زمینه بیماری‌های جسمی، شیطان قادر است که به همه انسان‌ها حتی مؤمنین ضربه و آسیب برساند [يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِه‏]؛ همانطور که به پیامبر خدا، ایوب سلام الله علیها که الگوی مؤمنین تاریخ است آسیب جسمی وارد کرد و وی را بیمار گردانید [قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ]. این روایت مهم را شیخ کلینی رحمه الله در الکافی [ج8، ص288] آورده است: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ "فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ وَ لَمْ يُسَلَّطْ عَلَى دِينِهِ وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْب) کدام بیماری‌ها به عامل ماورایی «جِنّ» مرتبط دانسته شده؟ در روایات شیعه، یکی از انواع بیماری‌هایی که ممکن است در اثر هم‌نشینی و مصاحبتِ دائمی با اجنّه به انسان اصابت کند بیماری‌های اعصاب و روان و مجموعِ بیماری‌های روحی-روانی عنوان شده است: به عنوان نمونه وقتی امام هادی علیه السلام در مقام توضیح حرزی برای در امان ماندن زن زائو از مسّ جن هستند، خطراتی که ممکن است با مسّ جن [یا همان خَبطِ شیطان] به زن زائو و نوزادش برسد -و این حرز قرار است او را دقیقا از همین خطرات در امان نگهدارد- را اینگونه برمی‌شمرند: «... فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَهْلَهُ مَا دَامَتْ فِي نِفَاسِهَا وَ لَا يُصِيبُ وَلَدَهُ خَبْطٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا فَزَعٌ وَ لَا نَظْرَةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ...» [طب‌الائمه، ص97] جنون (بیماری‌های اعصاب و روان) و ترس (یا به قول امروزی‌تر: فوبیا) از مشکلاتی است که مس جنّ برای نوزاد به وجود می‌آورد. البته شایان ذکر است که در ابتدای همین روایت وجود مبارک امام هادی علیه السلام از تعبیری استفاده می‌کنند که برای ما آشناست! عَبَث با اهل و عیال (یا همان بازی کردن و متعرض شدن به خانواده). این همان تعبیری است که در روایات نهی از بلندمرتبه‌سازی استفاده می‌شد: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَعْبَثَ الشَّيْطَانُ بِأَهْلِهِ مَا دَامَتِ الْمَرْأَةُ فِي نِفَاسِهَا فَلْيَكْتُبْ هَذِهِ الْعُوذَةَ ...»
هدایت شده از T124.ir
💠شروع فعالیت تبلیغاتی و تبادلات گسترده در کانال‌های👇 کانال خبرگزاری طب اسلامی @t_124_ir کانال "مدرسه در خانه" @AntiSchool124 کانال تلخند طب اسلامی @talkhand124 کانال دعا درمانی«استاد قاسمی» @dooa124 کانال قرآن درمانی«استاد قاسمی» @Quran_124 کانال مخالفان سربازی اجباری @antiejbari124 🔶جهت تبادل یا رزرو تبلیغات به کانال زیر مراجعه و تعرفه ها را مشاهده فرمایید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f آیدی تبلیغات 💌@Admin_T124
مژژژژژژده ؛ بلاخره انتظارها بسر رسید😍😍 دوره حضوری و مجازی آموزش تخصصی انواع حجامت با شرکت توی این دوره بیش از 10 نوع حجامت عمومی و تخصصی رو براحتی یاد بگیر😎✅ 📆  زمان برگزاری: پنجشنبه 11 خرداد ماه از ساعت 14 ظهر تا 18 عصر ⭕️مهلت ثبت نام تا 10 خرداد ماه⭕️ کلاس حضوری کارگاهی و تئوری خواهد بود و شما عزیزان همه حجامت‌هارو عملی انجام خواهید داد🤩 ✅کارگاه ویژه آقایان و بانوان 😍 به همراه پشتیبانی 💵 هزینه کل دوره: فــــــــــقـــــط 899/000😳 برای 20 نفر اول تخفیف ویژه داریمممم😍 یه طرح تخفیف عالیم داریم واستون: با اضافه کردن هر نفر 70/000 هزار تومان تخفیف لحاظ میشه واستون!🥰 💎جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه کنید: @Admin_T124 این پست رو برای قمی ها ارسال کنید! 😎 ▫️کانال آموزش اطلاع رسانی دوره‌های طب اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/390398256Cd970dd4d5d
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا آپارتمان‌نشینی با اسلام سازگار است؟ بخشی از سخنان دکتر آرامی، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی در نماز جمعه پردیسان پیرامون آفت‌ها و خطرات آپارتمان‌سازی 🔺آمار بالای جرم در آپارتمان‌ها 🔺هزینه‌های مخفی فراوان آپارتمان‌سازی 🔺ارتباط معنادار میان مشکلات روانی، شادی و یادگیری کودکان و آپارتمان‌نشینی @zistshahr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساختمانی با جمعیت یک شهر!😳 @baladetayyeb 🔸 هدیه متخصصان و دانشمندان ❗️ ❓ در جواب این متخصصان ، چه بگوییم❓ بگوییم چون شما تخصص دارید ، ما وظیفه داریم فقط از شما تبعیت کنیم!!. 🧐تعطیل کردن عقل که دیگر شاخ و دم ندارد.!! 🌏@bardegi_modern
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبل از این که سقف خانه ها، حلب پوش  شود در مازندران در گذشته پوشش ِ خیلی از بام ها، گالِه بود  یعنی از گاله  نوعی علف که داخل مرداب و استل رشد میکنند یا از ساقه های خشک گندم و برنج استفاده میکردند.عمارت های اعیانی و آنها که تمکن مالی داشتند، شیروانی  خانه های خود را با  سفال  می پوشاندند . بعلت آتش سوزی ِ پوشش های گیاهیِ بام ها ،تمام مردم  مجبور به استفاده از سفال شدند . البته به زبان محلی به این پوشش سقف خانه ها گفته میشد « گاله به سَر خِنه »  نگارخونه زندگی طبیعی https://eitaa.com/joinchat/3884122510Ca20221948d
نامه مهم مدیر حوزه‌های علمیه به رئیسی (2): مورخ 6 خرداد 1402 -اگر با تغییر رویکرد آپارتمانی به ویلایی (یک یا دو طبقه) موافقت میشد، شرایط برای خانه‌دار شدن مردم (بویژه دهک‌های پایین جامعه) تسهیل و تسریع می‌گردید -در اسرع وقت نسبت به احیای منضبط زمین و واگذاری گستردۀ آن به مردم دستورات مقتضی را صادر فرمایید. 🤔آیا اتفاقاتی در حال افتادن است ؟! 🏔کانال معماری اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/1405747515C94fb9971da
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
🔻بیش از ۵٠ درصد مردم تهران مستأجر هستند طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بوده‌اند؛ اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است که البته در کلانشهرها وضعیت بغرنج‌تر است و مثلا در تهران، هم اکنون بیش از ۵۰درصد از مردم، مستاجر هستند. 👌تنها راهِ حل مشکل، عمل به فقه است. 📌جهانِ پساکرونا👇 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
🔻برپایه ی عدالت و فقه، و برای مستضعفین!؟ برای ساخت یک ٧٠ متری قفس (آپارتمان) برای مستضعفین ، علاوه بر آورده های خود متقاضی، ۵۵٠ میلیون تومان وام مسکن میدیم تا انبوه سازان براشون قفس بسازند ، ٢ میلیارد و ۵۵٠ میلیون پس میگیریم با اقساطی ماهی ١٠ میلیون و نیم! 📌جهانِ پساکرونا👇 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8