🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام
🏳معرفی کتاب "اثبات وجود خدا"
🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درباره توحید کتابی هست که دو، سه نفر مترجم فاضل ایرانی ترجمه کردند و نوشتهی چندین نفر از نویسندگان دانشمند غیر ایرانیست، به نام «اثبات وجود خدا» ـ کتاب خوبی است، بد نیست مراجعه کنید ـ چند نفر از دانشمندان علوم تجربیِ امروز میگویند با پیشرفت دانش، با رفتنِ در کُنهِ مخلوفات و موجودات و کشف قانونهای منظم، ما میفهمیم که جهان را پدید آورندهایست. از بس میبینیم نظم وجود دارد، از بس انتظام و انضباط در کار عالم هست، میفهمیم که جهان را آفریدگاری هست و آفرینندهای. خب، پس همهی موجودات عالم، بندگان او، پدید آوردگان او، همه تحت اختیار او و در قبضهی قدرت اویند و انسان هم مثل بقیهی موجودات دیگر. ۵۳/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام
🏳معرفی کتاب تفسیرفیظلالالقرآن
🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام
🏳و استاد سید علی خامنهای/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ازجمله ترجمههای دیگرم از عربی به فارسی، بخش نخست تفسیر فی ظلال القرآن (در سایهسار قرآن) - چاپ ششم - بود. احمد آرام تمام چاپ اول کتاب را ترجمه کرده بود، ولی مرحوم سید قطب در چاپ ششم مطالب زیادی به کتاب افزوده بود. یکی از آقایان به من پیشنهاد کرد که این کتاب را در ازای دریافت ۲۵۰۰ تومان ترجمه کنم. وضع مالی من هم در دهه ۵۰ سخت بود؛ لذا این پیشنهاد را پذیرفتم. من بهشدت تحت تأثیر این کتاب بودم و آن را با تمام احساسات و عواطف خود ترجمه کردم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۸
⚠️توجه؛
🏳استادخامنهای در سال ۱۳۴۸ ترجمه تفسیر فی ظلال القران اثر سید قطب را آغاز میکنند و مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهی انجام میدهند و فقط تا آیهی ۱۸۲ سوره بقره را ترجمه میکنند چراکه باخبر میشوند این تفسیر توسط احمد آرام درحال ترجمه است لذا ترجمه خود را متوقف میکنند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️در ۱۴فروردین سال ۱۳۴۶، حاج شیخ مجتبی قزوینی وفات کرد، ایشان از بزرگان کم نظیر بود، مردی شریف، عالم، مومن، عابد، زاهد، با هیبت و مورد احترام دیگر بزرگان حتی آقای میلانی بود، رحلت ایشان حادثه بزرگی بود و من از جمله کسانی بودم که به حضور در مراسم تشییع ایشان اهتمام داشتم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۴۶
‼️نزدیک محرم۱۳۴۲ امام امر کردند پیغامی برای آقای میلانی و قمی درباره مبارزه با صهیونیست و برپایی روضه فاجعه فیضیه در ماه محرم، ببرم؛ رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود! کتاب عبدصالح خدا (سیره سیاسی امام درکلام رهبری) ص۷۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۲
📌برشی از کتاب شرح اسم؛
‼️مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی پس از دستگیری امام، در هجرت علما به تهران، نخستین عالمی بود که از مشهد راهی تهران شد. زمانی که امام آزاد شد و به قم بازگشت به دیدن ایشان رفت. همو که آیت الله میلانی را دهه سی به اقامت در مشهد تشویق کرد، و وقتی دید طرفدار فلسفه است با او قطع رابطه نمود، هنگام شروع نهضت به خانه اش رفت و حمایت از او را تکلیف خود دانست. یک چنین شخصیت باگذشتی بود و از بن دندان هم معتقد به مبارزه بود. آقای خامنه ای به یاد میآورد که در سال ۱۳۴۳ به خانه حاج شیخ مجتبی قزوینی رفت؛ رفت که رضایت او را برای گذاشتن امضایش پای اعلامیه ای بگیرد. آقای قزوینی اعلامیه را خواند. پسندید. گفت که امضاء میکنم، اما دیگر آقایان خواهند گفت فلان جای اعلامیه اشکال دارد و چون قزوینی امضا کرده و دیگر امکان تغییر دادن آن نیست، امضاء نخواهند کرد؛ توصیه کرد اعلامیه را ابتدا به آنان نشان دهد، کم و زیاد کند، امضاءها را بگیرد؛ نام و امضاء او پای این اعلامیه محفوظ است. حتی توصیه کرد ابتدا نزد فلان عالم نبرد؛ او امضا نمیکند و نخواهد گذاشت دیگران هم امضاء کنند! شرح اسم ص۲۰۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزههای خودمان داشتهایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبههای مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقهاش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ ماه رمضان سال ۹۵ ق
🏳هلاکت حاکم ناقص الخلقه
🏴قاتل ۱۲۰,۰۰۰ از خواص شیعه
🏴مثل کمیل، قنبر، سعیدوغیره
🏴هادم کعبه، حجاج بن یوسف
💠رهبرانقلاب
‼️این حکومتهایی که تاریخ از ذکر جرائمشان به خود میلرزد مثل حکومت حجّاج را معاویه بنیانگذاری کرد لذا با شهادت امیرالمومنین پایه هدایت ویران شد و بعد از ایشان دنیای اسلام آن را کشید که تاریخ میداند. همین کوفه چه سختیهایی کشید! بر همین کوفه بود که حجّاج مسلط شد! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️باید امر معروف و نهی منکر را میان خودتان اقامه کنید و به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا فاسدها را بر شما مسلط میکند و زمام امور سیاست کشور به دست امثال حَجاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفهای که امیرالمؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی میکرد و در مسجدش خطبه میخواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر، به مرور به جایی رسید که حَجّاج بن یوسف آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند، حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک پشه هیچ تفاوتی نداشت و به همان راحتی انسان میکشت! ۷۹/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ رمضان سال۶۷ق
🏴شهادت مختار ثقفی
💠رهبرانقلاب
‼️بعد از ماجرای شهادت امام حسین، آن سازماندهی تشکیلات ۲۰ساله امام حسن و امام حسین، قیام توابین و مختار و قیامهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد، که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین برود! ۶۵/۳/۴
‼️حادثه کربلا یک تكان سختی در ارکان شیعه، بلكه در همه جای دنیای اسلام داد. قتل و تعقیب و شكنجه و ظلم سابقه داشت، اما کشتن پسر پیغمبر و اسارت خانواده پیغمبر و بردن اینها شهر به شهر و بر نیزه کردن سر عزیز زهرا چیزی بود که دنیای اسلام را مبهوت کرد. کسی باور نمیكرد که کار به اینجا برسد، لذا یک رعب شدیدی تمام دنیای اسلام را فرا گرفت؛ مگر کوفه را، و کوفه فقط به برکت توابین و بعد به برکت مختار، آن رعبی که در مدینه و در جاهای دیگر بود - حتی در مكه، با وجود اینكه عبدالله بن زبیر هم بعد از چندی قیام کرده بود - ناشی از حادثه کربلا، یک رعب بی سابقه در دنیای اسلام بود. در کوفه و عراق هم اگر چه حرکت توابین یک هوای تازه ای را در فضای گرفته عراق بوجود آورد، اما شهادت آنها جو رعب و اختناق را بیشتر کرد و بعد از آنيکه دشمنان دستگاه اموی، یعنی مختار و مصعب بن زبیر به جان هم افتادند، و عبدالله زبیر از مكه، مختارِ طرفدار اهل بیت را هم نتوانست تحمّل کند و مختار به دست مصعب کشته شد، باز این رعب و وحشت بیشتر شد، و امیدها کمتر شد! ۶۵/۴/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه رمضان سال ۳۵۹ ق
🏳احداث دانشگاه الازهر مصر
🏳توسط حاکم حکومت فاطمی
🏳خلیفه شیعی، العزیز بالله فاطمی
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! عظمت فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها، در سیره آن بزرگوار آشکار است. یک مسأله این است که ما چه شناختی از فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها داریم؟ این یک حرف است. بالأخره دوستان اهل بیت علیهمّالسلام، در طول زمان، تا آنجا که توانستند سعی کردند به حقِّ دختر پیغمبر، فاطمه زهرا سلاماللَّه علیها معرفت پیدا کنند. چنین هم نیست که کسی خیال کند همانطور که در زمان ما، این بزرگوار اینقدر در دلها عزیز و در چشمها شیرین است، همیشه همینطور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامی است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوی و حکومت اهل بیت علیهمالسّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جاری میشود. قدیمیترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها گرفته شده است. در گذشته بهنام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها دانشگاه تأسیس میکردند. حتّی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت میکردند، شیعه بودند. قرنهاست که شیعه سعی کرده به حقِّ این بزرگوار معرفت پیدا کند! ۷۳/۹/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در سال نهم، سالی که پیامبر در رأس یک حکومت قرار دارد؛ آرامش داخلی حکومت پیامبر، زمینهای شد برای درگیری با امپراتوری وسیع روم و جنگ تبوک. همچنین عدّهای در داخل جامعهی اسلامی، و ازطرفی برخی از کفّار، حرکتهایی را علیه ایشان شروع کردند. پیامبر از جنگ تبوک پیروزمندانه برگشت: پایگاه منافقان و دشمنان داخلی را آتش زد و سورهی برائت را برای قلعوقمع نهایی دشمنان خارجی ابلاغ نمود! تفسیر برائت ص۱۰۵
‼️اسلام دربارهی معاشرت و اخلاق فردی پیامبر میفرماید: «فبما رحمة من اللَّه لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لانفضوا من حولک». پیامبر را به خاطر نرمش او و به خاطر لینتش در برخورد با مردم، ستایش میکند و میگوید تو غلیظ و خشن نیستی. همین قرآن در جای دیگر به پیامبرمیگوید: «یا ایّها النّبی جاهد الکفّار والمنافقین و اغلظ علیهم»؛ با کفّار ومنافقان با خشونت رفتار کن. همان ماده غلظ که در آیه قبلی بود، در اینجا هم هست؛ منتها آنجا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردی است؛ اما اینجا در اجرای قانون و اداره جامعه و ایجاد نظم است؛ آنجا غلظت بد است؛ اینجا غلظت خوب است. آنجا خشونت بد است؛ اینجا خشونت خوب است. ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۲
💠رهبرانقلال
‼️از دشمنان پیامبر، منافقین بودند. منافقین در داخل مردم بودند؛ کسانی که به زبان ایمان آورده بودند، اما در باطن ایمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگنظر و آماده همکاری با دشمن، منتها سازماننیافته. فرق اینها با یهود این بود. عبداللَّهبنابىّ، یکی از دشمنترین دشمنان پیغمبر بود. تقریباً تا سال آخر زندگی پیغمبر، این شخص زنده بود؛ اما پیغمبر با او رفتار بدی نکرد. درعینحال که همه میدانستند او منافق است؛ ولی با او مماشات کرد؛ مثل بقیهی مسلمانها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیتالمال داد، امنیتش را حفظ کرد، حرمتش را رعایت کرد. با اینکه آنها این همه بدجنسی و خباثت میکردند؛ وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمانیافته کردند، پیغمبر به سراغشان رفت. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی - یعنی با کسی که در منطقه روم بود؛ مثل ابوعامر راهب - ارتباط برقرار کردند و مقدّمهسازی کردند تا از روم علیه پیغمبر لشکر بکشند. در اینجا پیغمبر به سراغ آنها رفت و مسجدی را که ساخته بودند، ویران کرد و سوزاند. فرمود این مسجد، مسجد نیست؛ اینجا محلّ توطئه علیه مسجد و علیه نام خدا و علیه مردم است. ۸۰/۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در زمان حکومت نبىّ اکرم و امیر المؤمنین، با آن که این بزرگواران در داخل کشورشان اقتدار داشتند، ولی دشمنان اسلام حضور خود را نیز حفظ کرده بودند. مگر دشمنان و منافقان نمیخواستند مرکب پیامبر را در آن گردنه رم دهند که خدا آن حضرت را نجات داد؟ و حتی به صورت مسجد سازی (مسجد ضرار)، قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند، آنها منتظر بودند که دشمن خارجی بیاید و به او کمک برسانند، آن روز هم دشمنان اسلام بودند؛ امروز هم هستند. ما انتظار نداریم که دشمن در داخل کشور ما، جاسوس و منافق نداشته باشد. اماچه کسی در مقابل آنها میایستد؟ طبیعی است که عناصر «بسیج»؛ یعنی همان نیروىِ عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن، در مقابل دشمن و ایادی او میایستد. ۷۴/۹/۸
‼️بیان عقیده و اظهار عقیده در محیط سالم، آزاد است. آنجائی که مصالح کشور با شایعه پراکنی، تشنج، به هم زدن سلامت عمومی جامعه، تهدید میشود، این ممنوع است. مصالح عمومی آنقدر مهم است که اسلام برای خاطر مصالح عمومی یک جاهائی مسجدی را آتش میزند. پیغمبر اکرم یک مسجد را آتش زد، چون این مسجد محلی شده بود که منافقین در آن جمع میشدند و علیه پیغمبر مطالبی را با همدیگر تفاهم کنند و خوراک برای تشنجآفرینی در جامعه به وجود بیاورند. پیغمبر از جنگ تبوک که برگشت، سر راه هنوز به مدینه نرفته، این مسجد را خراب کرد و آتش زد و صاف کرد و آمد وارد شهر شد؛ یک چنین برخورد قوی و قاطعی را اسلام با مصالح عمومی جامعه دارد. ۶۶/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️اگر ما در داخل متّحد و منسجم باشیم، عناصرخارجی تاثیر سوئی نخواهندگذاشت، امروز در کشور عبداللهبناُبیهای منافق هستند؛ کسانیکه حتی یک روز حکومت امام و حکومت نظام اسلامی را از بن دندان قبول نکردند! در زمان پیامبر، یکی از منافقان بسیار فعال، عبداللهبنابی بود که با یهودیها و کفّار قریش و جاسوسهای امپراتوری روم میساخت و از هر وسیلهای استفاده میکرد، برای اینکه شاید بتواند حکومت پیامبر را از بین ببرد؛ چون قبل از آن که پیامبر به مدینه بیاید، او تصوّر میکرد که در آینده، حاکم مدینه خواهد شد! پیامبر در واقع مقام او را از او سلب کرده بود. امروز در این کشور عبداللهبنابیهایی هستند؛ که خیال میکردند اگر انقلابی در این کشور رخ دهد، حکومت متعلّق به آنهاست. کسانی که نه فقاهت را قبول داشتند، نه امام را قبول داشتند، نه مردم را قبول داشتند، نه احساسات دینی را قبول داشتند. پیامبر با عبداللهبنابی خوشرفتاری کرد و او را مجازات ننمود. نظام اسلامی هم با اینها خوشرفتاری کرد و به مجازاتشان نپرداخت. اینها امروز به برخی از پدیدههایی که دست دشمن در آنهاست، مینگرند؛ خیال میکنند فرصتی پیدا کردهاند که به نظام اسلامی ضربه بزنند. فعّالیتهای منافقانه خودشان را میکنند، به این امید که بین مسؤولان اختلاف باشد؛ به این امید که بین مردم اختلاف باشد؛ به این امید که جوانان رابطهشان را با نظام اسلامی قطع کنند؛ به این امید که جوانان با دین قهر کنند، اما چنین نیست! ۷۹/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini