eitaa logo
معارف اسلامی
574 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
237 فایل
@drhosseins برای ارتباط با مدیر کانال از این آی دی استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بصائر
✍️آیه آیه سیاست(28)/ آیا تعریف رهبرانقلاب از شخصیت برخی مسئولان، لزوماً به معنای تأیید عملکرد آنان است؟ 🔰این سؤالی است که بسیاری از مردم و حتی خواص انقلابی، به اشتباه، پاسخ آن را مثبت می دانند؛ در حالیکه باید گفت طبق مبانی قرآنی و سیره نبوی، اینگونه نیست که وقتی ولیّ مسلمین ویژگی های مثبت اخلاقی برخی افراد، حتی منافقان یا بیماردلان را بر می شمرد، ملازم با آن، عملکرد یا سخنان آن افراد نیز تأیید می شود. توضیح آنکه رفتار پیامبر(ص) با همه افراد جامعه اسلامی، که منافقین هم جزء آنان محسوب می شدند، بگونه ای بود که اگر نزد پیامبر آمده و سخنی می گفتند، ایشان خود آن افراد (و نه لزوماً سخن و عملکرد آنان) را تأیید می فرمود و بگونه ای با آنان مواجه می شد که گویی به آنان اعتماد دارد و منافقان گمان می کردند این تأیید، به معنای تأیید سخن یا عملکرد آنان نیز هست. به همین دلیل، پیامبر(ص) را متّهم به خوش باوری می نمودند: 🔸«وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ؛ برخی از آن منافقین كسانى هستند كه پيامبر(ص) را آزار مىدهند و مىگويند او گوش (زود باور) است!» (توبه: 61) خداوند در پاسخ به این اتهام منافقین می فرماید: 🔸«قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ بگو گوش بودن او به نفع شماست (ولى بدانيد) او ايمان به خدا دارد و (تنها) به نفع مومنان تصديق مىكند، و رحمت است براى كسانى از شما كه ايمان آوردهاند، و آنها كه فرستاده خدا را آزار مىدهند عذاب دردناكى دارند.» (توبه: 61) طبق بیان علامه طباطبایی، این پاسخ خداوند به منافقان، دربردارنده نکته ای دقیق است و آن اینکه: ««ايمان» به معناى «تصديق» است، و خداوند در جمله «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ» (با بکار بردن «باء» بر سر «الله»)متعلَّق ايمان را ذكر كرده (که همان «الله» است)؛ ولى در جمله «وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» متعلَّق را ذكر نكرده و نفرموده مؤمنین را به چه چيز تصديق مىكند؛ (بلکه با بکار بردن «لام نفع» در «للمؤمنین»)همين قدر فرموده: «به نفع مؤمنين تصديق مىكند»؛ و تصديقى كه حتى در خبرهاى زيانآور(که از سوی منافقان ابراز می شد)، به نفع همه جامعه ایمانی تمام شود اين است كه شنونده، «مُخبِر» را تصديق كند، نه «خبر» او را؛ به اين معنا كه: «به مخبر وانمود كند كه من تو را راستگو مىدانم، هر چند در واقع خبر او را خبر نادرستى بداند و آثار صدق بر خبرش بار نكند»... به اين معنا كه كلام مُخبِر را حمل بر صحت نموده، به او نمى گويد تو در اين گفتارت دروغ مى گويى، و يا غرض سوئى دارى؛ اين كار را نمى كند؛ و در عين حال اثر صحت هم بر آن خبر مترتب نمىسازد، و همين خود باعث است كه همواره تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام شود، بخلاف اينكه همه خبرها و حرفهايى را كه مىشنود صحيح بداند و اثر صحت هم بر آن بار كند، و يا اگر آن را دروغ دانست صريحاً به رخ گوينده اش بكشد كه تو دروغ مىگويى، كه در اين صورت تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام نمىشود و نظام اجتماع مؤمنين بر هم مىخورد.(چرا که نظام اجتماعی مؤمنین بر مبنای اعتماد متقابل افراد به یکدیگر است.)» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج9، ص314) 🔰مشابه این نوع رفتار سیاسی پیامبر(ص) در مواجهه با افراد و جریانات غیرانقلابی، بارها و بارها در سیره رهبرانقلاب نیز مشاهده شده است. رهبرانقلاب در بسیاری موارد و به دلایل متعدد سیاسی و تربیتی، با وجود انتقاد از عملکرد برخی افراد، صفات مثبتی را نیز به آنها نسبت داده اند؛ صفاتی که اموری مقول به تشکیک و دارای مراتب مختلف حداقلی و حداکثری هستند و می توان افرادی با حداقل مراتب را نیز واجد آن صفات دانست؛ همچنانیکه خداوند متعال در قرآن کریم، حتی منافقان را نیز واجد حداقلی ترین مراتب ذکر خداوند می داند: 🔸«وَ لا یَذکُرُونَ اللهَ إلا قَلیلاً» (نساء: 142) امّا این به معنای تأیید عملکرد یا سخنان آن افراد نیست. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) کلام منافقین دروغ گو را نمی پذیرفت، اما در عین حال، به آنان نسبت دروغگویی نیز نمی داد و بگونه ای رفتار می نمود که گویی آنان افراد راستگویی هستند؛ و این شیوه برخورد، هرچند ممکن است در کوتاه مدت منشأ سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در مجموع و در دراز مدت به نفع جامعه ایمانی است. 🔰زمانی می توان تعریف از افراد توسط ولیّ خدا را واقعی دانست که رفتار و عملکرد آنان نیز منطبق بر گفتمان و دستورات ولیّ خدا باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست در بیان برخی تعاریف و انتساب برخی صفات مثبت به افرادی که واجد حداقلی ترین مراتب آن صفات هستند، مصالحی نهفته است. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
.💐☘️🌹☘️🌷☘️🌺 🔅 : أيُّها النّاسُ، إنَّ يَومَكُم هذا يَومٌ يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ، و هُوَ أشبَهُ بِيَومِ قِيامِكُم، 🔸 اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد. 📚 ج 2 ص 357
🔘 بچه‌ام نمی‌خواند؛ چه‌کار کنم؟ 🔘 ادب به او یاد داده‌ای؟! 🔻 (ج۶) - ۲ 🔸بعضی‌ها می‌پرسند: «بچه‌ام نماز نمی‌خواند، چه‌کار کنم که نماز بخواند؟» در پاسخ می‌گوییم: شما عنصر کلیدی و حیاتی زندگی بچه‌ات را-که همان «ادب» است- به او یاد داده‌ای؟ 🔸اگر بی‌ادب(بدون رعایت آداب) غذا بخوریم، بی‌ادب سلام‌علیک کنیم، بی‌ادب بخوابیم، بی‌ادب بیدار شویم، بی‌ادب راه برویم، بی‌ادب لباس بپوشیم و... در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که بچۀ ما نمازخوان بشود! 🔸اگر توانستی بچه‌ات را باادب بار بیاوری، برای آدم باادب، اضافه‌کردن یکی دوتا ادب در بین آداب دیگر، سخت نیست. آدمِ باادبی که نسبت به همسایه، آداب را رعایت می‌کند، در مورد خوابیدن و بیدارشدن و... هم یک‌سری آداب را رعایت می‌کند، حالا اگر یک ادبِ دیگر هم به آن اضافه کنید، اجرا می‌کند و برایش سخت نیست (نماز هم درواقع «ادب نسبت به خداوند» است) 🔸بچه‌ای که نمازخواندن برایش سخت است، انگار در آن خانه، ادب نیست! مهربانی هست، خشم هست، اعتقاد به خدا هست، معنویت هست... اما نیست! علیرضا
کار به موقع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره مسعود از اوریانا و دو متفاوتش با شاه و (ره) وقتی این خبرنگار مشهور آنچنان تحت تاثير امام قرار گرفت که گویی برای او (ع) دوباره زنده شده بود...
کتاب است نه فقط و کردن(سلوک عارفانه) (بدان ای سالک راه خدا!) امیدوارم که ان‌شاءالله ما فقط قرآن نخوانیم و تفسیر نخوانیم و باورمان بیاید مسائل و هر کلمه‌ای که از قرآن می‌خوانیم، به طور باور باشد، قرآن کتابی است که می‌خواهد آدم درست کند، می‌خواهد یک موجودی را بسازد، یک موجودی را که خودش ایجاد کرده... الله می‌خواهد از این مرتبه ناقصی که هست او را برساند به آن مرتبه‌ای که لایق اوست و قرآن برای این آمده است. (1) قرآن کتاب آدم‌سازی است، برای آدم ساختن آمده است، کتاب حیوان‌سازی نیست، کتاب تعمیر مادیت نیست، همه چیز است. انسان را به تمام ابعاد تربیت می‌کند، مادیات را قبول دارد در پناه معنویات، و مادیات را تبع معنویات قرار می‌دهد. (2) «مادامی که انسان در حجاب خود هست نمی‌تواند این قرآن را که نور است و به حسب فرمایش خود قرآن نور است، نور را کسانی که در حجاب هستند و پشت حجاب‌های زیاد هستند نمی‌توانند ادراک کنند، گمان می‌کنند که می‌توانند لکن نمی‌توانند، تا انسان از حجاب بسیار ظلمانی خود خارج نشود، تا گرفتار هواهای نفسانی است. تا گرفتار خودبینی هاست، تا گرفتار چیزهایی است که در باطن نفس خود ایجاد کرده است از ظلماتی که بعضها فوق بعض است لیاقت پیدا نمی‌کند [انسان] که این نور الهی در قلب او منعکس بشود. کسانی که بخواهند قرآن را بفهمند و محتوای قرآن را، نه صورت نازل کوچکش را، محتوای قرآن را بفهمند و طوری باشد که هرچه قرائت کنند بالا بروند و هر چه قرائت کنند به مبدأ نور و مبدأ اعلی نزدیک شوند این نمی‌شود الا اینکه حجاب‌ها برداشته بشود. و «تو خود حجاب خودی» باید از میان برداری این حجاب را تا بتوانی این نور را به آنطور که هست و انسان لایق است برای ادراک او، ادراک کند.»(3) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- تفسیر سوره ، (ره) ص 112 2- صحیفه ‌امام، ج 7، ص 532 3- صحیفه امام-ج20-ص249
✍️حاج آقا قرائتی به انسان دستور داد گندم نخور وقتی خورد، اولین سیلی خدا به او شدن بدنش بود... این نشان میدهدکه رهاکردن سیلی خداست نه تمدن!
حدیث امام علی علیه السلام- غرر الحکم آمدی
طبق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دکتر
💠﷽💠 🔴 💠 نوزادِ چند ماهه نیاز به جغجغه دارد کمی که رشد می‌کند روروک می‌خواهد به دوران که برسد به دوچرخه محتاج می‌شود و وقتی به قامت جوانی رسید موتور سیکلت و اتومبیل در سر دارد. 💠 جنس درخواستهای ما نشان دهنده میزان ماست. و با رشد و ترقّی در مرحله جدید، نیاز و خواسته‌ی مرحله قبل برای ما بی‌اهمیّت و حتی می‌شود. چنانکه که نوجوان، نیاز به را از یاد می‌برد. 💠 امشب انسان‌های زرنگ، در پی رشدی والا هستند رشدی که با تغییر آنها به آفرینش حاصل می‌شود. و خودبه‌خود مشکلات و نیازهای را از یاد آنها می‌برد. 💠 دعای و مضطرّانه‌ی ما، برای فرج امام عصر علیه‌السلام نشانه طول و عرض ماست. رشدی که وسعت و پهنای آن از جنس تغییر نیازهای ماست. رشدی که لذت‌های جدیدی از جنس عدالت، عبودیّت، معنویّت، امنیّت، غنی شدن، آرامش و ... دارد. 💠 تردیدکنندگانی که دنبال دنیای هستند باید بدانند که با فرج حضرت، دنیای ما نیز تامین می‌شود اما روح ما در عصر زیبای ظهور، آنقدر می‌کند با اینکه بالای گهواره‌ ما ده‌ها جغجغه رنگارنگ آویزان می‌کنند اما قلب و روح ما تشنه اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یک دقیقه سکوت کردید، یک دقیقه هم حرف بزنید... 🔹 گفتند یک دقیقه به احترام قربانیان بمباران اتمی هیروشما. بعد از یک دقیقه گفتم حالا یک دقیقه هم به احترام قربانیان بزنید؛ بمب اتم را چه کسی به هیروشیما زد؟ 🔻 استاد دانشگاه توکیو گفت، حادثه رقت‌انگیزی بود ولی حتما لازم بوده که آمریکا به هیروشیما بمب اتم زد! 🎥 خاطره از حضور در دانشگاه در سالروز
. رهبر ایران؛ احترام و حسرت یک ژاپنی ♦️دیدگاه یک ژاپنی در مورد پاسخ رهبر ایران به ترامپ:"برای او احترام قائلم، ایران غروری دارد که ما در ژاپن باخته‌ایم. رهبر قدرتمند ایران، حسرت برانگیز (رشک برانگیز) است." 🔹سفر شینزو آبه به تهران، با پیغامی فریبکارانه از ترامپ که مورد بی اعتایی رهبر عالی ایران قرار گرفت، این تاثیر مهم را داشت که بخش مهمی از جمعیت 126 میلیون نفری ژاپن را با یک رهبر مقتدر و نفوذ ناپذیر در مقابل آمریکا آشنا کرد. ♦️هیچ بعید نیست همین تصویر منتقل شده از ایران، اثری تمدن ساز داشته باشد و منشا تحولی بزرگ در جامعه و سیاست تحقیر شده ژاپن پس از جنگ جهانی دوم شود. 🔹آنها صاحب یک امپراتوری قدرتمند بودند. اما هفت دهه است از آمریکا توهین و تحقیر می بینند؛ از ایجاد پایگاه نظامی و تحمیل کاپیتولاسیون، تا تعرض به زنان ژاپنی توسط نظامیان آمریکا و ممانعت از داشتن برنامه نظامی و دیپلماسی و تجارت خارجی مستقل. ♦️تاثیر انگیزشی و رشک برانگیز برخورد مقتدای حکیم و قدرتمند ایران، البته قطعا منحصر در مردم ژاپن نخواهد ماند. ملت های بسیاری، از آمریکا تحقیر دیده اند. 🔹این قدرت انقلاب اسلامی است.
الله اکبر، ماشاءالله به این شکوه و بصیرت! که همان منطق و حکمت محمد و آل محمد صلی الله علیهم اجمعین است و ضامن پیروزی مجاهدان فی سبیل الله است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن بن فرحان مالکی از رزیة الخمیس سخن می گوید. او اکنون در زندان آل سعود اسیر است.
💠 یکشنبه 27 خرداد 1398 🔺 پایه‌های کمال 🔅 : 🔸 عقلُ المَرءِ نِظامُهُ ، وأدَبُهُ قِوامُهُ ، وصِدقُهُ إمامُهُ ، وشُكرُهُ تَمامُهُ . 🔹«خرد آدمى، سامان بخش اوست، و ادبش مايه قوام او، و راستگويى‌اش پيشواى او، و سپاس‌گزارى اش كمال او.» 📚 غرر الحكم: ح ٦٣٣٥ 🔸 @hadithnet