📆۲۷ ذیالحجه سال۶۳ق
🗓فاجعه پرعبرت حرّه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️زیرکترین انسانها کسانی هستند که اولیاءالله را الگو قرار میدهند، خصوصیت اولیاءالله اینستکه تا آن حد شجاعند که میتوانند امیر نفس خود باشند. لذا حادثه کربلا برای کسانيکه میخواهند امام حسین را الگو قرار دهند، درس است. امام حسین در روز عاشورا با یک لشكر روبه رو نبود با جهاني انحراف و ظلمات روبه رو بود که آن جهان همه چیز داشت؛ پول، زر و زور، شعر، کتاب و محدث و آخوند داشت. وحشت انگیز بود. تن حتي آدم فوق معمولی میلرزد و تردید میکند، کما اینكه بارها گفته ام عبدالله بن عباس که شخصیت بزرگ است و آقازاده های قریش مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر نیز اینگونه بودند البته اینها آدمهای با غیرتی هم بودند اینها همان کسانی بودند که در مقابل تهاجم مسلم بن عقبه، در فاجعه حره جنگیدند، اما شجاعت ورود در میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعت مواجه شدن با یک دنیا، یک مسئله دیگر است! ۷۵/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۷ ذیالحجه سال۶۳ق
🗓فاجعه پرعبرت حَرِّه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️فاجعه حره مقطع بسیار مهمی در تاریخ اسلام است! ۶۱/۴/۶
‼️یزید برای اینکه مانع قیام احتمالی امام سجاد شود، مردم مدینه را در فاجعه حره ارعاب کرد، در فاجعه حره نوزادان شیرخوار را زنده بر نیزه کردند و جلوی مادرشان به دیوار کوبیدند و مغزش متلاشی شد؛ بعداز فاجعه حره تا سالها هرکه دخترش را شوهر میداد میگفت من ضامن بکارتش نیستم! ۵۱/۱۱/۲۲
‼️حسینبنعلی، کاری کرد که در همه دورانهای حکومت طواغیت، کسانی پیدا شدند و با اینکه از دوران صدراسلام دورتر بودند، ارادهشان از دوران امام حسن مجتبی برای مبارزه با دستگاه ظلم و فساد بیشتر بود. همه هم سرکوب شدند. از قضیه قیام مردم مدینه که به «حَرّه» معروف است، شروع کنید تا قضایای بعدی و قضایای توّابین و مختار، تا دوران بنیامیه و بنیعباس، مرتّب در داخل ملتها قیام بوجود آمد. این قیامها را چه کسی بوجود آورد؟ حسینبنعلی! ۷۱/۱۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ اوت سال ۶۸م
🗓خودکشی نرون
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در طول تاریخ -تا آنجا که من مطالعه دارم- هیچ قطعهاى از زمین را که به اندازهى اروپا باشد، سراغ ندارم که به اندازهى اروپا، در آن، جنگ اتّفاق افتاده باشد؛ این خیلى چیز مهمّى است. خونخوارترین انسانهاى طول تاریخ در اروپا بهوجود آمده؛ مثل نرون. نرون را آدم نگاه کند، شرح حال نرون را آدم بخواند، واقعاً باید برود دست چنگیز و هلاکو را ببوسد! یعنى تفاوت آدمى مثل نرون با آدمى مثل چنگیز و تیمور و هلاکو، زمین تا آسمان است! ۹۴/۴/۱۳
‼️امیرالمؤمنین میفرماید: آنوقتی که پیغمبر مبعوث شد جهان بشریّت در تاریکی بود، مشحون و سرشار از غرور بود. فلسفه نبوت اینستکه بشریّت را از ظلمات خارج کند، وارد نور کند. خب، ظلمات آن دوره تا حدود زیادی در تاریخ منعکس است؛ چه در خود جزیره العرب و چه در دنیای متمدن آنروز، شما اگر نگاه کنید به دو نقطهی اساسی تمدّن بزرگِ آن روز، یعنی ایرانِ آن روز و روم، این تاریکی و ظلمت را در آنجا هم مشاهده میکنید. در این دو امپراتوری هم خرافات بود، ظلمات بود، تبعیض بود، بیعدالتی بود، بیرحمی نسبت به ضعفا بود. در ایران پادشاهی که به نام عدالت معروف است -همین انوشیروانی که معروف به عادل است- در یکروز چندین هزار انسان را به قتل رساند به عنوان اینکه اینها مثلاً مزدکی هستند، دین دیگری دارند؛ چندهزار نفر را در یکروز از بین برد؛ این یک نمونه است. در امپراتوری روم، پادشاه -این نِرون معروف- مادرش را کشت، همسرش را کشت، شهر را آتش کشید، در یکچنین شرایطی خورشید اسلام طلوع کرد. ۹۶/۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۸ اوت سال ۱۹۱۸م
🗓فوت میشل زواکو
🏳رماننویس فرانسوی
💠رهبرانقلاب
‼️از شیفتگیهای و لذاتهای من، مطالعه کتابهای داستان و رمانهای مشهور جهان و ایران است، من همه رمان ۱۰جلدی (پاراداینها) که میشل زواکو نوشته را خواندهام، همچنین رمانهای الکساندر دوما هم پدر و هم پسر را خواندهام، خواندن این رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه نگارش انسان دارد! خون دلی که لعل شد ص۲۹
‼️من نمیخواهم به بچهها خیلی کتاب و رمان معرفی کنم؛ حالا ممکن است اسم مؤلّفینش را بگویم. مثلاً یک نویسنده معروف فرانسوی هست به نام «میشل زواکو» که کتابهای زیادی دارد. من اغلب رمانهای او را در آن دوره خواندم. یا نویسنده معروف فرانسوی «ویکتور هوگو» من کتاب «بینوایان» او را اوّلین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه آستان قدس گرفتم. البته همه آن را نخواندم؛ مقداریش را خواندم. یکی دو بار بعد از آن هم تمامش را خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۸ ماه اوت سال ۱۹۷۴م
🗓استعفای ریچارد نیکسون
🏴درپی رسوایی واترگیت
💠رهبرانقلاب
‼️به ظاهرِ این رؤساى جمهور آمریکا نگاه نکنید، به هارتوهورتشان نگاه نکنید؛ آنها صددرصد تسلیم سیاستهایى هستند که از طرف سرمایهدارهاى بزرگ، کمپانیدارهاى بزرگ، قارونهاى زمان ترسیم میشود، اینها در مقابل سیاستهاى القاشده از طرف کارتلدارهاى عظیم جهانى -که عدّهایشان هم آمریکاییاند و عدّهایشان هم صهیونیستند- از خودشان هیچ ارادهاى ندارند؛ اگر آمد یک را بکند دو، سرش را زیر آب میکنند؛ که یک مواردى را شماها در همین عمر خود دیدهاید؛ در همین مقدارى که من و شما یادمان است، از رؤساى جمهور آمریکا یکى (کِنِدی) کشته شد، یکى (نیکسون) هم با یک افتضاحى کنار رفت. اینها عادّى نیست؛ همهی اینها دست آن کسانى است که دارند پشت پرده را اداره میکنند. ۶۸/۱۲/۵
⚠️توجه؛
🏴در مبارزات انتخاباتى میان دو حزب جمهورىخواه و دموکرات آمریکا در سال ۱۹۷۲، افرادی شبانه به ستاد انتخاباتى حزب دموکرات در «واترگیت» واشنگتن وارد شدند و با سرقت مدارک و پروندهها و نصب میکروفونهاى مخفى، به استراق سمع و نوعى جاسوسى علیه آن حزب پرداختند. هیاهوى عجیبى که به دنبال این ماجرا برخاست، به توقیف و دستگیرى گروهى منتهى شد که عمدهى آنها از ستاد انتخاباتى نیکسون - از حزب جمهوریخواه - بودند. بتدریج پاى مقامات کاخ سفید و شخص نیکسون به میان کشیده شد و بسیارى از ناظران سیاسى تقاضاى استیضاح او را کردند. در آخر روز ۸ اوت ۱۹۷۴ نیکسون اوّلین رئیسجمهور تاریخ آمریکا بود که مجبور به استعفا از مقام خود شد!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ ماه اوت سال ۱۹۴۵م
🗓بمباران هستهای ناکازاکی
🏴۳روزبعدبمباران هیروشیما
💠رهبرانقلاب
‼️آمریکا در ماه اوت ۱۹۴۵ با یک بمب در شهر هیروشیما، به طور فوری و آنی، صد هزار نفر را کشت؛ وقتی این بمب در هیروشیما فرود آمد، در همان ساعت اوّل صد هزار نفر کشته شدند؛ البتّه بعدها دهها هزار نفر دیگر بمرور بر اثر مسمومیّتهای ناشی از امواج کذایی هستهای کشته شدند یا معیوب ماندند. سه روز بعد در شهر ناکازاکی مجدداً یک بمب دیگر انداختند، پنجاه هزار نفر هم در آنجا کشته شدند. سؤال شد که خب اگر شما میخواستید جنگ را خاتمه بدهید -آخر میگویند ما میخواستیم جنگ را تمام کنیم، جنگ بینالملل را میخواستیم با این کار خاتمه بدهیم- بمب اوّل کافی بود، این بمب دوّم را چرا انداختید در ناکازاکی؟ جواب این است: بمب اوّل با اورانیوم ساخته شده بود، بمب دوّم با پلوتونیوم ساخته شده بود، میخواستیم امتحان کنیم! ببینید، برای آزمایش بمب، جان ۱۵۰ هزار نفر در وهلهی اوّل نابود میشود، از بین میرود؛ طبیعت ارتش استکباری، ارتش بیدین، ارتش بیخدا، ارتش فاقد اخلاق این است؛ تفاوت ارتشها اینها است. البتّه اینها مثالهای محدودی است که من میزنم؛ اگر کسی بخواهد راجع به جنایات ارتشهای قدرتهای استکباری حرف بزند و از این صد سالی که من گفتم فراتر برود -در ظرف دویست سیصد سال- چندین کتاب میشود نوشت و باید نوشت. ٩٨/٨/٨
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ اوت قرارداد ۱۹۱۹
🏴توسط وثوق الدوله
💠رهبرانقلاب
‼️خیلیها از تاریخ بیخبرند، و تاریخ را سرسری نگاه میکنند. باید در تاریخ تعمق کرد و از آن درس گرفت. ما در این ۲۰۰سال، یک دوران تاریک ذلت را از سر گذراندیم. در همین دوران بود که قرارداد ننگین ۱۹۱۹ میلادی اتفاق افتاد؛ که بر طبق این قرداد سیاست و اقتصاد کشور یکباره در اختیار دشمنان ایران قرار میگرفت. ۹۱/۳/۱۴
‼️ غربیها آنجائی که توانستند، بنیانهای فرهنگی و اعتقادی را از بین بردند. در مثل کشور ما که استعمارِ مستقیم وجود نداشت و به برکت مجاهدت یک عده از بزرگان، انگلیسها نتوانستند به طور مستقیم وارد شوند، افرادی را عامل خودشان کردند. اگر قرارداد ۱۲۹۹، یعنی ۱۹۱۹ میلادی - که معروف به قرارداد وثوقالدوله است - در ایران با مقاومت امثال مرحوم مدرس و بعضی از آزادیخواهانِ دیگر مواجه نمیشد و این قرارداد عملیاتی میشد، استعمار ایران حتمی بود - مثل هند - مردانی نگذاشتند این اتفاق بیفتد! ۹۱/۷/۲۳
‼️از چیزهایی که در برخورد استعماری با ملتها خیلی اهمیت دارد اینستکه قدرتهای استعمارگر سعیشان در ایجاد حس حقارت در ملتهایی است که میخواهند بر آنها تسلط پیدا کنند و این کار متأسّفانه در ایران از اواخر دوره قاجار شروع شد؛ هم استبداد داخلی سلاطین آخری قاجار، هم سیاستهای مداخلهگر بسیار خطرناک که عمدتا سیاست انگلیس به این معنا دامن زدند. مثل قرارداد استعماری ۱۹۱۹ وثوق الدوله است، یعنی این حالت تحقیر و هیچکاره را در کشور تحقق بخشیدند، و همین زمینه شد برای روی کار آمدن رضاخان و بعد محمدرضا که این یک حادثه فاجعهبار در کشور ما بود! ۹۹/۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۳۲قمری
🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت
🏳عدالتخواهولایی؛ ابوذرغفاری/١
💠رهبرانقلاب
‼️ابوذر چه کسی بود؟ ابوذر جز یک مرد خشن بیابان گرد بی اعتنا به انسانی بی خبر از انسانیت، چیز دیگری بود مگر؟ ابوذر یک آدمی بود که شما ۱۰هزار تایشان را اگر جلوی خودتان ببینید، برایتان اهمیت ندارد که هر ده هزار نفرشان با یک زلزله تلف بشوند و فنا بشوند. آدمی که نه میفهمد، نه می خواهد بفهمد، نه یک ذره نشانه لطف انسانی در او هست، نه یک ذره آثار علاقه مندی به خوب شدن در او هست، پابرهنه، کثیف، خشن، توی صحرا بزرگ شده: یک چنین آدمی در مقابل شما قرار بگیرد، نه شما، هر مصلح بزرگی، هر انسان باعظمتی، چقدر دل برای این گونه آدم می سوزاند!؟ اما پیغمبر همین موجود را، همین سنگ سیاه را، همین صخره نتراشیده، نخراشیده ای را، که اسمش ابی ذر است، این را می آورد زیر ساب وحی و دعوت، از او یک انسانی می سازد، که هیچ فضیلتی از فضایل انسانی نیست که در او نشانی از آن نباشد؛ معجزه بزرگ پیغمبر این است. از او انسانی میسازد که همه چیز خودش، همه چیز این من، این منی که برای مردم معمولی، محور تمام فعالیت هاست، ابی ذر تمام آنچه که به خودش برمیگردد، فدا میکند برای خدا، برای هدف، برای آن جهتی که در راه آن جهت دارد حرکت میکند. انسانی آن جور، تبدیل میشود به انسانی این جور چه چیزی میکند این را؟ وحی نبوت، دعوت نبوت؛ از سنگهای سیاه و تیره، آیینه های صاف و روشن میسازد و این هدفی نبوت است، انسان درست کردن. ۵۳/۷/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۳۲قمری
🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت
🏳عدالتخواهولایی؛ ابوذرغفاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آن مسألهی اساسی که در انقلاب اسلامی هدف اعلی بحساب میآید، عبارت از تزکیهی انسان است. همه چیز مقدمهی تزکیه و طهارت آدمی است. عدالت در جامعه و نیز حکومت اسلامی در میان اجتماعات بشری هم با اینکه هدف بزرگی محسوب میشود، ولی خود آن یک مقدمه برای تعالی و رشد انسان است که در تزکیهی آدمی نهفته است. شما روش نبىّاکرم را در تمام لحظات دعوت اسلامی خود ملاحظه بفرمایید؛ از روزهای اول که در غربت محض بودند و با تنهایی خود با همهی دنیای جاهلیت و کفر مبارزه میکردند، تا اوج قدرت اسلامی، یعنی آن روزی که پیامبر مکه و طائف را فتح کرده بودند و حجاز را تماماً زیر سلطهی خود درآورده بودند، در هر مناسبتی پیامبر اکرم مردم را دعوت میکردند که نفس خود را تزکیه و تطهیر کنند. اگر بدبختیهای انسانیت را ریشهیابی کنید، به آلودگی نفسانی انسانها برمیگردد. تا وقتی که نبىّاکرم و رسالت اسلامی نبود، ابوذرها و مقدادها و عمارها انسانهای جاهل و گمراهی بودند؛ مثل حیوانات، مثل وحشیها و مثل بقیهی مردم زندگی میکردند؛ اما طلوع خورشید اسلام، از عمار آنچنان شخصیت بزرگی ساخت که در طول عمر طولانی خود - حدود نود سال - پیوسته در خدمت اسلام بود و دایماً برای خدا کار کرد و زحمت کشید. اسلام از مقداد و ابوذر و از بقیهی انسانهای بزرگ، آن شخصیتها را ساخت. اینها چه کسانی بودند؟ اینها انسانهای بدوی و ابتدایی و جاهلی بودند، پیامبر و اسلام از آنان چنین بزرگانی تربیت کرد. ۷۰/۸/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۳۰ ذیالحجه سال ۳۲ق
🏳شهادت ابوذردغفاری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️از ابیذر روایت است که پیامبر به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابیذر بزند چیست؟ من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلالله رُکگو، و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همهی ما نه؛ بعضیمان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این تواناییای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این مطلب در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. ۹۸/۹/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۳۲قمری
🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت
🏳عدالتخواهولایی؛ ابوذرغفاری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️جوانان امروز ما که در راه خدا مقاومت و مجاهدت و ایستادگى میکنند، مثل مسلمانىِ جوانیهاى ابیذر غِفارى است، مثل مسلمانى حنظلهی غسیلالملائکه است، مثل مسلمانى مصعببنعمیر است؛ نه مثل مسلمانى گذشتگان ما که یک عمرى مسلمان هم بودند -خداى متعال اجرشان را هم یقیناً خواهد داد- نمازى میخواندند، عبادتى میکردند، کاسبیاى میکردند، دنبال کار خودشان بودند؛ نه امر به معروف و نهى از منکرى بود، نه جهادى بود، نه مواجههی با دشمنان خدایى بود. این کجا، آن کجا؟ با هم خیلى فرق دارد. ۶۸/۸/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۳۰ ذیالحجه سال ۳۲ق
🏳شهادت ابوذر غفاری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️آیا این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانیای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در ادارهای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همهی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین که مثال عدل و تقواست مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! ۷۲/۵/۵
‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم! ۷۹/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini