🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطه چه بود؟! مشروطه حرکتی بود که با پیشآهنگی علما توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر، فلان نویسنده، فلان محفلِ پنهانی در کشور بود، اما پیش نمیرفت، چون نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل شیخ فضلالله نوری، مثل سیدمحمد طباطبائی، مثل سیدعبدالله بهبهانی؛ منتها انگلیسیها زرنگتر از ما بودند و بین علما و مردم اختلاف ایجاد کردند، در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید بزرگوار شیخ فضلالله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضلالله نوری که پیشقدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتّهام ضدّیّت با مشروطه به دار کشیده شد و مردم را کشاندند به سفارت و یک عدّهای دودستی مشروطه را تقدیم انگلیسها کردند؛ و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰سال عقبماندگی این کشور، امّا شروع حرکت با دین بود. اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت بخاطر اینبودکه دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند و علمای دین مانند آخوند خراسانی؛ شیخ فضلالله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمدطباطبایی پیشوایان مشروطه بودند لذا دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران داشت که توسط آنها نسخه خودش را در مشروطه القاء کرد، نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سرِ علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدّت بسیار کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند. اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آنهم سید محمّد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آنوقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شدبه حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️باید دشمنیها را شناخت؛ مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهایی که با اساس دارد میشود اما اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که روشنفکران غربزده طراحی میکردند؛ توجه نکردند و مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری را جلوی چشم آنها دار زدند و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۵
💠امام خمینی
‼️جناب حجتالاسلام آقای خامنهای، ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی، نامۀ جناب حجت الاسلام آقای سیدحمید روحانی اخطاری است برای همۀ آنانی که دلشان برای اسلام و انقلاب میتپد. باعث تعجب و تأسف است که نظام آموزشی کشور اسلامی ایران نسبتی به مرحوم بهبهانی ـ رحمةاللّه علیه ـ دهد که حتی کسروی با آن سوابق ضداسلامی دربارۀ ایشان نمیدهد. کسرویِ ضد دین پس از تجلیل از آقایان: بهبهانی و طباطبایی دستور بهبهانی و طباطبایی به مردم را در پناه بردن به سفارت یک دولت بیگانه رد میکند. از حضرتعالی، که دلسوز اسلام و انقلاب هستید، اکیداً میخواهم مسئولی برای رسیدگی به این امور گذاشته، تا در تمام اینگونه موارد شما را در جریان بگذارد. سایر موارد نامۀ آقای روحانی هم مورد مداقّه است. گزارش کار را به اینجانب بدهید! ۶۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۴ تیرماه سال۱۲۸۵ شمسی
🗓مهاجرت کبری علمای تهران
🏴درپی عدم تحقق مطالباتشان
🏴توسط مظفرالدین شاه لعین
🏴درطی نهضت ملی مشروطه
💠رهبرانقلاب
‼️نهضت عدالتخواهی که در مشروطه ایران پیش آمد، یک حرکت مردمی و دینی بود اما آن روز جریان سیاسی مسلط عالم یعنی انگلیسیها این حرکت عدالتخواهانهی مبتنی بر اصول اسلامی را در هاضمهی سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را استحاله کردند و از بین بردند و به یک حرکت مشروطه از نوع انگلیسی آن تبدیل نمودند. نتیجهی آن هم این شد که جنبش مشروطه که یک جنبش ضد استبدادی بود آخر کار به دیکتاتوری رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، بدتر و شقاوت آمیزتر و قساوت آمیزتر بود! ۸۱/۳/۱۴
‼️در کشور خود ما، انقلاب مشروطیت بود. امّا بعد از پیروزی، هنگامی که علما را کنار زدند، از مسیر منحرف شد و مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطه خواهی بود، به حکومت رسید. اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد! ۷۱/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی
🗓تاسیسنهادشوراینگهبان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شوراي نگهبان نقطه تضمين و تأمين براي نظام اسلامي است. شوراي نگهبان در مجموعه تشكيلات نظام جمهوري اسلامي، مثل بقيه دستگاهها نيست شوراي نگهبان تشكيلاتي است كه اگر درست كار كند، نظام اسلامی خطر انحراف از دين نخواهد داشت. ببينيد ما از مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامی بر اثر انحراف از موازين ديني چقدر ضرر كرديم، با اينكه اساس مشروطيت بر پايه دين بود اما چون شرط حضور فقهای طراز اوّل مورد توجه قرار نگرفت و قوانین غير اسلامی تقويت گرديد، آن چيزي شد كه شما ديديد يك كشور و يك ملت چه خسارتي را در طول اين چند ده سالِ دوران مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي متحمل شد. يكي از بزرگترين خسارتهايش حكومت خاندان پهلوي بود؛ تسلّط آن ديكتاتوري عجيب و حقيقتاً كمنظير در تاريخ. وقتي يك نظام، تضمين بقا بر روال ديني نداشته باشد، اين چيزها در انتظارش است! ۷۴/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی
🗓تاسیس نهاد شورای نگهبان/۲
💠امام خمینی
‼️از آن روز اول به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی اینستکه باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چهها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲
‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجهی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیشبینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی
🗓تاسیسنهادشوراینگهبان/۳
💠امام خمینی
‼️تكلیف شرعی است كه نگذارید مسائل شوم مشروطیت تكرار شود و عبرت بگیرید از آنجا. در مشروطه به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند كه دیدیم. من به این آقایان هشدار میدهم كه تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناك برای كشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یك رژیم وارد میشود و در آخر رژیم را ساقط مینماید. لازم است همه به طور اكید به مصالح اسلام و مسلمین توجه كنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصیمان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا كه مورد هجوم ابرقدرتها است، وفادار باشیم! ۶۰/۳/۱۸
💠رهبرانقلاب
‼️شورای نگهبان بايد صد در صد به قانون پايبند باشد و هيچ ملاحظهاي فراتر از قانون نباشد. اگر طبق قانون اين آقا مردود است، بيملاحظه مردود كنيد؛ اگر طبق اين قانون اين آقا مقبول است، هيچ ملاحظه خاصي او را رد نكند؛ قانون را رعایت کنید! ۷۹/۴/۲۸
📽مستند ۱۰قسمت ۱۰دقیقهای "به نام قانون" درباره شورای نگهبان
↙️لینک دانلود
http://www.doctv.ir/programs/c/به-نام-قانون
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ تیر ۱۳۶۷/ جلسه سران نظام
🏳با امامدرپیتحمیلقطعنامه۵۹۸
💠رهبرانقلاب
‼️قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ رویِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمیکِشد و نمیتواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید امریکا نبود؛ بهخاطر این نبود که امریکا ممکن است در امر جنگ دخالت کند. چون امریکا، قبل از آن هم در امر جنگ دخالت میکرد. وانگهی؛ اگر همهی دنیا در امر جنگ دخالت میکردند، امام رضواناللَّه علیه، کسی نبود که رو برگرداند. بر نمیگشت! ۷۵/۳/۱۴
⚠️توجه؛
🏴این جلسه منجر به قبول قطعنامه از سوی ایران در مورخ ۱۳۶۷/۴/۲۷ و صدور پیام در ۱۳۶۷/۴/۲۹ توسط امام خمینی شد!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۷ ذیحجه سال۱۱۴
🏴شهادت امام باقرالعلوم(ع)/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️مبارزه اصلی امام باقرالعلوم در طول ۱۹سال امامتشان، مبارزه با تحریف اسلام و معارف اسلامی بود و این مبارزه در دوران ایشان بیش از همیشه بود! ۶۶/۵/۹
‼️چرا به ایشان باقرالعلوم میگویند؟! بخاطر اینکه ایشان حقایق اسلامی را که در پوستی از دروغ و تحریف پیچیده شده بود میشکافتند و آنرا در کام مشتاقان حقیقت میریختند! ۵۱/۱۱/۲۲
‼️خودتان را عالم کنید. کشورتان و ملتتان را در قافلهی علم جلو ببرید. ما در این زمینه عقب ماندگی داریم. لعنت خدا بر آن کسانیکه اولویت علم و تحقیق را در این کشور نفهمیدند و کشور را عقب نگه داشتند! ۸۶/۶/۴
‼️معلمان عزیز، اینطور نیست که فقط آموزش قرآن و دینی ثواب داشته باشد اما آموزش فیزیک نداشته باشد؛ آموزش هر علمی که برای جامعه مفیدتر، ثوابش بیشتر! ۷۴/۲/۱۳
‼️در روایات ما در باب تعلیم علم این معنا مکرر تکرار شده است که عالمی که علم خود را کتمان میکند لعنت شده است، البته این فقط درباره علم دین نیست بلکه عالمی که علم پزشکی و مهندسی و... خود را از از دیگران کتمان کند و تعلیم ندهد، لعنت شده است! ۷۱/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓شهادت امام باقرالعلوم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از مهمترین عوامل احیای فرهنگ اسلامی اینستکه به منابع اصلی یعنی قرآن و سنت که احادیث و روایات هستند، بها داده شود و به آنها رجوع شود! ۱۳۶۴
‼️حدیث مثل تاریخ است؛ گاهی اوقات مطالعه یک حدیث از لحاظ معرفت اسلامی تاثیری در دل انسان میگذارد که یک استدلال عقلی آن تاثیر را نمیگذارد! ۷۹/۷/۱۹
‼️زندگی و سیره عملی ائمه مکمل کلام آنان است، در واقع کلام امامان، شرح عملشان و عملشان، تجسم کلامشان است! ۸۲/۲/۱۲
‼️ما در زمان اختناق بارها این حدیث را میخواندیم که امام باقر از یک حدیث قدسی نقل میکنند پروردگار میفرماید: «لأعذّبنّ کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما جائرا لیس من الله عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها برّة تقیّة» مضمون حدیث اینست: اگر سررشتهی نظام یک جامعه به دست انسانهای فاسد و ناباب و ستمگر و منحرف باشد، حرکات مؤمنانهی افرادی که در این جامعه هستند، به جائی نمیرسد؛ و اگر در آنچنان جامعهای کسانی تسلیم باشند و از آن ستمگران اطاعت کنند، خدا آنها را هم عذاب میکند. البته در همین حدیث، عکسش هم هست: «و لأعفونّ عن کلّ رعیّة فی الاسلام اطاعت اماما هادیا من اللّه عزّ و جلّ و ان کانت الرّعیّة فی اعمالها ظالمة مسیئة» یعنی اگر در یک کشوری، نظام و حکومت الهی دایر باشد، نظام عادلانه است و مردمی که از این حاکمیت و امامت الهی اطاعت میکنند مورد عفو الهی هستند گرچه در اعماشان خطایی باشد! یعنی أثر رأس هرم حکومت و مجموعه مدیریت یک جامعه اینقدر فوق العاده است! (کتاب چهل حدیث از امامین صادقین به همراه ترجمه تفصیلی استاد خامنه ای ص۹۳)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ ذیالحجه سال ۱۵۸
🗓هلاکت پرعبرت قاتل امام صادق
🏴و هزاران نفر مظلوم از هاشمیان
🏴بنیانگذارسلسله منحوسعباسیان
🏴فرعونزمان، منصورعباسی ملعون
💠رهبرانقلاب
‼️این را بدانید، بسیاری از این جبارانی که تاریخ اینها را میشناسد، قبل از آنی که قدرت دستشان بیفتد، آدمهای بدی نبودند، منصور عباسی که فرعون زمان خودش بود و یکی از بزرگترین طواغیت تاریخ اسلام است، قبل از آنکه به خلافت برسد، جزو مبارزین بود و در کنار امام صادق و بنی هاشم با دستگاه بنی امیه مبارزه میکردند. بعد که به خلافت رسید، آن همه فشار و اختناق و جباریت در جامعه به وجود آورد و یکی از بزرگترین طواغیت شد! ۶۳/۸/۱۸
‼️منصور عباسی بسیاری از سران و گردن کشان بنی هاشم و بنی الحسن را کشت که وقتی بعد مرگش درِ آن مخزن و انبار اجساد باز شد، معلوم شد که بسیاری از آنان خویشاوندان و نزدیکان خودش بودند، همه آدمهای سرشناس و معروف را از بین برده بود که از خیل جسدهایشان یک انبار اسکلت درست شده بود! ۶۴/۱/۲۳
💠آیةالله بهجت
‼️بنده خباثت منصور عباسی را کمتر از معاویه نمیدانم! درمحضربهجت ۲/۱۰۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیامحسینی ازمکه بهکربلا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️خیلی حرفها درباره این حادثه عظیم و عجیب و بینظیر وجود دارد که ما باید درباره آن فکر کنیم و بگوییم. اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان میتواند در حرکت چند ماهه حضرت اباعبدالله از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید بیش از صد درس مهم بشمارد. نخواستم بگویم هزارها درس؛ میشود گفت هزارها درس هست. ممکن است هر اشاره آن بزرگوار، یک درس باشد؛ اما این که میگویم بیش از صد درس، یعنی اگر ما بخواهیم این کارها را مورد مداقّه قرار دهیم، از آن میشود صد عنوان و سرفصل به دست آورد که هر کدام برای یک امّت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا، درس است. ۷۴/۳/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیامحسینی ازمکه بهکربلا/۲
💠رهبرانقلاب:
‼️هدف از قيام سيدالشهداء نه حکومت بود و نه شهادت بلکه یکی از اینها نتیجه قیام حضرت بود، این بحث در دوران اختناق طاغوتی خیلی اوج گرفت؛ حتی کتاب "شهید جاوید" بر اثبات قیام برای حکومت بود و دکتر شریعتی هم ضد این موضع یعنی قیام برای شهادت را گرفت و یک شعاری هم درست کرد که "وقتی نمیتوانی خوب زندگی کنی، خوب بمیر"؛ بنده همان وقت این تِز را ارائه کردم که این دو هدف قیام حضرت نبود نتیجه قهری قیام حضرت بود بلکه هدف حضرت انجام تکلیف اسلامی یعنی قیام علیه طاغوت بود و این قیام در هر زمانی و بر هر مسلمانی واجب که در مقابل ظلم بایستد! آفتاب درمصاف ص۱۹۶ ۶۶/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۳
💠رهبرانقلاب
‼️قیام سیدالشهدا نه برای حکومت بود و نه برای شهادت بود؛ اینها از نتایج قیام حضرت بود نه هدف قیامشان، هدف قیام انجام یک واجب اسلامی بود که این واجب متوجه تمام مسلمین در تمام طول تاریخ است؛ این واجب باید به وسیله امام حسین انجام میگرفت تا درسی عملی برای مسلمانان در طول تاریخ باشد. این واجب عبارت است از اینکه هر وقت ارکان حکومت اسلامی دچار فساد شد، آن وقت امت اسلامی باید برای اصلاحش قیام کنند؛ این درسی برای همه تاریخ مسلمین و تاریخ بشر تا ابد شد. در آن موقع هم کسانی به امام حسین میگفتند: شما در مدینه و مکه، محترمید و در یمن، آن همه شیعه هست. به گوشهای بروید که با یزید کاری نداشته باشید، یزید هم با شما کاری نداشته باشد! عبادت و تبلیغ کنید! چرا قیام کردید؟ اینها حرف عبدالله بن جعفر و محمد حنفیه و عبدالله بن عباس بود، اینها همه دینشناس، آدمهای عارف، عالم و چیزفهم بودند اما نمیفهمیدند که این تکلیف، تکلیفی نیست که با خطر برداشته شود، این مطلب اساس معارف حسینی است! ۷۴/۳/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درپی نامه کوفیان و عزم سیدالشهدا بر قیام، نزدیکان امام، ایشان را نصیحت میکردند که قیام نکنید این کوفیها با پدرتان و برادرتان آنجور عمل کردند حالا اگر شما هم قیام کنید به نتیجه نمیرسید و کشته میشوید، این حرف محمد حنفیه و عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر بحضرت بود، این حرف عاقلان و خردمندان و ریش سفیدان و آدمهای معتدل و چیزفهم بود که نه داغ بودند و نه جوان بودند، آنوقت حضرت در جواب این اظهارات پوچ و باطل و ناآگاهانه ذیل خطبهای در حین خروج از مکه به کوفه فرمود اینقدر مرا از مرگ نترسانید، ای ابن عباسها، ای ابن جعفرها، اینقدر به حسین نگویید قیام نکن تا کشته نشوی، مرگ برای حسین حق است همچنانکه بر جد او و پدر و مادر و برادر او حق بود، مرگ اجتناب ناپذیر است، مرگی خوب است که یک مرگ شرافتمندانه برای خدا و در راه اهداف اسلامی باشد که نام آن مرگ در قاموس اسلام "شهادت" است! کتاب دو امام مجاهد ص۲۳۷ ۵۲/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۵
💠رهبرانقلاب
‼️شکی نباید داشت که عبدالله بن عباس به امیرمومنان و خاندان پیامبر وفادار بود یعنی بنابرآنچه که من در تاریخ زندگی عبدالله بن عباس نگاه کردم، تردید ندارم که او مخلص و مرید اهلبیت و مخالف مخالفان اهلبیت بود اما در زمان قیام حسینی، تمام افراد نام و نشان داری که در مکه و مدینه بودند، حقیقت قیام حضرت را نمیفهمیدند و با این کار حضرت مخالفت میکردند، مثل ام سلمه همسر پیامبر و محمد حنفیه برادر حضرت و عبدالله بن عباس پسرعموی حضرت و عبدالله بن جعفر پسرعموی حضرت و شوهر حضرت زینب، اینها مردمان خوب و محترمی بودند اما از روی علاقه بحضرت با حضرت بحث و محاجه میکردند و نمیگذاشتند امام به کربلا برود گرچه خودشان مخالف یزید بودند اما نه خودشان قیام میکردند و نه اجازه قیام بحضرت میداند و نه به قیام میپوستند، لذا فرق امام حسین با آنان همین بود که آنها صرفا علیه یزید حرف میزدند! کتاب قیام حسینی ص۴۷ ۶۳/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۶
💠رهبرانقلاب
‼️با دریافت نامه کوفیان توسط سیدالشهدا، حضرت هم راه میفتد به سمت کوفه اما تمام کسانیکه در مکه مدینه افراد نام و نشانداری بودند و حقیقت قضیه را نمیفهمیدند با این کار حضرت مخالفت میکردند، کسانی مثل محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس مخالف بودند، چون محاسبه میکردند که حضرت که به حکومت نمیرسد پس به شهادت میرسد لذا خودشان که نمیرفتند در قیام حضرت هم اشکال میتراشیدند اما سیدالشهدا علی رغم همه این نصیحتهای بظاهر عاقلانه قیام کردند! ۶۱/۸/۴
‼️قیام عظیم حسینی هم علیه حاکمیت طاغوتی بود و هم علیه روحیه راحت طلبى فسادپذیرِ؛ این کار مهم حضرت است، اگر امام حسین قیام نمیکرد، آیا روحیه تنبلی و گریز از مسؤولیت تبدیل به روحیه ظلم ستیزی و مسؤولیت پذیری میشد؟! چراکه وقتی امام حسین، از مدینه که مرکز بزرگزادگان اسلام بود، به مکه رفت. فرزند عباس، فرزند زبیر، فرزند عمر، همه اینها در مدینه جمع بودند و هیچکس حاضر نشد در آن قیام تاریخی، به حضرت کمک کند. ۷۱/۱۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۷
💠رهبرانقلاب
‼️دشوارترین مبارزه، مبارزه غریبانه است. کشته شدن در میان دوستان و تحسین مردم، چندان دشوار نیست. دشوار آنجاست که وقتی انسان به سمت میدان نبرد میرود، آحاد جامعه نسبت به او یا منکرند، یا غافلند، یا کناره میجویند و یا در مقابلش میایستند. تعداد کمی هم که قلباً وی را تحسین میکنند جرأت ندارند زبانی به تحسینش بپردازند. در قیام حسینی، حتی کسانی مانند عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر که خودشان جزو خاندان بنیهاشم و از همین شجره طیّبهاند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین شعار بدهند. چنین مبارزهای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سختترین مبارزههاست. چنانکه به یکی از آنها فرمود بیا به من کمک کن. و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد، غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانهتر؟! ۷۳/۳/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۸
💠رهبرانقلاب
‼️نکته مهم در نهضت حسینی که خیلی مهمّ است اینستکه در هیچ حادثهای از حوادث خونبار صدر اسلام، به اندازه حادثه کربلا، غربت و بیکسی و تنهایی وجود نداشته، هیچ حادثهای مثل حادثه کربلا نیست؛ چه در جنگهای صدر اسلام و جنگهای پیغمبر و چه در جنگهای امیرالمومنین که سربازانی که به میدان جنگ میرفتند، تشویق پیغمبر یا امیرالمؤمنین بود. چقدر از جوانان ما حاضر بودند برای یک پیام امام، جانشان را قربان کنند! اما در حادثه کربلا سیدالشهدا و یارانش غریب محضند. بزرگان دنیای اسلام در آن روز، کسانی بودند که بعضی از کشته شدن حسین بن علی غمشان نبود؛ چون حضرت را برای دنیای خودشان مضرّ میدانستند! عدهای هم که غمشان بود، آن قدر اهتمام به این قضیه نمیکردند. مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس. بعد از کشته شدن هم کسی برای آنها یک فاتحه نمیگرفت. بنابراین، یکی از خصوصیات قیام حسینی غریبانه بودن آن است! ۷۲/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۹
💠رهبرانقلاب
‼️اگر قیام حسینی نبود، تمام زحمات پیغمبر و امیرالمؤمنین و امام حسن همه از بین میرفت؛ شكی در این نداشته باشید. قیام عاشورا در سختترین شرایط کاری که اینقدر حساس است، همین قدر سخت هم هست. باورکردنی است که حسین بن علی حدود پنج ماه بین مدینه و کربلا سرگردان بود همه فهمیدند، کوفی ها فهمیدند، عراقی ها فهمیدند، حجازی ها فهمیدند؛ اما سرانجام در کربلا با ۷۲نفر بماند؟ چون همه این ۷۲ نفر از آغاز که نبودند؛ ۳۰ نفر آنها شب عاشورا یا صبح عاشورا آمدند. کار سخت بود. سختیش به این نبود که شمشیر تیز در انتظار است، سختیش به این بود که قیام در مقابل آن چنان ظلم همه گیر و مسیطر، دل میخواهد. مثل زمان پیغمبر نبود. آن زمان پرچم دست خود پیغمبر بود و همه با نفس گرم پیغمبر راه میافتادند؛ اما در کربلا عبدالله بن عباسها و عبدالله بن جعفرها سرشان را زیر عبا پنهان کردند؛ اقوام پیغمبر هم بودند. خیال نكنید بین عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس با دیگران فرق است. همه تخلف کردند. ۶۳/۸/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️خدا میداند در طول تاریخ هیچ قیامی به شکوه و عظمت حسینی نیست، حسین بن علی در یک دنیای تاریک که هیچکس با او نبود قیام کرد، چراکه عدهای از نزدیکانش در مدینه و مکه همچون بزرگ خاندان پیامبر عبدالله بن جعفر پسر عموی حضرت و همسر حضرت زینب و محمد حنفیه برادر و عبدالله بن عباس صحابی ممتاز و معروف بحضرت میگفتند که نرو، یعنی اینقدر حضرت تنها بود! ۶۳/۷/۱۵
‼️قبل از حرکت به کربلا، بزرگانی مثل ابنعباس و ابنجعفر و چهرههای نامدار صدر اسلام، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چهکار باید بکنند؛ ولی زینب کبری گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه اینکه نمیفهمید راه سختی است؛ او بهتر از دیگران حس میکرد. او یک زن بود؛ زنی که برای مأموریت، از شوهر و خانوادهاش جدا میشود؛ و به همین دلیل هم بود که بچههای خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس میکرد که حادثه چگونه است! ۷۰/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️قیام حسینی و عاشورا یک واقعه استثنایی بود. لُبّ و جوهر حادثه عاشورا این است که در دنیایی که همه جای آن را ظلمو فساد گرفته بود، حسین بن علی برای نجات اسلام قیام کرد و در این دنیای بزرگ، هیچکس به او کمک نکرد! حتی دوستانشان، که هر یک میتوانستند جمعیتی را به این میدان مبارزه با یزید بکشانند، هر کدام با عذری، از میدان گریختند! ابن عباس یکطور؛ عبدالله بن جعفر یکطور؛ بزرگان باقیمانده از صحابه و تابعین یکطور، این در حالی بود که هنگام حرف زدن، همه از دفاع از اسلام میگفتند. اما وقتی نوبت عمل رسید و دیدند که دستگاه یزید، دستگاه خشنی است؛ رحم نمیکند و تصمیم بر شدّت عمل دارد، هرکدام از گوشهای فرار کردند و امام حسین را در صحنه تنها گذاشتند. حتی برای اینکه کار خودشان را توجیه کنند، خدمت حسین بن علی آمدند و به آن بزرگوار اصرار کردند که آقا، شما هم قیام نکنید! آنجاکه بزرگان میترسند، آنجاکه دشمن چهره خود نشان میدهد؛ آنجاست که باطن افراد شناخته میشود. این عبرت عجیب تاریخ است ۷۱/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۸ ذیالحجه سال۶۰
🗓قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳باعدم نصرت بزرگان از حضرت/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️مهم اینستکه ما صحنه را درست بشناسیم و این درصورتی است که نقشه دستمان باشد، نقطه ضعف خواص در عاشورای حسینی، نقشه دستشان نبود یک عده حسین بن علی را در لحظه حساس دریافتند؛ یک عده کنار نشستند، چه کسی میتواند بگوید عبدالله بن عباس و عبدالله جعفر محب خاندان پیامبر نبودند، اینها در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشه اشتباه در دستشان بود؛ نمیدانستند آن نقطه ای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست؛ در مدینه نشستند به امید اینكه چهار تا مسئله بگویند، درحالیکه اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند. خیلیها بودند در طول تاریخ که ندانستند کجای اسلا دفاع کردنی است. خیلیها بودند آن وقتی که بنا شد از اصالتهای اسالم، واجبترین و ضروريترین دفاعها انجام بگیرد، نشستند و دفاع نكردند. امروز هم در دنیا بسیاری از کسانی که دم از اسلام میزنند اما نمیدانند اسلام کجاست و در چه صحنه ای باید از آن دفاع کرد. هنر بزرگ، شناختن صحنه است. ۶۴/۷/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini