eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۲ ماه فوریه سال ۱۹۷۰ میلادی 🏳فوت فیلسوف و مورخ برتانیایی 🏳برنده جایزه نوبل، برتراند راسل 💠رهبرانقلاب ‼️قانونگذاری، ولایت است - یک ولایت الهی است؛ ریشه در ولایت الهی دارد - برخاسته و پدید آمده از ولایت الهی است. این مردم‌سالاری دینی که ما می‌گوییم، معنایش این است؛ یعنی نماینده مجلس شورای اسلامی از این طریقی که در قانون اساسی برای مجاری اعمال ولایت الهی معین شده، یک ولایتی پیدا کرده است که این شد یک تکلیف. بنابراین آنچه که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، برای منِ شخصی و نوعی واجب‌الاتّباع است و بایستی بر طبق او عمل کنم. این مبنا، مبنای اسلامی است. در نگاه افرادی که از این مبنای اسلامی دورند، وقتی که به مسئله نگاه می‌کنید، میبینید تناقض و تهافت زیاد است. یک روز که آراء مردم به نفع یک جماعتی باشد، آراء مردم و جمهوریت اهمیت پیدا می‌کند، اگر یک روزی مردمی که می‌خواهند این ولایت را طبق دستور قانون اساسی به یک شخصی تسلیم کنند، بر خلاف نظرشان بود، آن وقت اسم این آراء عمومی، اسم این جمهوریت، میشود عوام‌گرایی؛ توده‌گرایی! و شرح مبسوطی درباره‌ی غلط بودن نظر توده داده می‌شود، که گاهی میبینید که در نوشته‌‌ها از فلان نویسنده‌ی قرن سوم چهارم اسلامی گرفته، تا فلان نویسنده‌ی مسلمان، تا زمان ما؛ برتراند راسل و نمی‌دانم گوستاو لوبون درباره‌ی خطرات آراء عامه و تسلط عامه می‌نویسند که فلان کس اینجور گفت که نظر عامه اصلاً غلط است؛ خطاست، اما اگر چنانچه به نفع خودشان باشد، آن وقت اذعان می‌کنند؛ قبول می‌کنند! ۸۷/۳/۲۱ @Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ ش 🏳فوت مورخ و فیلسوف ایرانی 🏳مرحوم عباس زریاب خویی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️امروز حقاً و انصافاً در دنیای فکر و اندیشه - حالا آنهائی که با فکر و اندیشه سر و کار ندارند، با آنها کاری نداریم - یک خلأ و سؤال در دنیای غرب وجود دارد؛ این خلأ را دیگر پاسخهای لیبرال دموکراسی نمیتواند پر کند، کما اینکه سوسیالیزم نتوانست پر کند. این خلأ را یک منطق انسانی و معنوی میتواند پر کند، که این در اختیار اسلام است. از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود - ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود - یکی از دوستانمان نقل میکرد - من خودم از ایشان نشنیدم - که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا، بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. میگوید من میبینم امروز اینها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ ش 🏳فوت مورخ و فیلسوف ایرانی 🏳مرحوم عباس زریاب خویی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️از چیزهای مهمی که به نظرم در تدوین کتب فلسفی جایش خالی است، کتبی درباره فلسفه تطبیقی است؛ شبیه کتابی که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، «لذات فلسفه» کتابی است با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی و مرحوم دکتر عباس زریاب هم انصافا خیلی خوش‌قلم ترجمه کرده. این کتاب، مناظره بین فلاسفه قدیم و جدید غرب است در یک مسئله‌ی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی درباره مثلا موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، از قدما، شیخ اشراق که منکر این معناست یک حرف دارد، اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۱ 💠امام خمینی‌ ‼️آقای بازرگان، بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، شما را مأمور به تشکیل دولت موقت مینمایم! ۵۷/۱۱/۱۵ 💠رهبرانقلاب ‼️آنچه که در این زمینه به عنوان خاطره مى‌توان بیان کرد همان جلسه‌اى است که فرمان نخست وزیرى مهندس بازرگان در آن خوانده مى‌شد بوسیله‌ى آقاى هاشمى رفسنجانى، در حضور خبرنگاران خارجى از سراسر دنیا، و ما هم در آن جلسه بودیم. و حالتى که در آن جلسه بر همه‌ى ماها حاکم بود یک حالت فراموش‌نشدنى بود، گویا بعد از سالها آرزو و امید مشاهده مى‌کردیم که یک رویاى دور دارد به تحقق مى‌پیوندند و یک دولتى از سوى امام و رهبر انقلاب دارد تشکیل مى‌شود؛ و شعفى که آن روز همه‌ى ماها داشتیم فراموش نشدنى است. البته آن روز آقاى مهندس بازرگان هم در مقابله‌ى با حکم امام برخورد طبیعى‌اى داشت؛ پاسخ ایشان به آن نصب آن چیزى نبود که بعدها در یک سخنرانى در دانشگاه گفتند. آن‌طور که یادم است قولاً و صراحتاً و کنایتاً فهماندند که از وی توقع کارهاى انقلابى دشوار بنیان‌کن نباید کرد. ۶۰/۱۱/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۲ 💠امام خمینی: ‼️وألله قسم من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم! ۶۸/۱/۶ ‼️من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمۀ کشور به گروهی که عقیدۀ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمیرود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم! ۶۷/۱۲/۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۳ 💠امام خمینی ‼️از اول که ما دولت موقت را قرار دادیم خطا کردیم. از اول باید یک دولتی که قاطع باشد و جوان باشد که بتواند مملکت را اداره کند قرار میدادیم، منتها آنوقت ما نداشتیم فردی را که بتوانیم، آشنا نبودیم تا بتوانیم انتخاب کنیم. انتخاب شد و خطا شد. اگر ما دولتمان باز مثل سابق باشد، ما باید عزای این نهضت را بگیریم، و پیروزی ما امکان ندارد اگر ما آن خطا را نکرده بودیم که هی آمدند هی گفتند به من این مصلحت اندیشان که «این سازمانیهای (مجاهدین خلق) که آدم نکشته‌اند، عفو بشوند» این عفو بر خطا واقع شد، و اینها ریختند مشغول توطئه شدند ما اگر مثل آن انقلابهایی که در دنیا واقع میشود از اول عمل کرده بودیم، که به مجرد اینکه پیروزی حاصل شد تمام درها را ببندیم و تمام رفت و آمدها را منقطع کنیم، و تمام این گروه‌ها را خفه کنیم و منحل کنیم و با شدت عمل کنیم این گرفتاریها پیدا نمیشد، و این از دست ما گذشت و در بارگاه خدا ما استغفار میکنیم! ۵۹/۴/۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۴ 💠امام خمینی ‼️من از اول که کم‌کم آثار پیروزی داشت پیدا میشد، در مصاحبه‌ها این کلمه را گفته‌ام که روحانیون شغلشان یک شغل بالاتر از این مسائل اجرایی است ـ و چنانچه اسلام پیروز بشود، روحانیون می‌روند سراغ شغلهای خودشان. لکن وقتی که ما آمدیم و وارد در معرکه شدیم، دیدیم که اگر روحانیون را بگوییم همه بروید سراغ مسجدتان، این کشور به حلقوم امریکا یا شوروی میرود. ما تجربه کردیم و دیدیم که اشخاصی که در رأس واقع شدند و از روحانیون نبودند، در عین حالی که بعضیشان هم متدین بودند، از باب اینکه آن راهی که ما می‌خواستیم برویم و آن راهی که مستقل باشیم و با نان و جو خودمان بسازیم و زیر فرمان قدرتهای بزرگ نباشیم، آن راه، با سلیقۀ آنها موافق نبود، حالا ما آمدیم دیدیم اینجور نیست، اشتباه کرده بودیم، بگوییم ما سر اشتباه خودمان باقی هستیم. ما هر روزی فهمیدیم که این کلمه‌‌ای که امروز گفتیم اشتباه بوده و ما قاعده‌‌اش این است که یک جور دیگر عمل بکنیم، اعلام می‌‌کنیم که آقا این را ما اشتباه کردیم، باید اینجوری بکنیم. ما دنبال مصالح اسلام هستیم، نه دنبال پیشرفت حرف خودمان. ما آن روز خیال می‌کردیم که در این قشرهای تحصیلکرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این مملکت را به آن جوری که خدا می‌‌خواهد، ببرند، آنطور اداره کنند. وقتی دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم، آمدند بعضیشان خودشان را به ما جا زدند ـ ما هم که غیب نمی‌دانیم. و بعضیشان هم خوب بودند لکن رأیشان با رأی ما مخالف بود ـ ما از حرفی که در مصاحبه‌‌ها گفتیم، عدول کردیم! ۶۱/۳/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۵ 💠امام خمینی ‼️نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی ایران به آمریکاست و در راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سر بلند نمیکرد، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی منافقین، این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است، نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند! ۶۶/۱۱/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۶ 💠رئیس جمهور خامنه ای ‼️وقتی دولت موقت سرِ کار آمد آمریکایی‌ها قویّاً این امید محتاج شدن ایران به آمریکا را در دل خودشان زنده کردند. البتّه من این را بارها گفته‌ام، الان هم میگویم؛ من دولت موقّت را به‌طور مجموعی، به‌هیچ‌وجه متّهم نمیکنم، بین آنها عناصرِ مؤمن و شاید بااخلاص هم بودند؛ منتها سلیقه‌ی سیاسی‌شان این بود که میگفتند «با قدرت بزرگی مثل آمریکا نمیشود جنگید، بیخود معطّلید»! خیلی هم دوست نداشتند «مرگ بر آمریکا» گفته بشود؛ میگفتند «حالا چه اصراری دارید که بیخود خودتان را با یک چنین غول عظیم جنگی و صنعتی به جنگ می‌اندازید؛ وابسته هم نشوید، تسلیم هم نشوید، نوکر هم نباشید، مزدور هم -مثل شاه- نباشید؛ امّا جنگ هم نکنید»؛ این تصوّری بود که دولت موقّت داشت؛ خب این حالت را آمریکایی‌ها خیلی می‌پسندیدند؛ این همان حالتِ نرمش است. مقدمه‌ی سازش، نرمش است. اگر آن حالت قهر نباشد، حالت سازش‌ناپذیریِ مطلق نباشد، خشونت انقلابی در مقابل دشمن نباشد، سازش تدریجاً متصوّر و ممکن خواهد شد؛ لذا آمریکایی‌ها وقتی دیدند که اینجا نرمش وجود دارد، امید بستند و شما دیدید تا وقتی که آن دولت سرِ کار بود، مسئله‌ی مهمّی هم برای ما از طرف آنها پیش نیامد. قضیّه‌ی طبس و قضایای حملات گوناگون و محاصره‌ی اقتصادی و قطع روابط و جنگ و غیرذلک، همه‌ مال بعد است. ۶۰/۱۰/۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران پیروزی این ملت، امریکا به زاویه رانده شده است؛ اما این‌جا هم دستگاه جاسوسی امریکا از تلاش باز نمی‌ماند و امام را دچار سوءظن شدید نسبت به سفارت امریکا میکند و جوانانی از میان دانشجویان، از راهپیمایی روز سیزدهم آبان استفاده و سفارت امریکا را تسخیر میکنند. جوانان دانشجو به آن جا رفتند و اسناد و مدارک را جمع‌آوری کردند و دهها جلد کتاب - در حدود هفتاد جلد- منتشر نمودند که این کتابها نشان‌دهنده ارتباط سفارت امریکا با عناصر وابسته خودشان در داخل کشور ما - بعضی مربوط به قبل از انقلاب، بعضی هم مربوط به بعد از انقلاب - بود. بعضی از آنها حتی در دولت موقّتِ آن روز انقلاب هم منصب و مقام داشتند؛ یعنی امریکاییها دست بر نداشته بودند! ۷۸/۸/۱۲ ‼️دشمنان کوشش میکنند کسانی بیایند سرِکار و زمام قدرت را به‌دست بگیرند که حدّاقلِ مقدار ممکن از آن منافع آنها کم بشود. من تصوّر میکنم علّت اینکه آمریکایی‌ها در اوایل انقلاب، بشدّت به انقلاب ما نتاختند، وجود دولت موقّت بود؛ اینها به دولت موقّت امیدوار بودند؛ این منّت را دولت موقّت و آقایانی که آنجا بودند، بر سرِ ما دارد! اینها آمریکایی‌ها را به طمع انداختند و آنها احساس کردند که خب، مثل اینکه بنا است این جریان تندِ حادِّ بسیار پُرشور -که هم ملّت را داشت، هم شعارهای قوی‌‌ای داشت- تبدیل بشود به یک جریان ملایم و متمایل به آنها؛ واقعاً هم این آقایان به آمریکا متمایل بودند؛ حالا هرچه میخواهند بگویند، بگویند! ۶۷/۴/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️اینکه بعضی‌ها بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شود خیانت است. اگرچنانچه نظام اسلامی دنبال علم و فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای اقتصادی برود امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و هر دولت فزرتی کذائی او را تهدید میکند، وقتی این موشکهای سپاه با این دقّت و با این زیبایی آزمایش میشود، خیلی از ملّتهای آزادی‌خواهِ دُوروبَر ما که دلشان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال میشوند. وقتی اینها انجام میگیرد، ما بیاییم اینها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود است، بعد ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم مثل اوّل انقلاب که همین اف۱۴ ما را میخواستند بفروشند و میخواستند پس بدهند و بنده نگذاشتم. من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف۱۴ که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، مصاحبه کردیم جرئت نکردند این کار را بکنند؛ چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد و حمله کردند به ما و معلوم شد که ما چقدر احتیاج داریم به همین وسایلی که داریم؛ امروز هم بعضی‌ها همین آهنگ را پیش گرفته‌اند که موشک چیست، روزگار روزگار موشک نیست! پس روزگارِ چیست آقا؟ امروز روزگارِ همه‌چیز است! ۹۵/۱/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. واژه‌ی «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود. امتداد معرفتی و عملی این تعبیر شیطان بزرگ خیلی زیاد است. وقتی شما یک کسی را، یک دستگاهی را شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار شما در مقابل او چگونه باشد، باید احساسات شما نسبت به او چگونه باشد؛ امام تا روز آخر، نسبت به آمریکا همین احساس را داشت؛ عنوان شیطان بزرگ را، هم به کار میبرد، هم از بن دندان اعتقاد به این معنا داشت. در مقابل از اوّل انقلاب کسانی بودند که توجّه نمیکردند که آمریکا عقبه‌ی تغذیه‌کننده‌ی رژیم طاغوتی است که به‌وسیله‌ی ملّت ایران برافتاد. ملّت ایران رژیم طاغوت را ساقط کردند، امّا کسانی بودند آن روز که با حضور آمریکایی‌ها، با فعّالیّت آنها - حتّی فعّالیّت برخی از نهادهای آمریکایی - در داخل کشور موافق بودند! اختلاف عمده‌ی دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ ما از نزدیک میدیدیم. آنها توجّه نمیکردند که آمریکا تغذیه‌کننده‌ی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیه‌کننده هنوز باقی است، فعّال است، اگر به او میدان داده شود، مجال داده شود، دوباره مشغول خواهد شد و ضربه خواهد زد و نقاط ضعف را جستجو خواهد کرد و از آن نقاط ضعف وارد خواهد شد؛ این را توجّه نمیکردند. امام این را میدید، لذا موضع‌گیری امام در زمینه‌ی مسئله‌ی لانه‌ی جاسوسی ناشی از همین نگاه و همین دیدگاه بود. ۹۴/۳/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️علت و دلیل اصلی مخالفت با جمهوری اسلامی این است که این جمهوری اسلامی در خظ اسلام است. اگر چنانچه علی رغم شعار مردم، علی رغم ایمان مردم، علی رغم حرکت اصلی مردم، جمعی در رأس کار بودند که این را بر میگرداندند به طرف کم ایمانی یا بی ایمانی و به طرف رقیق کردن ایمان مردم یا رقیق کردن مایه های حکم الهی در این جمهوری، یقینا دشمنها این قدر با آن مخالفت نمیکردند؛ اگر آن لیبرال ها و ملی گراهایی که به اسلام اعتقادی نداشتند سر کار بودند و این جامعه را به طرف کم ایمانی یا بی ایمانی سوق میدادند، مطمئن باشید محاصره اقتصادی و آن معارضه های شدید وجود نمیداشت؛ اگر در رأس این جامعه به جای امام کسی میبود که اعتقادی به اسلام نداشت یا اگر هم اعتقادی به اسلام داشت، معتقد به این نبود که این مردم باید با حکم اسلامی زندگی بکنند، مطمئن باشید که این همه دردسر برای این انقلاب و برای این جمهوری به وجود نمی آمد. ملاک آنها مخالفت با ایمان است! ۶۱/۷/۳۰ @Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت/۱ 💠امام خمینی‌ ‼️آقای بازرگان، بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، ب
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ 🏴تشکیل دولت موقت 📲۱۰ پست قرارگرفت!!! ⚠️توجه؛ مطالعه از تصویر پیوست! @Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۲۷۴ش 🏳رحلت مجتهدمجاهدبصیر 🏳رهبرنهضت تنباکو در تبریز 🏳میرزا جواد مجتهدی تبریزی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در حوادث ۱۵۰سال اخیر ایران، آذربایجانی‌ها گاهی پیشرو بودند، گاهی تک بودند. در قضیه‌ی تحریم تنباکو که میرزای شیرازی از سامره دستور دادند، جزو اولین نقاطی که مردم پاسخ دادند، علمای بزرگ آذربایجان - مرحوم حاج میرزا جواد مجتهد و دیگران - پاسخ دادند و مردم آمدند توی میدان، تبریز بود؛ که کمر استعمار را در یک دوره‌ای، در یک برهه‌ای شکست ۸۹/۱۱/۲۷ ‼️در همین ۱۵۰ سال اخیر وقتی که نگاه میکنیم، آذربایجان یک منطقه جریان‌ساز بوده است. یک وقت هست که کسی به یک ماجرایی ملحق میشود، یک وقت کسی در یک ماجرا، جریان ایجاد میکند، در ایجاد آن جریان و تداوم آن جریان تأثیرگذاری میکند؛ تبریز و آذربایجان از این قبیل بوده است. از دوره‌ی فتوای تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی که مرحوم حاج میرزا جواد مجتهد که یکی از برجستگان علمای تبریز و خانواده‌ی معروف مجتهد و مجتهدی هستند در این منطقه اثرگذار بودند؛ خب، میرزای شیرازی در سامرّا بودند؛ اگر علمای بلاد ایران مثل میرزای آشتیانی در تهران و ایشان در اینجا و بعضی از علمای دیگر در مناطق دیگر نبودند، این فتوا همه‌گیر نمیشد و آن اثر مطلوب را نمیگذاشت. اینجا مرحوم حاج میرزا جواد در این زمینه فعّال وارد میدان شدند. در مشروطه همین طور، پس بنابراین در تحوّات تاریخی و سیاسی کشور، این منطقه و بالخصوص شهر تبریز و بطور کلی آذربایجان دارای این روحیه‌ی جریان‌سازی بودند! ۹۹/۱۱/۲۹ 📸حاج میرزا جوادمجتهدتبریزی @Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۲۷۴ش 🏳رحلت مجتهدمجاهدبصیر 🏳رهبرنهضت تنباکو در تبریز 🏳میرزا جواد مجتهدی تبریزی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️از حدود ۱۲۰‌ سال، ۱۳۰ سال قبل، تبریزی‌ها در همه‌ی قضایای مهمّ تحوّل اجتماعی در کشور و مسائل مهمّ سیاسی، یکی از اصلی‌ترین محورهای مبارزه بوده‌اند؛ این را جوانهای عزیز ما بدانند؛ شناسنامه‌ی آذربایجان این است. هم در قضیّه‌ی تنباکو و مرحوم حاج میرزا جواد مجتهد تبریزی، هم در قضیّه‌ی مشروطیّت -که خب قضایای مشروطه‌ی آذربایجان معروف است- هم در قضیّه‌ی نهضت ملّی و جدایی نفت از انگلیس، آذربایجان یکی از جاهای مهمّ نقش‌آفرین بود؛ هم در انقلاب اسلامی، هم در جنگ تحمیلی، هم در حوادث قبل از جنگ در خود تبریز و خود آذربایجان، مردم آذربایجان بودند که نقش‌آفرینی کردند. ۹۵/۱۱/۲۷ ‼️وقتی تاریخ دوران نزدیک به زمان ما مورد کاوش قرار بگیرد، انسان میبیند در صف مقدم غالباً مردم آذربایجان و مردم تبریز حضور و جایگاه خودشان را تثبیت کرده‌اند؛ مخصوصاً آنجایی که مصالح عظیم تاریخی کشور درمیان بوده است. مثلاً در قضیه‌ی تنباکو که مقطع بسیار مهمی بود و دشمنان استقلال کشور قصد داشتند کشور را یکجا ببلعند، یکی از نقاط حساسی که مردم و روحانیتِ آنجا ایستادگی کردند و اثرگذاری کردند، تبریز بود؛ مرحوم آمیرزا جواد مجتهد - عالم معروف تبریزی - و توده‌های عظیم مردم، دنبال او. در قضیه‌ی مشروطیت، قضایای تبریز شگفت‌آور است. در مورد نقش آذربایجان در مشروطیت و جهتگیری مردم آذربایجان خیلی کتاب نوشته‌اند؛ اما به نظر من هنوز هم حرف‌های نگفته‌ای وجود دارد که میشود نوشت و باید نوشت. ۸۵/۱۱/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓۴ فوریه ماه سال ۲۰۱۶ م 🏳درگذشت قاری بزرگ مصری 🏳شیخ راغب مصطفی غلوش 💠رهبرانقلاب ‼️من یک خاطره‌اى هم از شیخ راغب مصطفىٰ دارم، بد نیست آن را بگویم. خیال میکنم در سال ۴۵، ۴۶ یا ۴۷، یعنى بیست و دو سه سال یا بیست و یکى دو سال قبل از این، ما در مشهد و در رادیو ‌-رادیوهاى کشورهاى عربى و رادیوى مصر و مانند اینها- با دقّت دنبال خواندن شیخ مصطفىٰ اسماعیل میگشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم؛ چون نوارهایش نبود و در ایران هم رادیو قرآن نبود؛ ما از رادیوهاى خارجى گوش میکردیم و تلاوتهاى شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا میکردیم. ماها عاشق تلاوت شیخ مصطفىٰ اسماعیل بودیم. من یک رفیقى داشتم ‌-مرحوم آقا جعفر که آقایان او را می‌شناسند- که با هم پاى رادیو می‌نشستیم و گوش میکردیم. یک روز من را دید، گفت که امروز در رادیوى مصر، صداى پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا کردم. گفتم چطور؟ از کجا فهمیدى پسرش است؟ گفت که یک کسى است به نام راغب مصطفىٰ ‌-«غلوش»اش را نمیدانست- که پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل است! آن را ضبط کرده بود، من گوش کردم؛ من که گوش کردم گفتم قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه مصطفىٰ اسماعیل است! و آیات هم همین آیات معروف بود «وَ استَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَکانٍ قَریب».خیلى نوار خوبى است؛ مال ایشان است. ۶۸/۱۱/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ش 🏳رحلت بانوی فاضله مجتهده 🏳الگوی علمی_عملی بانوان طلبه 🏳سیده فاطمه خاموشی(طاهایی) 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت بانوی فاضله و خدمتگزار، سیده حاجیه خانم طاهائی رحمة‌الله علیها را به خاندان گرامی و شاگردان ایشان تسلیت می‌گویم. این بانوی بزرگوار در مدت نزدیک به نیم قرن، خدمات ارزشمندی در تعلیم و تربیت بانوان و گسترش معارف اسلامی تقدیم داشته و با تاسیس مرکز علمی و فرهنگی «مکتب نرجس» کانون با ارزشی ایجاد نمود که امید است از این پس نیز به خدمات خود ادامه دهد. ۸۸/۱۱/۱۴ ‼️اعتقاد بنده اینستکه ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد. به هر حال فقیه زن لازم است. ۷۹/۷/۱۵ ‼️ما این همه فاضل زن داریم، این همه بانوی طلبه داریم، حضور اینها در بین خانواده‌ها، در اجتماعات زنان خیلی مغتنم است. یک روز یک بانوی اصفهانی بود، ملّای خوبی بود و در علوم عقلی و مانند اینها بیشتر تخصّص داشتند، افتخار میکردیم که یک بانوی فاضله‌ی عالمه‌ای داریم؛ حالا چند ‌ده هزار طلبه‌ی فاضل داریم که بینشان تعداد زیادی فضلای برجسته هستند -چه در زمینه‌ی علوم عقلی، چه در زمینه‌ی فقه و بقیّه‌ی دانشهای رایج حوزه- این خیلی چیز مهمّی است؛ باید جایگاه اینها معلوم بشود. باید ظرفیّتهایی که در طلّاب خواهر هست، به رسمیّت شناخته بشود و در مراکز گوناگون فرهنگی و فکری و مانند اینها، در این کمیسیون‌ها، کمیته‌ها، شوراها و در مراکز رسمی از اینها استفاده بشود؛ این جزو کارهای مهمّی است که در حوزه باید انجام بگیرد. ۹۸/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۲ شمسی 🏳رحلت معلم مجاهدعبدصالح خدا 🏳خار چشم جریان انجمن حجتیه 🏳مرحوم استاد سید هادی محدث 💠رهبرانقلاب ‼️سلام و رحمت خدا بر بنده‌ی صالح خداوند مرحوم آقای سید هادی محدث رحمة الله علیه که معلمی انقلابی و متعبد و پرکار و بااستقامت و بسیار نجیب بود. سایه‌روشن زیبایی که این کتاب (هدیه‌ای برای تو) از ایشان ترسیم کرده، هنرمندانه و در خور تحسین است. جا دارد این قبیل چهره‌های نورانی اما بی‌هیاهو و بی‌تظاهر، به مردم و جوانان معرفی شوند! ۹۴/۱/۲۵ ⚠️توجه؛ 🏳استاد محدث از چهره‌های معروف قرآن و تربیت، هنر و... بودند اما از نقاط مغفول آن مرحوم، مقابله با جریان منافق و متحجر انجمن حجتیه است، برای شناخت مواضع ایشان علیه انجمن حجتیه مستند پوستین وارونه را حتما ببینید! ↙️لینک دانلود http://pustinvarune.blogfa.com/post/38 @Jahade_tabeini
🗓۳ رجب سال۲۵۴ ق 🏴شهادت امام هادی 💠امام خمینی ‼️از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین روحانیت القا کردند، اینستکه اسلام گفته عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر جاهلین ما مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشه‌ها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه» این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱ 💠رهبرانقلاب ‼️زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمه است، از امام هادی است، در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدیٰ رسیده است، ایشان این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمه را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کرده‌اند! ۹۷/۱/۱ ‼️برای مناقب ائمه، از زیارتها، بخصوص زیارت جامعه‌ی کبیره استفاده کنید. بنابراین شما دیگر هیچ احتیاجی ندارید که مبالغاتی را در ذهن خودتان خلق کنید. آنچه که باید در باب ائمه (علیهم‌السّلام) گفته شود، در زیارت جامعه هست. شما میتوانید یک فقره از فقرات زیارت جامعه را - حالا شاید صدها فقره است - انتخاب کنید و با توجه به قریحه‌ی شعری و تخیل و فرآوری ذهنی خودتان، یک غزل زیبا و ناب از آب در بیاورید. ظرفیت این معارف اینقدر بالاست. ٩٠/٣/٢۵ @Jahade_tabeini
🗓۵ فوریه سال ۱۸۸۱ م 🏳درگذشت توماس کارلایل 🏳مورخ و فیلسوف اسکاتلندی 💠رهبرانقلاب ‼️قرآن کریم یک چیز فوق‌ العاده‌ و برجسته‌ای هست، معجزه بودن قرآن حتی بعد از گذشت ۱۴قرن همچنان به قوت خود باقی است. کسانی از اهل معرفت و اهل دانش این موضوع را در کتابها ذکر کرده‌اند و در مقابل قرآن خضوع داشتن لذا وقتی نگاه میکنند به قرآن میفهمند که این کتاب چقدر مهم است، توماس کارلایل معروف انگلیسی که ظاهراً اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میزیسته، درباره قرآن و پیامبر کتاب دارد و مفصل حقایق قرآن را گفته البته او اهل زبان نیست و احتمالاً مثل ما که خیلی با لفظ و زیبائیهای لفظی انسی نداریم و ممکن است نفهمیم، او هم از الفاظ قرآن چیزی نفهمیده، اما از مفاهیم و معانی قرآن چیزهایی فهمیده اینها وقتی نگاه میکنند به حقایق قرآن و محکمات آیات این کتاب را میبینند تشخیص میدهند که این حقایق مربوط به ذهن محدود بشر نیست، ولذا غیر قابل انکار است و این خودش معجزه‌ی جاودانه‌ی قرآن و جاودانگی اعجاز قرآن است. ۷۱/۲/۱۶ @Jahade_tabeini
🗓۶ ماه فوریه سال ۱۹۵۲م 🏴آغاز سلطنت ملکه انگلیس 🏴الیزابت دوم، الکساندرا مری 💠رهبرانقلاب ‼️این بلاهایی که دولت خبیث و استعمارگر انگلیس در طول دهها سال بر سر ملت ایران آورد، فراموش نشدنی است. انقلاب مشروطیت را مصادره کردند، دیکتاتوری سیاه رضاخان را بر این مردم تحمیل کردند، نفت را غارت کردند، کشور را عقب نگه داشتند، ملت را مورد اهانت قرار دادند و ذلیل کردند و حقّ عمومی یک ملت را در طول دهها سال پامال نمودند! ۸۲/۱۱/۱۵ ‼️عمده‌ی دشمنیها علیه کشور و انقلاب، از سوی آمریکا و از سوی انگلیس خبیث است که هم در گذشته، از دوران اوایل رژیم طاغوت تا دوران انقلاب، هم‌ بعد از دوران شروع انقلاب و پیروزی انقلاب تا امروز، همواره انگلیس با ما دشمنی کرده است! ۹۵/۳/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓۵ فوریه ۲۰۲۰ م 🏳فوت کرک داگلاس 🏳بازیگر مطرح هالیوود 💠رهبرانقلاب ‼️من چند سال قبل در یکی از دانشگاه‌ها گفتم روشنفکری در ایران بیمار متولد شد. اگر شما به تاریخچه‌ی روشنفکری نگاه کنید، این را تصدیق خواهید کرد، اصلاً روشنفکری در کشور ما از اول بیمار و وابسته به بیگانه متولد شد. الان هم عرض میکنم که مفهوم تجدد نیز در کشور ما بیمار و معیوب و معلول متولد شد. تجدد در کشور ما به چه معنا بود؟ این‌که عرض میکنم، مربوط به اواخر دوران قاجار است؛ بعد در دوره‌ی رضاخان و بقیه‌ی دوره‌ی پهلوی هم اوج حرکتی بود که الان دارم میگویم. در قاموس متجددین کشور ما «تجدد» به معنای تقلید از غرب بود. تقلید یعنی چه؟ یعنی شما بروید لباس کهنه‌ی کسی را بخرید و در روز عید به عنوان لباس نو تنتان کنید. تفکرات قرن نوزدهمىِ فرانسه و انگلیس و بقیه‌ی مناطق اروپا وارد ایران شد. صد سال از بروز این تفکرات گذشته بود، اشکالات و خدشه‌ها و نسخ‌ها و ردهای فراوانی هم بر آن وارد شده بود؛ تازه آقایان متجدد ایرانی، آن روز رفتند سراغ همان تفکرات، همان روش‌ها و حتّی همان منش‌های شخصیتىِ ظاهری؛ یعنی لباس پوشیدن، ریش گذاشتن، سبیل گذاشتن و زلف گذاشتن. داگلاسْ نامی در یک گوشه‌ی فرنگ پیدا شده بود و سبیلش را به شکل خاصی اصلاح کرده بود؛ در ایران این سبیل شد مُد! زمان جوانی ما بیتل‌ها خط ریش کج میگذاشتند؛ جوانهای ما بعد از آن‌که سالها از بروز چنین پدیده‌ای گذشته بود، از آنها تقلید میکردند! این، تجدد است؟! این، قهقرا رفتن و عقبگرد است؛ این‌که تجدد نیست! ۸۴/۳/۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی 🏴دستور منع چاپ و تکثیر و توزیع 🏳کتاب درس ولایةفقیه امام خمینی 🏴توسط حزب‌بعث و متحجرین‌نجف 💠حاج احمدآقا خمینی ‼️در نجف زمانی که امام به بحث ولایت فقیه میرسند اعتراض مرتجعین نجف شروع میشود. بعضی عده‌ای را تحریک میکنند تا درس را ترک کنند و متأسفانه موفق هم میشوند خود امام فرمودند که با شروع این بحث عده.ای درس نیامدند که تا آخر هم نیامدند - زیرا لابد معتقد بودند باید شاه و صدام حکومت کنند نه امام و مجتهد جامع الشرایط - آنها میگفتند حکومت در شأن فقیه نیست! و چه خون دلها به دوستان صمیمی امام در نجف دادند. درگیریها شروع شد و امام را در سختی و تنگنا قرار دادند. از کارهایی که مرتجعین نجف کردند ریختن کتاب حکومت اسلامی در چاههای نجف بود. دوستانمان در نجف متوجه شدند که عده ای میآیند منزل امام و درخواست کتاب میکنند و میگویند میخواهیم بفرستیم بصره، بغداد و یا شهرهای بزرگ عراق. بعد معلوم شد در آن شهرها خبری از آن کتاب مذکور نیست. با تعقیب و مراقبت متوجه شدند کتابهای ولایت فقیه امام ‏را در شط فرات میریزند! برداشتهایی از سیره امام ۴/۱۸۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۷ بهمن ماه سال ۱۳۲۵ش 🏴درگذشت مرجع مجاهد بصیر 🏴آیةالله سیدحسین طباطبایی قمی 💠رهبرانقلاب ‼️این را فراموش نکنیم نقش مرحوم حاج آقا حسین قمی در قضیه مسجد گوهر شاد یک نقش محوری است، ایشان سر مسئله کشف حجاب گفت من میروم با رضا شاه صحبت میکنم و مجبورش میکنم که گوش کند. اگر گوش کرد که هیچی، اگر گوش نکرد همانجا خودم خفه‌اش میکنم، با این نیت رفته بود و البته وقتی رسید تهران، ایشان را از طرف دولتیها هدایت کردند به شاه عبدالعظیم و آنجا در یک جایی نگه داشتند و نشد که رضاخان را ملاقات کند و بعد هم از همانجا ایشان را تبعید کردند به عراق. لذا نقش حاج آقا حسین قمی فراموش نشود؛ ایشان یک ملای واقعا مجاهدِ نترسِ آماده‌ای که حاضر بود برود در دهان شیر دیگر، یعنی هیچ اِبایی نداشت. این نکته‌ی قابل توجهی است. ۹۶/۱/۸ @Jahade_tabeini