🗓چهارشنبه ۲۸صفر سال ۱۳۵۸ق
🏳ولادت استادسیدعلی خامنهای
💠رهبر انقلاب:
‼️من در شهر مشهد در جوار آستان امام رضا بدنیا آمدم؛ زادروز من ۲۸ صفر ۱۳۵۸ق است، پدرم به فضل و علم و اجتهاد معروف و نزد علمای بزرگی مانند میرزای نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی درس خوانده بود. عفیف و باحیا بود و نسبت به مال و منال، از مناعت طبع برخوردار بود. در میانه بازار مشهد که محل کسبه و تجار و سرمایهداران است، امامت مسجدی را داشت؛ اما چشمی به مال مردم نداشت و در اوج بلند طبعی میزیست، گوشه گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. پدرم بر درس خواندن ما بطور مستمر نظارت میکرد و ما را با تشویق و گاها با توبیخ به درس ترغیب میکرد، از اینرو هرگاه در مورد درسی که میخواندم اشکال و اظهار میکردم خیلی خوشحال میشد و به من که ۱۴ساله بودم میگفت که تو مجتهدی و قدرت استنباط داری! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۵و۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری دومتمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/١
💠رهبرانقلاب
‼️علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند (مثل مرحوم «آخوند خراسانی»، مرحوم «آقاشیخ عبدالله مازندرانی»، مرحوم آقا «سید اسماعیل صدر» و دیگران) حرفشان این بود که میگفتند «ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم.» یعنی برای خاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند. این چیزی بود که مرحوم «شیخ فضل الله نوری» و دیگران به نظرشان میرسید و واقعاً کار بسیار بزرگی کردند. حال شما این آرزوهای هزار ساله و امیدهای انباشته را، با آنچه که در یک برههی زمانی و در یک فرصت رحمانی و یک نفحه از نفحات ربوبی، به وسیلهی یک مردِ الهی به دست آمد، مقایسه کنید. اگر خدای متعال امام را برای زمان ما ذخیره نکرده بود، همهی این شرایط باز هم منتهی به این قضیه نمیشد. ۷۲/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری دومتمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چهها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲
‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجهی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیشبینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری دومتمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما را فریب بدهند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، صدر اعظم عین الدوله به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را نداشتند و دچار خوش باوری و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری دومتمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۴
💠امام خمینی
‼️در تمام دوره مشروطیت یک مجلس قانونی ما نداشتیم. یک مجلسی که همان قانون اساسیِ این مجلس را قبول بکند. چراکه یکی از چیزهایی که در متمم قانون اساسی است اینستکه باید پنج نفر از مجتهدین به تعیین مراجع تقلید، پنج نفر مجتهد در مجلس نظارت کند؛ اگر نباشد مجلس قانونی نیست! ۵۷/۸/۳۰
‼️از آن روز اول به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی اینستکه باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری دومتمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۵
💠امام خمینی
‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئههای غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونهای ساختند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست غربزدگان باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بیخبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئهها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ ماه صفر سال ۲۰۳ق
🏴شهادت امام رضاء(ع)
💠رهبرانقلاب
‼️اگر بخواهیم از حیات امام رضا یک پیام استخراج کنیم؛ آن پیام چیست؟ پیام زندگی علیبنموسیالرضا(ع) چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام علیبنموسیالرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم. زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا علیه الصّلوة و السّلام به ما عبارت است از مبارزهی دائمی خستگیناپذیر. درس امام رضا علیهالسلام به همهی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو. نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزهی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید. ۶۳/۹/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه اکتبر سال ۱۹۶۱م
🏳اعدام انقلابی انور سادات
🏳توسط شهید خالد اسلامبولی
💠رهبرانقلاب
‼️وضعيت خاورميانه از پيش از مرگ سادات يك وضعيت ملتهب و نگران كنندهاى است. دليل اصلى هم اين است كه قدرتهاى بزرگ جهانى و در رأس همه قدرت امريكا حاضر نيستند در اين منطقه و نسبت به اين منطقه با روش معقول و قابل قبولى برخورد كنند. مادامى كه امريكا حفظ منافع حياتى خودش را متوقف بر اعمال سلطهى هر چه بيشتر در اين منطقه مىداند، اين منطقه بالقوه انفجار آميز است. ما سعى زيادى داريم كه به دولتهاى اين منطقه هشدار بدهيم و آنها را از خطر ورود و نفوذ هر چه بيشتر امريكا برحذر بداريم. به تصور ما اين وضعيتى كه من گفتم، از پيش از مرگ سادات تفاوتى نكرده. سادات هم كسى بود كه به اين سياست شوم و خطرناك امريكا كمك مىكرد؛ كمااينكه اسرائيل عنصر ديگرى است كه به اين سياست شديدا دارد كمك مىكند! ۶۰/۲۱/۱۵
‼️دولت غاصب صهیونیست، بزرگترین خطر برای حال و آیندهی جهان اسلام است و بر مسلمین است که برای علاج این خطر و رفع ظلمی به این عظمت، درصدد علاج و چاره باشند. متأسفانه رفتار و گفتار اغلب سران کشورهای اسلامی، هیچ اشارهیی را به عزم آنان بر علاج این خطر بزرگ - که چیزی جز محو رژیم صهیونیست نژادپرست نیست - نشان نمیدهد؛ بلکه بعکس، نشانههایی از گسترش کمپدیوید و تکمیل خیانت «سادات» نیز در برخی از دولتهای عربی به چشم میخورد؛ و من نمیدانم آیا این دولتها با این رفتار ذلتبار و تسلیم ننگآور در برابر دشمن عنود مسلمین و اعراب، چه پاسخی برای ملتهای خود و نیز در پیشگاه خداوند آماده کردهاند؟! ۷۰/۳/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ مهر ماه سال ۱۳۴۴ش
🏴تبعیدامام خمینی به نجف
💠رهبرانقلاب
‼️یک نکتهی اساسی در مورد خط امام و راه امام این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشتهی اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است که حال فعلی معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسک کند و بگوید: خوب، قبلاً اینجوری بوده، حالا هم لابد همان جور است. اگر حال فعلی اشخاص در نقطهی مقابل آن گذشته بود، آن گذشته دیگر کارائی ندارد. بعضیها با امام از پاریس تو هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی که امام در نجف بود و بعد که به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها، موضعگیریهای اینها موجب شد که امام اینها را طرد کرد، از خودش دور کرد. میزان، وضعی است که امروز بنده دارم. اگر خدای نکرده نفس اماره و شیطان، راه را در مقابل من منحرف کردند، قضاوت چیز دیگری خواهد بود. مبنای نظام اسلامی این است و امام اینجوری عمل کرد! ۸۹/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۴
🏳شهادت سردارهمدانی
💠رهبرانقلاب
‼️شهادت سردار سرافراز، شهید حسین همدانی را به خانوادهی گرامی و بازماندگان و دوستان و همرزمانش و به مجموعهی پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت میگویم. این رزمندهی قدیمی و صمیمی و پر تلاش، جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهههای شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر با برکت و چهرهی نورانی خود را در دفاع از حریم اهلبیت علیهمالسلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضد اسلام سپری کرد، و در همین جبههی پر افتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد. صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی و در سپاه و همهی نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی، صفّی بلند و بنیانی مرصوص است: و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا. رحمت خدا بر شهید همدانی و بر همهی مجاهدان راه حق. ۹۴/۷/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت آغاز ماه ربیع الاول
🏳سالروزهجرتپیامبربهمدینه
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک ربیع الاول ماه ولادت نبی مکرم اسلام و یکی از مقاطع تاریخی بزرگ برای کل بشریت است، روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر از مکه به مدینه میباشد که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است. این ماه هم ربیعالمولود است، هم ربیعالهجره است! ۸۶/۱۲/۲۲
‼️ما مردم ایران، تنها ملتی هستیم که هم مبدأ تاریخ قمری و هم مبدأ تاریخ شمسی را براساس هجرت نبى مکرم اسلام قرار داده و محاسبه میکنیم. یعنی در واقع عید نوروز که اوّل سال شمسی است، یک سال دیگر بر هجرت پیغمبر و هجرت بزرگ اسلامی و پیدایش حکومت اسلامی اضافه میشود. سال شمسی ما هم هجری شمسی است و این افتخار ملت ایران است. ۷۵/۱/۴
‼️ملت ایران افتخار دارد که سال شمسیشان هم سال هجری است؛ یعنی همچنانکه سال قمری مامبدأ هجرت پیامبر است، سال شمسی ما هم از مبدأ هجرت است. بقیه ملتهای مسلمان برای سال شمسی خود، از سال میلادی استفاده میکنند؛ ولی ما ایرانیها، هجرت پیامبر را، هم مبدأ سال قمری قرار دادیم، هم مبدأ سال شمسی. این، نشانگر هنر و عشق و علاقه ایرانی به تعالیم مقدس اسلام و به آثار مطهر و مقدس نبوی است. در ضمن، اولِ سال را اولِ فصل بهار انتخاب کردهایم، در حالیکه مسیحیان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار میدهند! البته فرق آنها با ما این است که ولادت حضرت مسیح، تاریخ مشخّصی ندارد و یک مطلب حدسی است؛ در حالی که هجرت پیامبر اسلام، از نظر تاریخی کاملاً دقیق و مشخص است! ۷۷/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورتفهماسلامضدسکولاری/۱الف
💠رهبرانقلاب
‼️مساله هجرت یکی از دنباله های ولایت خواهد شد؛ چرا این جور می گوییم؟ برای اینکه اگر لازم باشد هر انسانی در ولایت خدا و ولی خدا زندگی بکند- که این اصل را اصل ولایت به ما آموخت- اگر پذیرفتیم که می باید انسان همه نیروهایش، همه نشاط های جسمی و فکری و روانی او، با اراده ولی الهی و والی مِن قبَل الله به کار بیفتد و خلاصه انسان باید با جمیع عناصر وجودش بنده خدا باشد، نه بنده طاغوت، اگر این مطالب را قبول داریم و می پذیریم، پس ناچار این را هم باید قبول کنیم که اگر یک جایی وجود ما و هستی ما و همه نیروها و نشاط های ما تحت فرمان ولایت الهی نبود، بلکه تحت فرمان ولایت طاغوت و شیطانی بود؛ تعهد الهی ما این است که ما خودمان را از قید و بند ولایت طاغوت رها کنیم، نجات بدهیم، آزاد کنیم و برویم تحت سایه پرمیمنت ولایت الله. خارج شدن از آن ولایت ظالم و وارد شدن به آن ولایت عادل اسمش هجرت است! ۵۳/۷/۲۴ ص۱۴۹کتاب
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورتفهماسلامضدسکولاری/۱ب
💠رهبرانقلاب
‼️طبق فرهنگ غیرقابل تردید قرآن، ایمان صرفا یک امر و احساس قلبی نیست، ایمان یعنی باور و قرآن هر ایمانی را قبول نمیکند، ایمان بیتعهد، ایمانی که در آن احساس مسئولیت نباشد نه به درد دنیا میخورد نه آخرت، این منطق قرآن است؛ ای انسان مومن اگر در ایمان خودت احساس تعهد نکردی در مومن بودنت شک کن. از لوازم ایمان، هجرت است، هجرت یعنی یکباره از همه چیز دست شستن بخاطر پیوستن به جامعه اسلامی، بخاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی، از مکه که بلند میشدی بیرون میآمدی، مغازه پرمتاع و پرکالای خود را از دست میدادی و اموالت به تاراج میرفت؛ هجرت یعنی این. آن کسانی که هجرت میکردند همه این محرومیتها و ناکامیها را به جان میپذیرفتند، هجرت، یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه اسلامی یک خشت بردن. جامعه اسلامی که در مدینه بوجود آمده بود محتاج بود به عناصر مؤمن، فعال، پرتلاش، پرتوان، سابقهدار، اسلامفهم، محب و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان. آن کسی که هجرت میکرد از مکه، از انس و محبت و خاطره و راحتی و عیش و نوش میگذشت. و در حقیقت به سهم خودش، گام بزرگی برداشته بود در راه بنای آن چنان جامعهای. اینها به هم پیوستگان و هم جبههگان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند و خشت و آجر یک دیوار و سقفند. لذا هجرت چنین مومنانی ارزش و جهاد بود اما کسانی که هجرت نکرند از ولایت اسلامی خارجند تا وقتی که به تعهد ایمانی خود عمل کنند! ۵۳/۶/۳۱ ص۱۱۳کتاب
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی فقط برای معلومات نیست، برای زندگی است گاهی انسان معلومات قرآنیش خوب است، اما از قرآن در زندگی او هیچ اثری نیست! باید قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند. مانند پیامبر «کان خلقه القرآن»؛ که قرآن مجسم بود. این باید در جامعه ما تحقق پیدا کند. حالا یک حقیقت بسیار واضحی وجود دارد که بخاطر کثرت وضوح، اغلب مخفی هم میماند. آن حقیقت، خود اصل تحقق جمهوری اسلامی است؛ این تجسد قرآن است. نظام جمهوری اسلامی، یکی از بزرگترین اقلام عمل به قرآن است که این را انقلاب برای ما تأمین کرد. از این غفلت نکنیم. یعنی همان کاری که پیغمبر در هجرت به مدینه انجام دادند. تا وقتی نظامی نباشد، کارها ضمانتی ندارد. قبل از انقلاب، خیرخواهان و ناصحانِ معدودی بودند؛ دلشان میسوخت، حرص میخوردند، مردم را هی نصیحت میکردند، موعظه میکردند؛ موعظه هم بیتأثیر نیست، در دل اثر میکند اما قابل تحقق عملی نیست؛ چرا که نظام، نظام غلطی است؛ چون جهتگیری جامعه، جهتگیری ضد عدالت و ضد اخلاق است. حالا در یک چنین جهتگیری، شما هی اصرار کنید کسی را به این که عدالت کن؛ مگر میشود؟ جهتگیری مهم است. اصل جهتگیری با تشکیل یک نظام است؛ نظام دارای جهتگیری درست دینی. این کار را انقلاب انجام داد و این نظام را بوجود آورد. قرآنپژوهان ما، این حقیقت مغفول عنه را از یاد نبرند؛ این خیلی حقیقت مهمی است. ۸۸/۷/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر اسلام بمعنای اعتقاد و عمل فردی در جامعه وجود داشته باشد و حاکمیت دین برقرار نباشد، در چنین جامعهای قرآن و اسلام مهجور است. مصداق آن در قرآن کریم و در سوره فرقان چنین آمده است: «و قال الرسول یا رب ان قومی انخذوا هذا القران مهجورا» هَجر قرآن یعنی قرآن هست اما مهجور است. به این معنا که قرآن در یک جامعه تلاوت شده و احترام ظاهری میشود، اما به احکام آن عمل نمیکنند و به بهانه جدایی دین از سیاست، حکومت را از قرآن سلب مینمایند. اگر قرار بود که اسلام و قرآن حکومت نکنند، پس مبارزات پیغمبر برای چه بود؟ اگر پیغمبر اسلام بر این باور بود که نباید در حکومت و اداره زندگىِ مردم و قدرت سیاسی جامعه دخالت شود و همین قدر کافی است که مردم عقاید اسلامی داشته باشند و در خانه خودشان این اعمال دینی را انجام دهند، معلوم نیست که چنین مبارزاتی بر پیغمبر تحمیل میشد. دعوای پیغمبر بر سر قدرت سیاسی و قبضه کردن قدرت به وسیله قرآن است. هَجر قرآن به این معناست که اسم قرآن وجود دارد و حاکمیت قرآن نیست. در عالم اسلام، هرجا که قرآن حاکم نیست، این خطاب نب اکرم «یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مَهجورا» صادق است. ۷۳/۶/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️یک عدهای اسلام را فقط مسأله فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند. این، چیزی است که امروز در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارف دنیای مهاجمِ مستکبرِ مستعمرِ غربی، ترویج میشود که اسلام از سیاست جداست! درحالی که پیامبر در آغاز هجرت، اولین کاری که کرد، سیاست بود. بنای تشکیل حکومت اسلامی، نامه به سیاست مداران بزرگ عالم، ورود در عرصه سیاسی عظیم بشری آن روز، است. چطور میشود اسلام را از سیاست جدا کرد؟! بعضی قرآن را تکه پاره میکنند. «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»؛ به عبادت قرآن ایمان میآورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمیآورند! «و لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط». قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. چه کسی میتواند این کار را انجام دهد؟ تشکیلِ یک جامعه همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کارِ مدیران یک کشور است. این، هدف انبیاست. نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آنوقت یک عده از روی مقدس مآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثت آمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که: دین را از سیاست جدا کنید؛ اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دیانت و سیاست یک چیز است. ۸۵/۵/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️یک عده با اصل دین مخالفند؛ لذا نظامی که بر اساس سیاست دینی استوار شده است، برای اینها یک نظام غیرقابل قبول است. اصل دین را در دل قبول ندارند. عدّهای با سیاست دینی مخالفند؛ دین را بعنوان یک مسأله تخصّصی و مربوط به کنج دل و کنج خلوت میدانند؛ دین را برای حکومت، برای سیاست، برای اداره امور مردم نمیدانند. اینها اصل دین را قبول دارند؛ اما این دین کدام دین است، من نمیدانم! نبی اکرم از اولِ حرکت خود در دوران بعثت شعارهایی داده است که جز با هجرت به مدینه و ایجاد نظام اسلامی، این شعارها نامفهوم است. آن توحیدی که پیغمبر اسلام آن را ترویج میکند، آن توحیدی که تبعیض را در جامعه نفی میکند، آن توحیدی که بردگان را علیه اربابانشان تحریک میکند، آن توحیدی که جوانهای باروحیه را در مقابل کارهای غلط و انحرافىِ پدرانشان به مقاومت وامیدارد، آن یک توحید فردی و قلبی و پنهان در گوشهی انزوا نیست. همان توحیدی است که بایستی پرچمش برافراشته شود و یک جامعه بر اساس آن زندگی کند؛ از اوّل هجرت، پیغمبر حکومت اسلامی را تشکیل داد. حال، آن کسی که دین محمد بن عبدالله را قبول دارد، اما هجرت او، حکومت او، ولایت او و اقتدار او را قبول ندارد، من نمیدانم چگونه اسلام را برای خودش توجیه میکند! ۷۰/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️نبی مکرم، آن عنصر شایستهای بود که برای یک حرکت عظیمی، برای طول تاریخ بشریت، خداوند او را آماده کرده بود. لذا توانست در طول ۲۳سال یک جریانی را به راه بیندازد که این جریان با همه موانع و مشکلات، تا امروز تاریخ را پیش برده است. ۱۳سال از این ۲۳سال با مبارزاتِ غریبانه گذشت. در مکه اول با ۵نفر و ۱۰نفر و ۵۰نفر شروع شد و جمعیت معدودی در زیر فشارهای طاقت فرسای دشمنان متعصب و جاهل توانستند مقاومت کنند. ستونهای مستحکمی ساخته شد برای اینکه جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بر روی این ستونها قرار بگیرد. بعد هم خداوند شرائطی را پیش آورد که پیغمبر توانست به مدینه هجرت کند و نظام اسلام و جامعه اسلامی بوجود بیاورد تا تمدن اسلامی را پیریزی کند. همه مدتی هم که پیغمبر اکرم این نظام نوپا را ساخت، ۱۰سال شده است؛ یک چنین حوادثی معمولا در طوفان امواج حوادث دنیا گم میشود، از بین میرود، فراموش میشود. ۱۰سال خیلی مدت کوتاهی است؛ اما در همین مدت پیغمبر اکرم توانست این نهال را غرس کند، آبیاری کند، وسیلهی رشد و نمو آن را فراهم کند؛ یک حرکتی را ایجاد کند که این حرکت یک تمدنی را آفرید و این تمدن بر اوج قله تمدن بشری در دوران مناسب خود قرار گرفت. یعنی در قرن ۳و۴هجری، در همه دنیای آن روز، با سابقه تمدنها، با حکومتهای مقتدر، با میراثهای گوناگون تاریخی، هیچ تمدنی به عظمت و رونق تمدن اسلامی مشاهده نشده است؛ این هنر اسلام است. ۹۰/۴/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️گزافه نیست اگر بگوییم دوره ۱۰ساله حکومت پیامبر در مدینه درخشانترین دوره حکومت در طول تاریخ بشری است. باید این دوره کوتاه اما فوق العاده تأثیرگذار در تاریخ بشر را شناخت. به جوانان توصیه میکنم که به تاریخ زندگی پیغمبر مراجعه کنند و آن را بخوانند. دوره مدینه، فصل دوم دوران ۲۳ساله رسالت پیغمبر است. دوره ۱۰ساله حیات پیامبر در مدینه دوران شالودهریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه دورانهای تاریخ انسان و همه مکانهاست. این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. پیامبر این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه را بپاشد. هدف اینبودکه پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را بوجود آورد. اینکه بعدیها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همّت آنهاست. پیغمبر نمونه را میسازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه میکند. ۹۰/۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه دشمنان آماج حمله خودشان را نبی مکرم اسلام قرار میدهند، بخاطر اینستکه یاد آن بزرگوار، نامشان، ولادتشان، هجرتشان، حکومت ۱۰ساله آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام و تعلیم و آموزش آن بزرگوار، امروز برای مسلمین، اگر تدبر بکنند یک درس است؛ دشمنان چون این را میدانند؛ از بیداری امت اسلامی میترسند؛ چون از قدرت جامعه یک ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ مسلمان در سرتاسر عالم وحشت دارند، لذا رحمة للعالمین را، در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتابهایشان، به وسیله مزدورانشان مورد اهانت قرار میدهند. این باید ما مسلمانها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره پیغمبر، در درسهای قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینهی عظیمی برای مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند؛ نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند؛ نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است برای ما! ۸۶/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️امروز دشمنان در زمینه تبلیغات به دنبال تشکیک در اصول مسلّم انقلاب، مثل اصل مسأله دین و دولت هستند. سالیان متمادی بر اثر برداشتهای غلط، جمعی ترویج کردند، عدهای هم قانع شدند که دین از سیاست جداست، در گذشته علمای بزرگ دینی اصولا در مسائل مربوط به امور سیاسی دخالتی نمیکردند. البته بعضی میخواستند ولی سیاستمداران و قدرتمداران مانع میشدند. درحالیکه مرکز اصلی این دین، یعنی وجود مبارک پیامبر، خود در رأس حکومت و سیاست بود. حضرت برای تشکیل حکومت هجرت کرد، مسأله خلافت و حکومت و سیاست، جزو مسلمات اسلام است. مگر ممکن است دین از سیاست جدا باشد!؟ دین برای اداره زندگی مردم آمده است. البته دستهایی در طول سالیان متمادی، با کمال خباثت و موذیگری زحمت کشیدند که دین را به گوشهی محرابها و مساجد و کنج خانهها برانند لکن اسلام و قرآن این چنین نیست. پیغمبران آمدند برای اینکه مردم در امور دین و دنیا از آنان اطاعت کنند. ولی حالا دشمنان انقلاب، تشکیک در اصل این قضیه را شروع کردهاند که آقا روحانیت و اسلام چه به اداره مردم است؟ سیاست امر کثیفی است! آقایان علما باید پاک بمانند. بله؛ نتیجه کار معلوم است. علما بروند کناری بنشینند تا رضاخانها، محمدرضاها، قاجارها، حکام وابسته، مزدوران اجنبی و بندگان کسانی که برده شهواتند، بیایند و امور بندگان خدا را به دست گیرند! ۷۴/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ضرورت هجرت علما به شهرها/۵
💠رهبرانقلاب
‼️هجرت هم مراحلی دارد. یک روز شاید مرادِ نبىِ اکرم از هجرت، تشکیل مدنیّت اسلامی بود که لازم بود مردم از حالت زندگىِ رهایی که اعراب، آن روز در «جزیرةالعرب» داشتند، خارج شوند و یک مدنیّت به وجود آورند. تا وقتی که مردم تابع مدنیّت و تجمّع و اجتماعِ به اصطلاح شهری نشوند، نمیشود نسخههای الهی و اسلامی را روی آنها اجرا کرد و آنها را به جایی رساند. هجرت به آنجا که باید هجرت کرد، یعنی نچسبیدن به یک مکان. شاید امروز مصداقِ این هجرت برای طلاّب علوم دینیّه و فضلای محترمی که در حوزهها متمکّن و مستقرّند، این باشد که برای تبلیغ به اکنافِ بلادِ اسلامی هجرت کنند، عدهای هستند که میتوانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند. اینها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان، در قم ماندهاند و اثری هم بر ایشان مترتب نیست. حداکثر اینکه درسی بگویند، که اگر هم نگفتند، آن چند نفری که به درس اینها میآیند، به یک درس دیگر میروند. الان در کشور ما، شهرها و روستاهایی وجود دارد که محتاج عالِم دینی است و علمای دینی باید به آنجا بروند. البته بدون پیش شرط. بعضی از بزرگان هستند که اگر به شهرهای دیگر بروند وجودشان در آنجا انفع از قم خواهد بود. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۱
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر ۲۳سال سختترین مجاهدتها را داشت، در ۱۳سال مکه امیرالمومنین بود که در کنار پیغمبر در سختترین مواقف، ایستاد. بعد آن وقتی که ۱۳سال رنج داشت به پایان میرسید، درست است که هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آیندهی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمهی کامیابیهاست، مقدمه پیروزیهاست. درست در آنجایی که یک نهضت از دوران محنت دارد وارد دوران راحت و عزت میخواهد بشود، در همان لحظه که همه معمولاً تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند -تا از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند، در همین لحظه امیرالمؤمنین آماده شد تا در بستر پیغمبر، در شبی ظلمانی و تاریک بخوابد تا پیغمبر بتواند از مکه خارج بشود. توی آن شب، کشته شدن آن کسی که در این بستر میخوابد، قطعی بود. این ایثار امیرالمؤمنین خود یک حادثه فوقالعاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن میافزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بنا است این دوران محنت بهسربیاید. بنا است بروند حکومت تشکیل بدهند، راحت باشند. در این لحظه این ایثار را امیرالمؤمنین میکند. هیچ انگیزه شخصی باید در یک انسانی وجود نداشته باشد تا اقدام به یک چنین حرکت بزرگی بکند! ۶۸/۲/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۲
💠رهبرانقلاب
‼️گر چه هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آینده ی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمه ی کامیابیها و پیروزیهاست. درست در آنجایی که یک نهضت میخواهد از دوران محنت وارد دوران راحتی و عزت شود، در آن لحظه که معمولا همه تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند، و اگر بتوانند از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند و جایگاهی پیدا بکنند. در همان لحظه امیر المؤمنین آماده میشد تا در شبی ظلمانی و تاریک در بستر پیامبر بخوابد تا پیامبر بتواند از این خانه و از این شهر خارج شود.
در آن شب، کشته شدن کسی که در این بستر میخوابید، تقریبا قطعی و مسلم بود. برای اینکه پیامبر بتواند از مکه خارج شود، باید کسی به جای او باشد تا جاسوسها که نگاه میکنند، احساس کنند کسی در آنجا هست. چه کسی حاضر است؟ گرچه این ایثار امیر المؤمنین خود یک حادثه ی فوق العاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن می افزاید. زمان کی است؟
آن وقتی که بناست دوران محنت به سر آید، بناست بروند حکومت تشکیل دهند، مردم يثرب ایمان آورده و منتظر پیامبرند. همه این را میدانند. اما در این لحظه امیر المؤمنین این ایثار را میکند. هیچ انگیزه ی شخصی باید در این انسان وجود نداشته باشد تا اقدام به چنین حرکت بزرگی بکند. ۶۸/۲/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق
🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه
🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی
🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۳
💠رهبرانقلاب
‼️خوابیدن امیر المؤمنین در جای پیامبر در شب هجرت رسول خدا به مدینه، دو بعد دارد: یک بعد از این عمل، فداکاری و جانفشانی امیرالمؤمنین است؛ چون خطر مرگ در آن ساعت بسیار زیاد بود.مشرکین قرار بود در شب تاریک به خانه ای و به بستری حمله کنند که امیر المؤمنین باید در آن بستر میخوابید، تا آنها رفتن پیامبر را نفهمند. گمان . زیاد این بود که امیر المؤمنین جان خود را از دست خواهد داد؛ این یک بعد از این عمل بزرگ و فراموش نشدنی است. اما بعد دیگری که در این کار وجود دارد و میتواند خیلی برای ما معنادار باشد، این است که امیر المؤمنین این کار را درست در همان لحظه ای انجام داد که قرار بود افتخارات مبارزه ی سیزده ساله به مرحله ی بروز برسد. پیامبر از میان کفار مهاجم به یک شهر دیگر و به میان دوستانی که با او بیعت کرده بودند، حرکت میکرد. همه دوست دارند در یک چنین موقعیت حساسی در کنار رهبرشان باشند، و دوست دارند از اولین کسانی باشند که با جامعه ی جدید و محیط جدید آشنا میشوند؛ مردم او را میشناسند و چشم مردم از وجود او پر میشود. درست در همین لحظه بود که امیر المؤمنین این مسئولیت بزرگ را قبول کرد و پا روی خواسته خود گذاشت. ۷۰/۱/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini