🗓۲فروردین۱۳۴۲؛آغازنهضت امام
🏴و کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بعلتتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دوم فروردین۱۳۴۲ سالروز شهادت امام صادق بود و در این روز مراجع قم مجالس روضه برپا میکنند. مجلس حضرت امام در منزلشان، و مجلس آقای شریعتمداری در مدرسه «حجتیّه» بود. این هر دو مجلس پیش از ظهر و مجلس آقای گلپایگانی هم عصر در مدرسه «فیضیّه» برپا بود. رژیم شاه برای انتقامجویی از علمای قم، مخصوصا در چنین روزی نقشه خود را طراحی کرد. گروهی از افراد گارد مخصوص شاه به قم آمدند. نقشه آنها این بود که در مجالس عزا که به مناسبت شهادت امام صادق برگزار میشد، آشوب برپا کنند و سپس قدرت خود را نشان دهند و طلّاب حوزه علمیّه را به خاک وخون بکشند. میخواستند در مجلس امام مشکلآفرینی کنند. امّا روضه در منزل ایشان برقرار بود و منزل ایشان هم داخل کوچههای تنگ و پیچدرپیچ قرار داشت. لذا نقشه آنها در آنجا نمیتوانست موفِّق شود. علاوه بر این، یکی از معمّمین برخاست و با صدای بلند این نقشه را اعلام و آنان را تهدید کرد و فرصت را از دست توطئه گران گرفت. خواستند این مشکل را در مجلس آقای شریعتمداری ایجاد کنند. ولی یکی از «جاهل مسلکها» که معروف به طرفداری از آقای شریعتمداری بود، متوجّه موضوع شد و برخاست و خطاب به حاضران گفت: هرکه بخواهد در این مجلس مشکلی بیافریند، کمرش را میشکنم. البته آنها در مدرسه فیضیه موفق شدند. مجلس سوگواری مدرسه فیضیّه را به فاجعهای بزرگتر تبدیل کردند که لکه ننگ همیشگی بر پیشانی رژیم شاه گذاشت. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ فروردین ماه سال ۱۳۴۲
🏳آغازنهضت اسلامی امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پانزده خرداد مبدأ نهضت بزرگ روحانیت و مردم نیست. قبل از پانزده خرداد، در سال ۱۳۴۱ و آغاز سال ۱۳۴۲، قضایای مهمی اتفاق افتاد: در دوم فروردین ۴۲، حادثه مدرسه فیضیه پیش آمد و ضرب و جرح طلاب علوم دینی و اهانت به آیةالله گلپایگانی. قبل از آن، در اواخر سال ۱۳۴۱، قضایای تظاهرات مردم در بازار تهران پیش آمد و در آنجا هم اهانت به آیةالله سیداحمدخوانساری. اینها نشاندهنده این است که نهضت روحانیت در سال ۴۱ و آغاز سال ۴۲ به آنچنان اوجی رسیده بود که دستگاه جبار برخوردهای خشنی با علما و طلاب و حتی مراجع تقلید داشتند! ۹۲/۳/۱۴
‼️حادثه دوم فروردین مدرسه فیضیه در مقابل حادثهی ۱۵خرداد، حادثه کوچکی بود؛ اصلاً قابل مقایسه با آن نبود. حادثه از یک ساعت به غروب شروع شد، تا یک ساعت بعد از شب ادامه داشت؛ سه ساعت به صورت شدید طلبهها را در محیط مدرسه فیضیه کتک زدند و اهانت کردند، تا آنجایی هم که ما اطلاع داشتیم، یکی دو نفر در آن حادثه کشته شدند و البته عدهی زیادتری هم مجروح گردیدند. بنابراین، حادثه ابعاد خیلی زیادی نداشت. اما امام توانست آن حادثه را برای به حرکت درآوردن همهی ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد - در این روز امام در زندان بود - پانزده خرداد یک حادثهی خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتی بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد. ۷۰/۴/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ فروردین ماه سال ۱۳۴۲شمسی
🏴آغاز نهضت اسلامی امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️فروردین سال ۱۳۴۲ که حوادث مدرسه فیضیه و زدن طلاب و انداختن آنها از بالای پشت بام پیش آمد، همان روز ما منزل امام رفتیم. بنده آنوقت طلبه جوانی بودم و دستگاه اختناق محمددضا علیه حوزه علمیه، شمشیر را از رو بسته بود. در خیابان ارم قم طلبه جرأت نمیکرد از این طرف خیابان به آن طرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر میریختند سرش، کتکش میزدند، عمامه اش را برمیداشتند و لباسش را پاره میکردند. در چنین حالت رعب آوری، آن روز امام بعد از نماز مغرب و عشا به خانه شان رفتند - همین خانه یی که الان هم در قم هست - طلبه ها هم رفتند، بنده هم بودم. ایشان خاطره اختناق دوران رضاخانی و رفتن طلبه ها به بیرون از قم را یادآوری کردند و گفتند آن روز ما این طور زندگی کردیم؛ آنها رفتند و ما ماندیم؛ حالا هم اینها خواهند رفت و شما خواهید ماند. این پیشگویى امام بود؛ پیشگویى مبنی بر وعده الهی. خدای متعال وعده کرده است که اگر جماعتی در راه او مجاهدت و ایستادگی کنند و دارای ایمان باشند، قطعاً به هدف خواهند رسید. وعده الهی دروغ نیست. خدای متعال راه را جلوی پای انسان میگذارد و قدم به قدم دست انسان را میگیرد. وقتی هدف، خدا بود، «والذّین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا». عمده، وجود این انگیزه و این ایمان است؛ وارد میدان شدن و تلاش کردن است. هر جا این باشد، موفقیت بدون تردید حاصل خواهد شد. ۸۳/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۴۲ شمسی
🏴نخستین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در پی حادثه فیضیه ما رفتیم منزل امام و امام صحبت کردند، بیست دقیقه به نظرم، بیست و پنج دقیقه صحبت امام طول کشید. صحبت امام که تمام شد، من احساس کردم آن چنان نیرومند و مقاوم هستم که اگر الان تمام آن جمعیت و یک فوج لشکر به این خانه حمله کنند، من یک تنه حاضرم مقاومت کنم. والله به قدری تأثیر کرد این صحبت امام که من فراموش نمی کنم. علت این هم که این صحبت این طور دقیق مطالبش را یادم است، همین است که آن اثر شگرف و عجیب را در من کرد. من که تا لحظه ای پیش از جهت مرعوب بودن، آن چنان بودم که نمی توانستم بایستم نماز، بعد از این صحبت -نیم ساعت فاصله شده بود- با خودم گفتم امشب من اینجا می مانم؛ چون ممکن بود شب حمله کنند منزل امام؛ میمانم دفاع میکنم. خبر آوردند و گفتند که امام گفته اند راضی نیستم کسی اینجا بماند امشب؛ لذا همه بلند شدیم آمدیم بیرون و کسی نماند آنجا. آن شب گذشت؛ من البته آمدم منزل دوستان. یادم نیست منزل چه کسی رفتم؛ اما خب، خواهری در قم داشتم و دوستان نزدیکی داشتم که منزل اینها میرفتم. اول یک تلگراف مشهد فرستادیم که پدر و مادرمان، چون حادثه ای بود، ناراحت و نگران نشوند و بعد از آن، همه طلبه ها تلگراف کردند به شهرهایشان، و بعد نشستم فردای آن روز وصیتنامه نوشتم. ۶۱/۱/۲ کتاب عبدصالح خدا ص۶۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳فروردین ماه سال۱۳۴۲شمسی
🏴اولین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپیکشتارطلابمدرسهفیضیه
🏴و تحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسطامامخمینی و بعضیعلما
🏴درسالروزشهادت امامصادق/۲
💠وصیتنامه استادخامنهای؛ الف
‼️وصیتنامه سیدعلی خامنهای مرقومه لیله یکشنبه ۲۷شوال ۱۳۲۸ق (۳فروردین ۱۳۴۲ش)
بسم الله الرحمن الرحیم؛ «عبدالله علی بن جوادالحسینی الخامنه ای غفرالله لهما یشهد ان لااله الاالله وحده لا شریک له و ان محمداً صلی الله علیه و آله عبده و رسوله و خاتم الانبیاء و ان ابن عمه علی بن ابیطالب علیه السلام وصیه سیدالاوصیاء و ان الاحد عشر من اولاده المعصومین صلوت الله علیهم الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمدو علی و الحسن و الحجه اوصیائه و خلفائه و امناءالله علی خلقه و ان الموت حق و المعاد حق و الصراط حق و الجنه و النار حق و ان کل ما جاء به النبی صلی الله علیه و آله حق. اللهم هذا ایمانی و هو ودیعتی عندک اسئلک ان تردها الی و تلقیها ایای یوم حاجتی الیها بفضلک و کرمک.
مهم ترین وصیت من آن است که دوستان و عزیزان و سروران من، کسانی که بهترین ساعات زندگی من با آنان و یاد آنان سپری شده است، مرا ببخشند و بحل کنند و این وظیفه را به عهده بگیرند که مرا از زیر بار حقوق الناس رها و آزاد نمایند. ممکن است خود من نتوانم از همه کسانی که ذکر سوءشان بر زبانم رفته و یا بدگوئیشان را از کسی شنیده ام، حلیت بطلبم. این کار مهم و ضروری را باید دوستان و رفقای من برای من انجام دهند! (ادامه وصیتنامه در پست بعد)
📸تصویر متن وصیتنامه حجةالاسلام خامنه ای بعداز حادثه فیضیه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۴۲ شمسی
🏴نخستین وصیتنامه استادخامنهای
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴در سالروز شهادت امام صادق(ع)/۳
💠وصیتنامه استاد خامنهای؛ب
‼️دارایی مالی من در حکم هیچ است، ولی کفاف قرض های مرا میدهد. تفصیل قروض خود را در صفحه جداگانه یادداشت میکنم که از فروش کتب مختصر و ناچیز من ادا شود. هر کسی هم که مدعی طلبی از من شود، هر چند اسمش در آن صفحه نباشد، قبول کنند و ادا نمایند. پنج شش سال نماز هر چه زودتر ادا و مرا از رنج این دین الهی راحت کنند؛ البته یقیناً آن قدر مقروض نبودم، ولی احتیاط کردم. مبلغی به عنوان رد مظالم بابت قروض جزئی از یاد رفته به فقرا بدهند.
از همه اعلام و مراجع و طلاب و دوست و آشناها و اقوام و منسوبین من استحلال شود. (چون آن روزها نق و نوق علیه آقایان در جلسات زیاد بود که چرا فلانی اقدام نکرده، فلانی چرا این حرف را زده و این مطلب را گفته است، لذا خواستم از آقایان اعلام و مراجع حلیت طلب کنند.)
گمان میکنم بهترین راه این کار آن است که عین وصیتنامه مرا در مجلسی عمومی که آشنایان من باشند، قرائت کنند. پدر و مادرم که در مرگ من از همه بیشتر عزادار هستند، به مفاد حدیث شریف "اذا بکیت علی شیء فابک علی الحسین"، به یاد مصائب اجدادمان از من فراموش نخواهند کرد ان شاءالله تعالی. گویا دیگر کاری ندارم. "اللهم اجعل الموت اول راحتی و آخر مصیبتی و اغفرلی و ارحمنی بمحمد و آله الاطهار". العبد علی الحسینی الخامنهای. (۳ فروردین ۱۳۴۲)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در باب ماه رمضان، چند جمله از دعای چهل و چهارم «صحیفه سجادیه»، که مربوط به همین ماه است، انتخاب کردهام و انشاءاللَّه، همین چند جمله را برای شما ترجمه میکنم. اما قبل از آن، خواهش میکنم عزیزان من، بخصوص جوانان، با صحیفه سجّادیه اُنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجّاد علیهالصّلاة و السّلام، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با اینکه در مقام دعا و تضرّع است و با خدای متعال حرف میزند، اما سخن گفتنش، کأنّهُ از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علّت، پیروی میکند. همه چیز مرتّب و چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند. همان نالههای عاشقانه هم که در صحیفه سجّادیه آمده است، همین حالت را دارد. «والحمدللَّه الذی جعل من تلک السّبل شهره شهر رمضان»؛ «حمد خدای را که یکی از این راههایی که ما را به او؛ به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت میرساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر میکند به «شَهره»؛ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یکی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر فکر کنیم همه ماهها ماه خدا و مال خداست؛ وقتی که مالک همه وجود، بخشی از وجود را معیّن میکند و آن را به خود نسبت خاص میدهد، معلوم میشود نسبت به این بخش، توجّه و عنایت ویژهای دارد. یکی از این بخشها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا. خودِ این نسبت، در فضیلت ماه رمضان، کافی است! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مکرر عرض کردهایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینههای معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات نمیتواند به دست بیاورد. در دعای ۴۴صحیفه سجادیه که دعای ورود در ماه رمضان است، حضرت چیزهائی را از خدا درخواست میکنند؛ از جمله این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه دشمنانِ خود، سلم و مدارا پیشه کنیم. بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من در راه تو و برای تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد. ۸۹/۳/۱۴
‼️در دعاهائی که در صحیفه مبارکه سجادیه، برای ماه رمضان وارد شده است، خصوصیاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این خصوصیات، قابل تدبر است: مثلا «شهر الاسلام»، مراد از اسلام هم همان چیزی است که قرآن میفرماید: «و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه لله یعنی دل و جان را تسلیم شریعت الهی کردن، «شهر الطّهور» یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کنندهای وجود دارد که به انسان طهارت میدهد یا به صورت مصدر یعنی شهر پاک شدن از آلودگیها. «شهر التّمحیص» تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتى آمیخته با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره میگذارند این را تمحیص میگویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه انسانی از ناخالصیها. اینها خصوصیاتی است که درباره این ماه ذکر شده است. ۸۹/۵/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از صد سال پیش به این طرف، هر حرکت اصلاحی، مبارزه اجتماعی و سیاسی و هر تحوّل بزرگی در ایران اتفاق افتاده است، یا رهبران آنها روحانی بودهاند و یا روحانیت جزو رهبران آنها بوده است. تاریخ در مقابل ماست. دشمنان روحانیت در طول شصت سال اخیر، هر چه علیه روحانیت تلاش کردهاند، نتوانستهاند این موضوع را انکار کنند؛ چون متن تاریخ است. اوّلین ندای مشروطه از حلقوم علمای بزرگ بیرون آمد. در قضیه تنباکو، امتیازات دوران ناصرالدّین شاه، ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با رژیم پهلوی که منتهی به نهضت عظیم اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی شد نیز چنین بوده است. دشمن، این تاریخ را میداند. وقتی تشکیلاتی به نام دین و روحانیت شناخته شده، با مرکزیت و مسؤولیت مشخّص و ریاست کسانی که جز با تقوا ممکن نیست به ریاست برسند، وجود دارد، کار دشمن سخت میشود.
ممکن است دشمنان، مراجع بزرگ تقلید را گاه از لحاظ علمی تخطئه کنند؛ اما از لحاظ تقوایی نمیتوانند. مرحوم آیتاللَّه بروجردی و مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ عبدالکریم نمونهای از این مراجع بزرگوارند. البته خدای متعال کسانی را که از لحاظ تقوا اشکال داشتند، رسوا کرد! ۷۴/۸/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اساساً حوزهی علمیه، یک وجود مثمر و دارای برگ و بار بوده است؛ «کلمة طیّبة کشجرة طیّبة أصلها ثابت و فرعها فی السّماء. تؤتی أکلها کلّ حین بأذن ربّها»؛ و تا امروز اینگونه بوده است. در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی هفتادودو سال قبل از این - آن روزی که مرحوم آیةالله حائری (رضوان الله تعالی علیه) وارد این شهر شد، از این همه برکات خبری نبود؛ نه در این شهر، نه در این کشور، و نه در سراسر عالم. او این حوزه را پایهگذاری کرد و تقریباً چهل سال بعد از آن تاریخ - یعنی در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قمری - این نهضت آغاز شد؛ ببینید چهقدر این ثمره به اصل نزدیک است و چهطور آن اخلاصی که نشانندهی این نهال - یعنی نهال حوزهی علمیه - در وجود خود داشت، به ثمر نشست، تا این نهضت پدید آمد و نشانندهی نهال نهضت - یعنی آن معلم نسل کنونی و نسلهای آیندهی بشر، آن مرد خدا، آن بندهی صالح، آن رهرو راه پیامبران - با اخلاص خود چه کرد که این نهال تا امروز این همه ثمرات بخشیده است که شما آنها را در سراسر عالم میبینید؛ و یکی از ثمرات آن تلاش در کشور ایران، تشکیل جمهوری اسلامی با همهی برکاتش است؛ و در جاهای دیگر، بیداری مسلمین و بقیهی قضایاست که میدانید. ۷۰/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه ۱۳۰۱ش
🏳تاسیس حوزه علمیه قم
🏳توسط مرجع مجاهدبصیر
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ مجموعه یی بدون دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانسته است یک نقش اثرگذار و ماندگار ایفا کند و به وجود بیاورد. حوزه های علمیه امروز می توانند خود را آن چنان بسازند که به معنای حقیقی کلمه نقش آفرین باشند. حوزه ی قم در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی تقریباً هشتاد و پنج سال قبل - توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به وجود آمد و در سال ۱۳۵۵ قمری - یعنی پانزده سال بعد - با درگذشت مؤسس آن حوزه، بظاهر متلاشی شد؛ یعنی در اوج اقتدار و اختناق رضاخانی. وقتی مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری از دنیا رفت، همان چند صد طلبه یی هم که در قم بودند، متفرق شدند. گرسنه و بی پول و بی منشأ درآمد و ترسان، روزها بیرون شهر قم می رفتند و در باغهای اطراف قم مباحثه می کردند؛ شب به مدرسه ی فیضیه یا به خانه هایشان برمی گشتند. اما در میان همان طلاب آواره ی پراکنده ی ترسانِ مرعوبِ از اقتدار دستگاه و زیر فشار شدید اقتصادی و حیثیتی و سیاسی، کسی مثل امام خمینی بیرون آمد. ۸۳/۳/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۸۴ ش
🏳درگذشت عارف و حکیم متاله
🏳علامه سیدجلالالدین آشتیانی
💠رهبرانقلاب
‼️فیلسوف و علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی رحمت الله علیه، یکی از پرورش یافتگان حوزه درسی حضرت امام خمینی(ره) و استاد علامه طباطبایی بود و خود در شمار برجستهترین اساتید فلسفه و عرفان بودند، فقدان چنین شخصیتی تاسف بار است! ۸۴/۱/۴
💠علامه آشتیانی
‼️آقای خامنه ای را واقعا آقایان خبرگان از روی عقل انتخاب کردند! جلال حکمت و عرفان، ص۳۴۴
‼️بعضی از این مدعیان وقتی من پیش امام تلمّذ میکردم، هنوز متولد نشده بودند و بعضی دیگر هم، وقتی من امام را «المجاهد الکبیر، سید الفقهاء و العرفاء و رئیس الملة و الدین» مینامیدم، جرأت بردن نام امام را به هر دلیلی نداشتند! کتاب خاطرات استاد خسروشاهی از علامه آشتیانی ص۱۱۶
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۳
🏳شهادت آمرمعروفوناهیمنکر
🏳طلبه انقلابی، شهیدعلی خلیلی
💠رهبرانقلاب
‼️کجاها امر به معروف بکنیم، کجاها نکنیم. میفرماید «لتأمرن بالمعروف او لتنهن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم» امر و نهی، باید در مقابل سلطه اشرار باشد. ببینید سلطه اشرار کجاست! شاید بگویید پوشیدن جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چهکار دارید؟ پوشیدن جوراب نازک اینقدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس مایکل جکسون را زده، باید او را دنبال کنید. یا کسی زلفش بیرون است، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن از غیبت و دروغ و رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه یکنفر با همین حالت به اداره میآید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا میگیرد و راه میرود؛ این میشود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلط اشرار است. شما اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر؛ به امران معروف و ناهیان منکر، تفهیم کنید که ما از آنها چه میخواهیم. فرض کنید در خانه مردم عروسی است؛ میزنند و میرقصند. شما حق ندارید داخل خانه او بشوید؛ مگر با اجازه دادستان. اما یکوقت هست که میخواند، به قصد اینکه صدایش در بیرون منتشر شود. مثل آن قاضی معممی، که روز ۲۱ماه رمضان، رفته لب دریا به عیش و عشرت! او را باید گرفت و به تعبیر مبالغهآمیز کلّهاش را کَند. توجه کردید؟ حالا قضات نترسند! بحث سَر کَندن نیست! غرضم اینستکه ما باید ببینیم چه هست که در جهت مقابل سلطه اشرار است، مصداقش را شما باید پیدا کنید. ۷۲/۳/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️جامعهی اسلامی، جامعهی امامت است. یعنی در رأس جامعه، امام است. انسانی که قدرت دارد، اما مردم از روی ایمان و دل، از او تبعیت میکنند و پیشوای آنان است. اما سلطان و پادشاه کسی است که با قهر و غلبه بر مردم حکم میراند. مردم دوستش ندارند. مردم قبولش ندارند. مردم به او اعتقاد ندارند. (البته مردمی که سرشان به تنشان بیرزد.) درعینحال، با قهر و غلبه، بر مردم حکومت میکند. بنیامیّه، امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند و هزار ماه - یعنی نود سال! - در دولت بزرگ اسلامی، حاکمیت داشتند، آری! وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمیایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسینبنعلی علیهالسّلام - با آن وضع - آغاز میشود. حکومت به بنیامیّه و شاخهی مروان» و بعد به بنیعبّاس و آخرش هم به سلسلهی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همهی مشکلاتی که در طول تاریخ دردبار و غمبار اسلامی - از صدر اوّل اسلام - به وجود آمده است این است که این حکومت که تا سال دهم هجرت، در دست پیغمبر بوده است. بعد از آن به دست یزید میافتد! چه موقع؟ سال شصتم هجرت. فقط پنجاه سال - نیم قرن - بعد، همان حکومت ببین از کجا تا کجا میرود! آیا واقعاً از این گریه آورتر در دنیا وجود دارد؟! این، گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! از همهی قضایای عاشورا گریه آورتر است که روزگاری و جامعهای وجود داشته باشد که سابقهی آن جامعه به پیغمبر و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام برگردد، آنها بر آن جامعه حکومت کرده باشند و بعد از چند ده سال، به کسی مثل یزید برسد! بعد هم به مروان و عبدالملک و بقیه؛ و تقریباً پانصد، ششصد سال - نزدیک به ششصد سال - چنین عناصری با نام دین، حکومت کنند! البته بعد هم ناصرالدّین شاهها، رضاخانها و دیگران حکومت کردند. هر کدام از آنها برای خودشان یک یزید یا یک معاویه بودند؛ آنها را نباید خیلی هم دست کم گرفت! آنها هم همانطورند؛ منتها آنها به اسم دین حکومت میکردند. خلاصه کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۳
💠استادخامنهای
‼️الان مسئله قیام امام حسين شده یک عمل غیر قابل درس! یک عملی که باید در موزه گذاشت و تماشایش کرد و بر آن گریست. حسين بن علی اصلا با اراده خود این عمل را انجام داد تا اینکه بنشینیم اینجا و اشک بریزیم و حاجتهایمان را بخواهیم، نمیگویم امام اگر دعا کند، از خدا بخواهد، پروردگار حاجت شما را برآورده نمیکند، اینها مطالبی است در جای خود مسلم معرفت ما در حقّ حسين بن على و ائمه هدی بالاتر از این حرفها است اما به من و شما چه که حسين دارای این مقامات است! ما نباید از آن بزرگوار درس بگیریم؟ آیا واقع این قیام عظیم انجام گرفته که فقط گريه کنیم برایشان؟ وقتی ملتی از یک داستان آموزنده، آموزش نمیگیرد، فاجعه است. و آن کسانی که در طول تاریخ سعی کردند این درسها و سرمشق ها و این جملات برجسته آموزنده را بکلی پاک کنند، فاجعه آفرینان واقعی هستند. اگر چنانچه يزید بن معاويه و بعد از او مروان بن حكم و بعد از او عبد الملک مروان و بعد از او چهار پسر جلادش و بعد از آنها دیگر خلفای بنی اميه و بنی عباس هر کدام به یک صورتی کوشش کردند، سعی کردند که نام حسين را از خاطرها محو کنند و نتوانستند، من میگویم از آنها استادتر، از آنها واردتر از آنها کاربلدتر آن کسانی هستند که این واقعه را از صورت آموزشدهی خارج کردند! ۵۲/۱۱/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق
🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی
🏳استادمعظم، سیدعلی خامنهای/۱
💠رهبرانقلاب
‼️من به شما که نگاه میکنم -عزیزان جوان دانشجو- مسجد کرامت و مسجد امام حسن مجتبی را به یاد میآورم؛ که آنجا هم همین شماها -شماهای سی و پنج سال قبل- مینشستید و درس تفسیر قرآن و تفسیر نهجالبلاغه و مبانی نهضت اسلامی مذاکره و بحث میشد؛ نوشته میشد و گفته میشد. چوبش را هم میخوریم؛ هم شما میخوردید، هم ما میخوردیم. دستگاه جبارِ طاغوت، آن روز تحمل نمیکرد که یک طلبه با جمعی دانشجو بنشینند و از دین حرف بزنند؛ بخصوص که محفل دانشجوئی ما آن روز، محفل گرمی هم بود؛ محفل پُر جمعیت و متراکمی بود. البته این جمعیتهائی که امروز شما بعد از انقلاب میبینید، قبل از انقلاب در هیچ جا و به هیچ مناسبتی شکل پیدا نمیکرد؛ اما نسبت به جلسات و اجتماعات آن روز، هیچ اجتماعی شاید در کشور -اجتماع دانشجوئی- به یکپارچگی، یکدستی و تراکم اجتماع مسجد امام حسن یا مسجد کرامت که بنده آنجا درس تفسیر برای دانشجوها میگفتم، وجود نداشت. شما حالا یادآور آن خاطرهها برای من هستید. ۸۶/۶/۲۵
📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق
🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی
🏳استادمعظم، سیدعلی خامنهای/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در رژیم گذشته، آن وقتی که کار خیلی بر ما سخت میشد و من در مسجد کرامت یا مسجد امام حسن مشهد سخنرانی میکردم، مطلبی را که فکر میکردم دانستن آن برای نظام و رژیم به شدت مضر است، بدون اینکه اندک اشارهای به دستگاه مطلقا به دستگاه بکنم، مطرح میکردم. هیچگونه و کنایهای هم به دستگاه نمیزدیم، مثلا فرض کنید آن زمان میگفتیم حکومت علوی. اگر میگفتیم حکومت اسلامی، حساس میشدند. میگفتیم نظام علوی یا كأنه حکومت علوی. در بحثهای آن وقتِ من، از این گونه تعابیر پر بود. دیلم را میدادیم زیر ریشه دستگاه تا آن را با یک فشار بیرون بکشیم. ملتفت نبود؛ چون به تنه او، هیچ گونه برنمیخورد. ۱۳۷۱/۴/۸
‼️درباره مسئله ولایت، در ماه رمضان صحبت کردهام آن کسانیکه میتوانند آن بحثها را بشنوند، حتما بشنوند تا معنی ولایت را بدانند. ما ولایت را خلاصه کردهایم در یک حال و سوز و گدازِ از روی بیتوجهی و ناآگاهی بیثمر و بیحاصل، به این میگوییم ولایت، در حالیکه ولایت مهمترین اصل دین است، ولایت، پیوستگی بطور بارز و نمایان، و جدایی از باطل باز بطور بارز و نمایان است! کتاب شرح نهج البلاغه استاد خامنهای، منشور حکومت علوی ص۲۰۶ ۵۳/۹/۲۲
📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق
🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی
🏳استادمعظم، سیدعلی خامنهای/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من در مشهد یک بحثى کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدى از کلمهى ولایت و مسألهى ولایت که ماه رمضان بود و بحثهایى براى جوانها مىکردیم آن وقتها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنى خیلى خوب و کاملى بود بعد هم چاپ شد یعنى؛ خلاصهاش هم یک جایى چاپ شد، اصل سخنرانیها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عدهاى در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمهی ولایت فلانى این حرفها را زده در حالى که این منکر به معناى انکار آن ولایتى که آنها مىگفتند که نبود، آنها مىگفتند ولایت یعنى محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنى اعتقاد به امامت على. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایى علاوهى بر اینها ما از کلمهی ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتى که در آن کلمهى ولایت بکار رفته است «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددى را، از این کلمات یک برداشت جدیدى از کلمهى ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکى اگر یک نفرى بیاید فرض بفرمائید دربارهی حصبه یک ایدهی جدیدى را مطرح کند که اضافهى بر معلومات قبلى باشد با او چه جورى رفتار مىکنند؟ خب احترامش مىکنند، تکریمش مىکنند! ۶۷/۷/۱۳
📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۶۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق
🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی
🏳استادمعظم، سیدعلی خامنهای/۴
💠رهبرانقلاب
‼️من قبل از انقلاب مدتی در مشهد سخنرانی داشتم جوانان بسیاری برای گوش دادن به سخنرانی من میآمدند. این سخنرانیها بعد از نماز مغرب و عشاء بود. (درپی مبحث ولایت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) خبر میدادند که فلانی گرایش سنّی پیدا کرده است! بعد دیدند این کم است؛ گفتند این گرایش وهابی پیدا کرده است، این اخبار به گوش من میرسید. آدمهای مغرضی نبودند، بلکه جاهل بودند. عدهای از من میخواستند که برخوردی داشته باشم. من در سخنرانی میگفتم: وقت ندارم و نمیخواهم به این منازعات بپردازم. پرداختن به منازعاتِ سخنانی از این قبیل که شما سنی شدهای؛ شیعه نیستی و من هم بخواهم شیعه بودن خود را اثبات کنم، بیهوده است؛ مهم نبود عدهای شیعه بودن مرا باور کنند یا نکنند. من کار دیگری داشتم؛ کاری که همه عشق و زندگی مرا تشکیل میداد. میخواستم معارف عمیق اسلامی را به نسلی که در اختيار و در دسترس من بود منتقل کنم و این کار مؤثر واقع شد. همین کارها بود که ذره ذره جمع شد و در سراسر کشور، گفتمانی انقلابی به وجود آورد! کتاب مسجد رهبری ص۲۵۶ دیدار با علمای اهل سنت ۸۱/۱۲/۶
📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۶۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق
🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی
🏳استادمعظم، سیدعلی خامنهای/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من چند سال قبل به مشهد رفته بودم؛ یکی از رفقای قدیمی ما که پای بحثهای خصوصی و عمومی ما خیلی بوده است، نواری به من داد و گفت خواهش میکنم شما این نوار را همینطور که در ماشین نشستهاید، گوش کنید. گفتم خیلی خب. نوار را گذاشتم، دیدم او در سخنرانیهای دورههای طولانی من گشته است و از هر کدام تکهای را انتخاب کرده که در آن، تصویر آینده و وعده به آینده و حکومت علوی وجود دارد و از من میخواهد بپرسد الآن هم همان تصویر را در ذهن دارید؟ البته اِشكال او وارد نبود. من، بعد خودش را دیدم و به او گفتم این اشکال وارد نیست. الآن هم اگر بخواهم در آن مقام حرف بزنم، همان حرفها را میزنم و حرفم عوض نشده است. بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسن مشهد سخنرانی مستمر سی جلسهای داشتم، آن زمان به ضبط سخنرانیها خیلی اهمیت داده نمیشد؛ اما استثنائا همهٔ این سی سخنرانی ضبط شده است. این سخنرانیها منبع خوبی برای مچگیری ماست! در آن سخنرانیها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوت و سایر مباحث اساسی بحث شده است که الآن هم آنها را تأیید میکنم. اینها پایه های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامی شش، هفت سال دیگر محقق شود. میگفتیم اگر ۵۰ سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایههای فکریش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوان آن روز بود. ۸۱/۴/۴
📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۷۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه مارس سال ۱۹۵۶ م
🏳فوت جرج آلفردلئون سارتن
🏳فیلسوف آمریکایی_بلژیکی
🏳مولف کتاب "تاریخ علم"/۱
💠رهبرانقلاب
‼️متأسفانه جوانهای ما تاریخ علمی کشور را نمیشناسند. این یکی از ضعفهای ماست، در همهی این قرنها ما برجستگان علمی در کشورمان داشتهایم که البته به این قرون آخر که رسیده، ضعیف شده چون پادشاهان نالایق، جنگهای داخلی گوناگون نگذاشته والّا در دورههای مختلف و در زمینههای گوناگونِ علوم روزِ دنیا، ما نخبهپرور بودهایم. در قرنهای چهارم و پنجم هجری - یعنی قرنهای دهم و یازدهم میلادی که دوران قرون وسطای اروپاست؛ یعنی دوران جهالت محض - ما ابن سینا را داشتیم، محمدبن زکریای رازی را داشتیم. اروپائیها وقتی به گذشته نگاه میکنند، خیال میکنند همهی دنیا در قرون وسطی بوده! تاریخ را هم آنها نوشتهاند! متأسفانه تاریخهای آنها هم در کشور ما ترجمه و ترویج شده. دوران قرون وسطای اروپا، یعنی دوران نهایت ظلمت و تاریکی و بیخبری؛ من یک وقتی در جمع جوانها از «تاریخ علم جرج سارتن» یا تاریخ علوم دیگر مطالبی دربارهی وضع پیشرفت مسلمانها در آن دوره گفتهام، خوب است جوانان ما با تاریخ علم کشور خود آشنا شوند! ۸۶/۶/۱۲
📸جرج سارتن
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه مارس سال ۱۹۵۶ م
🏳فوت جرج آلفردلئون سارتن
🏳فیلسوف آمریکایی_بلژیکی
🏳مولف کتاب "تاریخ علم"/۲
💠رهبرانقلاب
‼️باید غرور ملی را در دانشجو زنده کرد. ما از اول، درسهایمان اینطور بوده که اسم دانشمند یونانىِ قدیم مثل طالس تا دانشمندان گوناگون غربی در قاعدهی هندسه یا در فرمول شیمی را میشناختیم اما به قدر یک تاریخ علم نویس مانند «جرج سارتُن» - من ۴۰سال پیش، هم کتاب «پیر روسو» را که تاریخ علوم است، هم کتاب «جرج سارتن» را دیده بودم - که دورههای علمی اسلامی را تقسیم میکند به دورهی جابربنحیان، دورهی خوارزمی و دورهی فلان، دانشمندان خودمان را نمیشناسیم! دانشجوی ما آنها را نمیشناسد، ولی غربیها میشناسند! خیام را به عنوان یک دانشمند و یک ریاضیدان بزرگ در دنیای غرب میشناسند؛ اما دانشجوی ما خیام را مثلاً با کوزهی گلىِ مِی میشناسد؛ اگر هم بشناسد. نمیداند خیام که بوده است. اینها موجب میشود که آن اعتماد به نفس ملی از دست برود و دانشجوی ما گذشتهی علمی و میراث عظیم علمی و افتخارات علمی خودش را نداند. این از جملهی کارهایی است که باید حتماً در محیط دانشگاه انجام بگیرد. درس میگذارید، رشته میگذارید، تبلیغات میکنید، هر کاری میکنید، من نمیدانم، این کار باید بشود! ۸۵/۵/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه مارس سال ۱۹۵۶ م
🏳فوت جرج آلفردلئون سارتن
🏳فیلسوف آمریکایی_بلژیکی
🏳مولف کتاب "تاریخ علم"/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من یک جملهای را نقل کنم از جُرج سارتُن؛ چون دیگران که میگویند، باور پذیرتر میشود تا خود ما بگوییم! وَالّا عادت ندارم دائم حرف این و آن را از فرنگیها و غربیها نقل کنم اما این جُرج سارتُن که تاریخ علم را نوشته که معروف است و ترجمه و چاپ شده میگوید: دانشمندان ایرانی، بیشترین سهم و نقش را در تمدن اسلامی را داشتهاند. البتّه این حمل بر روحیه قوم گرایی و ناسیونالیستی نشود، اما باید گفت در بین کشورهای اسلامی قلّهی تولید فکر و تولید علم، ایران است؛ یعنی هیچ جای دیگر ما چنین شخصیّتهای بزرگی نداریم، این میراث ما است؛ این گذشتهی ما است؛ این تاریخ ما است، با این میراث گذشته تاریخ آشنا شوید! ۹۴/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ ماه مارس سال ۱۸۴۲
🏳فوت رمان نویس فرانسوی
🏳ماریآنریبِیلمتخلصاستاندال
💠رهبرانقلاب
‼️«استاندال»، نویسندهی معروف فرانسوی که نام کتابش هم «سرخ و سیاه» است و ۱۰۰سال است که به همهی زبانها ترجمه شده و سالها پیش هم به فارسی ترجمه شده است. این رمان درباره جوانی است با خصوصیات حضرت یوسف که وارد خانهای میشود، البته خانه هم نسبتاً اشرافی است، نه مثل خانهی عزیز مصر. این جوان هم مثل یوسف نیست. عیناً همان حادثه اتفاق میافتد؛ یعنی بانوی خانه، عاشق این پسر جوان میشود. ماجراهای بین این زن و این جوان، مظهر پلیدی است؛ پلیدی جنسی، خیانت، دنائت، پیمان شکنی، شهوت رانی! استاندال یکی از شاهکارهای قصه نویسی فرهنگ غرب است و به خاطر همین کتاب، جزو رمان نویسهای درجهی اوّل فرانسه نام برده میشود و از رمانهای درجهی یک و یکی از ۱۰رمان معروف دنیاست؛ ببینید این رمانها درس است، رمان را فقط برای این نمینویسند که کسی سرگرم شود. اینها پیام دارد و نشان دهندهی فرهنگ است؛ رمان نحوه زندگی را به خوانندهی خودش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini