🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بنده وقتی امام جماعت مسجد امام حسن بودم، عمدتا زودتر از نمازگزارن وارد مسجد میشدم بصورتیکه گاهی حتی هیچکس قبل بنده وارد نشده بود و بنده اولین نفر بودم که وارد مسجد میشدم، قبل نماز پشت به محراب و رو به مردم مینشستم و با نمازگزاران درباره موضوعات مختلف صحبت میکردیم، گاهی مسئله میپرسیدند، گاهی شکایت میکردند، گاهی لطیفه میگفتند، شاید در مدت امام جماعتی من، بنده دو سه بار به نماز دیر رسیده باشم، چند شب که امامت جماعتی بنده گذشت، بعد ازنماز به نمازگزاران گفتم در این چند شب که ما اینجا بودیم شما حقی به گردن بنده پیدا کردید و نیز حقی هم من به گردن شما پیدا کردم، حق شما بر گردن من اینستکه من قدری از آیات و روایات برایتان بگویم و حق من برشما اینستکه شما هم حرفهای بنده گوش کرده و یادبگیرید! کتاب شرح اسم ص۴۶۸
⚠️توجه؛
🏳رهبری، سلسله مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و سلسله مباحث پرتوی از نهج البلاغه را در مسجد امام حسن ایراد کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️به مساجد باید خیلی اهتمام بشود. من به این سنت پیشنمازی، خیلی معتقدم. شاید بعضیها هم واقعاً قبول نداشته باشند؛ اما خود من چون مدتها پیشنماز بودهام میدانم که پیشنمازی، چقدر کار خوب و مؤثری است. غالبا کسانیکه پیشنمازی نکردهاند، نمیدانند پیشنمازی یعنی چه. بعضیها هم که در مسجد نمازی خواندند و فوری بیرون دویدند و دنبال کار دیگری رفتند، آنها هم طعم پیشنمازی را نمیفهمند.
پیشنمازی، یعنی آدم مسجد را واقعاً محل کار خودش بداند؛ قبل از وقت، حتّی قبل از دیگران، به مسجد برود؛ اوضاع مسجد را ببیند؛ سجادهاش را پهن نماید؛ منتظر مردم بماند که بیایند؛ با یک یک مردم تماس بگیرد؛ به آنها محبت بکند؛ از آنها احوالپرسی نماید؛ اگر مشکلی دارند، در آن حدی که برایش میسور است، برطرف کند، با مردم درددل بکنند، برای مردم مسأله و تفسیری بگوید، حرفی بزند، اینطور پیشنماز، یک فرد خیلی مفید و مؤثر و بابرکت و جلب کننده عواطف است. ۶۹/۷/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️همیشه گرمترین نماز جماعتها متعلق به پیشنمازهای مردمی است، پیش نمازی که با مردم گرم میگیرند؛ بیحوصلگی نشان نمیدهند؛ یک وقت اگر کسی بیماری و مشکلی داشته باشد، اگر با پول نتوانند، با اخلاق آن مشکل را تسکین میدهند. گفت: چو وا نمیکنی گرهی خود گره مباش، ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست؛ به عنوان آخوندی، دست ما گشاده نیست؛ اما ابرویمان که میتواند گشاده باشد. بنده خودم سالها پیشنمازی کردهام؛ میدانم انسان چگونه باید با مردم رفتار کند. وقتی نماز تمام میشد، برمیگشتم رو به مردم مینشستم. تسبیحات حضرت زهرا را هم که میگفتم، افراد میآمدند، جوان میآمد، مزلّف میآمد، بازاری میآمد، ریشدار میآمد، بیریش میآمد. آن زمان، پوشیدن پوستینهای وارونه در میان جوانهای بیتل مد شده بود. یک روز رفتم نماز، دیدم یکی از همین جوانها که موهایش را روغن زده، آمده و صف اول نشسته. جلو آمد و گفت آقا! من صف اول بنشینم، اشکال دارد؟ گفتم نه، شما هم مثل بقیه. گفت: این آقایان میگویند اشکال دارد. گفتم: این آقایان بیخود میگویند! این جوان، دیگر از این مسجد پا نمیکِشد. این جوان، دیگر از این پیشنماز دل نمیکند. همینطور هم بود؛ از ما دل نمیکندند. لذا بنده وقتی مسجد میرفتم، از ۱۰۰نفر ۹۰نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصی نداشتم؛ نه یک مایه آنچنانىِ معنوی، نه یک مایهی دنیوی؛ اما با مردم بودم! ۸۳/۱۰/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️امامت مسجد؛ یک کار مهم است؛ بعنوان یک کار حاشیهای نباید به آن نگاه کرد. اینکه ما به کارهای روزانهمان، به مشاغل گوناگونمان برسیم، بعد سر ظهر یا مغرب با عجله تمام در ترافیک و مانند اینها خودمان را برسانیم، نیمساعت هم گذشته برویم آنجا بِایستیم به نماز، این کم گذاشتن در حقّ مسجد است. این را باید یک شغل مهم و اساسی بهحساب آورد. از قبل از وقت شروع نماز انسان برود مسجد با طمأنینه، نماز را با کیفیّت خوب بخواند. بعد برگردد طرف مردم و با مردم حرف بزند، برای مردم تبیین بکند؛ آن زمانی که بنده در مسجد امام حسن مشهد امامت جماعت میکردم، خیلی کارها معمول نبود، لذا هر کاری میکردیم، کار نو به حساب میآمد. امروز بحمدالله این کارها رایج است. اینکه بین دو نماز یا بعد از اتمام نماز، امام جماعت بِایستد برای مردم تبیین بکنند، یا بنشینند با جوانهای مسجد حلقه معرفتی تشکیل بدهند، تبیین کنند، آن زمان رایج نبود. اما امروز بحمدالله عمدتا این چیزها رایج است. و باید روزبهروز این را کیفیّت داد. ۹۵/۵/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب بزرگ اسلامی ایران، حقیقتا استثنایی بود. ما انقلابهای دیگری را هم در تاریخ خوانده و مشاهده کردهایم. کاش شما مردم عزیزمان با کتابهای تاریخی، بیشتر اُنس میگرفتید و آنچه را که من میخواهم در چند کلمه برایتان عرض کنم، خودتان در کتابها تفاصیل آنرا مطالعه میکردید که چیزی جای کتاب را نمیگیرد. واقعا انقلاب ما با انقلابهای دیگر فرق داشت. این فرق، هم در چگونگی بوجود آمدن آن و هم در انگیزه بوجود آمدن حرکت مردم دیده میشود. از جنبه دوم میتوانیم آن را مثلا با انقلاب اکتبر روسیه که حکومت ۸۰ساله کمونیستی از بطن آن برخاست، مقایسه کنیم تا ببینید آن انقلاب مردمی، چطور و با چه شعارهایی بوجود آمد. در جریان آن انقلاب چقدر فاجعه آفرینی شد اما اینجا چگونه بود. اصلا تفاوت از زمین تا آسمان است. البته این مقایسه با انقلابهایی است که مردمی هستند؛ اما واقعاً فاصلهاش با انقلاب ما بقدری است که اصلا نمیشود این دو را با هم مقایسه کرد، انقلاب عجیبی است. ۷۴/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٢
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷ بخاطر قطع شدن نان در شهرهایی مثل مسکو بود. اگر مردم آن روز نان داشتند آن انقلاب پیش نمیآمد اما انقلاب ما اینگونه نبود، انقلاب ما براساس یک ایمان بود البته معنایش این نیست که انقلاب نباید، به اقتصاد، به نان و به رفاه مردم بپردازد. این از وظیفه انقلاب است! ۷۸/۳/۱۴
‼️انقلاب ما از خانه مذهب یعنی مسجد و مدرسه دینی آغاز شد و جهتگیری مذهبی در انقلاب روزبهروز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزشهای معنوی، آنقدر قوی شد که کسانی را به میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابی، اینگونه آدمها به میدان نمیآیند. حتّی افراد مسن و بیخبر از مسایل سیاسی و آدمهایی را که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی میکنند، به میدان انقلاب و مبارزه کشاند. علاوه بر این، روحیهی مذهبی در این انقلاب کاری کرد که در دوران انقلاب، کمترین ضایعه به وجود آید. این، نکته مهمی است که اگر کسانی در انقلابهای مادّی دنیا مخصوصاً انقلاب اکتبر کشور روسیه مطالعه کرده باشند، معنای این مطلب را خیلی خوب میفهمند! ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٣
💠رهبرانقلاب
‼️من وقتی با دید مقایسه به انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق و انقلاب اسلامی خودمان نگاه میکنم، میبینم آن انقلاب چقدر خشن بوده است! اگر کسی تاریخ وقایع آن انقلاب را خوانده باشد، به خشونتش پی میبرد. متأسّفانه، اغلب جوانان ما، اصلاً از انقلابهای دیگر خبر ندارند. من گاهی از این بابت، واقعاً غصّه میخورم. اصلاً نمیدانند انقلاب سوسیالیستی شوروی سابق که بزرگترین انقلاب زمان معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی بود و این همه هیاهو در دنیا داشت، در مقایسه با انقلاب ما، از چه ظواهر ناخوشایندی برخوردار بود. انسان وقتی با دید مقایسه به این انقلاب در قبال آن انقلاب نگاه میکند، میبیند واقعاً فرقشان از زمین تا آسمان است. بنده مطالب زیادی در این زمینهها خواندهام و تقریباً جزئیّاتِ قضایا را میدانم. یعنی هم از طریق نوشتههای مستقیم و تاریخ نگاری و هم از طریق داستانهایی که در این زمینه نوشته شده است و خیلی از خصوصیات را دقیقتر و ریزتر و روشنتر بیان میکند، میدانم که در شوروی سابق چه گذشته است. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۴
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب اکتبر تحقق پیدا میکند، در طول ۱۵سال، آنقدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانی فکری این انقلاب نوشته میشود که در کشورهایی که باد آن انقلاب به آنها رسیده، دیگر مردم احتیاجی ندارند از کتابهای آنها استفاده کنند! آنقدر فضای ذهنی پُرشده است که روشنفکرهای خود کشورها مینشینند راجع به مبانی ارزشی و فکری آنها کتاب مینویسند! اما ما درباره انقلابمان واقعا خیلی کم کار کردیم. البته، این کم کاری دلایلی دارد بعضی از روشنفکران و متفکران اصلی را در اول کار از ما گرفتند و بعضی از آنها نیز مشغول کارهای گوناگون اجرایی شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم. یازده سال از انقلاب میگذرد؛ خوب بود که صدها نویسندهی اسلامی، مبانی اسلام را بنویسند - چون انقلاب ما اسلامی است - و منتشر بکنند. میبایست تربیت میکردیم که نکردیم. این، یکی از کارهای حوزه است. نمیخواهم بگویم کسانی که بیرونِ حوزهها نشستهاند، مسؤولیتی ندارند؛ اما بیشترین مسؤولیت را حوزه علمیه قم بایستی محصول وافری در این زمینه میداد. ۶۸/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۵
💠رهبرانقلاب
‼️تاکنون کتابهای بسیاری راجع به انقلاب اکتبر نوشته شده است. اما بنده، دو رمان از رمانهای معروف و درجه یک در این خصوص را خواندم و با هم مقایسه کردم؛ اگرچه بیش از دو کتاب و تقریبا میشود گفت تعداد زیادی کتاب راجع به انقلاب اکتبر خواندهام. یکی از این دو رمان «دُنِ آرام» اثر شولوخف است که معروف است. خود شولوخف هم، پدید آمده و نویسنده انقلاب است. او که در دوران انقلاب اکتبر در جوانی به سر میبرده است، «دُن آرام» را تحت تأثیر حوادث و وقایع انقلاب نوشته است. دومین رمان هم «گذر از رنجها» آلکسی تولستوی است که ابتدا ضدانقلاب بود. رمان «گذر از رنجها» نه فقط از لحاظ داستانی، که از لحاظ گرایش به اصول انقلاب و مجذوب بودن در مقابل حوادث و پدیدههای انقلاب و ترسیم زیبای حوادث آن، بهتر از رمان «دُنِ آرام» است. «گذر از رنجها» در واقع چهره انقلاب را زیبا ترسیم کرده و زیبا نشان داده است. بههرحال، این نویسنده، یک ضد انقلاب بوده است که تبدیل به فردی انقلابی میشود و چنان رمانی را مینویسد. ما چنین کسانی را نداریم. ۷۳/۴/۲۲
📸الکسی تولستوی، شولوخف
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۶
💠رهبرانقلاب
‼️داستاننویسی در ایران، نسبت به داستاننویسی در کشورهای دیگری از دنیا، واقعاً صفر است. در همهی آثار داستانی گذشتهی ما، یک اثر مثل «بینوایان» ویکتورهوگو، یا مثل «جنگ و صلح» لئو تولستوی پیدا نمیکنید. این آثار، مثل کاخهای بسیار پرشکوه و باعظمتی است که نظیرشان وجود ندارد. قرن نوزدهم، خیلی نویسنده دارد. شما ببینید روسیه چقدر نویسنده دارد؛ فرانسه چقدر نویسنده دارد! باید گشت و عواملش را پیدا کرد که علت چیست که قرن نوزدهم، از لحاظ داستاننویسی، یک قرن فوقالعاده است؟ و یا در قرن بیستم، شما به همین آثاری که کمونیستهای شوروی منتشر کردند، نگاه کنید! من مکرر گفتهام این «دن آرام» از کارهای شولوخف، چقدر محکم و قوی است! یا آن اثر دیگری که مال الکسی تولستوی دیگر است، «گذر از رنجها». چنین اسمی دارد. شماها نخواندهاید؟ من آن را خواندهام. کتاب، گزارشی از انقلاب اکتبر است. یک اثر ماندنی، گویا و بسیار زیباست. ما مثل اینها، اصلاً نداریم. ۷۱/۴/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۷
💠رهبرانقلاب
‼️من گمان میکنم که هیچ تاریخی از انقلاب اکتبر شوروی، نمیتواند گویایی آن رمانهایی را که در باب این تاریخ نوشته شده، داشته باشد. شما اگر این رمانها را خوانده باشید، میفهمید چه میگویم؟ مثلاً «دن آرام» نوشته شولوخف. نمیدانم شما این رمان را خواندهاید یا نه؟ یکی از رمانهای تبلیغاتی مارکسیستها در دوران اختناق بود. از کتابهایی بود که در دوران شاه، آن را به عنوان تبلیغ - با اینکه قصه بود - به همدیگر میدادند. یا کتاب گذر ازنجها که از آن الکسی تولستوی است؛ این کتاب دربارهی انقلاب اکتبر است. به قدری این کتابها را خوب نوشتهاند و انقلاب را خوب تصویر کردهاند که شما در این کتابها میتوانید ابعاد آن انقلاب به آن عظمت را پیدا کنید. البته نقطه ضعفهایشان را هم در همین کتابها میشود فهمید. ۷۱/۹/۴
‼️دُن آرام یکی از بهترین رمانهای دنیاست. بقدری در این کتاب تصویرگری فوقالعاده است که من این را در هیچ کتاب دیگری ندیدم! ۷۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۸
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب خودمان را با انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق مقایسه میکنم، میبینم انقلاب ما خیلی بهتر از آن انقلاب است. اما همان انقلابِ خشنِ غیر قابل پذیرش، عده بیشماری از روشنفکران، نویسندگان و شعرای درجهی یک روسیهی آن زمان را جذب کرد. حتی کسانی هم که ابتدا مخالف انقلاب سوسیالیستی بودند، پس از مدتی، جذب آن شدند. یکی از آن مجذوبین آلکسی تولستوی است که من یکی دوبار، به مناسبتی اسم او را در جمع بعضی از شما آقایان که به اینجا آمده بودید، آوردهام؛ چون از او خیلی خوشم میآید. او که چند کتاب معروف هم دارد، نویسنده عجیبی است. آلکسی تولستوی تا سال ۱۹۲۵ میلادی، ضدانقلاب بوده است و حتّی از کشور فرار میکند و به قول آقایان، به اصطلاح بعنوان «عنصر سفید» آن روزگار، به آلمان یا فرانسه میرود. ولی پس از مدتی که به شوروی برمیگردد، کتاب «گذر از رنجها» را مینویسد. نمیدانم این کتاب را دیدهاید یا نه؟ «گذر از رنجها» رمانی بسیار عالی در بابِ انقلابِ سوسیالیستى شوروی است. این آدم که ابتدا ضدانقلاب بوده است، چنین کتابی مینویسد. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini