🗓سالروز طرح گفتگوی تمدنها
🏴درسازمانملل توسط خاتمی
🏴که منجرشدبه گستاخی بوش
🏴برمحورتشرارتنامیدنایران
💠رهبرانقلاب
‼️در هر برههای که ما با توجیهاتی در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان دادیم و عقب نشینی کردیم، مثلاً یکوقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم دشمن مواضع گستاخانهتری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به تعبیرات تملق آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محورشرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمه شرارت بود. ایران اسلامی را «محورشرارت» معرفی کرد! این کِی بود؟ آن وقتی که ما در ادبیات خودمان، در اظهارات خودمان، حرفهای تملق آمیز نسبت به غرب و نسبت به آمریکا و اینها را تکرار میکردیم. اینها اینجوری هستند! ۹۱/۵/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نطق رئیسجمهورخامنهای
🏳درسازمان ملل باموضوع خانواده
💠رهبرانقلاب
‼️من در یک سخنرانی در سازمان ملل، حدود یک ساعت و اندی راجع به خانواده صحبت کردم. بعد به من اطلاع دادند که تلویزیونهای آمریکا با اصراری که در سانسور کردن و خراب کردن حرفهای ما دارند، روی این صحبتها تکیه کرده و آن را چند بار پخش کرده و تفسیر هم گذاشتهاند. فقط به خاطر گفتن یک کلمه دربارهی خانواده. یعنی پیام متضمن مسأله خانواده، امروز برای غرب یک پیامی است مثل آب خنکِ گوارا. چون کمبود آن را حس میکنند.
چقدر زنهایی که تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. مردهایی که تا آخر عمر تنها زندگی میکنند. غریب و بیانس زندگی میکنند. چقدر جوانانی که به خاطر نبودِ خانواده، ولگرد میشوند. در آن جا یا خانواده نیست یا اگر باشد، مثل نبودن است! ۷۶/۹/۲۴
‼️جملهای در یک سخنرانی معروف در یک مرکز بینالمللی راجع به خانواده گفته شد. گزارشهایی که از آنجا به ما رسید، حاکی از این بود که مردم آن کشور، نسبت به همان جمله، بهشدّت علاقه نشان داده بودند؛ به خاطر اینکه وضع خانواده در آن کشورها از هم پاشیده است. آنجا به زنان ظلم میشود؛ اما اینجا، آن مرز بین زن و مرد وجود دارد. معنای آن مرز هم این نیست که زنان و مردان در یک محیط تحصیل نکنند، در یک محیط عبادت نکنند، در یک محیط کار نکنند و در یک محیط خرید و فروش نکنند -که این قبیل موارد، فراوان است- بلکه معنایش این است که حدّ و حدودی در اخلاق معاشرتی خودشان قائل باشند. و این کار بسیار خوبی است. ۷۳/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از مشکلات اساسی ماها، مشکل مُردن است. امام سجاد علیه السلام در دعای چهلم صحیفه سجادیه که درباره یاد مرگ است به خداوند متعال عرض میکند: «أمِتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر عاصین». (ما را در حال هدایت بمیران نه در حال گمراهی، ما را در حال اطاعت بمیران نه در حال عصیان)؛ خب، ایشان که در همه طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا میکند که: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر عاصین»؛ معلوم میشود بدعاقبتی خطرناک است. حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است، کس ندانست که آخر به چه حالت برود؛ پروردگارا! مرگ ما را آنچنانی که امام سجاد علیهالسلام از خدا درخواست کرده است، قرار بده. مرگ ما را به شهادت در راه خودت قرار بده! ۸۹/۸/۲
🏴عزیزان، مادربزرگ حقیر مرحوم شدن، لطفا یک فاتحه برای همه اموات و این تازه درگذشته قرائت کنید و اگر هم نماز لیلةالدفن بنام این بزرگوار بخوانید، جزاش را از صاحب اسمش خواهید گرفت؛ تشکر/.
نام مرحومه: رقیه بنت علی
🗓سالروز رحلت صحابی غریب
🏳حافظجانواسرارپیامبر(ص)
🏳تشییع کننده پیکر زهرا(س)
🏳پدر دو شهید جنگ صفین
🏳فرمانده گروه عیون النبی
🏳عارف و مخاصم با منافقان
🏳مطیعولایت،حذیفةإبنیمان
💠استادخامنهای
‼️جریان نفاق یک جریانی است که بعد از روی کار آمدن حکومت حق اسلامی بوجود میاید، چون سختیهای حکومت اسلامی برای همه قابل تحمل نیست لذا در این نوع حکومت آدمهای سست و ضعیف و فرصت طلب اگر چیزی به آنها نرسد شروع به نارضایتی میکنند، حکومت اسلامی برای مقابله با باطل انسانهای مومن متعهد و فداکار میخواهد وقتی کسی چنین نباشد منافق است، انگیزه اصلی منافق مخالفت با اسلام حکومت اسلامی ممکن است به ظاهر از اسلام و انقلاب دم بزند اما باطنا مخالف اسلام و متمایل به استکبار است! ۶۰/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شبشهادت رهرو راه پدر
🏴سیدتنا حضرت رقیه(س)
💠رهبرانقلاب:
‼️فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند و راه و میراث پدرانشان را به نسلهای بعدی بسپارند! ۹۱/۷/۲۲
‼️شما فرزندان شهدا، از هرکسی احق و اولی هستید که راه پدرانتان را ادامه دهید و در این جهت حرکت بکنید. شما باید از خودتان و از جهتگیریتان خیلی مراقبت کنید. شما عزیزان، بخاطر فقدان پدر، در راه خدا رنج بزرگی را تحمل کردید لذا در دنیا و آخرت عزیزید، و این چیز خیلی مهمی است و باید این عزت را حفظ کنید. البته این ارزش، دایمی و لایزال نیست؛ بسته به این است که خودتان آن را نگهدارید و حفظ کنید؛ و حفظش به اینستکه تقوا را رعایت کنید. راه آن پدران و آن شهیدان را حفظ کنید. شما ان شاءالله خود از مسئولان و مدیران نظام اسلامی خواهید شد پس بایستی فراموش نکنید که راه، راه همان شهیدی است که شما بازماندهی او محسوب میشوید. راه او را باید دنبال کنید؛ این آن چیزی است که اگر ما به یاد داشته باشیم، انقلابِ ما را حفظ خواهد کرد! ۷۰/۱۰/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقمری رحلت مجتهدمجاهد
🏳استادعرفان حضرت امام خمینی
🏳آیةالله شیخ محمدعلی شاهآبادی
💠رهبرانقلاب
‼️آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. امام درباره استاد بزرگوارشان مرحوم آقای شاه آبادی گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. از امام شنیدم که مرحوم آقای شاهآبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم. بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشهیی بنشیند. ۷۷/۱/۲۴
‼️انصافاً امام فقیه برجستهای بود، در عرفان نظری هم ایشان یک مجتهد به تمام معنا بود. یا استاد ایشان مرحوم شاهآبادی نیز همینطور؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاهآبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان مبارزه میکرد، ایشان میگفت اگر من یاوری داشتم، خروج میکردم»! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴تئوریسین اصالت لذت انسان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب جامعه تأثیر دارد. هر جامعهای، مبانی معرفتی و فلسفی و اخلاقی دارد که آن مبانی تعیین کننده نوع پیشرفت مطلوب است. آن کسیکه ناشیانه و نابخردانه، یک روزی شعار داد که باید برویم سرتاپا اروپائی بشویم، توجه نکرد که اروپا یک مبانی معرفتی دارد که پیشرفت او، بر اساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضا مورد قبول ما نباشد، مثلا چرا همجنس بازی را مباح میدانند؟ میگویند: چون انسان از او لذت میبرد! این شد اصالت لذت انسان؛ وقتی اصالت لذت بر یک جامعه حاکم شد، یک چیزهائی مباح میشود. اما وقتی شما در نظام معرفتی تنفس میکنید که اصالت لذت در او وجود ندارد، یک کارهائی لذت هم دارد، اما نامشروع است، ممنوع است. لذت، مجوز مشروعیت نیست. اینجا دیگر شما نمیتوانید مانند همان آن جامعه که در آن اصالت لذت حاکم است عمل کنید چراکه مبانی معرفتی فرق میکند! ۸۸/۸/۲۷
⚠️توجه؛
🏴متاسفانه بعضی خطبا هم اصالت لذت اسلامی را تئوریزه میکنند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما در زمینه علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت، حرکت خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست را به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست به کار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است. ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. لذا، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام باید با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم. ۸۲/۸/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت زیگموند فروید
🏴پدر علم روانشناسی غربی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه بنده درباره علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتا مسموم هشدار میدهم بخاطر اینستکه علوم انسانی غربی محتوائی دارد که ماهیتا معارض با اسلام و نظام اسلامی است؛ وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند و همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه و اقتصاد و سمت سیاسی داخلی، خارجی، امنیتی و غیره قرار میگیرند. لذا حوزههای علمیه موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند و در اختیار دانشگاه بگذارند! ۸۹/۷/۲۹
‼️با این همه تأکیدی که بر علوم انسانی شده، باز همچنان همان اشکال به قوت خودش باقی است. ما آغوشمان را باز کردهایم و حرفهایی که الان در زمینههای جامعه شناسی، روان شناسی، تاریخ و فلسفه و ادبیات مطرح است، از خارج برای ما دیکته میشود! ما باید در زمینه علوم انسانی یک کار اساسی بکنیم و این حرف سالهاست که گفته شده. چه کسانی باید این کار را بکنند؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما پیش خدای متعال با آنها احتجاج خواهیم کرد و امیدواریم که از عهده احتجاج بربیایند! ۸۴/۱۰/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت راجر بیکن
🏳فیلسوف و کشیش انگلیسی
💠رهبرانقلاب
‼️اروپا در قرون وسطی، قرن ضدیت با دین بود. البته تا برههیی از زمان، به خاطر آن دین کذایی، ضدیت با علم بود. حتّی در اروپا هم اولین مشعلداران علم، افراد دینیاند. خود این «راجربیکن» معروف - که فرانسویها به او «رژه بیکن» میگویند - کشیش است؛ آن هم کشیشِ فرانسیسکن است. نمیدانم شما با احوالاتشان آشنا هستید یا نه. اینها گروه کشیشىِ بسیار زهدگرایی هستند که خود را تابع «سن فرانسیس» میدانند؛ همان «سن فرانسیس» معروفِ قدیس، که این «سانفرانسیسکوی» امریکا هم به اسم اوست. اینها اسماء مقدس را روی شهرها میگذاشتند. این «سنفرانسیس» معروف، قدیسی بود که دستگاههای پاپ آن وقت، به خاطر افشاگری این شخص نسبت به تجملات دستگاه پاپ، دشمن خونیش بودند. او معارض دستگاه پاپ و معارض آن جاه و جلالها و آن ثروتها و آن زراندوزیها بود؛ طرفدار زهد بود. اگر بخواهیم مشابه «راجر بیکن» را در میان نحلههای اسلامی بیابیم، باید مثلاً او را در زمرهی تصوف خاکساری - که کارشان درویشی و گدایی است - بدانیم. کشیش این رشته «راجربیکن» معروف است که در قرن سیزدهم میلادی، از اولین پرچمداران علم در اروپاست. به عبارت دیگر، اولین جلوههای علم که به رنسانس اروپا منتهی شد و آن تحول علمی را پدید آورد، باز از طرف مذهبیها بود؛ منتها مذهبیهای روشن، نه مذهبیهای تاریک ذهن! ۷۰/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزفوت امیل زولا
🏴رمان نویس فرانسوی
💠رهبرانقلاب
‼️در بین شیوههای بیان هنری، اصلا نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
‼️رمان را برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خوانندهاش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️امیل زولا رمانی دارد که گزارش یکی از جنگهای فرانسه و آلمان است. همان جنگی که پادشاه فرانسه در جنگ بود و فرانسویها از آلمانیها شکست سختی خوردند و آلمانیها پاریس را اشغال کردند و آتش سوزی معروف پاریس اتفاق افتاد. بعدآن حکومت به اصطلاح کمون پاریس اتفاق افتاد. تاریخ این جنگ درسالهای ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۵ است. امیل زولا آنچنان این جنگ را تصویر کرده که گویا خودش در آن جنگ بوده. فرانسویها در داستان نویسی، بسیار چیره دستند، کمتر رمانی را پیدا میکنید که روحیات و واقعیتهای ملت فرانسه را بقدر این رمان بتواند نشان دهد! ۷۲/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت لویی پاستور
💠رهبرانقلاب
‼️از زمان ناصرالدین شاه تا محمدرضا شاه، که خداوند آنان را لعنت کند، چون استعدادها را کوبیدند و ما را تا حضیض بدبختی عقب کشاندند. آن رژیم منحوس نکبتِ واقعا پلید، معنویت و مادیت و عزت و استعداد را از این مردم گرفت. حالا شما نخبگان میخواهید بر ویرانههای آنها، بنای علم را بنا کنید؛ خب، خیلی باید تلاش کنید. باید روح تحقیق پارسایانه بیعوض را تزریق کنیم، تا برای تحقیق، دنبال پاداش نباشند؛ چون اصلا تحقیق، پاداش واقعی ندارد. مثلا اگر آدم بخواهد به پاستور، بخاطر کشف میکرب چقدر باید پول بدهد؟ آیا اصلا میشود برای او پولی معین کرد؟ آیا قابل مقایسه است؟ بنابراین، امثال پاستور هم هیچوقت برای پول تحقیق نکردند. اگر برای پول تحقیق میکردند، حقیقتا به اینجا نمیرسیدند. اروپاییها این حسن را داشتند؛ کمااینکه دانشمندان قدیمی ما مثل زکریای رازی اینطور بودند و در فقر و تنگدستی میمیرند؛ ولی ماها تا یک کار میکنیم، فورا میگوییم پولش چقدر شد؟! معلوم است که کار به جایی نمیرسد! ۶۹/۱۰/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini