🗓شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۰
🗓بستری شدن آيةالله خامنهای
🏴بعلت بیماری کهنه زخم معده/۲
💠رهبرانقلاب
‼️زندان ششم من سال۱۳۵۳ بود، یکی از هم سلولیهایم کمونیست بود، من عادت داشتم مقداری از غذای افطار را نگه دارم تا میان وعده بخورم؛ چون در این زندان دچار زخم معده شده بودم. به او نان و قدری مربّا دادم. به زور به او غذا خوراندم و آب نوشاندم. قدری چهره اش بازشد. جهت مراعات حال او و انفعال و گرفتگی شدیدی که در چهره اش دیدم، به نماز عشاء نایستادم. به قصد تسلّی و همدردی، صحبت را با او ادامه دادم. وقتی دید من به او سخت توجه میکنم، گمان کرد من این کار را از این جهت میکنم که میپندارم او از زندانیان سیاسی اسلامگرا است، و یا اینکه قصد دارم به این وسیله او را به صفوف اسلامگرایان جذب کنم. سرش را بلند کرد و با لحنی خشک گفت: اجازه بدهید اعتراف کنم که من به هیچ دینی عقیده ندارم! فهمیدم که چه در ذهنش گذشته. دنبال جملهای مناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم. گفتم: «سوکارنو» رئیس جمهور اندونزی در کنفرانس باندونگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقبمانده، نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن، بلکه «وحدت نیاز» است، دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد. انتظار این پاسخ را از من نداشت. دیدم تغییر در چهرهاش آشکار شد. خیلی از هم باز شد و با ما گرم گرفت. او دو ماه پیش ما ماند. یک روز گفت: وقتی چشمم به شما افتاد، احساس کردم دچار فاجعه شدهام. به خود گفتم: گرفتار ملا شدیم اکنون میگویم: من در عمرم کسی را از جهت سعه صدر و عدم تعصب، مانند شما ندیدهام! خون دلی که لعل شد ص۲۴۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه پایان ماه مبارک رمضان
🏳شرح رهبری بر دعای وداع صحیفه
💠رهبرانقلاب
‼️اولیای خدا از مژده رسیدن ماه رمضان خرسند می شدند و از فراق ماه رمضان اشکهایشان سرازیر میشد. بصورتیکه امام سجاد در دعای وداع ماه رمضان آن چنان از فراق ماه رمضان مینالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود میفرستد: «السّلام علیک». این جا سلام به معنای بدرود با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شبهای نورانی است؛ خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است. ۸۳/۸/۲۴
‼️دعای چهلوپنجم صحیفه سجادیه یک نمونه از دعاهایی است که ائمه به ما یاد دادهاند که مضمون قابل توجهی درباره اهمیت ماه رمضان دارد. یکی از نقیصههای ما اینستکه دعاها را بدون توجه میخوانیم و معنایش را نمیفهمیم؛ از بعضی که قادریم معنایش را بفهمیم، تأمل و تدبر نمیکنیم؛ دعا میخوانیم، حواسمان هم جای دیگری است! در حالی که این دعاها همه دفترهای ارزشمند معرفت و نسخههای عشق و محبت است و خیلی چیزها در این دعاهاست که اگر ما به آنها توجه کنیم، میتوانیم آنها را بیاموزیم. بعضیها دعا را تفسیر میکنند که البته خوب است، لکن وقتی بنده یک کلمه دعا را با بیست کلمه تفسیر میکنم، این دیگر کلام امام نیست؛ اگر بشود کلام امام را در یک کلمه زیبا، شکیل و خلاصه، بازگرداند، آنوقت یک مقداری از لطف کلام امام را به ما خواهد داد. آن تفسیرهای مفصل برای اینکه انسان معارف را یاد بگیرد خوب است؛ اما برای اینکه لذت سخن امام را که خیلی هم زیباست درک کند، نه؛ آنها خوب نیست. ۶۶/۳/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹
🗓انتصاب حجت الاسلام خامنه ای
🏳به سمت نماینده امام خمینی(ره)
🏳در شورای عالی دفاع ملی/۱
💠امام خمینی
‼️جناب حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنه ای ـ دامت افاضاته- برای تشکیل شورایعالی دفاع ملی بر مبنای اصل ۱۱۰قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جنابعالی به عنوان مشاور اینجانب منصوب میشوید. و چون ما در وضع استثنایی هستیم، لازم است با کمال دقت و بررسی کامل گزارش جامع و دقیق در هر هفته از رویدادهای داخلی در ادارات مختلف ارتش برای اینجانب ارسال دارید. ۵۹/۸/۲۰
💠رئیس جمهور خامنهای:
‼️یکی از دانشجویان پرسیدند با توجه با اینکه داشتن چندین مسئولیت براى شخص، منجر به کمتوجهى به مسائل مىشود، چرا شما چندین مسئولیت را پذیرفتهاید؟ یک بیت عامیانهاى هست که رایج است تو زبانها، مىگویند: «مدینه گفتى و کردى کبابم!» این یک واقعیت است و من امیدوارم که حرکت عمومى دستگاههاى دولتى ما جورى باشد که شما افراد را پیدا کنید، تا مسئولیتها را به آنها بسپاریم. در مورد مشاغل من، مشاغلم بعضىاش قانونى است: رئیسجمهور، عضو شوراى عالى دفاع است، طبق قانون اساسى. بنده هیچوقت خودم استقبال نمىکردم یا داوطلب نبودم که من رئیس شوراى عالى دفاع باشم اما غیر از این امکان نداشته، غیر از این ممکن نمىشده چون رئیسجمهور بهطور طبیعى رئیس قوهى مجریه است و شخص اول مملکت بعد از مقام رهبرى است طبق قانون اساسى، و این ایجاب مىکند که در یک مجمعى که همه نشستند او رئیس باشد. اگر دیگرى رئیس باشد کار آن رئیسى که غیر از رئیسجمهور است مختل خواهد شد! ۶۶/۸/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹
🗓انتصاب حجت الاسلام خامنه ای
🏳به سمت نماینده امام خمینی(ره)
🏳در شورای عالی دفاع ملی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب اسلامی از بزرگترین کارها و افتخاراتش این بود که نفوذ امریکا، دست امریکا و ریشههای امریکا را در این کشور از بین برد. البته عدّهای که در اوّلِ کار بر مسند حکومت در این کشور نشسته بودند و دل در گرو امریکا و امریکایی داشتند، میخواستند نگذارند. من در شورای عالی دفاعِ سال۵۹ از نزدیک خودم شاهد بودم. داشتند مصوّبهای میگذراندند که بر اساس آن مصوّبه، هیأتهای مستشارىِ نظامىِ امریکایی - همانهایی که آن همه جنایت و خیانت کرده بودند - با نام دیگری در ارتش جمهوری اسلامی باقی بمانند! بنده مانع شدم، گفتم این چه کاری است که شما میکنید؟! قدری بحث شد، مطلب را متوقّف گذاشتند. بعد هم خدای متعال به آنها توفیق نداد این کار را بکنند و رفتند. ۷۹/۷/۱۴
‼️من یادم نمیرود در اوایل انقلاب، وقتی جلسه شورای عالی دفاع تشکیل شد؛ نخستوزیر وقت و چند نفر از مسؤولین، بنده و مرحوم چمران هم بهعنوان دو نمایندهی امام در آن جلسه شرکت کردیم. بعضی از مسائل نظامىِ خیلی سطحی در آنجا مطرح میشد. البته آنوقت، سپاه پاسداران تشکیل شده بود؛ منتها آن را به بازی نمیگرفتند! سپاه را جدّی فرض نمیکردند، چندان هم از بودن آن راضی نبودند و دلشان میخواست سپاه را حذف کنند! عمده، ارتش در آنجا مطرح بود. فرماندهان ارتش هم همان کسانی بودند که در گذشته بودند. البته فرماندهان نیروها فرار کرده، یا دستگیر شده، یا محاکمه شده بودند؛ اینها هم معاونین آنها بودند! ۷۷/۱۰/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹
🗓انتصاب حجت الاسلام خامنه ای
🏳به سمت نماینده امام خمینی(ره)
🏳در شورای عالی دفاع ملی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر انسان اسم افرادی را بیاورد که در شورای عالی دفاع آن روز - که یک شورای عالی دفاع تماشایی بود - عضو بودند، شما برادرانْ امروز تعجّب میکنید که چطور در اوّل انقلاب، چنین آدمهایی در آن مرکز حسّاس حضور داشتند. ولی ما در شورای عالی دیدیم. حضور بنده هم در آن شورای عالی، در واقع غیررسمی بود. یعنی آن عناصر مایل نبودند ما را ببینند. ما هم به شکل انقلابی و با روشهای مخصوص زمان اوّل انقلاب به آن جلسه میرفتیم. میدیدیم لایحهای آوردهاند، مصوّبهای را میخواهند از شورای عالی دفاع بگذرانند که بر اساس آن، اسم مستشاری سابق امریکا در ایران فلان اسم شود. چند اسم پیشنهاد کردند که شورای عالی دفاع ایران رسماً تصویب کند که اسم مستشاری این است. یعنی در حقیقت، وجود مستشاری را امضا کنند. ما آنجا فهمیدیم که مستشارها هنوز در ایرانند. گفتیم: «این آقایان اینجا چه میکنند؟ اوّل اصل وجودشان را ثابت کنید تا بعد به اسمشان برسیم!» مرحوم چمرانِ عزیز هم در آن جلسه بود. او هم کمک کرد و تصویب کردیم که اینها باید هر چه زودتر از ایران بروند. آنها تا این حد وقاحت و جرأت به خرج میدادند که عناصر مستشاری امریکایی را در داخل ارتش جمهوری اسلامی نگهدارند! ۷۴/۱/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹
🗓انتصاب حجت الاسلام خامنه ای
🏳به سمت نماینده امام خمینی(ره)
🏳در شورای عالی دفاع ملی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️در این هفته و هفتهی قبل شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه روحانیون در کارهای جنگ دخالت میکنند. من صریحا میگویم این مطلب دروغ است، امروز حتی شورای عالی دفاع هم نسبت به ارتش فرماندهی نمیکند، این را بدانند مردم ایران. شورای عالی دفاع طراحی میکند، طرح میدهد، ارائهی طریق میکند، فرمانده، شورای عالی دفاع نیست، نظامی هم فرماندهی فرماندهان خود را میپذیرد، حق هم با اوست، باید همین جور عمل بکند. حتی من خودم با اینکه از آغاز جنگ -تقریبا الان- بیش از یک ماه و نیم است که در جبهه هستم، با برادران نظامی، با فرماندهان، با طبقات پایینتر، با پاسداران، با داوطلبان دائما در تماس هستم، هرگز فرمان نظامی به احدی ندادهام، با اینکه مشاور امام و عضو شورای عالی دفاع نیز به نصب امام هستم. آنهایی که این شایعات را میپراکنند میخواهند بین قشرهای مردم اختلاف بیندازند، میخواهند وانمود کنند که روحانیت در امور فرماندهان، نظامیان، مسئولان دخالت میکند. درحالیکه چنین چیزی نیست تا آنجایی که من دیده ام و من اطلاع دارم؛ و اگر مواردی در قشرهای پایینتر دیده بشود که روحانیّونی دخالتهایی میکنند، خود ما زودتر از هر کس دیگری و مؤثرتر از هر کس دیگری آنها را باز میداریم! ۵۹/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳بمناسبت عیدفطر
💠رهبرانقلاب
‼️عیدفطر، عید بازگشت به فطرت است! ۷۶/۷/۲۱
‼️اگرکسی با فطرت پاک وارد راه الهی شود، بیشک راه را روشن میبیند؛ اثر عمل منفی بر ایمان و فطرت نتیجهاش این میشود که ۵۰سال بعداز وفات پیامبر، نوهاش با آن وضع فجیع به شهادت میرسد! ۸۳/۸/۲۰
‼️جوانهای نسل معاصر ما و جوانهائی که در آینده خواهند آمد، بدانند راه انقلاب، راهی است که احتیاج دارد به عزم، به ایمان، به ثبات قدم. بعضی این ثبات قدم را دارند، بعضی در بین راه برمیگردند؛ البته اینها به ضرر خودشان عمل میکنند؛ «فمن نکث فانّما ینکث علی نفسه». آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفتهاند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند. این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است. در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطهاش با انقلاب قطع میشود. این بیوفائی به انقلاب است. همیشه بودند کسانی که به انقلاب بیوفائی کردند، به انقلاب دلبستگی خود را کم کردند، به انقلاب پشت کردند. وصیت امام این است که جوان ما، با چشم واقعبینانه نگاه کنند. اصل، انقلاب است؛ اشخاص، اصل نیستند. انقلابی بودن به حفظ رابطهی خود و عمل خود و پیوستگی خود با انقلاب است. ۸۷/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت پایان ماه بهار قرآن
💠رهبرانقلاب
‼️همه شما خواهران و برادران، هر روز قرآن بخوانید و سعی کنید با آن مأنوس شوید و آن را بیاموزید و دریابید. مهم، قطع رابطه نکردن با قرآن است. چه نیم صفحه و یک ورق بخوانید، چه یک «حزب» و یا «یک جزء»؛ رابطه نباید قطع شود. به هر حال همه هر چقدر وقت، همت و حوصله دارید، باید قرآن بخوانید. بعضی فقط در ماه رمضان قرآن میخوانند؛ این خطاست؛ هر روز باید قرآن بخوانید؛ بعد از نماز صبح یا آخر شب که میخواهید بخوابید و یا وسط روز خواندن مقداری از قرآن لازم است. البته خواندن قرآن به تنهایی کافی نیست؛ باید معنای آن را بفهمید. هرکس که میتواند بفهمد، چه بهتر؛ اما کسی که نمیفهمد، باید از ترجمه های قرآن استفاده کند و هر آیه ای را که میخواند به ترجمه آن نیز بنگرد. پرداختن به معنای قرآن در کنار الفاظ آن، انس با قرآن را بیشتر میکند. به ویژه کسیکه قرآن را حفظ باشد، این کار برای او آسانتر است. وقتی از این طریق معنای قرآن را فهمیدید، آنوقت میتوانید در قرآن تدبر کنید و با همین فکر یک دنیا معرفت نصیبتان میشود. اگر در دنیا با قرآن مانوس شوید، در آخرت هم با قرآن محشور میشوید! ۷۴/۴/۱۴ (کتاب قرآن، حرفی برای تمام فصول ص۱۸)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱شوال ۴۱ق
🗓هلاکت عمروعاص
💠رهبرانقلاب
‼️اگر فقط تصدیق و پذیرش در صدق کلمهی ایمان کافی بود، من میگویم اولْمؤمنِ به پیغمبر ابولهب یا ولید بن مغیره بود آن هوشمندان عرب خوب میفهمیدند که رسول خدا راست میگوید. اما شما شیعیان بعد از ۱۴قرن از آن تاریخ، او را شیعه نمیدانی یا عمروعاص خبیثی که درباره امیرالمومنین شعر میگوید و دم احتضار، اظهار ندامت میکند و میگوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که میدانستم حق است جنگیدم؛ اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اولْ شیعه عالم باشد. لذا قرآن صریحاً نفی میکند ایمان کسانی را که بطور مطلق پایبند تعهدات ایمانی خود نیستند. بنابراین ایمانی که در اسلام معتبر است ایمان متعهدانه است! ۵۳/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۴اردیبهشت ماه ۹۵۵ش
🗓فوت شاه طهماسب اول
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ کشورمان از هزارها سال پیش تا امروز نگاه کنید میبینید حکومت فردىِ مطلقهی دیکتاتوری، حکومت یک جمع معدود با ریاست یک فرد بر عامهی مردم، بدون اینکه عامهی مردم اندک اختیاری در ادارهی این کشور داشته باشند، داشتهایم. این، تاریخ ماست. سلطنتهای ما، همه از این قبیل بودهاند. آن پادشاهانی که ما آنها را احترامشان هم میکنیم؛ پادشاهان مقتدر غزنوی، سلجوقی، بعد بیائید تا برسید به دوران صفویه؛ شاه عباس، شاه اسماعیل، شاه طهماسب، آنها هم همینجور بودند. اینها پادشاهان خوب مایند؛ اما همین پادشاهان خوب، چه جوری این مملکت را اداره کردند! ۸۶/۶/۳۱
‼️بعد از دوران صدر اسلام، امروز اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، اینجور نبود، در دوران صفویّه، علما، محترم بودند؛ محقّقکَرکی از شام پا میشود میآید در اصفهان و شیخالاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آنهم تا جایی که منافات با برخی از تندرویهای دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاهعباس و شاهطهماسب و بقیّهی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، اینکه منشأ و احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام تا امروز دیگر سابقه نداشته است. ۹۴/۱۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه۲۴ اردیبهشت ماه سال۱۲۷۰
🗓تحریمتنباکوبافتوایمیرزایشیرازی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️قضیهی تاریخی تحریم تنباکو، که سرآغاز یک مبارزهی مردمی و آگاهانه بر علیه تسلط غرب بود، با نام میرزای شیرازی مطرح است؛ که اگر همان حرکت میرزای شیرازی (رضوان الله علیه) ادامه پیدا میکرد و سیاستمداران و نخبگان کشور همان خط را دنبال میکردند، سرنوشت ایران غیر از آن چیزی میشد که اتفاق افتاد؛ ولی خب، استعمارگرها از غفلتها و از طمعها استفاده کردند، آمدند وسط، خط را قطع کردند! ۹۰/۲/۳
‼️میرزای شیرازی؛ آن عالم بزرگ تاریخ روحانیت و پرچمدار یک مبارزهی پُرمغز و پُرمعنا علیه مراکز فساد و کانونهای طغیان و انحراف است. حرکت میرزای شیرازی - که برخلاف بسیاری از حوادث صدوپنجاه سال اخیر، متأسفانه هنوز کار درست و کاملی دربارهی آن نشده است - یک حرکت ذوابعاد و پُرمعنا و بسیار پُربرکت بوده است. آن یک سطری که میرزای شیرازی نوشت و آن روز بساط کمپانی انگلیسی را از ایران برچید و سلطهی استعماری را موقتاً از کشور قطع کرد، یک مبارزهی چند جانبه بود: مبارزهی با استعمار و نفوذ خارجیها در این کشور بود. در چند سال آخر عمر ناصرالدین شاه - سالهای اول قرن چهاردهم؛ یعنی از سال ۱۳۰۰ به بعد - کار دربار ناصرالدین شاه، امتیاز دادن به این دولت و آن دولت، این کمپانی و آن کمپانی، و گرفتن پول و فروختن مملکت شده بود؛ مثل امتیاز رویتر و همین امتیاز تنباکو و غیره! با آن حرکت عظیم میرزا و آن فتوای کوبنده، جلوی این انحصارها و امتیازها و دخالتهای خارجی هم گرفته شد. ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه۲۴ اردیبهشت ماه سال۱۲۷۰
🗓تحریمتنباکوبافتوایمیرزایشیرازی۲
💠رهبرانقلاب
‼️من نمیدانم شما چقدر از تاریخ معاصر اطّلاع دارید و چقدر آن را خواندهاید. چقدر خوب است که شما در تابستان که قدری فراغت پیدا میکنید، واقعاً برنامهریزی کنید و قدری از تاریخ معاصر، از جمله همین قضیه تنباکو را مطالعه کنید. کتابهایی هم درباره این موضوع نوشته شده که مناسبت است آنها را بخوانید. البته مطالعه کتابهای امین را میگویم. بعضیها هستند که چون پای روحانیت و دین در میان است، از عنادی که با دین دارند، حاضر نیستند به افتخار به این بزرگی اعتراف کنند و آن را مطرح نمایند ۷۷/۲/۲۳
‼️اگر کسی به تاریخ این قرن اخیر و حول و حوش آن مراجعه کند، خواهد فهمید که مبارزه با روحانیت، از دوران قاجار به ویژه از زمان ناصرالدین شاه شروع شد. وقتی دیدند که روحانیون با امتیازات خارجی مانند امتیاز «رویتر» و امتیاز «تنباکو» مخالفت میکنند؛ با فسق و فجور روزافزون و استبداد دستگاه قاجار - بخصوص ناصرالدین شاه - مبارزه میکنند؛ با ورود اروپاییهای بیقید و شرط، به کشور ایران مبارزه میکنند؛ هم خودشان فهمیدند و هم اروپاییها به آنها فهماندند که اگر بخواهید راحت زندگی کنید، باید این طبقه را از میان بردارید. نمیشد روحانیون را از میان بردارند. نمیشد این همه نفوس از - روحانیون و علما را قلع و قمع کنند. البته گاهی کم و بیش، در گوشه و کنار این کار را میکردند. کما اینکه مرحوم نوری، مرحوم سیدعبداللَّه بهبهانی و بسیاری از بزرگان دیگر را در گوشه کنار، نابود کردند و از بین بردند. ۷۲/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini