🗓۲۵ ماه اکتبر سال ۱۹۱۷ میلادی
🏳انقلابروسیهعلیهحکومتتزاری/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه هم میگذارند مثل همه فلسفههای قلابی و دروغین و جعلی که فقط برای توجیه یک حرف دروغ و غلط درست میکنند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متکی به یک فلسفه است! آن فلسفه اینستکه همواره در همه انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ انقلاب اکتبر شوروی به نسل سوم هم نرسید. هنوز ۶سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که استالینی بر سرِ کار آمد که امروز در دنیا هر کس را بخواهند به گردن کلفتی و زورگویی و دوری از انسانیت متهم کنند، به استالین تشبیه میکنند! درست هم هست؛ استالین واقعاً مظهر این صفات بد بود. حکومت به اصطلاح کارگری، که برای طبقات ضعیف تشکیل شده بود، به حکومت استبدادِ مطلق فردی تبدیل شد! بنابراین مسأله نسل دوم و سوم و این حرفها نبود؛ همان اوایل کار، همه چیز از دست رفته بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۵ ماه اکتبر سال ۱۹۱۷ میلادی 🏳انقلابروسیهعلیهحکومتتزاری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️انقلاب بزرگ اسلامی ایر
🗓بمناسبت سالروز بسیار مهم
🏳انقلاب ۲۵ اکتبر ۱۹۱۷ روسیه
🏳علیه حکومت روسیه تزاری
🏳و امرموکدومکرر رهبرانقلاب
🏳برمطالعه تاریخ انقلاب روسیه
📲١٠پستویژهدرکانالقرارگرفت!
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!!!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
‼️پادشاهان دوران قاجار، دشمنِ عملِ فردیِ دین نبودند؛ دشمن نفوذِ دین بودند. همین «فتحعلی شاه» و «محمّدشاه» و اینها هم که در شرح حالشان میخوانید شب جمعه، فتحعلی شاه یک آخوند مخصوص داشت که میآمد برایش دعای کمیل میخواند؛ اگر یک دینداری، اندکی با قدرت و سلطنت او اصطکاک پیدا میکرد، یا در محیط کار او خودی نشان میداد، با مشت میکوبید توی مغز دین و دیندار. اینطوری بودند اینها! محمّد شاه نیز همین گونه بود. «ناصرالدین شاه» هم از همهشان بدتر بود. «مظفرالدین شاه» نیز همینطور بود. اینها در عمل شخصی خودشان، تدیّن ظاهری داشتند. به دوران پهلوی که رسید، به کلّی همه چیز از بیخ و بن کنده شد. ۷۲/۵/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ کشورمان از هزارها سال پیش تا امروز نگاه کنید - از آن وقتی که تاریخ مدون داریم - میبینید حکومت فردىِ مطلقهی دیکتاتوری، حکومت یک جمع معدود با ریاست یک فرد بر عامهی مردم، بدون اینکه عامهی مردم اندک اختیاری در ادارهی این کشور داشته باشند، داشتهایم. این، تاریخ ماست. سلطنتهای ما، همه از این قبیل بودهاند. آن پادشاهانی که ما آنها را احترامشان هم میکنیم؛ پادشاهان مقتدر غزنوی، سلجوقی، بعد بیائید تا برسید به دوران صفویه؛ شاه عباس، شاه اسماعیل، شاه طهماسب، آنها هم همینجور بودند. اینها پادشاهان خوب مایند؛ اما همین پادشاهان خوب، چه جوری این مملکت را اداره کردند؟ سجلّ و شناسنامهی این مملکت از لحاظ ادارهی حکومتی چیست؟ این است: یک نفر در رأس، همه مطیع او. و این مجموعه، اداره کنندهی کل سرنوشت این کشور هستند و آحاد مردم هیچ تأثیری ندارند و مملکت مال اینهاست. پادشاه به وزرای خودش میگفت: نوکران من! نوکرش هم بودند. واقعش هم همین بود. ناصرالدین شاه و محمدشاه و فتحعلیشاه و بقیه و بعدیها، حتی به وزراشان، به صدر اعظمشان میگفتند: شما نوکر خوبی هستید! فرهنگ سیاسی در کشور این بود. وقتی که نخستوزیر و وزیر، نوکر شاهاند، رئیس فلان اداره، گفت: جائی که شتر بود به یک غاز / خر، قیمت واقعی ندارد! مردم هم که مثل «هباء منبثا»؛ هیچ. مملکت متعلق به یک جمع معدود و در حقیقت متعلق به یک فرد بود. این تاریخ ماست ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ ۲۰۰سال اخیر مراجعه کنید، عظمت کار امام را بهتر درمییابید. من تأکید میکنم که جوانان، این مقطع تاریخی را بخوانند. دستگاههای تبلیغی هم حقایقی را که در این مدت بر سر این کشور آمده، برای مردم تبیین کنند. به نظر من در این خصوص کار کمی شده است. از اوایل قرن ۱۹میلادی که مأمور انگلیسی - «سرجان ملکم» - از مرز هندوستان وارد ایران شد؛ یعنی از زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار که با هدایای اغواکننده و گرانقیمت برای رجال درباری و سیاستمداران فاسد وارد ایران شدند و استعمار انگلیسی، یا به تعبیر دیگر، نفوذ ویرانگر انگلیسی - چون استعمار به معنای متداولش در ایران پیش نیامد؛ اما بدتر از استعمار پیش آمد - حکومتهای ایرانی را بهشدّت در مشت گرفت و هر کار خواست به وسیله آنها انجام داد؛ از آن روز تا روزی که انقلاب پیروز شد، در حدود صدوهفتاد، هشتاد سال طول کشیده است. در تمام این مدّت، همه عوامل قدرت - قدرتهای بزرگ جهانی، عوامل قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی - کار کرده بودند برای اینکه این ملتِ ریشهدارِ تاریخىِ بافرهنگِ شجاعِ بزرگ را آنچنان ضعیف و خُرد و ناامید و مأیوس کنند که هیچ خطری از ناحیه آن، قدرتهای بزرگ را تهدید نکند. امام در مقابل چنین واقعیتی قرار گرفت. البته از این صدوهفتاد، هشتاد سال، عمده مدّتش دولت انگلیس، از سال سیودو به بعد دولت امریکا و در اواسط هم نفوذ دولت روسیه و رقابتهای روس و انگلیس در ایران بود؛ در دوران قاجاریه یک طور، در دوران رژیم پهلوی به مراتب خطرناکتر و سختتر. ۸۷/۷/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ آبان ماه سال ۱۱۹۲ش
🏴انعقاد عهدنامه گلستان
💠رهبرانقلاب
‼️ما در این دوران طولانى ۲۰۰سالهی منتهی به انقلاب، یک دوران سخت تاریک ذلت را گذراندیم. خیلیها از تاریخ بیخبرند، و خیلیها تاریخ را سرسری نگاه میکنند. باید در تاریخ تعمق کرد، از تاریخ درس گرفت. نشانههای این ذلت، زیاد است. در سیاست، یک ملت منزوی بودیم؛ در فعل و انفعالات منطقهی خودمان - چه برسد به فعل و انفعالات جهان - هیچ تأثیری نداشتیم. در این دوران ۲۰۰ساله، استعمار به وجود آمد. دولتهای مستعمر از اقصی نقاط عالم به منطقهی ما آمدند؛ منابع ثروت ملتها را غارت کردند. در این ۲۰۰سال، دولت ایران و ملت ایران، بیخبر و غافل، به حوادث نگاه میکردند؛ حتّی شاید از حوادث مطلع هم نمیشدند، چه برسد به اینکه بخواهند در آن حوادث دخالت کنند و تأثیر بگذارند. در علم و فناوری، بکلی عقبمانده بودیم. در سیاست داخلی خودمان، دستخوش سیاستهای بیگانگان بودیم. استعمارگرها، قدرتهای مسلط دنیا، بر روی حکومتهای ما اثر میگذاشتند؛ آنها را به این طرف و آن طرف میکشاندند، به آنها تحمیل میکردند، از آنها کار میکشیدند؛ و دولتهای ما، پادشاهان ما هیچ عکسالعمل شایستهی انسانى افتخارآمیزی از خودشان نشان نمیدادند. حتّی در زمینهی حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ حاکمیت دولتها، ضعف خجالتآوری را در این دوران ۲۰۰ساله تجربه کردیم. در همین دوران ۲۰۰ساله است که معاهده ذلتبار ترکمانچای و قبل از آن، معاهده گلستان اتفاق افتاد؛ ۱۷شهر قفقاز را از ایران جدا کردند این، حضیض ذلت یک حکومت و یک ملت است. این، مال دوران ۲۰۰ساله ماست. ۹۱/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبان ماه سال ۱۲۱۲ش
🏳درگذشت عباس میرزا
🏳ولیعهدوفرمانده ارتش
🏳برابرقوای روسیه تزاری
💠رهبرانقلاب
‼️میرزای قمی (رضواناللَّهعلیه) برای جنگهای ایران و روس در زمان فتحعلیشاه، رسالهی جهادش - رسالهی عباسیه - را به اسم عباس میرزا نوشت؛ چون مسائلی بود که دولت در آن زمان با آنها سروکار داشت. البته میرزای قمی در این قضیه خیلی زیرکانهتر از مرحوم کاشفالغطاء با آن دستگاه برخورد کرده است؛ چون در اینجا بوده و از نزدیک اوضاع را میدیده و میدانسته که چگونه باید با آنها رفتار کند.۷۰/۱۱/۳۰
‼️مرحوم میرزای قمی رضوان الله علیه را نسبت به فتحعلیشاه با سرسختی برخورد میکرد و هیچ باجی به او نمیداد. با اینکه فتحعلیشاه خیلی به میرزا هم اظهار ارادت میکرد؛ اما میرزا به او چندان اعتنایی نداشت. در عین حال، نام رساله جهاد خودش را «عبّاسمیرزا» گذاشت؛زیرا او یکی از سرداران آن زمان بود و به هر حال، دولت ایران مدّت زمانی رابا دولت متجاوز روس تزاری جنگیده بود و ایشان احساس تکلیف میکرد که باید از ایرانیان حمایت کند. از خود شاه که آدم فاسدی بود، نمیخواست به صراحت حمایت کند؛ بلکه از عبّاس میرزا که در میدان جنگ، جنگیده بود، اینطور تجلیل میکرد. ۷۴/۹/۱۶
🏳مدفن عباس میرزا در حرم رضوی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/١
💠رهبرانقلاب
‼️اگر اراده یک ملت - که در اراده مسؤولینش تجسم پیدا میکند - سُست نشود، دشمنان هیچ کاری نمیتوانند بکنند. برای استقلال و حفظ هویّت یک ملت و شرمنده نشدن در مقابل تاریخ، تحمّل سختیها لازم است. شما تصوّر کنید اگر شاه سلطان حسین صفوی بهجای اینکه دروازههای اصفهان را بر روی مهاجمان میگشود فکر میکرد که اگر به فکر خودم هستم، یک جان بیشتر ندارم و این قدر هم عمر کردهام، مگر دیگر چقدر عمر خواهم کرد؟ اگر به فکر مردم هستم، که در صورت تسلیم کردن شهر اصفهان، بلایی بر سر مردم خواهد آمد که از بلایی که در صورت جنگیدنِ با مهاجمان بر سرشان میآید، کمتر نیست، هرگز شهر را تسلیم نمیکرد. تاریخ اصفهان را نگاه کنید و ببینید بعد از آن که مهاجمان وارد اصفهان، کاشان، مناطق مرکزی ایران، فارس و مناطق دیگر شدند، چه کشتاری بعد از تسلیم شدن مردم کردند! اگر شاه سلطان حسین این گونه فکر کرده بود که یک جان که ارزشی ندارد، هزار جان را انسان برای حاکمیت اسلام و سربلندی مردم فدا میکند و آن بلایی که قرار است در صورت تسلیم من بر سر مردم بیاید، سختتر و توأم با ذلّت است، اما آن بلایی که در صورت مقاومت پیش میآید، دستکم بدون ذلّت است، وارد میدان جنگ میشد و میجنگید. بنده به دلیل اراده ایستادگی در مردم، احتمال قویام این است که اصفهان به دست مهاجمان نمیافتاد. البته خیلی از سرداران و مسؤولان خائن و ضعیف بودند؛ اما مردم آماده. او باید به میان مردم میرفت و مبارزه میکرد. ۸۲/۳/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاج کار مقابل امریکای متجاوز چیست؟ یک عدّه نسخه تسلیم را تجویز میکنند؛ این نسخه کارساز نیست. نشانههای تسلیم، دشمن را نیرومند میکند تا بتواند راه خود را در تجاوز ادامه دهد. میشنوید بعضی کسان صحبت میکنند که فرصتها را از دست ندهیم. من نمیدانم مقصود آنها از فرصت چیست. فرصت تسلیم شدن در مقابل امریکاست؟ برای ملت ما این فرصت است که در مقابل دشمنی که با لحن قلدرمآبانه میخواهد سلطه خود را بر او تحمیل کند، تسلیم شود!؟ یک وقت انسان فقط مسؤولیت خود را بهعهده دارد؛ یا ایستادگی میکند و یا تسلیم میشود. اگر تسلیم شد روسیاهیش مال خودش خواهد بود؛ اما وقتی انسان مسؤولِ یک بخش است، تسلیم شدن به معنای مسلّط کردن دشمن بر سرنوشت یک ملت است؛ مگر کسی حق این کار را دارد؟ من به مناسبتی گفتم اگر آن روز که شاه سلطان حسین در مقابل افغانها با این بهانه که اگر تسلیم نشویم و دروازه اصفهان را در مقابل هجوم آنها باز نکنیم، ممکن است عدهای کشته شوند، بر مردان غیوری که در اصفهانِ آن روز بودند، تکیه میکرد و میگفت من در مقابل دشمن تسلیم نمیشوم، قطعاً عدّه کمتری از ملت ایران، از مردم اصفهان و از مردمی که در حمله افغانها از دست رفتند، کشته میشدند و ملت ایران آن ذلّت و ننگ را هم تحمّل نمیکرد. البته امروز شرایط، شرایط دیگر و دشمن هم دشمن دیگری است؛ اما اصل عدم تسلیم در مقابل زیادهخواهی دشمن و اینکه هرگونه تسلیم و نرمش، او را تشویق خواهد کرد، پابرجاست. این اصل، همیشگی است. ۸۲/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر یک ملت میخواهد قدرت خودش را حفظ کند؛ مانع بشود از این که به او هجوم بیاورند؛ چه هجوم ظاهری و مادی و نظامی و امنیتی، چه هجوم نرمافزاری، چه هجوم فرهنگی، باید چه کار کند؟ باید هم سیاستمدارش، هم دانشمندش فداکاری نشان بدهند. بدون دلبستگیهای معنوی، یک مجموعه نخبه نمیتوانند کشورشان را حفظ کنند؛ اگر سیاستمدار به فکر خودش بود، نخواست بپردازد به آن همّ و غم اساسی که به طور طبیعی آسایش خودش را تحت تأثیر قرار میدهد، این کشور شکست خواهد خورد؛ نشانهاش شکست سلسلههای پادشاهىِ متمادى پشت سر هم است. صفویه یک دولت مقتدر بود؛ با اقتدار و ایمان سر کار آمد؛ بعد به خاطر همین ضعفها کارش به آنجا رسید که میدانید. ۹۰/۷/۱۳
‼️امام بزرگوار، ملت ایران را به معنای حقیقی کلمه میشناخت. امام اعتقاد داشت که این ملت، ملتی است با ایمان، باهوش و شجاع؛ که اگر پیشوایان لایقی در میان آنها پیدا شوند، این ملت میتواند مثل خورشید در میدانهای مختلف بدرخشد؛ اگر یک روز عنصر نالایقی مثل شاه سلطان حسین موجب شد که ملت ایران در لاک خود فرو بروند، اما در روز دیگری، مرد شجاعی مثل نادرقلی وقتی در میان مردم ظاهر میشود و با شجاعت، پیشوائی مردم را به عهده میگیرد، این ملت میتواند میدان حرکت افتخارآمیز خود را از دهلی تا دریای سیاه گسترش دهد؛ این را امام در تاریخ دیده بود، نظائر آن را مشاهده کرده بود و اعتقاد و ایمان به این مطلب داشت؛ ملت ایران را میشناخت، به ملت ایران اعتماد داشت! ۹۲/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/۴
💠رهبرانقلاب
‼️شجاعت در برابر هیبت دشمن، جزو شاخصهاست. در مقابل دشمن اگر مسئولین کشور احساس رعب و خوف بکنند، بر سر ملت بلاهای بزرگ خواهد آمد. آن ملتهائی که ذلیل و مقهور دست دشمن شدند، عمدهی علت این بود که مسئولان - پیشروان قافلهی ملت - شجاعت لازم، اعتماد به نفس لازم را نداشتند. گاهی در بین آحاد مردم عناصر مؤمن، فعال، فداکار، آمادهی به جانبازی هستند، منتها مسئولین و رؤسا وقتی خودشان این آمادگی را ندارند، نیروهای آنها هم از بین میرود و این ظرفیت هم نابود میشود. آن روزی که شهر اصفهان در دورهی شاه سلطان حسین مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت باعظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند؛ اما شاه سلطان حسین ضعیف بود. اگر جمهوری اسلامی هم دچار شاه سلطان حسینها بشود، دچار مدیران و مسئولانی بشود که جرأت و جسارت ندارند؛ در خود احساس قدرت نمیکنند، در مردم خودشان احساس توانائی و قدرت نمیکنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد بود. ۸۷/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ آبان ماه سال ۱۲۹۸ و ۱۳۴۶ش
🏴ولادت و تاجگذاری محمدرضا
💠امام خمینی
‼️روز چهارم آبان، روز عزای ملی و مبدأ بدبختیهای ایران مظلوم است. ۵۷/۸/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ما در دوران سلطنت پهلوی یکی از مرتجعترین حکومتها را داشتیم. سلطنت موروثی بود؛ یک نفر بمیرد، مردم مجبور باشند فرزند او را در هر سنّی، با هر خصوصیّاتی، به حاکمیت مطلق خودشان قبول کنند؛ نه معیاری، نه علمی، نه تقوایی، نه عقلی، هیچ چیز ملاک نباشد! چنین رژیمی را در ایران در قانون اساسی هم برده بودند؛ قانون اساسی که زیر چکمههای رضاخان در همین تهران تصویب شده بود. ایران در دنیا ذلیل شده بود. صدقهبگیر و محل آزمایش دیگران بود! از لحاظ مادّی، معنوی، سیاسی و غیره فقیر بود! امام در مقابل چنین جامعه و چنین کشوری قرار گرفته بود و قیام کرد! ۷۸/۷/۹
‼️برای مسؤولان یک ملت، هیچ خدمت و وظیفهای بزرگتر از این نیست که استقلال او را حفظ کنند. انقلاب اسلامی، چنین است. حکومت ایران در زمان رژیم طاغوت منحوس، رژیم ذلیل، رژیم فاسد که تا گردن در لجنزار وابستگی گیر کرده بود، اصلاً وابسته زاییده شده بود. محمدّرضا که پدرش وابستگی داشت، از ابتدای تولّد در محیط وابستگی حرکت و تنفّس کرده بود و اصلاً غیر از این را تصوّر نمیکرد. آنها این ملت را به سوی وابستگی سوق داده بودند. انقلاب اسلامی که آمد، آنها را از این ملت ازاله کرد. انقلاب اسلامی، پیکر این ملت را ازاله کرد و آنها رفتند. انقلاب اسلامی، حکومتی را بر سرِ کار آورد که مستقل است. از امریکا حرف نمیشنود. از هیچ کس دیگر هم حرف نمیشنود! ۷۸/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۲
🏳درگذشت فقیه مجاهد بزرگوار
🏳آیةالله سیداحمدشبیری زنجانی
🏳والد رجالی متبحر، مرجع عالیقدر
🏳آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی
💠رهبرانقلاب
‼️درجوانی ما در حوزهها، شخصیتهای برجسته علمی زنجان مایه افتخار شهرشان بودند. در قم، مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی و دیگران از بزرگان زنجان در شهرهای مختلف آن روز بودند! ۸۲/۷/۲۱
‼️آقا موسی زنجانی خبره علم رجال است؛ اصلا فن رجال و علم تراجم در دست اوست. آقای شبیری زنجانی واقعا استاد بزرگ و یکی از محققان بنام حوزه است. حرفهای ایشان را بشنوید؛ نکاتی را که ایشان میداند و واقعا هیچکس نمیداند؛ نکاتی هست که این آقای زنجانی در رجال میفهمد و آدم میتواند بگوید که لااقل در این زمان احدی غیر از او نمیداند و مخصوص خود ایشان است. ۷۰/۱۲/۱۳
💠آیةالله سیدموسی شبیری
‼️پس از فوت مرحوم والد، حضرت امام نامهای برای بنده مرقوم داشت. در قسمتی از آن نامه چنین آمده است: «هیچ میل نداشتم اولین مکتوب من به شما درباره این مصیبت بزرگ باشد. از مرحوم مغفور معظم له خاطرات زیادی دارم که فراموش شدنی نیست. ایامی که با ایشان گذراندم، از بهترین سنین عمرم بود». کتاب جرعه ای از دریا ١/۵۹۷
📸ردیف بالا از راست: سید ابوالحسن طهرانی، سیدمحمد ولائی زنجانی، امام خمینی، سیدعلینقی طهرانی، سید احمد لواسانی، فرزندش سیدمحمد، سیدمحمدصادق لواسانی.
ردیف پایین از راست: مهدی فرزند شیخ عباس طهرانی، شیخ عباس طهرانی، میرزا محمّدعلی ادیب طهرانی، حاج سیّد احمد زنجانی، حاج آقا عبدالله آل آقا طهرانی، شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی و آیةالله سید موسی شبیری درکودکی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ آبان ماه سال ۱۳۸۷
🏳رحلت بانوی فرزانه
🏳مترجم قران، شاعر
🏳خانم طاهره صفارزاده
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت بانوی فرزانه، مترجم قرآن و نویسنده و شاعر خلاق، خانم دکتر طاهرهی صفارزاده را به بازماندگان گرامی ایشان و به جامعهی ادبی و شعر کشور تسلیت میگویم. خدمات این بانوی با ایمان بویژه ترجمهی ماندگار قرآن کریم، حسنات او را در پیشگاه حضرت حق سنگین خواهد کرد انشاءالله. رحمت و غفران الهی بر او باد. ۸۷/۷/۵
‼️خانم صفارزاده هم هستند که بحمدالله رتبهی شعری بسیار والا و برجستهیی دارند؛ این خیلی جای خوشحالی است. البته بعضی از آقایان هم شعر را میسرایند، اما تطفّلاً. من نمیدانم که در جمع شما، شاعرِ مختص به شعر و شاعر حرفهیی داریم یا نداریم - البته ما از شعرهای آقای دکتر حبیبی و آقای دکتر حداد و آقای محیط طباطبایی هم استفاده کردهایم - ولی درعینحال نباید کفهی شعر را خیلی در اقلیت قرار داد. خانم صفارزاده بحمداللَّه زبانشان، زبان بسیار خوبی است؛ یعنی سطح شعرشان واقعاً خیلی بالاست. ۷۰/۱۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ آبان ماه سال ۱۳۹۸
🏳رحلت مورخ تاریخ اسلام
🏳حجةالاسلام سیدجعفرمرتضی
💠رهبرانقلاب
‼️خبر درگذشت عالم خدمتگزار و پر تلاش جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیدجعفر مرتضی در لبنان را با تأسف دریافت کردم. این عالم بزرگوار با تألیفات وزین و پر حجم و محققانه خود در تاریخ صدر اسلام که از نگارشی شیوا و قلمی قدرتمند برخوردار است، خدمت بزرگی به دنیای اسلام تقدیم کرده و نیاز فرهنگی مهمّی را برآورده ساخته است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان و به جامعهی علمی لبنان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و حشر با اجداد طاهرین را برای وی مسألت مینمایم. ۹۸/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹
🏳رحلت عالم مجاهد انقلابی
🏳حجةالاسلام سیدرضا فاضلیان
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم بزرگوار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدرضا فاضلیان رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرم و به همهی ارادتمندان ایشان بخصوص مردم مؤمن و انقلابی استان همدان تسلیت عرض میکنم. این روحانی انقلابی و مردمی در همهی دورانهای حساس انقلاب و دفاع مقدس، همچون پدری مهربان، جوانهای مجاهد و فداکار را انگیزه و امید میبخشید و کانونهای تحرک مردمی را گرم نگاه میداشت. در جایگاه امامت جمعه چه در همدان و چه در ملایر و نیز در جایگاه عالم دینی مقبول و محبوب مردم، همواره متصدی ارشاد و هدایت معنوی و سیاسی آنان بود. از خداوند برای آن مرحوم رحمت و رضوان و پاداش این زحمات را مسألت مینمایم. ۹۹/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳رحلت مصحح النقض رازینی
🏳سیدجلال الدین محدث ارموی
💠رهبرانقلاب
‼️یک مشکل اساسی ما در علمی اسلامی، برخوردار نبودن از آرایههای هنری و ادبی است. خیلی از کتابهای ما کتابهای خیلی خوبی است، لکن هیچ خوانندهی اهل ذوق و اهل ادبی را جذب نمیکند، مگر کسی فقط محتوا را بخواهد بفهمد؛ کتاب النقض کتابی است که از لحاظ ادبی نثر بسیار متین، قوی و خیلی زیبا نوشته شده. البتّه نثر قرن ششم است، لکن کسانی که با زبان فارسی، با ادب فارسی، با نثر فارسی آشنایی دارند، این کتاب را بسیار میپسندند. و مصحّح این کتاب - مرحوم محدّث اُرموی - خیلی زحمت کشید برای این کتاب و هیچ هم از او قدردانی نشد؛ من خواهش میکنم از مرحوم محدّث واقعاً قدردانی بشود. خب، مرد بسیار فاضلی بود؛ محدّث یک چیزی شبیه محمّد قزوینی بود. من ایشان را از نزدیک دیده بودم، کاملاً میشناختم. این کتاب النّقض و ملحقات نقض را هم من خودم از ایشان شخصاً خریدم. ایشان این کتاب را یک دوره، دو دوره، سه دوره، در دستمال ابریشمی میگذاشت و با خودش راه میبرد؛ اینجوری میفروخت کتاب را این مرد ملّا و فاضل! ایشان داماد مرحوم آسیّد احمد طالقانی یعنی شوهر خواهر جلال آلاحمد بود؛ و خب آدمی بود که میتوانست در محافل ادبی و هنری آن روز شناخته شده باشد؛ اما کسی به ایشان خیلی توجهی نمیکرد، از بس دارای عزت نفسی بود. از او واقعا باید تجلیل بشود؛ او مجاهدت کرد که این کتاب را تصحیح کرد و چاپ کرد والا اصلا کسی این کتاب را نمیشناخت. علی ایحال این کتاب، بسیار کتاب خوبی است. ۹۱/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٧ آبان ماه سال ۱۳۳۳ شمسی
🏴امضای محمدرضاپهلوی بر سند
🏴معاهده شرکت ملی نفت ایران
🏴با کنسرسیوم بین المللی نفت
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب را مقایسه کنید با نهضت ملّی شدن صنعت نفت که یک حادثهی بزرگی بود در کشور؛ آنجا هم مردم وارد میدان شدند، آنجا هم مردم بودند، که به آن میگویند نهضت ملّی، معروف شده است در زبان سیاسیّون بهعنوان نهضت ملّی. درخواست نهضت ملّی چه بود؟ یک درخواست حدّاقلّی بود؛ دنبال استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی و استقلال همهجانبه نبود؛ نفت ما دربست در اختیار انگلیسها بود، در نهضت ملّی شدن صنعت نفت، درخواست این بود که نفت را از دست انگلیسیها بگیریم و دست خودمان باشد. خب، این چیز خیلی زیادی نبود، البتّه مهم بود امّا استقلال کامل نبود. در این نهضت هم مردم به میدان آمدند، حوادثی هم اتّفاق افتاد امّا نهضت دو سه سال بیشتر طول نکشید؛ دو سه سال بیشتر طول نکشید! دشمن توانست این نهضت را سرکوب کند، ادامه پیدا نکند. بعد که نهضت سرکوب شد، وضع نفت بدتر از قبل شد، یعنی کنسرسیومی که بعد از قضایای بیست و هشتم مرداد در کشور به وجود آوردند، خیلی وضعش بدتر بود از آنچه قبلاً وجود داشت؛ یعنی اگر قبلاً دست انگلیس بود، حالا دست انگلیس و آمریکا بود! وضع نفت چهارمیخه در اختیار دشمنان بود؛ تا آخر هم همینجور بود؛ تا قبل از انقلاب هم همینجور بود. ۹۴/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ آبانماه سال۱۳۶۰شمسی
🏴فوت یار و نور چشم امام
🏴امام جمعه شهرستان رشت
🏴نخستیننماینده ولیفقیه در
🏴سپاهپاسداران انقلاباسلامی
🏴فرمانده کمیته انقلاباسلامی
🏴نماینده مجلس شورای اسلامی
🏴پدر دو عضو سازمان منافقین
🏴رفیق اکبر هاشمی رفسنجانی
🏴پدرشوهرفاطمهوفائزه هاشمی
🏴حجةالاسلامشیخحسنلاهوتی
💠امام خمینی
‼️من از خدا میخواهم که همیشه نظیر این آقای ابوشریف را و این آقا (لاهوتی) که نور چشم من است و سابقه دارم با ایشان سالهای طولانی، و اینقدر رنج دیده است از این رژیم فاسد و مقاومت کرده، این آقا را قدرش را بدانید! ۵۸/۷/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یک نکته اساسی در مورد خط امام و راه امام این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. این همان قضاوتی بود که امام امیرالمؤمنین با جناب طلحه و جناب زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند، بعضیها با امام از پاریس تو هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی که امام در نجف بود و بعد که به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها، موضعگیریهای اینها موجب شد که امام اینها را طرد کرد، از خودش دور کرد. میزان، وضعی است که امروز بنده دارم. اگر خدای نکرده نفس اماره و شیطان، راه را در مقابل من منحرف کردند، قضاوت چیز دیگری خواهد بود. مبنای نظام اسلامی این است و امام اینجوری عمل کرد. ۸۹/۳/۱۴
📸شیخ حسن لاهوتی پشت سر امام خمینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ آبان ماه سال ۱۳۶۷ ش
🏳رحلت مجتهدمجاهدبصیر
🏳نماینده امام در استان یزد
🏳آیةالله سید روحالله خاتمی
💠امامخمینی
‼️اسلام و ایران یکی از پرفروغترین چهرههای تقوا و خلوص و ایمان خود را از دست داد. برادر عزیزم، خاتمی زنده دل، چهرۀ تابناک مبارزات خستگی ناپذیر روحانیت روشن ضمیر در دهههای اخیر بود. او روشنفکری متدین و مجتهدی بزرگوار و از خوبان امینی بود که اگر نتوان گفت بینظیر، مسلما کم نظیر بود. او با گوشت و پوست خود مبارزه را میفهمید و سختیهای آن را چون شربتی گوارا مینوشید. او یک عمر با تحجر و واپسگرایی جنگید و یکی از طرفداران بیبدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستی بود. او پاک زیست و پاک مرد و پاک در جوار رحمت ربّش آرمید. ۶۷/۸/۶
💠رهبرانقلاب
‼️آیةالله خاتمی ضمن اینکه داراى مقام علمى بودند، از لحاظ بینش اجتماعى و فهم سیاسى و احساس مسئولیت سیاسى و اجتماعى و تشخیص جهت گیریهاى موجود در جامعه و جریانهاى فکرى و سیاسى هم فرد کم نظیرى بودند که درطول دوران قبل و بعد از انقلاب این خصوصیات را همواره در ایشان مشاهده میکردم! ۶۸/۸/۴
💠آیةاللهخاتمی
‼️پسر من (محمد خاتمی) غربزده و خطرناک است! بازگشت از نیمه راه ص۱۰۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴به مناسبت بیحرمتی برخیها به
🏳مرجعمجاهد،اولدبیرشوراینگهبان
🏳عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان
🏳آیةاللهشیخلطفاللهصافیگلپایگانی
💠رهبرانقلاب
‼️مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشان دهنده قدرشناسی از نظام اسلامی است. ۹۱/۷/۲۰
‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام اخلاقی حوزههاست، نظام اخلاقی ما در حوزهها باید در جهت تکریم اساتید و مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیتهای زیادی لازم است. غالبا مراجع قلههای علمی حوزههای علمیه محسوب میشوند، بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد! ۸۹/۷/۲۹
‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. ۸۹/۷/۲۹
💠آیةالله صافی گلپایگانی
‼️تقویت آقای خامنهای تقویت نظام و انقلاب است، خدا را شکر کنید که ایشان در تمام مسائل و تمام خطرات پیشقدم بودهاند و واقعا ناخدای خوبی است در این دریای طوفان زده. ما چه حکومتی را بپذیریم که در رأس آن مثل آقای خامنهای را پیدا کنیم؟ کی بهتر از ایشان که با تمام وجود مقابل دنیای زورگو و بیمنطق ایستاده است و دنیا هم از ایشان حساب میبرد ایشان نعمت بزرگ خداست و اگر قدر ایشان را ندانیم چوب میخوریم! کتاب حضرت ماه ص۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/١
💠رهبرانقلاب
‼️ایمان به غیب، مرز جهان بینی الهی و مادی است، انسانی که ایمان به غیب دارد در نوع بینش و نوع عملش یک تفاوت محسوسی با آن انسان مادی که ایمان به غیب ندارد وجود دارد، ایمان به غیب به انسان هدف میبخشد، لذا وقتی شما ایمان به غیب نداشته باشید نمیتوانید یک هدف واقعی قبول بکنید. ممکن است شما بگوئید بسیاری از آدمهای مادی هستند که هدف هم دارند. من عرض میکنم این هدف را باید در آنجاهایی محاسبه کرد که احساسات و عادت و حاجات غلبه نکرده باشد، و لذا آنجائیکه احساسات و عادت و حاجات نباشد، آنجا تلاش یک انسان مادی متوقف میشود. البته بعضی برطبق نیاز مجبورند تلاش کنند، مادی هم اگر هست باید تلاش کند تا نیازش برطرف شود بعضیها یک احساساتی دارند، مثلاً احساسات ناسیونالیستی. این احساسات ناسیونالیستی او را وادار به تلاش فراوان میکند تا آنجا که جان خودش را هم از دست میدهد، لکن این احساسات است، بینش منطقی و عقلانی نیست! ۷۰/۷/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما ناسیونالیسم را به معنای مثبتش قبول داریم. مگر میشود کسی میهن خودش را دوست نداشته باشد؟ ناسیونالیسم به این معنا چیز خوبی است؛ اما به این معنا که چون من اهل اینجا هستم، پس بایستی بدخواه دیگر ملتها باشم، این بد است! ۶۹/۱/۲۶
‼️اگر دینداری و پایبندی به اصول نباشد، پای امنیت هم بشدت میلنگد. حتّی پلیسهایی که در دنیا به انضباط معروفند، اگر آن احساسی که بر همه وسوسهها غلبه دارد، در آنها نباشد، کارایی نخواهند داشت. آن احساس چیست؟ بعضیها از میهن دوستی، از احساسات ناسیونالیستی، یا احساسات تشکیلاتی و سازمانی استفاده میکنند؛ لیکن واضح شده است که همه اینها در جاهایی لنگ میمانند. آن احساسی که همه جا بُرّایی خودش را دارد، احساس دینی و احساس حضور در مقابل پروردگار عالم است! ۷۰/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید برای اسلام حرکت کنیم. امروز ایران، مرکز اساسی اسلام است. ایران، ایران اسلامی است. مسلمانان دنیا از هر ملیت و قومیت، امروز چشم به ایران دارند. ناسیونالیستها یکدیگر را دفع میکنند؛ ولی این چیست که ملتهای دیگر را به ایران جذب میکند؟ این، ایمان و اسلام و مبارزه در راه هدفهای بزرگ اسلامی است که بزرگترین آن، ستیزهگری با ظلم و تلاش در راه آزادی و عدالت است؛ هیچ چیز دیگری نیست. ملتها مجذوب این چیزهایند. ۶۹/۲/۲۲
‼️از اهداف استعمار در کشورهای شرقی و اسلامی، فاصله انداختن میان مسلمین بود. از جمله غلیظ کردن احساسات و گرایشهای ناسیونالیستی. مسلماً نقش حکومتهای دستنشانده استعمار در ایجاد این فاصله، نقش بسیار مؤثری بود. این در حالی است که اسلام پیروانش را به انواع کمالات بشری، علم و اخلاق و عدالت و عزت و قوت و وحدت و تسلیم نشدن در مقابل تحمیلها سوق میدهند. وضع کنونی مسلمین در دنیای اسلام و سراسر جهان، وضع طبیعی یا تصادفی نیست؛ بلکه این شرایط را بر مسلمانان تحمیل کردهاند. ۶۸/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشتشخصمبهمکوروش
🏳نقدوتبیینناسیونالیستافراطی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه ملتهای اسلامی از هم جدایند. نزدیک به ۱۰۰سال است که دستهای خارجی در کار است که احساسات ناسیونالیستی را در ملتهای اسلامی تقویت میکنند. در کشورهای عربی، احساس ناسیونالیسم عربی را؛ در ترکیه احساس ناسیونالیسم ترکی را؛ در ایران احساس ناسیونالیسم ایرانی را و در سایر ملتهای مسلمان. کسانیکه این احساسات را در ملتهای اسلامی تزریق کردند شاید نظر بدی نداشتند؛ اما توجّه نکردند که پانعربیسم و پانترکیسم و پانایرانیسم و مانند آن به چه قیمت تمام خواهد شد. توجه نکردند که تزریق چنین احساساتی به قیمت این تمام خواهد شد که ملتهای یکپارچه، اینطور از هم گسیخته شوند و دشمنان اسلام هر بلایی میخواهند بر سر مسلمانان بیاورند. این یک گسیختگی دردآور است که به دلیل احساسات ناسیونالیستی یا احساسات فرقهای بین شیعه و سنّی رخ نموده است. ملتها که دستشان از صحنههای تصمیمگیری کوتاه است و غمگینند؛ اما متأسّفانه مسئولین هم کمتر به فکر ترمیم این شکاف در امّت اسلامیاند که از دردهای بزرگ امّت اسلامی است. ۷۳/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini