eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
0 ویدیو
455 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۱۴ خردادماه سال۱۳۶۸ ش 🏴رحلت حضرت امام خمینی 🏳آغاز زعامت آیةالله خامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️بنده در طی مبارزات، خواب‌های عجیبی دیدم که یکی‌شان درسال ۱۳۴۶ است. در آن زمان، وضع سیاسی مشهد در نهایت شدت برای مبارزان بود و جز چند تن، بقیه عرصه را رها کردند. در آن شرایط، خواب دیدم که امام خمینی وفات کرده و پیکرشان در یکی از خانه‌های نزدیک خانه پدرم درمشهد بر زمین است. دردی جانکاه قلبم را می‌فشرد؛ تابوت را روی دوش گرفتیم؛ در بین انبوه تشییع‌کنندگان، بسیاری از علما بودند اما چیزی که بر درد من می‌افزود، این بود که برخی از علما بدون هیچ اندوهی با هم صحبت می‌کردند و می‌خندیدند. پیکر امام به آخر شهر رسید؛ بیشتر افراد بازگشتند و فقط ۲۰نفر ماندند. پیکر امام را به بیرون از شهر برده و به تپه‌ای رسیدند؛ اما بیشتر تشییع‌کنندگان، در پایین تپه ماندند. جنازه را با ۵نفر بالای تپه برده و روی تپه قرار دادیم. من پایین پای امام رفتم تا با او وداع کنم؛ اما ناگهان امام، انگشت سبابهٔ دست راست‌شان را به سمت بالا حرکت داد و با چشمان بسته شروع کرد به نشستن، تا اینکه انگشت اشاره‌اش را بر پیشانیم قرار داد و دو بار گفتند: "تو یوسف میشوی!" کتاب «خون دلی که لعل شد»/ص۲۶۲ @Jahade_tabeini
🏳اولین غروب جمعه ماه ذیقعده 🏳قرائت دعای با عظمت سمات 🏳بمناسبت ایام تجلی اسم اعظم 🏳بر موسی(ع) و خواص اولیاءالله 💠امام خمینی ‼️دعای عظیم الشان سمات كه منكران را جرأت انكار سند و متن آن نیست و مقبول عامه و خاصه و عارف و عامی است و در آن دعای شریف مضمونهای عالی مقام و معارف بسیار است كه شمیم آن قلب عارف را بیخود كند و نسیم آن نفخه الهیه در جان سالك دمد.‌ تفسیر سوره حمد ص۱۹ 💠آیةالله قاضی ‼️این دعای عظیم الشان و بلند مرتبه، موسوم به دعای سمات، چشمه حیات است، که آیات روشن و مقام ابراهیم و اسم اعظم الهی و تاج آدم و خاتم سليمان و حجاب آصف و تخت بلقيس و آن چه که ادریس با آن به مکانی رفیع برده شد، در آن هست. و همان دعای شبور است که در میان مردم میخواند تا جاهلان گفتار او را دزدیده گوش ندهند و غافلان الفاظ او را درک نکنند، دعایی که تأویل آن را جز خداوند - جل جلاله. نمیداند و ما در ادعيه شریفه، تعظیم و احترامی همانند آنچه که برای این دعای کبیر وارد شده است، نیافتیم. این خود نیز دلیل بر عظمت این دعاست و تا به حال هیچ شرح واضحی که بیان کننده معانی آن بوده و متعرض نفحات آن شده باشد، نیافته ایم و این حقیر سراپا تقصیر و کم بضاعت از خداوند بزرگ میخواهم که مرا بر نوشتن شرحی که بیان کننده مبانی این دعاو بعضی از معانی و مطالب عمیق آن باشد، توفیق دهد. هر چند معترفم که هیچ کس جز خداوند جل جلاله و کسی که خداوند به او احاطه علمی داده است، تفسیر و تأویل آن را نمی داند. پس با تضرع و توجه کامل از خداوند سبحان میخواهم که مرا از هرگونه زیغ و لغزش حفظ نماید. شرح دعای سمات ص۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ خردادماه سال۱۳۶۸ 🏳انتخاب آیةالله‌خامنه‌ای 🏳به عنوان ولی فقیه/١ 💠رهبرانقلاب ‼️مسؤولیت امور جاری کشور دست سه قوه است اما مسؤولیت رهبری سنگینتر از اینهاست؛ آنجاییکه مسؤولان سه قوه بخواهند حرکتی کنند که با اهداف نظام اسلامی معارض است، رهبری باید در مقابل آنها سد شود و به فضل الهی خواهد شد! ۸۱/۵/۵ ‼️قانون اساسی که در جمهوری اسلامی معیار قوانین است، اعتبارش با تایید ولی فقیه است والا اعضای خبرگان قانون اساسی که قانون را وضع میکنند و اکثر مردم رای به آن میدهند وقتی لازم الاجراء میشود که آنرا ولی فقیه تایید کند و چون ولی فقیه قانون اساسی را امضاء کند قانون، قانون میشود حتی اصل نظام اسلامی هم که با اجرای قانون اساسی استوار میشود با حکم ولی فقیه به مشروعیت میرسد! ۶۶/۱۱/۲ ‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنه‌ای، یا علی خامنه‌ای‌های فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنه‌ای در راه این حقیقت جان و آبرو بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام بزرگوار هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ خردادماه سال۱۳۶۸ 🏳انتخاب آیةالله‌خامنه‌ای 🏳به عنوان ولی فقیه/٢ 💠رهبرانقلاب ‼️مسؤولیت اساسی رهبری، حفظ نظام است. چیزی هم بنده ندارم؛ جان و آبرو متاع کمی است برای این که در این راه بذل شود؛ و من کاملاً آماده‌ام این دو عنصری را که دارم، بذل کنم! ۷۹/۴/۱۹ ‼️حقیقتاً نظام اسلامی به من و شما وابسته نیست. امام یک وقت میفرمود: «نظام اسلامی به من وابسته نیست!» ما واقعاً تعجب میکردیم، چون امام خالقِ این انقلاب و در واقع پدید آورنده این نظام بود؛ اما امام محکم میگفت نخیر، نظام اسلامی به من وابسته نیست. حالا وقتی امامِ با آن عظمت، وجودش ملازم با وجود نظام نباشد و با نبودن او این مردم انقلاب و اسلام را حفظ کنند، دیگر امثال من چه جای حرف زدن دارند که بگوییم اسلام و نظام به من وابسته است! نه؛ صدها نفر از قبیل ما باید قربان اسلام شویم؛ جانمان، مالمان، آبرویمان را بدهیم تا نظام اسلامی بماند و پایه‌های آن استوار شود! ۸۲/۳/۷ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ خردادماه سال۱۳۶۸ 🏳انتخاب آیةالله‌خامنه‌ای 🏳به عنوان ولی فقیه/٣ 💠رهبرانقلاب ‼️من هم مثل یکی از شما، از نظام اسلامی، از رهبری اسلامی و از ولایت فقیه به عنوان ستون فقرات این نظام، باید دفاع کنم. وظیفه من است. تکلیف شرعی است؛ مسأله شخصی نیست. ۷۶/۹/۵ ‼️امروز حکومت اسلامی و‌ ولایت فقیه جزو واضحاتِ فقه اسلامی و اعتباراتِ عقلایی است؛ یعنی اگر انسان بخواهد با تکیه به اعتبارات عقلایی حرف بزند، این نظریّه جزو روشنترین و واضحترین و قابل دفاعترین نظریه‌ها است؛ اما این را با شیوه‌های گوناگون - با تشبیه آن به حکومت کلیسا و حکومت سلطنتی و غیره - در ذهنها مخدوش میکنند. اینها مبارزه لازم دارد. ۸۰/۶/۱۵ ‼️اینجانب به پیروی از امام راحل با همه وجود از اصل ولایت فقیه و لوازم آن دفاع خواهم کرد و خدشه در التزام به اصل ولایت فقیه را از هیچکس و هیچ دسته و گروهی تحمل نخواهم کرد! ۶۸/۱۰/۱۸ @Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق 🗓درگذشت سیدالعارفین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️علی‌بن‌طاووس، از علمای بزرگ شیعه در قرن ۶هجری است؛ خانواده او همه اهل علم و دینند. همه آنها یا خیلی از آنها خوبند؛ بخصوص این دو برادر علی بن طاووس و احمد بن طاووس، این دو برادر از علمای بزرگ، مؤلّفین بزرگ و ثُقات بزرگند. کتاب معروف «لهوف» از سیّد علی بن طاووس است. در تعبیرات منبریهای ما عین عبارات این کتاب مثل روایت خوانده میشود، از بس متقن و مهم است! ۷۴/۳/۱۹ ‼️مقتل لهوف، مقتل بسیار معتبری است چراکه مولفش سید بن طاووس فقیه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثّق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسیار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته‌ای است. ایشان اوّلین مقتل بسیار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همه آن مقاتل، تحت‌الشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خیلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است! ۷۷/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق 🗓درگذشت سیدالعارفین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳مولف ۵۲کتاب مهم شیعه 🏳مثل لهوف، مهج‌الدعوات 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️حکومت اسلامی مراتب دارد. یکوقت حاکم در حدّ معصوم یا دون معصوم است. یکوقت هم نوبت به روسیاهانی امثال بنده میرسد. به هر حال، نظام کلّی، همان است. کوچک و بزرگ دارند اما برای تشکیل نظام تلاش میکردند. بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیده‌ام که آرزوی تشکیل حکومت درآنهابود ازجمله مرحوم سیدرضی و همچنین سید بن طاووس که من در کتاب «کشف المحجة، لثمرة المهجة» که از کتابهای نفیس اوست و برای پسرش نوشته دیدم که میگوید: «من از اخبار اهلبیت فهمیده‌ام که کسی از خاندان بنی‌هاشم در دوران غیبتْ به قدرت میرسد و تشکیل حکومت میدهد. من امیدوار بودم آن کس من باشم.» گویا آن بزرگوار، شرایطش را در خود جمع میدیده که طبعاً در کسی مثل ابن طاووس هم لابد جمع بوده است! ۷۲/۵/۵ @Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق 🗓درگذشت سیدالعارفین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/٣ 💠رهبرانقلاب ‼️شایدازعلمای گذشته شیعه یکی دو نفر را بتوان پیدا کرد که در ذهنشان بوده است که شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها سیدرضی و دیگری سیدبن‌طاووس است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع فرض میکند و اینطور به ذهنشان میرسد که ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بی‌تعبیر را، محقق کرد. یعنی آنها نوشتند تا افراد در زندگی فردیشان مسلمان شوند اما امام کاری کرد تا انسانها در همه ابعاد در محیط اسلامی زندگی کنند، ببینید فرقش چقدر است، آنها استنباط کردند تا یک فرد بتواند خود را مسلمان نگه دارد اما امام استنباط کرد تا یک جامعه بتواند با نظام اسلامی زندگی کند. آنها همت گماشتند که همین اقلیت شیعه را حفظ کنند اما امام همت گماشت که پیام اسلام را به آفاق عالم بگستراند؛ هرچه بعد از این هم بشود، از برکات حرکت امام بزرگوار است! ۷۱/۷/۱۵ 📸مزارسید، حله عراق @Jahade_tabeini
🗓۱۵ خردادماه سال ۱۳۴۲ 🏳دستگیری امام خمینی 🏳و آغاز نهضت اسلامی/۱ 💠امام خمینی: ‼️از شما میخواهم تلاش نمایید تا هدف انقلاب را مشخص نمایید چراکه همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و اربابانشان ذبح میکنند! ۶۷/۱۰/۲۵ 💠رهبرانقلاب: ‼️تاريخ انقلاب فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست؛ تاریخ شروع نهضت است، حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند! ۷۵/۱۱/۱۲ ‼️واقعاً روزبه‌روزِ تاریخ انقلاب ما عبرت است؛ روزبه‌روزِ این سالهای پرتحرک و پرتلاش که انقلاب اسلامی در ایران شروع شد، میتواند به صورت یک  نشانه‌ای، یک تابلوئی، در مقابل چشم ملتها قرار بگیرد و مایه‌ی عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌های پرشکوه، این حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد، بتواند آنها را تحلیل کند و آنها را چراغ راه آینده و هدف بلند خود قرار بدهد! ۸۸/۱۱/۶ ⚠️توجه؛ ‼️تاریخ نهضت اسلامی امام خمینی را باید در بستر تاریخ قمری خصوصا عاشورای حسینی مطالعه کرد! @Jahade_tabeini
🗓۱۵ خردادماه سال ۱۳۴۲ 🏳دستگیری امام خمینی 🏳آغاز نهضت اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️حادثه قیام ۱۵خرداد بزرگترین حادثه‌اى بود که در قرن حاضر در کشور ما، میان مردم و رژیم حاکم اتفاق افتاده بود. در پانزده خرداد، سخنرانى امام در قم و در روز عاشورا، آن‌چنان ولوله‌اى ایجاد کرد که یک شورش عظیم مردمى، بدون هیچ گونه رهبرى مشخصى در تهران، فردا و پس‌فرداى آن روز به راه افتاد. اسنادى هم چاپ شده که نشان‌دهنده مذاکرات هیات دولت براى مقابله با این حادثه در همان روزهاست. شما ببینید، آن سخنرانى و آن حضور مردم، چه زلزله‌اى به وجود آورده بود. حرکت امام، با قویترین شکلى که ممکن بود انجام گیرد، انجام گرفت و مردم را به حرکت درآورد. بعد هم سربازان رژیم به خیابانها آمدند و مردم را به گلوله بستند. چند هزار نفر - که البته آمار دقیقش را هرگز ما نتوانستیم بفهمیم - در این ماجرا کشته شدند و خونها ریخته شد. ۷۷/۲/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ذی‌القعده سال ۷۶۱ قمری 🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنبلی 🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنی‌اللبیب 🏳جمال‌الدین‌ابن‌هشام‌انصاری‌مصری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️باید کتابهای درسی حوزه تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفه‌جویی در وقت طلبه باشد. طلبه‌ی ما «مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسنده‌ی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا می‌آید یا خیر. فلان کس گفته است می‌آید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشته‌اند. چرا ما بیخود، در «مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم! ۷۴/۹/۱۳ ‼️ما در حوزه های درسی مشهد - که مرکز ادبیات بود و همیشه ادبای بزرگی در آن بودند - کسانی را دیدیم که در همین چند کتاب سیوطی و مغنی و مطول، ده سال معطل ماندند! این، تضییع عمر است دیگر. امروز این کار، حقاً و انصافاً جایز نیست. دو، سه ساله باید آنها را طی کرد. و به مراحل اصلی رسید. البته، باید اینها را درست یاد گرفت! ۶۳/۶/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ذی‌القعده سال ۷۶۱ قمری 🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنفی 🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنی‌اللبیب 🏳جمال‌الدین‌ابن‌هشام‌انصاری‌مصری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️طلاب عزیز، در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. ۶۲/۱/۹ ‼️نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و به‌روز شود. من قبلاً هم راجع به مسأله‌ی برنامه‌های درسی حوزه عرض کرده‌ام که بنده به هیچ وجه طرفدار بی‌عمق کردن و بیسواد بارآوردن طلبه نیستم؛ اشتباه نشود. من میگویم این دوره‌ای را که ما طی میکنیم، میتواند با استفاده از شیوه‌های جدید، فشرده‌تر شود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم. من نمیدانم اکنون ادبیات در چند سال خوانده میشود؛ اما ادبیاتی را که ما در کتاب «مغنی» یا «مختصر مغنی» یا «مطوّل» یا «مختصر مطوّل» میخوانیم، ادبیات استدلالی است؛ یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است و طلبه‌ی ما این را لازم ندارد. فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد. این‌که گفته‌اند در همه‌ی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. طلاب باید در یک دوره کارآمد، کوتاه، به‌روز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دوره‌ی ادبیات عبور کنند؛ از اول تا آخر. ۷۹/۷/۱۴ @Jahade_tabeini