🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۹
💠رهبرانقلاب
‼️از اول انقلاب عدهای سعی میکنند ولایت مطلقه فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند؛ این دروغ است. ولایت فقیه طبق قانون اساسی ما نافی مسؤولیتهای ارکان مسؤول کشور نیست. ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ جهت نظام و جلوگیری از انحراف است؛ این معنای اساسی ولایت فقیه است. ولایت فقیه، یک امر نمادین و تشریفاتی و نصیحت کننده نیست و نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را ندارد؛ چون کشور مسؤولان اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیتِ خود کارشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه اینستکه در این مجموعه ی پیچیده و در هم تنیدهی تلاشهای گوناگون، نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانها، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی به آن اذعان کردند! ۸۳/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها خیال میکنند که این «ولایت مطلقهی فقیه» که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری مطلقالعنان است و هر کار که دلش بخواهد، میتواند بکند! معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی موبهمو قوانین را اجرا کند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسؤولان و دستاندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبهمو عمل کنند، دچار مشکل میشوند. قانون بشری همینطور است. قانون اساسی راه چارهای را باز کرده و گفته آنجایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی دچار مضیقه میشوند و هیچکار نمیتوانند بکنند - مجلس هم اینطور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب دهند - رهبری مرجع است. زمان امام هم همینطور بود. بنده خودم آنوقت رئیس جمهور بودم و جایی که مضیقههایی داشتیم، به امام نامه مینوشتیم و ایشان اجازه میدادند. بعد از امام، دولت قبلی و دولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه مینویسند که در اینجا مضیقه وجود دارد، شما اجازه بدهید که این بخش از قانون نقض شود. رهبری بررسی و دقّت میکند و اگر احساس کرد که بناگزیر باید اینکار را بکند، آن را انجام میدهد. جاهایی هم که بهصورت معضل مهمّ کشوری است، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع میشود. این معنای ولایت مطلقه است، والّا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند. ۸۲/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش 🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه 🏳بدنبال نامه امام خمینی به 🏳رئیس جمهور خامنهای/۱ 💠اما
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳ریاست محترم جمهوری
🏳حجت الاسلام خامنهای
📲۱۰ پست درکانال قرارگرفت!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ژانویه۱۶۴۲
🏳اعدام گالیله
💠رهبرانقلاب
‼️شما بدانید این حرفی که «تمدّن و تدیّن با هم تطبیق نمیکنند» جزو آن حرفهایی است که خیلی کهنه و قدیمی است. زمانی اروپاییها با دینی مسیحیتِ تحریف شده کلیسای قرون وسطی که داشتند با نشانههای تمدّن مواجه شدند؛ بدیهی است که آن تدیّن، اصلاً با آن تمدّن تطبیق نمیکرد. آن تدیّن، تدیّنی بود که اگر کسی «گالیله» میشد، حتماً باید سوزانده شود! اصلاً بحث تضاد تمدّن با تدین مربوط به آن دوره است، آن هم مربوط به اروپا؛ منتها همچنانکه اروپاییها همه چیز خودشان را عمداً به کشورهای تحت سلطه استعماری منتقل میکردند، این فکر را هم بتدریج با شیوههای خیلی موذیانه، به داخل جامعه ما منتقل کردند که آن هم مربوط به ۵۰سال قبل است و گاهی تا این زمانها در گوشه کنار کسانی مطرح میکنند، والّا این حرف، حرفِ امروز نیست. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️روزی که غرب در دوره رنسانس، علم و سیاست و روش زندگی را از دین جدا کرد، میخواستند به جای بهشتی که ادیان به انسانها وعده میدهند، در دنیا برایشان بهشت بسازند. این بهشت، امروز به جهنم تبدیل شده؛ خودشان هم این را میگویند. یک روز اینها با دین مخالفت کردند. البته دینی که روشنفکرىِ اروپا با آن مخالفت کرد، لایق زندگی بشری نبود؛ دین پُر از خرافات بود؛ همان دینی که گالیله را به اعدام محکوم میکند و یکی دیگر را زیر شکنجه میکُشد؛ به خاطر این که یک کشف علمی کرده! دین مسیحیتِ تحریف شده است، نه مسیحیت واقعی. ایرادی به جدا شدن از آن دین نیست؛ ایراد به جدا کردن معنویت و اخلاق از علم و سیاست و نظام زندگی و روابط فردی و اجتماعی است. ٨۴/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ ماه ژانویه سال ۱۹۴۱ م
🏴فوت لرد و ژنرال انگلیسی
🏴موسس جنبش پیش آهنگی
🏴درهند،بالکان،ایران،آفریقاو...
🏴عاملنفوذفرهنگی، رابرتبادن
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها اصرار دارند برای تشکلهای دانش آموزی این نام و نشانههای دوران طاغوت را بکار ببرند؛ من این را نمیفهمم معنایش را که حتماً باید بگوییم «پیشآهنگی» خب پیشآهنگی یک اصطلاحِ مال دوران طاغوت است؛ چه لزومی دارد؟ این تعبیرات و این الفاظ، هرکدام پشت سر خودشان یک بار معنایی دارند. جزو بزرگترین کارهای جمهوری اسلامی، جعل اصطلاحاتی بود با بارهای معنایی، مثلاً فرض کنید استکبار، مستضعفین، نظام سلطه؛ اینجور تعابیر چیزهایی است که ملّتهای دیگر، نخبگان سیاسی و فعّال و مبارزاتی ملّتهای دیگر از ما قاپیدند آنها را. تعابیر طاغوتی چه لزومی دارد؟ ما بسیج دانشآموزی داریم، گروههای پیشتاز دانشآموزی، جامعهی اسلامی دانشآموزی، انجمنهای اسلامی دانشآموزی؛ این تعبیرات، تعبیراتی است مال جمهوری اسلامی. چه لزومی دارد ما حتماً دنبال تعبیرات قدیمی برویم؟ ۹۵/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۷۹ ش
🏳رحلت عالم برجسته لبنانی
🏳رئیسمجلساعلایشیعیانلبنان
🏳حجةالاسلام محمدمهدی شمسالدین
💠رهبرانقلاب
‼️با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم برجستهی لبنانی و رئیس مجلس اعلای شیعیان در لبنان حجت الاسلام و المسلمین علامه شیخ محمد مهدی شمسالدین دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوسته است. فقدان این عالم پرتلاش و خدوم برای ملت لبنان و بخصوص مسلمانان و شیعیان آن کشور یک ضایعه است. خدمات ایشان در مقاطع گوناگون در عرصه دین و فرهنگ و سیاست در تاریخ آن کشور ثبت خواهد شد. بیشک با درگذشت این روحانی خدوم کشور لبنان یکی از چهرههای برجستهی خود و جمهوری اسلامی ایران یکی از دوستان و مدافعان صمیمی خود را از دست داده است. اینجانب رحلت این عالم محترم را به خانواده گرامی ایشان بخصوص پدر بزرگوار و فرزندان مکرم و برادران آن مرحوم و نیز به جامعهی شیعیان و علمای محترم لبنان و اعضای مجلس اعلای شیعیان و همهی ملت لبنان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. ۷۹/۱۰/۲۲
📸از راست حضرات آیات: تسخیری، شمس الدین، خامنه ای، فضلالله
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۶ شمسی
🏳رحلت علامه سیدجعفرشهیدی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت علّامهی بزرگوار مرحوم آقای دکتر سید جعفر شهیدی رحمت الله علیه را به خاندان گرامی و بازماندگان و به شاگردان و ارادتمندان ایشان و به جامعهی علمی و دانشگاهی کشور تسلیت میگویم. ایشان ادیبی فرزانه و مورخی ژرفنگر و انسانی والا و با کرامت و در شمار مفاخر علمی این زمان بودند و آثار قلمی با ارزش و ماندگاری از خود به جای گذاشتند. خداوند متعال این مرد مؤمن صادق را مشمول رحمت واسعهی خود گرداند و با اجداد طاهرینش محشور فرماید. ۸۶/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۶
🏳رحلت آیةالله مجتهدی
💠رهبرانقلاب
‼️ارتحال عالم ربّانی و معلم اخلاق مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه را به علمای اعلام و روحانیّت معظّم تهران و به شاگردان و تربیتشدگان و ارادتمندان این شخصیت روحانی باارزش و خدمتگزار و بخصوص به خانواده محترم و بازماندگان ایشان تسلیت میگویم. عمر بابرکت این عالم عامل، منشأ خدمات دینی ارزندهای بود که برجستهترین آن تأسیس و ادارهی شایستهی مدرسهای است که در طول دهها سال، محلّ پرورش علما و فضلای فراوان بوده و هماکنون تعدادی از تربیتشدگان در آن، در شمار فضلای برجسته و عالمان و مجتهدان بزرگوارند. علم و تقوا و تلاش متعهّدانه در تربیت طلاب علوم دینی سه عنصر شاخص در شخصیّت این روحانی عالیقدر بود و برکات فراوانی را برای حوزههای علمیّه به بار آورد. حقّ عظیم ایشان بر حوزهی علمیّهی تهران فراموشنشدنی است. رحمه الله رحمت واسعه و حشره مع محمد و آله الطاهرین. ۱۳۸۶/۱۰/۲۴
‼مدرسه ایشان را پیش از انقلاب میشناختم و آوازه این مدرسه را شنیده بودم. ایشان همت کردند و در تهران یک حوزه علمیه واقعی و جدی تشکیل دادند؛ این چیز خیلی کمیاب و کم نظیری بوده است. عشق و علاقه ایشان به این تلاش مخلصانه که انجام دادند، کمک الهی را جلب کرد و ایشان توانستند این کار را انجام دهند. این مدرسه بحمدالله برکاتی هم داشته است. از سالهای متمادی فضلای برجسته و علمای محترمی از همین کانون بنا شده بر عشق و همت و اخلاص بیرون آمده اند و در نقاط مختلف مشغول انجام وظیفه اند؛ این را باید قدر بدانیم. ۸۳/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۷۶
🏳درگذشت مترجم متبحر
🏳ادیب و شاعر نامی، محمدقاضی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم محمد قاضی، مترجم معروف، هستند، بگویم که من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمهی کتاب «مهاتما گاندی» نوشتهی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمهی محمد قاضی حقاً ترجمهی برجسته و ممتازی است. البته چند سال بعد هم ترجمهی دیگر ایشان را از یک اثر بسیار مهم دیگری از رومن رولان خواندم که «جانِ شیفته» - است به نظرم سه، چهار جلد است - با نثر بسیار فاخر و حقیقتاً مرصع و مزین. البته من از جهت اینکه ترجمه چقدر با اصل مطابق است، اظهار نظری نمیتوانم بکنم؛ کسانی که زبان اصل را میدانند، آنها باید اظهار نظر کنند، لیکن از نظر زبان و نثر، حقاً یک چیز برجستهای است. ما با آثار مترجمین و نویسندگان فارسی آشنا هستیم و تقویم و ارزیابی این آثار، فی الجمله در ذهن هست. با این محاسبه، به نظر من ترجمهی مرحوم قاضی ترجمهی برجستهای است. من البته خود ایشان را هم یک بار دیدم؛ در اواخر دوران ریاست جمهوری در شیراز در کنگرهی حافظ با ایشان ملاقات کردم - ایشان را معرفی کردند - حنجرهی ایشان مشکلی پیدا کرده بود، با میکروفون صحبت میکرد؛ چند جملهای با ایشان صحبت کردیم. ۸۸/۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ دی سال ۱۲۸۵ ش
🏳تاسیس عدالت خانه
🏳با دستور مظفر الدین شاه
🏳درپی نهضت ملی مشروطه
🏳به رهبری علما و مراجع
💠رهبرانقلاب
‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ اینکه نهضت علما چه بود؟ نکتهی اول این است که شعار علما، «عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. نکتهی دوم اینکه آن عدالتی که اینها میخواستند، دقیقاً و مستقیماً عدالت در زمینهی مسائل حکومتی بود؛ چون مخاطب اینها حکومت بود. میدانید قضایا از عملکرد حاکم تهران شروع شد؛ آن جنجال در مسجد سید عزیزالله و مسجد جامع ظاهراً. البته همهی اینها زمینههای تاریخی دارد و معلوم است؛ اما این غده اینجا بود که سر باز کرد و منفجر شد. بنابراین، مخاطب این عدالتخواهی، حکومت و دولت بود و آحاد مردم - تجار، بقیهی کسانی که ظلم میکنند در خلال جامعه - نبودند؛ بلکه محور و مرکز اصلی، حکومت بود. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۲ شمسی
🏴تحصناصلاحطبانمجلسششم
🏴درپی عدم احراز صلاحیت آنان
🏴براینامزدیانتخاباتمجلسهفتم
💠رهبرانقلاب
‼️مبادا کسانی در مجلس باشند که آنتن گیرنده آنها به سمت فرستنده آمریکا باشد، هر چه از آنجا میاید، بگیرند و در داخل به زبان دیگری منتشر و منعکس کنند، همه نگرانی من از این است! ۷۵/۱/۲۸
‼️اگر مجلس مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافیگری باشد، ریلگذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد! ۹۴/۱۱/۲۸
‼️اگر بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی اثری نمیبخشد و پسوند کلمه «اسلامی» بعد از مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی و دیگر نهادها به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود! ۸۷/۹/۲۴
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر به کتب ۴۰تدبیر، نقش رهبری در مدیریت بحرانها و خیانت در لباس خدمت رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۱
💠امام خمینی
‼️خدمت جناب مستطاب سیدالأعلام، حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنهای دامت افاضاته، چون حضور جناب مستطاب حجتالاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. ۵۸/۱۰/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️از اوّلی که نماز جمعه بهوجود آمد و این نماز در همهی شهرستانهای کشور و بخصوص در تهران مردم را در مسائل گوناگون متحد کرد و دشمنان دیدند که تا مسألهای در کشور بوجود آید، همه منتظر روز جمعهاند که ببینند در منبر نماز جمعه، درباره این مسأله، چه موضعگیری میشود و بعد، همان موضعگیری فضای عمومی کشور میشود. من به دقت مبارزات شدید تبلیغاتی دشمنان را که درسالهای ۵۸، ۵۹ و ۶۰ درباره نماز جمعه میگفتند رصد میکردیم ما هم آنها را در نماز جمعه ذکر میکردیم و رشتههای آنها را پنبه میکردیم! ۷۲/۶/۲۸
‼️من برای رفتن به نماز جمعه، شاید به طور متوسط سه ساعت مطالعه میکنم و همیشه هم ناراضیم؛ به خاطر اینکه واقعاً سه ساعت وقت کمی است. واقعاً جا دارد که یک خطبهی روز جمعه، ۸ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. اگر ما بتوانیم این مهم را تأمین کنیم، آنوقت یک کلاس عمومی سراسری برای عامهی مردم خواهیم داشت و این چیزی است که قطعاً انقلاب را پیش خواهد برد! ۶۸/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini