eitaa logo
جهادتبیینی
2.5هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🏳درآستانه پایان ماه مبارک رمضان 🏳شرح رهبری بر دعای وداع صحیفه 💠رهبرانقلاب ‼️اولیای خدا از مژده رسیدن ماه رمضان خرسند می شدند و از فراق ماه رمضان اشکهایشان سرازیر میشد. بصورتیکه امام سجاد در دعای وداع ماه رمضان آن چنان از فراق ماه رمضان می‌نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود میفرستد: «السّلام علیک». این جا سلام به معنای بدرود با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شبهای نورانی است؛ خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است. ۸۳/۸/۲۴ ‼️دعای چهل‌وپنجم صحیفه سجادیه یک نمونه از دعاهایی است که ائمه به ما یاد داده‌اند که مضمون قابل توجهی درباره اهمیت ماه رمضان دارد. یکی از نقیصه‌های ما اینستکه دعاها را بدون توجه میخوانیم و معنایش را نمیفهمیم؛ از بعضی که قادریم معنایش را بفهمیم، تأمل و تدبر نمیکنیم؛ دعا میخوانیم، حواسمان هم جای دیگری است! در حالی که این دعاها همه دفترهای ارزشمند معرفت و نسخه‌های عشق و محبت است و خیلی چیزها در این دعاهاست که اگر ما به آن‌ها توجه کنیم، میتوانیم آن‌ها را بیاموزیم. بعضیها دعا را تفسیر میکنند که البته خوب است، لکن وقتی بنده یک کلمه دعا را با بیست کلمه تفسیر میکنم، این دیگر کلام امام نیست؛ اگر بشود کلام امام را در یک کلمه زیبا، شکیل و خلاصه، بازگرداند، آن‌وقت یک مقداری از لطف کلام امام را به ما خواهد داد. آن تفسیرهای مفصل برای این‌که انسان معارف را یاد بگیرد خوب است؛ اما برای این‌که لذت سخن امام را که خیلی هم زیباست درک کند، نه؛ آن‌ها خوب نیست. ۶۶/۳/۷ @Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸ 🏳رحلت مرجع‌ مجاهدبصیر 🏳پیشروِ مشروطه مشروعه 🏳مبارز با مشروطه انگلیسی 🏳حامی شیخ‌ فضل‌الله نوری 🏳منادی وحدت امت اسلامی 🏳صاحب‌ کتاب‌ فقهی‌ عروةالوثقى 🏳آية الله سيد محمد کاظم یزدی/۱ 💠رهبر انقلاب: ‼️مرحوم سیّد یزدی با اینکه در محفل علمی فقهی ما جزو فقهای درجه‌ی اوّل است یعنی عروه‌ی ایشان در اختیار همه است و همه بر او حاشیه میزنند و در حوزه های علمیه و در بین فقها اینقدر این شخصیت معروف است، ولی در بین مردم این چهره مجاهد علمی و سیاسی، این عالم برجسته و با عظمت، شناخته شده نیست؛ در مرحوم آسیّد محمّد کاظم یزدی سه جهت به نظر من وجود دارد که این سه جهت در کمتر ملّایی در این سطح با همدیگر دیده میشود. یکی تسلّط و تبحّر و مهارت فقهی این مرد است؛ فقیه انصافاً بزرگی است. آن طور که خواندم من در همین نوشتجات – هم کتاب مرحوم مُنذر هم بعضی جاهای دیگر این را نقل کردند – مرحوم آخوند خراسانی که خب مستغنی از تعریف و توصیف است، ایشان را از لحاظ فقهی بر همه‌ی معاصرین خودش ترجیح میدهد! ۹۱/۳/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸ 🏳رحلت مرجع‌ مجاهدبصیر 🏳پیشرو مشروطه مشروعه 🏳مبارز با مشروطه انگلیسی 🏳حامی شیخ فضل‌ الله نوری 🏳آية الله سيدمحمدکاظم یزدی/۲ 💠رهبر انقلاب: ‼️جهت دیگر شخصیت مرحوم صاحب عروه، مرحوم آسید محمدکاظم یزدی، آن جهت تقوایی و جهات معنوی است؛ در همین قضیّه مشروطه، وقتی مرحوم شیخ فضل الله نوری نوشت که یک چنین کاری در تهران دارد انجام میگیرد، جزو اولین کسانی که این را امضاء کردند، مرحوم آسیّد محمد کاظم بود. بعد که قانون اساسی مطرح شد، ایشان گفت که من باید اینکه بنا است تأیید بکنم را ببینم. مرحوم آشیخ فضل الله نوری از تهران نوشت که ما دیدیم، درست است، خب، آشیخ فضل الله هم معاصر اینها بود، مرد بزرگی بود، به او اطمینان داشتند. ایشان گفت نه، من خودم باید ببینم! این نهایت اهتمام این مرد را نشان میدهد که با اینکه کسی مثل شیخ فضل الله نوری که مورد قبول اینها بوده تأیید میکند، ایشان میگوید من باید ببینم؛ چون کار، کار بزرگی است، میفهمیده که کار ریشه دار است، بعد هم قضایای بعدی تأیید کرد که همین درست بوده؛ یعنی باید از اول همین کار را میکردند. اگر در مشروطه آن شرط ایشان که نظارت فقهای طراز اول بود، محقق میشد، مسیر مشروطه عوض میشد! ۹۱/۳/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸ 🏳رحلت مرجع‌ مجاهدبصیر 🏳پیشرو مشروطه مشروعه 🏳مبارز بامشروطه انگلیسی 🏳حامی شیخ فضل‌ الله نوری 🏳آية الله سيدمحمدکاظم یزدی/۳ 💠آیة الله بهجت: ‼️درمشروطه گویی آسید محمد کاظم یزدی مؤید مِن عندالله بود، از اول مطلقه مشروطه را تائید نکرد. خدا کند انسان از اول کار آخر آن را ببیند! ‼️محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بی‌جا که موجب از بین رفتن اَعراض و نفوس میشود به مراتب از آن گناهان بالاتر است. از ما علما انتظار نمیرود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بی‌عقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد. کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی آقا سید محمد کاظم یزدی وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفت تیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمیدانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! در محضر بهجت/ج ۲/ص ۹۷ - ج۱/ص ۳۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ 🏳رحلت مجاهدولایی 🏳حاج عبدالله والی 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقای حاج عبدالله والی یکی از آدمهایی است که قطعاً در تاریخ انقلاب و تاریخ کشور اسمش خواهد ماند! ایشان بعد انقلاب بعنوان یک مرد جوانِ مؤمنِ انقلابی پا میشود میرود بشاگرد همه‌ی دلبستگی‌هایش را، از شهر و خانه و زندگی، به مرکز مأموریت منتقل میکند آنجا و بی‌سروصدا مشغول خدمت میشود، این کار را نه در جایی ثبت کرد، نه جایی تابلو زد. بعضیها هستند، هر کاری میخواهند بکنند، قبل از اینکه کار انجام بگیرد، تابلویش را میزنند! بعضیها هم نه، کار را انجام میدهند، هیچ تابلویی هم ندارد. کار مرحوم حاج عبدالله والی از این نوعِ دوم است، یعنی بی‌تابلو رفت و برای خدا کار واقعی کرد، اینها خیلی با ارزش است. بدانید، اینجور جهاد خاموش و خالصانه، نه فقط برای ایشان پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست میکند، بلکه در کل بنای جمهوری اسلامی اثر میگذارد، مثل سیمانی است که در یک بنایی تزریق کنند و آنرا مستحکم کنند. با انجام اینجور کارهای مخلصانه، بنای جمهوری اسلامی مستحکم میشود بدون اینکه کسی بفهمد! ۹۱/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ 🏳شهادت علی‌اکبر شیرودی 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از مدیران دستگاههای فرهنگی درباره‌ی یک نفر از همین چهره‌های معروفِ فرهنگىِ خوب - که امروز جزو شهدای عالی مقام ماست و من خیلی به او علاقه داشتم و همیشه به دستگاههای مختلف فرهنگی توصیه میکردم که از وجودش استفاده کنید - چند عکس به من نشان داد که مربوط به قبل از انقلابِ او بود و او را در مناظری - که آن زمان برای جوانان خیلی پیش میآمد - نشان میداد. آن آقا به من گفت: بفرما! این همان کسی است که شما این‌طور از او تعریف میکنید! من عکسها را که نگاه کردم گفتم ارادتم به این شخص بیشتر شد، چون او در این محیط بوده و حالا این‌گونه شده است؛ حتماً باید از ایشان استفاده کنید! در سالهای اوّلی که ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شده بود، نسبت به ریخت و قیافه‌ی جوانانی که میخواستند وارد دانشگاه شوند، خیلی سختگیری میکردند - حالا از طنزهای روزگار این است که همان آدمهایی که آن‌وقت آن کارها را میکردند، الان از این طرف پشت‌بام پایین افتاده‌اند که دیگر به هیچ‌وجه نمیشود جلوشان را گرفت! - من یکبار در جمعشان حاضر شدم و عکسی را - که یا همراهم بود، یا دیده بودم - نشان دادم که جوانی را با مُد آن روز که موهای سرش را به‌طور خاصی آرایش کرده و کراوات بسته بود، نشان میداد. به آنها گفتم این یکی از شهدای ماست! شهدای ما کسانی نبودند که از اوّلِ زندگیشان با دعا و تقوا و زیارت و میل به شهادت مأنوس باشند، بلکه اینها منقلب شدند. ۸۱/۱۱/۱۵ 📸شهیدان کراواتی: شیرودی، باکری، کلاهدوز، دوران، صیاد، مغنیه، بابایی @Jahade_tabeini
🏴تاسف مکرر رهبری 🏴بر ضعف کتابخوانی 💠کلام دیروز رهبری: ‼️متاسفانه جوانها کم کتاب میخوانند. من نمیدانم شماها در مورد استعمار و استعمار نو و مانند اینها چقدر کتاب خوانده‌اید، چقدر مطلب میدانید. خب اروپایی‌ها در یک بُرهه‌ای از زمان یعنی از قرن هفدهم ــ حدود ۱۶۰۰ میلادی؛ اوّل پرتغالی‌ها و بعد اسپانیایی‌ها و بعد دیگران ــ مشغول استعمار دنیا شدند؛ یعنی کشورها را تصرّف میکردند و با خون‌ریزی و با قهر و غلبه و مانند اینها اداره‌ی کشورهای ضعیف را به عهده میگرفتند و منافع آنها را میچاپیدند. در قرن بیستم یعنی بعد از حدود سه قرن، چهار قرن استعمار، به این نتیجه رسیدند که استعمارِ مستقیم دیگر جواب نمیدهد؛ یک سیاست جدیدی به وجود آمد و آن سیاست این بود که در کشورهای هدف، افرادی را تربیت کنند تا آن افراد، همان کاری را انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد، همان حرفی را بزنند که او بنا بود بزند، همان اقدامی را در کشور انجام بدهند که استعمارگر بنا بود انجام بدهد؛ اصلاً هدف این است. پس نگاه به دانشگاه و نخبه‌پروری و نخبه‌شناسی در کشورهای هدف برای غربی‌ها این بود که عرض میکنم؛ که اسم این، استعمار نو بود. در این زمینه کتابها نوشته‌اند، حرفها زده‌اند، مطالب تحقیقی زیادی افراد نوشته‌اند که خوب است نگاه کنید. ۱۴۰۱/۲/۶ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران یک مسئله تاکتیکی و استراتژیکی سیاسی نیست؛ یک مسئله ایمانی است! ۸۸/۱۲/۸ قدرت‌های متجاوز برای اینکه بتوانند بر افکار مردم غلبه کنند از همه امکانشان استفاده میکنند، صهیونیستها از قوی‌ترین هنرمندان برای اثبات مظلومیت صهیونیسم -خنده‌آورترین چیزی که امروز میشود در دنیا مطرح کرد- استفاده میشود تا صهیونیست‌هایی را که تجسم ظلم در منطقه‌ای شده‌اند بعنوان مظلوم جلوه دهند! با این همه تلاش و کمک مالی که به آن‌ها شده، با این همه سلاحی که برای آن‌ها فراهم کردند و اغماضی که از ظلم‌های آن‌ها در دنیا شده است و درعین‌حال هنوز رها نکرده‌اند؛ مطبوعات، وسایل تبلیغاتی و ارتباطاتی و هنر در خدمت اینند که در مقابل افکار عمومی، همین گروه ستمگر متجاوز را به عنوان یک مجموعه‌ی مظلوم و قابل ترحم منعکس کنند! هنوز هم این‌کار انجام می‌گیرد اما برای نشان دادن مظلومیت مظلومان حقیقی منطقه‌ی فلسطین، تقریبا در دنیا هیچ کار انجام نگرفته است! البته اگر در گوشه و کنار کارهایی انجام گرفته باشد در مقابل آنچه که آن‌ها انجام داده‌اند صفر است. ۷۹/۱/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️بعد از حادثه حمله مغول و تهاجم صلیبیان، بزرگ‌ترین حادثه‌ی تلخ و مرارت‌بار دنیای اسلام، ماجرای فلسطین است. ۶۳/۲/۱۶ ‼️این کتاب سرگذشت فلسطین و کتب دیگری که درباره مسأله فلسطین است، بخوانید. ببینید صهیونیستها این نقطه‌ی بسیار مهمِ‌ّ خاورمیانه را با چه ترفندهایی به‌دست آورده‌اند! ۷۷/۱۰/۲۴ ‼️آقای هاشمی رفسنجانی، کتابی به نام «سرگذشت فلسطین» ترجمه کرد. از اولی که این کتاب درآمد، تقریباً اندکی پس از انتشار، تا پیروزی انقلاب، ممنوع شده بود. البته بارها چاپ شد؛ اما مخفیانه. در این کتاب چه بود که در ده کتاب دیگر درباره‌ی فلسطین نبود؟ درست توجه کنید! کتاب برای فلسطین که کم نبود. شما می‌دانید دیگر! لابد اغلب آقایان خوانده‌اید. بنده نیز همین‌طور دیده‌ام و خوانده‌ام. شاید ده عنوان کتاب درباره‌ی فلسطین از این روشنفکران چپ و شبه چپ در جامعه وجود داشت؛ اما چون آن کتاب صبغه‌ی اسلامی داشت؛ چون یک روحانی آن را ترجمه کرده بود؛ چون یک مبارز دینی آن را نوشته بود، از اول تا آخر ممنوع بود! کتابهای دیگری هم درباره‌ی فلسطین وجود داشت، و حتی بعضی به شدت علیه صهیونیستها بود. مثل کتابی که یک یهودی ضد صهیونیست نوشته بود. اما اصلاً روی اینها حساسیتی نبود. آزاد بود و مردم استفاده می‌کردند. اما این کتاب ممنوع بود! ۷۱/۹/۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزقدس/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️تاریخچه فلسطین رابخوانید ببینید صهیونیستها این نقطه بسیار مهم خاورمیانه را با چه ترفندهایی بدست آوردند! اول رفتند زمینهای فلسطینیها را خریدند البته عده‌ای یهودی آنجا بودند و انگلیسیها آنجا قیمومیت داشتند، هدف اینبودکه آنجا را بگیرند. هدف را اول در آن کنگره بزرگ صهیونیزم درسال۱۸۹۷ مشخص کردند که باید فلسطین گرفته شود. برای انگلیسیها هم مهم بود که این نقطه را بگیرند. آنروز هنوز کشور عثمانی بود و انگلیسیها در این منطقه جای پایی نداشتند. بعداز جنگ جهانی اول عثمانی از هم پاشید و عراق و مصر و حجاز تحت قیمومت انگلیسیها درآمد. لیکن آنروزیکه بحث گرفتن فلسطین و گذاشتن یهودیها و صهیونیستها در آن مطرح شد، هنوز این خبرها نبود. برای انگلیسیها خیلی مهم بود که اینجا یک جا پا داشته باشند. بعد آنکه جنگ جهانی اول تمام شد، تقریبا آغاز حکومت پهلوی در ایران است. آنها در این مدت مقداری زمینهای فلسطینیها را خریدند و تعدادی از صهیونیستها را وارد کردند. بین یهودیها و مسلمین اختلافاتی بوجود میآمد. سربازان انگلیسی برای یهودیها بطور قاچاق اسلحه وارد کردند و جنگهای داخلی راه انداختند! نهضتهایی را که آگاهانه شروع شده بود را سرکوب کردند! بعدهم رسما در قسمتی از کشور فلسطین درسال ۱۹۴۸ یک دولت صهیونیستی درست کردند بعدهم درپی جنگهای مختلف درسال ۱۹۵۶ و ۱۹۷۴ بخشهای دیگر را از فلسطین گرفتند و فلسطین کنونی را تبدیل به دولت اسرائیل کردند! یعنی دولتی که براساس زور و ظلم و بیرون کردن مسلمانان و صاحبان خانه، در درجه اول، تحت کمک مستقیم انگلیسیها بوجود آمد! ۷۷/۱۰/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۴ 💠رهبر انقلاب: ‼️اساساً تشکیل دولت صهیونیست در این نقطه از دنیای اسلام، با یک هدفِ بلند مدتِ استکباری بوجود آمد. اصلاً به وجود آوردن این دولت در این نقطه حسّاس که تقریباً قلب دنیای اسلام است - یعنی قسمت غرب اسلامی را که آفریقاست، به قسمت شرق اسلامی که همین خاورمیانه و آسیا و مشرق است، متّصل میکند و یک سه راهی است بین آسیا و آفریقا و اروپا - برای خاطر این بود که در بلند مدت، تداوم سلطه استعمارگرانِ آن روز که در رأسشان دولت انگلیس بود، بر دنیای اسلام باقی بماند و اینطور نباشد که اگر یک وقت دولت اسلامىِ مقتدری مثل دورانهایی از حکومت عثمانی، بوجود آمد، بتواند جلوِ نفوذ استعمارگران انگلیسی را در این منطقه بگیرد. لذا یک پایگاه برای خودشان درست کردند. لذا طبق اسناد تاریخی، تشکیل حکومت صهیونیستی در آنجا، بیش از آنچه که آرزوی مردم یهود باشد، خواست دولت انگلیس بود. شواهدی وجود دارد که در همان زمان بسیاری از یهودی‌ها اعتقادشان این بود که احتیاجی به این دولت نیست؛ این دولت به نفعشان نیست؛ لذا گریزان بودند. بنابراین، این یک آرزو و ایده یهودی نبود؛ بیشتر یک ایده استعماری و یک ایده انگلیسی بود. ۷۹/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۵ 💠امام خمینی ‼️تا اولاد علی و فاطمه زنده‌اند، اجازه نمیدهند که دشمنان به مقدسات اسلام تجاوز کنند و مقدرات مسلمین رابه دست یهود واسرائیل بسپرند! ۴۱/۱۲/۲۹ 💠رهبرانقلاب ‼️دشمن را باید شناخت و امروز دشمن بزرگ دنیای اسلام آمریکا و صهیونیست هستند، دشمن اصلی اینهایند، بت بزرگی که باید شکست اینهایند، این دشمن را باید شناخت و به همه آحاد مردم و نخبگان امت اسلامی شناساند! ۸۲/۱۰/۲ ‼️بعضی اشخاص نمیتوانند حوادث جهان را درک کنند ولو عالم باشند، بنده سال۴۲ از طرف امام پیامی با موضوع خطر سلطه اسرائیل که بر همه اوضاع کشور مسط شده، برای جمعی ازعلمای مشهد بردم یکی از علمای معروف مشهد گفت آقای خمینی خیال میکند اسرائیل برهمه اوضاع مسلط شده؛ امام در سال ۴۲ سلطه اسرائیل را میدید اما آن عالم مدعی نمیدید، وقتی کسی چنین واقعیتی را نبیند قدم بعدی را هم نمیفهمد! ۷۳/۳/۴ ‼️بعد از فاجعه فیضیه و نزدیک محرم ۱۳۴۲ بود که امام به من گفتند پیغامی از طرفشان برای همه علمای مشهد بدهم، آن پیغام اینبودکه آماده باشید برای مبارزه با یهود و صهیونیست چراکه دارند بر اوضاع کشور مسلط میشوند، رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود، لکن بعضی دیگران از جمله یکی از علما این تسلط صهیونیست را نمیدید، امام به رای العین میدید و بر روی شبکه نفوذ صهیونیست حساسیت داشت، لکن آن عالم میگفت این حرف توهم محض است اگر یک روزی برای من ثابت شود قیام خواهم کرد، این حرف یکی از علمای مشهد بود! کتاب عبدصالح خدا ص۷۵ @Jahade_tabeini
🗓۲۶ رمضان سال ۱۱۲۵ق 🏳درگذشت متکلم اصولی 🏳آقا جمال‌الدین خوانساری 💠رهبرانقلاب ‼️از وظایف روحانیت مبارزه‌ی با خرافات است. کسانی دارند روزبه‌روز خرافات جدیدی را وارد جامعه‌ی ما میکنند. مبارزه‌ی با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشىِّ شرح لمعه - که حاشیه‌های او را در حواشی شرح لمعه‌های قدیم دیده‌اید. سیصد سال پیش برای اینکه خرافات را برملا کند، کتابی به نام «کلثوم ننه» را نوشت، ایشان با زبان طنز، معروفترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و میگوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکی‌اش، کلثوم ننه است! یکی، دده بزم‌آراست! یکی، بی‌بی‌شاه زینب است! یکی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلاً در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل میکند. یعنی عالم دینی به این چیزها میپردازد. ما خیال میکنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیده‌ی مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل کرده‌ایم؛ نه، شأن روحانیت همین است. ۸۵/۸/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم مجلسی یکی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ّ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند، ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. یعنی اگر کسی بیانهای مجلسی را به‌عنوان حلّ مشکلات اخبار و بیان اخبار مشکله جمع کند، یک کتاب قطور چند جلدی، پر از مطالب بسیار دقیق علمی در همه‌ی فنون و زمینه‌ها خواهد شد. یا همین دو شرح عظیمی که بر «تهذیب» و «کافی» دارد یعنی «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» واقعاً دو کتاب فوق‌العاده است! اگر یک نفر آدم بخواهد یک «مرآت العقول» بنویسد، یک عمر، وقت می‌گیرد. و این مرد، همین‌طور روان، این همه کتاب نوشته است. بنابراین، بزرگی ایشان، یکی به خاطر این است که ملّای بزرگی است! ۷۲/۳/۲۴ 📸مزارعلامه،جوارمسجدجامع اصفهان @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۲ 💠رهبر انقلاب: ‼️علّامه‌ی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که این‌جور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحب‌نظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجسته‌ای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. ۹۱/۱۲/۷ ‼️یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رساله‌ی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آن‌جاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشه‌های ناشناخته‌ای از زندگی مجلسی است، مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمی‌شوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را به‌دست بیاوریم! ۷۲/۳/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️این مرد بزرگ، چون به فکر عوام زمان خودش هم بوده، چند کتاب فارسی هم نوشته و لذا در سطح یک «فارسی‌نویس» تنزّل کرده است تا عوام‌النّاس هم از اینها یعنی «حیات القلوب» و «حقّ‌الیقین» و «حلیه المتقین» استفاده کنند. اینها واقعاً جزو ظلمهایی است که برخی از ما، نسبت به بعضی از بزرگان، مرتکب می‌شویم؛ از جمله، نسبت به این مرد با عظمت و ملّایی به این بزرگی، یعنی نویسنده‌ی «بِحارالانوار». حالا فرضاً یک کتاب فارسی هم نوشته است؛ این‌که گناه نیست! ایشان مرد بزرگی است. شما ببینید این مرد، چه کارهایی انجام داده است! اوّلین تفسیر موضوعی «تفصیل الایات» را مجلسی نوشته است. شما در این ۲۵ جلد بحار که نگاه کنید، می‌بینید برحسب موضوعات مختلف، از موضوعات «ژول لابوم» (مستشرق فرانسوی)، به‌مراتب مفیدتر است. یعنی تفصیلی که ژول لابومِ فرانسوی کرده، تفصیلی نیست که یک مسلمان به آن احتیاج داشته باشد. برای تفصیل قرآن، دید و سبک نگرش غربی او، هادی او بوده است. اما مرحوم مجلسی تفصیلی کرده که یک عالم دینی می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین، ایشان اوّل کسی است که «نهج‌البلاغه» را تقسیم و فصل‌بندی کرده است. احادیث را ایشان فصل‌بندی کرده است؛ آن هم یک فصل‌بندی وسیع. کار مجلسی، واقعاً فوق‌العاده است و قابل بیان نیست. اصلاً عظمت کار مجلسی در «بحار» و در کارهای حاشیه‌ای‌اش، در کلمات نمی‌گنجد. این «مرآت العقول» و «ملاذ الاخیار» و غیره، کارهایِ حاشیه‌ایِ ایشان است که معلوم است آنها را در حاشیه‌ی «بحار» انجام داده است. ۷۲/۳/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۴ 💠رهبرانقلاب: ‼️از جنبه‌ی دیگر، ایشان در زمان خودش، «شیخ‌الاسلام» بوده است. وقتی می‌خواهند زمان مجلسی را ترسیم کنند، فوراً حمله‌ی افغانها و شاه سلطان حسین که افغانها او را تار و مار کردند، به نظر می‌آید. در حالی‌که همه‌ی عمر مجلسی که در زمان حمله افغان و سلطنت شاه سلطان حسین نیست! مجلسی سالهای متمادی پنجاه، شصت سال حیات علمی داشته است و باید آن حیات علمی زنده شود. به صرف این‌که ایشان چهار کلمه نسبت به شاه سلطان حسین، در اوّل کتابهایشْ چیزی آورده است، این موجب نشود که مقام و عظمتِ علمی اجتماعی او و شیخ‌الاسلامی‌اش، که منشأ آثار و برکات بسیار بوده است، تحت‌الشعاع قرار گیرد! ۷۲/۳/۲۴ ‼️يک پادشاه بى‌عرضه‌ى بى‌ارزشِ بى‌توانِ فاقدِ معنويّت، فاقد علم و فاقد همه چيز مثل شاه سلطان حسين چون آن روز در مقابل دستگاه‌ها و دشمن‌ها قرار داشت، يك عالم با آن عظمت، مثل مجلسى دوم كه فقط يک محدّث نيست، يک فقيه، يک مفسّر، يک محقق، يک متكلّم و يک شخصيت جامع الاطراف بود، در اوّل كتاب‌هاى حديث و اخلاق و همه چيزش، يک فصل مشبعى از شاه سلطان حسين تعريف میكند البته امثال مجلسی و بهایی و دیگر علما میخواستند سر به تن پادشاهان عالم نباشد، چون آن روز، آن دستگاه فسق و فجور، در مقابل دشمن ضد اسلام بود، مورد حمايت بود، امروز که حکومت اسلامی و دیگر فاسق و فاجر در راس نیست، دستگاه روحانيتِ اسلام همه موظّفند با همه‌ى وجود، از بُن دندان و محض رضاى خدا، از این حکومت دفاع كنند! ۷۶/۴/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۵ 💠استادخامنه‌ای ‼️ما در اسلام وقتی درباره‌ی توحید بحث می‌کنیم، بخش مهمی از مباحثمان مربوط به شناسایی شرک و مشرک است. بت چیست و چه کسی بت‌پرست است؟ مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار، جلد ۴۸، صفحه ۹۶، ۹۷ بیان جالبی دارد، می‌فرماید «ان آیات الشّرک ظاهرها فی الاصنام الظاهره و باطنها فی خلفاء الجور الّذین اشرکوا مع ائمه الحق و نصبوا مکانهم» یعنی آیات شرک در قرآن، ظاهرش درباره‌ی بت‌های ظاهری است، اما باطن آن‌ها خلفای جور است، آنان که به ناحق با امامان حق شریک شدند در ادعای حکومت اسلامی و حاکمیت بر جامعه‌ی مسلمانان. خود این شرک با ائمه‌ی حق، شرک با خدا است و چون خلفای جور، خود را در جای آن‌ها گذاشتند بنابراین این‌ها بت هستند و طاغوتند و هر کس که از آن‌ها اطاعت کند، او در حقیقت مشرک شده است. البته علامه مجلسی توضیح جالبی هم دنبال آن بیان دارد. پس از اینکه بیان می‌کنند که آیات قرآنی مخصوص دوران حضرت رسول نیست، بلکه در تمام اعصار و ادوار، جاری است. می‌فرماید: «فهو یجری فی اقوام ترکوا طاعه ائمه الحق و اتبعوا ائمه الجور» این تعبیر «شرک» درباره‌ی مردمی هم صدق می‌کند که اطاعت امامان حق را ترک گفتند و از ائمه‌ی جور پیروی کردند. «لعدولهم عن الادله العقلیه و النقلیه و اتباعهم الاهواء و عدولهم عن النصوص الجلیه‌» زیرا این‌ها از ادله‌ی عقلی و نقلی عدول کردند. از نصوص و دلایل روایات آشکار عدول کردند و به هوس‌ها و هواهای خودشان رو آوردند. و تبعیت از ائمه‌ی جور کردند؛ بنابراین مشرک‌اند. ۶۱/۸/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۶ 💠رهبرانقلاب ‼آنچه برای ما روحانیون مهم است، این است که جایگاه خودمان را در روند انقلاب پیدا کنیم. به نظر من، هنر روحانیت در طول تاریخ این بوده که جای خودش را پیدا کرده است؛ هزار سال است که روحانیت شیعه به صورت یک صنف و یک قشر باقی است. از این هزار سال، حدود ۴۰۰ سالش دوران عدم تقیه است - که کشور، کشور شیعه؛ و روحانیت هم روحانیت شیعه بود - اما ۶۰۰ سال از این هزار سال، دورانی است که روحانیت در تقیه، در خفا، در فرار و در حبس زندگی کرده است. این تاریخ هزار ساله، دو دوران کاملاً متمایز از هم را گذرانده است،  شما ملاحظه کنید، در میان علمای دوران صفویه، شیخ‌الاسلام هست، عالم معروف مورد توجه شاه هست؛ «مجلسی» که شیخ‌الاسلام بزرگ اصفهان بوده و آن دستگاه باعظمت را داشته، یک روحانی بوده که مردم به او مراجعه میکردند و مسأله میپرسیدند؛ همین کارهایی که امروز روحانیون در طول این مدت میکرده‌اند. بعد هم وقتی که دوران ارتباط با سلاطین پایان گرفت، علما سلسله‌ی جداگانه‌یی شدند که باز در خدمت دین، در خدمت معارف و در خدمت مردم بودند و هیچ‌کس نتوانست از آنان سوء استفاده کند. این را با روحانیت بقیه‌ی فرق اسلامی - فرق گوناگون سنی، فرق اباضیه و زیدیه و امثال اینها، که به آن معنا سنی هم نیستند؛ بعضی خوارجند - مقایسه کنید؛ هیچکدام از آنها این خصوصیت شیعه و علمای امامیه را نداشتند. به نظر من، این موهبت الهی است؛ یعنی ناشی از یک عقل الهی است که خدای متعال به آنان الهام کرد و آنان جایگاه را پیدا کردند. ۷۰/۸/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۷ 💠رهبرانقلاب: ‼️وظیفه ما تبلیغ است. تبلیغ، یعنی رساندن. ابزار رساندن، به حسب شرایط متفاوت است، تبلیغ انواع و اقسامی دارد. در هر شرایطی، نحوه‌ی رساندن به گونه‌یی است. آن چیست که تشخیص میدهد ابزار و نحوه‌ی رساندن کدام است؟ آن، ابتکار و ذوق و سلیقه و فهم و سرعت انتقال شماست. یک روز مرحوم مجلسی در کتاب «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» و امثال اینها، اخلاق و عقاید دینی را با همان زبانِ خودش میگفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک میکرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایه‌های تشیع را - در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود - همین کتابها قرص کرده است. به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای این‌که مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. آن روز آن مطالب به درد میخورد؛ اما امروز من و شما نمیتوانیم «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ اگر هنر داریم، آن مضمون را با زبانِ امروز بنویسیم. ۷۲/۳/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️حدیث را نباید از حیز اعتبار در کنار قرآن انداخت. البته «حدیث» که می‌گوییم، هر حرفی که هر کسی نقل کرده، نیست. اهل فن، تعریف حدیث را می‌دانند. وقتی انسان بخواهد استناد کند، دنبال اعتبار حدیث می‌گردد. ارکان حدیث باید تام و تمام باشد تا این حدیث، اعتبار داشته باشد: از لحاظ سند، از لحاظ متن، از لحاظ عدم تناقض با قرآن، و از لحاظ نداشتن تعارض با محکمات احادیث و.... آنچه که محصَّل همه است، آن، حدیث است و خیلی ارزش والایی دارد. منبع عجیبی است. یکی از همین دوستانی که در عوالم قرآن - و فقط قرآن - سیر می‌کرد، سر یک قضایایی یک اختلاف‌نظرهایی بین ما بود که بحث‌هایی با هم می‌کردیم. بعد از چندی پیش من آمد و گفت: «آقا! من اخیراً با بحار آشنا شده‌ام. عجب مطالبی دارد!». درحالی‌که بحار، جامع احادیث شیعه است و واقعاً جزو منابع درجه یک شیعه است؛ یعنی بحار، واقعاً از لحاظ اهمیت در سطح بالا قرار دارد؛ اما این به آن معنا نیست که همه احادیثش احادیث معتبری است. بنای مجلسی هم بر این نبوده است. احادیث عجیب و غریب و غیر معتبر هم در بحار هست؛ امّا باز هم این کتاب، کتاب بسیار ارزنده‌ای است. مجلسی بدون تردید در باب حدیث، جزو مؤلّفان درجه یکِ شیعه است؛ اما این به معنای آن نیست که مطالب او همه‌اش درجه یک باشد. آن آقا بحار را دیده بود. حالا همو اگر به کافی و من‌لایحضر و کتب معتبرتر مراجعه می‌کرد، طبعاً یک چیزهای بالاتری را هم پیدا می‌کرد؛ یعنی احادیث، گنجینه‌های عجیبی است.‌ بی‌نهایت نکته در این احادیث وجود دارد. ۷۹/۷/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️حدیث را باید زنده کرد. با حدیث باید آشنا شد. تعامل با حدیث را باید فهمید و دانست که چگونه می‌توان و در کجا می‌توان از حدیث برای فهم معارف اسلامی و تکمیل همین معارف و درک اسلامی استفاده کرد. بنابراین، کار بر روی حدیث، بسیار باارزش است؛ برای کار بر روی حدیث، هیچ سهل‌انگاری نباید کرد. باید حدیث را دانست. باید حدیث را حفظ کرد. باید گزینش و خلاصه‌سازی کرد. نباید شتاب‌زده با حدیث برخورد کرد. بعضی هم مثل همان مثالی که خودم زدم در مورد آن حدیث خصال، وقتی به یک حدیثی برخورد می‌کنند که آن را نمی‌فهمند، بلافاصله آن حدیث را رد می‌کنند و می‌گویند: نه! درحالی‌که ممکن است معنایی خاص داشته باشد. بزرگان ما وقتی با این‌گونه احادیث برخورد می‌کردند، می‌گفتند: «ما علمش را به اهلش واگذار می‌کنیم. ما نمی‌دانیم» و حدیث را کنار می‌گذاشتند. قاطعاً نمی‌گفتند: «این حدیث نیست»، مگر این که با قرآن، با یک نص صریحی و یا مثلاً با دلالت عقلی واضحی تعارض داشته باشد که آن، جای خود دارد و بحث دیگری است. کار بر روی حدیث، بسیار خوب است و من امیدوارم یک نهضت جدید تدوین حدیث به وجود بیاید که ما امروز به چنین نهضتی احتیاج داریم. ۷۹/۷/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️حدیث، مثل تاریخ است. گاهی اوقات مطالعه یک حدیث، تأثیری را از لحاظ معارف اسلامی و معرفت اسلامی در دل می‌گذارد که یک استدلال عقلی، آن تأثیر را نمی‌گذارد؛ یعنی خود کلام معصوم، نورانیت دارد. البته ما تعبیر می‌کنیم به «نورانیت» و شک هم نیست که این کلمات، مظهر نورند؛ امّا کیفیت بیان و نحوه‌ی ارائه و ادای مطلب هم به گونه‌ای است که اثرگذار است. بعد از ۱۴۰۰ سال از زمان صدور این حدیث گذشته، باز هم که حدیث را نگاه می‌کنید، می‌بینید در دل انسان، اثر می‌گذارد. حدیث اخلاقیش همین‌جور است. حدیث عقیدتی همین‌جور است. بیان مستحبّاتش همین‌جور است. انسان می‌بیند آن مستحب را در کلمات فقها مثلاً نوشته‌اند و تعبّداً هم انجام می‌دهد؛ ولی وقتی که حدیثش را می‌خواند، می‌بیند که اعتقاد انسان شد. اثر حدیث، این‌جوری است؛ خیلی اثرگذار است. گذشتگان ما، علمای بزرگی که در منبرها و در موعظه‌ها حدیث می‌خواندند، کلامشان بسیار مؤثر بود. این، بسیار کار خوبی بود که موعظه را با زبان حدیث برای مردم بیان کنند. ما یک عالَم حرف می‌زنیم، بعد می‌بینیم که یک حدیثی، با بهترین دلیل و وافی‌تر از آنچه که ما گفتیم، در دل مردم، اثر می‌گذارد و البته تاریخ هم همین‌طور است. تاریخ هم در بالا بردن سطح معرفت و استحکام معرفت، خیلی مؤثر است که البته آن هم بحث جداگانه‌ای است که با تاریخیون باید در میان گذاشت. حدیث را قدر بدانید! کار حدیث را دنبال کنید! تدوین حدیث را حتما جدی بگیرید و فهم حدیث و کلید فهم حدیث را یک نقطه‌ای بدانید که باید روی آن، کار کرد. ۷۹/۷/۱۹ @Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت علامه مجلسی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم مجلسی یکی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ما
🗓۲۷ ماه رمضان المبارک سال ۱۱۱۱ق 🏳رحلت فقیه، متکلم، مفسر، رجالی 🏳شیخ الاسلام، علامه مجلسی(رض) 📲۱۰ پست ویژه در کانال جهادتبیینی ⚠️توجه؛ 🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست! @Jahade_tabeini
🗓۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ 🏳فرمان هشت ماده‌ای رهبری 🏳بر مبارزه با مفاسداقتصادی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️۱- با آغاز مبارزه‌ی جدّی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفتها عمدتاً از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر میشوند و طبیعی است بددلانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده‌دلانی که از القائات آنان تأثیر پذیرفته‌اند با آنان همصدا شوند. این مخالفتها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند. به مسئولان خیرخواه در قوای سه‌گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، بنوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاههای دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند. ۲- ممکن است کسانی بخطا تصوّر کنند که مبارزه با مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از ثروتهای ملّی، موجب ناامنی اقتصادی و فرار سرمایه‌ها است. به این اشخاص تفهیم کنید که بعکس، این مبارزه موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی است که میخواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند. تولیدکنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالم‌اند. ۳- کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه‌ی قضائیه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستی که میخواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد، و کسانی که میخواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند! ۸۰/۲/۱۰ @Jahade_tabeini