🗓۱۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳استعفای دولت موقت بازرگان
🏳درپی تسخیر سفارت آمریکا/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران پیروزی این ملت، امریکا به زاویه رانده شده است؛ اما اینجا هم دستگاه جاسوسی امریکا از تلاش باز نمیماند و امام را دچار سوءظن شدید نسبت به سفارت امریکا میکند و جوانانی از میان دانشجویان، از راهپیمایی روز سیزدهم آبان استفاده و سفارت امریکا را تسخیر میکنند. جوانان دانشجو به آن جا رفتند و اسناد و مدارک را جمعآوری کردند و دهها جلد کتاب - در حدود هفتاد جلد- منتشر نمودند که این کتابها نشاندهنده ارتباط سفارت امریکا با عناصر وابسته خودشان در داخل کشور ما - بعضی مربوط به قبل از انقلاب، بعضی هم مربوط به بعد از انقلاب - بود. بعضی از آنها حتی در دولت موقّتِ آن روز انقلاب هم منصب و مقام داشتند؛ یعنی امریکاییها دست بر نداشته بودند! ۷۸/۸/۱۲
‼️دشمنان کوشش میکنند کسانی بیایند سرِکار و زمام قدرت را بهدست بگیرند که حدّاقلِ مقدار ممکن از آن منافع آنها کم بشود. من تصوّر میکنم علّت اینکه آمریکاییها در اوایل انقلاب، بشدّت به انقلاب ما نتاختند، وجود دولت موقّت بود؛ اینها به دولت موقّت امیدوار بودند؛ این منّت را دولت موقّت و آقایانی که آنجا بودند، بر سرِ ما دارد! اینها آمریکاییها را به طمع انداختند و آنها احساس کردند که خب، مثل اینکه بنا است این جریان تندِ حادِّ بسیار پُرشور -که هم ملّت را داشت، هم شعارهای قویای داشت- تبدیل بشود به یک جریان ملایم و متمایل به آنها؛ واقعاً هم این آقایان به آمریکا متمایل بودند؛ حالا هرچه میخواهند بگویند، بگویند! ۶۷/۴/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳استعفای دولت موقت بازرگان
🏳درپی تسخیر سفارت آمریکا/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه بعضیها بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شود خیانت است. اگرچنانچه نظام اسلامی دنبال علم و فنّاوری برود، دنبال مذاکرهی سیاسی برود، دنبال کارهای اقتصادی برود امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، هر بیسَروپایی و هر دولت فزرتی کذائی او را تهدید میکند، وقتی این موشکهای سپاه با این دقّت و با این زیبایی آزمایش میشود، خیلی از ملّتهای آزادیخواهِ دُوروبَر ما که دلشان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال میشوند. وقتی اینها انجام میگیرد، ما بیاییم اینها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال بهروز کردن خود است، بعد ما اینجا سادهلوحانه خودمان را عقب بکشیم مثل اوّل انقلاب که همین اف۱۴ ما را میخواستند بفروشند و میخواستند پس بدهند و بنده نگذاشتم. من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف۱۴ که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، مصاحبه کردیم جرئت نکردند این کار را بکنند؛ چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد و حمله کردند به ما و معلوم شد که ما چقدر احتیاج داریم به همین وسایلی که داریم؛ امروز هم بعضیها همین آهنگ را پیش گرفتهاند که موشک چیست، روزگار روزگار موشک نیست! پس روزگارِ چیست آقا؟ امروز روزگارِ همهچیز است! ۹۵/۱/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳استعفای دولت موقت بازرگان
🏳درپی تسخیر سفارت آمریکا/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. واژهی «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود. امتداد معرفتی و عملی این تعبیر شیطان بزرگ خیلی زیاد است. وقتی شما یک کسی را، یک دستگاهی را شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار شما در مقابل او چگونه باشد، باید احساسات شما نسبت به او چگونه باشد؛ امام تا روز آخر، نسبت به آمریکا همین احساس را داشت؛ عنوان شیطان بزرگ را، هم به کار میبرد، هم از بن دندان اعتقاد به این معنا داشت. در مقابل از اوّل انقلاب کسانی بودند که توجّه نمیکردند که آمریکا عقبهی تغذیهکنندهی رژیم طاغوتی است که بهوسیلهی ملّت ایران برافتاد. ملّت ایران رژیم طاغوت را ساقط کردند، امّا کسانی بودند آن روز که با حضور آمریکاییها، با فعّالیّت آنها - حتّی فعّالیّت برخی از نهادهای آمریکایی - در داخل کشور موافق بودند! اختلاف عمدهی دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ ما از نزدیک میدیدیم. آنها توجّه نمیکردند که آمریکا تغذیهکنندهی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیهکننده هنوز باقی است، فعّال است، اگر به او میدان داده شود، مجال داده شود، دوباره مشغول خواهد شد و ضربه خواهد زد و نقاط ضعف را جستجو خواهد کرد و از آن نقاط ضعف وارد خواهد شد؛ این را توجّه نمیکردند. امام این را میدید، لذا موضعگیری امام در زمینهی مسئلهی لانهی جاسوسی ناشی از همین نگاه و همین دیدگاه بود. ۹۴/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳استعفای دولت موقت بازرگان
🏳درپی تسخیر سفارت آمریکا/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️علت و دلیل اصلی مخالفت با جمهوری اسلامی این است که این جمهوری اسلامی در خظ اسلام است. اگر چنانچه علی رغم شعار مردم، علی رغم ایمان مردم، علی رغم حرکت اصلی مردم، جمعی در رأس کار بودند که این را بر میگرداندند به طرف کم ایمانی یا بی ایمانی و به طرف رقیق کردن ایمان مردم یا رقیق کردن مایه های حکم الهی در این جمهوری، یقینا دشمنها این قدر با آن مخالفت نمیکردند؛ اگر آن لیبرال ها و
ملی گراهایی که به اسلام اعتقادی نداشتند سر کار بودند و این جامعه را به طرف کم ایمانی یا بی ایمانی سوق میدادند، مطمئن باشید محاصره اقتصادی و آن معارضه های شدید وجود نمیداشت؛ اگر در رأس این جامعه به جای امام کسی میبود که اعتقادی به اسلام نداشت یا اگر هم اعتقادی به اسلام داشت، معتقد به این نبود که این مردم باید با حکم اسلامی زندگی بکنند، مطمئن باشید که این همه دردسر برای این انقلاب و برای این جمهوری به وجود نمی آمد. ملاک آنها مخالفت با ایمان است! ۶۱/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ آبان ماه سال ۱۳۵۸ شمسی
🏳استعفای دولت موقت بازرگان
🏳درپی تسخیر سفارت آمریکا
📲۱۱ پست درکانال قرار گرفت!
⚠️توجه؛
📌مطالعه مطالب از تصویرپیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۱
💠رهبرانقلاب
‼️حسینبنعلی علیهالسّلام، کاری کرد که در همه دورانهای حکومت طواغیت، کسانی پیدا شدند و با اینکه از دوران صدراسلام دورتر بودند، ارادهشان از دوران امامحسنمجتبی علیهالسّلام، برای مبارزه با دستگاه ظلم و فساد بیشتر بود. همه هم سرکوب شدند. از قضیه قیام مردم مدینه که به «حَرّه» معروف است، شروع کنید تا قضایای بعدی و قضایای توّابین و مختار، تا دوران بنیامیّه و بنیعبّاس، مرتّب در داخل ملتها قیام بهوجود آمد. این قیامها را چه کسی بهوجود آورد؟ حسینبنعلی علیهالسّلام. اگر امام حسین علیهالسّلام قیام نمیکرد، آیا روحیه تنبلی و گریز از مسؤولیت تبدیل به روحیه ظلم ستیزی و مسؤولیتپذیری میشد؟ چرا میگوییم روحیه مسؤولیتپذیری مرده بود؟ به دلیل اینکه امام حسین علیهالسلام، از مدینه که مرکز بزرگزادگانِ اسلام بود، به مکه رفت. فرزند عباس، فرزند زبیر، فرزند عمر، فرزند خلفای صدراسلام، همه اینها در مدینه جمع بودند و هیچکس حاضر نشد در آن قیام خونین و تاریخی، به امام حسین علیه السلام کمک کند. ۷۱/۱۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اوّلین نهضتى که بعد از عاشوراى حسینى از طرف شیعیان به وجود آمد، نهضت توّابین بود. اینها آمدند در آن مرقد پاک دور هم جمع شدند و مبلغ زیادى اشک ریختند. بعضى خیال میکنند این گریه وسیلهى عقدهگشایى است؛ بله، گریه وسیلهى عقدهگشایى است، درصورتىکه با فکر همراه نباشد. اگر گریه را و اشک ریختن را فقط احساسات هدایت بکند، همین است که گفتهاند، امّا اگر فکر و اندیشه به انسان اشکى بدهد و چشم انسان قطرهى اشکى بچکاند، این مثل همان آب کبابى است که آتش را تیزتر و تندتر میکند؛ این عقده نیست، سلاح است؛ لذاست که گریه جزو کارهاى معمولى شیعیان صدر اوّل است که همهی آنها در راه ستیزهگرى بودند، توّابین آمدند اینجا مبالغ زیادی گریه کردند؛ هرچه بخواهید. گمانم گفتهام یک شبانهروز یا دو شبانهروز اشک ریختند و بعد از این گریهها بود که دست به دست هم دادند، تصمیم گرفتند که بروند تا جانشان را در راه خدا بدهند و تا کشته نشدهاند، دست از جنگ برندارند و از این جنگ زنده برنگردند؛ همین هم شد. مردمان بزرگی؛ سلیمانبنصرد خزاعى -صحابى امیرالمؤمنین، حوارى امام حسن- و امثال اینها رفتند و آنجا جان دادند و کشته شدند؛ شروعش از کربلا بود؛ ببینید این چه حقیقت جلوهدار و جلوهگرى بوده در آن روزگار! ۵۲/۱۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۳
💠رهبرانقلاب
‼️زبدگان اصحاب امام حسین در ماجرای عاشورا یا در ماجرای توابین به شهادت رسیدند! ۵۹/۹/۱۴
‼️حادثه کربلا اولین هیجانی که به وجود آورد، با حرکت تند کوبنده ای بود که به اسم حرکت توابین در تاریخ شناخته میشود؛ یعنی عده ای بودند که در این حادثه نقشی هم نداشتند و تقصیری در آن حادثه نكرده بودند، اما چون در مقدمات این حادثه بی توجهی و خونسردی نشان داده بودند، احساس گناه میكردند و توبه کردند و این توبه را با شدیدترین و دشوارترین شكلی نشان دادند؛ یعنی همه رفتند و جنگیدند تا به شهادت رسید! ۶۳/۳/۲۸
‼️مرحوم شهید آیةاللَّه قاضی یک نوشتهی مفصلی درباره اربعین دارد، این است که وقتی زینب کبری و مجموعهی اهل بیت وارد کربلا شدند، عطیهی عوفی و جناب جابر بن عبداللَّه و رجالی از بنی هاشم در آنجا حضور داشتند. اربعین نشانه و نمونهای از تحقق آن هدفی است که با شهادتها باید تحقق پیدا میکرد؛ یعنی گسترش این فکر و جرئت دادن به مردم. از همین جا بود که ماجرای توابین به وجود آمد؛ اگر چه ماجرای توابین سرکوب شد؛ اما بعد با فاصلهی کوتاهی ماجرای قیام مختار و بقیهی آن دلاوران کوفه اتفاق افتاد و نتیجهی در هم پیچیده شدن دودمان بنیامیهی ظالم و خبیث بر اثر همین شد. ۸۷/۱۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۴
💠رهبرانقلاب
‼️واقعه توابین، مبارزات طولانی بنی هاشم و بني الحسن و نهضت بنی عباس علیه بنی امیه، گوشه هایی از تأثیر بنیادین عاشورا در تاریخ هستند! ۷۴/۳/۳
‼️بعد از ماجرای شهادت امام حسین، آن سازماندهی تشکیلات ۲۰ساله امام حسن و امام حسین، قیام توابین و مختار و قیامهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد، که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین برود! ۶۵/۳/۴
‼️صاحب کتاب "جهادالشيعة" (سمیرة مختار اللیثی) که یک نویسنده غیر شیعی است و نسبت به امام سجاد و شیعه نظرات واقع بینانه ای ندارد، اما یک حقیقت را درک کرده و آن این است که میگوید: گروه شیعیان پس از شهادت حسین بن علی به صورت تشکیلات منظمی در آمدند که روابط سیاسی و اعتقادات دینی، آنها را به یکدیگر پیوند میداد و دارای اجتماعاتی بودند و دارای رهبرانی بودند و آنگاه دارای نیروهای نظامی بودند و جماعت توابین، نخستین مظهر این هست. ۶۱/۴/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵الف
💠رهبرانقلاب
‼️وقتشناسی و اقدام بهنگام، این دو عنصر خیلی مهم است. در همهی حوادث شخصی و اجتماعی، این دو عنصر خیلی مهم است که اگر وقت را، موقع را بشناسیم، و بعد هم که شناختیم و فهمیدیم که وقت عمل است، آن عمل را بموقع و بهنگام انجام بدهیم، این موفّقیّت پیش خواهد آمد. اگر چنانچه این وقتشناسی نباشد، از اقتضای وقت غفلت بشود یا حرکت مقتضی بهنگام انجام نگیرد، آنوقت هر حرکتی که انجام بگیرد، بیفایده خواهد بود. نمونهاش در تاریخ توّابین هستند؛ توّابین آن جماعتی بودند که بعد از آنکه حادثهی کربلا اتّفاق افتاد و امام حسینِ عزیزِ دل پیغمبر با آن وضع به شهادت رسید و آنهمه حادثه اتّفاق افتاد، اینها به جوشش آمدند که عجب، ما نشستهایم؟ بلند شدند قیام کردند -عدّهی زیادی هم بودند- رفتند، حکومت هم با اینها مقابل شد، همهی آنها هم کشته شدند، شهید شدند، امّا آیا اثر کار ۱۰۰نفر از توابین به قدر اثر کار آن غلامِ سیاهی است که در کربلا شهید شد، بود!؟ خیر، چون کار را به وقت خودش انجام ندادند. اگر شماها میخواستید دفاع کنید از امام حسین، از پیغمبر، از حریم ولایت، از حرکت حق در مقابل باطلِ یزیدی، روز عاشورا باید کاری میکردید؛ وقت را از دست دادید! این تاریخ است؛ در تاریخ نمونههای اینجوری فراوان داریم. ۹۷/۱۱/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵ب
💠رهبرانقلاب
‼️یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات میدهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطهی گمراهی میغلتاند، چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما اینجا، اشتباه کردند. البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفّارهی اشتباهشان داده شد. دربارهی آنها بحثی نیست و اسمشان را هم نمیآوریم. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزو توّابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین علیهالسّلام کشته شد؛ وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت؛ وقتی فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگر چه فایده؟! لذاست که در تاریخ، عدّهی توّابین، چندین برابر عدّهی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! بهخاطر اینکه در وقت خود نیامدند. کار را در لحظهی خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند. ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵ج
💠رهبرانقلاب
‼️فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد؛ بهترین وقت انجام فریضه هم اوّل وقت است. خب، بعضی اصلاً فریضه را انجام نمیدهند، میگویند بیخیال؛ بعضی انجام میدهند امّا با تأخیر؛ بعضی میگذارند وقت که گذشت انجام میدهند، مثل توّابین؛ توّابین آنوقتی که باید میآمدند، نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. ۹۵/۱۰/۱۹
‼️نیازلحظه را باید شناخت، کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، نکردند، اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ شناخت لحظه و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است! ۸۸/۱٠/٢٩
‼️همیشه مهم آن است که کسی در لحظهی نیاز، در آنجایی که به او احتیاج است، حاضر باشد. بعضیها کاری را که باید انجام دهند، به وقت انجام نمیدهند؛ هر وقت دیگر که انجام دهند، آن نتیجه را نخواهد داد. فرق بین شهدای کربلا و توّابین همین است. شهدای کربلا هم شهید شدند، توّابین هم شهید شدند. فاصلهی زمانی بین آنها هم خیلی زیاد نبود؛ اما شهدای کربلا در عرش انسانیت قرار دارند، شهدای توّابین نه؛ مقامشان با آنها خیلی فرق دارد. چرا؟ چون شهدای کربلا به ندای حسین بن علی علیهالسّلام در وقتِ خود پاسخ دادند؛ ولی توّابین به ندای آن حضرت، بعد از گذشتن وقت پاسخ دادند. فرقش این است. ۷۸/۶/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ ماه نوامبر سال ۱۹۸۱میلادی
🏳فوت فیلسوف و مورخ آمریکایی
🏳مولف لذات فلسفه، ویل دورانت
💠رهبرانقلاب
‼️یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است. فرض کنید این کار دربارهی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد. اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم ۹۱/۱۱/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ آبان ماه سال ۱۳۴۳ش
🏳آغاز تالیف کتاب تحریر الوسیله
🏳توسط امام، اوایل تبعید در ترکیه
💠امام خمینی
‼️و چون به بورسای ترکیه تبعید شدم و درآنجا فارغ البال بودم درصدد برآمدم تعلیقهای بر وسیلةالنجاة بنویسم بنام تحریرالوسیله، از خداوند امید توفیق دارم و از خوانندگان دعای خیر خواهانم که این بلاها از سرزمین مسلمین به ویژه ایران رفع شود و این فقیر عاقبتی نیکو یابد! تحریرالوسیله ط/۱
💠رهبرانقلاب
‼️امام راحل، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول بود! ۷۸/۳/۱۴
‼️به اعتقاد بنده امام از همه فقهای درجه یک زمانش اعلم بود! ۷۳/۳/۴
‼️امام اعلم فقهای زمان بود، اینرا کسی میگوید که پای درس تمام فقهای زمان نشسته و نظرات و درسهایشان را دیده لذا اعتقاد بنده اینستکه امام اعلم و افقه فقهای زمان است! ۶۰/۹/۲۹
‼️در حوزه هیچ متکلّم و فیلسوف یا فقیهی از اینکه یک نظر مسلّم قبل از خود را بهکلی ابطال کند، ابایی ندارد چون چنین چیزی اصلا در حوزه گفته نمیشود. این سنت حوزه است که نظرات گذشتگان را مطرح کنند. شما به تقریرات امام که در بعضی از بخشها، چاپ شده است، نگاه کنید، در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد کرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشتهاند. آن وقت محشّی که شاگرد امام و تقریرنویس است، در موارد متعدّدی حاشیه زده و به امام اشکال کرده که این فرمایش ایشان درست نیست و همان حرفِ مثلاً صاحب مبنای قبلی درست است. نه صاحبِ مبنای قبلی در نظر کسی کوچک میشود، نه کسی به امام اعتراض میکند و نه کسی به محشّی که شاگرد امام است، اعتراض میکند. این طبیعت حوزه است. ۸۱/۱۱/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ آبان ماه سال ۱۳۷۶ش
🏳فوت مترجم، داستاننویس
🏳سید محمدعلی جمال زاده
💠رهبرانقلاب
‼️اشکال کار این است که متأسفانه «نقد» انجام نمیگیرد. اگر نقد حقیقتاً انجام بگیرد و نقاد بیرودربایستی کار «نقد» را انجام دهد، سطح کارهای فرهنگی ارتقاء پیدا میکند. شما باید آدمهایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند؛ این کار نباید همهی برنامهی شما را فرا بگیرد؛ باید بخشی از برنامه را بگیرد. شما خیال میکنید که شخصیت قاآنی از شخصیت جمالزاده خیلی بهتر بوده است؟ قاآنی، الدنگ زمان خودش بوده؛ اما جمالزاده بندهی خدا پیرمردی است که دارد نان خدا را میخورد و نفس میکشد! نه، محدودیتهای شما اینها نیست؛ شما محدودیتهای دیگری دارید. شما اگر محدودیتهای طبیعی نداشته باشید، اینها مشکلی نیست. اگر نقد میکنید، نقدِ خوب بکنید؛ اگر شعر میخوانید، شعرِ خوب بخوانید، مشکل این است که نقد، درست انجام نمیگیرد. من حقیقتاً گاهی از اینکه چرا ما در بخشهای حساس ادبیاتی خودمان - که مظهر ادب است - نمیتوانیم آن کار ادبیِ قوی را ارائه بکنیم، جوش میخورم! ۷۰/۱۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ آبان ماه سال ۱۳۶۶ شمسی
🏳اولیننمایشگاهبینالمللیکتابتهران
🏳درپی ابتکار رئیسجمهور خامنه ای
💠رهبرانقلاب:
‼️دین و دنیای بشر به برکت کتاب تأمین میشود! ۷۴/۶/۲۱
‼️برای یک ملت خسارت بزرگی است که با کتاب مأنوس نباشد و برای یکفرد توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس باشد! ۱۳۷۲/۱۰/۴
‼️امروز کتابخوانی و علمآموزی نه تنها یک وظیفهی ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند! ۷۲/۱۰/۴
‼️من هر وقت به یاد وضع کتابخوانی در جامعه میافتم قلبا غمگین میشوم، امروز کتابخوانی یک واجب دینی است، ازبس درباره مسئله مهم کتابخوانی گفتهام حقیقتا میترسم گفتارم لغو باشد، نمیدانم این تکرارها اثر کرده یا نه!؟ ۷۵/۷/۳۰
‼️نمایشگاه کتاب از پدیدههای پرفایده نظام جمهوری اسلامی است چراکه چنین چیزی پیش از این در کشور سابقه نداشته است! ۷۲/۲/۲۱
‼️توقع من اینستکه در طول ۳۶۵روز سال هروز به اندازه نمایشگاه کتاب، فروش و استقبال از کتاب بشود! ۷۵/۲/۲۲
📸رئیس جمهور خامنه ای در اولین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۴ آبانماه ۱۳۶۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ آبان ماه سال ۱۳۶۳
🏳آغاز تفسیر سوره ملک
🏳توسط استاد خامنهای
💠استادخامنهای
‼️دربارهی این جزء بیستونهم از قرآن کریم قبلاً گفتیم که سُوَر در این جزء بر خلاف جزء قبل مکّی هستند. در جزء بیستوهشتم (سور مجادله، ممتحنه، تغابن) که قبلاً تفسیر کردیم، همهی سورهها مدنی بودند و در این جزء همهی سورهها مکی هستند جز سورهی «هل اتی» یا آیاتی از سورهی «هل اتی». و گفتیم که سورههای مکی دارای چه آهنگی و چه مضمونی و چه انگیزهای کلاً هستند. این را مفصلاً شرح دادم. به طور خلاصه برای اینکه وارد موضوع این سوره بتوانیم بشویم، اشاره میکنم که سورههای مکی که در مکه نازل شدند رسالتشان به طور عمده عبارت از این است که بینش و تفکر محدود انسان مشرک و کافر را تبدیل کنند به یک بینش وسیع، به یک آگاهی عظیم و همهجانبه از انسان و جهان. سورهی مُلک، که همین سورهی تبارک باشد که ما داریم معنا میکنیم برای شما، این مظهر کامل یک چنین احساسی است. در اول این سوره چند قلم درشت از آن چیزهایی که در چشم بنیآدم موجب عظمت هست، آنها را به خدا نسبت میدهد. یکیاش منشأ خیرات و برکات بودن است. طبیعت آدم این است که اگر چنانچه از کسی خیری و برکتی میرسد، او را بزرگ میشمارد. آدمهای بخشنده که بذل و بخشش دارند، پول میدهند، به افراد کمک میکنند، همیشه در چشم انسانها یک عظمتی دارند. آن کسی که یک جوی آبی جاری میکند، یک قناتی حفر میکند، یک چشمهای باز میکند، برکات و خیراتی را به مردم میرساند، این در چشم مردم همیشه مظهر یک عظمتی است؛ یک عظمت معنوی! ۶۳/۸/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ آبان ماه سال ۱۳۲۸ شمسی
🏴شهادت اولین شهید فدائیان اسلام
🏴عامل هلاکت چند خائن از جمله
🏴روحانیمنحرفومبدع دین پاکدینی
🏴سوزانندهقرآنوکتباسلامیوعرفانی
🏴هتاک به اسلام و قرآن و اهلبیت
🏴حامی پهلوی، سید احمد کسروی
🏴ونیز عامل تقلبدرانتخاباتمجلس
🏴وزیر دربارپهلوی، عبدالحسین هژیر؛
🏴شهید مظلوم، سید حسین امامی
💠رهبرانقلاب
‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
🏳مزار شهید سید حسین امامی، آرامستان ابن بابویه، مقابل حرم شیخ صدوق
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴
🏳انتخاب آیةالله منتظری
🏳به عنوان قائم مقام رهبری
🏳توسط مجلس خبرگان رهبری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در جلسه مجلس خبرگان، من احساس کردم که جمعی در صددند مسئلهی رهبری بعد از امام را با غوغاسالاری تمام کنند. ممکن هم بود آن شخص به نظر آنها همان آقای منتظری باشد امّا دوست میداشتند که این کار تحت ضابطه نیاید بلکه با هیاهو و هایوهوی یک نفر را بگذارند، بعد هم با تبلیغات، قضیّه را تمام کنند. من خوفم این بود. بنابراین میخواستم این قضیه به شکل قانونی و منضبط تحقّق پیدا کند تا اینکه جایی برای غوغاسالاری نباشد. چیزی که من را در این احساس بیشتر دچار سوءظن میکرد این بود که بعضی از کسانی که در جلسه با این قضیّه مخالفت کردند جزو کسانی بودند که آن روز معروف بودند به جریان چپ. میدانید دیگر، سال ۶۳ و ۶۴ بعضی از اینها، افراد خیلی تند فعّالِ تبلیغاتچی بودند. جماعت خیلی فعّالی بودند، ازلحاظ تبلیغات هم خیلی تبلیغات میکردند و فعّالیّتهای زیادی میکردند و هیاهو زیاد داشتند. چند نفر از اینها که دو نفرشان الان یادم است -البتّه اسم نمیآورم- با اینکه این کار در مجلس خبرگان انجام بگیرد در جلسه مخالفت میکردند که به احتمال زیاد در صورتجلسات منعکس است. لذا بود که در این قضیّه خیلی اصرار ورزیدم که ما باید این کار را با ضابطه تمام کنیم. کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴
🏳انتخاب آیةالله منتظری
🏳به عنوان قائم مقام رهبری
🏳توسط مجلس خبرگان رهبری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از اوایل انقلاب ما سعیمان بر این بود که برای آیتالله منتظری یک تمیّز و تشخّصی را هم فرض کنیم، هم تحقّق ببخشیم. بعضیهای دیگر هم این را که ماها در این فکر هستیم احساس کرده بودند. یک عدّه هم ناراحت بودند. من یادم است در یک جلسهی شورای انقلاب یکی از همین آقایان عضو نهضت آزادی که جزو شورای انقلاب بود، رو کرد به من و بعضی دیگر و گفت: «آقای خمینی نوکرش هم هستیم، امّا اگر شما بخواهید بعد از آقای خمینی، منتظری، پُنتظری، بگذارید، ما قبول نمیکنیمها!» این مربوط به آن اوایل است که هنوز شورای انقلاب بود و ماها عضو شورای انقلاب بودیم. یعنی افراد حس میکردند که ماها روی آقای منتظری یک حساب ویژهای باز کردهایم. البتّه این به معنای این نبود که آقای منتظری برای این کار یک شخصیّت کامل و تمامعیار بود؛ نه، ضعفهای آقای منتظری را ماها بیش از دیگران میدانستیم و فاصلهی بین ایشان و امام را ماها میدانستیم. کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴
🏳انتخاب آیةالله منتظری
🏳به عنوان قائم مقام رهبری
🏳توسط مجلس خبرگان رهبری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️آقای منتظری همان وقتی که اسم قائم مقام رهبری را هم نداشت، در همان کارهایی که از شئون امام و شئون رهبری است، خودسرانه دخالت میکرد؛ در دادگاهها دخالت میکرد، در دانشگاهها دخالت میکرد، نماینده میگذاشت، امام جمعه میگذاشت، برمیداشت، خیلی کارها میکرد دیگر. طبعاً بعد از قضیّهی جانشینی رهبری در آینده، این کارها از طرف ایشان یا شاید تعبیر درستتر این است که بگوییم از طرف آن تشکیلاتی که پشت سر ایشان بود و بیت ایشان، بیشتر و قویتر شد. لذا عملاً ایشان شد قائم مقام رهبری، یعنی منصب گرفت. در آن اوقاتی که یک مقدار اختلافاتی بر سر مسائل دولت بین مسئولین کشور و ایشان پیش آمده بود، گاهی هم بین ماها همین مطرح میشد که آخر ایشان به عنوان قائم مقام دارد عمل میکند با چه موضع قانونی؟! لکن روی این مسئله حسّاس نبودیم، چون فکر میکردیم که بالاخره اینها کارهایی است که در آینده در اختیار ایشان خواهد بود. قبلاً هم که ایشان از این کارها مقداری میکرده، حالا هم ادامهی آن است. لذا خیلی حسّاس نبودیم. کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴
🏳انتخاب آیةالله منتظری
🏳به عنوان قائم مقام رهبری
🏳توسط مجلس خبرگان رهبری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ماها اصلاً فکر نمیکردیم که امام با این قضیّه مخالف باشد. ما خیلی بعدها -نه اینکه همان وقت هم بلافاصله- شنیدیم که امام مخالف بودهاند. قضیّهی آقای محمّدی گیلانی و ملاقاتش با امام و پیغام به آقای هاشمی رفسنجانی را من سالها بعد شنیدم. اصلاً گمان نمیکردیم امام با این قضیّه مخالفتی داشته باشد. فکر میکردیم این چیزی است که حتماً امام با آن موافق است. شاید اگر کسی آن وقت میگفت امام مخالف است، ردّش میکردیم که چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظر ما این کار کاملاً یک کار درست، یک پیشبینی منطقی برای آینده بود. علت اینکه آقای محمّدی گیلانی از امام سؤال میکند این بود که خودش با این قضیّه موافق نبود. این را ما در سالهای بعد از رحلت امام فهمیدیم. این را آقای محمّدی گیلانی به خود من یک وقت گفت. مضمون حرف ایشان این بود که من آقای منتظری را اصلاً در قوارهی رهبری نمیدیدم. بعد ایشان خاطرهای نقل کرد که روزی با آقای منتظری سر یک قضیّهای صحبتی میشود. آقای منتظری حرفی میزند که میگفت من اصلاً مبهوت ماندم که این حرف چطور از دهان یک آدم مسنّ عاقل فاضلی ممکن است دربیاید. میگفت حیرت کردم. لذا ایشان میگفت من اصلاً آقای منتظری را در این قوارهها نمیدانستم. البتّه آقای منتظری فاضل است اما شخصیّت ایشان با شخصیّت رهبری متناسب نیست. معلوم میشود این در آن وقت در ذهن ایشان بوده. علّت این هم که به امام مراجعه میکند همین نقطه بوده! کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴
🏳انتخاب آیةالله منتظری
🏳به عنوان قائم مقام رهبری
🏳توسط مجلس خبرگان رهبری/۵
🔷آیةالله محمدی گیلانی
‼️یکروز قبل از مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری بنده به امام عرض کردم فردا قرار است موضوع قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شود، لطفا به آقای هاشمی رفسنجانی بگویید این موضوع مطرح نشود. من به آقای منتظری ارادت دارم؛ خدمتشان درس خواندهام و ایشان را عابد و زاهد میدانم اما از عهده این کار بر نمیاید. امام گلههای سوزانی از آقای منتظری آغاز کرد و فرمود احمد نیست؛ به آقای هاشمی بگویید بعد از ظهر من ایشان را ببینم. رفتم خدمت آقای هاشمی گفتم: صبح، خدمت امام رسیدم. فرمودند به آقای هاشمی بگویید که من ایشان را ببینم. اما فردای آن روز آقای هاشمی موضوع قائم مقامی آقای منتظری را در مجلس خبرگان مطرح کرد. پس از آن ماجرا، روزی آقای هاشمی در حضور جمعی گفت: من بعد از ظهر رفتم خدمت امام. امام فرمود موضوع قائم مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن. گفتم: چرا؟ ما در اجلاسیه قبل گفتهایم که ایشان را بعنوان قائم مقام مطرح کنیم. فرمود نه! یکی از دوستان آمده و چنین گفته. گفتم نمیشود، ما اعلام کردهایم! کتاب سنجه انصاف ص۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ ماه ربیع الثانی سال ۱۷۳ق
🏳ولادت مجتهد محدث مجاهد
🏳سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیت جناب عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم شیخ نجاشی میگوید ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد، با این حساب ایشان در حدود ۱۷۰ سال قبل از تألیف نهجالبلاغه خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمی است، هیچ بعید نیست که سید رضی از نوشتهی ایشان استفاده کرده باشد.
از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادیشان با حال اختفا و فرار، به ری آمده بودند. شیخ نجاشی میگوید: «حاربا من السلطان» ایشان از دست خلیفهی عباسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد. چون ری مرکز و محل تجمع شیعیان بود، ایشان اینجا را مأمن خوبی برای خودشان یافتند. شیعه و محدّث زیاد بودهاند -هم در مدینه، هم در عراق- اما همهی اینها مجبور نبودهاند از دست خلیفه بگریزند، این مبارز بودن ایشان را نشان میدهد، بنابراین هم شخصیت جهادیست، هم شخصیت علمیست و هم محدّث است. علیایحال جناب عبدالعظیم، مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمیدانند! تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و زهد و تقوا است. ایشان صائمالنهار و قائماللّیل بودهاند. در حالات ایشان نوشتهاند در مدتی که در ری زندگی میکردند همهی روزها را روزه میگرفتند و همهی شبها را مشغول عبادت بودهاند. اینها حقّاً و انصافاً چیزهای خیلی مهمی است. ۸۲/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ ربیع الثانی ۶۷۵ق
🏳درگذشت حکیم، منجم
🏳نجمالدین، کاتبی قزوینی
💠رهبرانقلاب
‼️جریان علمی در کشور ما، در دورانی که در غرب و در اروپا خبری نبوده شکوفاییهایی داشته. در قرن هفتم هجری یعنی قرن سیزده و چهارده میلادی، شما ببینید در اروپا چه خبر بوده؟ چه کسانی بودند؟ یعنی در اروپا، نور علم تابیده نشده بود؛ آن وقت شخصیّتهای برجستهای در اینجا از قبیل خواجه نصیر و کاتبی -که یکی از اساتید او هم کاتبی است؛ کاتبی قزوینی، فیلسوف برجستهی بزرگ- و دیگران و همچنین امثال قطب شیرازی، در آن وقت هستند. ۹۱/۹/۱۳
‼️علامه حلی (رضوان الله علیه)، که هم فقیه است، هم اصولی است، هم منطقی است، هم فیلسوف است، هم متکلم است، هم رجالی است و در همه اینها علامه کتاب دارد و در فلسفه هم شرح «حکمتالعین» را نوشته است - که شرح کتاب «دبیران کاتبی قزوینی» است، که استاد علامه بوده و علامه پیش دبیران کاتبی فلسفه تحصیل کرده است! ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini