🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۵
💠رهبرانقلاب
‼️عمل به قانون اساسی، علاج اساسی دردهای این کشور است. ۷۹/۳/۲۹
‼️از نظر من هیچ کس مصونیت آهنی ندارد، همه در مقابل قانون و مسئولیتهای خودشان پاسخگو هستندو باید جواب بدهند ۷۹/۱۲/۲۲
‼️قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والاّ قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت اسلامی نیست. ۷۸/۱۱/۱۳
‼️فساد یعنی اینکه کسانی با زرنگی با قانون دانی با زبان چرب و نرم و با چهره حق به جانب به جان بیت المال این ملت بیفتند و کیسه های خود را پر کنند ۸۰/۱۰/۱۹
‼️کسانی که با گردن کشی در مقابل قانون، حرمت آن را از بین میبرند یا دارای سوء نیت و عناد هستند یا در بی مبالاتی و غفلت به سر میبرند، این افراد در واقع مقدمه و زمینه دیکتاتورها را فراهم میکنند. ۸۲/۱۱/۱۲
‼️قانوندانهای قانون شکن، خطرناکتر از همهاند؛ کسانی که قانون را خوب بلدند، پیچ و خمها و دالانهای تودرتوی قانون را خوب میشناسند، اما خودشان قانونشکنند؛ بدون اینکه معلوم شود کارشان قانونشکنی است. اگر خدای نکرده چنین چیزی برای ملت ما رواج پیدا کند، یک فاجعه است. ۸۱/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسطمجلسخبرگانقانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۶
💠رهبرانقلاب
‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بیقانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵
‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است.۹۲/۶/۶
‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲
‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم بهصورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶
‼️من معتقدم باید به قانون عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب میشود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق این است كه قانونِ بد بهتر از بیقانونی و نقض قانون است. اینكه ما قانون را هرجا طبق میل ما از آب درمیآید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجهاش طبق میل ما از آب درنمیآید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۷
💠رهبرانقلاب
‼️ما واقعا احتیاج داریم به اینکه قانون در تمام امور کشور، یک شاخص، یک محور، یک فصلالخطاب محسوب شود. اگر ما قانونمدار باشیم، زندگی مردم روان خواهد شد؛ اگر بیقانونی آمد وسط میدان که هر کسی هم برای بیقانونىِ خودش بالاخره یک توجیهی دارد؛ یکی میگوید آقا این قانون حق من را ضایع کرد، این توجیهها قابل قبول نیست. اگر بیقانونی رائج شد، مصالح مردم پامال میشود. همه بایستی به قانون احترام بگذارند. فرهنگ قانون گرایی هم بایستی از نخبگان سرریز بشود به بدنه جامعه. اگر شما که جزو نخبگان هستید، قانون را رعایت نکردید، انتظار نداشته باشید که بدنه جامعه قانون را رعایت کند. مقابل انقیاد و قانونگرائی، دیکتاتوری است. این هم دوستان حتما بدانند که در زمینهی روحىِ همه ما یک میل به دیکتاتوری وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنید. این فیلِ مستِ درون را با چکش قانون سر به راه نگه داریم. اگر خود ما علاج نکنیم، علاجش مشکل خواهد شد. اگر انقیاد به قانون نبود، روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد. در جوامع، دیکتاتوری همین جور بوجود میآید! ۸۸/۴/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۸
💠رهبرانقلاب
‼️بسیج پایبند به قوانین و مقررات و ارزشهائی است که در قالب نظام مجسم شدند. ابتکار باید به وجود بیاید، نوآوری باید به وجود بیاید، اما بیانضباطی نه. یک عدهای اشتباه میکنند؛ خیال میکنند بسیجی یعنی کسی که پابند به قوانین نیست، نخیر، این خطاست. از دوره جنگ، در زبان بعضیها بود که میگفتند بسیجِ بیترمز، علت هم این بود که در میدانهای جنگ، در عرصههای نبرد، بسیجیها همین طور هی پا به زمین میکوبیدند، اصرار داشتند که حمله انجام بگیرد؛ میخواستند زودتر تهاجم کنند. آن روحیهی هیجان و نشاط جوانی، آنها را به سمت میدانها میکشاند. خب، فرماندهها همه جا مصلحت نمیدانستند؛ نگه میداشتند. یک نوع کشمکشِ اینجوری همیشه در بخشهای مختلف جبهههای نبرد وجود داشت. میگفتند بسیج بیترمز است. این به این معنا نیست که بسیج بیانضباط است، ابداً. خود نفس انضباط، منضبط بودن، منتظم بودن، یک ارزش است. اگر نظم از بین رفت، ناهنجاری بوجود میآید؛ یک نیروی نظامی هم اگر نظم نداشته باشد، بکلی بیفایده میشود. ۹۰/۷/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۹
💠رهبرانقلاب
‼️آتش به اختیار، بمعنای بیقانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیانِ پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور و عدم سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند؛ این مراقبتها در درجه اول متوجه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقهمندند و مایلند که کشور به سمت هدفهای خود حرکت بکند.۹۶/۴/۵
‼️شما بسیجیها باید به گونهیی رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. این فکر غلط باید از ذهنهای دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمیکند؛ برعکس، آن کسی بسیجیتر است که مقررات را بیشتر رعایت میکند؛ به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل میسوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است. پس، در محیط کار و زندگی، حتماً اخلاق و مقررات و نظم و انضباط را رعایت کنید و بدانید که وجود شما برای انقلاب، یک ذخیرهی تمامنشدنی است. ۶۸/۶/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۱۰
🔷ابلاغیه مغفول سیاستهای کلی
🔷نظام قانونگذاری توسط رهبری؛
‼️١- توجه به موازین شرع بهعنوان اصلیترین منشأ قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام، با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام ...
و...
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه ۵ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۷- ترویج و نهادینهسازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبهی عمومی. سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند! ٩۸/۷/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویبقانوناساسیجمهوریاسلامی 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال
🗓بمناسبتسالروزتصویبقانوناساسی
🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی
🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران
🏳۱۰پست مهم درباره قانون گرایی
🏳در بیانات امام خمینی و رهبری
📲درکانال جهادتبیینی قرار گرفت!
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ ماه دسامبر سال ۱۸۹۴م
🏳فوت رابرت لویی استیونسون
🏳نویسندهرماندکترجکیلوآقایهاید
💠رهبرانقلاب
‼️داستانهای علمی، تخیلی، واقعاً هم مهم است. این علمی، تخیلیها الان در دنیا یک فصل بسیار بازی شده است. این که این داستانها باید به عقل نزدیکتر باشد؛ نه، چیزهایی وجود دارد که از ذهن خیلی هم دور است؛ حتی در آن کتابهایی که به فارسی هم ترجمه شده و من دیدهام، چیزهایی وجود دارد که از عمل خیلی هم دور است؛ یعنی به نظر میرسد که هنوز علم بشر به آنجا نرسیده، من چند سال پیش کتابی خواندم که به یک آدم دو شخصیتی پرداخته بود؛ انسانی که دوایی را میخورَد و میشود «مستر هاید». این، شخصیت بعدی و دوم اوست؛ شخصیت اول او، یک آدم خیلی خوب و خوش طینت است؛ وقتی که «مستر هاید» میشود، آدم بدِ بدجنسِ خبیثِ پنهانکاری میشود. غرض این است که آوردن این چیزها در رادیو و مطرح کردن با مردم، اگر با گزینش صحیحی همراه باشد، آثار بسیار مثبت و خوبی دارد! ۷۰/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ ماه دسامبر سال ۱۸۷۰ م
🏳فوت الکساندر دوما (پدر)
🏳رماننویس شهیر فرانسوی
💠رهبرانقلاب
‼️در بین شیوههای بیان هنری، اصلا نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
‼️رمان را برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خوانندهاش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️‼️من در اثر کثرت مطالعه رمانهای گوناگون در طول سالیان عمرم که شاید هزاران قصه از بهترین نویسندگان دنیا باشد، میتوانم دربارهشان نظر بدهم! ۷۰/۱۰/۱۳
‼️از شیفتگیهای و لذاتهای من، مطالعه کتابهای داستان و رمانهای مشهور جهان و ایران است، من همه رمان ۱۰جلدی (پاراداینها) که میشل زواکو نوشته را خواندهام، همچنین رمانهای الکساندر دوما هم پدر و هم پسر را خواندهام، خواندن این رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه نگارش انسان دارد! خون دلی که لعل شد ص۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ دسامبر سال ۱۹۷۴
🏳فوت زاهاریا استانکو
🏳رماننویس رومانیایی
💠رهبرانقلاب
‼️رمان نویس معروف رومانیایی زاهاریا استانکو کتابی دارد؛ نمیدانم شماها خواندهاید یا نه. من این کتاب را سالها پیش خواندهام. داستان، مربوط به اشغال بخارست توسط آلمانیهاست. یک عده مبارزه میکنند و بالاخره هم پیروز میشوند یک عده هم در داخل فرصت طلبی میکنند و اشغالگر اولین ضربه را به اینها میزند. این، تصویر را ما امروز در مقابل خود داریم. واقعهیی است که در حال حاضر هم دارد اتفاق میافتد. الان منطقه خاورمیانه، حکم همان شهری را دارد که دشمن آن را اشغال کرده یا در حال اشغال است. الان اشغالگر - مثل همان اشغالگری که بخارست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود - در حال اشغال تدریجی است. این اشغالگر فقط امریکا نیست طبقهیی است که دولت امریکا و دولتهای دیگر را به قدر قدرتش دارد هدایت میکند. که اگر بخواهیم در یک عبارت برای اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالارانِ اقتدارطلب». هدفشان هم سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیاست. ۸۳/۹/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجراهای آموزنده و عبرت انگیز زندگی امیرالمؤمنین(ع) یک عنوان اجتماعی اسلامی به ذهن میخورد، و آن عبارت است از «فتنه». یعنی وقتی ما زندگی چهار سال و ده ماه حکومت امیرالمؤمنین(ع) را مطالعه میکنیم، میبینیم که در این دوران کوتاه، فتنه های بزرگی بر فضای زندگی مردم سایه انداخته بود و قدرت بصیرت و آگاهی را از مردم میگرفت. ۶۵/۳/۱۲
‼️در مقابلِ حکومت علوی، سه جبهه وجود داشت: قاسطین و مارقین و ناکثین. مارقین و ناکثین، جبهه داخلی و جبهه خودی بودند؛ منتها خودیهای فریب خورده و به دام افتاده - یا به دام ثروت طلبی و مقامخواهی و عقدههای خودشان، یا به دام جهالتها و حماقتها و تعصّبهای خودشان افتاده اند! ۷۸/۹/۲۶
‼️سه گروه با امیرالمؤمنین مواجه شدند: گروه قاسطین؛ یعنی بنیامیه و اهل شام. اینها اهل عملِ به ظلم و روش ظالمانه بودند؛ کارشان هم با امیرالمؤمنین به شدت ظالمانه بود. گروه دیگر ناکثین - بیعتشکنان - بودند؛ یعنی همرزمان و دوستان قدیمی امیرالمؤمنین که طاقت عدالت او را نیاوردند و با او درافتادند؛ کسانیکه علی را میشناختند و به او اعتقاد داشتند. بعضی از آنها حتی در روی کارآمدن امیرالمؤمنین هم نقش داشتند و با او بیعت کرده بودند؛ اما طاقت عدالت امیرالمؤمنین را نیاوردند و با او درافتادند؛ چون دیدند آن حضرت به آشنایی و سابقه و رفاقت توجهی نمیکند. ۸۲/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ناکثین، یعنی شکنندگان و در این جا یعنی شکنندگان بیعت. اینها اوّل با امیرالمؤمنین بیعت کردند، ولی بعد بیعت را شکستند. اینها مسلمان بودند منتها خودیهایی که حکومت علی بن ابی طالب را تا آن جایی قبول داشتند که برای آنها سهم قابل قبولی در آن حکومت وجود داشته باشد؛ به آنها مسؤولیت داده شود، به اموالی که در اختیارشان هست - ثروتهای باد آورده - تعرّضی نشود؛ نگویند از کجا آوردهاید! لذا اوّل هم آمدند و اکثرشان بیعت کردند. البته بعضی هم بیعت نکردند. لیکن جناب طلحه، جناب زبیر، بزرگان اصحاب و دیگران و دیگران با امیرالمؤمنین بیعت نمودند و تسلیم شدند و قبول کردند؛ منتها سه، چهار ماه که گذشت، دیدند نه، با این حکومت نمیشود ساخت؛ زیرا این حکومت، حکومتی است که دوست و آشنا نمیشناسد؛ برای خود حقّی قائل نیست؛ برای خانواده خود حقّی قائل نیست؛ برای کسانیکه سبقت در اسلام دارند، حقّی قائل نیست - هرچند خودش به اسلام از همه سابقتر است - ملاحظهای در اجرای احکام الهی ندارد. اینها را که دیدند، دیدند نه، با این آدم نمیشود ساخت؛ لذا جدا شدند و رفتند و جنگ جمل به راه افتاد که واقعاً فتنهای بود. امّالمؤمنین عایشه را هم با خودشان همراه کردند. چقدر در این جنگ کشته شدند. البته امیرالمؤمنین پیروز شد و قضایا را صاف کرد. این هم جبهه دوّم بود که مدّتی آن بزرگوار را مشغول کردند. ۷۷/۱۰/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۳
💠رهبرانقلاب
‼️جنگ جمل از موارد روشن فتنه است. عایشه، طلحه و زبیر شخصیتهای کوچک و کم اهمیتی نبودند. زبیر کسی بود که وقتی کشته شد، امیرالمؤمنين به شمشیر زبیر نگاه کرد و فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! جنگ جمل قابل مقایسه با جنگ بدر هم نیست. در جنگ بدر آنهایی که در اطراف پیامبر بودند، میفهمیدند که افرادی که در نقطهی مقابل قرار دارند، چه کسانی هستند. آنها کافر بودند و میگفتند: «أعل هبل، أعل هبل» یعنی سربلند باد هبل ! سربلند باد هبل! معلوم بود کسانی که برای هبل و بت شعار میدهند، با کسانی که برای الله زندگی میکنند، جنگ دارند، مسئله کاملا واضح بود. اما آن کسانی که اطراف طلحه و زبیر بودند، أعل هبل که نمیگفتند. آنها میدیدند که زبیر پسر عمه ی پیامبر و طلحه یار دیرین پیامبر و جزء اولین مسلمانهایی است که به پیامبر ایمان آوردند و با پیامبر هجرت کردند و در جنگها با پیامبر شمشیر زدند، و در دوران خلفای سه گانه همیشه از عزت و احترام و عظمت برخوردار بودند. اینها در مقابل علی ایستاده اند. طبیعی است که یک آدم سطحی که قدرت تحلیل ندارد، اینجا گیر میکند. اگر به دام دشمنان علی نیفتد، حداقل به انزوا خواهد افتاد، و به قول امروزیها میبرد و کنار میرود! این خاصیت آدم سطحی است. ۶۵/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۴
💠رهبرانقلاب
‼️جنگ جمل فتنه بزرگی بود اما آیا در فتنه ها راه برای فهمیدن حقیقت وجود ندارد؟ چرا. اصولی که باید به آنها توجه شود تبیین شده است. باید شخصیت علی را که الآن در مقابل طلحه و زبیر است، با این دو نفر مقایسه کنیم و بسنجیم تا حق معلوم گردد. جناب
طلحه و جناب زبیر از شمارش ثروتهای بی حساب خودشان عاجزند! و علی بن ابی طالب همچنان در زندگی ساده و سربازی دوران پیامبر زندگی میکند. آیا این یک میزان و یک معیار نیست؟ علی بن ابی طالب کسی است که وقتی مردم می آیند خلافت را دودستی به وی تسلیم کنند، قبول نمیکند و میگوید: یک نفر را خلیفه کنید و بگذارید همینطور که من در این ۲۵ سال مشاور خلفا بودم، باز هم مشاور باشم! او حرص به مقام ندارد و دوان دوان با به دنبال قدرت و مقام نمیرود. اما طلحه و زبیر به دنبال قدرت و مقام از مدینه به مکه و از آنجا به بصره دوان دوان آمدند؛ هزاران انسان را هم با به خودشان آوردند. آیا اینها نمیتواند فارق باشد؟ امیر المؤمنين کسی بود که برای رسیدن به قدرت و وجهه و محبوبیت هیچ تلاش شخصی نکرد. اما وقتی طلحه و زبیر به بصره رسیدند، با هم دعوا کردند که کدام یک امام جماعت شوند، و این اختلاف تا آنجا پیش رفت که عایشه از پراکندگی لشکر هراسان شد. این را مردم میدیدند. آیا نباید مردم بفهمند و درک کنند!؟ ۶۵/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۵
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ جمل که امیرالمومنین در مقابل طلحه و زبیر و دیگران که قرار میگرفتند، مسئلهاش مقابله با جاه طلبی و باندبازیها بود! ۶۳/۴/۱
‼️امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام در مقابله با خطرها آنچنان شجاعانه عمل میکند که میگوید کسی نمیتوانست با فتنهای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه خوارج و ناکثین است- آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همه اینها ناشی از عصمت است! ٨٠/١٢/١٢
‼️یک نمونه ی روشن از قاطعیت علی (علیه السلام) مقابله با کسانی است که برخورد با آنها کار هیچ کس جز علی بن ابی طالب نبود! طلحه، زبیر و بالاتر از اینها عایشه از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند؛ اما چنین نیست که وقتی به امیرالمؤمنین میگویند: عایشه در مقابل تو پرچم مخالفت برافراشته است، حضرت متزلزل شود و تردید پیدا کند، و درصدد برآید که به یک نحوی از میدان فرار کند و یا به یک سازشی برسد. منطق حضرت این بود که او کار خلافی کرده و باطل است و من بر حقم، لذا میروم و مبارزه میکنم، ولو بلغ ما بلغ، به هرجا رسید برسد! ۶۷/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۶
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشای سیاسیاش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میکرد. دربارهی اهل جمل، در قضیهی جنگ جمل فرمود: اینها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیرالمؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ آن وقتی که ببینم حرکت اینها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد میکند، اختلاف ایجاد میکند، برادران را در مقابل هم قرار میدهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی که ممکن است، صبر میکنم و با نصیحت رفتار میکنم.۸۸/۶/۲۰
‼️وقتی سپاه امیر المؤمنين بصره را محاصره کردند، حضرت حاضر نبود اقدام به جنگ کند، و در صدد نصیحت و موعظهی مخالفان بود. طلحه و زبیر را خواست و آنها را قسم داد به قول پیامبر، سپس آنها را به بیعت خودشان یادآوری کرد و پرسید مگر شما با من بیعت نکردید؟ بعد از بیعت شما با من که حادثه ای رخ نداده. اگر حادثه ای بوده، قبل از بیعت بوده. پس چرا از اول بیعت کردید؟ سخنان امير المؤمنين موجب شد که زبیر که خوش جنستر بود، پشیمان شود و میدان جنگ را ترک کند. البته این کار کافی نبود. زبیر نباید میدان جنگ را ترک میکرد؛ باید مرد و مردانه پیش امیر المؤمنین می آمد و میگفت: بنده اشتباه کردم و مسئله را خاتمه میداد. اما این کار را نکرد؛ دو لشكر را در مقابل هم گذاشت و گریخت. طلحه نیز مردد شده بود، که تیری به وی اصابت کرد و به قتل رسید؛ سپس لشکر عایشه منهزم شد! ۶۵/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۷
💠رهبرانقلاب
‼️محمدبن حنفیه یکی از بزرگترین شجاعان آن زمان بود؛ جوان نیرومند و بسیار شجاعی بود. حضرت که در آن سال پیرمردی بود که نزدیک ۶۰ سال سن داشت، پرچم را از دست محمد گرفت و گفت: اینگونه بجنگ! راوی نقل میکند: دیدم امیر المؤمنين (عليه السلام) به طرف لشکر دشمن رفت. صفها را آنچنان شکافت و آشفته کرد که ولوله ای شد. تعبیر راوی این است که میگوید: دیدم مثل ذرات غبار که در نور آفتاب همینطور بالا و پایین میروند، پیکرهای دشمنان از روی اسبها پرتاب میشوند و به هم میپیچند، مثل اینکه گردبادی وسط نیروی دشمن افتاده و آنها را تار و مار میکند. راوی میگوید که شمشیر حضرت کج شده بود، حضرت رو کرد به شمشیر خود و فرمود بارها میخواستم تو را بخاطر اینکه کهنه شده ای کنار بگذارم اما تو ذوالفقار هستی و حبیبم پیامبر درباره تو فرمود "لاسیف الا ذوالفقار". راوی میگوید شمشیر حضرت گرفتیم و صاف کردیم و دادیم به حضرت و حضرت باز مشغول جنگ شد و فرمود "تبارک الذی جعل فی السیف" مبارک باد خدایی که این شمشیر را وسیله اقامه حق قرار داد! ۶۷/۲/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۸
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات یک رخنه کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود زبیر از ما اهلبیت بود تا پسرش عبدالله بزرگ شد و در تصمیمش دخالت کرد و در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید، گاهی یک رخنه کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل و توجه به خدای متعال، امکانپذیر نیست! ۹۰/۱۰/۷
‼️امام فرمود معیار حال کنونی افرادست. این همان قضاوتی بود که امیرالمؤمنین با جناب طلحه و زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. در همان روز اول خلافت ابیبکر، چند نفر از صحابه ازجمله زبیر با او اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی است. ۲۵سال بعداز آنروز، روزی بودکه زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید و آن سوابق محو شد! ۸۹/۳/۱۴
‼️در زمان امیرالمؤمنین، اشکال کار این بود که صفوف، مشخّص نبود؛ بهخاطر این که همان گروه دوم - یعنی «ناکثین» - چهرههای موجّهی بودند. هرکسی در مقابله با شخصیتی مثل جناب زبیر، یا جناب طلحه، دچار تردید میشد. این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجستهها و پسر عمّه پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد. بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همهمان را به خیر کند. ۷۷/۱۰/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۹
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی زبیر کشته شد، قاتل وی شمشیر او را برداشت و خدمت امیر المؤمنين آورد. چشم حضرت که به شمشیر زبیر افتاد، فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! ۶۵/۳/۹
‼️در جنگ جمل، چون طرف قضیه چهره های نامداری همانند طلحه و
زبیر و عایشه بودند، عده ای از نزدیکترین یاران امیر المؤمنين در
جنگ حاضر نشدند. من یه عده قابل توجهی از اصحاب آن حضرت نتوانستند در جنگ حاضر می شوند؛ یعنی دلشان حاضر نشد که بروند روی طلحه شمشیر بلند کنند، یا با زبیر و عایشه روبه رو شوند. قضیه واقعا خیلی قضیهی مشکلی بوده است. یکی از کسانی که حاضر نشد، سلیمان بن صرد خزاعی است. این چهره نورانی که در کوفه جزو یاران امام حسین بود و نتوانست خود را به کربلا برساند؛ ولی بعد از شهادت آن حضرت، نهضت توابین را شروع کرد و رفتند آن حوادث مهم را درست کردند و بعد هم به شهادت رسید. او در زمان امام حسن جزو یاران امام حسن و در طول حکومت امير المؤمنين جزو یاران امیر المؤمنین بود؛ اما در جنگ جمل نتوانست در کنار امیر المؤمنين بجنگد. ۶۷/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق
🏴جنگ پرعبرت جمل/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️بعد از پایان جنگ جمل که تعداد زیادی از اهل جمل کشته شدند بسیاری فرار کردند و عده ای از آنها اسير شدند، وقتی اسیران را بررسی کردند، معلوم شد که دست باند اموی در جنگ جمل هم هست. مروان بن حکم یکی از بنی امیه و جزو دوستان و باند معاویه و امویها بود. وی در جنگ جمل اسیر شد، و امام حسن و امام حسین از روی ترحم و عطوفت پیش امیر المؤمنين وساطت کردند، تا حضرت، مروان بن حکم را آزاد کرد! ۶۳/۴/۱
‼️در قصایای بسيار مهم صدر اسلام، امام حسن حضور خودش را اثبات كرده. در همان جنگ جمل و صفين هم نقشهاى فوق العاده مهمى بر دوش امام حسن بوده، كه من نام امام حسن را در ماجراهاى صفين و جمل زياد ديدم، نام امام حسين را كمتر ديدم. يعنى امام حسن در ميدانها و جريانها، حتى بیشتر از امام حسين حضور داشته. مرد جنگ، مرد سياست، مرد تدبير، مرد زبان آورى قوى. انسان وقتی مباحثات و مجادلات امام حسن را میخواند، مو بر بدنش راست میايستد، از بس قوى و قدرتمندانه است، در ماجراى صلح و بعد از صلح آنچنان كلمات قاطع و كوبندهاى از اين بزرگوار نقل شده كه از كلمات اميرالمؤمنين در مواردى كوبندهتر به نظر میرسد. من در كلمات اميرالمؤمنين آنجور كوبندگى و قدرت در مقابله با دشمن را كمتر ديدم؛ شايد بخاطر اين بوده كه اميرالمؤمنين با آنچنان دشمنانى مواجه نشده بوده كه اينقدر وقيح و خبيث باشند! ۶۸/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در ماجراهای آموزنده و عبرت انگیز زندگی امیرالمؤم
🗓١٠ ماه جمادی الاول سال ۳۶ق
🏴جنگ تحمیلی و پرعبرت جمل
🏴فتنه ناکثین در کلام رهبری
📲۱۰ پست درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
🏳مطالعه از تصویر پیوست!
📸تابلوی فتنه جمل اثر حسن روحالامین
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م
🏳فوت نِلسون ماندِلا
🏳رهبر کنگره ملی آفریقا
🏳حامی امام و انقلاب اسلامی
🏳اولین رئیسجمهور آفریقایجنوبی
🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقایجنوبی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️با استمرار مبارزات ماندلا و مردم آفریقای جنوبی، آن رژیم ظالم و ضد بشری از بین رفت و ماندلا با این کار، در واقع روح تازهای به صحنهی مبارزاتی کل آفریقا دمید! ۹۵/۲/۵
🔷نلسون ماندلا
‼️انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تأثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است ومردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالیرتبهی جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشستهاند. ۷۱/۴/۳۱
‼️امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامی نهضتهای آزادیبخش جهان به شمار میرفت و چالش بسیار عظیمی که او در مبارزه با یکی از طاغوتهای زمان انجام داد، گویای شجاعت ستایش برانگیزی است که فقط ایشان میتوانست از خود نشان دهد و این افتخار بزرگی بود که توانستم برای دومین بار در کنار مرقد امام خمینی حاضر شوم و به ایشان ادای احترام کنم. ما خود را مدیون انقلاب اسلامی میدانیم و مراتب تقدیر و تشکر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ایران اعلام میکنیم. ۷۸/۷/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م
🏳فوت نِلسون ماندِلا
🏳رهبر کنگره ملی آفریقا
🏳حامی امام و انقلاب اسلامی
🏳اولین رئیسجمهور آفریقایجنوبی
🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقایجنوبی/۲
💠رهبرانقلاب
‼«نلسون ماندلا» قبل از آنکه در آفریقای جنوبی به پیروزی برسد - زمانی که تازه از زندان آزاد شده بود - به ایران آمد و با من ملاقات کرد. من به او گفتم، ما تجربهای داریم که گمان میکنم در کشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از اینکه انسانهای داوطلب - که اکثریت جمعیت کشور ما را تشکیل میدادند - زن و مرد، با جسمِ خودشان به خیابانها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، بلکه با تنِ خودشان آمدند؛ لذا نظام طاغوت را منفعل کردند و او هم دید نمیتواند بایستد. گفتم به نظر من این الگو در آفریقای جنوبی قابل عمل است. او سری تکان داد. بعد از رفتن او، یکی دو ماه طول نکشید که خبرهای تظاهرات عظیم مردمی در آفریقای جنوبی را در روزنامهها خواندیم! من فهمیدم که این بذر، سبز شد؛ عین همان وضعیت ایران. تمام خیابانهای شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی از سیاهان پُر شد و یک عدّه از سفیدپوستها هم آمدند و همراه با آنها راهپیمایی کردند و گفتند ما هم با حکومت تبعیض نژادی مخالفیم! نتیجه نیز همان شد؛ یعنی کسی که در رأس بود، دید اصلاً نمیتواند کاری بکند. اوّل رفت و کس دیگری را جای خودش گذاشت؛ او هم دید نمیتواند؛ لذا در یک انتقال قدرت آرام، حکومت را به دست سیاهپوستان دادند و خود «ماندلا» هم رئیسجمهور شد! این حادثه تقلیدشدنی و این الگوی ملتها برای آزادیخواهی، به وسیله جوان ایرانی در دهههای پنجاه و شصت اتّفاق افتاد. ۸۰/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م
🏳فوت نِلسون ماندِلا
🏳رهبر کنگره ملی آفریقا
🏳حامی امام و انقلاب اسلامی
🏳اولین رئیسجمهور آفریقایجنوبی
🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقایجنوبی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ما از اول انقلاب گفتیم دو رژیم را اصلاً قبول نداریم؛ یکی رژیم صهیونیستی، یکی هم رژیم نژادپرستِ آفریقای جنوبی بود؛ همینهایی که امروز در دنیا دم از حقوق بشر و این حرفها میزنند، هم با این رژیم، هم با رژیم آفریقای جنوبی تا آن لحظهی آخر ارتباط داشتند؛ یعنی رژیمی که یک گروه کوچک سفیدپوست بر یک جمعیّت میلیونیِ سیاهپوستِ صاحبِ سرزمین، مسلّط بودند؛ این سفیدپوستها از انگلیس رفته بودند، انگلیسی بودند در اصل؛ سالهای متمادی، شاید قریبِ صد سال بر این کشور مسلّط بودند؛ ما گفتیم ما این را قبول نداریم. آفریقای جنوبی مال مردم آفریقای جنوبی است، نه مال اشغالگران انگلیسی. این آقای نلسون ماندلا که از زندان آزاد شده بود، آمد نشست داخل همین اتاق -قبل از اینکه رئیسجمهور بشود- نشستیم، من برایش ماجرای مبارزهی امام را گفتم که امام از تیر و تفنگ و کودتا و مانند اینها استفاده نکرد، دل مردم را قانع کرد، مردم با تن خودشان آمدند در خیابان. هیچ رژیمی نمیتواند با مردمی که با تن خودشان شجاعانه میآیند در خیابان، مقابله کند و پیروز شود؛ فهمیدم که در دلش تأثیر کرد؛ ماندلا از اینجا که رفت، تظاهرات خیابانیِ آفریقای جنوبی راه افتاد، ادامه پیدا کرد تا وقتیکه رژیم آپارتاید را ساقط کردند. اسرائیل هم واقعاً رژیم نژادپرست و آپارتاید غاصب کذاب خبیث صهیونیستی است، این هم ساقط خواهد شد! ۹۷/۷/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ دسامبر سال۱۹۶۱م
🏳فوت فرانتس فانون
🏳رماننویس آفریقایی
💠رهبرانقلاب
‼️انصافاً وضع محیط جوانی ما، محیط دلنشینی نبود؛ نه برای من که آن وقت طلبه بودم بلکه برای همه جوانان. به جوان اعتنا نمیشد. خیلی استعدادها در داخل جوانان میمرد. تمام مدت دوره ۱۸سالگی من در آن تاریخ، با جوانان بود؛ چه جوانان حوزه علمی و تحصیلی دینی و چه جوانان خارج از این حوزه. چیزی که حس میکردم این بود که رژیم پهلوی کاری کرده بود که جوانان به سمت ابتذال هویّتی و شخصیّتی میرفتند. بیشترین سرگرمی جوانان، به مسائل روزمرّه بود. بعضی در غم نان، مشغول کار سخت بودند، برای این که یک لقمه نان گیر بیاورند و بخورند، که آن هم البته مقداری از درآمدشان صرف خوردن نمیشد؛ صرف کارهای حاشیهای میشد. شما اگر این کتابهایی را که در دوره جوانی ما درباره امریکای لاتین و آفریقا نوشته شده است، مثل کتابهای «فرانتس فانون» را بخوانید، درمییابید که وضع ما هم همینطور بود. در مورد ایران کسی جرأت نمیکرد بنویسد؛ اما در مورد مثلاً آفریقا یا شیلی یا مکزیک راحت مینوشتند. من با خواندن این کتابها میدیدم که عیناً وضع ما همینگونه است. یعنی آن جوان کارگر هم بعد از آن که کار سخت میکرد و یکشاهی، صَنّار گیر میآورد، نصف این پول صرف عیّاشی و ولگردی و هرزهگری و اینطور چیزها میشد. اینها همان چیزی بود که ما در آن کتابها میخواندیم و میدیدیم که در واقعیّت جامعه خودمان هم همینطور است. انصافاً دوران پهلوی خیلی بد بود! ۷۷/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini