🗓سالروز رحلت موسسمکتبتفکیک
🏳مرحومآیةالله میرزامهدی اصفهانی
🏳سالروز رحلتمدرسفلسفهاسلامی
🏳حکیم متأله،علامه طباطبایی(رض)
💠رهبرانقلاب
‼️نباید حوزه قم از مرکزیت فلسفه اسلامی بیفتد والا خسارت است! ۸۲/۱۰/۲۹
‼️درحقیقت باید گفت که فلسفه در حوزه مهجور است. فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا و از مادّهی فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آمادهباش نگهداریم! ۷۰/۶/۳۱
‼️حوزه مشهد هم یک روزی کانون حکمت بوده است. حکمای بزرگی مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا شیخ اسدالله یزدی اینها همه در مشهد بودند، مشهد مرکز فلسفه بوده. اما توجه نکردند، یکباره مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت، اگر شما هم توجه نکنید، حوزه قم اینجوری میشود! ۹۱/۱۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳سالروز رحلتمدرسفلسفهاسلامی
🏳حکیم متأله، علامه طباطبایی/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️دشمنیها فرصتآفرینند؛ آن وقتی که ما بیدار باشیم، آن وقتی که ما زنده باشیم، آن وقتی که ما غافل نباشیم. اگر تحرک گرایشهای چپ و مارکسیستی و حزب توده در دههی ۲۰ و اوائل دههی ۳۰ نمیبود، کتاب ماندگاری مثل «اصول فلسفه و روش رئالیسم» تولید نمیشد و به وجود نمیآمد. بنابراین، این دشمنیها به ضرر ما تمام نشده است. ۸۹/۷/۲۹
‼️ما در برنامههای خود باید جریان خلّاق فکری را که قبل ما در حوزه شروع شده را وسعت دهیم. کسی مثل علامه طباطبایی در حوزه قم هم فقیه بود و هم اصولی اما او به کاری پرداخت که آن روز آنرا لازم میدانست. بعد هم حوادث شهادت داد بر اینکه اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفهی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیحالمسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیحالمسائل جای خودش را دارد اما جواب این شبههها را با چیز دیگری باید داد لذا ایشان کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت! ۸۳/۴/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلتروشنفکرمتعهداسلامی
🏳مدرس فلسفه اسلامی، حکیم متأله
🏳علامهسیدمحمدحسینطباطبایی/٢
💠رهبرانقلاب
‼️علامه طباطبایی از پایهگذاران بنای باشکوه روشنفکری اسلامی و درنهایت جزو شالودهریزان انقلاب اسلامی است! ۵۹/۴/۴ ص۴۶کتاب
‼️وقتی قید عدم تعبد را جزو قیود حتمی روشنفکری ذکر میکنند، نتیجه این میشود که علامه طباطبایی، بزرگترین فیلسوف زمان ما که از فرانسه فلاسفه و شخصیتهای برجستهای مثل «هانری کربن» به اینجا میآیند تا از او استفاده کنند، روشنفکر نیست؛ اما فلان جوجه شاعری که به مبانی مذهب و ایرانیگری اعتقادی ندارد و چند صباحی هم در اروپا یا امریکا گذرانده، روشنفکر است! ۷۷/۲/۲۲
‼️علامه طباطبائی حقیقتا یک روحانی روشنفکر بود لکن ایشان در میدان مبارزه نبودند. یکوقتی ایشان در یک جلسه خصوصی میگفت در اینکه در گذشته یک گناه بزرگی از طرف ما روحانیون انجام شده هیچ تردیدی نیست؛ این را ایشان قبول میکردند و تصدیق میکردند، روحانیت وقتى انقلابی باشد، وقتی درحال مجاهدت باشد، وقتی دشمن را بشناسد و با آن مقابله کند آنوقت به جایگاه اصلی خودش حقیقتا رسیده! ۹۶/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت عارف کتوم و کبیر
🏳مدرسفلسفهاسلامی، حکیم متأله
🏳علامهسیدمحمدحسینطباطبایی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای طباطبائی فیلسوف بود و بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! ۹۱/۱۱/۲۳
‼️شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. یک نمونهاش علامهی طباطبایی که چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت! ۸۹/۸/۲
‼️او مجموعهای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف؛ فقیه؛ حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳
💠علامه طباطبایی:
‼️اساس دموکراسی غربی بر بهرهکشى از مظلومان است و این همان دیکتاتوری در اعصار گذشته است لکن اسمش عوض شده، امروز ظلم و استبداد با لباس دموکراسی بر مظلومین میتازد! تفسیرألمیزان ۴/۱۹۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشتمجتهدمجاهد
🏳پیشرو و حامی متمم مشروطه
🏳آیةالله ملا عبدألله مازندرانی
💠رهبرانقلاب
‼️علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند مثل مرحوم آخوند خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و دیگران حرفشان این بود که میگفتند ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم یعنی برای خاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند؛ این چیزی بود که توسط شیخ فضلالله انجام شد! ۷۲/۵/۵
‼️دشمن را بایدشناخت اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم بخاطر اینست، ما درمشروطه علمای بزرگی داشتیم که متأسفانه توطئه غربزدگان را ندیدند، نتیجه این شدکه کسی مثل شیخ فضلالله جلوی چشمشان به دار زده شد و بعد سیلی خوردند؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶
📸ملاعبداللهمازندرانی، آخوندخراسانی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلتابنسینایزمان
🏳علامه محمد تقی جعفری/۱
💠امام خمینی
‼️آقای جعفری ابن سینای زمان ماست!
💠رهبرانقلاب
‼️فقدان علامه فرزانه و متفکر و فیلسوف و ادیب نامور آیةالله حاج شیخ محمدتقی جعفری تبریزی برای جامعه علمی و فرهنگی کشور ضایعهای سنگین و بیجبران است! ۷۷/۸/۲۵
‼️ایشان یک عنصر بسیار فعّال در زمینههای علمی و تبلیغی و دینی و هنری و مانند اینها بودند، بعد از درگذشت ایشان کار مناسبی متناسب با شخصیّت ایشان انجام نگرفت! ۹۶/۸/۲۲
‼️سخنرانیهای پر مغز این دانشمند عالیقدر که سرشار از نکتههای عمیق و درسهای به یاد ماندنی برای نسل جوان و دانش پژوه کشور بود، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب میگردد و خاموشی این چراغ فروزان حقاً خسارتی بزرگ برای جویندگان معارف عمیق اسلامی به شمار میآید! ۷۷/۸/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلتمجتهدهنرشناس
🏳علامه محمد تقی جعفری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان روحا یک انسان هنرمند بود و هنرشناس. من یادم هست اوایل انقلاب، یک جلسه کوچکی هفتهای یک دوبار تشکیل میشد که بنده هم با همه گرفتاری فراوانی که داشتم، سعی میکردم شرکت کنم. ایشان در تهران پای ثابت آن جلسه بودند؛ شعرهایی خوانده میشد، شعرهای مشکلی هم گاهی خوانده میشد، امّا ایشان آنچنان مسلط بر فهم شعر و شعرفهمی و شعرشناسی و مانند اینها بود که من تعجب میکردم! از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری، جامعیت بود یعنی ایشان در یک رشته خاص منحصر نشده بود ایشان هم در فقه و هم در فلسفه کار کرده بود ازجمله در فلسفه، توجه به نظرات فلاسفه غربی بود که از قدیم، از همان دوره جوانی که ما ایشان را در مشهد زیارت کردیم، به حرفهای هگل و مانند آن که آنوقت معمول نبود و هیچکسی در حوزههای علمیه هیچ یادی نمیکرد و بلد نبود یا مرتبط نبود ایشان وارد بود و بحث میکرد! ۹۶/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت حکیم غریب
🏳علامه محمدتقی جعفری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در علامه جعفری خصوصیات برجستهای بود که بهنظر من همهی اینها برای نسل جوان و پژوهنده و اهل علم و تحقیق الگوست ۷۷/۹/۱۷
‼️این را ما باید یاد بگیریم از غربیها که شخصیّتهای فکری خودشان و برجستگان خودشان را رها نمیکنند. حالا فقط شرححالگویی نیست بلکه توصیف افکار و جوانب گوناگون افکار آنها مورد توجّه آنها است؛ کتابهایی فراوان و متعدّد مینویسند دربارهی آنها، نقّادی میکنند؛ بعضی مخالفت، بعضی تأیید، بعضی استدلال؛ این کارها باید انجام بگیرد نسبت به بزرگان فکری ما ازجمله مرحوم آقای جعفری و افکار ایشان را از غربت خارج کند! ۹۶/۸/٢۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز موافقتمشروط امامخمینی
🏳باساختمصلایبزرگتهرانباپیشنهاد
🏳رئیسجمهور حجةالاسلام خامنهای
🏳و رئیسمجلس حجةالاسلامهاشمی
💠امام خمینی
‼️باحفظ جهات شرعی در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتی الاسلام، آقایان: خامنهای و هاشمی، موافقت میشود. انشاءالله در کنار ساختن مصلای تهران، در ساختن بینش کفر ستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمانهای مساجد اسلام امریکایی جلوگیری شود. خداوند تمامی دست اندرکاران برپاکنندۀ مساجدالله را تأیید فرماید. ۶۷/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت پیامبراعظم
💠رهبرانقلاب
‼️بنده بسیار از این برنامه رادیویی "از سرزمین نور" راضی و خرسند هستم، عقیده من این است که اگر این برنامه به زبانهای دیگر، مثلاً به زبان عربی، به زبان انگلیسی، به زبان اردو یا حتی به زبان ترکی ترجمه بشود و اجرا بشود و به این کشورها بفرستیم، یکی از بزرگترین تبلیغها برای جمهوری اسلامی خواهد بود؛ یعنی این برنامه اینقدر قوی و نافذ و جذاب است، من به برادرها گفتهام که یک هدیهی کوچکی که از لحاظ ارزش، اصلاً مورد نظر من نیست و فقط به عنوان عرض ارادت من به این کار شما خدمت شما دست اندرکاران این برنامه تقدیم کنند! ۷۳/۱۲/۲۷
⚠️توجه؛
📔رمان "آنک آن یتیم نظر کرده" حاصل ۲۰سال پژوهش تاریخ زندگی پیامبر توسط مولف متعهد محمدرضا سرشار میباشد که پیش از این متن آن در قالب برنامه رادیویی از سرزمین نور پخش شد و با تجلیل رهبری همراه شد، این رمان توسط نشر سوره مهر منتشر و به ۴زبان عربی، انگلیسی، ترکی و اردو ترجمه و امسال به چاپ نهم رسیده است!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت امام صادق/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از تاسف انگیزترین وقایع تاریخی برای پژوهشگر زندگی امام صادق اینستکه جزئیات دوران امامت حضرت که مدت طولانی هم بود در هالهای از ابهام است! کتاب پیشوای صادق ص۶۵
‼️عدهای هستند که تا از جهاد پیشوایان دین و ائمه هدی حرف میزنیم، میگویند آقا حرف آن بزرگواران را نزن آنها معصوم بودند، امام بودند؛ آخر قربان آن عقل مفقودت امام بود یعنی چه؟! اینکه امام هرکاری کرد فقط وظیفه خودش بوده یعنی چه؟! اصلا معنای امام اینستکه چون او هرکاری کرد بر تو مأموم واجب است آنکار را انجام دهی، معنی ندارد در نماز جماعت امام در سجده باشد و ماموم هنوز در قیام مانده باشد، امام یعنی پیشوا و پیشرو اگر امام صادق و... برای ما درس و سرمشق نباشد پس امام بودنشان کجاست؟! پس مأموم بودن ما در چیست؟! ۵۲/۱۱/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت امام صادق/۲
💠رهبرانقلاب
‼️دو هدف جهاد اصلی امام صادق یک تبیین و جلوگیری از تحریف اسلام و دیگری تشکیل حکومت اسلامی بود! ۶۷/۳/۱۹
‼️بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده میشود که، با اینکه این قضیه بارها گفته شده، باز گوشه و کنار کسانی پیدا میشوند که در نوشتهها و گفتههای خودشان، توجه به این نکته نمیکنند که امام صادق ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفهی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است!؟ ۶۸/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت امام صادق/۳
💠رهبرانقلاب
‼️خطاست اگر کسی خیال کند که امام صادق(ع) فقط مینشست روی منبر و ۴۰۰۰ شاگردش را موعظه میکرد، نه امام صادق و نه جدش پیامبر و نه همه انبیا روششان این نبود انبیا و ائمه معتقد به کارهای اتوکشیده و نظیف و تربیت فردی نیستند بلکه انبیا و ائمه میاید برای ساختن انسان در قالب یک جامعه و نظام توحیدی تا در آن نظام میلیونها انسان بسازند البته اینکار هزینه دارد اما بازدهاش بمراتب بیشتر است این حرفی است که باید پیروان انبیا و ائمه بفهمند! ۵۳/۷/۱۷
‼️امام صادق از اختلاف اموی و عباسی استفاده کرد و بساط علمی را پهن کرد و ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کرد، بعضی خیال میکنند حضرت پشت تریبون مینشست و به ۴۰۰۰شاگردش تعلیم میداد، خیر، تربیت این شاگردان مخفی بود، وقتی حضرت در تبعید بود و یا در خانه مخفی بود شاگردی در قالب خیار فروش بمحضرشان میرسید؛ با این سختی حضرت این ۴۰۰۰شاگرد را تربیت کرد! ۵۱/۱/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت امام صادق/۴
💠رهبرانقلاب
‼️نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید حکومت اسلامی به من ربطی ندارد. چطور ربطی ندارد؟! اقامهی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ اصلاً امامان ما تمام زجر و مصیبتشان بخاطر تحقق حاکمیت الهی بود والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. پس درست توجه کنید، مسأله، مسألهی داعیهی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمهی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت یعنی ریاست دین و دنیا بود منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند! ۷۰/۵/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳شب ولادت امام صادق/۵
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب باید ارزشهایی را به عنوان ارزشهای ثابت و زوال ناپذیر همواره به یاد داشته باشند که از جملهی آنها، ارزش علم و ارزش جهاد است. ارزش جهاد را دست کم نگیرید. طلبهی جهادگر بسیجی که آماده است تا در میدانهای خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنیایی در مقابل او دیگر تاب نمیآورد. این کتابی که درباره خاطرات بسیجیهای تیپ ۸۳ است و اخیراً چاپ شده، میخواندم؛ چقدر لذتبخش و زیباست. طلبهی امام صادق، در دفاع از حریم امام صادق یعنی نظام جمهوری اسلامی؛ چون جنگ ما دفاع از حریم امام صادق و دفاع از حریم اسلام و قرآن بود، در میدانهای خطر بیمحابا پیش میرود و حماسههایی خلق میکند که گویی افسانه است؛ نظام حوزه بایستی این ارزشها را رشد بدهد! ٧٠/١٢/١
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓هفته کتاب و کتابخوانی
🏳رمان واقعی "پا برهنهها"
🏳اثر زاهاریا استانکو رمانیایی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️رمان نویس معروف رومانیایی زاهاریا استانکو کتابی دارد؛ نمیدانم شماها خواندهاید یا نه. من این کتاب را سالها پیش خواندهام. داستان، مربوط به اشغال بخارست توسط آلمانیهاست. یک مبارزه میکنند و بالاخره هم پیروز میشوند یک عده هم در داخل فرصت طلبی میکنند و اشغالگر اولین ضربه را به اینها میزند. این، تصویر را ما امروز در مقابل خود داریم. واقعهیی است که در حال حاضر هم دارد اتفاق میافتد. الان منطقه خاورمیانه، حکم همان شهری را دارد که دشمن آن را اشغال کرده یا در حال اشغال است. الان اشغالگر - مثل همان اشغالگری که بخارست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود - در حال اشغال تدریجی است. این اشغالگر فقط امریکا نیست طبقهیی است که دولت امریکا و دولتهای دیگر را به قدر قدرتش دارد هدایت میکند. که اگر بخواهیم در یک عبارت برای اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالارانِ اقتدارطلب». هدفشان هم سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیاست. ۸۳/۹/۱۱
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓هفته کتاب و کتابخوانی
🏳رمان تبلیغی "نام گل سرخ"
🏳اثر امبرتو إکو ایتالیایی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من ۳سال پیش، داستانی ترجمه شده با عنوان «نام گل سرخ» از یک نویسنده ایتالیایی خواندم که داستان یک دیْر است. در این داستان که مربوط به قرون وسطاست، ماجرای زندگی کشیشها تشریح شده و نویسنده به برخوردهای آنان پرداخته است. البته ماجراهای مذکور در تاریخ هم معلوم است و ما از آنها خبر داریم. با همه این واقعیتها، میبینید که فلان کمپانی فیلمسازی در ایتالیا یا در هالیوود، فیلمی میسازد و در آن به ترویج مسیحیت و نشان دادن سیمای ملکوتی یک کشیش خیالی میپردازد. سؤال اینستکه چرا ما نبایستی از سینما که وسیله تبیین بهترین حقایق عالم که حقیقت دین است، بهترین استفاده را بکنیم؟ چرا پرداختن به حقیقت دین در فیلمهای فارسی ضعیف است؟ چرا دریک فیلمنامه برترین هنر را به کار نمیبرید تا چهره درستی از ارزشهای اسلامی ارائه کنید؟ ارزشهای اسلامی والاترین ارزشها و برترین حقایقی است که میتواند یک انسان را مجذوب کند. توقع ما اینستکه در هنرهای نمایشی، به این ارزشها اهمیت داده شود. ۷۳/۱۱/۳
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓هفته کتاب و کتابخوانی
🏳رمان فلسفی دنیای سوفی
🏳اثر یوستین گردر نروژی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از کارهای شما نوشتن کتب فلسفه برای کودکان است. غربیها کتابهای فلسفی متعددی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اول با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ما از این کار غفلت داریم. این کاری است که قم میتواند بر آن همت بگمارد. ۸۲/۱۰/۲۹
‼️از کارهای مهم کشورهای پیشرفتهی مادی دنیا، تدریس فلسفه برای کودکان است. برخی تصور میکنند فلسفه به معنای یک چیزِ قلمبه سلمبهای است که یک عدهای در سنین بالا به آن توجه میکنند؛ این نیست. فلسفه شکل دادن فکر است، این خیلی مهم است! ۹۱/۷/۲۰
‼️چندسال قبل یک کتابی درباره فلسفه برای کودک برای من آوردند، از همان اولی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است و باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست و یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳
‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچههای ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰
📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓هفته کتاب و کتابخوانی
🏳رمان دوزخیان روی زمین
🏳اثر فرانتس فانون آفریقایی
🏳با ترجمه دکتر علی شریعتی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️انصافاً وضع محیط جوانی ما، محیط دلنشینی نبود؛ نه برای من که آن وقت طلبه بودم بلکه برای همه جوانان. به جوان اعتنا نمیشد. خیلی استعدادها در داخل جوانان میمرد. تمام مدت دوره ۱۸سالگی من در آن تاریخ، با جوانان بود؛ چه جوانان حوزه علمی و تحصیلی دینی و چه جوانان خارج از این حوزه. چیزی که حس میکردم این بود که رژیم پهلوی کاری کرده بود که جوانان به سمت ابتذال هویّتی و شخصیّتی میرفتند. بیشترین سرگرمی جوانان، به مسائل روزمرّه بود. بعضی در غم نان، مشغول کار سخت بودند، برای این که یک لقمه نان گیر بیاورند و بخورند، که آن هم البته مقداری از درآمدشان صرف خوردن نمیشد؛ صرف کارهای حاشیهای میشد. شما اگر این کتابهایی را که در دوره جوانی ما درباره امریکای لاتین و آفریقا نوشته شده است، مثل کتابهای «فرانتس فانون» را بخوانید، درمییابید که وضع ما هم همینطور بود. در مورد ایران کسی جرأت نمیکرد بنویسد؛ اما در مورد مثلاً آفریقا یا شیلی یا مکزیک راحت مینوشتند. من با خواندن این کتابها میدیدم که عیناً وضع ما همینگونه است. یعنی آن جوان کارگر هم بعد از آن که کار سخت میکرد و یکشاهی، صَنّار گیر میآورد، نصف این پول صرف عیّاشی و ولگردی و هرزهگری و اینطور چیزها میشد. اینها همان چیزی بود که ما در آن کتابها میخواندیم و میدیدیم که در واقعیّت جامعه خودمان هم همینطور است. انصافاً دوران پهلوی خیلی بد بود! ۷۷/۲/۷
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓هفته کتاب و کتابخوانی
🏳رمان واقعی "ریشهها"
🏳اثر الکس هیلی آفریقایی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از ماجراهای گریهآور تاریخ که نظام سلطهی آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، مسئله برده گرفتن مردم آفریقا است؛ کشتیها را از اقیانوس اطلس میآوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه میداشتند، بعد میرفتند با تفنگ و سلاحهایی که دست مردمِ آن روز از این سلاحها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را میگرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتیها برای بردگی به آمریکا میبردند. انسان آزاد را که در خانهی خودش زندگی میکرد، در شهر خودش زندگی میکرد، به اسارت میگرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکاییها این فشار عجیب را آوردند که در این زمینه کتابها نوشتهاند که این کتاب ریشهها کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشهای از این فجایع. انسانِ امروز چطور میتواند اینها را فراموش کند؟ با همهی این حرفها هنوز هم در آمریکا بین سیاه و سفید تبعیض هست! ۹۲/۸/۲۹
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini