فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشاط به معنای رقاصی یا فلان برنامه در تئاتر و تلوزیون نیست
♦️رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج از فقه:اینکه ما مرتّب میگوییم نشاط و در صحبتها و گفتهها مکرّر بنده تکرار میکنم نشاط، بعضیها خیال میکنند که نشاط یعنی رقّاصی، که فلان برنامهی موسیقی را یا فلان برنامه را فلان جا بگذاریم، در تئاتر بگذاریم، در تلویزیون بگذاریم تا مردم نشاط پیدا کنند! معنای نشاط این نیست.
♦️ نشاط یعنی حوصلهی کار، نشاط کار، تحرّک، که دل انسان آماده باشد برای حرکت کردن، کار کردن، فعّالیّت کردن؛ خسته و ملول و افسرده و مانند اینها نباشد؛ این معنای نشاط است. اگر این [جور] شد، آن وقت انسان، همکار هم پیدا میکند، دیگران هم میآیند دُور شما جمع میشوند، کار را پیش میبرید. بخصوص شما جوانها خیلی به این احتیاج دارید. ۹۷/۱۲/5
در مقابل برنامه دشمن علیه خانواده بایستید
👈 این بهترین کار برای حفظ انقلاب است
🔻 #رهبرانقلاب، صبح امروز در دیدار مداحان:
🔹️ از افتخار مداحی اهل بیت به بهترین وجه استفاده کنید و مردم را به سمت اهداف انقلاب و به سمت ایجاد دنیای مومن و سالم و امن و امان هدایت کنید؛ دنیایی که به معنای واقعی مزرعه آخرت باشد؛ هم رفاه مادی، هم شوکت بینالمللی و هم بهجت معنوی. ما دنبال این هستیم و هرکدام وظیفهای داریم.
🔸️ در این برهه بهخصوص روی مسئله #خانواده تأکید کنید. دشمن بشریت تصمیم گرفته خانواده را از بین ببرد. از صد سال پیش تصمیم گرفتند خانواده را از بین ببرند؛ این ازدواجهای سخت و دیرهنگام و فرزندآوری کم، این ازدواج به تعبیر زشتشان سفید که سیاه و غلط است و از بین بردن حیا و عفت از برنامههای دشمن است.
🔺️ شما مقابله با اینها را وظیفه خود قرار دهید. به ترویج طهارت و پاکیزگی#جوانان کشور همت بگمارید که از بهترین کارها برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی است. ۹۷/۱۲/۷
✅
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیره عملی امام خمینی ره در رابطه با خدا و مردم
#عظمت_اخلاقی چیست؟
#خدا در #قرآن، #پیامبر(ص) را به «خلق عظیم» ستوده است: وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و به راستی که همانا تو بر خلق عظیم هستی.(قلم، آیه 4)
البته خلق عظیم پیامبر(ص) مظهر خلاق عظیم یعنی خداوند است، چرا که خود را بارها به نام عظیم ستوده است.
اما مراد از عظیم چیست؟ واژه عظیم از عظم به معنای استخوان گرفته شده است. از همین روست که هر چیزی که دارای استواری و استحکام است، به عظیم و عظمت میستایند؛ زیرا نرمتنان فاقد استخوان، به طور طبیعی قدرت ایستادن و ایستادگی را ندارند. بنابراین، وقتی سخن از عظمت کسی میشود، به معنای آن است که او از استخوانبندی محکم و استوار برای هر کاری یا چیزی برخوردار است.
پس خلق عظیم زمانی است که یک امر خلقتی و خلقی دارای استخوانبندی و استواری و استحکام باشد. بنابراین، وقتی از خلق عظیم پیامبر(ص) سخن به میان میآید یعنی آن صفت و فضیلت، چنان در شخص وجود یافته است که نه تنها جزو خلقت و طبیعت اوست، بلکه خلقت و طبیعی است که شخص بدان استوار و استحکام مییابد. همچنین به این معنا است که آن فضایل اخلاقی جزو مقومات ذاتی شخص و هویت وجودی او شده است به طوری که نمیتوان آن خلقت را از شخص برداشت.
در این راستا وقتی از #تعظیم_شعائر الهی به عنوان دستور کار هر مسلمانی است، سخن گفته میشود: ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ الله فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است فرایض خدا؛ و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست. (حج، آیه 32) به این معنا است که شخص آن واجب را چنان انجام دهد که جزو استخوانبندی زندگیاش شود و چنان آن را استوار و محکم انجام دهد که خلل و خدشهای در کار نباشد.(بقره، آیه 158؛ حج، آیه 36) و نباید کار را سست شمارد و متعرض حدود الهی شود و حرام خدا را حلال شمارد (مائده، آیه 2).
به هر حال، عظمت اخلاقی در آن است که هر خلق و خوی نیکی در انسان به عنوان استخوانبندی ذاتی شخص در آید، در غیر این صورت آن خلق عظیم نخواهد بود.
💠 در صف نمازجمعه حرم مطهر رضوی ع نشسته بودم که حضرت آیت الله شیخ احمد #عابدی در نزدیکی نشستند. پس از نماز ، خدمتشان عرض کردم : شنیده ام جنابعالی در #تندخوانی ید طولایی دارید. تواضع فرمودند. گفتم ممنون می شوم پاسخ بفرمایید.
گفتند بیست سال پیش مقداری کار کردم.
پرسیدم در چه حد مهارت دارید؟
گفتند در دقیقه ، ۱۲۰۰ کلمه می خوانم.
گفتم: شنیده ام بحار الانوار را چند بار خوانده اید.
گفتند: سه دور! ( هر دور ، ۱۱۱ جلد است!) هر دور ، سه ماه!
گفتم: شنیده ام حضرت آقا هم تندخوانی دارند.
گفتند: بله ؛ ایشان و مرحوم آیت الله خزعلی هم در همان مجموعه ای که ما تندخوانی آموختیم ، آموزش دیدند.
اینجا که رسید ، شیخ احمد عابدی با یک جمله مرا مبهوت کرد.
گفتند: ابتدایی که در تهران به مجموعه نصرت رفتم تا مهارت تندخوانی بیاموزم ، تابلویی بر دیوار موسسه دیدم که نوشته بود:
حضرت آیت الله خامنه ای ، در مجموعه #نصرت تندخوانی فرا گرفته اند و در میان هنرجویان ، رتبه اول را دارند!
خدا را شکر می کنم نعمت زندگانی مرا قرین دوره زعامت یکی از بندگان استثنایی و تکرار نشدنی اش قرار داد... #امین_خواه
#عمل_به_احکام #شاخص #شیعه بودن
قالرجل لامرأته: اذهبی الی فاطمهًْ(س) فاسألیها انی من شیعتکم؟... فقالت علیها السلام: قولی له: ان کنت تعمل بما امرناک و تنتهی عما زجرناک عنه فانت. من شیعتنا و الا فلا...»
شخصی به زنش گفت: پیش #فاطمه_زهرا(س) برو و بپرس: آیا من از شیعیان (اهل بیت) هستم؟ زن آمد و پرسید، حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: به همسرت بگو: اگر به آنچه تو را فرمان دادهایم عمل میکنی و از آنچه نهی کردهایم پرهیز نمودهای از شیعیان خواهی بود و در غیر این صورت از شیعیان نیستی» (1) #حدیث
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- عوالم العلوم و المعارف، ج 11، ص 906
💢در گفتوگو با مفتاح مطرح شد؛
📌کاربردیترین مؤلفه #بصیرت، #تشخیص #مصداق_حق است/ اشتباه #خواص است که دامن #عوام را میگیرد
🔹حجتالاسلام والمسلمین مهدی برهان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): اگر چه مهمترین مؤلفۀ بصیرت #شناخت عمیق از #حق» است؛ اما به نظر میرسد کاربردیترین مؤلفه بصیرت «تشخیص مصداق حق» باشد؛ زیرا بسیاری از افراد جامعه، اعم از عوام و خواص در این مرحله از بصیرت، مسیر صلاح و مصلحت را تشخیص نمیدهند و به فساد و مفسده منحرف میشوند.
🔹خاستگاه عدم تشخیص مصداق حق، در یک یا دو امر نیست، بلکه در اموری مانند «مشتبه سازی»، «شخصیت زدگی»، «فضای آلوده»، «تأثیر پذیری از نزدیکان»، «جوّ زدگی» و «دوری از واقعیتهای اجتماعی» باید جست و جو کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/RWbB9T
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_برهان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/RhSiQM
#نماز_جعفرطیار
برای
#هدایت_فرزندان و نزدیکانتان بخوانید.
آیت الله #بهجت(ره):🌺
اگر فردي از اهل خانه (مثلاً برادر)نماز نميخواند و رفيق ناباب دارد و به موعظه هم گوش نميدهد ، بعد از نماز جعفر طیار ع خصوصاً در سجده براي هدايتش دعا كنيد و تباكي نمائيد
👈 #بهجت🌷
«آیتالله #میرباقری» عضو مجلس خبرگان:
🔹در بین #اسناد_راهبردی که روحانیت شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آورده، #گام_دوم بیتردید جزء انگشتشمارها است.
🔹برخورد #بیانیه گام دوم با جنگ روانی دشمن برخوردی #فعّالانه است، این بیانیه، هم با #جنگ_روانی #دشمن مقابله میکند و هم راه #مقابله با آن را میآموزد؛ بههمین دلیل امیدآفرینی میکند.
🔹این بیانیه به یک معنا، ساختارشکنانه و اعلام #جهاد #رهبری به #جوانان برای #تمدّنسازی است.
fna.ir/brznb2
@Farsna
💡امروز بحث رایج میان جوانان انقلابی باید آن باشد...
✨وقتی مقام معظم رهبری گام اول را توصیف میکنند میگویند این حرکت، حرکتی بود که جوانان مومن از کوچه پس کوچه های شهرهای مختلف پرچم مبارزه اسلام با استکبار را بلند کردند؛ جوانان انقلابی در یک سو و تمامی کفر و استکبار در سوی دیگر.
✨شهدا، پدیدآورندگان گام اول بودند و امروز وظیفه انقلابیون و مسئولین، ادامه راه آنها و برداشتن گام دوم است.
✨امروز باید بحث رایج میان جوانان انقلابی آن باشد که چگونه و با چه ابزاری #گام_دوم را برای رسیدن به نقطه شایسته انقلاب برداریم.
📍دکتر جلیلی | کرمانشاه، اسفند۹۷
✅ @saeedjalily
🎯مهارتهای #کنترل #عصبانیت
➕مهارتهای كنترل عصبانیت را بیاموزید تا #استرس را در خود كاهش دهید.
➖زیرا یكی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت میباشد.
وقتی نمیتوانیم عصبانیت خود را كنترل نماییم از چند جهت دچار آسیب میگردیم
مهارتهای كنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهید
افرادی كه كنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامهای برای كنترل عصبانیت دارند.
نكات زیر، مسائل مهمی میباشند كه به شما در كنترل عصبانیت كمك میكنند. این نكات را به خاطر سپرده و بهكار بندید.
نكته اول :
این سوال را از خود بپرسید: «آیا این موضوع 10 سال دیگر هم برایم مهم است؟» به این وسیله میتوانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.
نكته دوم :
از خود بپرسید: «بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟» اگر كسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری كردن سه دقیقه بیشتر، مسئلهای آنچنان مهم نمیباشد.
نكته سوم :
تصور كنید كه خود شما نیز همان كار (كاری كه موجب عصبانیتتان شده است) را انجام میدهید. با خود رو راست باشید. قبول كنید كه گاهی اوقات شما نیز جلوی یك راننده دیگر درمیآیید… بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی میشوید؟
نكته چهارم :
از خود بپرسید: «آیا طرف مقابل این كار را بهطور عمدی نسبت به من انجام داده است؟» در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد كه این مسئله فقط در اثر بیدقتی و تعجیل رخ داده و كسی نمیخواسته شما را ناراحت كرده و بیازارد.
نكته پنجم :
سعی كنید قبل از گفتن هر كلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این كار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی میتواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.
نكته ششم :
شمارش تا 10 را با روشهای جدید و بهتر انجام دهید مثلا این كار را با یك تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق – از دیافراگم – به افراد كمك میكند تا احساس راحتی كنند.
نكته هفتم :
میتوانید سرعت شمارش اعداد را كندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یك كشتی بخار، دو كشتی بخار و… شاید شمارش كشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، بهجای آن میتوانید بشمارید: یك شكلات، دو شكلات و… یا هر چیز دیگری كه برای شما خوشایند و خندهدار باشد.
نكته هشتم :
تجربهای #آرامشبخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود #سفر كنید. این كار را در مكانهای #امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید
Is
پرسش:
آیا « خبر دادن آغاز ماه #رجب به دیگران » در احادیث معتبر توصیه شده و باعث بخشودگی گناهان می شود؟
پاسخ:
خبر دادن آغاز ماههای بافضیلت به مردم اگر با قصد تشویق دیگران به انجام عبادات و مستحبات این ماهها باشد قطعا کار پسندیده ای است اما احادیثی که در سالهای اخیر در فضای مجازی در مورد ثواب خبر دادن به مردم درباره آغاز ماه رجب منتشر شده و از پیامبر اکرم (ص) و امام #باقر (ع) نقل می شود در منابع حدیثی با سند معتبر یافت نشده است و در واقع از شایعات اینترنتی و روایات ساختگی به شمار می رود.
متاسفانه حتی بعضی از روحانیون نیز از روی خوش باوری اینگونه احادیث جدید را باور می کنند و کنجکاو نمی شوند که چرا در طول هزار و چهارصد سال چنین حدیثی در کتب معتبر نبوده؟! امروزه با رایانه و نرم افزارها با مقداری مهارت می توان جستجو کرد و احادیث جعلی عامیانه را از احادیث معتبر متمایز کرد ولی برخی از عزیزان حوصله یا فرصت مراجعه به منابع را ندارند یا دسترسی به نرم افزارها ندارند.
توصیه کردن به خود و دیگران برای انجام واجبات و مستحبات در ماههای با فضیلت بسیار خوب است اما نباید ناخواسته برای این کار به نشر #حدیث_جعلی دست بزنیم.
کانال بررسی روایات👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
به نام خدا
عشقت رسد به فریاد ار خود بسان حافظ
#قرآن زِبر بخوانی در #چارده_روایت
روایتگر ابن عامر به شامند
هشام بن عمّار و پس ابن ذکوان
مهین قاری مکّه ابن کثیر است
که بزّی و قُنبُل دو راوی ایشان
ز عاصم به کوفه روایت نمایند
ابوبکر عیّاش و حفص سلیمان
دو راوی بوعمرو، دوری و سوسی
چو قاری بصره است بوعمرو زبّان
خَلَف بِن هشام است و خلّاد خالد
روایتگر حمزه پیدا و پنهان
ز نافع روایت کند وَرش و قالون
که قالون عیسی و ورش است عثمان
یکی لیث خالد، دگر حفص دوری
روایت کنند از کسایی چو یاران
(نظم: دکتر حسین #صفره ،22/1/84)