🗓بمناسبت روزمعلم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همه انسانهای یک جامعه پیشرفته و یک جامعه اسلامی، رهین معلّمند. امروز هر کس از کسانی که به جایی رسیدهاند و توانستهاند کار بزرگی بکنند و خدمت بزرگی انجام دهند، این بزرگان، این سرداران، این شهدا، این علما، این برجستگان و فرزانگان و مسؤولان عالیرتبه، تا برسید به شخص امام بزرگوار راحل، همه رهین منّت معلّمند؛ چون معلم اینها را تربیت کرده است. معلّم دوران کودکی اینها را پوشانده و شخصیت آنها را شکل داده است. ۷۷/۲/۹
‼️اگر به سابقه ۲۱ساله انقلاب و همچنین سالهای آخر قبل از انقلاب، بخصوص سال آخر آن، نگاه کنیم، میبینیم که نقش این دو قشر کارگر و معلم در پدید آمدن انقلاب و نیز در ادامه راه انقلاب و پیروزیهای آن، نقش تعیین کنندهای بوده است. اگر معلمان نبودند، این همه دانشآموز و این همه جوان، در جبههها و در صحنههای انقلاب و در کارهای مربوط به سازندگی حضور پیدا نمیکردند؛ معلمان بودند که بچهها را وادار کردند. در این زمینه، بخشی از معلمان فداکارىِ واقعی کردند و خودشان برای شاگردانشان مقتدا شدند! ۷۹/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۳
💠رهبرانقلاب
‼️معلمی صرفاً این نیست که در کلاس درس، دو کلمه شما بگوئید و دانش آموز یاد بگیرد؛ همه حرکات شما در شاگردتان اثر میگذارد و از ماندگارترین حقایقی است که در ذهن او باقی میماند. چراکه بعد از ۶۰سال، خیلی از جزئیاتی که معلم به دانشآموز گفته است، در انسان باقی میماند! ۹۲/۲/۱۸
‼️دبستانى که من در مشهد مىرفتم، معلم آن، مرحوم میرزا حسین تدین کرمانى بود. تنها مدرسهى دینى مشهد هم مدرسهى ایشان بود، به نام «دارالتعلیم دیانتى». بنده شش سال در این مدرسه زیر دست آقاى تدین درس خواندم. مرحوم تدین واقعا یک مرد حسابى بود. نه تنها آن زمان که من بچه بودم، این حس را داشتم، بلکه زمان ریاست جمهورى هم که ایشان در مشهد به دیدن من آمده بود، از نو نگاهى به ایشان کردم؛ دیدم مرد سنگین، جاافتاده، محترم و باشخصیتى است. ایشان، هم معلم بود، هم ناظم. با آن وقار و هیمنهیى که داشت، در حیاط مدرسه راه مىافتاد و چوبى به دستش مىگرفت و البته گاهى هم بچهها را فلک مىکرد؛ بنده را هم یکبار فلک کرد. ایشان مرد محبوبى بود. در همان دورهى بچگى هم بنده و شاید همهى بچهها به ایشان علاقهمند بودند، ایشان در مدرسه هیبت داشت. ما در مدرسه محلی داشتیم به نام قصاصگاه، که بچهها در آنجا مجازات میشدند؛ بنده هم در همانجا یکبار قصاص شدم! ۸۴/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزمعلم/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ما اگر مشکلاتی در زمینههای اخلاقی و رفتاری، علمی، اعتماد به نفسِ ملّی و عمومی و در زمینههای گوناگون دیگر داریم، در ریشهکاویِ اینها به آموزش و پرورش میرسیم. ۸۵/۲/۱۲
‼️اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسألهی کودک و نوجوان را آنچنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیهی تربیت کودک و نوجوان، با گذشتههای دور خیلی تفاوت کرده است. ما میخواهیم از این نسلی که امروز مثل مادّهی خامی و مثل ذخیرهای در اختیار یکایک ماست، چه ساخته شود؟ آیندهای را که آنها خواهند ساخت و پرداخت و پیش برد، چگونه تصویر کردهایم؟ اگر حقیقتاً به آرمانهای اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دستهای استبداد سیاه در این ۲۰۰سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر میکنیم؛ اگر اینها برایمان مهمّ است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت میدهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، دربارهی آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم؛ اما احساس میکنم برای برخی از مسؤولان امور فرهنگی مسأله به این شکل مطرح نیست! ۷۷/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزابلاغیه رهبری درباره
🏳سیاستهای کلی ایجادتحول
🏳در نظام آموزش و پرورش/۵
💠رهبرانقلاب
۱- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهای مؤمن، پرهیزکار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلندهمت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقتجو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالتخواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستیز، جمعگرا، خودباور و ایثارگر
۲- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایهی اجتماعی و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعهی همکاری دستگاهها
و...
۹- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق
۱۰- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگهداشتن محیط آموزش و پرورش از دستهبندیهای سیاسی! ۹۲/۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️برجستهترین صفت امیرمومنان قربانی کردن هوای نفس خود و خودیها بود! ۶۵/۳/۲
‼️اميرالمومنین وصیت کرد «وکونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید. بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیهالسلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را میگرفتند، ظلم دردنیا اینقدر پیش نمیرفت؛ بلکه از بن برمیافتاد. ببینید امروز، به خاطر عملنکردن به همین یک کلمه وصیت امیرالمؤمنین در دنیا چه منجلابی ایجاد شده است و بشریت چه بدبختیهایی دارد! ببینید ملتها و بخصوص مسلمانان چه مظلومیتی دارند! اگر به همین یک وصیت امیرالمؤمنین علیهالسلام عمل میشد، امروز بسیاری از ظلمها و مصیبتهاىِ ناشی از ظلمها، وجود نمیداشت! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۲
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمؤمنین، بعد از ضربت خوردن در شب نوزدهم، وصیت کوتاهی دارد، فرمود به شما دو پسرم و به همه فرزندانم و به همه اهل و کسانم و به هرکس که این نامه من به او برسد وصیت میکنم -با این حساب، شما که اینجا نشستهاید و من که این وصیتنامه را برای شما میخوانم، همه مخاطب کلام امیرالمؤمنین هستیم- میفرماید: «اوصیکما بتقوی الله» اولین وآخرین کلمه امیرالمؤمنین، تقواست «و نظم امرکم.» نفرمود «نظم امورکم.» کارهایتان را منظم کنید. فرمود «نظم امرکم.» آن چیزی که باید منظم و محکوم نظم و انضباط باشد، یک چیز است. انسان میفهمد که این نظم امر، عبارت است از امری مشترک بین همه است. «نظم امرکم» عبارت از اقامه نظام و حکومت و ولایت اسلامی باشد. معنایش اینستکه منطبق با قوانین نظام اسلامی با نظم و انضباط رفتار کنید و بلبشو نباشد. دنیای اسلام بر اثر همان بلبشوها وبه خودخوانیها بود که به آن روزگار رسید. اگر آن روز که امیرالمؤمنین دنیای اسلام بر بیعت با ایشان میماندند، کار به تلخکامیها نمیکشید، این بدبختی بزرگی است که حضرت ما را از آن نهی میکند! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در این روزهاست که جامعه بشری به مصیبت فقدان امیرالمومنین مبتلا میشود. وقتی که آن بزرگوار را ضربت زده بودند و در خانه بود، اصبغبننباته روایت میکند و میگوید وارد شدم و خدمت امیرالمؤمنین رسیدم. دیدم حضرت دستمالی به سرشان پیچیدهاند و رنگشان بهشدّت پریده و زرد شده است و استراحت میکنند. حالِ حضرت خوب نبود؛ درعینحال به مردمی که پشت در نگران حال آن بزرگوار بودند، اجازه دادند و گفتند بیایید. میآمدند یکی یکی سلام میکردند و حضرت در همان حالِ ناتوانی که اثر زهر در همه بدن، حتی تا پاهای آن بزرگوار آشکار بود، خطاب به مردم میگفت: «سلونی قبل ان تفقدونی»؛ از من بپرسید، از من بخواهید! حتی در لحظات آخر زندگی، از تلاش و مجاهدت باز نمیماند. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد تو را سوگند میدهیم، ما را از پیروان حقیقی آن بزرگوار قرار بده. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، رفتار و کردار ما را مایه وهن اسلام و وهن مسیر امیرالمؤمنین قرار نده؛ در همهی زندگی، به ما توفیق حرکت در همین راه را عنایت فرما؛ ما را در آن راه زنده بدار و در آن راه بمیران و به اسلام و مسلمانان نصرت کامل عنایت کن. ۷۹/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درتاریخ اسلام دو نفر صاحب خونشان خداست، اميرمومنان و امام حسین، فقط امام حسین ثارالله نیست، امیرالمومنین "اول ثارالله" است بخاطر اینکه ارزشهای ممتاز امامان در وجود مبارک ایشان بود و با فاجعه بزرگ شهادتشان انسانها به ضلالت بیشتری رفتند و در عرش نداشد: تهدمت والله ارکان الهدی و لذا در زیارت عاشورا آمده یا ثارالله و ابن ثاره! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️در سحر نوزدهم رمضان فاجعهی عظیم اتفاق افتاد؛ یعنی امیرالمؤمنین، مظهر عدالت، بهخاطر مبارزهی در راه عدل و داد و انصاف و حکم الهی، در محراب عبادت در خون خود غلتید و محاسن مبارکش به خون سرش رنگین شد. من یک عبارتِ وارد شدهی در روایت را میخوانم و برای شما معنا میکنم تا توسلی پیدا کرده باشیم. اینطور وارد شده است که وقتی ضربت شمشیر بر فرق مبارک امیرالمؤمنین فرود آمد، هیچ آه و نالهیی از آن حضرت سر نزد.حضرت صبر کردند. امیرالمؤمنین با صورت روی زمین افتادند. «قائلا بسمالله و بالله و علی ملّة رسول الله»؛ درست مثل حضرت اباعبدالله که وقتی در گودال قتلگاه روی زمین افتادند، نقل شده است که عرض کردند: «بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی ملّة رسول الله». ۸۴/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴ضربت خوردن أميرألمؤمنين/۵
💠رهبرانقلاب
‼️یک جمله درنهجالبلاغه هست. آن را بخوانم که اگر خواستید، چشم شما به یاد آن بزرگوار قطره اشکی بریزد. این جمله گویا حضرت خطاب به امام حسن فرمود: در شب نوزدهم، قبل از سحر، و قبل از آنكه به مسجد روانه شوم، چشمم گرم شد. پيغمبر را در خواب ديدم. به پيغمبر، از دست امت، شكايت كردم. اميرالمؤمنين، در مقابل پيغمبر، مثل فرزندى در مقابل پدر است. او در آغوش پيغمبر بزرگ شده و پيغمبر، در همهى ادوار، پدر او بوده است. اكنون هم كه پيرمرد ۶۳سالهاى است، وقتى پيغمبر را در خواب مىبيند، باز همان احساس كودكانه را در مقابل پيغمبر دارد. مثل كودكى است كه نزد پدرش شكايت مىكند. فرمود: عرض كردم يا رسولالله! از دست امت تو، چه مصيبتها كشيدم. چه دشمنيها با من كردند، چه لجاجتها با من ورزيدند و چه سختيها از دست آنان كشيدم. در يك عبارت ديگر، چنين آمده است كه به پيغمبر عرض كردم: يا رسولالله! آنها از من خسته شدند، من هم ديگر از دست آنها خسته شدهام. پيغمبر فرمود: على جان! نفرينشان كن. اميرالمؤمنين، مىخواهد امّتى را كه اينقدر اذيتش كردند، نفرين كند. ببينيد نفرين على چيست، فرمود پروردگارا به جاى آنها، بهتر از آنها را به من بدهد و به جاى من، كسى بدتر از من را به آنها بده!معناى جمله اين است كه «خدايا؛ مرگ على را برسان.» و اين دعا مستجاب شد! ۷۲/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۰ ماه رمضان ۸ق
🗓یوم الله فتح مکه
💠امام خمینی
‼️روز فتح مکه یوم الله است. یومِ قدرت نمایی خداست، پیامبر را که یک یتیم بود و همه از وطنش طردش کرده بودند را بعد از چندی به دست او فتح شد؛ و آن قُلْدُرها همه در تحت سیطرۀ او واقع شدند! ۵۸/۶/۱۷
💠رهبرانقلاب
‼️پیغمبر مکه را که فتح کردند، لازم بود حاکم یا فرمانداری آنجا بگذارند. این همه پیرمردها و بزرگان بودند، اما پیغمبر یک جوان ۱۹ساله را منصوب کرد. بعضیها اشکال کردند که آقا این سنش کم است، چرا او را گذاشتید؟ پیغمبر فرمود کسانی که با انتصاب این شخص بخاطر جوانیش برای فرمانداری مکه مخالفند، استدلالشان درست نیست، آن کسی بزرگتر است که برتر است. این شایسته سالاری است؛ اینها باید در همهی نظامات جمهوری اسلامی، در قوهی مجریه، در قوهی مقننه، در قوهی قضائیه، در نیروهای مسلح، در نهادهای گوناگون، این اصل شایستهسالاری باید رعایت شود. شایستهگزینی؛ گزینش باید بر طبق معیارها و صلاحیتها باشد، نه بر طبق امیال و چیزهای شخصی. این در اسلام یک اصل است! ٩٠/٧/٢۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴شهادت مولانا أميرألمؤمنين
💠امام خمینی
‼️بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر بود، مصیبت ایشان از مصیبت سیدالشهدا بالاترست!اعظم مصیبتها اینستکه نگذاشتند مردم بفهمند اسلام چیست، این ۵سال حکومت حضرت با آن همه گرفتاری که درآخر بشهادت ایشان منجر شد، یک عزای بزرگ است! ۵۰/۳/۶
💠رهبرانقلاب
‼️ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی آحاد امت با ولی، پس ولایت علی یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باش و چنان پیوند نیرومند و مستحکم و خلل ناپذیر با او داشته باشی که از علی جدا نشوی و این معنی ولایت است، حدیث "ولاية علي بن ابي طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی اگر فکر و فعل مسلمین متصل به علی باشد از عذاب الهی محفوظند، اگر دقت کنید این معنی که بنده از ولایت گفتم، دقیقترین و ظریفترین معنایی است که درباره ولایت میشد بیان کرد! ۵۳/۷/۲۰
‼️امیدواریم خداوند ما را به معنای حقیقی کلمه، متمسک به ولایت امیرالمؤمنین که مایه خیر دنیا و آخرت است، قرار دهد ۷۷/۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴شهادت امیرالمومنین و شب قدر
🏴آغاز تقدیر امت بر حکومت اموی
🏴بعلت کفرنعمت حکومتعدلعلوی
💠رهبرانقلاب
‼️لیلةالقدر، شب ولایت است. شب نزول قرآن است، شب نزول ملائکه بر امام زمان است، شب قرآن و عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است! ۷۵/۱۰/۱۹
‼️در تفسیر سورهی قدر از ائمّه نقل شده است که در حکومت بنیامیّه، مردم لیلة القدر نداشتند چون ۱۰۰۰ ماه حکومت بنیامیّه بود و مردم محروم بودند از درک لیلة القدر چون ذیل حکومت طاغوت بودند! ۹۴/۱۰/۱۴
‼️مسلّما در هزار ماه متوالی حکومت اموی، دهها لیلة القدر است؛ اما آن لیلة القدر نیست. لیلة القدری که در آن امام نیست و «تنزّل الملائکة والروح» نیست، یا اگر تنزّل ملائکه هست، مردم از آن استفاده نمیکنند؛ این چه لیلة القدری است؟ لیلة القدر برای کسانی است که آن را دارند. در زمان حکومت بنیامیّه، لیلة القدری برای مردم وجود نداشت و کسی از آن استفاده نمیکرد. خود امام و خواصش، از آن استفاده میکردند. این، غیر از آن لیلة القدری است که امّت اسلام از آن استفاده کند، خداوند بما هم توفیق درک شب قدر دهد! ۷۵/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini