🔴 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن
🕰دوشنبه ۸ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی
دکتر همتیمقدم/دانشگاه علوم و تحقیقات
-ساعت ۱۶-۱۴: دوگانهانگاری جوهری و رفتارگرایی
دکتر ساداتمنصوری/پژوهشکده علوم شناختی
-ساعت ۱۸-۱۶: نظریات اینهمانی
دکتر لهراسبی/پژوهشکده علوم شناختی
🕰 سهشنبه ۹ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی
دکتر غیاثوند/دانشگاه خوارزمی
-ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدنمندی
دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی
-ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن
دکتر ذاکری/دانشگاه تهران
🕰چهارشنبه ۱۰ شهریور
-ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی
دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی
-ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برونگرایی و درونگرایی
دکتر محمود مروارید/IPM
-ساعت ۱۸-۱۶: مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری
دکتر محمود مروارید/IPM
🕰پنجشنبه ۱۱ شهریور
ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت
دکتر ذاکری/دانشگاه تهران
-ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاههای بازنمودگرایانه در باب آگاهی
دکتر قهار/پژوهشکده علوم شناختی
-ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد
دکتر مهاجری/IPM
هزینه ثبتنام: ۸۰ هزار تومن
@PhilMind
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴دومین نشست تابستانی انجمنعلمی فلسفۀ دین ایران
✔️گفتوگویی با عنوان «از الاهیات کلاسیک تا الاهیات گشوده»
🕰زمان: یکشنبه، ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ تا ۲۰
👤گفتوگوکنندگان
ابراهیم آزادگان (دانشگاه صنعتی شریف)
رسول رسولیپور (دانشگاه خوارزمی)
علیرضا منصوری (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
📌 برای ورود به این نشست مجازی اینجا کلیک کنید.
philor.org
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 #معرفی_کتاب
📘 نام کتاب: اسلام جهانی
👤 مولف: حجتالاسلام دکتر مرتضی صانعی
💠ناشر: انتشارات موسسه امام خمینی
کتاب اسلام جهانی از چاپ خارج شد.
این کتاب برای جامعه علمی حوزه و دانشگاه بویژه مبلغین داخل و خارج از کشور و همچنین رایزنی های فرهنگی خارج از کشور تالیف شده است. نویسنده تلاش کرده است تا بر اساس مطالعات ادیانی بویژه میسیولوژی مسیحی چگونگی معرفی اسلام به جهان را در این کتاب نشان دهد. شیوه ها،ابزارها، موانع و راهکارهای تبلیغ اسلام از اهم مباحث این کتاب است.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تکامل و جهانبینی
❓ سوال:
به نظر منطقی مینماید که قبل از ورود به بحث اصلی، سؤالی را که مقدمه این بحث است، مطرح کرده، و پاسخ دهیم تا در طی بحث اصلی، ذهن خواننده درگیر یافتن پاسخ به آن نباشد.
برای کسانی که آشنایی کافی با نظریه تکامل دارند، طرح این سؤال، خیلی بهصورت جدی جایی ندارد ولی بهصورت کلی ذهن کسانی که با نظریه تکامل آشنا میشوند با این مسئله درگیر میشود که چرا نظریه تکامل بااینکه، نظریهای در باب زیستشناسی است، برای دیگر شاخههای علوم، مثل فلسفه و علوم انسانی و یا حتی ادیان الهی، به چالشی جدی تبدیلشده است و همگی بهنوعی درصدد اعلام موضع در مقابل این نگاه زیستشناختی به انسان و موجودات زنده هستند؟
✅ پاسخ:
🔷اگرچه نظریه تکامل در نگاه ساده اندیشانه، نگاهی کاملاً زیستشناختی است، ولی با اندکی دقت، خصوصاً در بحث تکامل انسان، چیزی فراتر از یک نظریه صرفاً زیستشناختی بهصورت واضح و روشن قابلرؤیت است. بهبیاندیگر، هر تئوریای که در مورد منشأ به وجود آمدن موجودات زنده و انسان و حیات و عالم هستی، سخنی بگوید، نمیتواند آثار هستی شناختی، انسانشناختی و دین شناختی نداشته باشد.
🔶اتفاقاً نظریه تکامل بهنوعی در همه این موارد ورود پیداکرده و اساساً از بودن در سطح یک تئوری علمی زیستشناختی، پای خود را فراتر نهاده و به تعبیر برخی از تکاملگرایان، به یک جهانبینی تبدیلشده است، جهانبینیای که در تضاد با جهانبینی مقابل خود قرار دارد، آنهم نه تضاد سطحی که حاصل از سوءتفاهمها باشد بلکه تضادی بنیادین.
🔷لیونتین که خود از تکاملگرایان قرن بیستم است، میگوید: «گریزی از تضاد بنیادین میان تئوری تکامل و دکترین خلقت نیست. آنها جهانبینیهای سازشناپذیر هستند.»
🔶دوبژانسکی یکی از پیشگامان و اثرگذاران در بسط نظریه تکامل، در اینکه تکامل تقریباً در تمامی عرصهها نفوذ کرده است میگوید: «تکامل تمام مراحل توسعه جهان را در برمیگیرد: توسعه کیهان، توسعه بیولوژیک، توسعه انسان و توسعه فرهنگی. تمامی تلاشها برای محدود نمودن مفهوم تکامل به بیولوژی نادرست است. حیات محصولِ تکاملِ موادِ غیر ارگانیک(غیر آلی) و انسان محصول تکامل حیات است.»
🔷جولیان هاکسلی از تکاملگرایان معروف قرن بیستم اولین دبیر کل سازمان یونسکو و از مشهورترین تکاملگرایان و از اصلیترین پایهگذاران نئوداروینیسم است، وی به تضاد بین این دو حوزه خداباوری و تکامل اشاره میکند؛ از نگاه وی نظریه تکامل، نگاه خدا باورانه به موجودات را کنار میگذارد: «داروینیسم بهطور کامل ایده خدا بهعنوان خالق موجودات را از حوزه استدلالهای عقلانی حذف نمود. ما میتوانیم بهطور کامل تمام ایدههای مرتبط باوجودی مافوق طبیعی را که مسئول فرایند تکامل است، طرد کنیم.»
✍یادداشت از حجتالاسلام دکتر حمید امامیفر
#تکامل #خلقت #علم_و_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴 جوانی داروینیست که تازه پشت لبش سبز شده بود، به دانشمندی پیر و خداباور رسید و با غرور به او گفت:
در شگفتم که پس از سالها زندگی و مطالعه هنوز نفهمیدی خدایی که بدان معتقدی توهمی بیش نیست.
🔵 دانشمند پیر لبخندی زد و گفت:
من نیز در شگفتم از کسانی که از یک طرف معتقدند با میمونها فامیل و خویشاوند هستند و از طرفی دیگر فهم خود از جهان را کامل و مطلق میدانند.
🔴 جوان گفت: اما ما معتقد نیستیم که فهممان از جهان کامل است.
🔵 پیرمرد خندید و گفت: کسی که خود را خویشاوند میمونها بداند، نباید هم متوجه تناقضات منطقیاش باشد.
ای جوان اگر تو فهم خود را نسبی میپنداشتی و نه کامل، اینگونه قاطعانه در مورد خداوند ابراز عقیده نمیکردی
#تکامل #خلقت #علم_و_دین #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ نشست علمی دومین جلسه از پروژۀ «جریانشناسی منتقدین معنویت عصر جدید در مسیحیت»
👤ارائه دهنده : دکتر احمد رضا مفتاح عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
👤دبیر علمی: دکتر احمد شاکر نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: چهارشنبه : سیزدهم مرداد ماه 1400 ساعت 11 الی 13
⬅️لینک ورود به جلسه
🌐dte.bz/ethicsconf
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💠 مدرسه تابستانه (مجازی)
🧠 دوره فلسفه ذهن
👤 حجتالاسلام دکتر محمدسادات منصوری
⌛️ مهلت ثبتنام: ۱۵ مرداد
📅 آغاز دوره: ۱۶ مرداد
🗓 روزهای برگزاری: از شنبه تا چهارشنبه
🕣 ساعت برگزاری: ۸:۳۰-۹:۳۰
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام در سایت:
www.hikmat.ins.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📢📣
دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر
✔️ با همکاری موسسه بینالملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد
📜 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه
💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید
www.hikmat-ins.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
نشستهای دوره 👇👇👇👇
🔰 برنامه جلسات و مباحثی که در دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر طرح میشود:
نشست ۱:
🗓 یکشنبه ۱۷ مرداد
❇️بررسی و نقد الحاد علم بنیان
👤دکتر قاسم پورحسن.
نشست ۲:
🗓سهشنبه ۱۹ مرداد
❇️بررسی و نقد تبیین طبیعی دین در الحاد نو
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین.
نشست ۳:
🗓 یکشنبه ۲۴ مرداد
❇️نقد منفیانگاری کارکرد دین در الحاد نو
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین.
نشست ۴:
🗓سهشنبه ۲۶ مرداد
❇️نقد انگاره تعارض علم و دین در الحاد نو
👤دکتر یوسف دانشور.
نشست ۵:
🗓یکشنبه ۳۱ مرداد
❇️دلالتهای الهیاتی فیزیک کوانتوم
👤دکتر یوسف دانشور.
نشست ۶:
🗓سهشنبه ۲ شهریور
❇️نگره خودزایی جهان و دلالتهای خداشناختی
👤ارائه دکتر روزبه زارع.
نشست ۷:
🗓یکشنبه ۷ شهریور
❇️جایگاه نظریه انفجار بزرگ در فیزیک کیهانی و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر روزبه زارع.
نشست ۸:
🗓سهشنبه ۹ شهریور
❇️بررسی اصل تنظیم ظریف و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر روزبه زارع.
نشست ۹:
🗓یکشنبه ۷ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سعید مهدوی کنی
نشست ۱۰:
🗓سهشنبه ۱۶ شهریور
❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۱
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۱:
🗓یکشنبه ۲۱ شهریور
❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۲
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۲:
🗓سهشنبه ۲۳ شهریور
❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۱
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۳:
🗓یکشنبه ۲۸ شهریور
❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۲
👤دکتر سید حسن حسینی.
نشست ۱۴:
🗓سهشنبه ۳۰ شهریور
❇️تکامل پساداروینیستی ۱
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۵:
🗓یکشنبه ۴ مهر
❇️تکامل پساداروینیستی ۲
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۶:
🗓یکشنبه ۱۱ مهر
❇️اصل آنتروپی و دلالتهای الهیاتی آن
👤دکتر اله بداشتی.
نشست ۱۷:
🗓یکشنبه ۱۸ مهر
❇️نقد الحاد تکاملی از منظر فلسفه اسلامی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید فخرالدین طباطبایی.
نشست ۱۸:
🗓سهشنبه ۲۰ مهر
❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعتگرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۱
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۱۹:
🗓یکشنبه ۲۵ مهر
❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعتگرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۲
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست ۲۰:
🗓سهشنبه ۲۷ مهر
❇️فزیکالیسم و اراده آزاد انسان
👤دکتر نیما نریمانی.
نشست۲۱:
🗓سه شنبه ۴ آبان
❇️الحاد اگزیستانسیالیستی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا.
نشست ۲۲:
🗓یکشنبه ۹ آبان
❇️الحاد نو و فیزیکالیزم
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری.
نشست ۲۳:
🗓سه شنبه ۱۱ آبان
❇️الحاد نو و معنای زندگی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری.
نشست ۲۴:
🗓یکشنبه ۱۶ آبان
❇️الحاد و علوم شناختی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا.
نشست ۲۵:
🗓سهشنبه ۱۸ آبان
❇️بررسی آسیبهای معرفتی، فرهنگی و اجتماعی الحاد جدید و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی.
نشست ۲۶:
🗓یکشنبه ۲۳ آبان
❇️بررسی چگونگی بسط جریان الحاد جدید در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر کهوند
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر صدری.
نشست ۲۷:
🗓سهشنبه ۲۵ آبان
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه فرهنگ، تعلیم و تربیت و چگونگی مواجهه با آن با ارائه ح
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی.
نشست ۲۸:
🗓یکشنبه ۳۰ آبان
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه سیاست و اجتماع و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم سید باقری.
نشست ۲۹:
🗓سهشنبه ۲ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن
👤دکتر مهدی صرامی.
نشست ۳۰:
🗓یکشنبه ۱۴ شهریور
❇️تبیین جایگاه زیربنایی برهان نظم نسبت به نئوداروینیسم
👤دکتر حامد ساجدی.
نشست ۳۱:
🗓سهشنبه ۹ آذر
❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه علم و فناوری و چگونگی مواجهه با آن
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی.
نشست ۳۲:
🗓یکشنبه ۱۴ آذر
❇️جایگاه شناسی دین در روانشناسی
👤حجتالاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
👤آقای حمید رفیعی هنر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
کتاب نقد 69؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی - ناشناخته.pdf
3.37M
#دانلودـمجله
📔 کتاب نقد ۶۹؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶 شصتونهمین شماره فصلنامه انتقادی-نظری «کتاب نقد» در بررسی و نقد "نظریه علم دینی علامه حضرت آیتالله جوادی آملی"؛ در زمستان ۱۳۹۲ منتشر شد.
این مجموعه شامل شش مقاله با عناوین زیر میباشد:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄 سخن آغازین
✍🏻علی اکبر رشاد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄فلسفه الهی و محال بودن علم غیردینی
✍🏻حضرت آیت الله جوادی آملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄چیستی معنا و مسیر تحقق علم دینی از نگاه آیت الله جوادی آملی
✍🏻قاسم جعفرزاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄حساب علم دینی در «هندسه معرفت دینی» بررسی انگاره علامه علامه جوادی آملی
✍🏻خسرو باقری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄دوگونگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیسوف متأله
✍🏻علیرضا پیروزمند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄دینی انگاری همه گزاره های علمی آری یا نه؟
✍🏻گفت و گو با ابوالقاسم علیدوست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #علم_دینی #علم_و_دین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📥کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion