🗓۲ فروردین ماه سال ۱۳۴۲شمسی
🏴آغاز نهضت اسلامی امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️فروردین سال ۱۳۴۲ که حوادث مدرسه فیضیه و زدن طلاب و انداختن آنها از بالای پشت بام پیش آمد، همان روز ما منزل امام رفتیم. بنده آنوقت طلبه جوانی بودم و دستگاه اختناق محمددضا علیه حوزه علمیه، شمشیر را از رو بسته بود. در خیابان ارم قم طلبه جرأت نمیکرد از این طرف خیابان به آن طرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر میریختند سرش، کتکش میزدند، عمامه اش را برمیداشتند و لباسش را پاره میکردند. در چنین حالت رعب آوری، آن روز امام بعد از نماز مغرب و عشا به خانه شان رفتند - همین خانه یی که الان هم در قم هست - طلبه ها هم رفتند، بنده هم بودم. ایشان خاطره اختناق دوران رضاخانی و رفتن طلبه ها به بیرون از قم را یادآوری کردند و گفتند آن روز ما این طور زندگی کردیم؛ آنها رفتند و ما ماندیم؛ حالا هم اینها خواهند رفت و شما خواهید ماند. این پیشگویى امام بود؛ پیشگویى مبنی بر وعده الهی. خدای متعال وعده کرده است که اگر جماعتی در راه او مجاهدت و ایستادگی کنند و دارای ایمان باشند، قطعاً به هدف خواهند رسید. وعده الهی دروغ نیست. خدای متعال راه را جلوی پای انسان میگذارد و قدم به قدم دست انسان را میگیرد. وقتی هدف، خدا بود، «والذّین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا». عمده، وجود این انگیزه و این ایمان است؛ وارد میدان شدن و تلاش کردن است. هر جا این باشد، موفقیت بدون تردید حاصل خواهد شد. ۸۳/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۴۲ شمسی
🏴نخستین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در پی حادثه فیضیه ما رفتیم منزل امام و امام صحبت کردند، بیست دقیقه به نظرم، بیست و پنج دقیقه صحبت امام طول کشید. صحبت امام که تمام شد، من احساس کردم آن چنان نیرومند و مقاوم هستم که اگر الان تمام آن جمعیت و یک فوج لشکر به این خانه حمله کنند، من یک تنه حاضرم مقاومت کنم. والله به قدری تأثیر کرد این صحبت امام که من فراموش نمی کنم. علت این هم که این صحبت این طور دقیق مطالبش را یادم است، همین است که آن اثر شگرف و عجیب را در من کرد. من که تا لحظه ای پیش از جهت مرعوب بودن، آن چنان بودم که نمی توانستم بایستم نماز، بعد از این صحبت -نیم ساعت فاصله شده بود- با خودم گفتم امشب من اینجا می مانم؛ چون ممکن بود شب حمله کنند منزل امام؛ میمانم دفاع میکنم. خبر آوردند و گفتند که امام گفته اند راضی نیستم کسی اینجا بماند امشب؛ لذا همه بلند شدیم آمدیم بیرون و کسی نماند آنجا. آن شب گذشت؛ من البته آمدم منزل دوستان. یادم نیست منزل چه کسی رفتم؛ اما خب، خواهری در قم داشتم و دوستان نزدیکی داشتم که منزل اینها میرفتم. اول یک تلگراف مشهد فرستادیم که پدر و مادرمان، چون حادثه ای بود، ناراحت و نگران نشوند و بعد از آن، همه طلبه ها تلگراف کردند به شهرهایشان، و بعد نشستم فردای آن روز وصیتنامه نوشتم. ۶۱/۱/۲ کتاب عبدصالح خدا ص۶۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳فروردین ماه سال۱۳۴۲شمسی
🏴اولین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپیکشتارطلابمدرسهفیضیه
🏴و تحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسطامامخمینی و بعضیعلما
🏴درسالروزشهادت امامصادق/۲
💠وصیتنامه استادخامنهای؛ الف
‼️وصیتنامه سیدعلی خامنهای مرقومه لیله یکشنبه ۲۷شوال ۱۳۲۸ق (۳فروردین ۱۳۴۲ش)
بسم الله الرحمن الرحیم؛ «عبدالله علی بن جوادالحسینی الخامنه ای غفرالله لهما یشهد ان لااله الاالله وحده لا شریک له و ان محمداً صلی الله علیه و آله عبده و رسوله و خاتم الانبیاء و ان ابن عمه علی بن ابیطالب علیه السلام وصیه سیدالاوصیاء و ان الاحد عشر من اولاده المعصومین صلوت الله علیهم الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمدو علی و الحسن و الحجه اوصیائه و خلفائه و امناءالله علی خلقه و ان الموت حق و المعاد حق و الصراط حق و الجنه و النار حق و ان کل ما جاء به النبی صلی الله علیه و آله حق. اللهم هذا ایمانی و هو ودیعتی عندک اسئلک ان تردها الی و تلقیها ایای یوم حاجتی الیها بفضلک و کرمک.
مهم ترین وصیت من آن است که دوستان و عزیزان و سروران من، کسانی که بهترین ساعات زندگی من با آنان و یاد آنان سپری شده است، مرا ببخشند و بحل کنند و این وظیفه را به عهده بگیرند که مرا از زیر بار حقوق الناس رها و آزاد نمایند. ممکن است خود من نتوانم از همه کسانی که ذکر سوءشان بر زبانم رفته و یا بدگوئیشان را از کسی شنیده ام، حلیت بطلبم. این کار مهم و ضروری را باید دوستان و رفقای من برای من انجام دهند! (ادامه وصیتنامه در پست بعد)
📸تصویر متن وصیتنامه حجةالاسلام خامنه ای بعداز حادثه فیضیه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۴۲ شمسی
🏴نخستین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴در سالروز شهادت امام صادق(ع)/۳
💠وصیتنامه استاد خامنهای؛ب
‼️دارایی مالی من در حکم هیچ است، ولی کفاف قرض های مرا میدهد. تفصیل قروض خود را در صفحه جداگانه یادداشت میکنم که از فروش کتب مختصر و ناچیز من ادا شود. هر کسی هم که مدعی طلبی از من شود، هر چند اسمش در آن صفحه نباشد، قبول کنند و ادا نمایند. پنج شش سال نماز هر چه زودتر ادا و مرا از رنج این دین الهی راحت کنند؛ البته یقیناً آن قدر مقروض نبودم، ولی احتیاط کردم. مبلغی به عنوان رد مظالم بابت قروض جزئی از یاد رفته به فقرا بدهند.
از همه اعلام و مراجع و طلاب و دوست و آشناها و اقوام و منسوبین من استحلال شود. (چون آن روزها نق و نوق علیه آقایان در جلسات زیاد بود که چرا فلانی اقدام نکرده، فلانی چرا این حرف را زده و این مطلب را گفته است، لذا خواستم از آقایان اعلام و مراجع حلیت طلب کنند.)
گمان میکنم بهترین راه این کار آن است که عین وصیتنامه مرا در مجلسی عمومی که آشنایان من باشند، قرائت کنند. پدر و مادرم که در مرگ من از همه بیشتر عزادار هستند، به مفاد حدیث شریف "اذا بکیت علی شیء فابک علی الحسین"، به یاد مصائب اجدادمان از من فراموش نخواهند کرد ان شاءالله تعالی. گویا دیگر کاری ندارم. "اللهم اجعل الموت اول راحتی و آخر مصیبتی و اغفرلی و ارحمنی بمحمد و آله الاطهار". العبد علی الحسینی الخامنهای. (۳ فروردین ۱۳۴۲)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در باب ماه رمضان، چند جمله از دعای چهل و چهارم «صحیفه سجادیه»، که مربوط به همین ماه است، انتخاب کردهام و انشاءاللَّه، همین چند جمله را برای شما ترجمه میکنم. اما قبل از آن، خواهش میکنم عزیزان من، بخصوص جوانان، با صحیفه سجّادیه اُنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجّاد علیهالصّلاة و السّلام، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با اینکه در مقام دعا و تضرّع است و با خدای متعال حرف میزند، اما سخن گفتنش، کأنّهُ از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علّت، پیروی میکند. همه چیز مرتّب و چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند. همان نالههای عاشقانه هم که در صحیفه سجّادیه آمده است، همین حالت را دارد. «والحمدللَّه الذی جعل من تلک السّبل شهره شهر رمضان»؛ «حمد خدای را که یکی از این راههایی که ما را به او؛ به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت میرساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر میکند به «شَهره»؛ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یکی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر فکر کنیم همه ماهها ماه خدا و مال خداست؛ وقتی که مالک همه وجود، بخشی از وجود را معیّن میکند و آن را به خود نسبت خاص میدهد، معلوم میشود نسبت به این بخش، توجّه و عنایت ویژهای دارد. یکی از این بخشها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا. خودِ این نسبت، در فضیلت ماه رمضان، کافی است! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مکرر عرض کردهایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینههای معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات نمیتواند به دست بیاورد. در دعای ۴۴صحیفه سجادیه که دعای ورود در ماه رمضان است، حضرت چیزهائی را از خدا درخواست میکنند؛ از جمله این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه دشمنانِ خود، سلم و مدارا پیشه کنیم. بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من در راه تو و برای تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد. ۸۹/۳/۱۴
‼️در دعاهائی که در صحیفه مبارکه سجادیه، برای ماه رمضان وارد شده است، خصوصیاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این خصوصیات، قابل تدبر است: مثلا «شهر الاسلام»، مراد از اسلام هم همان چیزی است که قرآن میفرماید: «و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه لله یعنی دل و جان را تسلیم شریعت الهی کردن، «شهر الطّهور» یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کنندهای وجود دارد که به انسان طهارت میدهد یا به صورت مصدر یعنی شهر پاک شدن از آلودگیها. «شهر التّمحیص» تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتى آمیخته با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره میگذارند این را تمحیص میگویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه انسانی از ناخالصیها. اینها خصوصیاتی است که درباره این ماه ذکر شده است. ۸۹/۵/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از صد سال پیش به این طرف، هر حرکت اصلاحی، مبارزه اجتماعی و سیاسی و هر تحوّل بزرگی در ایران اتفاق افتاده است، یا رهبران آنها روحانی بودهاند و یا روحانیت جزو رهبران آنها بوده است. تاریخ در مقابل ماست. دشمنان روحانیت در طول شصت سال اخیر، هر چه علیه روحانیت تلاش کردهاند، نتوانستهاند این موضوع را انکار کنند؛ چون متن تاریخ است. اوّلین ندای مشروطه از حلقوم علمای بزرگ بیرون آمد. در قضیه تنباکو، امتیازات دوران ناصرالدّین شاه، ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با رژیم پهلوی که منتهی به نهضت عظیم اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی شد نیز چنین بوده است. دشمن، این تاریخ را میداند. وقتی تشکیلاتی به نام دین و روحانیت شناخته شده، با مرکزیت و مسؤولیت مشخّص و ریاست کسانی که جز با تقوا ممکن نیست به ریاست برسند، وجود دارد، کار دشمن سخت میشود.
ممکن است دشمنان، مراجع بزرگ تقلید را گاه از لحاظ علمی تخطئه کنند؛ اما از لحاظ تقوایی نمیتوانند. مرحوم آیتاللَّه بروجردی و مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ عبدالکریم نمونهای از این مراجع بزرگوارند. البته خدای متعال کسانی را که از لحاظ تقوا اشکال داشتند، رسوا کرد! ۷۴/۸/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اساساً حوزهی علمیه، یک وجود مثمر و دارای برگ و بار بوده است؛ «کلمة طیّبة کشجرة طیّبة أصلها ثابت و فرعها فی السّماء. تؤتی أکلها کلّ حین بأذن ربّها»؛ و تا امروز اینگونه بوده است. در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی هفتادودو سال قبل از این - آن روزی که مرحوم آیةالله حائری (رضوان الله تعالی علیه) وارد این شهر شد، از این همه برکات خبری نبود؛ نه در این شهر، نه در این کشور، و نه در سراسر عالم. او این حوزه را پایهگذاری کرد و تقریباً چهل سال بعد از آن تاریخ - یعنی در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قمری - این نهضت آغاز شد؛ ببینید چهقدر این ثمره به اصل نزدیک است و چهطور آن اخلاصی که نشانندهی این نهال - یعنی نهال حوزهی علمیه - در وجود خود داشت، به ثمر نشست، تا این نهضت پدید آمد و نشانندهی نهال نهضت - یعنی آن معلم نسل کنونی و نسلهای آیندهی بشر، آن مرد خدا، آن بندهی صالح، آن رهرو راه پیامبران - با اخلاص خود چه کرد که این نهال تا امروز این همه ثمرات بخشیده است که شما آنها را در سراسر عالم میبینید؛ و یکی از ثمرات آن تلاش در کشور ایران، تشکیل جمهوری اسلامی با همهی برکاتش است؛ و در جاهای دیگر، بیداری مسلمین و بقیهی قضایاست که میدانید. ۷۰/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ مجموعه یی بدون دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانسته است یک نقش اثرگذار و ماندگار ایفا کند و به وجود بیاورد. حوزه های علمیه امروز می توانند خود را آن چنان بسازند که به معنای حقیقی کلمه نقش آفرین باشند. حوزه ی قم در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی تقریباً هشتاد و پنج سال قبل - توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به وجود آمد و در سال ۱۳۵۵ قمری - یعنی پانزده سال بعد - با درگذشت مؤسس آن حوزه، بظاهر متلاشی شد؛ یعنی در اوج اقتدار و اختناق رضاخانی. وقتی مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری از دنیا رفت، همان چند صد طلبه یی هم که در قم بودند، متفرق شدند. گرسنه و بی پول و بی منشأ درآمد و ترسان، روزها بیرون شهر قم می رفتند و در باغهای اطراف قم مباحثه می کردند؛ شب به مدرسه ی فیضیه یا به خانه هایشان برمی گشتند. اما در میان همان طلاب آواره ی پراکنده ی ترسانِ مرعوبِ از اقتدار دستگاه و زیر فشار شدید اقتصادی و حیثیتی و سیاسی، کسی مثل امام خمینی بیرون آمد. ۸۳/۳/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۸۴ ش
🏳درگذشت عارف و حکیم متاله
🏳علامه سیدجلالالدین آشتیانی
💠رهبرانقلاب
‼️فیلسوف و علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی رحمت الله علیه، یکی از پرورش یافتگان حوزه درسی حضرت امام خمینی(ره) و استاد علامه طباطبایی بود و خود در شمار برجستهترین اساتید فلسفه و عرفان بودند، فقدان چنین شخصیتی تاسف بار است! ۸۴/۱/۴
💠علامه آشتیانی
‼️آقای خامنه ای را واقعا آقایان خبرگان از روی عقل انتخاب کردند! جلال حکمت و عرفان، ص۳۴۴
‼️بعضی از این مدعیان وقتی من پیش امام تلمّذ میکردم، هنوز متولد نشده بودند و بعضی دیگر هم، وقتی من امام را «المجاهد الکبیر، سید الفقهاء و العرفاء و رئیس الملة و الدین» مینامیدم، جرأت بردن نام امام را به هر دلیلی نداشتند! کتاب خاطرات استاد خسروشاهی از علامه آشتیانی ص۱۱۶
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۳
🏳شهادت آمرمعروفوناهیمنکر
🏳طلبه انقلابی، شهیدعلی خلیلی
💠رهبرانقلاب
‼️کجاها امر به معروف بکنیم، کجاها نکنیم. میفرماید «لتأمرن بالمعروف او لتنهن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم» امر و نهی، باید در مقابل سلطه اشرار باشد. ببینید سلطه اشرار کجاست! شاید بگویید پوشیدن جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چهکار دارید؟ پوشیدن جوراب نازک اینقدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس مایکل جکسون را زده، باید او را دنبال کنید. یا کسی زلفش بیرون است، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن از غیبت و دروغ و رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه یکنفر با همین حالت به اداره میآید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا میگیرد و راه میرود؛ این میشود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلط اشرار است. شما اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر؛ به امران معروف و ناهیان منکر، تفهیم کنید که ما از آنها چه میخواهیم. فرض کنید در خانه مردم عروسی است؛ میزنند و میرقصند. شما حق ندارید داخل خانه او بشوید؛ مگر با اجازه دادستان. اما یکوقت هست که میخواند، به قصد اینکه صدایش در بیرون منتشر شود. مثل آن قاضی معممی، که روز ۲۱ماه رمضان، رفته لب دریا به عیش و عشرت! او را باید گرفت و به تعبیر مبالغهآمیز کلّهاش را کَند. توجه کردید؟ حالا قضات نترسند! بحث سَر کَندن نیست! غرضم اینستکه ما باید ببینیم چه هست که در جهت مقابل سلطه اشرار است، مصداقش را شما باید پیدا کنید. ۷۲/۳/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️جامعهی اسلامی، جامعهی امامت است. یعنی در رأس جامعه، امام است. انسانی که قدرت دارد، اما مردم از روی ایمان و دل، از او تبعیت میکنند و پیشوای آنان است. اما سلطان و پادشاه کسی است که با قهر و غلبه بر مردم حکم میراند. مردم دوستش ندارند. مردم قبولش ندارند. مردم به او اعتقاد ندارند. (البته مردمی که سرشان به تنشان بیرزد.) درعینحال، با قهر و غلبه، بر مردم حکومت میکند. بنیامیّه، امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند و هزار ماه - یعنی نود سال! - در دولت بزرگ اسلامی، حاکمیت داشتند، آری! وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمیایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسینبنعلی علیهالسّلام - با آن وضع - آغاز میشود. حکومت به بنیامیّه و شاخهی مروان» و بعد به بنیعبّاس و آخرش هم به سلسلهی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini