🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۸۴ ش
🏳درگذشت عارف و حکیم متاله
🏳علامه سیدجلالالدین آشتیانی
💠رهبرانقلاب
‼️فیلسوف و علامه بزرگوار مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی رحمت الله علیه، یکی از پرورش یافتگان حوزه درسی حضرت امام خمینی(ره) و استاد علامه طباطبایی بود و خود در شمار برجستهترین اساتید فلسفه و عرفان بودند، فقدان چنین شخصیتی تاسف بار است! ۸۴/۱/۴
💠علامه آشتیانی
‼️آقای خامنه ای را واقعا آقایان خبرگان از روی عقل انتخاب کردند! جلال حکمت و عرفان، ص۳۴۴
‼️بعضی از این مدعیان وقتی من پیش امام تلمّذ میکردم، هنوز متولد نشده بودند و بعضی دیگر هم، وقتی من امام را «المجاهد الکبیر، سید الفقهاء و العرفاء و رئیس الملة و الدین» مینامیدم، جرأت بردن نام امام را به هر دلیلی نداشتند! کتاب خاطرات استاد خسروشاهی از علامه آشتیانی ص۱۱۶
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️تکریم چهرههای برجستهی علمی ما درتاریخ، ما را تشویق میکند به اینکه بیشتر به سمت قلّههای علم حرکت کنیم. در آن وقتی که وسایل تعلیم و تربیت، وسایل مسافرت، بسیار محدود و تحصیل علم بسیار دشوار بوده، ما شخصیّتهایی مثل ابن شهرآشوب داریم؛ حالا از قبیل ابن شهرآشوب صدها عالم بزرگ در تاریخِ ما و در میراث علمی ما ثبت و ضبط شدهاند. این بزرگوار در آن شرایط از شخصیّتهای بزرگ، از اساتیدی مثل طبرسیِ صاحب مجمع البیان، طبرسیِ صاحب احتجاج، عبدالجلیل رازی قزوینی، سیّد فضل الله راوندی، قطب الدّین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره، زمخشری استفاده کرده؛ یعنی رفته پیش اینها و علم آموخته. ایشان کتاب ربیع الابرارِ معروف زمخشری را پیش خودِ زمخشری خوانده و اجازهی روایت آن کتاب را گرفته. یعنی در آن دوران بسیار دشوار- در این صد سال که عمر کرده ایشان، خب عمر طولانی و خوبی بوده- حقیقتاً استفاده کرده این مرد بزرگ از این عمر طولانی برای کسب علم؛ لذا ایشان فقیه بود، محدّث بود، رجالی بود، شاعر بود، منشی بود، ادیب و خوش محاوره بود-آنچه که دربارهی او نوشتهاند اینها است- یک شخصیّت جامع الاطرافِ این جوری؛ این برای ما درس آموز است، برای جوانان ما درس آموز است؛ هم افتخار میکنیم به آن گذشته، هم تشویق میشویم که بیاموزیم. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شعبان سال ۵۸۸ قمری
🏳رحلت فقیه، رجالی و محدث کبیر
🏳مرحوم ابنشهرآشوب مازندرانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یک کار لازمی وجود دارد که در مورد ابن شهرآشوب علی الظّاهر تا حالا انجام نگرفته و آن مستند کردن یا مُسند کردن روایات او است. ایشان مثلاً فرض کنید در مناقب این همه روایت نقل کرده؛ هیچ کدام اینها سند ندارد، در حالی که این شخصِ بزگوار از شیخ طوسی گاهی به یک واسطه و گاهی به دو واسطه نقل میکند؛ یعنی گاهی نقل میکند از پدرش و او از استادش و او از شیخ طوسی، گاهی هم نقل میکند از جدّش یعنی شهرآشوب و او از شیخ طوسی؛ یعنی اینقدر سند او به شیخ طوسی نزدیک است. خیلی خب، افرادی بنشینند، تنقیح کنند طُرُق ابن شهرآشوب را؛ یعنی اگر بتوانند بنشینند طرق ابن شهرآشوب را- که خود او البتّه در معالم العلماء مبالغی از اینها را ذکر کرده- به مشایخ روایتی مثل شیخ طوسی، که حالا طرق شیخ طوسی به ائمّه کاملاً معلوم و روشن است، معلوم کنند و تصحیح کنند، همهی این روایاتی که در کتاب مناقب هست یا بسیاری از این روایات، مستند خواهد شد؛ همهی این روایاتی که الان مُرسلات است، مُسندات خواهد شد؛ این کار بسیار مهمّی است. این را باید البّته بسپرید به جمعِ فاضلِ حدیث دان و رجال شناس و رجال دان در قم، که بنشینند ان شاء الله این کار بزرگ را هم انجام بدهند. ۹۲/۷/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امامخمینی/۱
💠امام خمینی:
‼️آقای منتظری، از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست دادهاید. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را سادهلوح میدانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیلکرده که مفید برای حوزههای علمیه بودید، در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد! افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرالها نریزد. از آنجا که سادهلوح هستید و سریعاً تحریک میشوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیله شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان روحی له الفدا و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند! ۶۸/۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امام خمینی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بلای گرفتاری در مُشت اطرافیان نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام در اواخر عمر آن یگانهی زمان، مطرود ایشان واقع شود و او را از دخالت در امور سیاسی منع شرعی کنند و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانهی استاد و مراد خود عمل میکرد یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمیآورد. ۸۱/۴/۲۰
‼️من خوب واقف بودم به اینکه آن کسانی که حول و حوش آقای منتظری بودند، چکار دارند میکنند و اینکه آنها بر ذهن آقای منتظری تسلّط داشتند. این را میدانستیم منتها این از اینکه ما نسبت به آقای منتظری یک چنین تصمیمی بگیریم مانع نمیشد. ما سعیمان بر این بود بلکه آقای منتظری را از زیر نفوذ آنها خارج کنیم یا ایشان را از آنها جدا کنیم یا تصمیمات آنها را خنثی کنیم که در خیلی موارد معدودی هم احتمالاً شده بود اما اغلب موارد نمیشد یعنی آنها بر ذهن آقای منتظری تسلّط داشتند. بنابراین ما میدانستیم که گروهی حول و حوش ایشان هستند و دارند فعّالیّت میکنند. البته آنچه بعدها با دستگیری سید مهدی هاشمی آشکار شد، نه. برای ما معلوم نبود که اینها یک گروه سازمانیافتهی منظّمی هستند که مقدّمات حتّی حرکت مسلحانه را برای یک روزی دارند فراهم میکنند. این برای ما روشن نبود امّا اینکه اینها گروه خطرناکی هستند و خیلی خود رأیند، تندرواند چرا، برای ما روشن بود. کتاب روایت رهبری ص۱۳۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری/۲
💠امام خمینی
‼️من بارها اعلام کردهام که با هیچکس در هر مرتبهای باشد عقد اخوت نبستهام. چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است. دفاع از اسلام و حزبالله اصل خدشهناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفرۀ افطار گوش تا گوش بریدند. ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پروندههای همکاری آنان با امریکا از لانۀ جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانیکه از منافقین و لیبرالها دفاع میکنند، پیش ملت عزیز و شهید دادۀ ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شدهاند، از این حرکات دست برندارند، مردم آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهندکرد! ۶۸/۱/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما مشهد بودیم، ایّام عید بود. آقای هاشمی تماس گرفت و گفت که شما باید فوری بیایی تهران. گفتم چرا؟ گفت قضیّهی آقای منتظری دارد جاهای خیلی باریکی میرسد و بیا ببینیم چکار باید بکنیم. من از نامه امام در روز دوم فروردین، حس کرده بودم که امام به شدّت از قضایا ناراحتند. در واقع ایشان مثل کسی که طغیان میکند، آنچه را در دلش هست بیرون میریزد و با کنایات حرف میزند، حرف زده بود. ایشان خیلی رنجیده و ناراحت بود. حس کرده بودم که ممکن است قضیّه آقای منتظری به یک جای مهمی رسیده باشد، و خب ما هم حقیقتاً فکر اینکه ممکن است برکناری آقای منتظری پیش بیاید ناراحت بودیم. یعنی هیچ واقعاً راضی نبودیم که این کار انجام بگیرد. کتاب روایت رهبری ص۲۳۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امام خمینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی متوجه تصمیم امام شدیم از ایشان اجازه ملاقات خواستیم، ساعت حدود نه شب بود. اینکه امام این ساعت ملاقات بدهد، خیلی چیز غیرمتعارفی بود. لکن خب ما رفتیم و به حاج احمد آقا گفتیم که ما آمدهایم با امام ملاقات کنیم. ایشان رفت داخل و آمد گفت -گمانم گفت امام میگویند- که نامه را برای آقایان هم بخوانید. آقای هاشمی نامه را از حاج احمد آقا گرفت و شروع کرد به خواندن برای آنها. هیچ کس دیگر هم از بیت امام آن وقت آنجا نبود. بعد حاج احمد آقا آمد و گفت امام میگویند بیایید. رفتیم در همان اتاق امام و امام نشسته بودند و اخم کرده. وارد شدیم و نشستیم. وقتی نشستیم، آقای هاشمی شروع کرد به صحبت و گفت که آمدهایم که یک فکری بکنیم برای این کار. تا این حرف از ایشان صادر شد، امام برگشتند گفتند: «چه فکری؟» یک تعبیر این جوری. «آقای منتظری «...» و «...» و «فاجر» است.» این سه تعبیر را ایشان کردند. خب واقعاً برق از چشم همهی ما پرید. این تعبیر؟! امام در حرف زدن خیلی آدم مواظبی بود. یعنی حقیقتاً آدمی بود که من داستانها دارم از این که چیزی را که میخواست نسبت به کسی مخصوصاً بیان کند، مواظبت میکرد که زیاد و کم نشود. اگر یک وقتی یک چیزی گفته میشد که یک قدری این طرف و آن طرف بود، در اوّلین وقت ممکن اصلاح میکرد، یعنی اینقدر ایشان مواظب بود که یک چیزی نگوید که برخلاف موازین باشد. کتاب روایت رهبری ص۲۴۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امام خمینی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ماها اصلاً فکر نمیکردیم که امام با این قضیّه مخالف باشد. ما خیلی بعدها -نه اینکه همان وقت هم بلافاصله- شنیدیم که امام مخالف بودهاند. قضیّهی آقای محمّدی گیلانی و ملاقاتش با امام و پیغام به آقای هاشمی رفسنجانی را من سالها بعد شنیدم. اصلاً گمان نمیکردیم امام با این قضیّه مخالفتی داشته باشد. فکر میکردیم این چیزی است که حتماً امام با آن موافق است. شاید اگر کسی آن وقت میگفت امام مخالف است، ردّش میکردیم که چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظر ما این کار کاملاً یک کار درست، یک پیشبینی منطقی برای آینده بود. علت اینکه آقای محمّدی گیلانی از امام سؤال میکند این بود که خودش با این قضیّه موافق نبود. این را ما در سالهای بعد از رحلت امام فهمیدیم. این را آقای محمّدی گیلانی به خود من یک وقت گفت. مضمون حرف ایشان این بود که من آقای منتظری را اصلاً در قوارهی رهبری نمیدیدم. بعد ایشان خاطرهای نقل کرد که روزی با آقای منتظری سر یک قضیّهای صحبتی میشود. آقای منتظری حرفی میزند که میگفت من اصلاً مبهوت ماندم که این حرف چطور از دهان یک آدم مسنّ عاقل فاضلی ممکن است دربیاید. میگفت حیرت کردم. لذا ایشان میگفت من اصلاً آقای منتظری را در این قوارهها نمیدانستم. البتّه آقای منتظری فاضل است اما شخصیّت ایشان با شخصیّت رهبری متناسب نیست. معلوم میشود این در آن وقت در ذهن ایشان بوده. علّت این هم که به امام مراجعه میکند همین نقطه بوده! کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امام خمینی/۵ب
💠رهبرانقلاب
‼️آقای منتظری همان وقتی که اسم قائم مقام رهبری را هم نداشت، در همان کارهایی که از شئون امام و شئون رهبری است، خودسرانه دخالت میکرد؛ در دادگاهها دخالت میکرد، در دانشگاهها دخالت میکرد، نماینده میگذاشت، امام جمعه میگذاشت، برمیداشت، خیلی کارها میکرد دیگر. طبعاً بعد از قضیّهی جانشینی رهبری در آینده، این کارها از طرف ایشان یا شاید تعبیر درستتر این است که بگوییم از طرف آن تشکیلاتی که پشت سر ایشان بود و بیت ایشان، بیشتر و قویتر شد. لذا عملاً ایشان شد قائم مقام رهبری، یعنی منصب گرفت. در آن اوقاتی که یک مقدار اختلافاتی بر سر مسائل دولت بین مسئولین کشور و ایشان پیش آمده بود، گاهی هم بین ماها همین مطرح میشد که آخر ایشان به عنوان قائم مقام دارد عمل میکند با چه موضع قانونی؟! لکن روی این مسئله حسّاس نبودیم، چون فکر میکردیم که بالاخره اینها کارهایی است که در آینده در اختیار ایشان خواهد بود. قبلاً هم که ایشان از این کارها مقداری میکرده، حالا هم ادامهی آن است. لذا خیلی حسّاس نبودیم. کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ فروردین ۱۳۶۸ش
🏳عزل آیةالله منتظری
🏳از قائممقامیرهبری
🏳توسط امام خمینی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️از اوایل انقلاب ما سعیمان بر این بود که برای آیتالله منتظری یک تمیّز و تشخّصی را هم فرض کنیم، هم تحقّق ببخشیم. بعضیهای دیگر هم این را که ماها در این فکر هستیم احساس کرده بودند. یک عدّه هم ناراحت بودند. من یادم است در یک جلسهی شورای انقلاب یکی از همین آقایان عضو نهضت آزادی که جزو شورای انقلاب بود، رو کرد به من و بعضی دیگر و گفت: «آقای خمینی نوکرش هم هستیم، امّا اگر شما بخواهید بعد از آقای خمینی، منتظری، پُنتظری، بگذارید، ما قبول نمیکنیمها!» این مربوط به آن اوایل است که هنوز شورای انقلاب بود و ماها عضو شورای انقلاب بودیم. یعنی افراد حس میکردند که ماها روی آقای منتظری یک حساب ویژهای باز کردهایم. البتّه این به معنای این نبود که آقای منتظری برای این کار یک شخصیّت کامل و تمامعیار بود؛ نه، ضعفهای آقای منتظری را ماها بیش از دیگران میدانستیم و فاصلهی بین ایشان و امام را ماها میدانستیم. کتاب روایت رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی هنرهای نمایشی
🏳و امر مکرر و موکد رهبری
🏳بر ورود نهادهای اسلامی
🏳از جمله حوزه و دانشگاه
🏳بر اسلامی-ایرانی سازی
🏳هنرهای پراثر نمایشی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️به اعتقاد من ظریف ترین و لمس نکردنی ترین احساسات و عواطف بشری را هنر تئاتر و بازیگری خوب در نمایش میتواند ارائه دهد! ۶۶/۱۱/۲۱
‼️کسیکه از تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمیفهمد، راه های معرفت به رویش بسته است. ملتی که هر کدام از اینها را ندارد، دریچه ای به روی او بسته است. کتاب دغدغههای فرهنگی ص۴۹ ۷۵/۶/۲۸
‼️تئاتر در جمهوری اسلامی، اصالت خود را در بیان دردها و بازگویی قصه مظلومیت بشریت در بند، در میابد، صحنه این نمایش عظیم به وسعت زیستگاه مستضعفان خاک است و هنر بازیگرانش ستیز با ظالم و حمایت از مظلوم است و تکنیک آن ایثار جان در راه آرمان و نتیجه آن پیروزی خون بر شمشیر! ۶۱/۶/۱۷
‼️تا شما نسل جوان نو، با اعتقادات صحیح، با دید صحیح، با مذاق دینی، به طور کامل وارد میدان این کارها نشوید، هنر نمایش -چه سینما، چه تئاتر- آن اعتلای لازم را در کشور پیدا نخواهد کرد. تا مادامی که کارگردان ما، یا نمایشنامه نویس ما، حتّی سعی میکند ژستها و حرکات این شخصیتها -و به قول شما پرسوناژها- را به شکل فیلمهای غربی در بیاورد، ما بهجایی نمیرسیم! ۷۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی هنرهای نمایشی
🏳و امر مکرر و موکد رهبری
🏳بر ورود نهادهای اسلامی
🏳از جمله حوزه و دانشگاه
🏳بر اسلامی-ایرانی سازی
🏳هنرهای پراثر نمایشی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اولویت بسیار مهم کشور، فرهنگ است. فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگی تا فرهنگ عمومی تا اخلاق تا رفتار اجتماعی، شامل همهی اینها است، دستگاههای فرهنگی ما در این زمینه واقعاً مسئولیّت دارند. اگر در فیلم، تئاتر، سینما، مراقبت نباشد چه میشود! بنده طرفدار جزماندیشی و فشار و اختناق در این زمینهها نیستم، میدانید، من اعتقاد راسخ دارم به آزاداندیشی؛ منتها آزاداندیشی غیر از ولنگاری است، غیر از اجازه دادن به دشمن است که از دالان آزاداندیشی و آزادعملی بخواهد به کشور ضربه بزند. امروز نیروهای مؤمن و جوان انقلابیمان، بیشترین کارهای خوب کشور را دارند انجام میدهند، حالا یک تئاتری یا یک فیلمی تولید بشود که تیشه به ریشهی ایمان این جوانها بزند؛ این خوب است؟ این چیزی نیست که انسان از آن احساس خطر نکند؟! ۹۵/۶/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی هنرهای نمایشی
🏳و امر مکرر و موکد رهبری
🏳بر ورود نهادهای اسلامی
🏳از جمله حوزه و دانشگاه
🏳بر اسلامی-ایرانی سازی
🏳هنرهای پراثر نمایشی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده. یعنی تئاتر ما، یا تئاتر لغو بیهوده مثل روحوضیها بوده، یا تئاتر اعتراضیِ بیجهت یعنی بدون سمت و سوی درست و حسابی بوده؛ بعد هم با یک زبان ابهام، خیال میکنند که تئاتر حتماً بایستی زبان ابهام و سمبلیک و رازآلود داشته باشد که چنین چیزی نیست. در تئاتر بر خلاف سینما، انسانْ انسانها را حس میکند، حرفشان را از زبان خودشان میشنود. در تئاتر میتواند خیلی چیزهای سازندهای باشد، گروههای هنرمند بنشینند واقعاً مفاهیم حقیقی اسلامی را بیان کنند. در همین حسینیّه ۲۰سال پیش یک تئاتری اجرا کردند برای ما، مربوط به حضرت ایّوب پیغمبر ک ۲ساعت طول کشید. بعد که تمام شد، من به آن کارگردان گفتم که من داستان ایّوب را در قرآن، صدها بار تا حالا خواندهام اما این فهمی را که امشب از ماجرای ایّوب از تئاتر تو فهمیدم، در این مدت از خواندن قرآن، این فهم را پیدا نکرده بودم، تئاتر این است! ۹۴/۴/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی هنرهای نمایشی
🏳و امر مکرر و موکد رهبری
🏳بر ورود نهادهای اسلامی
🏳از جمله حوزه و دانشگاه
🏳بر اسلامی-ایرانی سازی
🏳هنرهای پراثر نمایشی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️شما امروز نگاه کنید، ببینید که برداشت مردم دنیا، فرضاً راجع به یهودیان آلمان چیست؟ حالا بگذرید از ما مسلمانها که با یهودیان میانهی خوبی نداریم و در آن قضیه هم ذینفع نیستیم. اما افکار عمومی عالم، نسبت به یهودیان به اصطلاح قربانی نازیسم، امر عجیبی است. به جز هنر، کدام کتاب توانسته آنچه را که اتفاق افتاده است بیان کند، چقدر اینها فیلم ساختند! چقدر اینها در همه جای دنیا فیلمهایشان را پخش کردند؟ در ایران هم فیلمهایشان گاهی پخش میشود. امکان ندارد این پیامها را، جز از طریق هنر، از راه دیگری بشود پخش کرد. حالا ما در نمایشنامه عقبیم؛ یعنی کلا جامعهی ما در کار نمایش و تئاتر عقب است. البته مردم ما با آن آشنا هستند و آن را دوست دارند. اما بعضی از کشورهای خارجی، نمایش را جزو سنن معمولی و ملیشان میدانند. همه به تئاتر میروند و نمایش تماشا میکنند. اما در کشور ما، از اول، به خاطر دلایل خاصی که داشته، این نوع هنرها معمول نبوده است! ۷۱/۱۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی هنرهای نمایشی
🏳و امر مکرر و موکد رهبری
🏳بر ورود نهادهای اسلامی
🏳از جمله حوزه و دانشگاه
🏳بر اسلامی-ایرانی سازی
🏳هنرهای پراثر نمایشی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️فقه متکفّل همهى امور زندگى بشر است؛ فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همهى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعىاش. خب، هنر یکى از همین امور است، بدیهى است که یک نفر طلبهاى که وارد حوزهى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنانکه معنایش معمارى نیست؛ اما منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر چنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقولهاى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینهى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقولهى هنر آشنایى داشته باشد؛ والا بعید است که بتواند درست حکم را از آب در بیاورد، لذا در مقوله فقه هنر کار خیلی زیاد لازم است! ۹۴/۱۰/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶مارس سال۱۹۸۴
🏳فوت احمدسکوتوره
🏳رئیسجمهور گینه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از شخصیّتهایی که من او را فراموش نمیکنم، احمد سکوتوره است. او رئیس جمهور گینه کوناکری در غرب آفریقا و یکی از شخصیتهای برجسته و بسیار محترم در قاره آفریقا بود. متأسفانه مطالعات تاریخی، سیاسی جوانان ما ضعیف است. اینها را باید شما خیلی مطالعه کنید و بدانید. در کشور غنا در غرب آفریقا انقلاب شد و شخصیت آفریقایىِ بسیار برجستهای به نام قوام نکرومه بر سر کار آمد که بعد علیه او توطئههای زیادی - توطئههای غربی و امریکایی و غیرامریکایی - صورت گرفت. در یکی از سفرهایی که قوام نکرومه به خارج رفته بود، در غیاب او یک کودتای دستِ راستىِ غربی در این کشور راه انداختند که او دیگر مجبور شد به کشورش نیاید. همان موقع احمد سکوتوره از قوام نکرومه دعوت کرد و گفت به کشور من بیا و تو رئیس جمهور کشور من باش. چنین شخصیتی، قوام نکرومه را به کشور خودش آورد. در زمان ریاست جمهوری و آن دورهای که بنده در سیاست خارجی به طور اجرایی و عملی فعّال بودم، از رجال سیاسی دنیا، کمتر شخصیتی را به قوّت او دیدم. او تقریباً سه مرتبه به ایران آمد. البته فشار آورده بودند تا برای میانجیگری جنگ به ایران بیاید. او در دیدارهای خصوصی - داخل اتومبیل و در رفت و آمدها - حرفهای خوبی میزد. میگفت اگر بعد از انقلاب به شما حمله نظامی نمیشد، من تعجّب میکردم؛ بنابراین تعجبی ندارد که به شما حمله کردهاند. تصریح میکرد که حمله عراق علیه شما، سازمانیافته، از پیش طرّاحی شده و کار بینالمللی است، نه کار کشور عراق. راست هم میگفت، همینطور بود. ۸۰/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶مارس سال۱۹۸۴
🏳فوت احمد سکوتوره
🏳رئیسجمهور گینه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکى از این رهبران مسلمان پختهی مطلع وارد، که بنده در طول این مدّتِ کارهاى سیاسى دیدهام، سکوتوره بود. من در چند سفر که آمد تهران، با او ملاقات کردم؛ او خیلى شیفتهی انقلاب بود، البتّه خودش ضعیف بود، و نتوانسته بود راه خودش را برود و استکبار کَتبندش کرده بود؛ نتوانست گینهی کوناکرى را آنجورى که دوست میداشت، بسازد. موفّق نبود، امّا درست میفهمید؛ آدم سالمى بود؛ آدم خائنى نبود. این انقلاب را هم خیلى دوست میداشت؛ به امام هم حقیقتاً از ته دل ارادت داشت. من حرفهایى از او شنیدم که خیلى درست بود و راست میگفت. یک وقتى به من گفت فلانى! شماها فقط یک عیب دارید و آن اینکه همهاش مدام میگویید و حرف میزنید؛ خب، این گفتن ندارد؛ بکنید؛ چرا میگویید؟ میگویید که چه بشود؟ من آن سال اوّل ریاست جمهورى -سال ۶٠- که شاید این حرف را از او شنفتم، اصلاً حرفش را قبول نکردم. براى بعضى از دوستان نقل کردم، گفتم سکوتوره اینجور میگوید؛ لکن ته دلم قبول نکردم. با خودم میگفتم که حالا دنیا، دنیایى نیست که او خیال کند ما اگر یک چیزى را گفتیم دنیا میفهمد و اگر نگفتیم نمیفهمد، که گفتن ما یک مشکلى به وجود بیاورد. لکن بعد تجربهها به بنده نشان داد که نخیر، او پخته بوده، میفهمیده. بنده هم حالا عقیدهام همین است! ۶۸/۱۱/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸مارس سال۱۹۶۹
🏳فوت دوایت آیزنهاور
🏳رییسجمهور آمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️انصافا ما ایرانیها در گزارش حقایق و حوادث و شخصیتهای خودمان، آدمهای تنبلی هستیم؛ حالا البته این درخور تحقیق آقایان جامعهشناس است که تحقیق کنند ببینند آیا این تنبلی یک خصوصیت ملی ما است یا در طول زمان بر ما تحمیل شده؟ ما درباره شخصیتهایمان کار نمیکنیم. کسی مثل امام بزرگوار ما یک شخصیّت درجهی یک است دیگر؛ یعنی هیچ کسی -چه دوست، چه دشمن- مثلا درباره شخصیت امام تردید ندارد و عظمت این شخصیّت را کسی تردید نمیکند. ممکن است یکی او را قبول نداشته باشد، امّا عظمت او را قبول دارد. حالا ما دربارهی این شخصیّت عظیمی که در زمان ما بود و قریب سیسال از درگذشت او میگذرد، چند جلد کتاب نوشتهایم؟ واقعاً فکر کنید ببینید ما چند کتاب دربارهی امام نوشتهایم! این را مقایسه کنید با تعداد کتابهایی که مثلاً دربارهی آبراهام لینکلن در آمریکا نوشته شده. من در یک گزارشی خواندم که اگر تعداد کتابهایی که برای آبراهام لینکلن نوشته شده روی هم بچینند، یک ستون ده متری درست میشود؛ یک چنین چیزی. حالا آبراهام لینکلن یک عنوانی دارد -اگرچه عقیدهی بنده این است که آن عنوان، دروغ است؛ اینکه میگویند ایشان عامل آزادی بردگان و مانند اینها است، حرف مفتی است، حرف واقعی نیست؛ امّا حالا اینجوری عنوان شده- لکن دربارهی رؤسای جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور، مثل دیگران، گاهی هزار جلد کتاب نوشته شده! شوخی است؟ شما ببینید دربارهی امام خمینی ما چند جلد کتاب نوشتهایم؟ اینجوری است قضیّه؛ ما در این زمینهها عقب هستیم! ۹۶/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹فروردین سال۱۳۸۳
🏳رحلت شاعر انقلابی
🏳سید حسن حسینی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر و هنرمند عزیزمان آقای سیدحسن حسینی داغ بزرگی بر دل جامعه ی هنری و ادبی انقلاب است. این انسان فرزانه و آزاداندیش و این مؤمن پارسا و با فضیلت، یکی از نمونه های برجسته امروز و یکی از امیدهای آینده بود. در شعر و ادب و نیز در پژوهش و تأمّلات محقّقانه، خرد و ذوق و ابتکار، شاخصه کار او بود. مشاهده فرآورده های ذهن خلاق او همواره برای اینجانب اعجاب آور و تحسین انگیز بود. درگذشت او خسارت بزرگی برای اصحاب هنر و ادب است. ۸۳/۱/۹
‼️حدود شش، هفت سال پیش از این، در جنگ سوره، نقد خوبی از آقای حسن حسین دیدم که دربارهی شاعر عرب، نزار قبانی نوشته شده بود. بعد از ظهری بود که میخواستم بخوابم؛ این نقد را که مطالعه میکردم، اصلا خواب را از سر من برد! خدا میداند که من گریه کردم. گفتم واقعا ببین انقلاب چه کرده است. جوانی آمده، در عالم نقد وارد شده و اینقدر خوب و قشنگ و شجاعانه حرف زده است. ۷۰/۷/۲۸
⚠️توجه؛
📗جهت آشنایی بیشتر به کتاب سید شاعران انقلاب رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ فروردین ماه سال ۱۳۷۳ ش
🏳رحلت عالم ربانی، فقیه اخلاقی
🏳آیت الله شیخ علیاکبر مرندی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم ربانی و فقیه اخلاقی سالک، مرحوم آیتالله آقای حاج میرزا علی اکبر آقای مرندی طابثراه را به حوزههای علمیه بالخصوص جامعهی علمی و مردم عزیز آذربایجان و بالاخص به بازماندگان و خاندان و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم. ایشان در شمار آخرین یادگارهای دوران شکوفائی حوزهی کهن نجف اشرف و بقیهالسیف تلامذهی عالم اخلاقی بزرگ مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا علی آقای قاضی اعلیالله قدره بودند و در گذشت ایشان ثلمهئی جبرانناپذیر است. خداوند روح مطهر این عالم جلیل را با اولیائش محشور کند و راه معرفهالله و سلوک طریقهی اهل بیت عصمت علیهمالسلام را روشنتر و رائجتر فرماید. ۷۳/۱/۱۵
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیت الله العظمی بروجردی
🏳آغاز مبارزه علنی امام خمینی
🏳با نخستوزیر و حکومت شاه/۱
💠امام خمینی
‼️کسی (محمدرضا پهلوی) تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردی رحمةالله علیه دیگر اسلام بی دفاع شده است و میتوان به آن لطمه زد. هزاران آیت الله بروجردی به دین اسلام متکی بودهاند. دین به آیت اللهها تکیه ندارد، آیتاللهها با تکیه بر دین مقابل زورگویان میایستند! ۴۱/۸/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️اولین اعلامیهای که از امام پخش شد تلگرافشان خطاب به عَلَم درباره لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود، من آن در مدرسه حجتیه قم بودم، وقتی وارد مدرسه شدم دیدم اعلامیه به دیوار نصب است، اعلامیه را که خواندم سجده شکر کردم از اینکه دیدم یک شخصیت عظیم و مقتدر روحانی پیدا شده و با دستگاه مخالفت کرده، البته یک چنین شخصیتی در آقای بروجردی تا حدودی وجود داشت، البته آقای بروجردی هرگز با دستگاه در نیفتاد اما دستگاه از ایشان حساب میبرد! کتاب عبدصالح خدا ص۴۲
‼️مرحوم آیت الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود، شخص عالی قدری بود، واقعا یک شخصیت و یک چهره درخشنده و مایه افتخار بود، اما عقیدهشان این بود که با دستگاه نباید مبارزه بکنید و فایدهای هم ندارد و این مبارزه به جایی نمیرسد، بر این اعتقاد داشت و بر طبق این اعتقاد عمل میکرد! ۶۰/۲/۱۲
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیت الله العظمی بروجردی؛
🏳آغاز مبارزه علنی امام خمینی
🏳با نخستوزیر و حکومت شاه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️نقشِ امام خمینی در برانگیختن اول ماجرای نهضت، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود. مراجع قم اولا باورشان نمیآمد که این خطر (حکومت پهلوی) وجود دارد، ثانیا فکر نمیکردند که می شود حرکت کرد و جایز است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا تفهیم این معنا که این یک خطر است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از مسائل سیاسی هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند.ثانیا به اینها میفهماند که قدرت دارند. مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمیدانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم آیت الله بروجردی قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمیدانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، کشف قدرت روحانیت و مرجعیت است. ۶۶/۹/۱۱
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیةالله العظمی بروجردی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بنده زمان زعامت آقای بروجردی طلبه قم بودم و خود من درس این بزرگوار رفتهام و از کسانی هستم که در فوت ایشان از ته دل هم گریه کردهام! ۷۹/۱/۱۵
‼️شایسته است که حوزههای علمیه و زعمای علمی آن، صرفا به تکریم آیت الله بروجردی اکتفا نکرده و روشهای علمی و تحقیقی آن بزرگوار را که همچنان از تازگی برخوردار است، تعقیب و تکمیل کنند و گردونهی فقاهت اسلام را به پیش برند! ۷۰/۲/۸
‼️فلسفه اسلامی فقه اکبر است، نباید حوزه قم از مرکزیت فلسه اسلامی بیفتد والا خسارت است، جریان فلسفیای که توسط علامه طباطبایی پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد و این نشده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای بروجردی بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد که میبینید، این نباید تکرار شود! ۸۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴شبه روشنفکر غربزده
🏴سر سیداحمدخان هندی/۱
💠استادخامنهای
‼️بعضیها اسلام را یک بُعدی مطرح میکنند، درست مثل آن متفكرین مسلمان مادی گرای قرن نوزدهم میلادی؛ متفگران مسلمانی که در حقیقت مادی بودند، اگر چه بظاهر و به ادعا مسلمان. شاید این را باز هم برای جمعهای دانشجویی گفته باشم: در قرن نوزدهم میلادی که قرن علم و علم گرایی بود و علم، میدان دار همهی این جوامع پیشرفته و مترقی یا آن جوامعی که حسرت آن پیشرفتگی را میخوردند بود، متفکرین مسلمانی هم پیدا شدند که بجای اینکه سعی کنند اسلام را بفهمند و اسلام را ارائه بدهند و اسلام را برتمدن عرضه کنند تا تمدن، آن را ناگریز و ناچار بپذیرد و به شکل آن دربیاید، سعی کردند اسلام را با تمدن تطبیق بدهند و تمدن صنعتی مادی را بر اسلام تحمیل کنند. از جمله اینها سیداحمدخان هندی است؛ یک دانشمند متفکر اسلامی در هندوستان و مفسر قرآن، عجیب این است و به وجودآورنده یک دانشگاه بزرگ اسلامی به نام علیگر در هندوستان که هنوز هم آن دانشگاه هست؛ یک متفکر اسلامی و اسلامی اندیش است، امّا درست دربافت و کوک حرفها و تفکراتش که میروی آن رگههای دوری از معنویت اسلام و نزدیکی و گرایش و اعتقاد به مادیگری را ملاحظه میکنی. هرآیه ای در قرآن، هر حدیثی در احادیث اسلامی، هر مطلبی از تاریخ اسلام را که با فرمولهای علمی محدود کشف شده تا آن روز که خیلی خیلی کم بود نسبت به آنچه بعدها کشف شد و نسبت به آنچه دانش بشری تا آخرکشف خواهد کرد اندک منافاتی داشت، رد میکرد! کتاب نبوتها در نهجالبلاغه، شرح استادخامنهای ص۳۳؛ ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴سیداحمدخان هندی/۲
💠استادخامنهای:
‼️سید احمدخان هندی، همه معجزات انبيا را که در قرآن آمده تأويل و توجیه میکرد؛ چرا؟ چون عقلش نمیتوانست بپذیرد چیزی را که خارج از فرمولهای علمی بود؛ شکافتن دریا برای موسی، معجزه این یک عصای موسیٰ و همه معجزاتی که در قرآن به آنها تصریح شده. بلیه بزرگی بود! سعی میکردند اسلام را تطبیق بدهند با آن مقدار از علمی که تا آن روز کشف شده که همان طور که عرض کردم، خیلی هم کم و ناچیز و کم ارزش بود نسبت به اندوختههای فرهنگی بشر؛ چه قبل از آن و چه بعد از آن. امروز آن بليّه حاکم و مسلط بر ذهن بسیاری است. فرهنگ غربی در ذهنش هست، سعی میکند اسلام را با أن تطبيق بدهد. جزو بلیههای بزرگ یکی این است: آزادی و دموکراسی با مفهوم غربیاش. سعی میکنند آزادیای که در انقلاب اسلامی و در حکومت اسلامی لازم است، هر چه ممکن است نزدیک کنند به آزادیای که مثلا انقلاب کبیر فرانسه به مردم داده و امروز در فرانسه رایج است. و آیا آن آزادی است؟ و آیا آنچه امروز در دنیای دموکراسی چه در انگلستان که مادرِ دموکراسی است و چه در فرانسه و چه در سایر کشورهای غربی و چه در آمریکا وجود دارد و رایج است، آزادی است؟ آیا واقعاً انسانها در آنجا آزادانه میتوانند آنچه لازمه شخصيت و منش انسانی و اصالت انسانی است انجام بدهند و بفهمند؟ این درست است؟ و آیا امروز جایز است که ما آنچه بعنوان آزادی به دست آوردهایم در اشکال قانونی با آنچه امروز غرب دارد تطبيق بکنیم؟ معنای وفاداری به اسلام همین است؟ اسلام حدود و ثغور را برای ما معین کرده! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini