eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️وقتی که در ملتهای مسلمان، جنبه‌‌‌های قومی و ناسیونالیستی و زبان و خون و امثال آن، تقویت میشود. بدیهی است که این حالت، نشانگر آغاز جدا شدن بخشهای امّت اسلامی از یکدیگر است. دیدیم که مساله‌‌‌ی فارسی‌گری و ایرانی‌گرىِ افراطی و برگشت به تصوّرات و افسانه‌‌‌های غلطِ مربوط به نژاد و نسب و خون، چطور در دوران رژیم گذشته در این کشور عمده شد. و چیزی جز ضرر هیچ اثر دیگری نداشت. مهمترین ضرر، این بود که به ملت ایران در قبال دیگر ملل اسلامی، منش جدایی طلبانه‌‌ داد و بین این ملت و سایر ملتها، حالت نقار و طلبکاری ایجاد کرد. عین این مطلب را با ملتهای عرب و دیگر ملتها هم انجام دادند. ما مخالفتی نداریم که هر قوم و ملتی اختصاصات کشور و ملت خود را، تحت عنوان ملیت برای خودش حفظ کند اما تاجاییکه وحدت امت اسلامی خدشه‌‌‌دار نشود؛ این مهم است! ۷۲/۱۲/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️ما ملّت ایران تجربه کردیم و در مقابل دشمنان اسلام و دشمنان قرآن تسلیم نشدیم، مقاومت کردیم؛ خدا هم به ما نیرو داد. هرچه بیشتر مقاومت کردیم، نیروی ما بیشتر شد؛ تواناییهای ما بیشتر شد؛ امید ما به آینده بیشتر شد. این همان نسخه علاج دنیای اسلام است. یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امت اسلامی همیشه آن را دنبال کردند، امروز هم با شدت دنبال میکنند، عبارت است از ایجاد اختلاف؛ جلوی این را باید گرفت. هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است؛ چه خودش بداند، چه نداند. مراقب باشیم حنجره ما بلندگوی دشمنان اسلام نشود؛ فریاد اختلاف سر ندهد. اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی، اختلاف عرب و عجم، اختلاف قومیّتها و ملیّتها و تعصّبهای ناسیونالیستی، چیزهایی است که دارند در بین جوامع مسلمان مشتعل میکنند. باید مقابل اینها ایستاد. ۹۴/۳/۲ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️افتخاراتی که ایرانِ دوره‌ اسلامی دارد، در هیچ دوره‌ی دیگری از دوره‌های تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال و اثبات عرض میکنم، گسترش کشور، پیروزیهای بزرگ نظامی کشور، پیشرفتهای عظیم علمی کشور در زمینه‌های گوناگون، همه‌اش مال دوره‌های بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره اسلامی، آنها ناقص است، البته یک چیزهائی به عنوان گفته‌ها مطرح میشود، اما چیزهائی نیست که مستند باشد و کسی بتواند آنها را اثبات کند؛ اما آنچه که در دوره اسلامی واقع شده، قابل اثبات است؛ شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامی و علمی و فرهنگی ایران در دوره‌ حکومت دیلمیها، سلجوقیها، صفویه و حتی در این وسط، در بخشی از دوره‌ حاکمیت مغولها در ایران. اگر کسی میخواهد از ایران و ایرانیگری حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامی، هم مدون‌تر است، هم مستندتر است، هم قابل قبول‌تر است، هم جلوی چشم است؛ کتابش جلوی چشم است، تاریخش تدوین‌شده و روشن است. ۹۰/۶/۶ 📓حسن پیرنیا از پیشگامان تدوین تاریخ ایران باستان است! @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️تخت جمشید، یک اثر معماری است؛ انسان، اثر معماری را تحسین میکند و چون متعلّق به ایرانیهاست، به آن افتخار هم میکند؛ اما این غیر از آن است که ما دلها و ذهنها و جانهای مردم را متوجّه به نقطه‌ای کنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتیگری است! در همان ساختمانها که امروز بعد از گذشت ۲۰۰۰سال، ویران است، زمانی به مناسبت نوروز، خدا میداند که چقدر بیگناه، در مقابل تخت طاغوتهای زمان به قتل میرسیدند اینطور چیزی افتخاری ندارد. ۷۸/۱/۱ 📸حضور رهبری در پاسارگاد و تخت جمشید در دوران ریاست جمهوری @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️فرنگیها اصرار داشتند تخت جمشید هخامنشیها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اولِ تاریخ بدانند؛ حتّی مادها را هم از خاطر برده‌اند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده، لیکن حفاریها و نشانه‌های گوناگون تمدنی به ما نشان میدهد که در سرتاسر ایرانِ کنونی ما تمدنهای بسیار قدیمی که بعضی از تمدن مصر هم قدیمیتر، وجود دارد؛ تمدنهای ۷۰۰۰ساله از جمله در همدان و سیستان است، بنابراین نمیشود قاطع گفت تخت جمشید تنها دولت متمرکز یا اولین دولت متمرکز وجود داشته؛ اینها حدسیات است. آنچه مسلّم است، این است که همدان ٣هزار سال زنده بوده است؛ سه هزار سال مشغول ساختن و تولید تمدن و علم و زندگی بوده است؛ این خیلی مهم است. ۸۳/۴/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️امام راحل عامل احیای روحیه خودباوری در ملت ایران بود. حکومتهای استبدادی و فردی، سالهای متمادی ملت ما را ملتی توسری‌خور کردند؛ ملتی که از استعداد جوشان برخوردار است و در طول تاریخ بعد از اسلام، این همه افتخارات علمی و سیاسی دارد. قدرتهای خارجی روس و انگلیس، و پس از آن امریکا ملت ما را تحقیر کرده بودند. ملت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهای بزرگ را ندارد و دیگران باید بر او آقایی کنند و به او زور بگویند! بنابراین، روح غرور و افتخار ملی را در ملت ما کشته بودند؛ امام بودکه روح افتخار ملی را در ملت ایران زنده کرد، در همان حال که ملت ما از احساسات بیجای ناسیونالیستی که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوی مروجش بود، مبرا هستند، امروز ملت ما جوانهای ما احساس میکنند که خودشان میتوانند کشورشان را بسازند و در مقابل تحمیلها و زورگوییهای شرق و غرب بایستند. این روح عزت و خودباوری و غرور ملی و افتخارات حقیقی و اصیل را امام در ملت ما زنده کرد. ۶۸/۴/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۷ آبان ماه سال ۱۳۹۰ شمسی 🏳درگذشت عالم پارسای گمنام 🏳روحانی فاضل ذوفنون کتاب‌شناس 🏳مصحح متون فلسفی و کلامی شیعه 🏳حجت الاسلام شیخ عبدالله نورانی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت روحانی فاضل و ذوفنون، و آشنای با صفای دیرین حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالله نورانی را به بازماندگان مکرّم و دوستان و شاگردانِ این عالم ستوده و پارسا تسلیت میگویم و از خداوند کریم و رحیم، مغفرت و رحمت و علوّ درجه را برای ایشان مسألت میکنم. ٩٠/۸/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۸ آبان ماه سال ۱۳۹۰ 🏳رحلت رئیس دانشگاه تهران 🏳نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی 🏳داماد آیت الله مرعشی نجفی؛ 🏳حجةالاسلام عباسعلی عمیدزنجانی 💠رهبرانقلاب ‼️با تأسف خبر درگذشت عالم فرزانه جناب حجة‌الاسلام‌ والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی عمید زنجانی رحمت الله علیه را دریافت کردم. ایشان از دانشوران موفق و پرتلاشی بودند که تألیفات و افاضات باارزش و عالمانه‌ئی از خود باقی گذاشته و منشأ خدمات فکری در دانشگاه و در میان نخبگان و عموم مردم بوده‌اند. اینجانب درگذشت این روحانی بزرگوار را به همسر محترمه و فرزندان گرامی و دیگر بازماندگان و بیت مرحوم آیةالله مرعشی نجفی رضوان‌الله‌علیه و به شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. ۹۰/۸/۹ @Jahade_tabeini
🗓۸ آبان ماه سال ۱۳۵۹ شمسی 🏳شهادت محمدحسین فهمیده 💠رهبرانقلاب ‼️امروز «روز جوان و نوجوان» است و مناسبت آن هم شهادت یک نوجوان بسیجی - شهید حسین فهمیده - است. این از آن مواردی است که شخصیّت‌های حقیقی، به نماد و به حقایق اسطوره‌گون تبدیل میشوند. ما در تاریخ خود از این موارد بسیار داریم. ای بسا حوادثی که امروز وقتی گفته شود، از بس عجیب است همه تصوّر کنند که اسطوره و افسانه است؛ امّا حقیقت است. نمونه‌های آن را ما در زمان خودمان بارها و بارها دیده‌ایم و شنیده‌ایم و از جمله زیباترین آنها، شهادت این نوجوان بسیجی است. او سیزده ساله بود؛ امّا با رشد، با شعور، با اراده و مصمّم، که کشور خود را میشناخت، امام خود را میشناخت، دشمن خود را میشناخت، اهمیت وجود و فعّالیت خود را هم میشناخت و رفت این سرمایه را تقدیم عزّت کشور و آینده انقلاب و منافع و مصالح مردم کرد. جسم او رفت؛ امّا روحش زنده ماند، یادش ابدی شد و خاطره‌اش به صورت اسطوره درآمد. این الگوست. ۷۷/۸/۸ @Jahade_tabeini
🗓۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ 🏳رحلت قیصر امین پور/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️یاد مرحوم قیصر امین‌پور که حقیقتاً درگذشت امین‌پور ما را داغدار کرد، گرامی میداریم. واقعاً به معنای حقیقی کلمه بعد از مرحوم حسینی، ما دلمان به امین‌پور خوش بود که متاسفانه رفت؛ حالا باید قدر شماها را بدانیم که خدای نکرده شماها ما را تنها نگذارید. ۸۷/۶/۲۵ ‼️با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه انقلاب دکتر قیصر امین‌پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه‌ی اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش میرفت. درگذشت او آرزوهائی را خاک کرد، ولی راه فتح قله‌ها را امید است دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویشهای زیبا و مبارک انقلاب در عرصه‌ی شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه‌ی این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست. خداوند پاداش خوبیهای او را امروز که بیش از گذشته به آن نیازمند است، با کَرََم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خویش بگیرد. به خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزیز صمیمانه تسلیت میگویم. ۸۶/۸/۹ @Jahade_tabeini
🗓۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ 🏳رحلت قیصر امین پور/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️شعر، یک ثروت ملّی است؛ اینکه این ثروت در چه راهی بنا است مصرف بشود، مهم است؛ سعی‌ای در کشور وجود داشت و الان هم وجود دارد که این ثروت در خدمت مفاهیم غیر از آنچه انقلاب به ما داد، به راه بیفتد؛ علت هم این است که قبل از انقلاب شعرای خوب بزرگی داشتیم که در انواع مختلف شعر، در کیفیّت‌های گوناگون و در درجات مختلف شعر میگفتند؛ لکن آنچه در میان آن شعرها به درد این ملّت میخورد، زیاد نبود، کم بود؛ چه شعر قدیمی و چه شعرهای نو. بعد از انقلاب آن روال به‌هم خورد؛ جوانانی پیدا شدند، افراد صاحب‌همّتی پیدا شدند. همین جوانهایی که بعد بحمدالله جایگاه‌های شعری بالاتری هم پیدا کردند مثل مرحوم حسینی، مثل مرحوم قیصر امین‌پور یا آقای علی معلّم و بعضی‌های دیگر که اینها آن جوانهای اوّل کار انقلاب بودند، حقیقتاً خدمت کردند؛ یعنی انقلاب را وارد یک مقوله‌ی جدیدی کردند. امثال اینها واقعاً خدمت کردند؛ تعداد محدودی بودند لکن روزبه‌روز این دایره وسیع‌تر شد. البتّه بنده میبینم گاهی آثار شعری دیگری را که در خدمت مفاهیم دیگر است؛ حالا در بعضی عناد نسبت به مفاهیم اسلامی و انقلابی هم هست، در بعضی نه، عنادی نیست -که گاهی می‌آیند و می‌آورند برای ما شعرها را، نگاه میکنم میبینم- لکن امروز در سطح عمومی کشور، غلبه با شعری است که باب انقلاب است؛ حالا یا مفاهیم مذهبی است یا مفاهیم انقلابی است یا مفاهیم مربوط به دفاع مقدّس و مسائل این‌جوری است؛ انواع و اقسام شعرها. امروز این ثروت خوشبختانه در این جهت دارد به کار می‌افتد. ۹۶/۳/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۸ آبان ماه سال ۱۳۷۷ 🏳هزارمین نماز جمعه تهران 🏳پس از انقلاب اسلامی ایران 💠رهبرانقلاب ‼️امروز هزارمین نماز جمعه تهران، با همّت و شرکت شما مردم مؤمن تشکیل شده است. این اثر پُربرکت و ماندگار از امام بزرگوارمان هم مانند همه سنّتهایی که ایشان بنا نهادند، مایه خیر و برکتِ جامعه اسلامی است، ما نماز جمعه را از انقلاب و از امام داریم. قبل از انقلاب، نماز جمعه کشور ما هم از لحاظ تعداد نماز جمعه‌ها، هم از لحاظ کمیّت مردمی که در آن شرکت میکردند و هم از لحاظ کیفیّت سخنانی که گفته میشد - مگر استثناهای محدودی - نزدیک به صفر بود. بعد از انقلاب، نماز جمعه ایران در صدر فهرست نماز جمعه‌های دنیای اسلام قرار گرفت و این مبالغه نیست. هزار جمعه است که در تهران و در شهرستانهای دیگر، با اندکی تقدیم و تأخیر، نماز جمعه‌ای تشکیل میشود که از لحاظ کمیّتِ شرکت کنندگان، در مواقعی حتماً بی‌نظیر است. از لحاظ نوع مطالبی که گفته میشود، در دنیای اسلام بی‌نظیر است. از لحاظ تأثیراتی که این نماز جمعه بر دل مردم، بر جان مردم، بر خطّ سیاسی مردم و بر تصمیم‌گیریهای بزرگ مردم میگذارد، در دنیا بی‌نظیر است، دوران این انقلاب که توطئه عظیم سیاسی علیه امام و انقلاب و کشور طرّاحی و اجرا میشد، این توطئه در نماز جمعه‌ها شکست خورد. مردم در طول این مدّت، در نماز جمعه، از زبان یک امام عادل و یک نَفَس امین نسبت به مسائل کشورشان و مسائل جهان آگاه شدند و اطّلاعاتشان به‌روز شد. در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. این از برکات انقلاب بود. ٧٧/٨/٨ @Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه ربیع الاول سال ۳ ه.ق 🏳غزوه پیامبربایهودیان‌بنی‌نضیر 💠رهبرانقلاب ‼️پیامبر اسلام همه دشمنان را یکسان نمیدانست. این از نکات مهم زندگی پیامبر است. بعضی از دشمنان، دشمنانی بودند که دشمنیشان عمیق بود؛ اما پیامبر اگر میدید خطر عمده‌ای ندارند، کاری به کارشان نداشت، بعضی دشمنان هم بودند که خطر داشتند، اما پیامبر آنها را زیر نظر داشت؛ مثل عبدالله بن ابیّ که یک منافق درجه یک بود و علیه پیامبر توطئه هم میکرد لیکن پیامبر فقط او را زیر نظر داشت، کاری به کار او نداشت اما همان آدم مهربان و دلرحم در مقابل دشمانی بشدت سختگیر بود دستور داد که خائنان بنی‌قینقاع و بنی‌نضیر و بنی‌قریظه را بیرون راندند و خیبر را فتح کردند؛ چون دشمنان خطرناکی بودند. پیامبر از اول ورود به مکه کمال مهربانی را به‌خرج داد اما اینها در مقابل خیانت کردند و از پشت خنجر زدند کردند! ۷۹/۲/۲۳ ⚠️توجه 🏴پیامبر برای فتح بیت المقدس با ۷مانع قبایل یهودی بنی‌قینقاع و بنی‌نضیر و بنی‌قریظه و خیبر و موته و تبوک و فلسطین روبرو بود اما در حین عزم به مقابله با یهودیان موته ایشان را ترور کردند! @Jahade_tabeini
🗓۲۳ ماه ربیع الاول سال ۲۰۱ق 🏳ورود حضرت معصومه به قم 💠رهبرانقلاب ‼️پیدایش شهر قم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبن‌علی (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاج‌بن‌یوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقه‌ی علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام اللَّه علیها) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی میکند. مردم قم که پدید آورنده‌ی این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهل‌بیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد. ۸۹/۷/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓۱۰ آبان ماه سال ۱۳۵۹ ش 🏳شهادت اولین شهید محراب 🏳آیةالله سیدمحمدعلی قاضی 🏴توسط گروهک نحس فرقان 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقای قاضی (رضوان الله علیه) را هم واقعاً فراموش نکنیم و از یاد نبریم؛ آن مرد بزرگ، مرد روشنفکر، مرد اهل قلم، اهل مبارزه، که ایشان هم بایستی همیشه در یادها زنده باشند. او اوّلین کسی بود که در تبریز در موضع منبر انقلاب ایستاد و حقیقتاً کاری را که باید بکند، کرد. خب، خیلی با آقای قاضی هم مقابله و معارضه شده بود. بنده قبل از انقلاب رفته بودم تبریز و اوضاع تبریز را میدانستم چه جوری است و آقای قاضی (رحمةالله‌علیه) هم خیلی رنج کشید. شهید اوّل محراب در تبریز آقای قاضی است، شهید دوّم هم آقای مدنی است، که هر کدام واقعاً برجستگی‌هایی دارند. البتّه شهید مدنی به‌نظر من جزو آن چهره‌های روحانی است که نظیرش را خیلی کم میشود پیدا کرد؛ یعنی همه‌ی این ابعاد گوناگون در این مرد بزرگ بود. ٨٠/۶/۱۲ @Jahade_tabeini
🗓۹ آبان ماه سال ۱۳۰۴ شمسی 🏴رای نمایندگان مجلس شورای ملی 🏴به لايحه خلع رژيم منحوس قاجار 🏴و آغاز حکومت منحوس‌تر پهلوی 💠رهبرانقلاب ‼️تاریخچه قاجاریه را بخوانید؛ مستشرقی (جیمز فریزر) بوده که سالها در ایران زندگی کرده و دو جلد کتاب (سفرنامه زمستانی) به عنوان تاریخ ایران نوشته است. ۷۰/۸/۲۷ ‼️دوره قاجار از تاریکترین دوره‌های تاریخ ایران است، بارها گفته‌ام که لعنت خدا بر قاجاریان که باعث عقب ماندگی ملت ایران شدند! ۷۲/۵/۸ ‼️من همیشه در صحبتهایم گفته‌ام که خدا سردمداران رژیم قاجاریه و رژیم پهلوی را لعنت کند. پهلویها در این پنجاه سال قبل از انقلاب، بلایی بر سر کشور آوردند که قابل توصیف نیست؛ قبل از آنها هم پادشاهان سلسله منحوس قاجاریه بودند که با کشور ما و ملت ما چه کردند؛ قدرتمندانی که هرچه بود، برای خوردن و استفاده‌ی خودشان و برای دوروبریهای خودشان و کاخ‌نشینان تهران میخواستند؛ یادشان نبود که شهرها و روستاهای محرومی هم در ایران هست. این کشور آباد و بااستعداد و پهناوری که میتواند دو برابر جمعیت فعلی ایران را هم بخوبی اداره کند - با این همه زمین و امکانات و معدن و آب و غیرذلک - همین‌طور آن را رها کرده بودند و به ویرانی انداخته بودند. وقتی ما مینشینیم حساب میکنیم، میبینیم که شهرهای بسیار و استانهای متعددی از کشور ما، در لیست شهرها و استانهای محروم قرار میگیرند! چرا باید این‌طور باشد!؟ این کاری است که آنها کرده‌اند؛ این کاری است که جمهوری اسلامی به فضل الهی باید جبران بکند و خواهد کرد! ۷۰/۱۰/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری 🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث 🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️سیّد مرتضی (رضوان الله علیه) یکى از برجستگان تاریخ اسلام است، نه فقط تاریخ شیعه. وقتى ما درباره‌‌ى مفاخر اسلامى بحث میکنیم، در واقع تربیت اسلامى را توصیف میکنیم؛ و هرچه از فضایل و مناقب و برجستگی‌هاى امثال سیّد مرتضی گفته بشود و کار بشود، در واقع برگشت این به حُسن تربیت اسلام و معارف اسلامى و حوزه‌‌هاى اسلامى است؛ این خیلى اهمّیّت دارد. درباره سیّد مرتضی ما صِرفاً تاریخ تولّد و وفات و تعداد فرزندان و ابوالثّمانین و مانند اینها را نمیخواهیم، دنبال این چیزها نیستیم براى شناخت شخصیّت‌هاى بزرگ علمى خودمان، بلکه میخواهیم معارف اینها را و معلومات اینها را تحلیل کنیم؛ هم از لحاظ تاریخى، هم از لحاظ ریشه‌‌شناسى علوم. شخصیّت سیّد مرتضی، هم ذوابعاد و ذوجهات است، هم به یک معنا بین‌‌المللىِ اسلامى است. در همین بحث ادبیّات و ادب، در بعضى از حالات ایشان یعنى شرح‌ حال‌هایى که براى ایشان نوشته‌‌اند، من حالا یادم نیست چه کسى تعبیر میکند، میگویند که ایشان از بزرگان ادبِ معروفِ عالَم ادبیّات -عرب و غیر عرب، مثل سیبویه، مثل ابن‌‌جنّى- بالاتر است؛ یعنى این‌جور تعبیر کرده‌‌اند که رتبه‌‌ى ادبى ایشان بالاتر از این افراد است. این خیلى چیز مهمّى است؛ اینها را بایستى در کتابهاى ایشان جستجو کرد و آثارش و نشانه‌‌هایش را پیدا کرد و تحقیق کرد. ۹۴/۸/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری 🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث 🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️سید مرتضی در فقه، در کلام، در ادب و در تفسیر متبحّر بوده‌‌اند. حدیث هم همین‌جور؛ خب در حدیث هم ایشان شاگرد حسین‌‌بن‌‌بابویه -برادر شیخ صدوق- بوده است؛ حالا چه مدّتى بوده و چقدر بوده، اینها را هم درست نمیدانیم؛ اینها بایست تحقیق بشود، روشن بشود، معلوم بشود. بالاخره یک مردى با این خصوصیّات، با این جامعیّت، در تاریخ ما وجود دارد؛ این را باید ما تحلیل کنیم، شخصیّت ایشان را تحلیل کنیم. حالا مثلاً فرض بفرمایید استاد ایشان، شیخ مفید هم عمده‌‌ى تبرّزش در کلام است -شیخ مفید متکلّم بزرگى است- ما ببینیم آراء کلامىِ سیّد مرتضی در شافى و بقیّه‌‌ى کتابهایى که ایشان دارند، مثلاً چقدر متأثّر از آراء شیخ مفید است، چقدر مخالف با نظرات شیخ مفید است؛ مهم است که اینها را آدم بفهمد؛ یا در فقه مثلاً که خب ایشان در فقه هم‌ شاگرد شیخ مفید است، ببینیم آثار فقهى ایشان و نظرات فقهى ایشان، در آنها بعضى از شَواذ هم هست -آراء شاذّه هم در فرمایشات ایشان هست- چقدر متأثّر از آراء شیخ مفید است؛ یعنی تحلیل شخصیّت سیّد مرتضی؛ این مهم است. البتّه تنقیح آثار ایشان و چاپ آثار ایشان هم در جاى خود حائز اهمّیّت است. ۹۴/۸/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری 🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث 🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر خدای نکرده ما روحانیون در تکلیف خود سستی کنیم و کوتاهی بخرج بدهیم، ایمان مردم به معنویت روحانیت سست خواهد شد؛ چون ما با توپ و تفنگ و این چیزها که پیش نبردیم؛ ما با اعتقادی که مردم به روحانیت داشتند، پیش بردیم. من یکوقت خدمت امام عرض کردم که در این انقلاب و در پیروزی آن، تمام ذخیره آبروی هزارساله‌ی روحانیت به کار آمد. این‌طور نبود که فقط روحانیت نسل حاضر و شخص امام بزرگوار به‌تنهایی این کار را کرده باشند. آن آبرویی که امام ما پیدا کرد، ناشی از هزار سال سابقه خوب علمای شیعه دربین مردم بود. شیخ طوسی و سیّد مرتضی و علمای بزرگ تا دوره‌ی ما، هر کدام قطره‌یی بر این ظرف آبرو و حیثیت روحانیت شیعه اضافه کردند. مجموع این آبرو به کار آمد، تا این انقلاب پیروز شد. ایشان این حرف را تصدیق فرمودند. اگر امروز خدای ناخواسته در رفتار شخصی خودمان چیزی مشاهده بشود که با آنچه مردم درباره‌ی ما گمان میبرند، منافات داشته باشد، به ایمان مردم ضربه خواهد خورد و در نتیجه پایه خواهد لرزید. لذا ما واقعاً موظفیم که بیش از همیشه، جهات الهی و شرعی و آن چیزهایی را که دستگاه روحانیت با آنها شناخته شده است؛ مثل آزادمنشی، بی‌اعتنایی به زخارف دنیا، ارتباط و اتصال به خدا، ورع و پرهیز از محارم، و توجه به علم - که مردم روحانیت را به علم شناخته‌اند - رعایت کنیم. اینها آن وظایف نوع اول است، که وظایف شخصی ماست؛ بایستی به اینها بپردازیم و به آن اهمیت بدهیم. ۷۰/۵/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مردم از صلح امام حسن چیز زیادی نمیدانند؛ فقط چند تا کلمه شعاری میدانند؛ درحالیکه درباره این صلح کتاب نوشته شده و بحث و تحلیل شده است. من خودم چندین سال قبل از این، کتابی از شیخ راضی آل یاسین از بزرگان علمای عراق ترجمه کردم. ترجمه این کتاب در سال ۱۳۴۸ منتشر شده است؛ الان باید محتوای آن کهنه باشد. درباره امام حسن، ذهنها و فکرها باید حرف نو بگویند؛ اما همانها هم گفته نمیشود؛ اینها مایه تأسف است! ۷۰/۱۲/۱۳ ‼️مرحوم شیخ راضی آل یاسین، در این کتاب صلح الحسن که من ۲۰سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است، ثابت میکند که اصلا برای امام حسن جا برای شهادت نبود. هر کشته شدنی که شهادت نیست؛ کشته شدنِ با شرایطی، شهادت است. آن شرایط، در آنجا نبود و اگر امام حسن در آن روز کشته میشدند، شهید نشده بودند. امکان نداشت که آن روز کسی بتواند در آن شرایط، حرکت مصلحت آمیزی انجام بدهد که کشته بشود و اسمش شهادت باشد و انتحار نکرده باشد. ۶۹/۱/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️دربار صلح امام حسن حرفهاى زيادى زده شده، اما آنچه كه میخواهم عرض كنم، برخورد با مسئله صلح امام حسن از يك ديدگاه تازه است. چون اين حادثه يك مقطع تاريخى بسيار حساسى است كه اهميت حادثه را بيشتر از يك حادثه سياسى در طول تاريخ اسلام میکند، تاريخ اسلام پر است از حوادث گوناگون ـ حوادث زمان پيغمبر، حوادث بعد از پيغمبر، حوادث زمان اميرالمؤمنين، حوادث دوران زندگى ائمه و خلفاى بنى‌اميه و بنى‌عباس ـ تاريخ پُر از حوادث گوناگون لكن كمتر حادثه‌اى را ما داريم مثل اين حادثه اسلام يك تاريخى است حادثه صلح امام حسن ـ در تعيين كنندگى نسبت به كل تاريخ اسلام. يعنى شايد مثل اين حادثه، يكى دو تا حادثه ديگر را بنده سراغ دارم در تاريخ اسلام كه تأثير تعيين كنندهاى داشته در كل جريان حركت اسلام و تاريخ اسلام در طول قرنهاى متمادى. حادثه، بسيار حادثة مهمى است از اين نظر. خلاصه، اين حادثه عبارت است از تبديل جريان خلافت اسلامى به سلطنت. این جمله، خيلى پرمغز و پربار است اگر ما در آن تأمل كنيم ۶۸/۲/۲ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️علت صلح امام حسن افشای خط نفاق بود! ۵۹/۵/۶ ‼️من مکرر درباره صلح امام حسن صحبت کرده‌ام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار داده‌ام. دوران امام مجتبی و صلح آن بزرگوار با معاویه، حادثه سرنوشت ساز و بی‌نظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم! ۶۹/۱/۲۲ ‼️مهارت دیپلماتیک یعنی استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار، معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن نمونه تاریخی پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه به شمار می‌رود؛ در نرمش قهرمانانه اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست میخورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌شاند! ۹۳/۵/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۴ 💠رهبرانقلاب: ‼️امام مجتبی شجاعترین چهره تاریخ اسلام است، حتی از پدرش علی و برادرش حسین شجاعتر است چراکه حاضر شد نام و محبوبیت خود درمیان دوستان را فدای اسلام کند، منازعه بین امام حسن و معاویه، منازعه دو مدعی حکومت نبود، منازعه دو تفکر، دو ایدئولوژی، منازعه دو تفکر انقلابی و ارتجاعی بود، مبارزه بین توحید و شرک، کفر و ایمان، لذا وقتی این چهره تقابل میان اینها را شناختیم، میفهمیم که این نزاع فقط در سال۴۰هجری نبود بلکه بیش از نیم قرن عقبه دارد و از دوران تقابل پیامبر با ابوسفیان آغاز شده بود، لذا کسانیکه به امام اعتراض کرده و میکنند ریشه این مبارزه تاریخی را نمیدانند، اگر صلح امام مجتبى نبود، واقعه‌ى کربلا هم نبود، اگر واقعه کربلا نبود تمام نهضتها و انقلابهای اسلامی نبود، وقایعِ تاریخِ پُرافتخارِ دودمانِ هاشمى در طول حکومت بنى‌امیّه و بنى‌عبّاس نبود و خدا میداند اگر این انقلابها و خیزشها بواسطه صلح امام حسن نبود، امروز اسلام نبود و اگر بود، اسلام معاویه بود، و اسلام اگر پیامبری داشت، آن پیامبر بنام معاویه شناخته میشد! ۵۱/۱/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️صلح امام حسن يك مكر الهى بود. یعنی اگر حضرت میجنگيد و در اين جنگ كشته میشد ‌كه به احتمال قوى به دست اصحاب خودش کشته میشد، معاويه میگفت من نكشتم، اصحاب خودش كشتند. به عزادارى هم میپرداخت و بعد تمام اصحاب اميرالمؤمنين را تار و مار میكرد. يعنى، ديگر چيزى به نام تشيع باقى نمیماند تا عده‌اى در كوفه پيدا شوند و بعد از امام حسن، امام حسین را دعوت كنند. اصلا چيزى باقى نمیماند. ۷۹/۳/۱۳ ‼️اگر امام مجتبی این صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشىِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد. وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن غلبه پیدا کند. همه عوامل، در جهت عکس غلبه امام مجتبی بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهره‌ی او در اسلام، چهره‌یی نبود که نتوانند موجه نشان بدهند. اگر امام حسن صلح نمیکرد، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید. ۶۹/۱/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیع‌الاول سال۴۱ق 🏳صلح امام حسن(ع)/۶ 💠رهبرانقلاب: ‼️با صلح امام حسن دوره تلاش کوتاه مدت مخفیانه شیعه برای تشکیل حکومت اسلامی آغاز شد، امام حسن زمینه‌ساز عاشورا و تداوم امامت در شیعه بود! ۶۴/۳/۱۷ ‼️قهرمان اول کربلا امام حسن است و قهرمان دوم آن امام حسین است چراکه قیام حسینی حاصل ۲۰سال سازماندهی شبکه تشکیلات پنهانی شیعه توسط امام حسن بود! ۵۱/۱۱/۲۴ ‼️در قصایای بسيار مهم صدر اسلام، امام حسن حضور خودش را اثبات كرده. در همان جنگ جمل و صفين هم نقشهاى فوق العاده مهمى بر دوش امام حسن بوده، كه من نام امام حسن را در ماجراهاى صفين و جمل زياد ديدم، نام امام حسين را كمتر ديدم. يعنى امام حسن در ميدانها و جريانها، حتى بیشتر از امام حسين حضور داشته. مرد جنگ، مرد سياست، مرد تدبير، مرد زبان آورى قوى. انسان وقتی مباحثات و مجادلات امام حسن را میخواند، مو بر بدنش راست میايستد، از بس قوى و قدرتمندانه است، در ماجراى صلح و بعد از صلح آنچنان كلمات قاطع و كوبنده‌اى از اين بزرگوار نقل شده كه از كلمات اميرالمؤمنين در مواردى كوبنده‌تر به نظر میرسد. من در كلمات اميرالمؤمنين آنجور كوبندگى و قدرت در مقابله با دشمن را كمتر ديدم؛ شايد بخاطر اين بوده كه اميرالمؤمنين با آنچنان دشمنانى مواجه نشده بوده كه اينقدر وقيح و خبيث باشند ۶۸/۲/۲ @Jahade_tabeini