📆۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۵ش
🗓رحلت فقیه مجاهد انقلابی
🏳امام جمعه تاکستان قزوین
🏳عارف کتوم، مطیع رهبری
🏳آیت الله سید حسن شالی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیل و خدمتگذار مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین آقای سید حسن موسوی شالی رحمه الله علیه را به همه ارادتمندان ایشان و به خصوص به فرزندان مکرم و خانواده گرامی و به مردم مومن منطقه شال و استان قزوین صمیمانه تسلیت عرض می کنم. این سید بزرگوار چه در سالهای نمایندگی در مجلس خبرگان و چه در دوران جنگ تحمیلی، منشاء خدمات با ارزشی بود و امید است مشمول لطف و رحمت حق تعالی و مغفرت واسعه پروردگار قرار گیرد. ۸۵/۵/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ اشراق
💠امام خمینی
‼️آقای گرباچف، اشتیاق به زندگی ابدی درنهاد هرانسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی مایل باشید در این زمینهها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفۀ غرب، به نوشتههای فارابی و بوعلی سینا رحمة الله علیهما در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس و نیز به کتب سهروردی رحمة الله علیه در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس میباشد نیازمند است! ۶۷/۱۰/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️شما در تاریخ، برجستگان علمی و فرهنگی در فلسفه، فقه و ریاضی دارید که از این سرزمین برخاستهاند و یکی از معروفترین آنها شیخ اشراق شهابالدین، سهروردی است که به عنوان یک فیلسوف و متفکّر برجسته اسلامی، نام درخشانش در همه دایرة المعارفهای دنیا ثبت شده است! ۸۲/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت محتشم کاشانی
💠رهبرانقلاب
‼️شعرای بزرگ ما در مدح و عزای ائمه شعر گفتهاند. این دوازده بند محتشم، از لحاظ هنر شعری، جزو شعرهای درجه یک است. محتشم، دیگر هم شعر به این خوبی ندارد. من دیوان محتشم و غزلیاتش را دیدهام؛ این دوازده بند چیز فوقالعادهیی است؛ از لحاظ شعری، حد اعلای شعر است. ۷۰/۱۲/۱۳
‼️گاهی يك شاعر، يك بيت شعر ميگويد كه از چند ساعت حرف زدن يك سخنور توانا گوياتر است. يك بيت يا يك مصرع شعر، در ذهنها ميماند و مردم آن را ميفهمند و تكرار ميكنند و نتيجتا ماندگار ميشود. گاهی میبينيد كه برای حفظ يك بنای اعتقادی يا عاطفی، آن قدر كه يك شعر اهميت دارد، چندين كتاب اهميت ندارد. همين دوازده بند معروف "محتشم" كه جزو اشعار قديمی مرثيه و مصيبت است، با اين كه مطالبی كه در اين كتاب و در اين دوازده بند هست، چيزی نيست كه امثال او، شبيه اين مطالب را در كتابهای خود نياورده باشند؛ در عين حال، اشعار او تأثير خاصی دارد. غالبا هم چيزهای ذوقی است.
"گر چشم روزگار بر او فاش ميگريست
خون ميگذشت از سر ايوان كربلا"
آن چنان حادثه كربلا را برای مخاطب تصوير ميكند كه اين مفاهيم با همه بار اعتقادی و عاطفی و انسانی و سياسی و فكری، در اعماق جان مستمع نفوذ ميكند. اهميت اين اشعار، چنين است.
"باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است
باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است"
اصلا با يك هنر و ذوق و ارايه سخن و به شكل خاص، دل را متوجه ميكند. اهميت شعر، اين است. ۶۸/۱۰/۲۸
📸دستخط رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهدبصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت چه بود؟ مشروطیت حرکتی بود که با پیشآهنگی علما که و همراهی مردم توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر و نویسنده، فلان محفلِ پنهانی هم در کار بودند اما نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اول مثل شیخ فضل الله نوری، سیدمحمد طباطبائی و سید عبدالله بهبهانی؛ اینها علمای بزرگ بودند؛ منتها خب انگلیسها زرنگتر بودند و بین علما اختلاف ایجاد کردند و در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید شیخ فضل الله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضل الله نوری که پیش قدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتهام ضدیت با مشروطه به دار کشیدند و مردم را هم کشاندند به سفارت و عدّهای دو دستی مشروطه را تقدیم انگلیسیها کردند و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰ سال عقبماندگی این کشور! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من بارها گفتهام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چراکه عبرتهای خیلی عجیبی در تاریخ مشروطه هست، در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالتخواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسی که لفظ مشروطه را آورد آیةالله سید محمد طباطبایی بود چرا که پسرشان محمدصادق که من نمیتوانم سلامت او را تضمین کنم، یک روشنفکر غربزده بود، روی ایشان اثر گذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت، لذا وقتی شیخ فضلالله در تحصن اول از آقای طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، این بود که ایشان میدانست وضع لفظ مشروطه بجای جریان عدالتخواهی اسلامی، نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان! ۷۸/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی استبداد حکومت قاجار، مردم را به جان آورده بود، مردم به پیشروی علما قیام کردند؛ در نجف، مرحوم آیةالله آخوند خراسانی؛ در تهران مرحوم شیخ فضلالله نوری، مرحوم سید عبدالله بهبهانی، مرحوم سید محمد طباطبایی پیشوایان مشروطه بودند. اینها میخواستند که در ایران عدالت برپا شود؛ یعنی استبداد از بین برود. وقتی که جوش و خروش مردم دیده شد، دولت انگلستان از عواملش در میان روشنفکران خودفروخته برخوردار بود، لذا مشروطه خودش را القاء کرد. نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم و علما که با شعار دین خواهی بود، بعد از مدت کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند و بعد سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آن هم سید محمد طباطبایی در انزوا از دنیا رفت و مشروطه منتهی به حکومت رضاخانی شد! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️همه علما در قضیه مشروطیت با یکدیگر همنظر بودند؛ یعنی بین مرحوم شیخ فضلاللَّه و مرحوم بهبهانی و مرحوم طباطبایی در فکر و نظر تفاوتی وجود نداشت؛ اما دیدشان نسبت به واقعیتها و بهاصطلاح روشها و تاکتیکهایی که فکر میکردند باید عمل کنند، متفاوت بود. مرحوم شیخ فضلالله انحراف را دیده بود؛ نمیشود گفت سید محمد طباطبایی یا مرحوم حاج سید عبدالله آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم میدیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع سهل انگاری در برخورد با نفوذیهای مشروطه در آنها مشاهده میشد، اما در مرحوم شیخ فضلالله این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخ فضل الله از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است! ۸۲/۵/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۶
💠رهبرانقلاب
‼️باید دشمنیها را شناخت؛ مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهایی که با اساس دارد میشود اما اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که روشنفکران غربزده طراحی میکردند؛ توجه نکردند و مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری را جلوی چشم آنها دار زدند و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/٧
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️شهيد آيتالله شيخ فضل الله نوري مظهر جريانی است كه در مقابل انحراف مشروطيت ايستاد. بنده به دليل همين خصوصيت از شيخ شهيد نوری با همه وجود دفاع ميكنم. مرحوم شيخ فضلالله نوری، شهيد ابقای اسلام در محتوای مشروطيت شد. مشروطيت از آغاز با انگيزه اسلامی به وجود آمده بود و نقطه مقابل آن هم جريان غربزده متمايل به فرهنگ غرب بود كه نه تنها از اسلام خوششان نميآمد بلكه حتی حاضر بودند برای مبارزه با اسلام به هر حركت پست و دنائت آميزی هم تن بدهند و عملاً هم ديديم كه در قضايای مشروطيت اين كار را كردند، با دولتها ساختند، با قدرتها ساختند، با سفارتخانهها ساختند، كارهای جنايتكارانه انجام دادند، دستها به خون آلوده كردند برای اينكه دين و علمای ديني بر سركار نيايند. اين ماجرای شهيد شيخ فضل الله نوری است و از شگفتیهای عالم و تاريخ اين است كه عيناً اين ماجرا منهای قسمت آخرش بعد از انقلاب اسلامی هم در ايران تكرار شد! ۶۳/۵/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یک گرایش غلط همیشه درباره تحولِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. این گرایش عبارت است از خیانتهائی که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفت، از دوران قاجار خیلی از درباریان قاجار و شاهزادگان قاجاری عامل وابستگى کشور و فرهنگ ما به غرب شدند و ادعایشان این بود که این، پیشرفت و تحول است! در مشروطه، آن خطِ انگلیسىِ ماجرای مشروطه، حرفش توسعه و پیشرفت بودو اینان همان کسانی که رهبران مشروطه مثل شیخ فضل الله را به دار کشیدند، آیةالله بهبهانی را ترور کردند، ستارخان و باقرخان را غیر مستقیم به قتل رساندند و یک عده افرادی را که وابستهی به غرب و سیاستهای استعماری بودند، به نام مشروطه خواه بر مردم مسلط کردند، آنها هم میگفتند پیشرفت، تحول اما زیر این نام، آنچنان خیانت بزرگی انجام کردند! ۸۶/۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۹
💠امام خمینی
‼️اینهایی که فریاد میزدند که باید دمکراسی و اجتناب میکنند از اینکه اسمی از اسلام بیاورند، در عمرشان «بسمالله الرحمن الرحیم» را نمیخواهند بگویند، اینهایی که در نوشتههاشان از جمهوری اسلامی اصلش صحبتی نیست، اینهایی که از این فداکاری که روحانیین یادی نمیکنند، اینهایی که میگویند حتماً باید اسم دیگری روی حکومت باشد، اسلام نباشد هرچه میخواهد باشد، اینها که با گفتن نفت ملی و حکومت ملی سرپوش میخواهند بگذارند روی مقاصدشان، ملی کردن نفت پیش ما مطرح نیست. این اشتباه است. ما اسلام را میخواهیم اسلام که آمد نفت هم مال خودمان میشود. مقصد ما اسلام است. اینها ضد اسلامند، همان طوری که در صدر مشروطه علیه روحانیت کار کردند و انها را زدند و کشتند. این همان نقشه است. آن وقت ترور کردند سید عبدالله بهبهانی را، کشتند مرحوم نوری را و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، همان نقشه الآن هست که مطهری را میکشند؛ فردا هم شاید من را بکشند! ۵۸/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۰
💠امام خمینی
‼️این «جبهۀ ملی» که در روزنامه آنها من دیدم میرزای بزرگ و شیخ فضل الله را فحش داده، مگر جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که میگفت قانون باید اسلامی باشد.جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست، انسانی است. آقای کاشانی هم همین طور. جرم اینها همین است که اینها عقیدهشان این است که باید اسلام در ایران پیاده بشود. و شما میگویید که احکام غرب مترقی است. در تمام طول سلطنت رضا شاه و محمدرضا شاه سبّ به اسلام در کار نبوده، و «جبهۀ ملی» سبّ اسلام کرده است. ۶۰/۳/۲۵
💠رهبرانقلاب
‼️امروز ما مدیون همهی آن انسانهای بزرگ از شیخ فضلالله و بهبهانی و مدرس تا شهدای انقلاب در سیسال اخیر و شهیدان مجلس شورای اسلامی میباشیم. تکلیف حقوقی و اخلاقیِ سنگینی بر ذمهی یکایک نمایندگان محترم قرار دارد و این امانت شرعی که از امروز تا چهار سال بر عهدهی شما معتَمدان ملت است، میتواند فرصت تاریخی و باشکوهی در تاریخ حیات سیاسی ایران عزیز باشد. ۸۷/۳/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۱
💠امام خمینی
‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. هر چه بعد مشروطیت تا دوره آخر ستمشاهی بخاطر مجلس فاسد بود چراکه با توطئههای موذیانه و تبلیغات مسمومِ مُلهم از غرب، که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونهای ساخته بودند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی از صحنه خارج و به انزوا کشیده شد؛ و دست غربزدگان باز شد؛ و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده برخی از معممین بیخبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام عزیز و مسلمانان مظلوم ایران آن رنجها را نمیکشیدند. اکنون ما باید از آن توطئهها و مفاسدی که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریمو اگر بر اسلام یا کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل تمام ملت در پیشگاه خدای مسئول خواهیم بود! ۶۲/۱۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️در خیلی از مناطق دنیا، انقلابها با نَفَس دین شروع شد؛ اما به خاطر ضعف رهبری، از دین فاصله گرفت و گاهی هم ضد دین شد. در تاریخ خودمان روحانیون آمدند و حادثه بزرگ مشروطیت را در کشور ایجاد کردند و پایان دورهی استبداد را تدارک دیدند، بعد همین مشروطیت، پایگاهی برای ضدیت با دین و روحانیت شد و هنوز ابتدای کار بود که روزنامههای صدر مشروطیت، به نام آزادی شروع به کوبیدن دین کردند، تا جایی که یکی از شخصیتهای مجتهد مثل شیخ فضل الله نوری را که جزو پیشروان مشروطیت بود، در مقابل آن مجلس و مشروطیت ایستاد و سرانجام هم به شهادت رسید. اگر روحانیون ما، برای آینده برنامه ریزی نکنند و آفات مسیر را از سر راه بر ندارند، دنبال این غفلت، ضربه است. در این هیچ شکی نیست! ۶۸/۱۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر کسی به تاریخ این قرن اخیر و حول و حوش آن مراجعه کند، خواهد فهمید که مبارزه با روحانیت، از دوران قاجار به ویژه از زمان ناصرالدین شاه شروع شد. وقتی دیدند که روحانیون با امتیازات خارجی مانند امتیاز «رویتر» و امتیاز «تنباکو» مخالفت میکنند؛ با فسق و فجور روزافزون و استبداد دستگاه قاجار - بخصوص ناصرالدین شاه - مبارزه میکنند؛ با ورود اروپاییهای بیقید و شرط، به کشور ایران مبارزه میکنند؛ هم خودشان فهمیدند و هم اروپاییها به آنها فهماندند که اگر بخواهید راحت زندگی کنید، باید این طبقه را از میان بردارید. نمیشد روحانیون را از میان بردارند. نمیشد این همه نفوس از - روحانیون و علما را قلع و قمع کنند. البته گاهی کم و بیش، در گوشه و کنار این کار را میکردند. کما اینکه مرحوم نوری، مرحوم سیدعبداللَّه بهبهانی و بسیاری از بزرگان دیگر را در گوشه کنار، نابود کردند و از بین بردند. ۷۲/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۴
💠امام خمینی
‼تاریخ یک درس عبرت است برای ما. شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ نجف یک دسته طرفدار مشروطیت، یک دسته دشمن مشروطه، علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه. اهل منبر یک دسته بر ضد مشروطه صحبت میکردند، یک دسته بر ضد استبداد و این یک نقشهای بود که نگذاشت مشروطه به آن طوری که علماء بزرگ طرحش را ریخته بودند، عملی بشود. به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند به دست یک عده کوبیده شدند. تا آنجا که مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری بخاطر اینکه میگفت باید مشروطه مشروعه باشد، در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند چون آنهایی که میدیدند که از مشروطه ضربه میبینند، منافعشان از بین میرود، نگذاشتند قانون اساسی، که موافق با اسلام باید باشد لذا مشروطه را قبضه کردند و رساندند به آنجایی که دیدید و دیدیم. ۶۲/۷/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۵
💠امام خمینی
‼️در دوران مشروطه یک عدهای که نمیخواستند که در این کشور اسلام قوه داشته باشد، و آنها دنبال این بودند که اینجا را آن وقت به طرف اروپا بکشند لذا جوسازی کردند به طوری که مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچو جوسازی کردند که در میدان علنی، ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند. و این یک نقشهای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند. و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه، یک مشروطهای باشد که علمای نجف میخواستند. حتی قضیۀ مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدایی از آن درنیامد. این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را و این بخاطر غفلت علما و غفلت مردم حاصل شد! ۶۲/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۶
💠رهبرانقلاب
‼️ببینید علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند مثل مرحوم «آخوند خراسانی»، مرحوم «آقاشیخ عبدالله مازندرانی»، مرحوم آقا «سید اسماعیل صدر» و دیگران حرفشان این بود که میگفتند ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم.» یعنی برای خاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند. این چیزی بود که مرحوم «شیخ فضل الله نوری» و دیگران به نظرشان میرسید و واقعاً کار بسیار بزرگی کردند. حال شما این آرزوهای هزار ساله و امیدهای انباشته را، با آنچه که در یک برههی زمانی و در یک فرصت رحمانی و یک نفحه از نفحات ربوبی، به وسیلهی یک مردِ الهی به دست آمد، مقایسه کنید. اگر خدای متعال امام را برای زمان ما ذخیره نکرده بود، همهی این شرایط باز هم منتهی به این قضیه نمیشد. ۷۲/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۷
💠رهبرانقلاب
‼️شاید در میان کسانی که مثلا صد سال پیش زندگی میکردند، ایمانهای قرصی در بین مردم متدیّن وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. شما ملاحظه کنید شیخ فضلالله نوری با آن عظمت را، ملّای به آن بزرگی را، اینجا وسط تهران به دار کشیدند، عدّهای هم گوشه کنار یک اشکی ریختند، امّا هیچ حرکتی انجام نگرفت؛ با اینکه آن وقت رضاخانی هم سر کار نبود که حالا بگوییم مثلاً حکومت دیکتاتوریِ آنچنانی بود. حالا این را مقایسه کنید با این شهیدِ طلبهی همدانی ما؛ یک طلبهی همدانی، در خیابان با مظلومیّت به شهادت رسید؛ شما دیدید همدان چه غوغایی شد برای تشییع او! چه انعکاسی در ایران پیدا کرد؟ همه احساس همدردی کردند، همه احساس علاقه کردند؛ امروز مردم این جوری هستند. حالا یک عدّهای تبلیغ میکنند که مردم از دین فاصله گرفتهاند؛ نخیر، به هیچ وجه این جوری نیست. ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۸
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی یک ملت مبتلا به گناهی میشوند. این گناه هم استغفار ملی دارد. ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند؛ دیدند که او را با اینکه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند - که هنوز هم یک عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تکرار میکنند - ۵۰سال بعد چوبش را خوردند، همین ملت آن روزی که به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانکهای محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سکوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگآلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و انشاءالله ادامه هم دارد! ۹۴/۸/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱۹
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ فضل الله را به جرم اینکه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت، همراهی نکرد، او را ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزنهای ما و گوینده ها و نویسنده های ما، همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار میکنند و تکرار میکنند! ۸۴/۸/۸
‼️واقعاً به شیخ فضلالله خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضلالله صحبت کردم؛ بعد یکی از دوستان نزدیک ما به من اعتراض کرد! من دیدم حتی در محافل روحانی و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات وجود دارد که چرا از شیخ فضل الله صحبت میشود؛ شیخ فضلالله مخالف مشروطه بود! در حالی که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین مشروطه بود؛ حتی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضلالله خوششان نمیآید! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضلالله خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دین گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳
📸مزارشیخ درحرم حضرتمعصومه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ مردادماه سال۱۲۸۸
🏴شهادت مرجع مجاهدبصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۲۰
💠استادخامنهای
‼️شیخ فضل الله نوری یک عالم بزرگ است که خود در راه استقرار مشروطیت تلاش کرده بود، توسط کسانیکه میخواستند حکومت مشروطه، حکومت اسلامی نباشد بلکه حکومت دموکراسی غربی باشد و حضور اسلام و حضور روحانیت را در متن ارگانهای حکومتی براى خود مضر میدانستند توسط ایادی ناپاکشان، این مرجع تقلید را به دار کشیدند، البته کسانی خون گریستند اما کسانی هم کف زدند، البته کسی نگفت شیخ فضل الله نوری مرد خادمی بود، مرد آزادیخواهی بود و ما به جرم مسلمان بودن، او را میکشیم بلکه شیخ فضل الله را اول متهم کردند، اول او را ضد مشروطه قلمداد کردند و بعد او را کشتند و همیشه همین طور است. همیشه کسانی را که میخواهند از هدفها و آرمانهای عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه میخواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی و وابستگی و ضدیت با آرمانهای دموکراسی متهم میکنند و شیخ فضل الله قربانی عدالت شد. شیخ فضلالله نوری، آن شهید بزرگ اسلام، عالم بزرگواری است که شرافت اسلامیاش را تا لحظه آخر حفظ کرد و تسلیم نشد، وقتی که مردم مسلمان همت میکنند حکومت مشروطه را در سال ۱۳۲۵ بر سر کار میآورند، دیگر غربزدگان و شرقزدگان و آنانکه آنروز بودند و امروز هم هستند، نباید به خود حق بدهند که زمام امور را در دست بگیرند و اگر گرفتند و راه انقلاب را عوض کردند شیخ فضلاللهها مقاومت خواهند کرد. شیخ فضلاللهها بر سر دار خواهند رفت و نام خود و پیام خود را در تاریخ خواهند گذاشت! ۵۹/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabein
جهادتبیینی
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش 🗓شهادت مرجع مجاهدبصیر 🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مشروطیت چه ب
🗓درسالروزمهم شهادت پرعبرت
🏳مرجع مجاهد و استعمار ستیز
🏳یار زعیم کبیر میرزای شیرازی
🏳پیشرو نهضت تحریم تنباکو
🏳منادی مظلوممشروطهمشروعه
🏳مبارز ضدجریان مشروطهغربی
🏳الگوی روحانیت بصیر و انقلابی
🏳شهید غریب، شیخفضلاللهنوری
📲٢٠پستویژهدرکانالجهادتبیینی!
⚠️توجه؛
📌مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت ایام عزای حسینی(ع)
🏴توصیه استادخامنهای بر مطالعه
🏴 کتاب "آنجا که حق پیروز است"
💠رهبرانقلاب
‼️در نخستین روزهای زندان، ماه محرم سال ۱۳۸۷ قمری فرا رسید. قاسمی با من برای برپایی شعائر اسلامی در زندان همکاری میکرد، زندانیان را به برپایی نماز جماعت ترغیب میکرد. من امام جماعت نظامیان زندانی بودم و پس از نماز، برایشان سخنرانی و وعظ میکردم. قاسمی هم بعد از من، روضه میخواند. چند شبی وضع به همین منوال ادامه یافت. یک شب افسر مسئول زندان وارد شد و دید نظامیان زندانی پشت سر یک زندانی سیاسی نماز میخوانند! انتظار داشت وقتی وارد زندان میشود، سربازان به حال آماده باش بایستند و به او سلام نظامی بدهند؛ اما همه رویشان به سوی قبله بود و هیچکس به او اعتنائی نکرد! مشاهدهی این صحنه بر او گران آمد و خشمگین از زندان بیرون رفت. وقتی نماز تمام شد، یکی از مسئولان زندان نزد من آمد و گفت: شما اجازه ندارید نماز جماعت برپا کنید و برای نظامیها حرف بزنید. این ممنوعيّت به نفـع من بود، زیرا همدلی نظامیان با من بیشتر شد. به آنها گفتم: به جلساتتان هر شب ادامه دهید و طی آن، صفحاتی از کتاب "آنجا که حق پیروز است" را بخوانید. این کتاب، حاوی تحلیلی از انقلاب امام حسین (علیه السلام) و شرح حال شهدای کربلا است. کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۵۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیّت سیدرضی و برجستگى ایشان باید معلوم بشود و انشاءالله کارهاى خوبى در این زمینه انجام بگیرد. ۹۴/۸/۲۵
‼️بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیدهام که آرزو و امیدِ تشکیل حکومت در آنها هم بوده است. از جمله مرحوم سیدرضی رضوان الله علیه است که از بعضی از اشعار منافسات او با خلیفهی عباسی، این معنی به دست میآید که با خلیفه عباسیِ زمان، منافسه میکرده است. معلوم میشود که آن بزرگوار، آرزوی حکومت و خلافت داشته است که البته در جوانی به سال ۴۰۶ از دنیا میرود. ۷۲/۵/۵
‼️در بین علمای گذشتهی خودمان، شاید یکی، یا دو، سه نفری را انسان بتواند پیدا کند که در ذهنشان بوده است، شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها مثلاً مرحوم سیدبنطاووس رضوانالله تعلیه است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع را فرض میکند و اینطور به ذهن شریفش میرسد که وجود شریف ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است. یا سید رضی رضوانالله تعالی علیه، شاید از بعضی اشعار و کلماتش، چنین نکاتی استفاده شود. اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بیتعبیر را، در عالم خارج و واقعیت، محقق کرد. ۷۱/۷/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند! ۹۴/۱۰/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۳
💠استاد خامنهای
‼️افسوس که مردم ما با نهج البلاغه آشنا نیستند! نهج البلاغه آن کتابی نیست که بعد از تألیف گم شده باشد؛ نه، اتفاقا کتابی است که بعد از گردآوری و تألیف، بسیار هم درخشیده. سید رضی، تدوین کننده نهج البلاغه و گردآورنده این کلمات و جملات امیرالمؤمنین، به یک نقطه ای و نکته ای توجه داشتند که اگر چه از نظر من آن نکته موجب شده که نهج البلاغه نصفه کاره و ناقص بماند، اما از سوی دیگر موجب شده است که گسترش و رواج بیشتری در جامعه پیدا کند؛ و آن نکته به بُعد فصاحت و بلاغت و جنبه هنری نهج البلاغه است. از جمله و شاید مهم ترین ملاک و معیار سید رضی برای انتخاب کلمات امیرالمؤمنین، جنبه زیبایی و هنری بوده؛ همان چیزی که عرب به آن میگوید بلاغت و فصاحت. قرن چهارم هجری، قرن تدوین نهج البلاغه و بخش مهمی از زندگی مرحوم سید رضی، قرن اوج شعر و ادب و هنر توصیفی در زبان عرب است. شعرای بزرگ، ادبای بزرگ، نویسندگان جالب، در جامعه اسلامی آن روز وجود داشتند؛ بخصوص در آن منطقهای که نهج البلاغه در آنجا یعنی عراق تدوین شد که مجمع ادبا و فضلا و هنرمندان و شعرشناسان و سخن شناسان زبده گوو زبده گزین بوده. لذا از اولی که نهج البلاغه نوشته شد و تدوین شد و ارائه شد، مورد توجه همه افراد صاحب نظريا بسیاری از افراد صاحب نظر قرار گرفت، در طول زمان هم همینجور بوده است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۴
💠استاد خامنهای
‼️کتابی که ما به نام نهج البلاغه میشناسیم، کتابی است که ۱۰۰۰سال از تدوینش میگذرد؛ دقیقا در سال ۴۰۰ق که الان سال ۱۴۰۰ است تدوین این کتاب پایان گرفته؛ چند سالی مرحوم شریف رضی دست اندرکار تدوین این کتاب بوده. لذا یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و فرهنگ دارد، کی میتواند به وجود بیاید و به کجا میتواند متکی باشد؟ يقینا انقلاب فرهنگی باید به منابع فکری که مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد. ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی بوجود بیاوریم، درحالیکه نخواهیم منابع اسلامی اصیل را بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم؛ امکان ندارد. آن که میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حديث کاری ندارد یا با کتب مدونه حدیث مثل اصول کافی و نهج البلاغه است کاری ندارد، این در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست؛ ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد و يقينا اگر یک تحول، در حد یک دگرگونی متکی به اصول نباشد، آن را نمیتوان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از آن نمیشود انتظار داشت. ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید به متون اسلام برگردیم؛ و از جمله متون اسلام و جزو راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترين و همه جانبه ترین و خلاصه شگفت آفرین ترین نهج البلاغه است. این جمله ای که بعضی گفته اند که دون کلام خدا و بالاتر از کلام انسان واقعا درمورد نهج البلاغه مبالغه نیست، یک واقعیت است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۵
💠استاد خامنهای
‼️ما امروز بعد از هزار سال از تدوین نهج البلاغه، بیشتر قدر نهج البلاغه را میدانیم تا یک عالم بزرگ در قرن چهارم هجری؛ یعنی بشریت به طور طبیعی به سمتی پیش رفته که سخن علی و پیام علی و آهنگ اسلام از حنجرهی علی برایش مغتنم تر است تا قرنها پیش؛ و این چیز بسیار مهمی است. شما ببینید آن زمانی که سیدرضی این سخنان را جمع میکرد، اولا در جهان اسلام کم بودند کسانی که به علی بن ابی طالب و سخن او با آن چشمی نگاه کنند که امروز شما نگاه میکنید و این اندیشه و این جریان فکری در اقلیت قرار داشت؛ ثانیا آنهایی هم که بودند و به سخن علی میرسیدند و آن را جمع میکردند، بیش از آنچه به محتوا اهمیت بدهند یا لااقل به همان اندازه که به محتوا اهميت میدادند، به لفظ و قالب هم آن چنان بهایی میدادند که اگر جایی به آن زیبایی و شیوایی نبوده، آن را حاضر بودند قیچی کنند، کنار بگذارند آن زیباترهایش را جمع کنند. اگر شما بودید. این کار را نمیکردید یعنی اگر امروز شما به جای سیدرضی هزار سال پیش بودید، یقینا این کار را نمیکردید سعی میکردید که از محتوای کلام علی بیشتر استفاده کنید. پس ما در این روزگار از شیعه قرن چهارم قدرشناس تر، به علی گرامیشمندتر و نسبت به سخن او و هدایتی که از این سخن برمیخیزد، قدردان تر و مشتاق تر هستیم. پس تاریخ دارد به طرف علی پیش میرود و این یک واقعیت است. و کوشش کنیم که ما در پیشرفت تاریخ به سمت علی و پیام علی کوشاتر باشیم. ۵۹/۴/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini