📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش
🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! سقف معرفت خود را، در پرسه زدن در سایتهای سیاسی و اوراق روزنامهها قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست. سطح معرفت را با قرآن، بانوشتجات شهید مطهری، بالا ببرید! ۹۱/۵/۱۶
‼️یک توصیهای که ما همیشه بشما دانشجویان میکنیم، کتابخوانی است، متاسفانه مسئلهی کتابخوانی و نهضت کتابخوانی خیلی در بین مجموعههای دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید میکنم، شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتابخوانی باید راه بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البتّه در جلسات قبلی که با دانشجوها داشتهام، مکرّر صحبت کتابهای شهید مطهّری را کردهام امّا نمیخواهم بگویم صرفاً آن؛ نه، شماها خودتان، هیئتهای اندیشه ورزتان، بچّههای پیشکسوت بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامهی مطالعاتی برای جاهای مختلف، قشرهای مختلف برنامه ریزی کنند، طرّاحی کنند و تعریف کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است! ۹۸/۳/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش
🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️از مشخصههای مهم نهضت اسلامی تعامل دو خط "مقاومت اسلامی" و "روشنگری اسلامی" بود، کسانی درخط مقاومت بودند ولی از تفکراسلامی برخوردار نبودند و متحجر شدند، کسانی هم خط روشنگری را پیش گرفتند اما درخط مقاومت حرکت نمیکردند، درآغاز نهضت درسال۴۲ خط مقاومت علیه حکومت برجستگی داشت پس از آن نهضت به سمت روشنگری اسلامی پیش رفت و متحجران عقب ماندند، سال ۴۵و۴۶ دشوارترین سال نهضت بود چراکه شاه گروههای مقاومت را قلع و قمع کرد لذا بسیاری بخط روشنگری دینی پرداختند، اینان کسانی بودند که هم درآغاز و هم درپایان در خط اول مقاومت هم بودند اما در سال۴۵و۴۶ درخط دوم یعنی روشنگری بودند از جمله آنان شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر بودند؛ برای ثبت درتاریخ میگویم من از اندک افرادی بودم که هردو خط "مقاومت" و "روشنگری" را درآمیختم و درتمام زندگی مبارزاتی هردو خط را باهم ادامه دادم! خون دلی که لعل شد ص۵۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شهید مطهّری خیلی خصوصیّات ممتازی داشت لکن به نظر من شاخصهی شخصیّت او معلّمی بود؛ معلّم بود؛ در حوزه معلّم بود، در دانشگاه معلّم بود، در محیط زندگی معمولی هم معلّم بود، سخنرانیهای او هم تعلیم بود، درس بود؛ چون با اخلاص بود، چون با اجتهاد بود؛ یعنی با تلاش. بنده نمونههای تلاش علمی این بزرگوار را از نزدیک دیده بودم. برای هر موضوعی یادداشتهایی داشت؛ در هرجا یک نکتهای مشاهده میکرد، آن را فوراً برمیداشت یادداشت میکرد و در یک جای مشخّصی میگذاشت. ایشان به من نشان داده بود پاکتهایی را که دربارهی موضوعات مختلف در اینها یادداشت کرده بود. من همانوقت تعجّب میکردم چه حوصلهای، چه نشاطی، چه پیگیری و تلاشی! خب، نتیجه این است که امروز ۳۵ سال از شهادت این مرد میگذرد، امّا کتابهای او و حرفهای او همچنان زنده است. امروز همان کتابها، همان حرفها، همان تعلیمات به درد نسل جوان امروز ما میخورد، به درد محقّقین ما میخورد. ۹۲/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همه انسانهای یک جامعه پیشرفته و یک جامعه اسلامی، رهین معلّمند. امروز هر کس از کسانی که به جایی رسیدهاند و توانستهاند کار بزرگی بکنند و خدمت بزرگی انجام دهند، این بزرگان، این سرداران، این شهدا، این علما، این برجستگان و فرزانگان و مسؤولان عالیرتبه، تا برسید به شخص امام بزرگوار راحل، همه رهین منّت معلّمند؛ چون معلم اینها را تربیت کرده است. معلّم دوران کودکی اینها را پوشانده و شخصیت آنها را شکل داده است. ۷۷/۲/۹
‼️اگر به سابقه ۲۱ساله انقلاب و همچنین سالهای آخر قبل از انقلاب، بخصوص سال آخر آن، نگاه کنیم، میبینیم که نقش این دو قشر کارگر و معلم در پدید آمدن انقلاب و نیز در ادامه راه انقلاب و پیروزیهای آن، نقش تعیین کنندهای بوده است. اگر معلمان نبودند، این همه دانشآموز و این همه جوان، در جبههها و در صحنههای انقلاب و در کارهای مربوط به سازندگی حضور پیدا نمیکردند؛ معلمان بودند که بچهها را وادار کردند. در این زمینه، بخشی از معلمان فداکارىِ واقعی کردند و خودشان برای شاگردانشان مقتدا شدند! ۷۹/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۳
💠رهبرانقلاب
‼️معلمی صرفاً این نیست که در کلاس درس، دو کلمه شما بگوئید و دانش آموز یاد بگیرد؛ همه حرکات شما در شاگردتان اثر میگذارد و از ماندگارترین حقایقی است که در ذهن او باقی میماند. چراکه بعد از ۶۰سال، خیلی از جزئیاتی که معلم به دانشآموز گفته است، در انسان باقی میماند! ۹۲/۲/۱۸
‼️دبستانى که من در مشهد مىرفتم، معلم آن، مرحوم میرزا حسین تدین کرمانى بود. تنها مدرسهى دینى مشهد هم مدرسهى ایشان بود، به نام «دارالتعلیم دیانتى». بنده شش سال در این مدرسه زیر دست آقاى تدین درس خواندم. مرحوم تدین واقعا یک مرد حسابى بود. نه تنها آن زمان که من بچه بودم، این حس را داشتم، بلکه زمان ریاست جمهورى هم که ایشان در مشهد به دیدن من آمده بود، از نو نگاهى به ایشان کردم؛ دیدم مرد سنگین، جاافتاده، محترم و باشخصیتى است. ایشان، هم معلم بود، هم ناظم. با آن وقار و هیمنهیى که داشت، در حیاط مدرسه راه مىافتاد و چوبى به دستش مىگرفت و البته گاهى هم بچهها را فلک مىکرد؛ بنده را هم یکبار فلک کرد. ایشان مرد محبوبى بود. در همان دورهى بچگى هم بنده و شاید همهى بچهها به ایشان علاقهمند بودند، ایشان در مدرسه هیبت داشت. ما در مدرسه محلی داشتیم به نام قصاصگاه، که بچهها در آنجا مجازات میشدند؛ بنده هم در همانجا یکبار قصاص شدم! ۸۴/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ما اگر مشکلاتی در زمینههای اخلاقی و رفتاری، علمی، اعتماد به نفسِ ملّی و عمومی و در زمینههای گوناگون دیگر داریم، در ریشهکاویِ اینها به آموزش و پرورش میرسیم. ۸۵/۲/۱۲
‼️اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسألهی کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیهی تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور خیلی تفاوت کرده است. ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل مادّهی خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این ۲۰۰سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهمّ است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، دربارهی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ اما احساس میکنم برای برخی از مسؤولان امور فرهنگی مسأله به این شکل مطرح نیست! ۷۷/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزابلاغیه رهبری درباره
🏳سیاستهای کلی ایجادتحول
🏳در نظام آموزش و پرورش/۵
💠رهبرانقلاب
۱- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهای مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقتجو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالتخواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستیز، جمعگرا، خودباور و ایثارگر
۲- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایهی اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعهی همکاری دستگاهها
و...
۹- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق
۱۰- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگهداشتن محیط آموزش و پرورش از دستهبندیهای سیاسی! ۹۲/۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️برجستهترین صفت امیرمومنان قربانی کردن هوای نفس خود و خودیها بود! ۶۵/۳/۲
‼️اميرالمومنین وصیت کرد «وکونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید. بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیهالسلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را میگرفتند، ظلم دردنیا اینقدر پیش نمیرفت؛ بلکه از بن برمیافتاد. ببینید امروز، به خاطر عملنکردن به همین یک کلمه وصیت امیرالمؤمنین در دنیا چه منجلابی ایجاد شده است و بشریت چه بدبختیهایی دارد! ببینید ملتها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمؤمنین علیهالسلام عمل میشد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبتهاىِ ناشی از ظلمها، وجود نمیداشت! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۲
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمؤمنین، بعد از ضربت خوردن در شب نوزدهم، وصیت کوتاهی دارد، فرمود به شما دو پسرم و به همه فرزندانم و به همه اهل و کسانم و به هرکس که این نامه من به او برسد وصیت میکنم -با این حساب، شما که اینجا نشستهاید و من که این وصیتنامه را برای شما میخوانم، همه مخاطب کلام امیرالمؤمنین هستیم- میفرماید: «اوصیکما بتقوی الله» اولین وآخرین کلمه امیرالمؤمنین، تقواست «و نظم امرکم.» نفرمود «نظم امورکم.» کارهایتان را منظم کنید. فرمود «نظم امرکم.» آن چیزی که باید منظم و محکوم نظم و انضباط باشد، یک چیز است. انسان میفهمد که این نظم امر، عبارت است از امری مشترک بین همه است. «نظم امرکم» عبارت از اقامه نظام و حکومت و ولایت اسلامی باشد. معنایش اینستکه منطبق با قوانین نظام اسلامی با نظم و انضباط رفتار کنید و بلبشو نباشد. دنیای اسلام بر اثر همان بلبشوها وبه خودخوانیها بود که به آن روزگار رسید. اگر آن روز که امیرالمؤمنین دنیای اسلام بر بیعت با ایشان میماندند، کار به تلخکامیها نمیکشید، این بدبختی بزرگی است که حضرت ما را از آن نهی میکند! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در این روزهاست که جامعه بشری به مصیبت فقدان امیرالمومنین مبتلا میشود. وقتی که آن بزرگوار را ضربت زده بودند و در خانه بود، اصبغبننباته روایت میکند و میگوید وارد شدم و خدمت امیرالمؤمنین رسیدم. دیدم حضرت دستمالی به سرشان پیچیدهاند و رنگشان بهشدّت پریده و زرد شده است و استراحت میکنند. حالِ حضرت خوب نبود؛ درعینحال به مردمی که پشت در نگران حال آن بزرگوار بودند، اجازه دادند و گفتند بیایید. میآمدند یکی یکی سلام میکردند و حضرت در همان حالِ ناتوانی که اثر زهر در همه بدن، حتی تا پاهای آن بزرگوار آشکار بود، خطاب به مردم میگفت: «سلونی قبل ان تفقدونی»؛ از من بپرسید، از من بخواهید! حتی در لحظات آخر زندگی، از تلاش و مجاهدت باز نمیماند. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد تو را سوگند میدهیم، ما را از پیروان حقیقی آن بزرگوار قرار بده. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، رفتار و کردار ما را مایه وهن اسلام و وهن مسیر امیرالمؤمنین قرار نده؛ در همهی زندگی، به ما توفیق حرکت در همین راه را عنایت فرما؛ ما را در آن راه زنده بدار و در آن راه بمیران و به اسلام و مسلمانان نصرت کامل عنایت کن. ۷۹/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درتاریخ اسلام دو نفر صاحب خونشان خداست، اميرمومنان و امام حسین، فقط امام حسین ثارالله نیست، امیرالمومنین "اول ثارالله" است بخاطر اینکه ارزشهای ممتاز امامان در وجود مبارک ایشان بود و با فاجعه بزرگ شهادتشان انسانها به ضلالت بیشتری رفتند و در عرش نداشد: تهدمت والله ارکان الهدی و لذا در زیارت عاشورا آمده یا ثارالله و ابن ثاره! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️در سحر نوزدهم رمضان فاجعهی عظیم اتفاق افتاد؛ یعنی امیرالمؤمنین، مظهر عدالت، بهخاطر مبارزهی در راه عدل و داد و انصاف و حکم الهی، در محراب عبادت در خون خود غلتید و محاسن مبارکش به خون سرش رنگین شد. من یک عبارتِ وارد شدهی در روایت را میخوانم و برای شما معنا میکنم تا توسلی پیدا کرده باشیم. اینطور وارد شده است که وقتی ضربت شمشیر بر فرق مبارک امیرالمؤمنین فرود آمد، هیچ آه و نالهیی از آن حضرت سر نزد.حضرت صبر کردند. امیرالمؤمنین با صورت روی زمین افتادند. «قائلا بسمالله و بالله و علی ملّة رسول الله»؛ درست مثل حضرت اباعبدالله که وقتی در گودال قتلگاه روی زمین افتادند، نقل شده است که عرض کردند: «بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی ملّة رسول الله». ۸۴/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۵
💠رهبرانقلاب
‼️یک جمله درنهجالبلاغه هست. آن را بخوانم که اگر خواستید، چشم شما به یاد آن بزرگوار قطره اشکی بریزد. این جمله گویا حضرت خطاب به امام حسن فرمود: در شب نوزدهم، قبل از سحر، و قبل از آنكه به مسجد روانه شوم، چشمم گرم شد. پيغمبر را در خواب ديدم. به پيغمبر، از دست امت، شكايت كردم. اميرالمؤمنين، در مقابل پيغمبر، مثل فرزندى در مقابل پدر است. او در آغوش پيغمبر بزرگ شده و پيغمبر، در همهى ادوار، پدر او بوده است. اكنون هم كه پيرمرد ۶۳سالهاى است، وقتى پيغمبر را در خواب مىبيند، باز همان احساس كودكانه را در مقابل پيغمبر دارد. مثل كودكى است كه نزد پدرش شكايت مىكند. فرمود: عرض كردم يا رسولالله! از دست امت تو، چه مصيبتها كشيدم. چه دشمنيها با من كردند، چه لجاجتها با من ورزيدند و چه سختيها از دست آنان كشيدم. در يك عبارت ديگر، چنين آمده است كه به پيغمبر عرض كردم: يا رسولالله! آنها از من خسته شدند، من هم ديگر از دست آنها خسته شدهام. پيغمبر فرمود: على جان! نفرينشان كن. اميرالمؤمنين، مىخواهد امّتى را كه اينقدر اذيتش كردند، نفرين كند. ببينيد نفرين على چيست، فرمود پروردگارا به جاى آنها، بهتر از آنها را به من بدهد و به جاى من، كسى بدتر از من را به آنها بده!معناى جمله اين است كه «خدايا؛ مرگ على را برسان.» و اين دعا مستجاب شد! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini