🗓۲۲ ماه ربیع الاول سال ۳ ه.ق
🏳غزوه پیامبربایهودیانبنینضیر
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر اسلام همه دشمنان را یکسان نمیدانست. این از نکات مهم زندگی پیامبر است. بعضی از دشمنان، دشمنانی بودند که دشمنیشان عمیق بود؛ اما پیامبر اگر میدید خطر عمدهای ندارند، کاری به کارشان نداشت، بعضی دشمنان هم بودند که خطر داشتند، اما پیامبر آنها را زیر نظر داشت؛ مثل عبدالله بن ابیّ که یک منافق درجه یک بود و علیه پیامبر توطئه هم میکرد لیکن پیامبر فقط او را زیر نظر داشت، کاری به کار او نداشت اما همان آدم مهربان و دلرحم در مقابل دشمانی بشدت سختگیر بود دستور داد که خائنان بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه را بیرون راندند و خیبر را فتح کردند؛ چون دشمنان خطرناکی بودند. پیامبر از اول ورود به مکه کمال مهربانی را بهخرج داد اما اینها در مقابل خیانت کردند و از پشت خنجر زدند کردند! ۷۹/۲/۲۳
⚠️توجه
🏴پیامبر برای فتح بیت المقدس با ۷مانع قبایل یهودی بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه و خیبر و موته و تبوک و فلسطین روبرو بود اما در حین عزم به مقابله با یهودیان موته ایشان را ترور کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ ماه ربیع الاول سال ۲۰۱ق
🏳ورود حضرت معصومه به قم
💠رهبرانقلاب
‼️پیدایش شهر قم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبنعلی (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاجبنیوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقهی علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمهی معصومه (سلام اللَّه علیها) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی میکند. مردم قم که پدید آورندهی این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهلبیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد. ۸۹/۷/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۰ آبان ماه سال ۱۳۵۹ ش
🏳شهادت اولین شهید محراب
🏳آیةالله سیدمحمدعلی قاضی
🏴توسط گروهک نحس فرقان
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای قاضی (رضوان الله علیه) را هم واقعاً فراموش نکنیم و از یاد نبریم؛ آن مرد بزرگ، مرد روشنفکر، مرد اهل قلم، اهل مبارزه، که ایشان هم بایستی همیشه در یادها زنده باشند. او اوّلین کسی بود که در تبریز در موضع منبر انقلاب ایستاد و حقیقتاً کاری را که باید بکند، کرد. خب، خیلی با آقای قاضی هم مقابله و معارضه شده بود. بنده قبل از انقلاب رفته بودم تبریز و اوضاع تبریز را میدانستم چه جوری است و آقای قاضی (رحمةاللهعلیه) هم خیلی رنج کشید. شهید اوّل محراب در تبریز آقای قاضی است، شهید دوّم هم آقای مدنی است، که هر کدام واقعاً برجستگیهایی دارند. البتّه شهید مدنی بهنظر من جزو آن چهرههای روحانی است که نظیرش را خیلی کم میشود پیدا کرد؛ یعنی همهی این ابعاد گوناگون در این مرد بزرگ بود. ٨٠/۶/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ آبان ماه سال ۱۳۰۴ شمسی
🏴رای نمایندگان مجلس شورای ملی
🏴به لايحه خلع رژيم منحوس قاجار
🏴و آغاز حکومت منحوستر پهلوی
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخچه قاجاریه را بخوانید؛ مستشرقی (جیمز فریزر) بوده که سالها در ایران زندگی کرده و دو جلد کتاب (سفرنامه زمستانی) به عنوان تاریخ ایران نوشته است. ۷۰/۸/۲۷
‼️دوره قاجار از تاریکترین دورههای تاریخ ایران است، بارها گفتهام که لعنت خدا بر قاجاریان که باعث عقب ماندگی ملت ایران شدند! ۷۲/۵/۸
‼️من همیشه در صحبتهایم گفتهام که خدا سردمداران رژیم قاجاریه و رژیم پهلوی را لعنت کند. پهلویها در این پنجاه سال قبل از انقلاب، بلایی بر سر کشور آوردند که قابل توصیف نیست؛ قبل از آنها هم پادشاهان سلسله منحوس قاجاریه بودند که با کشور ما و ملت ما چه کردند؛ قدرتمندانی که هرچه بود، برای خوردن و استفادهی خودشان و برای دوروبریهای خودشان و کاخنشینان تهران میخواستند؛ یادشان نبود که شهرها و روستاهای محرومی هم در ایران هست. این کشور آباد و بااستعداد و پهناوری که میتواند دو برابر جمعیت فعلی ایران را هم بخوبی اداره کند - با این همه زمین و امکانات و معدن و آب و غیرذلک - همینطور آن را رها کرده بودند و به ویرانی انداخته بودند. وقتی ما مینشینیم حساب میکنیم، میبینیم که شهرهای بسیار و استانهای متعددی از کشور ما، در لیست شهرها و استانهای محروم قرار میگیرند! چرا باید اینطور باشد!؟ این کاری است که آنها کردهاند؛ این کاری است که جمهوری اسلامی به فضل الهی باید جبران بکند و خواهد کرد! ۷۰/۱۰/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری
🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث
🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️سیّد مرتضی (رضوان الله علیه) یکى از برجستگان تاریخ اسلام است، نه فقط تاریخ شیعه. وقتى ما دربارهى مفاخر اسلامى بحث میکنیم، در واقع تربیت اسلامى را توصیف میکنیم؛ و هرچه از فضایل و مناقب و برجستگیهاى امثال سیّد مرتضی گفته بشود و کار بشود، در واقع برگشت این به حُسن تربیت اسلام و معارف اسلامى و حوزههاى اسلامى است؛ این خیلى اهمّیّت دارد. درباره سیّد مرتضی ما صِرفاً تاریخ تولّد و وفات و تعداد فرزندان و ابوالثّمانین و مانند اینها را نمیخواهیم، دنبال این چیزها نیستیم براى شناخت شخصیّتهاى بزرگ علمى خودمان، بلکه میخواهیم معارف اینها را و معلومات اینها را تحلیل کنیم؛ هم از لحاظ تاریخى، هم از لحاظ ریشهشناسى علوم. شخصیّت سیّد مرتضی، هم ذوابعاد و ذوجهات است، هم به یک معنا بینالمللىِ اسلامى است. در همین بحث ادبیّات و ادب، در بعضى از حالات ایشان یعنى شرح حالهایى که براى ایشان نوشتهاند، من حالا یادم نیست چه کسى تعبیر میکند، میگویند که ایشان از بزرگان ادبِ معروفِ عالَم ادبیّات -عرب و غیر عرب، مثل سیبویه، مثل ابنجنّى- بالاتر است؛ یعنى اینجور تعبیر کردهاند که رتبهى ادبى ایشان بالاتر از این افراد است. این خیلى چیز مهمّى است؛ اینها را بایستى در کتابهاى ایشان جستجو کرد و آثارش و نشانههایش را پیدا کرد و تحقیق کرد. ۹۴/۸/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری
🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث
🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️سید مرتضی در فقه، در کلام، در ادب و در تفسیر متبحّر بودهاند. حدیث هم همینجور؛ خب در حدیث هم ایشان شاگرد حسینبنبابویه -برادر شیخ صدوق- بوده است؛ حالا چه مدّتى بوده و چقدر بوده، اینها را هم درست نمیدانیم؛ اینها بایست تحقیق بشود، روشن بشود، معلوم بشود. بالاخره یک مردى با این خصوصیّات، با این جامعیّت، در تاریخ ما وجود دارد؛ این را باید ما تحلیل کنیم، شخصیّت ایشان را تحلیل کنیم. حالا مثلاً فرض بفرمایید استاد ایشان، شیخ مفید هم عمدهى تبرّزش در کلام است -شیخ مفید متکلّم بزرگى است- ما ببینیم آراء کلامىِ سیّد مرتضی در شافى و بقیّهى کتابهایى که ایشان دارند، مثلاً چقدر متأثّر از آراء شیخ مفید است، چقدر مخالف با نظرات شیخ مفید است؛ مهم است که اینها را آدم بفهمد؛ یا در فقه مثلاً که خب ایشان در فقه هم شاگرد شیخ مفید است، ببینیم آثار فقهى ایشان و نظرات فقهى ایشان، در آنها بعضى از شَواذ هم هست -آراء شاذّه هم در فرمایشات ایشان هست- چقدر متأثّر از آراء شیخ مفید است؛ یعنی تحلیل شخصیّت سیّد مرتضی؛ این مهم است. البتّه تنقیح آثار ایشان و چاپ آثار ایشان هم در جاى خود حائز اهمّیّت است. ۹۴/۸/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه ربیع الاول سال ۴۳۶ قمری
🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر، محدث
🏳مرحوم سید مرتضی علم الهدی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر خدای نکرده ما روحانیون در تکلیف خود سستی کنیم و کوتاهی بخرج بدهیم، ایمان مردم به معنویت روحانیت سست خواهد شد؛ چون ما با توپ و تفنگ و این چیزها که پیش نبردیم؛ ما با اعتقادی که مردم به روحانیت داشتند، پیش بردیم. من یکوقت خدمت امام عرض کردم که در این انقلاب و در پیروزی آن، تمام ذخیره آبروی هزارسالهی روحانیت به کار آمد. اینطور نبود که فقط روحانیت نسل حاضر و شخص امام بزرگوار بهتنهایی این کار را کرده باشند. آن آبرویی که امام ما پیدا کرد، ناشی از هزار سال سابقه خوب علمای شیعه دربین مردم بود. شیخ طوسی و سیّد مرتضی و علمای بزرگ تا دورهی ما، هر کدام قطرهیی بر این ظرف آبرو و حیثیت روحانیت شیعه اضافه کردند. مجموع این آبرو به کار آمد، تا این انقلاب پیروز شد. ایشان این حرف را تصدیق فرمودند. اگر امروز خدای ناخواسته در رفتار شخصی خودمان چیزی مشاهده بشود که با آنچه مردم دربارهی ما گمان میبرند، منافات داشته باشد، به ایمان مردم ضربه خواهد خورد و در نتیجه پایه خواهد لرزید. لذا ما واقعاً موظفیم که بیش از همیشه، جهات الهی و شرعی و آن چیزهایی را که دستگاه روحانیت با آنها شناخته شده است؛ مثل آزادمنشی، بیاعتنایی به زخارف دنیا، ارتباط و اتصال به خدا، ورع و پرهیز از محارم، و توجه به علم - که مردم روحانیت را به علم شناختهاند - رعایت کنیم. اینها آن وظایف نوع اول است، که وظایف شخصی ماست؛ بایستی به اینها بپردازیم و به آن اهمیت بدهیم. ۷۰/۵/۳۰
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مردم از صلح امام حسن چیز زیادی نمیدانند؛ فقط چند تا کلمه شعاری میدانند؛ درحالیکه درباره این صلح کتاب نوشته شده و بحث و تحلیل شده است. من خودم چندین سال قبل از این، کتابی از شیخ راضی آل یاسین از بزرگان علمای عراق ترجمه کردم. ترجمه این کتاب در سال ۱۳۴۸ منتشر شده است؛ الان باید محتوای آن کهنه باشد. درباره امام حسن، ذهنها و فکرها باید حرف نو بگویند؛ اما همانها هم گفته نمیشود؛ اینها مایه تأسف است! ۷۰/۱۲/۱۳
‼️مرحوم شیخ راضی آل یاسین، در این کتاب صلح الحسن که من ۲۰سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است، ثابت میکند که اصلا برای امام حسن جا برای شهادت نبود. هر کشته شدنی که شهادت نیست؛ کشته شدنِ با شرایطی، شهادت است. آن شرایط، در آنجا نبود و اگر امام حسن در آن روز کشته میشدند، شهید نشده بودند. امکان نداشت که آن روز کسی بتواند در آن شرایط، حرکت مصلحت آمیزی انجام بدهد که کشته بشود و اسمش شهادت باشد و انتحار نکرده باشد. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️دربار صلح امام حسن حرفهاى زيادى زده شده، اما آنچه كه میخواهم عرض كنم، برخورد با مسئله صلح امام حسن از يك ديدگاه تازه است. چون اين حادثه يك مقطع تاريخى بسيار حساسى است كه اهميت حادثه را بيشتر از يك حادثه سياسى در طول تاريخ اسلام میکند، تاريخ اسلام پر است از حوادث گوناگون ـ حوادث زمان پيغمبر، حوادث بعد از پيغمبر، حوادث زمان اميرالمؤمنين، حوادث دوران زندگى ائمه و خلفاى بنىاميه و بنىعباس ـ تاريخ پُر از حوادث گوناگون لكن كمتر حادثهاى را ما داريم مثل اين حادثه اسلام يك تاريخى است حادثه صلح امام حسن ـ در تعيين كنندگى نسبت به كل تاريخ اسلام. يعنى شايد مثل اين حادثه، يكى دو تا حادثه ديگر را بنده سراغ دارم در تاريخ اسلام كه تأثير تعيين كنندهاى داشته در كل جريان حركت اسلام و تاريخ اسلام در طول قرنهاى متمادى. حادثه، بسيار حادثة مهمى است از اين نظر. خلاصه، اين حادثه عبارت است از تبديل جريان خلافت اسلامى به سلطنت. این جمله، خيلى پرمغز و پربار است اگر ما در آن تأمل كنيم ۶۸/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️علت صلح امام حسن افشای خط نفاق بود! ۵۹/۵/۶
‼️من مکرر درباره صلح امام حسن صحبت کردهام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار دادهام. دوران امام مجتبی و صلح آن بزرگوار با معاویه، حادثه سرنوشت ساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم! ۶۹/۱/۲۲
‼️مهارت دیپلماتیک یعنی استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار، معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن نمونه تاریخی پرشکوهترین نرمش قهرمانانه به شمار میرود؛ در نرمش قهرمانانه اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست میخورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک میشاند! ۹۳/۵/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۴
💠رهبرانقلاب:
‼️امام مجتبی شجاعترین چهره تاریخ اسلام است، حتی از پدرش علی و برادرش حسین شجاعتر است چراکه حاضر شد نام و محبوبیت خود درمیان دوستان را فدای اسلام کند، منازعه بین امام حسن و معاویه، منازعه دو مدعی حکومت نبود، منازعه دو تفکر، دو ایدئولوژی، منازعه دو تفکر انقلابی و ارتجاعی بود، مبارزه بین توحید و شرک، کفر و ایمان، لذا وقتی این چهره تقابل میان اینها را شناختیم، میفهمیم که این نزاع فقط در سال۴۰هجری نبود بلکه بیش از نیم قرن عقبه دارد و از دوران تقابل پیامبر با ابوسفیان آغاز شده بود، لذا کسانیکه به امام اعتراض کرده و میکنند ریشه این مبارزه تاریخی را نمیدانند، اگر صلح امام مجتبى نبود، واقعهى کربلا هم نبود، اگر واقعه کربلا نبود تمام نهضتها و انقلابهای اسلامی نبود، وقایعِ تاریخِ پُرافتخارِ دودمانِ هاشمى در طول حکومت بنىامیّه و بنىعبّاس نبود و خدا میداند اگر این انقلابها و خیزشها بواسطه صلح امام حسن نبود، امروز اسلام نبود و اگر بود، اسلام معاویه بود، و اسلام اگر پیامبری داشت، آن پیامبر بنام معاویه شناخته میشد! ۵۱/۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۵
💠رهبرانقلاب
‼️صلح امام حسن يك مكر الهى بود. یعنی اگر حضرت میجنگيد و در اين جنگ كشته میشد كه به احتمال قوى به دست اصحاب خودش کشته میشد، معاويه میگفت من نكشتم، اصحاب خودش كشتند. به عزادارى هم میپرداخت و بعد تمام اصحاب اميرالمؤمنين را تار و مار میكرد. يعنى، ديگر چيزى به نام تشيع باقى نمیماند تا عدهاى در كوفه پيدا شوند و بعد از امام حسن، امام حسین را دعوت كنند. اصلا چيزى باقى نمیماند. ۷۹/۳/۱۳
‼️اگر امام مجتبی این صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشىِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد. وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن غلبه پیدا کند. همه عوامل، در جهت عکس غلبه امام مجتبی بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهرهی او در اسلام، چهرهیی نبود که نتوانند موجه نشان بدهند. اگر امام حسن صلح نمیکرد، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini