📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه تاریخ معاصر کمتر مورد توجّه جامعهی کتابخوان ما قرار میگیرد؛ بخوانید ببینید در هند چه گذشت! ۹۴/۸/۲۰
‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن تودهها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیسها و دست نشاندههایشان -که آن روز سیکها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیکها نیستند، مسلمانها هستند و باید آنها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانهای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همهجا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتابهای بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را که منطقهی بسیار پرثروتی بود مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانهی دولت انگلیس و کشور انگیس تبدیل شد به یک ثروتمند! ۸۸/۲/۲۷
‼️به نظر ما، مبنای کار انگلیس ایجاد تفرقه است؛ همان شعار «تفرقه بینداز، حکومت کن»ی که انگلیسیها از اولِ ورود به شبه قاره طبق آن عمل کردند؛ البته در برههیی بین مسلمان و هندو، در برههیی بین مسلمان و سیک، حتّی در برههیی بین فِرَق مختلف هندو، و در برههیی دیگر هم بین فِرَق مسلمین. انسان در تاریخچهی شبه قاره، از قبل از استقلال، این را میبیند و متأسفانه تا امروز هم این معنا هست و در پاکستان این واضح است. حالا هم گروهی سعی دارند که شیعه را به طور کلی از بقیهی مسلمین جدا کنند؛ بین اینها بغض و عناد بیندازند و شیعه را در موضع ضعف قرار بدهند و آنها را از صحنهی سیاسی بکلی خارج کنند. این، دنبالهی همان سیاست است؛ چیز جدیدی نیست؛ منتها امروز به این صورت درآمده است. ۷۰/۱۰/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۴
💠رهبرانقلاب
‼️بروید نگاهی به تاریخ جهان نهرو را بخوانید تا ببینید توسط استعمار انگلیس بر هند چه گذشته است! ۹۴/۸/۲۰
‼️نهرو در کتاب خود میگوید: از آنجا که کنگره وحدت مظهرى از تمام احساسات ملى بود، این اختلافات گوناگون مذهبى هم بصورت حساس و مؤثرى در آن منعکس میشد کم کم سیکها و دیگر اقلیت هاى کوچک نیز براى خود درخواستهاى خاصى داشتند هر فرقهاى فرقه دیگر را به کارشکنى علیه خود متهم میکرد در نتیجه گروههاى مختلف میکوشیدند خود را در آغوش انگلیسیها بیندازند. عده زیادى از مسلمانان در کنگره شرکت داشتند که بسیارى از رهبران سیاسى مسلمین هند در میان آنها بودند، این عده به مبارزه پیگیر علیه احساسات فرقهای که بتدریج سراسر هند را فرا میگرفت، اقدام کرده و براى این منظور حزب جدیدى بنام«حزب ملى مسلمانان» و کنفرانس وحدت بوجود آوردند که با تعصبات فرقهای به مبارزه پرداخت. هنوز کنفرانس وحدت سال ۱۹۲۴ منعقد در دهلى پایان نیافته بود که کشمکش و آشوبى بزرگ میان مسلمانان و هندوها و سیکها در شهر الله آباد بر پا شد. بدیهى است که نه مسلمین و نه هندوان از این اختلافات سودى نمیبردند و فقط انگلیسیها بودند که در میانه بهره بردند! مسلمان در نهضت آزادی هندوستان ص۲۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قارهی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹
‼️من ۳۰سال پیش از این درباب مسائل شبه قارّه هند مطالعه میکردم و مینوشتم، متوجّه شدم در میان گروههای استقلال طلب هندوستان که علیه انگلیسیها مبارزه میکردند - و میان آنها، هم مسلمان بود هم هندو و هم سیک - انگلیسیها نسبت به مسلمانان حسّاسیت خاصی داشتند! آنها با هندوها و سیکها کنار میآمدند، ولی با مسلمانان آبشان به یک جوی نمیرفت! لذا در وهله اوّل به سراغ مسلمانان میرفتند تا آنها را سرکوب کنند. یک لُرد انگلیسی در همان روزگار گفته بود: «ما وقتی به تجربههای زمان خود مینگریم، احساس میکنیم اسلام با ما ذاتاً دشمن است!» انگلیسیها آن روز به این نتیجه رسیده بودند وبراین اساس عمل میکردند. در ایران نیز همین کار را کردند. امروز هم استکبار امریکا و ایادی آن، عین همان تجربه را عمل میکنند و پیش میروند. ۷۱/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ ماه رمضان سال ۹۵ ق
🏳هلاکت حاکم ناقص الخلقه
🏴قاتل ۱۲۰,۰۰۰ از خواص شیعه
🏴مثل کمیل، قنبر، سعیدوغیره
🏴هادم کعبه، حجاج بن یوسف
💠رهبرانقلاب
‼️این حکومتهایی که تاریخ از ذکر جرائمشان به خود میلرزد مثل حکومت حجّاج را معاویه بنیانگذاری کرد لذا با شهادت امیرالمومنین پایه هدایت ویران شد و بعد از ایشان دنیای اسلام آن را کشید که تاریخ میداند. همین کوفه چه سختیهایی کشید! بر همین کوفه بود که حجّاج مسلط شد! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️باید امر معروف و نهی منکر را میان خودتان اقامه کنید و به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا فاسدها را بر شما مسلط میکند و زمام امور سیاست کشور به دست امثال حَجاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفهای که امیرالمؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی میکرد و در مسجدش خطبه میخواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر، به مرور به جایی رسید که حَجّاج بن یوسف آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند، حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک پشه هیچ تفاوتی نداشت و به همان راحتی انسان میکشت! ۷۹/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ رمضان سال۶۷ق
🏴شهادت مختار ثقفی
💠رهبرانقلاب
‼️بعد از ماجرای شهادت امام حسین، آن سازماندهی تشکیلات ۲۰ساله امام حسن و امام حسین، قیام توابین و مختار و قیامهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد، که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین برود! ۶۵/۳/۴
‼️حادثه کربلا یک تكان سختی در ارکان شیعه، بلكه در همه جای دنیای اسلام داد. قتل و تعقیب و شكنجه و ظلم سابقه داشت، اما کشتن پسر پیغمبر و اسارت خانواده پیغمبر و بردن اینها شهر به شهر و بر نیزه کردن سر عزیز زهرا چیزی بود که دنیای اسلام را مبهوت کرد. کسی باور نمیكرد که کار به اینجا برسد، لذا یک رعب شدیدی تمام دنیای اسلام را فرا گرفت؛ مگر کوفه را، و کوفه فقط به برکت توابین و بعد به برکت مختار، آن رعبی که در مدینه و در جاهای دیگر بود - حتی در مكه، با وجود اینكه عبدالله بن زبیر هم بعد از چندی قیام کرده بود - ناشی از حادثه کربلا، یک رعب بی سابقه در دنیای اسلام بود. در کوفه و عراق هم اگر چه حرکت توابین یک هوای تازه ای را در فضای گرفته عراق بوجود آورد، اما شهادت آنها جو رعب و اختناق را بیشتر کرد و بعد از آنيکه دشمنان دستگاه اموی، یعنی مختار و مصعب بن زبیر به جان هم افتادند، و عبدالله زبیر از مكه، مختارِ طرفدار اهل بیت را هم نتوانست تحمّل کند و مختار به دست مصعب کشته شد، باز این رعب و وحشت بیشتر شد، و امیدها کمتر شد! ۶۵/۴/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه رمضان سال ۳۵۹ ق
🏳احداث دانشگاه الازهر مصر
🏳توسط حاکم حکومت فاطمی
🏳خلیفه شیعی، العزیز بالله فاطمی
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! عظمت فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها، در سیره آن بزرگوار آشکار است. یک مسأله این است که ما چه شناختی از فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها داریم؟ این یک حرف است. بالأخره دوستان اهل بیت علیهمّالسلام، در طول زمان، تا آنجا که توانستند سعی کردند به حقِّ دختر پیغمبر، فاطمه زهرا سلاماللَّه علیها معرفت پیدا کنند. چنین هم نیست که کسی خیال کند همانطور که در زمان ما، این بزرگوار اینقدر در دلها عزیز و در چشمها شیرین است، همیشه همینطور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامی است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوی و حکومت اهل بیت علیهمالسّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جاری میشود. قدیمیترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها گرفته شده است. در گذشته بهنام فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیها دانشگاه تأسیس میکردند. حتّی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت میکردند، شیعه بودند. قرنهاست که شیعه سعی کرده به حقِّ این بزرگوار معرفت پیدا کند! ۷۳/۹/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در سال نهم، سالی که پیامبر در رأس یک حکومت قرار دارد؛ آرامش داخلی حکومت پیامبر، زمینهای شد برای درگیری با امپراتوری وسیع روم و جنگ تبوک. همچنین عدّهای در داخل جامعهی اسلامی، و ازطرفی برخی از کفّار، حرکتهایی را علیه ایشان شروع کردند. پیامبر از جنگ تبوک پیروزمندانه برگشت: پایگاه منافقان و دشمنان داخلی را آتش زد و سورهی برائت را برای قلعوقمع نهایی دشمنان خارجی ابلاغ نمود! تفسیر برائت ص۱۰۵
‼️اسلام دربارهی معاشرت و اخلاق فردی پیامبر میفرماید: «فبما رحمة من اللَّه لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لانفضوا من حولک». پیامبر را به خاطر نرمش او و به خاطر لینتش در برخورد با مردم، ستایش میکند و میگوید تو غلیظ و خشن نیستی. همین قرآن در جای دیگر به پیامبرمیگوید: «یا ایّها النّبی جاهد الکفّار والمنافقین و اغلظ علیهم»؛ با کفّار ومنافقان با خشونت رفتار کن. همان ماده غلظ که در آیه قبلی بود، در اینجا هم هست؛ منتها آنجا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردی است؛ اما اینجا در اجرای قانون و اداره جامعه و ایجاد نظم است؛ آنجا غلظت بد است؛ اینجا غلظت خوب است. آنجا خشونت بد است؛ اینجا خشونت خوب است. ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۲
💠رهبرانقلال
‼️از دشمنان پیامبر، منافقین بودند. منافقین در داخل مردم بودند؛ کسانی که به زبان ایمان آورده بودند، اما در باطن ایمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگنظر و آماده همکاری با دشمن، منتها سازماننیافته. فرق اینها با یهود این بود. عبداللَّهبنابىّ، یکی از دشمنترین دشمنان پیغمبر بود. تقریباً تا سال آخر زندگی پیغمبر، این شخص زنده بود؛ اما پیغمبر با او رفتار بدی نکرد. درعینحال که همه میدانستند او منافق است؛ ولی با او مماشات کرد؛ مثل بقیهی مسلمانها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیتالمال داد، امنیتش را حفظ کرد، حرمتش را رعایت کرد. با اینکه آنها این همه بدجنسی و خباثت میکردند؛ وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمانیافته کردند، پیغمبر به سراغشان رفت. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی - یعنی با کسی که در منطقه روم بود؛ مثل ابوعامر راهب - ارتباط برقرار کردند و مقدّمهسازی کردند تا از روم علیه پیغمبر لشکر بکشند. در اینجا پیغمبر به سراغ آنها رفت و مسجدی را که ساخته بودند، ویران کرد و سوزاند. فرمود این مسجد، مسجد نیست؛ اینجا محلّ توطئه علیه مسجد و علیه نام خدا و علیه مردم است. ۸۰/۲/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در زمان حکومت نبىّ اکرم و امیر المؤمنین، با آن که این بزرگواران در داخل کشورشان اقتدار داشتند، ولی دشمنان اسلام حضور خود را نیز حفظ کرده بودند. مگر دشمنان و منافقان نمیخواستند مرکب پیامبر را در آن گردنه رم دهند که خدا آن حضرت را نجات داد؟ و حتی به صورت مسجد سازی (مسجد ضرار)، قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند، آنها منتظر بودند که دشمن خارجی بیاید و به او کمک برسانند، آن روز هم دشمنان اسلام بودند؛ امروز هم هستند. ما انتظار نداریم که دشمن در داخل کشور ما، جاسوس و منافق نداشته باشد. اماچه کسی در مقابل آنها میایستد؟ طبیعی است که عناصر «بسیج»؛ یعنی همان نیروىِ عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن، در مقابل دشمن و ایادی او میایستد. ۷۴/۹/۸
‼️بیان عقیده و اظهار عقیده در محیط سالم، آزاد است. آنجائی که مصالح کشور با شایعه پراکنی، تشنج، به هم زدن سلامت عمومی جامعه، تهدید میشود، این ممنوع است. مصالح عمومی آنقدر مهم است که اسلام برای خاطر مصالح عمومی یک جاهائی مسجدی را آتش میزند. پیغمبر اکرم یک مسجد را آتش زد، چون این مسجد محلی شده بود که منافقین در آن جمع میشدند و علیه پیغمبر مطالبی را با همدیگر تفاهم کنند و خوراک برای تشنجآفرینی در جامعه به وجود بیاورند. پیغمبر از جنگ تبوک که برگشت، سر راه هنوز به مدینه نرفته، این مسجد را خراب کرد و آتش زد و صاف کرد و آمد وارد شهر شد؛ یک چنین برخورد قوی و قاطعی را اسلام با مصالح عمومی جامعه دارد. ۶۶/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️اگر ما در داخل متّحد و منسجم باشیم، عناصرخارجی تاثیر سوئی نخواهندگذاشت، امروز در کشور عبداللهبناُبیهای منافق هستند؛ کسانیکه حتی یک روز حکومت امام و حکومت نظام اسلامی را از بن دندان قبول نکردند! در زمان پیامبر، یکی از منافقان بسیار فعال، عبداللهبنابی بود که با یهودیها و کفّار قریش و جاسوسهای امپراتوری روم میساخت و از هر وسیلهای استفاده میکرد، برای اینکه شاید بتواند حکومت پیامبر را از بین ببرد؛ چون قبل از آن که پیامبر به مدینه بیاید، او تصوّر میکرد که در آینده، حاکم مدینه خواهد شد! پیامبر در واقع مقام او را از او سلب کرده بود. امروز در این کشور عبداللهبنابیهایی هستند؛ که خیال میکردند اگر انقلابی در این کشور رخ دهد، حکومت متعلّق به آنهاست. کسانی که نه فقاهت را قبول داشتند، نه امام را قبول داشتند، نه مردم را قبول داشتند، نه احساسات دینی را قبول داشتند. پیامبر با عبداللهبنابی خوشرفتاری کرد و او را مجازات ننمود. نظام اسلامی هم با اینها خوشرفتاری کرد و به مجازاتشان نپرداخت. اینها امروز به برخی از پدیدههایی که دست دشمن در آنهاست، مینگرند؛ خیال میکنند فرصتی پیدا کردهاند که به نظام اسلامی ضربه بزنند. فعّالیتهای منافقانه خودشان را میکنند، به این امید که بین مسؤولان اختلاف باشد؛ به این امید که بین مردم اختلاف باشد؛ به این امید که جوانان رابطهشان را با نظام اسلامی قطع کنند؛ به این امید که جوانان با دین قهر کنند، اما چنین نیست! ۷۹/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال۹ق
🏳تخریب پرعبرت مسجدضرار
🏳توسط پیامبر بعد غزوه تبوک/۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️دو نفر مثل عبداللهبن اُبیّ از سران منافقان، و ابوذر غفاری را تصوّر کنید که در جنگ تبوک نقش داشتهاند. عبداللهبن اُبیّ از آنها است که نرفتن به میدان را به رفتن ترجیح داد؛ ولی ابوذر رفتن را ترجیح داد. منشأ هر دو تصمیم، ایمان و عدم ایمان است. خدا منافقان را از رسیدن به شهادت و درک فیض بزرگ آن ممنوع نکرد، بلکه آنان خود این راه را انتخاب کردند. حرکت ابوذر هم براثرِ ارادهی خاص خدا نسبت به او نبوده، بهگونهای که اختیار را از او سلب کرده باشد؛ بلکه عمل او اختیاری بوده و درعینحال میشود آن را به خدا هم نسبت داد!
‼️آیه۴۳ برائت درباره افراد بهظاهر مسلمانی است که در هنگام اعزام به جنگ تبوک خدمت پیغمبرآمدند و گفتند یا رسولالله! به ما اذن بده که در مدینه بمانیم. اذن برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بیایمانی آنان بود. پیغمبر با اذن دادن به آنها کاری کرد که آنان بیایمانی خود را در خارج هم عملاً ثابت نمایند؛ چراکه وقتی جامعه اسلامی برای به منزل رساندن بار امانت الهی نیاز به مجاهدت مسلمانان با مال و جان دارد تا بتواند دستاوردهای خود را به نسل بعد تحویل دهد، همه باید بروند و مسئولیّتهای پرمخاطره را بپذیرند، و این مطلبی است که عقل خود آنها و نیز آیاتی از قرآن، که آن را از پیغمبر شنیده بودند، گواه آن است. در چنین موقعیّتی اجازه خواستن برای ترک این مسئولیّت عظیم نشان میدهد آنان مردِ عمل به مسئولیّتهای بزرگ نبودهاند! تفسیر برائت ص۳۰۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دهه دوم ماه رمضان سال ۹ق
🏳تخریب پر عبرت مسجد ضرار
🏳توسط پیامبر بعداز غزوه تبوک/۵
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر جامعهی اسلامی به آن حدّی رسید که کسی مثل امام حسین ناچار شد برای نجات جامعهی اسلامی، چنین فداکاریای بکند؟ روزگاری رهبر و پیغمبر جامعهی اسلامی، از همان مکه و مدینه پرچمها را میبست، به دست مسلمانها میداد و آنها تا اقصی نقاط جزیزةالعرب و تا مرزهای شام میرفتند؛ امپراتوری روم را تهدید میکردند؛ آنها از مقابلشان میگریختند و لشکریان اسلام پیروزمندانه برمیگشتند؛ که در این خصوص میتوان به ماجرای «تبوک» اشاره کرد. روزگاری در مسجد و معبر جامعهی اسلامی، صوت و تلاوت قرآن بلند بود و پیغمبر با آن لحن و آن نَفَس، آیات خدا را بر مردم میخواند و مردم را موعظه میکرد و آنها را در جادهی هدایت با سرعت پیش میبرد. ولی چه شد که همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسد و آنقدر از اسلام دور شدند که کسی مثل یزید بر آنها حکومت میکرد!؟ وضعی پیش آمد که کسی مثل حسینبنعلی دید که چارهای جز این فداکاری عظیم ندارد! این فداکاری، در تاریخ بینظیر است. چه شد که به چنین مرحلهای رسیدند؟ این، آن عبرت است. ما باید این را امروز مورد توجّه دقیق قرار دهیم. باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم. ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۵رمضان سال۳ق
🏳ولادت امام حسن مجتبی
💠رهبرانقلاب
‼️امروز، روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و روز ولادت امام مجتبی است. هر سال عادت بر این جاری شده که مثل امروزی، من راجع به امام مجتبی و غالباً راجع به مسألهی صلح، صحبت کنم. من هم مکرر دربارهی این مسأله، صحبت کردهام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار دادهام. دوران امام مجتبی و حادثهی صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثه سرنوشتساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. امیدواریم خداوند به همهی ما بصیرتی عنایت کند، تا بتوانیم این بزرگوار را بشناسیم و نگذاریم پردهی جهالت و غبار بدشناختیای که تا مدتها بر چهرهی آن بزرگوار بوده، باقی بماند. یعنی حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح امام مجتبی همانقدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین ارزش داشت. و همانقدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همانقدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳بمناسبت ولادت امام مجتبی
💠رهبرانقلاب:
‼️مادر میتواند فرزندان را به بهترین وجهی تربیت کند. تربیت فرزند به وسیله مادر، مثل تربیت در کلاس درس نیست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالایی خواندن است؛ با زندگی کردن است. مادران با زندگی کردن، فرزند تربیت میكنند. هرچه زن صالحتر، عاقلتر و هوشمندتر باشد، این تربیت بهتر خواهد شد! ۹۲/۲/۱۱
💞لالایی الهی_سیاسی حضرت زهرا
❤️برای فرزند نوزادشان امام مجتبی؛
اِشْبَهْ اَباکَ یا حَسَنُ
وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ
وَاعْبُدْ اِلهاً ذامِنَنِ
وَلا تُوالِ ذَا الْإِحَنِ
(بحار ج۴۳ ص۲۸۶)
⚠️ترجمه؛
١- حسنجان شبيه پدرت باش(الگو)
۲- ریسمان از گردنحق بازکن(جهاد)
۳- تنها خداوندمنان رابپرست(توحید)
۴- ولایت بدخواهان را نپذیر(برائت)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۷۹
🏴درگذشت مجاهد علمی هندی
🏴حجةالاسلام ذیشأن حیدرجوادی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم جلیلالقدر جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای ذیشأن حیدرجوادی(طاب ثراه) موجب تأثر و تألم اینجانب گردید. ایشان با قلم و بیان و تأسیس مؤسسات اسلامی، عمر پربرکت خویش را صرف خدمت به اسلام و مسلمین، خاصه مذهب حقهی اهل بیت(علیهم السلام) نمود. اینجانب ارتحال این روحانی عالیقدر را به مسلمانان هندوستان و علماء و حوزههای علمیه آن کشور بویژه به بیت محترم و آقازادههایش تسلیت گفته، از درگاه الهی برای آن فقید سعید رحمت و غفران و برای بازماندگانش صبر جمیل و اجر جزیل مسألت مینمایم! ۷۹/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۰
🏴درگذشت امام جمعه اردبیل
🏴عضو مجلس خبرگان رهبری
🏴آیت الله خلیل زاده (مروج)
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشتت عالم بزرگوار و خدوم مرحوم آیت الله آقای مروج رحمة الله علیه موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. این روحانی خدمتگذار و عالیقدر که ملجأ دینی و پدر مهربانی برای مردم شریف استان اردبیل بود، عمر خود را در هدایت مردم و ترویج دین وتبلیغ معارف اسلامی سپری کرد ودر دوران انقلاب اسلامی یکی از ارکان نظام در این منطقه مرزی بشمار میآمد و خدمات بسیاری به مردم انقلاب تقدیم نمود. فقدان این عالم جلیل برای مردم این استان ضایعهای بزرگ است. اینجانب این حادثهی تأسفبار را به عموم مردم مؤمن و انقلابی استان اردبیل و آذربایجان ، بخصوص به جامعهی علمی و علمای اعلام و ارادتمندان آن مرحوم و نیز به خانوادهی محترم و فرزندان و بازماندگان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. ۸۰/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در حوزه محققان و متفکران خوبی داریم که اگر هرکدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدمها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغههایی داشتند؛ این هم یکی از بدبختیهای ماست! امروز ذهنهایی در حوزه هستند که اگر در فلان مؤسسه تحقیقاتی دنیا در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا مثل خورشیدی میدرخشیدند و هر روز یکی از کارهاشان در دنیا به ثبت میرسید؛ اما اینطور مغزهایی در حوزه ما آدمهای عادی هستند؛ نه اینکه کسی برایشان شأنی قائل نیست بلکه بهره لازم از اینها گرفته نمیشود. چرا؟ عللی دارد، مشکل معیشت یکی از علل است. من میدانم که وضع طلاب بد است. امروز شهریههای حوزه حداکثر ۸هزار تومان است. چه کسی میتواند با ۸هزار تومان شهریه، زندگی خود را با داشتن سه، چهار بچه اداره کند!؟ این درآمدِ بسیار کمی است. امروز واقعاً یک کارگر سادهی کارخانه هم با ۸هزار تومان کار نمیکند؛ اما در حال حاضر طلبه ما که انتظار داریم یک روز خورشید درخشانی بشود که کشور و دنیا را اشعاع کند، دارد با این مبلغ زندگی میکند! واقعاً این تقریباً مثل همان زمان شهیدثانی است؛ امروز کسانی هستند که روزی ۱۰۰هزار تومان درآمد دارند! حالا در چنین جامعهیی که کسانی هم درآمدها حالا در چنین جامعهیی که کسانی هم درآمدهای خوب و زندگیهای راحتی دارند، طلبهی ما با ماهی هشت هزار تومان زندگی میکند! البته این چیز خیلی سختی است و میتواند عامل عمده هم باشد و بایستی به آن رسید! ۷۰/۱۱/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب عزیز، درس را باید خواند. یقیناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه و درسهای خارجِ معمول سنتىِ ما لازم است. من قبلاً گفتم بیمایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. ما در برنامههای کارىِ خود باید جریان خلّاق فکریای را که در حوزههای ما بحمدالله از دورهی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. ۸۳/۴/۱۵
‼️امروز در دنیا تمرین میکنند که مشکلترین مطالب را به آسانترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز میگذارند تا با گفتن یک کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلی را برای بیان مطلبی انتخاب کنیم. باید لَجنهای از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشیند و یک دوره فقه - از طهارت تا دیات - به زبان ساده بنویسند که کار «شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلی است. ما چرا برای این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهای درسی دیگر نیز همین گونهاند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ماه رمضان سال ۹۶۵ ق
🏳شهادت فقیه مجاهد بصیر
🏳زینالدینبنعلی،شهیدثانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتابهای درسی، یکی دیگر از مشکلات حوزهی علمیهی قم و حوزههای علمیهی دیگر است. تا سخنی از کتابهای درسی میگوییم، میگویند فلان عالم بزرگ هم همین کتابها را خواند؛ حالا آنهایی که انقلابیترند، میگویند امام هم همین درسها را خواند که امام شد! آیا امام چون همین درسها را خواند، امام شد!؟ امام جوهر مخصوصی بود. آنچه که شما در عظمت امام پیدا میکنید، ناشی از این نیست که این کتابهای درسی را خواند. وانگهی، از زمانی که امام راحل این کتابها را میخواندند، تا حالایی که من و شما میخواهیم این کتابها را بخوانیم، بین این دو مقطع، شصت سال، هفتاد سال فاصله شده است. کتاب درسی جدید تولید کنید. چه اشکالی دارد که عدهیی بنشینند کتاب درسی جدید تولید کنند؟ میگویند ما شهید ثانی نمیشویم! خیلی خوب، شهید ثانی نمیشوید؛ اما بسیاری از فقهای امروز ما از فقهای گذشته واردترند. من نمیگویم رتبهی علمی و استعدادشان بیشتر از آنهاست - شاید اگر در زمان آنها بودند، مثل آنها نمیتوانستند باشند - اما بسیاری از آنها، سطح معرفت فقهیشان بالاتر از خیلی از فقهای گذشتهی ماست؛ چرا نمیشود؟ کتاب اصول تولید کنید؛ کتاب فقه تولید کنید؛ برای مراتب مختلف تولید کنید؛ شکل درس را عوض کنید. ۷۰/۱۱/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓فروردین سال ۱۳۴۵ش
📝اتمام ویرایش و ترجمه
🏳"آینده در قلمرو اسلام"
🏳توسط استاد خامنهای
💠استادخامنهای:
‼️کتاب حاضر، با همه کوچکی حجم، قدمی بزرگ و مؤثر در راه انجام رسالت تبیین اسلام است، مؤلف عالیقدر و بزرگوار، کوشیده است در ضمن فصول این کتاب که به وضعی ابتکاری منظم شدهاند، ابتدا ماهیت دین را آنچنانکه هست معرفی کند و پس از بیان اینکه دین، برنامه زندگی است و شعائر دینی، آنگاه ضروری و سودبخش است که نشان دهنده حقایق باشد. پس از بیان این حقیقت، با بیان شیوا و جهان بینی خاص خود اثبات کند که سرانجام حکومت جهان، در اختیار مکتب ما و «آینده در قلمرو اسلام» خواهد بود. وی پس از بررسی اجمالی مبانی کمونیزم یعنی مکتبی که بیش از نیم قرن است در هر گوشه جهان جمعی را به خود متوجه ساخته و بیش از یک سوم نیروهای انسانی را در اختیار گرفته و برای ملتهای عقب افتاده و محروم همچون امیدی رؤیائی، لذتبخش و شیرین است و پس از تحلیل یکی دو نمونه از برنامه هائی که دانشمندان غیر کمونیست، برای نجات بشریت از وضع نابسامان کنونی، پیشنهاد میکنند، با دقتی در خور تحسین و با سنجشی عمیق و محققانه، ثابت کرده است که این برنامهها همگی ناقص و برای اداره دنیای آینده ناتوانند، و تنها مکتبی که میتواند قافله گمراه بشریت را به سر منزل نجات برساند و با برنامه کامل خود، زندگی انسانها را با حفظ مزایای انسانیت، اداره کند؛ اسلام است، کتابهای دیگر این نویسنده متفکر و مجاهد نیز، هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب و حربه ای است علیه آنان که اسلام را غیرمنطقی و بیخاصیت میپسندند! فروردین ۱۳۴۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای/۱
💠رهبر انقلاب:
‼️من در شهر مشهد در جوار آستان امام رضا بدنیا آمدم؛ زادروز من ۲۸ صفر ۱۳۵۸ق است، پدرم به فضل و علم و اجتهاد معروف و نزد علمای بزرگی مانند میرزای نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی درس خوانده بود. عفیف و باحیا بود و نسبت به مال و منال، از مناعت طبع برخوردار بود. در میانه بازار مشهد که محل کسبه و تجار و سرمایهداران است، امامت مسجدی را داشت؛ اما چشمی به مال مردم نداشت و در اوج بلند طبعی میزیست، گوشه گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. پدرم بر درس خواندن ما بطور مستمر نظارت میکرد و ما را با تشویق و گاها با توبیخ به درس ترغیب میکرد، از اینرو هرگاه در مورد درسی که میخواندم اشکال و اظهار میکردم خیلی خوشحال میشد و به من که ۱۴ساله بودم میگفت که تو مجتهدی و قدرت استنباط داری! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۵و۳
📸سید هادی، سید علی و سید محمد حسن خامنهای
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای/۲
💠رهبرانقلاب
‼️جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳
‼️فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵
‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنهای، یا علی خامنهایهای فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنهای در راه این حقیقت جان و آبرویشان را بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹
‼️نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا مردم ما، بخاطر فلان آدم بمیرند؛ بله، برای اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای اسلام بمیرد! ۹۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳الف
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک رمضان ۱۳۹۰ در زندان از راه رسید. دهم آبان، اول ماه مبارک بود.
وقتی در سلّول بودم ـ پیش از انتقالم به اتاق بزرگ ـ ماه رمضان فرا رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست میداشتم. در این ماه، چهرهی زندگیِ روزمرّه دگرگون میشود و انسان روزهدار لذّت معنوی خاصّی را احساس میکند.
نخستین روز ماه رمضان سپری شد، هنگام افطار فرا رسید، امّا چیزی برای من نیاوردند؛ زیرا برای ماه رمضان، در محیط ارتش و زندان ارتش، حسابی باز نمیشود. نماز را خواندم و به سیر در عالم خاطرات این ماه ـ بویژه خاطرات ساعت افطار و شادمانی روزهداران در هنگام افطار ـ پرداختم. آن لحظات شادیآور و فرحافزای سر سفرهی افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما میجوشید، در خاطرم گذشت. همچنین آن خوردنیهای اندک و سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه «ماقوت» را ـ غذای معروف مشهدیها که ظاهراً مختصّ خود آنها است ـ به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست میداشتم. این «ماقوت» از آب و نشاسته و شکر تهیّه میشود و به شیوهی خاصّی آن را میپزند. همسر من نیز در پختن آن، همانند پختن سایر غذاها، بخوبی وارد است. ناگهان به خود بازآمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت. شاید هم علّت، تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. خون دلی که لعل شد ص۱۸۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳ب
💠رهبرانقلاب
‼️نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شام آوردند، که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمیکرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیّه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم. روز دوم، نگهبان اطلاع داد که چیزی برای شما فرستاده شده. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم، در چند بشقاب برایم فرستاده شده است. این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را آماده ساخته بود و توانسته بود به زندان برساند. همچنین در همان روز، از منزل برایم وسایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاریِ خوشمزهای بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانیان فرستادم. این کار هر روز تکرار شد. در شبهای ماه رمضان، برای من فرصت تلاوت، دعا و ذکر فراهم شد. به یادم دارم در شب عید فطر، نماز مستحبی هزار قل هوالله را خواندم. این دومین تجربه رمضانی من در زندان بود. در اولین زندانم، نیمی از ماه رمضان را داخل زندان گذراندم؛ در این زندان، تمام ماه رمضان را؛ و در پنجمین زندان هم باز سراسر ماه رمضان را. اینها علیرغم سختیها و رنجهایی که داشت، به ویژه در پنجمین زندان فرصتهایی بود که از جهت تربیت نفس و توجه به پروردگار و تدبر در آیات قرآن و مفاهیم بلند آن، برایم بسیار سودمند بود. بیشتر خاطراتی که در این زندان یادداشت کردهام، مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است! خون دلی که لعل شد ص۱۸۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini