📆۹صفرسال۳۷ق
🗓شهادت عمار/۵
💠رهبرانقلاب
‼️"ألفتنة أشَدُّ مِنَ ألقَتْل" فتنه انگیزی از کشتار بالاتر است، اگر دیدید یکی از دو گروهی لگدپرانی میکنند، گوش این لگدپران را بگیرید و سرجایش بنشانید، کجا میتوانید بفهمید کدام لگدپرانی میکند، وقتی دقت کنید، وقتی به هوش باشید، وقتی بر احساسات غالب شوید، والا به آسانی نمیشود فهمید، امروز که شما دارید از دور تاریخ را نگاه میکنید، علی بن ابی طالب را نیک میشمارید و معاویه را زشت میشمارید؛ اما آن روزی که امیرالمؤمنین و معاویه در جنگ صفين مقابل هم قرار داشتند، کسانی از صحابه پیغمبر در رکاب معاویه میجنگیدند شاید با ایمان؛ توده مردم که حتما با ایمان و فکر میکردند، کار خوبی دارند انجام میدهند؛ میگفتند: معاویه خال المؤمنین است، آن روز دقت و هوشیاری لازم بود؛ چه کسی دقت داشت؟ عمار، عمار یاسر دقت داشت. عمار یاسر یک گروهی را که دچار شک و شبهه بودند جمع کرد گفت: به خدا قسم دیدم همین پرچمی را که معاویه اکنون در زیر آن ایستاده است یعنی پرچم بنی امیه را که در مقابل همین پرچمی که علی در زیر آن ایستاده است یعنی پرچم اسلام رودررو در جنگ بدر و أحد برافراشته بود، زیر آن پرچمی که امروز معاویه است، یک روز ابوسفیان بود و زیر این پرچمی که امروز علی ایستاده است، یک روز خاتم الانبیا بود؛ یعنی سابقه را به یاد اینها آورد، ناگهان هشیار شدند و بیدار شدند. بنابراین، هوشیاری لازم است! بیانات سال۱۳۵۹، کتاب نبوتها در نهجالبلاغه شرح استاد خامنهای ص۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹صفرسال۳۷ق
🗓شهادت عمار/۶
💠رهبرانقلاب
‼️در صدر اسلام خیلیها شهید شدند -که همه هم شهیدند، در میدانهای جنگ و در کنار نبی اکرم هم شهید شدند و پیش خدای متعال بزرگند، همه هم بدون غسل و کفن دفن میشوند- اما حمزهی سیّدالشهدا یا عمّار یاسر و مالک اشتر در دستگاه امیرالمؤمنین، وضعیت دیگری دارند. ۷۴/۸/۲۲
‼️دشمنان حقیقت و دین خدا از آغازِ پیدایشِ دین خدا صفآرایی داشتهاند؛ امروز هم همان صفآرایی هست:
رگرگ است این آب شیرین و آب شور/
بر خلایق میرود تا نفخ صور؛
بعد از این هم خواهد بود. این صفبندی، همان صفبندی ابراهیم و موسیٰ و عیسیٰ و پیغمبر خاتم (ص) است. امروز شما در همان صفی قرار دارید که یک روز موسیٰ، یک روز ابراهیم، یک روز پیغمبر، یک روز عمّار، یک روز امیرالمؤمنین در آن صف قرار داشتند. اگر صف خودمان را نشناسیم اشتباه میکنیم؛ اگر صف دشمن را نشناسیم اشتباه میکنیم. جناب عمّار در جنگ صفّین دید یک عدّهای از افراد لشکر کأنّه مضطربند، متحیّرند، جهت کار و هدف کار را درست تشخیص نمیدهند؛ احساس وظیفه کرد. عمّار، زبان گویای امیرالمؤمنین است؛ آمد در مقابل این جمعیّت ایستاد، گفت: این پرچم جبههی مقابل -پرچم بنیامیّه- را میبینید؟ همین پرچم را ما در جنگ بدر و در جنگ اُحد در مقابل خودمان داشتیم؛ این همان پرچم است. بنده عرض میکنم امروز هم آن پرچمی که در منطقهی آسیا، در مناطق اروپا و آمریکا، در هر نقطهی از عالم در مقابل انقلاب ایستاده، همان پرچم است! ۹۷/۱۲/۷
📸تخریب مزار عمار توسط داعش در رقه عراق ۱۳۹۲/۵/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از سه فتنه بزرگی که در دوران حکومت امیرالمومنین پیش آمد، مهمتر و خطرناکتر از همه به نظر من، این آخری است؛ یعنی فتنه خوارج و نهروانیها. اگرچه به ظاهر که انسان نگاه میکند، آن دوتا فتنه دیگر دشوارتر به نظر میاید. خونین تر، بزرگ تر، هولناک تر؛ در فتنه اول صحابه بزرگ پیغمبر، چهره های موجه و معروف اسلام، همسر محترم پیامبر و دیگران در مقابل امیرالمؤمنین صف آرایی کردند، یک عده کسانی بودند که توقعاتی داشتند و رفتند یک منطقهای را گرفتند، بصره هم اتفاقا از جاهای تازه مسلمان بوده و سابقه زیادی نداشت. در جنگ صفین هم یک استان ثروتمند زورمند با یک استاندار بسیار قهار و مقتدر و بانفوذ، مثل معاويه در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند. و معاویه در استان شام نفوذ حقیقی داشت نه اینکه خیال کنید که معاویه آنجا محبوبیت نداشت، نه خیر! در شام واقعا معاویه محبوبیت داشت. پول هم فراوان، زیرکی و کیاست لازم در کارهای سیاسی و برخوردهای سیاسی هم فراوان، و یک عده آدم های معروفی مثل عمرو عاص هم دور و برش. و جنگ هم چند ماه طول کشید. ده ها هزار نفر کشته شدند. و بسیار جنگ مهمی بود. این هم به نظر می رسد که فتنه خیلی مهمی است و خطر شام و لشکریان شام برای علی خطر بزرگی بوده. با وجود اینها به نظر من، فتنه خوارج از این دوتا مهم تر بود. ۶۷/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آن دو فتنه جمل و صفین دو فتنه ای بودند که درگیری بین دو ایمان صادقانه نبود. اما مسئله نهروان به عکس بود؛ در مسئله خوارج، اگر از آن عده آدم هایی که در رأس کار بودند که آدم های خبیث و فاسد و مغرضی بودند. صرف نظر کنیم، بقیه کسانی که روی علی شمشیر کشیدند، کسانی بودند که واقعا دارای ایمان صادقانه بودند؛ لذاست که به نظر من مسئله نهروان بیشتر درخور این هست که ما به آن توجه کنیم، روی آن موشکافی کنیم، و روی آن دقت کنیم. خب، حالا چه بود قضيه خوارج و از کجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند که اینها از لحاظ فکر و بینش، مردمانی بودند کج، منحرف، و خبيث. یکی از کسانی که در رأس خوارج بود، کسی است به نام «ذوالثديه»، ثدیه یعنی پستان، این اسمش صاحب پستان بود. علتش هم این بود که روی ناحیه شانه اش یک چیزی شبیه پستان وجود داشت، که وقتی میکشیدند همین طور کشیده میشد. این، به این نام معروف بود. این در زمان پیغمبر، در جنگ حنین، وقتی پیغمبر داشتند غنائم حنین را تقسیم می کردند بین مسلمانها، یکهو خودش را رساند به پیغمبر، صدا زد: عدالت را مراعات کن. پیغمبر اکرم یک نگاه شماتت باری به او کردند، گفتند: خب، اگر من عدالت را مراعات نکنم، چه کسی مراعات خواهد کرد؟ این چه حرفی است؟ ببینید این یک نمونه است؛ درکی از اسلام که ناقص است و آن وقت ایمان متعصبانه ای نسبت به همین درک ناقص، و همراه با یک تعصب کور و کر که حاضر نیست چیزی را از کسی هم بشنود و خودش را تصحیح کند، اصلاح کند. این پایه و اساس این انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اسم خوارج مارقين است؛ در اصطلاح عرب وقتی يك تيری را شما از چله كمان رها ميكنيد كه با شدت از كمان خارج ميشود را ميگويند، مارقين به همان شدت از دين جدا شدند؛ مثل تيری كه از كمان خارج ميشود از دين و قرآن جدا شدند. اين كلمه مارقين مال تاريخ نيست، اسم اينها را امیرالمومنین گذاشته مارقين. تجربه مارقين نشان ميدهد كه جهل چه فتنه عظیمی بوجود میاورد، فتنههایی كه در آن دوستان در مقابل حقيقت قرار ميگيرند؛ فتنهایی كه در آن با ايمانها ميلغزند نه بیايمانها؛ فتنههایی كه در آن فداكارها در راه شيطان فداكاری ميكنند و نابود ميشوند، و نه آدمهاي تنبل و عافيت گزين. بعضيها عادت كردند مارقين را و خوارج را تشبیه میکنند به مقدسينی که متحجرند، متعصبند، دگمند؛ از مسائل انقلاب، مسائل جاري كشور، مسائل دنيا چيزی سرشان نميشود، يك كلمهای را از اسلام، از تشيع، از محبت ائمه گرفتهاند، سرشان را انداختهاند پائين و همينطور دارند پيش ميروند. اينها همان مقدسين يا متقدسينی هستند كه در دوران نهضت هم ما دچار اينها بوديم؛ بعد از انقلاب هم گوشه و كنار از اينها هستند. نه؛ خوارج اينها نيستند؛ اينها كارشان نِق زدن است. از اينها نبايد خيلی ترسيد. مارقين و خوارج به نق اكتفا نميكردند، شعار ميدادند، روی جوانها كاری ميكردند، دست به اسلحه ميبردند، گستاخانه در مقابل علی ميايستادند، اميرالمؤمنين برای از بین بردن چنین تفکر و فتنه بسيار بزرگ هزینه داد که منجر بشهادتشان شد و يكی از بزرگترين حوادث تاريخ اسلام را برای درس و عبرت برجا گذاشتند. ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۴
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرماید: نکثت طائفة و مرقت اخرى، گروه او ناکثین و عهدشکنان جمل هستند و مَرَقَت اخرى ؛ يعنى يك گروهى مانند تيرى كه از چلّهى كمان بيرون مىآيد، از دين بسرعت بيرون رفتند؛ از دين بيرون رفتند، آن هم با آن سرعت! مثل تيرى از چلّهى كمان. پس پيدا است ديندار بودهاند. اين جمله را اميرالمؤمنين دربارهى طلحه و زبير نميگويد؛ على شهادت به ديندارى طلحه و زبير نميدهد امّا شهادت به ديندارى خوارج، قبل از خروج ميدهد؛ ميگويد از دين خارج شدند. پس پيدا است كه خوارج داخل دين بودهاند؛ مردمى كه واقعاً معتقدند به دين، واقعاً متديّنند، پابندند، پاى دين ايستادهاند: آقا خمس بده، بفرما؛ سهم بده، بفرما؛ مكّه برو، چشم؛ هر كار بگويى و بدانند از دين است انجام ميدهند. پس عيب يك چنين آدمى چيست؟ عيبش اين است كه نميفهمد؛ عيبش اين است كه بازى ميخورد؛ عيبش اين است كه چشمش بسته است؛ عيبش اين است كه يك وقتى شمشيرى را كه على به دستش داده، روى سر خودِ على ميخواباند؛ عيبش اين است. اين از طلحه و زبير هم بدتر است! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مارقین یعنی آن جمعیت افراطی و متعصب در نظرات خود؛ بدون اینکه اعتقاد دینی آنها ریشه معرفتیِ درستی داشته باشند؛ به اشتباه، مارقین را مقدسمآب مینامند. مسأله مقدسمآبی نیست، مسأله اینستکه کسانی تفکری دارند که با ظواهر دین سازگار است، اما ریشه معرفتی عمیق ندارند. در جنگ صفین بمجرد اینکه با حیله شامیها قرآنها سرِ نیزه شد، بعضی یاران امیرالمومنین آنقدر نسبت به قرآن متعصب و افراطی شدند که از امیرالمؤمنین که قرآن ناطق بود برای قرآن اهمیت بیشتری قائل شدند. آمدند به امیرالمؤمنین فشار آوردند و گفتند اینها اهل قرآنند؛ با اینها نباید بجنگی! همینها بعد از آنکه فهمیدند فریب خوردهاند، از آن طرف آنقدر دچار تفریط شدند که گفتند همه ما کافر شدهایم و علی هم کافر شده است؛ لذا باید توبه کند! این تفکر بخاطر اینستکه ریشه معرفتی و اعتقادیِ درستی ندارند، براحتی ۱۸۰درجه مسیر انحراف را طی میکنند. نمونه اینها در انقلاب ما منافقین هستند؛ همینهایی که اولِ انقلاب در مبارزه با امریکا امام را هم قبول نداشتند، بعد رفتند زیر دامن امریکا مخفی شدند و از امریکا پول گرفتند و به صدام پناهنده شدند! وقتی ریشه معرفتی نباشد؛ غرور ناشی از نادانی به یافتههای ذهنی و تمسک به ظواهر دین باشد، نتیجه میشود؛ مارقین! ۹۲/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۶
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجرای صفين وقتی که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند و مجبور کردند امیرالمؤمنین قبول کند. لشکریان امیر المؤمنین هنوز به طرف کوفه برنگشته بودند که یکهو دوتا نوجوان، داغ، عصبانی، خشمگین بلند شدند - که اینها اسم هایشان (جَعْد و معدان) هم در تاریخ ثبت شده - فریاد کشیدند: «لاحكم إلا لله» البته قبلا این جمله را در میان اردوگاه شنیده شده بود، چه کسی گفت، معلوم نیست. این یکی از آن نکات عبرت انگیز است که اول بار معلوم نیست این شعار از دهان چاه کسی درآمد، مشکوک است قضیه اما این دوتا بچه یاد گرفتند، فریاد کشیدند: «لا حكم إلا لله»، حکومت و حاکمیت نیست، مگر از آن خدا ما قبول نمی کنیم این عهدنامه را! شمشیرهایشان را کشیدند، زدند به قلب لشکر شام و کشته شدند هر دو. این هم یک نمونه دیگر است. ببینید این دوتا جوان را! روح کلی حاکم بر خوارج این بود، چندچیز با همدیگر جمع شده بود، یک مجموعه پیچیده دشوار بسیار بدی را به وجود آورده بود. این چند چیز کی اش اطلاعاتی از دین اما ناقص و نه کامل، ایمان سرسخت به آن اطلاعات و آنگاه مطلق کردن خود که ناشی از خود خواهی است و قبول نکردن هیچ کس درمقابل خود، حتی علی بن ابی طالب وقتی که این چیزها همراه شد با یک مقدار گرایش و فعالیتهای سیاسی و یک سازماندهی قوی تبدیل میشود به یک گروهک محارب مسلح ظالم سفاک که حتی حاضر است علی را بخاطر عقایدش بکشد، این فتنه است! ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️تعبیر خشک مقدس که حالا خیلی هم رایج شده، میگویند خوارج خشک مقدس، خیلی تعبیر دقیقی نیست. امروز ما خشک مقدس به آن طور آدم ها نمیگوییم. خشک مقدس آن آدمی است که کار به هیچ کاری ندارد، سرش را می اندازد پایین، البته ممکن است کسی را قبول نداشته باشد، نق هم می زند، اما یک گوشه ای نشسته ، از لاک خودش هم بیرون نمی آید، کاری هم به کار مسائل اجتماعی ندارد، دست به شمشیر هم هرگز نمی برد. خشک مقدس در زمان ما به این طور آدم ها میگویند. خوارج این طوری نبودند، خوارج مردمی بودند که چند خصوصیت فیلمی در آنها بود؛ یکی پایبندی به ظواهر دین به صورت سطحی - که حالا تکمیل خواهم کرد این پایبندی را با آن خصوصیات بعدی - آن چیزی را که خیال می کردند از دین است به شدت به آن پایبند و متمسک بودند. این برای زمان امیرالمؤمنین فقط نیست، تا یک قرن و نیم بعد از زمان امیرالمؤمنین هم تقریبا خوارج در دنیای اسلام بودند، همین طور هم بودند. با بنی امیه درافتادند، بنی عباس، با انواع و اقسام حکومت هایی که در طول این صد و پنجاه سال بودند، درافتادند .
خلاصه خوارج ، شناخته شده بود به همین پایبندی شدید به آن اعتقادات اسلامی و ایمانی خودشان ، درعین حال، لغزیدن در مواقع حساس. که در تاریخچه خوارج، موارد متعددی را مشاهده میکنیم که برجستگان خوارج، در نقاط حساس میلغزند، خود ابن ملجم یکیش است که پایش مقابل زیبایی قطامه لغزید، و از این قبیل. و من در تاریخ زندگی خوارج در طول تاریخ، موارد متعددی دیدم که بزرگان اینها در موارد خاص، لغزشهای آشکاری داشتند. ۶۸/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۸
💠رهبرانقلاب
‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶
‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیهی قرآن میخواندند، خطبه نهجالبلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. خوارج چنین موجوداتی بودند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شناخت خوارج اشتباه نشود. بعضی خوارج را به خشکِ مقدّسها تشبیه میکنند؛ خیر مقدس مآب که در کناری نشسته است و برای خودش نماز و دعا میخواند. اما خوارج آن عنصری است که شورش طلبی میکند؛ بحران ایجاد میکند، وارد میدان میشود، بحث جنگ با علی دارد و با علی میجنگد؛ منتها مبنای کارش غلط است! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️همیشه اشعث بن قیسها عقب جبههاند؛ اما در جلو، یک عده آدمهای نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم. خیال نکنید که ابنملجم مرد خیلی هوشمندی بود؛ نه، آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند! ۷۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اشعث بن قیس که خوارج خودشان را بالاخره به او منتهی کردند و به او چسباندند، یکی از آن کسانی بود که مخالفتش با امیرالمؤمنین و نفاقش درمقابل جریان حق، بر همه آشکار و ثابت شد، و خودش و فرزندانش - یکی از آن پسرهایش همان محمدبن اشعث است که در کربلا جزو قتله امام حسین بود - و اصلا خانواده، یک خانواده خبيث و بدی هستند. در رأس که نگاه میکنید، ردپای این جاه طلبی ها را میبیند، امیرالمؤمنین در مقابل یک چنین جریانی قرار گرفت! ۶۵/۳/۱۲
‼️رهبران خوارج و كسانی كه در رأس اين گروه قرار داشتند، افرادی دنياطلب بودند كه دنبال هوسها و هواهايشان بودند؛ منافقينی بودند كه نه علی را قبول داشتند، نه پيامبر را قبول داشتند، و نه قرآن را قبول داشتند. در رأس آنها اشعث بن قيس بود كه يكی از چهره های معروف منافقين هست. اما توده خوارج، مردمانی نادان، خام، داغ و بدون تعقل و تفكر بودند، غالباً افراد جوان و نوجوان بودند كه اميرالمؤمنين را درست نميشناختند و سابقه وی را نميدانستند، يك چنين كسانی بدنه ی عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. بدنه عمومی خوارج تحت تأثير همان رهبران منافق، آيات قرآن را ميخواندند؛ شعارهای تند هم ميدادند؛ اصول اسلامی را هم به رخ همه ميكشيدند، و برای خودشان حق اجتهاد، حتّی در مقابل كسی مثل اميرالمؤمنين، قائل بودند. چنين افرادی بدنه عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️خصوصیت دیگر خوارج اینست که گستاخند در مقابل همه چهرههای استاندارد تاریخ اسلام، مثلا درمقابل امیرالمؤمنین، البته بعدها معاویه دستور داد امیرالمؤمنین را بر سر منبرها لعن کنند اما آنهایی که لعن میکردند مزدور معاویه بودند. معاویه هم خودش امیرالمؤمنین را میشناخت کار سیاسی میکرد. اما کسی که از روی ایمان، اینطور نسبت به امیرالمؤمنین موضع گیری داشته باشد، واقعا علی را كافر و مرتد را بداند، این مخصوص خوارج است. که این ناشی بود از بی اطلاعی. اینها از صدر اسلام اصلا خبری نداشتند، چه شد که اسلام به پیروزی رسید و حکومت اسلامی این قدرت را پیدا کرد؟ اینها را که نمیدانستند. لذا بود که در مقابل علی بن ابی طالب -که چهره موجهی هست. باشد! داماد پیغمبر است، باشد! - محکم می ایستادند، ابلهانه، گوستاخانه، کودکانه، علی را راحت نقض میکردند، میگذاشتند کنار. این هم یکی از خصوصیات اینهاست که باز در تاریخ اسلام و در فرق اسلامی، ما نداریم کسی را که این طور در نفی چهره های مقدس اسلام با این قاطعیت و گستاخی و پررویی اقدام کند و حرکت کند، که خوارج بودند، علاوه بر اینها، افرادی بودند که به مسائل جاری جهان و به مسائل سیاسی کار داشتند، نه اینکه یک عده مقدس باشند، عبایشان را بکشند سرشان و بروند یک گوشه و بگویند کاری به کار جامعه نداریم، نه خیر، به همه چیز کار داشتند، باید حکومت اینطور باشد، باید فلانی بیاید پایین، فلانی باید مجازات شود، خلاصه درباره همه مسائل جامعه ادعا داشتند؛ این یک خصوصیت خوارج بود! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️اين مقدّسِ نهروانى از طلحه و زبير هم بدتر و خطرناكتر است. چرا؟ براى خاطر اينكه طلحه و زبير وسط ميدان جنگ ناگهان دلشان تكان ميخورد كه «اى داد! داريم با على ميجنگيم»؛ اما اين مرد متدين معتقد خشك نادان كه چشمش بسته است، بازى خورده و فريبش دادهاند، اين در ميدان جنگ اصلاً ترديد ندارد بلكه ميگويد: عجلت الیک رب لترضی. همين مردى كه خروج كرده بر على - يكى از خوارج - نيزه در شكمش فرو رفته، نيزه را سرباز على زده در شكمش، جلو مىآيد و نيزه هم همين طور از پشتش بيرون ميرود و بيشتر فرو ميرود داخل شكمش و داخل امعائش، اما اين همين طور جلو مىآيد و ميگويد «عجلت الیک رب لترضی»؛ خدايا به سوى تو شتاب گرفتم تا تو خشنود بشوى. خاك بر سرت! به سوى جهنّم شتاب گرفتى، نه به سوى خدا. عيبشان اين است، امیرالمومنین فرمود: اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيرِ عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحونَة؛ آن كسى كه عبادت ميكند بدون دانش و بدون آگاهى، يك قدم به مقصدِ عبادت نزديك نميشود؛ مثل همان الاغ طاحونه و اسب عصّارى. اين حيوان دائماً دارد راه ميرود، هميشه دارد قدم ميزند؛ اگر روى خطّ مستقيم رفته بود، از بلخ و بخارا و سمرقند هم گذشته بود، امّا شش ماه بعد چشمش را باز ميكنند، بيچاره ميبيند همان جايى است كه روز اوّل بوده. امام تشبيه ميكند، ميفرمايد آن كسى كه بدون آگاهى و بدون دانش و بدون فهم و بدون بينش و بدون دل روشن و بدون فكر باز و آزاد عبادت خدا را ميكند، همين جور است، پيش نميرود! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️شهید مطهری درباره خوارج بحث بسیار خوبی کردند در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار که حقیقتا جادارد مورد تأمل قرار بگیرد. ایشان میگویند مسئله خوارج، مسئله نومسلمانهایی بودکه احساسات اسلامی داشتند، اما آگاهی اسلامی نداشتند، اساس قضیه این است. پیغمبر اکرم چه در دوران ۱۳سال مکه، چه در دوران ۱۰سال مدینه، مسلمان ها را تربیت میکرد؛ بالای سرشان بود، قدم به قدم آنها را نسبت به معارف اسلامی، نسبت به انطباق آن معارف با عمل مردم، نسبت به جهت گیری جامعه اسلامی، نسبت به برخورد با جناح های دشمن و دوست ، نسبت به شناسایی دوستان و دشمنان و نسبت به همه مسائل که در اسلام مطرح است، توجیه میکرد؛ لذا نسلی که با پیغمبر تربیت شده بودند، نسلی بودند که آگاهی های عمیقی از اسلام داشتند. ۲۵سال از آن روزگار گذشته، در طول ۲۵سال، فتوحات گسترده عظیمی در جهان اسلام واقع شد، نسل هایی وارد سوم شدند، درحالی که معلمی مثل پیغمبر بالای سر آنها نبود. احساسات و ایمان سلامی دارند هم دارند، اما آگاهی های اسلامی نه. سوابق و قضایا را نمیدانند، نمیدانند بر سر این نهضت عظیم از روز اول تا زمان آنها چه آمده، قضایای صدر اسلام را از زبان هایی شنیدند که همه آن زبانها مورد اطمینان نبودند لذا تربیت اسلامی به سبک و زمان پیغمبر در دوره ای که امیرالمومنین به خلافت میرسد حداقل میتوان گفت که همهگیر نیست و قشرهای عظیمی از مسلمین، احساسات اسلامی دارند اما معرفت، نه؛ مشکل خوارج از اینجا ناشی میشود طبق منطق شهید مطهری! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️در برخورد خوارج با خلفای بعد مثل حجاج بن يوسف جریانی را نقل کنم. میدانید که حجاج آدم خیلی قسیالقلب بود و اصلا نظیر ندارد البته حجاج فضائلی هم داشت؛ حجاج جزو بلغای عرب بود. خطبه هایی که حجاج در منبر میخوانده، جزو خطبه های فصیح و بلیغی است که جاحظ در «البيان و التبيين» نقل میکند. حجاج حافظ قرآن بود. اما خبیث و دشمن آل پیامبر بود؛ چیز عجیبی بود. یکی از این خوارج را پیش حجاج آوردند. حجاج شنیده بود که این شخص، حافظ قرآن است. به او گفت: «أجمعت القرآن» منظورش این بود که آیا قرآن را در ذهن خودت جمع کرده ای؟ پاسخ داد: «أمفرقا كان فأجمعه» مگر قرآن پراکنده بود که من جمعش کنم؟ البته مقصود او را می فهمید، اما میخواست جواب ندهد. حجاج با همه وحشی گریاش، حلم به خرج داد و گفت: آیا قرآن را حفظ میکنی؟ پاسخ شنید: مگر ترسیدم قرآن فرار کند که حفظش کنم؟ دوباره یک جواب درشت! دید که نه، مثل اینکه بنا ندارد جواب بدهد. حجاج پرسید: درباره عبدالملک چه می گویی؟ آن خارجی گفت: خدا او را لعنت کند و تو را هم با او لعنت کند! ببینید، اینها این طور خشن و صریح حرف می زدند. حجاج با خونسردی گفت: تو کشته خواهی شد، بگو ببینم خدا را چگونه ملاقات خواهی کرد؟ پاسخ شنید که: «القی الله بعملی و تلقاه أنت بدمی» من خدا را با عملم ملاقات میکنم، تو خدا را با خون من ملاقات میکنی، ببینید، برخورد با این گونه آدم ها مگر آسان بود؟ اگر آدمهای عوام غیر اهل بصیرت، چنین انسانی را ببینند، جذبش میشوند، کما اینکه در زمان امیرالمؤمنین عدهای جذبشان شدند. ۷۰/۶/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۵
💠رهبرانقلاب
‼️دانشجو باید تحلیل سیاسی داشته باشد. چیزیکه فتنه خوارج را بوجود آورد و امیرالمؤمنین، آن قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبود تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند! ۷۲/۸/۱۲
‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشتههای دشمن، یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! چون بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق 🏴آغاز جنگ نهروان/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از سه فتنه بزرگی که در دوران حکومت امیرالمومنین
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ما از حوادث دوران خلافت امیرالمؤمنین چیز زیادی نمیدانند؛ مختصری از جنگها را میدانند؛ اما از تفصیلات آن اطلاعی ندارند! ۷۰/۱۲/۱۳
🗓بمناسبت ۹ صفر سال۳۹ق
🏳آغاز جنگ پر عبرت نهروان
📲۱۵پست درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۶شهریورماه سال ۱۳۹۲
🏳درگذشت عالم مجاهد
🏳نماینده امام در پاکستان
🏳امام جمعه موقت تهران
🏳عضوخبرگان و شورای نگهبان
🏳عضو جامعه مدرسین حوزه
🏳عضومجلسخبرگانقانوناساسی
🏳نمایندهامام درامور حجوزیارت
🏳نماینده امام در سپاه پاسداران
🏳آیةاللهسیدحسنطاهریخرمآبادی
💠رهبرانقلاب
‼️خبر درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج سیدحسن طاهری خرمآبادی رحمةالله علیه را که پس از دوران طولانی و بیماری رنجبار اتفاق افتاده است، با تأسف و تأثر دریافت کردم. این عالم بزرگوار که از آغاز نهضت امام بزرگوار در صفوف مبارزه قرار داشت، در دوران پس از پیروزی نیز همواره دارای نقش اثرگذار بوده و در عرصههای گوناگون فکری و سیاسی و جهادی، وفادارانه نقش آفرینی میکرد و تقوا و اخلاص همراه با هوشمندی و متانت از شاخصههای برجستهی این روحانی مجاهد و مبارز بود. اینجانب تسلیت صمیمانهی خود را به فرزندان و بازماندگان مکرّم و همهی ارادتمندان و دوستان ایشان تقدیم میدارم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. ۹۲/۶/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۶ شهریور ماه سال ۱۳۸۳
🗓شهادت سردار رشیداسلام
🏳جانبازسرافراز، داوودکریمی
💠رهبرانقلاب
‼️شهادت سردار رشید اسلام آقای حاج داوود کریمی را به خانواده و بازماندگان گرامی و به همه همرزمان و دوستانش تبریک و تسلیت میگویم. اینجانب آن مرد با ایمان و ایثارگر را در همه دوران پس از انقلاب دارای صدق و صفا شناختم و آزمایش دشوار الهی در دوران ابتلا به عوارض دردناک آسیب شیمیایی را برای او هدیه ای معنوی برای رشد و اعتلای روحی آن شهید عزیز میدانم، خداوند او را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید! ۸۳/۶/۱۸
📸رهبری بر سر مزار سردارشهید حاج داوود کریمی؛ بهشت زهرا ق۲۹ ر۲۷ ش۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷
🏴کشتار جمعی از مردم
🏴توسط رژیم پهلوی
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی در جیرفت تبعید بودم، نامهای از جیرفت به آیةالله شریعتمداری نوشتم. چراکه ایشان مبارزان را «تندرو» خوانده بود. روش آقای شریعتمداری اینبودکه در اظهارات خود، هم رژیم حاکم و هم مردم را راضی کند؛ البته کفه سنگینتر اظهاراتشان، مربوط به رضایت رژیم حاکم میشد! زیرا رژیم معنی این اظهارات را میفهمید و در قبالش، موضع قاطعانه میگرفت ولی مردم را میشد با یک موضع گیری فریب داد. عبارت «تندروها» خطرناک بود زیرا اگر بر سر زبانها میافتاد، همه کسانیکه در مسیر انقلاب و پیرو خطّ امام خمینی بودند، محکوم به تندروی میشدند. لذا نامهای به او نوشتم و او را از عواقب بیان چنین اظهاراتی برحذر داشتم. به او گفتم: چنین سخنی، به رژیم بهانه میدهد تا به کشتار تودههای مردم انقلابی به عنوان «مبارزه با تندروی»، دست بزند؛ و بار گناه این کار بر دوش شما خواهد بود، نگارش این نامه را به پایان بردم و آن را امضا کردم، پیش از آنکه نامه را بفرستم، خبر کشتار فاجعه ۱۷ شهریور رسید. در حاشیه نامه نوشتم این، سرآغاز عملیات قلع و قمع تندروها است! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۸شهریورماه سال۱۳۴۸
🗓رحلت مرید امام خمینی
🏳روشنفکر مومن متعهد
🏳آقا سید جلال آلاحمد
💠رهبرانقلاب:
‼️غربزدگی خطر بزرگی است. در دل حکومت غربزده پهلوی، یک روشنفکر ریشهدار در مسائل دینی، یعنی مرحوم جلال آلاحمد که عالم زاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است، با ما هم بیارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد، آن روز در سال ۴۲ مسئلهی غربزدگی را مطرح کرد. امروز مسئله غربزدگی مسئلهی مهمّی است؛ باید آنرا فراموش نکنیم! ۹۸/۱/۱
‼️یک عده غربزده، از صد سال پیش تبلیغ کردند که اگر میخواهید کشورتان پیشرفت کند بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید، غربزدگی؛ همان تعبیر غربزدگی که مرحوم آلاحمد مطرح کرد و نوشت، این فکرِ غلطی بود؛ که بعضی جاهلانه و بعضی خائنانه بود. امروز هم تفالههای آنها همین فکرها را ترویج میکنند، مگر در زمان پهلوی ۵۰سال کشور ذیل غرب زدگی زندگی کرد جز بدبختی چه پیشرفتی برای کشور حاصل شد؟! نخیر، در ذیل غرب نمیشود، نمیتوان پیشرفت کرد؛ هرکه بگوید کشور در ذیل غرب ممکن است پیشرفت بکند، خائن به کشور است! ۹۶/۷/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۶ش
🏳رحلت خطیب و مسئول انقلابی
🏳حجةالاسلام شيخ هادى مروى
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت خطیب دانشور و فاضل جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ هادی مروی رحمة الله علیه را به خانواده و فرزندان محترم ایشان و نیز به آیه الله آقای خزعلی و جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ احمد مروی و دیگر بازماندگان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم. خدمات ایشان در سنگر خطابه و بیان و نیز در مسئولیتهای قضایی مایه ی یاد نیک و سرمایه یی معنوی است و امید است موجب علوّ درجات آن مرحوم باشد انشاءالله. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای ایشان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت میکنم. ۸۶/۶/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۶۱ش
🏳رحلت مجتهد مجاهد، عارف بصیر
🏳فرزند آیةالله شيخ محمدتقی آملی
🏳نماینده آیةالله بروجردی در مصر
🏳مدافع امام(ره) و مخالف پهلوی
🏳رفیق رهبری، آقاضیاءآملی(رض)
🔷گزیده کتاب شرح اسم؛
‼️در طول مدتی که آقای خامنه ای همراه پدر (جهت مداوای چشم پدر) به تهران آمد، به قم رفت و به مشهد بازگشت در کلنجار تصمیمی بود که گرفتن آن سخت بود؛ او چنان با فضای علمی و مبارزاتی قم أنس گرفته بود که آن را با جای دیگری نمیتوانست مقایسه کند. زادگاهش مشهد، چنین جذابیتی نداشت هر چند به زودی عقیده اش درباره فضای سیاسی مشهد عوض شد. مانده بود در میان دو راهی انتخاب؛ پدر یا قم. آن چه بر میل او غلبه داشت، مشایعت پدر تا مشهد و بازگشت به قم بود. برای مشورت به سراغ یکی از دوستان روحانی اش، آقاضیاء آملی، که در چهارراه حسن آباد تهران منزل داشت رفت. او را به معرفت و دل آگاهی میشناخت. موضوع را مطرح کرد و آنچه در قلبش گره خورده بود، باز گفت. پاسخی شنید که او را به فکر برد؛ تا جایی که تصمیم گیری را برایش آسان کرد. او گفت: از قم دست بکش و به مشهد برو؛ میدانم که دنیا و آخرتت در قم است و نمیتوانی آنها را رها کنی اما خدا میتواند دنیا و آخرت تو را از قم به مشهد منتقل کند. حس کرد از این رو به آن رو شده است؛ نزدیکانش خیلی زود متوجه دگرگونی او شدند. وقتی به پدر و مادرش خبر داد که تصمیم گرفته به مشهد بیاید و ماندگار شود، باورشان نشد. بعدها گفت که اگر توفیقی در زندگی داشته، ناشی از گوش شنوی ها، نیکی ها و عمل به وظایفی بوده که می بایست در حق پدر و مادر ادا شود! کتاب شرح اسم ص۱۹۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۷۸
🏳رحلت مجتهدمجاهدخدوم
🏳عضو مجلس خبرگان رهبری
🏳آیةالله سیداسماعیل هاشمی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیلالقدر و مجاهد مرحوم آیتالله آقای حاج سید اسماعیل هاشمی را که عضو مجلس خبرگان و از اعلام برجستهی اصفهان بودند به مردم عزیز و علمپرور و انقلابی اصفهان، مخصوصاً به علمای اعلام و آیات و فضلا و روحانیون آن استان و همچنین به بازماندگان و فرزندان محترم ایشان صمیمانه تسلیت میگویم. این روحانی بزرگوار از جملهی زبدگانی بودند که در دوران نظام اسلامی با حس مسؤولیتشناسی عمیق و با آگاهی و پرهیزگاری ویژهی علمای ربانی، خدمات ارزندهای به انقلاب اسلامی و حرکت عظیم ملت ایران تقدیم نمودند. همت بلند و عزم راسخ این سلالهی اطهر، نمونههای زیبایی از حضور در مقاطع و مواقف حساس نظام جمهوری اسلامی ارائه نموده است و درگذشت ایشان در هنگام ادای مسؤولیت مهمی که لازمهی عضویت در مجلس خبرگان است، آخرین شاهد بر این خصوصیت ممتاز و برجسته است. از خداوند متعال علو درجات آن عالم عامل و تسلای بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان را مسألت مینمایم. ۱۳۷۸/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini