📆۱۴ ماه اوت سال ۲۰۰۶ میلادی
🗓پیروزیحزباللهدرجنگ۳۳روز
💠رهبرانقلاب
‼️حزبالله مایهی افتخار دنیای اسلام است. جوانهای حزبالله و گروه حزبالله در لبنان مایهی افتخار دنیای اسلامند. اینها کاری کردند که ارتشهای سه کشور عربی در دو سه جنگ نتوانستند انجام بدهند؛ اینها اسرائیل را شکست دادند. قبل از شکستی که اینها به اسرائیل وارد کنند، حدّاقل در دو جنگ -در جنگ اوّل همهی کشورها شریک نبودند امّا در دو جنگ، مصر و اردن و سوریه ارتشهایشان را آوردند در مقابل اسرائیل و شکست خوردند- ارتشهای سه کشور، آن هم کشوری مثل مصر که ارتش قویای هم داشت یا مثل سوریه که ارتش قویای داشت، و کشور اردن، در مقابل رژیم صهیونیستی صفآرایی کردند و در جنگ نظامی شکست خوردند. همین رژیم صهیونیستی را بعد از آنکه قویتر هم شده بود، حزبالله در ظرف ۳۳ روز شکست داد. این چیز کوچکی است؟ این چیز کمی است؟! ۹۵/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۲ مرداد ۱۴۰۰
🗓بمناسبت روز مقاومت اسلامی
🏳باپیروزی حزبالله درجنگ۳۳روزه
💠رهبرانقلاب
‼️موفقیتها در سایهی مقاومت به دست خواهد آمد، نه در سایهی تسلیم! ۷۰/۲/۱۱
‼️ایستادگی وسیلهی پیروزی است، منتها کسانی که مقاومت میکنند، باید از خطرات مقاومت نترسند. اگر ترسیدند، در مقاومتشان اختلال پیدا خواهد شد. ۸۵/۷/۲۱
‼️اگر رابطه با خدا ضعیف شد، هوسها بر انسان غالب گردید و این هوسها توانستند جهتگیری را تنظیم کنند، آنگاه قدرت مقاومت در برابر جبهه دشمن هم ضعیف میشود. البته هر انسانی گاهی در معرض اهواءِ خود است. این چیزی نیست که بشود انسانها را بهکلّی از آن برکنار کرد. آنچه مهم است، این است که اجازه داده نشود هواهای نفسانی و منافع مادّی و خواستهای حقیر، خطّ زندگی انسان را معیّن کنند؛ راه زندگی را جلوِ پای انسان بگذارند؛ در زندگی انسان، تعیینکننده شوند و راه را عوض کنند. این مهمّ است. ۷۶/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۲ مرداد ۱۴۰۰
🗓شنبه ۶ محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیّت سیدرضی و برجستگى ایشان باید معلوم بشود و انشاءالله کارهاى خوبى در این زمینه انجام بگیرد. ۹۴/۸/۲۵
‼️بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیدهام که آرزو و امیدِ تشکیل حکومت در آنها هم بوده است. از جمله مرحوم سیدرضی رضوان الله علیه است که از بعضی از اشعار منافسات او با خلیفهی عباسی، این معنی به دست میآید که با خلیفه عباسیِ زمان، منافسه میکرده است. معلوم میشود که آن بزرگوار، آرزوی حکومت و خلافت داشته است که البته در جوانی به سال ۴۰۶ از دنیا میرود. ۷۲/۵/۵
‼️در بین علمای گذشتهی خودمان، شاید یکی، یا دو، سه نفری را انسان بتواند پیدا کند که در ذهنشان بوده است، شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها مثلاً مرحوم سیدبنطاووس رضوانالله تعلیه است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع را فرض میکند و اینطور به ذهن شریفش میرسد که وجود شریف ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است. یا سید رضی رضوانالله تعالی علیه، شاید از بعضی اشعار و کلماتش، چنین نکاتی استفاده شود. اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بیتعبیر را، در عالم خارج و واقعیت، محقق کرد. ۷۱/۷/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
🗓شنبه ۶ محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند! ۹۴/۱۰/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
🗓شنبه ۶ محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️افسوس که مردم ما با نهج البلاغه آشنا نیستند! نهج البلاغه آن کتابی نیست که بعد از تألیف گم شده باشد؛ نه، اتفاقا کتابی است که بعد از گردآوری و تألیف، بسیار هم درخشیده. سید رضی، تدوین کننده نهج البلاغه و گردآورنده این کلمات و جملات امیرالمؤمنین، به یک نقطه ای و نکته ای توجه داشتند که اگر چه از نظر من آن نکته موجب شده که نهج البلاغه نصفه کاره و ناقص بماند، اما از سوی دیگر موجب شده است که گسترش و رواج بیشتری در جامعه پیدا کند؛ و آن نکته به بُعد فصاحت و بلاغت و جنبه هنری نهج البلاغه است. از جمله و شاید مهم ترین ملاک و معیار سید رضی برای انتخاب کلمات امیرالمؤمنین، جنبه زیبایی و هنری بوده؛ همان چیزی که عرب به آن میگوید بلاغت و فصاحت. قرن چهارم هجری، قرن تدوین نهج البلاغه و بخش مهمی از زندگی مرحوم سید رضی، قرن اوج شعر و ادب و هنر توصیفی در زبان عرب است. شعرای بزرگ، ادبای بزرگ، نویسندگان جالب، در جامعه اسلامی آن روز وجود داشتند؛ بخصوص در آن منطقهای که نهج البلاغه در آنجا یعنی عراق تدوین شد که مجمع ادبا و فضلا و هنرمندان و شعرشناسان و سخن شناسان زبده گوو زبده گزین بوده. لذا از اولی که نهج البلاغه نوشته شد و تدوین شد و ارائه شد، مورد توجه همه افراد صاحب نظريا بسیاری از افراد صاحب نظر قرار گرفت، در طول زمان هم همینجور بوده است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
🗓شنبه ۶ محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️کتابی که ما به نام نهج البلاغه میشناسیم، کتابی است که ۱۰۰۰سال از تدوینش میگذرد؛ دقیقا در سال ۴۰۰ق که الان سال ۱۴۰۰ است تدوین این کتاب پایان گرفته؛ چند سالی مرحوم شریف رضی دست اندرکار تدوین این کتاب بوده. لذا یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و فرهنگ دارد، کی میتواند به وجود بیاید و به کجا میتواند متکی باشد؟ يقینا انقلاب فرهنگی باید به منابع فکری که مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد. ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی بوجود بیاوریم، درحالیکه نخواهیم منابع اسلامی اصیل را بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم؛ امکان ندارد. آن که میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حديث کاری ندارد یا با کتب مدونه حدیث مثل اصول کافی و نهج البلاغه است کاری ندارد، این در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست؛ ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد و يقينا اگر یک تحول، در حد یک دگرگونی متکی به اصول نباشد، آن را نمیتوان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از آن نمیشود انتظار داشت. ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید به متون اسلام برگردیم؛ و از جمله متون اسلام و جزو راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترين و همه جانبه ترین و خلاصه شگفت آفرین ترین نهج البلاغه است. این جمله ای که بعضی گفته اند که دون کلام خدا و بالاتر از کلام انسان واقعا درمورد نهج البلاغه مبالغه نیست، یک واقعیت است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
🗓شنبه ۶ محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ما امروز بعد از هزار سال از تدوین نهج البلاغه، بیشتر قدر نهج البلاغه را میدانیم تا یک عالم بزرگ در قرن چهارم هجری؛ یعنی بشریت به طور طبیعی به سمتی پیش رفته که سخن علی و پیام علی و آهنگ اسلام از حنجرهی علی برایش مغتنم تر است تا قرنها پیش؛ و این چیز بسیار مهمی است. شما ببینید آن زمانی که سیدرضی این سخنان را جمع میکرد، اولا در جهان اسلام کم بودند کسانی که به علی بن ابی طالب و سخن او با آن چشمی نگاه کنند که امروز شما نگاه میکنید و این اندیشه و این جریان فکری در اقلیت قرار داشت؛ ثانیا آنهایی هم که بودند و به سخن علی میرسیدند و آن را جمع میکردند، بیش از آنچه به محتوا اهمیت بدهند یا لااقل به همان اندازه که به محتوا اهميت میدادند، به لفظ و قالب هم آن چنان بهایی میدادند که اگر جایی به آن زیبایی و شیوایی نبوده، آن را حاضر بودند قیچی کنند، کنار بگذارند آن زیباترهایش را جمع کنند. اگر شما بودید. این کار را نمیکردید یعنی اگر امروز شما به جای سیدرضی هزار سال پیش بودید، یقینا این کار را نمیکردید سعی میکردید که از محتوای کلام علی بیشتر استفاده کنید. پس ما در این روزگار از شیعه قرن چهارم قدرشناس تر، به علی گرامیشمندتر و نسبت به سخن او و هدایتی که از این سخن برمیخیزد، قدردان تر و مشتاق تر هستیم. پس تاریخ دارد به طرف علی پیش میرود و این یک واقعیت است. و کوشش کنیم که ما در پیشرفت تاریخ به سمت علی و پیام علی کوشاتر باشیم. ۵۹/۴/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۴ مرداد ۱۴۰۰
📆۱۵ ماه اوت سال ۱۹۴۷ میلادی
🗓استقلال هند از استعمارانگلیس/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قارهی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹
‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن تودهها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیسها و دست نشاندههایشان -که آن روز سیکها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیکها نیستند، مسلمانها هستند و باید آنها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانهای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همهجا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتابهای بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۵ مرداد ۱۴۰۰
📆۱۵ ماه اوت سال ۱۹۴۷ میلادی
🗓استقلال هند از استعمارانگلیس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در قرن۱۹ انگلیسیها در هند فجایعی آفریدند که من یقین دارم شما جوانها که کمتر به تاریخ اهمیت میدهید یکهزارمِ آن را نخواندهاید! ۸۹/۷/۱۴
‼️شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را که منطقهی بسیار پرثروتی بود مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانهی دولت انگلیس و کشور انگیس تبدیل شد به یک ثروتمند! ۸۸/۲/۲۷
‼️من ۳۰سال پیش از این درباب مسائل شبه قارّه هند مطالعه میکردم و مینوشتم، متوجّه شدم در میان گروههای استقلال طلب هندوستان که علیه انگلیسیها مبارزه میکردند - و میان آنها، هم مسلمان بود هم هندو و هم سیک - انگلیسیها نسبت به مسلمانان حسّاسیت خاصی داشتند! آنها با هندوها و سیکها کنار میآمدند، ولی با مسلمانان آبشان به یک جوی نمیرفت! لذا در وهله اوّل به سراغ مسلمانان میرفتند تا آنها را سرکوب کنند. یک لُرد انگلیسی در همان روزگار گفته بود: «ما وقتی به تجربههای زمان خود مینگریم، احساس میکنیم اسلام با ما ذاتاً دشمن است!» انگلیسیها آن روز به این نتیجه رسیده بودند وبراین اساس عمل میکردند. در ایران نیز همین کار را کردند. امروز هم استکبار امریکا و ایادی آن، عین همان تجربه را عمل میکنند و پیش میروند. ۷۱/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۵ مرداد ۱۴۰۰
📆۱۵ ماه اوت سال ۱۹۴۷ میلادی
🗓استقلال هند از استعمارانگلیس/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️این کتاب جواهر لعل نهرو که آدمی مطلع و امین است و نام کتابش نگاهی به تاریخ جهان اس را بخوانید؛ چرا که دخالت و نفوذ انگلیسها در هند را تشریح میکند! ۹۲/۶/۲۶
‼️بروید نگاهی به تاریخ جهان را بخوانید -نوشتهی نِهرو است تا ببینید توسط استعمار انگلیس بر هند چه گذشته است! ۹۴/۸/۲۰
‼️در قرن۱۹ انگلیسیها در هند فجایعی آفریدند که من یقین دارم شما جوانها که کمتر به تاریخ و به این چیزها اهمیت میدهید یکهزارمِ آنچه را که اتفاق افتاده، «نهرو» در کتابِ تاریخ خودش اینها را نوشته، بخوانید! ۸۹/۷/۱۴
‼️نگاه کنید به نوشتهی نهرو در «نگاهی به تاریخ جهان»؛ او تشریح میکند پیشرفتهای علمی و فنی موجود در هند را پیش از ورود انگلیسها. بنده تا قبل از اینکه این مطلب را از نگاه آدم مطلعی مثل نهرو - که آن روز این را نوشته بود - بخوانم، از چنین مسئلهای مطلع نبودم! ۹۲/۵/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۵ مرداد ۱۴۰۰
📆۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۳۲
🗓اولین فرار محمدرضا پهلوی
🏴۳ روز قبل از کودتای ۲۸مرداد
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! نبودن استقلال، هویّت و افتخار ملی و سابقه تاریخی را از مردم آن کشور میگیرد؛ منافع مادّی آنها را چپاول میکند؛ هویّت فرهنگی و زبان آنها را هم میگیرد. یک نمونه آن مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی بود. بعد از آن که حکومت مصدّق را سرنگون کردند - البته قبلاً مرحوم آیةالله کاشانی را با ترفندهای خودشان منزوی کردند- استعمارگران باز سرِ کار آمدند و وارد ایران شدند و توانستند با نفوذ خود، با ایادی خود، با فعالیت خود، کودتای ۲۸مرداد را به وجود آورند و محمّدرضا را که از ایران فرار کرده بود، به ایران برگردانند. ۲۵سال بعد از آن، حکومت دیکتاتوری سیاه پهلوی ادامه پیدا کرد. ۷۹/۷/۱۴
‼️آمریکاییها از همان روزهای اوّل، زمینهی یک ضربهی بزرگ به ملّت ایران را فراهم کردند، یعنی محمّدرضا را پناه دادند در آمریکا، برای اینکه او را نگه دارند، زمینه را فراهم کنند، عواملش را در اینجا تقویت کنند، خود او هم باشد، بعد همان کاری را که در ۲۸ مرداد سال ۳۲ انجام دادند -یعنی ۲۵ سال قبل از آن تاریخ- دومرتبه انجام بدهند. در ۲۸ مرداد هم محمّدرضا از ایران فرار کرد؛ انگلیسیها و آمریکاییها دست به دست هم دادند، مخفیانه آمدند داخل، از سفارتهای گوناگون استفاده کردند، پناه گرفتند، عوامل خودشان را تجهیز کردند، آماده کردند، از غفلت آن روز مردم استفاده کردند، دومرتبه محمّدرضا را برگرداندند و همان برگرداندن بود که ۲۵ سال تسمه از گُردهی این ملّت کشید و پدر این مردم را درآورد ۹۵/۸/۱۲
📸فرار محمدرضاپهلوی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۵ مرداد ۱۴۰۰
📆۲۷ مرداد سال ۱۳۵۸
🏳حماسه خونین پاوه
💠رهبرانقلاب
‼️نسل جوان، نسل جوانِ مؤمنی است. در آزمونهای دشوار است که یک ملت را می توان شناخت؛ یک ملت در آزمونهای دشوار خودش را نشان می دهد. نخبگان یک ملت تأثیر خودشان را در سرنوشت کشورشان آن وقتی می توانند نشان دهند که آزمایشهای دشوار پیش بیاید. یک روزی - در شهریور ۱۳۲۰ - چند لشگر از شرق و چند لشگر از غرب وارد کشور شدند و چند تا هواپیما در آسمانها پیدا شدند؛ نیروهای نظامی آن روزِ کشور از پادگانها هم گریختند! نه فقط در جبهه ها نماندند، بلکه آنهایی هم که در پادگان بودند، خزیدند تو خانه ها و خود را مخفی کردند! یک روز هم همین ملت ساعت ۲ بعد از ظهر امام اعلام کرد که مردم بروند پاوه را از دست دشمنان خارج کنند؛ مرحوم شهید چمران به خود من گفت: به مجرد اینکه پیام امام از رادیو پخش شد، ما که آنجا در محاصره ی دشمن بودیم، احساس کردیم که دشمن دارد شکست می خورد. بعد از چند ساعت هم سیل جمعیت به سمت پاوه راه افتاد. من ساعت چهار و پنج همان روز در خیابان به طرف منزل امام می رفتم؛ دیدم اصلاً اوضاع دگرگونه است. همین طور مردم در خیابانها سوار ماشینها می شوند و از مراکز سپاه و مراکز مربوط به اعزام جبهه، به جبهه ها می روند. این همان مردمند؛ اما فکر و محتوای ذهن تغییر پیدا کرده است؛ آرمان پیدا کردند؛ به هویت خودشان واقف شدند؛ خود را شناخته اند. همین طور باید پیش برود! ۸۵/۸/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
۲۵ مرداد ۱۴۰۰