🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اعتقاد به امام زمان بمعنای گوشهگیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ میکردند، الان هم در گوشه و کنار تبلیغ میکنند که امام زمان میآید و اوضاع را درست میکند؛ این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز شود و همه دنیا را روشن کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی ندارد. اگر ما میبینیم در هر نقطه دنیا ظلم و بیعدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها آنها میآید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم! ۸۱/۷/۳۰
‼️سعی میکنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به اینصورت که بگویند: خب آقا میآید، همه کارها را درست میکند، خود آقا میآید، انجام میدهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله » تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار میآورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۷۹ ش
🏳رحلت مجتهدمجاهدانقلابی
🏳نماینده مرحوم امام خمینی
🏳امام جمعه شجاع شهرجهرم
🏳نوه سیدعبدالحسین لاری،
🏳آیةالله سیدحسین آیةاللهى
💠رهبرانقلاب
‼️انا لله و انا الیه راجعون، آیتالله آقای حاج سید عبدالعلی آیتاللهی دامت برکاته، رحلت تأسفانگیز برادر مکرم جنابعالی، عالم مجاهد پارسا مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسین آیتاللهی را به جنابعالی و خاندان مکرم آن مرحوم و عموم مردم استان فارس بخصوص مردم مؤمن و با وفای جهرم صمیمانه تسلیت میگویم. آن سید شریف و عزیز بیشک از جملهی حسنات روزگار و از برجستگان بیت رفیع مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید عبدالحسین لاری و از ستارگان فروزان این مجموعه نورانی محسوب میشدند. دوران جوانی و بخش اعظم عمر با برکت ایشان در راه دفاع از دین و از حقیقت و مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردمگذشته است. یقینا مردم صمیمی و با صفای آن سامان تا مدتهای طولانی خاطرهی صفا و معنویت و شجاعت و پارسایی این بزرگوار را از یاد نخواهند برد. از خداوند متعال مسألت میکنم که رحمت و مغفرت خود را بر روح آن مرحوم افاضه فرماید و به جنابعالی و دیگر بازماندگان بخصوص خانواده و فرزندان محترم و همه ارادتمندان و دوستان ایشان صبر و اجر عنایت نماید! ۷۹/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۵۷
🏳فرار محمدرضا شاه
💠رهبرانقلاب
‼️روزی که محمدرضا از ایران فرار کرد، در واقع رژیم پادشاهی از بین رفته بود. او دید ماندنش دیگر فایدهای ندارد، لذا مجسمهای از فرد بیچاره بدبخت بدنامی (شاپور بختیار) که بدنامتر هم شد، درست کردند تا چند روزی رژیمِ در آستانه انحلال کامل را نگه دارند. او سی، چهل روز بر سر کار ماند، تا اینکه امام آمد و با یک اشاره دست ایشان، همه چیز روی هم ریخت. نظام پادشاهی در ایران پوک شده بود. به خاطرِ چه؟ به خاطرِ حضور مردم. مردم به چه خاطر به میدان آمدند؟ به خاطر دین. چون شعار، شعارِ اسلامی بود؛ چون پیشوایان، پیشوایانِ اسلامی و روحانیونِ مورد اعتمادِ مردم بودند. در آن روزگار، همه سیاسیّون - حتی گروههای پارتیزانی چپ؛ کمونیستها و التقاطیها که از زندانها یا بیرون زندانها با ما دوست و مرتبط بودند وبا هم رفت و آمد داشتیم و ما با آنها جلسه میگذاشتیم - یک صدا اعتراف میکردند وضعیتی که در ایران پیش آمده است، جز به پیشوایی کسی مثل امام و جز با شعارهای دینی، ممکن نبود پیش آید! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۱۶ شمسی
🏴شهادت مظلومانه مجتهدمجاهد
🏴آقازاده مرحوم آخوند خراسانی
🏴آقامیرزامحمد آقازاده خراسانی
💠امام خمینی
‼️قدرت روحانیت زنده است، نمیگذارد که اینها هر کاری دلشان میخواهد بکنند و لهذا با کمال کوشش، تبلیغات کردند بر ضد روحانیت؛ با دست رضاخان شروع کردند کوبیدن روحانیون را، عمّامهها را برداشتن، لباسها را تغییر دادن، با آن شدتی که انسان شرم میکند که چه کردند با این طایفه، با اسم اینکه میخواهیم اصلاح بکنیم؛ این قدرت را در آن وقت شکستند که موجب چند قیامی که در ایران از جانب روحانیون شد، که یکی از آنها قیام مرحوم آقازاده، که در رأس علمای آن وقت خراسان بود، ایشانرا با سر برهنه و یک نفر سرباز همراهش میبردند که در عدلیه محاکمهاش کنند! این قدرت شیطانی آنوقت، این قوه را میخواستند بشکنند. منتها خوب نتوانستند و خدا این جمعیت را حفظ کرد! ۵۸/۴/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️درقضیه مبارزه علیه کشف حجاب نباید مرحوم آقازاده فراموش شود. ایشان در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته لکن دستگاه دربار او را متهم کرد. بعد هم بخاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود - اصلاً کسی تصور نمیکرد که مأمور دولتی به خانه مرحوم آقازاده برود- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیهی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۹۶/۱/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴شمسی
🏳شهادت طلبه بصیر و انقلابی
🏳شهیدسیدمجتبی نواب صفوی
💠رهبرانقلاب
‼️محافل روشنفكرى آن روز نشان داد كه هيچ مرحوم نواب را قبول ندارند. وضع تبليغات عليه نواب را جورى حاد كرده بودند كه افراد مؤمن هم خيلى دوست نمیداشتند كه منتسب بشوند به جريان نواب؛ بخاطر اينكه گفته میشد آنها تروريستند لذاست كه من تصورم اينستكه كار مرحوم نواب از نظر روشنفكرهاى آن روز كار مطلوب و خوبى به حساب نيامد ۶۰/۱۲/۶
‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۱ شمسی
🏳درگذشت علامه گمنام و کتوم
🏳فقیه، محدث، رجالی، ریاضیدان
🏳ادیب، جامع علوم منقول و معقول
🏳حیدرقلی خان سردار کابلی(رض)
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سردار کابلی؛ شخصیت برجسته علمی در فنون مختلف است. این کتابی که (آقای کیوان سمیعی) دربارهی ایشان نوشتند، کتاب بسیار پرمغز و خوبی است؛ بنده سالها پیش این کتاب را دیدم. ایشان حدود ۶۰سال در کرمانشاه بوده است. بزرگان از او استفادهها کردند. من در آن کتاب خواندم که مرحوم حاج آقا حسین قمی در برگشت از عتبات، به کرمانشاه میآیند و با مرحوم سردار کابلی دیدار میکنند. در یک مسئلهای درباره قبله و این حرفها بین این دو نفر بحث شد و مرحوم سردار کابلی مطالبی گفت که حاج آقا حسین گفت شما بیا اینها را به من یاد بده. نویسندهی کتاب میگوید من خودم دو جلسه دیدم که حاج آقا حسین قمی، مرجع تقلید، شخصیت علمی برجسته، جلوی سردار کابلی مینشست و سردار کابلی آن بحث علمی را به ایشان یاد میداد. این هم خودش درس است؛ یادگیری در سنین ۸۰ سالگىِ مرحوم حاج آقا حسین و در رتبهی مرجعیت تقلید. برای یک عالم، این کار نه فقط ننگ نیست، عیب نیست، بلکه افتخار است. ما طلبهها باید اینها را یاد بگیریم. این مرد، اهل کابل و بزرگشدهی هند بود، بعد نجف بود، به اینجا آمد، کرمانشاه از او پذیرائی کرد، او را در آغوش گرفت؛ مرحوم سردار کابلی جامع فنون، ذو فنون بود که ۶۰ سال در کرمانشاه ماند. ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۸۰
🏳رحلت مجتهد پرهیزکار
🏳نواده مرحوم صاحب ریاض
🏳حجةالاسلام سیدمحمدباقرحجت
💠رهبرانقلاب
‼️جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای واعظ طبسی دامت برکاته، درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمدباقرحجت رحمهالله علیه را به حوزه علمیه مبارکه و جامعهی محترم علماء اعلام و روحانیت معظم خراسان و بالخصوص به بازماندگان محترم و خاندانهای مصاب تسلیت عرض میکنم. ایشان بازماندهی یکی از بیوت علمی معروف و بزرگ حوزهی کربلا و از اعقاب فقیه نامدار مرحوم صاحب ریاض المسائل و دارای شرافت نسب و حسب بودند و سالهای متمادی در مشهد مقدس با نهایت عفاف و مناعت و پارسایی اقامت داشتند و به وظایف علمی و دینی سرگرم بودند، و امید است اکنون که در جوار عتبهی مبارکهی حضرت ثامنالائمه علیه و علیهمالسلام و میهمان آن بزرگوار در این مرحلهی حساساند، مشمول رحمت و فضل الهی و میهمان نوازی آن ملجاء غریبان قرار گیرند. از خداوند علو درجات و حشر با اجداد طاهرینشان را مسئلت میکنم. ۸۰/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️حوزه به مثابهی یک کل که دارای ابعاض و اجزائی است، یک موجود زنده است. یعنی رشد دارد، نُکس دارد، تحرک و نشاط دارد، جمود و رکود دارد، حیات دارد، ممات دارد؛ یک موجود زنده است. دلیلش هم تاریخ حوزههای علمیه است. یک حوزهی علمیهای - مثلاً فرض کنید - مثل حوزهی علمیهی حلّه در قرن هفتم - حالا هفتم، اواخر ششم تا هفتم، تا اوائل هشتم هجری - یک حوزهی پررونقی است. وقتی خواجه نصیر طوسی رفت حلّه، در آن جمعی از بزرگانِ علما که مجتمع بودند - آنطوری که من در ذهنم هست - ظاهراً حدود بیست نفر، بیست و پنج نفر عالم بزرگ بودند که یکی از آنها محقق حلّی بود، یکی پدر علامه بود، یکی ابن سعیدِ حلی صاحب جامعالشرایع بود - و از این قبیل. این حوزهی حلّه است. حوزهی حلّه امروز وجود ندارد. حوزهی نجف یک روزی بود که بعد از آن رونق اولیه، رکود پیدا کرد. آدم معروفی، شخص برجستهای در حوزهی نجف نبود؛ بعد شاگردان وحید بهبهانی مثل بحرالعلوم و کاشف الغطاء و امثال اینها آمدند آن حوزه را آنچنان به رونق آوردند که به نظر من دویست سال است که ضرب دست آنها دارد حوزهی نجف را پیش میبرد. هنر فقهی و عمق کار آنها، حوزه را با نشاط کرد و زنده کرد و همینطور زنده ماند! ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما برای اعلای کلمهی اهلبیت باید کارهایی انجام بدهیم؛ هم در باب معرفی شخصیت اهلبیت(ع) باید کتابها و نوشتهها منتشر شود و کار فرهنگی وسیعی انجام بگیرد، و هم در باب آراء و افکار و معارفی که در زمینهی مسائل اسلامی - یعنی در اصول اسلامی و در عقلیات اسلامی و سایر معارف - از آنها رسیده است، ما از اهلبیت چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد، فقه اهلبیت، از طرفی منشأً قابل بحث کردن است؛ یعنی ما در این بحث کنیم که اگر کسی بخواهد فقه صحیح اسلامی را به دست بیاورد، کدام راه اسلم و اتقن است، تا به این نتیجه برسیم که راه اهلبیت کدام است. این، یک فکر و یک ایده است؛ این ایده را بایستی در دنیای اسلام منتشر کرد. از طرف دیگر، متن فقه اهلبیت هم قابل بحث است. کتبی که امروز از ما در دنیای اهل تسنن منتشر شده، مثلاً کتاب «مختصرالنّافع» مرحوم محقق است، که یک جزوهی مختصر و بیاستدلال است. بعضی کتابهای مختصر دیگری هم منتشر شده است و من چون به خاطر ندارم، نمیتوانم عرض کنم. اجمالاً آنچه که من میدانم، کتابهای کمی از ما در بین اهل سنت منتشر شده است. ما در دنیای اسلام، این فقه راقىِ پیشرفتهی پُرفرعِ عمیق را باید معرفی کنیم! ۷۰/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️علماى دو طرف اهل سنت و اهل تشیع و علماى فرق مسلمین بنشینند مجامع واحد تشکیل بدهند براى اینکه مسائل اسلامى را چه فقهى و چه کلامى با هم بررسى کنند؛ مثل همان چیزى که به عنوان دارالتقریب بود در مصر و علماى فرق مختلف اسلامى در آن جمع مىشدند، با هم فکر مىکردند، بحث مىکردند و چه قدر خوب بود به خاطر همین بود که یکى از مفتىهاى بزرگ مصر مرحوم شیخمحمودشلتوت آن فتواى تاریخى را صادر کرد و مرحوم آیتاللَّه بروجردى رضواناللَّهعلیه از او تقدیر کردند و تشکر کردند و در وفات او آن طور که به ذهنم مىرسد پیام تسلیتى فرستادند. کتابهاى فقه شیعه را چقدر در مصر چاپ کردند کتابهاى مرحوم محقق حلى و بعضى دیگر از کتب فقهیهى ما را. کتب کلامیه را هم مراجعه کنند کتب فقهیه را مراجعه کنند نقطهنظرها را به هم نزدیک کنند، در برخى از موارد به خصوص در مسائل فقهى نزدیک کردن نقطهنظرها کاملاً ممکن است. مراکزى به وجود بیاید که این دیگر مخصوص علماست مخصوص کسانى است که متبحر در مسائل دینى هستند و در مسائل سیاسى به خصوص همه با هم شعار اسلام را بدهند شعار واحد بدهند و بر روى شخص رسول اکرم به عنوان بهترین و شاملترین نقطهاى که مىتواند مسلمانها را به هم نزدیک بکند تکیه کنند. ۶۷/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاريخ كشورمان از هزارها سال پيش تا امروز نگاه كنيد - از آن وقتى كه تاريخ مدون داريم - مى بينيد حكومت فردىِ مطلقه ى ديكتاتورى، حكومت يك جمع معدود با رياست يك فرد بر عامه ى مردم، بدون اينكه عامه ى مردم اندك اختيارى در اداره ى اين كشور داشته باشند، داشته ايم. اين، تاريخ ماست. سلطنتهاى ما، همه از اين قبيل بوده اند. آن پادشاهانى كه ما آنها را احترامشان هم مى كنيم؛ پادشاهان مقتدر غزنوى، سلجوقى، بعد بيائيد تا برسيد به دوران صفويه؛ شاه عباس، شاه اسماعيل، شاه طهماسب، آنها هم همينجور بودند. اينها پادشاهان خوب مايند؛ اما همين پادشاهان خوب، چه جورى اين مملكت را اداره كردند؟ سجلّ و شناسنامه ى اين مملكت از لحاظ اداره ى حكومتى چيست؟ اين است: يك نفر در رأس، همه مطيع او. و اين مجموعه، اداره كننده ى كل سرنوشت اين كشور هستند و آحاد مردم هيچ تأثيرى ندارند و مملكت مال اينهاست. پادشاه به وزراى خودش ميگفت: نوكران من! نوكرش هم بودند. واقعش هم همين بود. ناصرالدين شاه و محمدشاه و فتحعلى شاه و بقيه و بعدى ها، حتى به وزراشان، به صدر اعظمشان ميگفتند: شما نوكر خوبى هستيد! فرهنگ سياسى در كشور اين بود. وقتى كه نخست وزير و وزير، نوكر شاه اند، رئيس فلان اداره، گفت: جائى كه شتر بود به يك غاز خر، قيمت واقعى ندارد! مردم هم كه مثل «هباء منبثا»؛ هيچ. مملكت متعلق به يك جمع معدود و در حقيقت متعلق به يك فرد بود. اين تاريخ ماست. ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملی یک اسطوره است؛ اما برای مردم خودش، در آن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عباس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. اما شما ببینید با مردم کشور، اینها چه جوری رفتار کردند. خوبهایشان – آنهایی که به اصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند - چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چه جور عمل کردند. ۸۷/۶/۲۵
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini