eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
0 ویدیو
455 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
📆۱۷ رمضان ۶ماه قبل از هجرت 🗓معراج پیامبر 💠رهبرانقلاب ‼️باید بگویم در نبوت دو تحول است. اول در وجود خود پیغمبر؛ بعد در امت، در سوره "والنجم" اشاره ای به همین تحول درونی پیغمبر است، "والنجم إذا هوی"؛ سوگند به اختر، آن وقت که فرود آید. "ما ضل صاحبکم وما تحوی" رفیقتان به باطل نگراییده است. مربوط به مسئله معراج است، آن چنانی که در بسیاری از تفاسیر هست. اگرچه که اشاره میکند به تحول درونی پیغمبر و حالت گیرندگی وحی، اما مناسبت سوره "والنجم" این است که پیغمبر آنچه که از ماجراهای سفر شبانه، سفر معراجی بیان میکرد، اینها گوش نمیکردند؛ آیه در این مقام دارد حرف میزند. "وما ينطق عن الهوى" از روی هوس سخن نمیگوید، "ان هوالا وحي يوحی" نیست مگر وحی از جانب پروردگار، "علمه شديد القوى" آموخته است به او آن فزون نیرو. "ذو مرة" آن فرزانه خردمند، که مفسرین گفته اند اشاره است به جبرئیل؛ که آنچه او نقل میکند. "فاستوى"، این وحی الهی به او شده است و او بر سر پای خود راست ایستاده است، "وهوبالأفق الأعلى" یعنی در سطح بالاتری قرار داشت پیغمبر که توانست پیغمبر بشود. همانی که عرض کردیم، پیغمبر قبل از نبوت با مایه های سرشارتری از معمول، در میان مردم معمولی زندگی می کرد. "ثم دنا" پس نزدیک شد، "فتدلى" پس نزدیکتر شد. یعنی پیغمبر نزدیک شد بر اثر عبادتها، ریاضت ها، تفکرها و بر اثر لطفهایی که خدا به طور اختصاصی به او کرده بود، روحش به خدا نزدیکِ نزدیک شد پس به فاصله دو کمان رسید یا از آن کمتر. آن قدر نزدیک شد که دیگر از او نزدیک تر برای هیچ انسانی متصور نیست! ۵۳/۷/۱۱ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آیةالله مطهری به عنوان یکی از چهره‌هایی که در احیاء تفکر اسلامی بیشترین نقش را داشتند و جزو یکی از پرچمداران این بینش نوین اسلامی و طرح دوباره‌ی اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان باید به شمار بیاید! ۶۳/۲/۱۰ ‼️کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همه‌ی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. شهید مطهری به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت ۸۳/۴/۱۵ ‼️ما همیشه به مطهری نیاز داریم. در شخص شهید مطهری نمیشود متوقف شد. بر پایه‌ی پیشرفتهای فکری و نوآوریهای او باید جامعه و مجموعه‌ی فکرىِ اسلامی ما به نوآوریهای دیگری دست پیدا کند. ما احتیاج داریم مطهریهایی برای دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ داشته باشیم؛ چون نیازهای فکری نوبه‌نو وجود دارد! ۸۲/۱۲/۱۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️اعتقاد بنده اینستکه آثار شهید مطهری مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب تفکرات شهید مطهری است ولا غیر... شهید مطهری انصافا نادره زمان ما بود؛ شاگرد شایسته امام امت بود. واقعا خلاصه ای بود از اندیشه های اسلامی عمیق امام که سالیانی دراز بر روی این اندیشه ها ایشان توفق کرده بودند! ۶۲/۲/۵ ‼️بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته‌ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده‌ای متکی به تفکرات شهید مطهری است؛ البته ما به مطهریهایی در دهه‌های آینده احتیاج داریم. بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، فکر اسلامی مورد چالش جدی قرار گرفته است؛ بعد از این هم بلاشک چالشهای جدیدی را روزبه‌روز برای آن به‌وجود میآورند؛ ما باید خود را آماده کنیم، لذا به مطهریهای جدید نیازمندیم! ۸۲/۱۲/۱۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده از چیزهایی که برای صاحبان فکر و کسانی که می‌خواهند افکار اسلامی را برای مردم بیان کنند - مبلّغان دینی، اهل منبر، سخنگویان دینی - واقعاً لازم می‌دانم، این است که یک دوره کتابهای مرحوم مطهری را بخوانند. شیوه‌یی پیدا کنید که این کتابها خوانده شود؛ هم در کتابهای درسی بیاید، هم در دانشگاه‌ها بیاید. ۸۲/۱۲/۱۸ ‼️یکی از واجبات طلبه ایستکه مطالب مرحوم آقای مطهری را یاد بگیرید. به عقیده من یکی از واجبات هر طلبه ای این است که کتاب های آقای مطهری را یک دور از اول تا آخر با دقت بخواند و مباحثه کند. چه اصول فلسفه را با حواشی ایشان که حتما حواشی ایشان لازم است، چه بقیه کتاب‌هایی که ایشان نوشته اند. مثل عدل الهی و جبر و اختیار، اسلام و مقتضیات زمان و آقایانی که مسئول برنامه ریزی حوزه اند، زمینه این کار را فراهم کنند. اینها رشد دهنده است. نمی خواهم بگوییم فرمایش‌های آقای مطهری در این کتاب‌ها صددرصد بی‌اشکال است، نه شما بخوانید، اشکالش را پیدا کنید! ۸۲/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️عزیزان من! سقف معرفت خود را، در پرسه زدن در سایتهای سیاسی و اوراق روزنامه‌ها قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست. سطح معرفت را با قرآن، بانوشتجات شهید مطهری، بالا ببرید! ۹۱/۵/۱۶ ‼️یک توصیه‌ای که ما همیشه بشما دانشجویان میکنیم، کتابخوانی است، متاسفانه مسئله‌ی کتابخوانی و نهضت کتابخوانی خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید میکنم، شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتابخوانی باید راه‌ بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البتّه در جلسات قبلی که با دانشجوها داشته‌ام، مکرّر صحبت کتابهای شهید مطهّری را کرده‌ام امّا نمیخواهم بگویم صرفاً آن؛ نه، شماها خودتان، هیئتهای اندیشه ورزتان، بچّه‌های پیشکسوت بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامه‌ی مطالعاتی برای جاهای مختلف، قشرهای مختلف برنامه ریزی کنند، طرّاحی کنند و تعریف کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است! ۹۸/۳/۱ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️از مشخصه‌های مهم نهضت اسلامی تعامل دو خط "مقاومت اسلامی" و "روشنگری اسلامی" بود، کسانی درخط مقاومت بودند ولی از تفکراسلامی برخوردار نبودند و متحجر شدند، کسانی هم خط روشنگری را پیش گرفتند اما درخط مقاومت حرکت نمیکردند، درآغاز نهضت درسال۴۲ خط مقاومت علیه حکومت برجستگی داشت پس از آن نهضت به سمت روشنگری اسلامی پیش رفت و متحجران عقب ماندند، سال ۴۵و۴۶ دشوارترین سال نهضت بود چراکه شاه گروههای مقاومت را قلع و قمع کرد لذا بسیاری بخط روشنگری دینی پرداختند، اینان کسانی بودند که هم درآغاز و هم درپایان در خط اول مقاومت هم بودند اما در سال۴۵و۴۶ درخط دوم یعنی روشنگری بودند از جمله آنان شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر بودند؛ برای ثبت درتاریخ میگویم من از اندک افرادی بودم که هردو خط "مقاومت" و "روشنگری" را درآمیختم و درتمام زندگی مبارزاتی هردو خط را باهم ادامه دادم! خون دلی که لعل شد ص۵۶ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️شهید مطهّری خیلی خصوصیّات ممتازی داشت لکن به نظر من شاخصه‌ی شخصیّت او معلّمی بود؛ معلّم بود؛ در حوزه معلّم بود، در دانشگاه معلّم بود، در محیط زندگی معمولی هم معلّم بود، سخنرانی‌های او هم تعلیم بود، درس بود؛ چون با اخلاص بود، چون با اجتهاد بود؛ یعنی با تلاش. بنده نمونه‌های تلاش علمی این بزرگوار را از نزدیک دیده بودم. برای هر موضوعی یادداشت‌هایی داشت؛ در هرجا یک نکته‌ای مشاهده میکرد، آن را فوراً برمیداشت یادداشت میکرد و در یک جای مشخّصی میگذاشت. ایشان به من نشان داده بود پاکت‌هایی را که درباره‌ی موضوعات مختلف در اینها یادداشت کرده بود. من همان‌وقت تعجّب میکردم چه حوصله‌ای، چه نشاطی، چه پیگیری و تلاشی! خب، نتیجه این است که امروز ۳۵ سال از شهادت این مرد میگذرد، امّا کتابهای او و حرفهای او همچنان زنده است. امروز همان کتابها، همان حرفها، همان تعلیمات به درد نسل جوان امروز ما میخورد، به درد محقّقین ما میخورد. ۹۲/۲/۱۶ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️همه انسانهای یک جامعه پیشرفته و یک جامعه اسلامی، رهین معلّمند. امروز هر کس از کسانی که به جایی رسیده‌اند و توانسته‌اند کار بزرگی بکنند و خدمت بزرگی انجام دهند، این بزرگان، این سرداران، این شهدا، این علما، این برجستگان و فرزانگان و مسؤولان عالیرتبه، تا برسید به شخص امام بزرگوار راحل، همه رهین منّت معلّمند؛ چون معلم اینها را تربیت کرده است. معلّم دوران کودکی اینها را پوشانده و شخصیت آنها را شکل داده است. ۷۷/۲/۹ ‼️اگر به سابقه ۲۱ساله انقلاب و همچنین سالهای آخر قبل از انقلاب، بخصوص سال آخر آن، نگاه کنیم، میبینیم که نقش این دو قشر کارگر و معلم در پدید آمدن انقلاب و نیز در ادامه راه انقلاب و پیروزیهای آن، نقش تعیین کننده‌ای بوده است. اگر معلمان نبودند، این همه دانش‌آموز و این همه جوان، در جبهه‌ها و در صحنه‌های انقلاب و در کارهای مربوط به سازندگی حضور پیدا نمیکردند؛ معلمان بودند که بچه‌ها را وادار کردند. در این زمینه، بخشی از معلمان فداکارىِ واقعی کردند و خودشان برای شاگردانشان مقتدا شدند! ۷۹/۲/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️معلمی صرفاً این نیست که در کلاس درس، دو کلمه شما بگوئید و دانش آموز یاد بگیرد؛ همه حرکات شما در شاگردتان اثر میگذارد و از ماندگارترین حقایقی است که در ذهن او باقی میماند. چراکه بعد از ۶۰سال، خیلی از جزئیاتی که معلم به دانش‌آموز گفته است، در انسان باقی میماند! ۹۲/۲/۱۸ ‼️دبستانى که من در مشهد مى‌رفتم، معلم آن، مرحوم میرزا حسین تدین کرمانى بود. تنها مدرسه‌ى دینى مشهد هم مدرسه‌ى ایشان بود، به نام «دارالتعلیم دیانتى». بنده شش سال در این مدرسه زیر دست آقاى تدین درس خواندم. مرحوم تدین واقعا یک مرد حسابى بود. نه تنها آن زمان که من بچه بودم، این حس را داشتم، بلکه زمان ریاست جمهورى هم که ایشان در مشهد به دیدن من آمده بود، از نو نگاهى به ایشان کردم؛ دیدم مرد سنگین، جاافتاده، محترم و باشخصیتى است. ایشان، هم معلم بود، هم ناظم. با آن وقار و هیمنه‌یى که داشت، در حیاط مدرسه راه مى‌افتاد و چوبى به دستش مى‌گرفت و البته گاهى هم بچه‌ها را فلک مى‌کرد؛ بنده را هم یک‌بار فلک کرد. ایشان مرد محبوبى بود. در همان دوره‌ى بچگى هم بنده و شاید همه‌ى بچه‌ها به ایشان علاقه‌مند بودند، ایشان در مدرسه هیبت داشت. ما در مدرسه محلی داشتیم به نام قصاص‌گاه، که بچه‌ها در آن‌جا مجازات می‌شدند؛ بنده هم در همان‌جا یک‌بار قصاص شدم! ۸۴/۲/۱۲ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️ما اگر مشکلاتی در زمینه‌های اخلاقی و رفتاری، علمی، اعتماد به نفسِ ملّی و عمومی و در زمینه‌های گوناگون دیگر داریم، در ریشه‌کاویِ اینها به آموزش و پرورش می‌رسیم. ۸۵/۲/۱۲ ‼️اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیه‌ی تربیت کودک و نوجوان، با گذشته‌های دور خیلی تفاوت کرده است. ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل مادّه‌ی خامی و مثل ذخیره‌ای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آینده‌ای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کرده‌ایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این ۲۰۰سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهمّ است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره‌ی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ اما احساس میکنم برای برخی از مسؤولان امور فرهنگی مسأله به این شکل مطرح نیست! ۷۷/۲/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروزابلاغیه رهبری درباره 🏳سیاستهای کلی ایجادتحول 🏳در نظام آموزش و پرورش/۵ 💠رهبرانقلاب ۱- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزه‌های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان با تأکید بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و تربیت انسان‌های مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقت‌جو، آزادمنش، مسئولیت‌پذیر، قانون‌گرا، عدالت‌خواه، خردورز، خلاق، وطن‌دوست، ظلم‌ستیز، جمع‌گرا، خودباور و ایثارگر ۲- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایه‌ی اجتماعی  و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه‌ی همکاری دستگاه‌ها و... ۹- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق ۱۰- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگهداشتن محیط آموزش و پرورش از دسته‌بندی‌های سیاسی! ۹۲/۲/۱۰ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق 🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۱ 💠رهبرانقلاب: ‼️برجسته‌ترین صفت امیرمومنان قربانی کردن هوای نفس خود و خودیها بود! ۶۵/۳/۲ ‼️اميرالمومنین وصیت کرد «وکونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید. بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیه‌السلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را میگرفتند، ظلم دردنیا اینقدر پیش نمیرفت؛ بلکه از بن برمیافتاد. ببینید امروز، به خاطر عمل‌نکردن به همین یک کلمه وصیت امیرالمؤمنین در دنیا چه منجلابی ایجاد شده است و بشریت چه بدبختیهایی دارد! ببینید ملتها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام عمل میشد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبتهاىِ ناشی از ظلمها، وجود نمیداشت! ۷۲/۱۲/۱۳ @Jahade_tabeini