🗓۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ میلادی
🏳فوت والتدیزنی صهیونیست
🏳صاحب کمپانی والت دیزنی
💠رهبرانقلاب
‼️تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ میخواهند برروی ذهن ملت ما، جوان، نوجوان، حتی کودک ما اثرگذاری کنند. این بازیهای اینترنتی، اسباببازیها که وارد کشور میشود از جمله همین است که من چقدر سر قضیه تولید اسباب بازی داخلىِ معنیدار و جذاب حرص خوردم، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاههای فعال و مسئول، عروسکهای خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اول هم حساسیت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجیها را - برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربی و مانند اینها، این عروسکها را درست کردند؛ ولی نگرفت. من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچهی ما اصلا نمیشناسد، ببینید، پیوست فرهنگی که میگوییم اینها است، خب، یک عروسک است فقط، درحالیکه بتمن و مرد عنکبوتی را بچه ما میشناسد، ۲۰فیلم درست کردهاند، بعد که میبیند همان عروسک شخصیت در فیلم در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را برای من بخرید؛ عروسک را میشناسد؛ این پیوست فرهنگی است! ولی وقتی معرفی نشد، بازار ندارد و ورشکست میشود؛ و ورشکست شد. ۹۲/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ دسامبر ۱۹۱۶م
🏳قتل گریگوری راسپوتین
🏳کشیک پرنفود دربار تزار
💠رهبرانقلاب
‼️قبل از حکومت کمونیستها، حکومت تزارها رأس کار بود که زیاد فساد و ظلم میکرد، ولی درعینحال مردم زندگی میکردند؛ یعنی هیچ نشانهیی از اینکه بناست این اوضاع تغییر کند، وجود نداشت! ۶۹/۳/۷
‼️انتخابات در دوران تزارها شبیه انتخابات زمان شاه ما بود. اتفاقاً تاریخ مشروطیتشان هم با یک سال اختلاف منطبق با تاریخ مشروطیت ایران است. در دوره تزارها مجلس ملی - دوما - یک صورت بود؛ مثل مجلس شورای ملی ما در دوران رژیم پهلوی. بعد هم که کمونیستها سرِ کار آمدند، مجلس، بیمجلس؛ انتخابات، بیانتخابات؛ تمام شد! ۷۹/۴/۱۹
📌گریز تاریخی
🏳خبرنگار تلویزیون آلمان از بهشتی پرسید: «به شما لقب راسپوتین دادهاند، آیا شما از این عنوان ناراحت میشوید؟» مکث کرد و گفت خودش هم شنیده اما: «خیلی غیرمنصفانه است.» گریگوری راسپوتین کشیش اسرارآمیزِ دربار تزار روسیه بود که تاثیر فراوانی بر اعضای دربار بهویژه ملکه داشت. اعتماد تزار و همسرش به او به حدی رسیده بود که نقش اصلی را در عزل و نصبها داشت و فساد فراوان و حتی قتلهای بسیاری به او نسبت داده شده است. راسپوتین از بدترین تعبیرهایی بود که توسط شهید محمدمنتظری علیه شهیدبهشتی مطرح شد. محمدمنتظری هرچند تعبیرهای بسیار تندی علیه بهشتی مطرح کرد و در نشریهاش «پیام شهید» بارها به او تاخت اما در نهایت به نادرستی اندیشههایش درباره بهشتی پیبرد و پشیمان شد و از او معذرت خواست نکته دراماتیک ماجرا اینجاست که محمدمنتظری و بهشتی ۷تیر۱۳۶۰ باهم بشهادت رسیدند! زندگی و زمانه بهشتی ص۲۶۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شاید در بین چهرههای معروف جهان و به طور خاص در میان شخصیتهای اسلامی، هیچ شخصیتی را نتوانیم پیدا کنیم - حتّی خود پیامبر اسلام - که در میان ملتها و پیروان ادیان مختلف و در زمانهای گوناگون، به قدر امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام محبوب باشد. شما وقتی نگاه میکنید، میبینید در همان زمان خودِ این بزرگوار، که شمشیر عدالت و شدّت عدل او، دلهای متمرّد و روحهای خودخواه را از خود بیزار میکرد و جبهه دشمنىِ بزرگی علیه او به وجود میآورد، حتّی دشمنانش هم وقتی به اعماق روح خود مراجعه میکردند، نسبت به آن بزرگوار، عقیده همراه با تعظیم و تکریم و محبتی را احساس میکردند. این، تا زمانهای بعد هم ادامه داشت. بیشترین دشمنان را علی داشته؛ اما بیشترین ستایشگران را هم - حتّی کسانی که به دین و راه او اعتقادی نداشتند - آن بزرگوار داشته است. خاندان زبیر در قرن اوّل هجری، به اشخاصی که غالباً نسبت به بنیهاشم و بخصوص آل علی علیهالسّلام، بغض و عداوت داشتند، معروف بودند. این عداوت، بیشتر هم ناشی از عبداللَّهبنزبیر - پسر زبیر - بود. یکی از نوههای زبیر، از پدر خود پرسید: که به چه علت نام علی و خاندان علی، روز به روز بیشتر در میان مردم گسترش پیدا میکند؛ در حالی که دشمنان آنها، هر چه هم تبلیغات میکنند، اما زود افول و غروب میکنند و باقی نمیمانند؟ او - قریب به این مضمون - گفت که اینها به خدا و به حق دعوت کردند؛ به همین خاطر است که کسی نتوانست فضلشان را بپوشاند؛ ولی دشمنانشان به باطل دعوت کردند. ۷۵/۹/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پسر عبدالله بن عروة بن زبیر، پیش پدرش - که عبداللهبنعروةبنزبیر باشد - از امیرالمؤمنین بدگویی کرد. خانواده زبیر - جز یکی از آنها؛ یعنی مصعببنزبیر - کلاًّ با امیرالمؤمنین بد بودند. انسان وقتی که تاریخ را میخواند، این را مییابد. پس از آن بدگویی؛ پدر در مقابل او جملهای گفت که خیلی هم طرفدارانه نیست، اما نکته مهمی در آن هست و من آن را یادداشت کردهام. عبدالله به پسرش گفت: هر بنایی که دین آن را بهوجود آورد و پی و بنیان آن برروی دین گذاشته شد، اهل دنیا هر کاری کردند، نتوانستند آن را از بین ببرند؛ یعنی بیخود زحمت نکشند برای اینکه نام امیرالمؤمنین را - که پىِ کار او بردین و بر ایمان است - منهدم کنند. بعد گفت: ببین بنیمروان چطور هرچه میتوانند، در هر مناسبت و منبری، نسبت به علی بن ابی طالب عیبجویی و عیبگویی میکنند! اما همین عیبجوییها و بدگوییهای آنها، مثل آن است که این چهره درخشان را هرچه برتر میبرند و منوّرتر میکنند؛ یعنی در ذهنهای مردم، بدگوییهای آنها تأثیر عکس میبخشد. نقطه مقابل، بنیامیّهاند؛ بنیامیّه از گذشتگان خودشان تمجیدها و تعریفها میکنند، ولی هرچه بیشتر تعریف میکنند، نفرت مردم از آنها بیشتر میشود. این حرف شاید در حدود مثلاً سی سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین گفته شده است. یعنی امیرالمؤمنین با همه آن مظلومیت، هم در زمان حیات خود و هم در تاریخ و در خاطره بشریت پیروز شد. ۷۷/۱۰/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۳
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر با ما بود، از ما اهلبیت بود. واقعاً هم همین جور بود. میدانید بعد از رحلت پیغمبر، در مسجد، در پای منبر خلیفهی اول - جناب ابوبکر - حدود ده نفر از صحابه بلند شدند و صریحاً از امیرالمؤمنین دفاع کردند؛ گفتند اینجائی که شما نشستهای، حق علی بن ابی طالب است. یکی از آن ده نفر، زبیر بود! زبیر، رفیق دوران عشرت نبود؛ رفیق دوران محنت بود. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر همواره با ما بود، «حتّی شبّ ابنه عبدالله»؛ تا پسرش عبدالله بزرگ شد، آمد توی عرصه، در تصمیمگیریها دخالت کرد؛ آن وقت او عوض شد. زبیر همانی شد که آمد در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید! گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل به خدای متعال، جز با ذکر، جز با توجه، امکانپذیر نیست. ۹۰/۱۰/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ آذر ماه سال ۱۳۴۲ ش
🏳رحلت منادی تقریب مذاهب
🏳رئیس دانشگاه الازهر مصر
🏳علامه شیخ محمود شلتوت
💠رهبرانقلاب
‼️اگر کسی مخلصاًلله احساس میکند که باید امروز بین برادران اهل سنت و اهل تشیع، برادری واقعی و عملی باشد، باید کوشش کند که گذشته را به یادها نیاورد؛ وَالّا او میرود کتاب احقاقالحق را میآورد به رخ این میکشد، این هم میرود کتاب تحفهیاثنیعشریّه را میآورد به رخ او میکشد! هر دو هم بحمدالله به قدر کافی کتابِ پُر از طعن و دَقعلیه همدیگر نوشتهاند! اگر ما بخواهیم گذشته را مطرح کنیم نمیشود. باید نگاه کنیم، بگوییم گذشته، گذشته - رحم الله معشر الماضین، آنها هر کار کردند، ما کاری به کار آنها نداریم - ما امروز میخواهیم تکلیف خودمان را بینناوبینالله نگاه کنیم. بینناوبینالله امروز ما باید با همدیگر توحید کلمه و رفاقت داشته باشیم، برادری داشته باشیم. اگر بخواهیم این را عمل بکنیم، باید از گذشته صرفِنظر کنیم.این دارالتّقریبی هم که ما مطرح کردیم، برای این است. دارالتّقریبی که در مصر بود، از نظر ما عزیز و بسیار محترم بود؛ الان هم محترم است؛ امّا متأسّفانه نمیگذارند و نگذاشتند کار کند. فقط در یک برههای از زمان که این مجلّات رسالةالاسلام منتشر میشد و مرحوم شلتوت و شیخ سلیم - این چند نفر رؤسای ازهر شریف - حیات داشتند، دارالتّقریب خوب حرکت میکرد. ۶۸/۱۰/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الاول سال ۴۵۰ق
🏳رحلت محدث و رجالی کبیر
🏳شیخ احمد بن علی نجاشی
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ نجاشی (رضوان الله علیه) در اول کتاب «رجال» که یکی از بهترین و اساسیترین سندهای رجالی ما از هزار سال به این طرف است که برای ما حفظ شده، میگوید که من شنیدم که سید شریف فرمود - ظاهراً سید مرتضی را میگویند - که مخالفین ما میگویند که: «ان لا سلف لکم»؛ شما گذشته ندارید؛ «و لا مصَنَّف» یا «مصَنِّف»؛ علمای مصنِّف ندارید، سلف ندارید، گذشته ندارید. من این کتاب را نوشتم تا ببینند که چرا، ما اینها را داریم! ۸۹/۶/۲۵
‼️گاهی برای فنان بودن فقهای بزرگ ما و علمای بزرگ ما، از مرحوم شیخ طوسی یا علامه حلی اسم می آورند. بله، شیخ طوسی (رضوان الله علیه) فقیه بزرگ و صاحب مکتب و صاحب ابتکار در اصول بود؛ اولین پایههای اصول را ایشان و امثال ایشان در آن زمان پایه گذاری کردند؛ شیخ طوسی فقیه هست، اصولی هست، مفسر هست، محدث هست، رجالی هم هست؛ اما آیا در همه این رشتهها سرآمدند؟ نه. بله، در فقه ایشان سرآمد است - که گفتهاند تا ۲۰۰ سال بعد از شیخ، فقهایی که آمدند، شیوه و راه ایشان را دنبال می کردند؛ به آنها مقلده می گفتند - اما شما ملاحظه کنید در رجال، نجاشی مسلطتر است. او یک آدم کنارهگیر و در واقع گمنامی در مقابل شیخ و معاصر با شیخ است؛ اما اعتبار کتاب رجالش نزد کسانی که به این فن واردند، بیشتر از کتب شیخ است؛ هم بیشتر از «رجال» شیخ است، هم بیشتر از «فهرست» شیخ است. حقیقتا هم همینجور است؛ متقنتر است، معتبرتر است. یعنی نمیشود گفت که شیخ به آن عظمت، در رجال هم همان عظمت را داشته است. ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ آذر ماه سال ۱۳۳۹ شمسی
🏳رحلت عارف بالله، مفسرقرآن
🏳مجتهدمجاهد، پدرمادر رهبری
🏳آیةالله سیدهاشم میردامادی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️خانه ای که در آن به دنیا آمدم، خانهای کوچک و ساده بود که دو اتاق داشت؛ یک اتاق در طبقه بالا مخصوص پدر و مادرم و فرزندان کوچکشان بود، در طبقه پائین هم اتاقی برای خواهرانمان بود که مادرشان پیش از ازدواج پدرم با مادرم از دنیا رفته بود. بعداً پس از سی سال یا بیشتر، در ترمیم خانه، آن اتاق به دو اتاق تبدیل شد. یک سال پس از تولد من، همگی به خانه پدربزرگ مادریام، یعنی آقا سیدهاشم میردامادی نجفآبادی ـ از علمای معروف که به علم و زهد و تبحر در تفسیر قرآن شهرت داشت و جزو علمایی بود که رضاشاه چند سال پیش از تولد من آنها را تبعید کرده بود نقل مکان کردیم. خانه ایشان نسبتا وسیع بود، اما پس از بازگشت پدربزرگ از تبعید، مجدداً به خانه خودمان برگشتیم. به یاد دارم ما پسران به خانه پدربزرگمان مرحوم میردامادی میرفتیم. ایشان هم مثل پدرها و پدربزرگهای دیگر، یک ریال یا نیم ریال به ما میداد، که البته پول ناچیزی بود؛ اما پیش میآمد که مادر ناگزیر میشد همی مبلغ ناچیز را از ما بگیرد تا با آن برای شام ما چیزی بخرد. من در خانه پدر، از فقر چیزهایی دیدهام که در خانه علمای دیگر کمتر دیده میشود! خون دلی که لعل شد ص۳و۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ آذر ماه سال ۱۳۳۹ شمسی
🏳رحلت عارف بالله، مفسرقرآن
🏳مجتهدمجاهد، پدرمادر رهبری
🏳آیةالله سیدهاشم میردامادی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پدر مادرم از علمای فاضل و عرب زبان بود. در سال ۱۳۱۴ فاجعه مسجد گوهرشاد رخ داد، که طی آن بسیاری از مردم را کشتند و بسیاری از علما نیز دستگیر شدند، که افراد زیر از آن جمله بودند: سید هاشم میردامادی (پدربزرگ مادری من)، سید علی اکبر خوئی (پدر آقای خوئی، که تقریبا بیست سالی از پدر من مسن تر بود و با پدرم دوستی داشت)، میرزا حبیب الله ملکی (که او هم از دوستان پدرم بود و خطبه عقد ازدواج پدرم و خود من را ایشان خوانده بود)، سیدعبدالله شیرازی، شیخ صاحب الزمانی ارومیه ای، حاج محقق (پدر دکتر مهدی محقق)، شیخ اسماعیل تائب (صاحب رسائل عرفانیه). نزدیک به بیست عالم روحانی را در حادثه گوهرشاد بازداشت کردند. من پس از انقلاب گفتم تصاویر آنها را از پرونده هایشان بیاورند ببینم. دیدم زیر تصاویر، عبارت «جرم سیاسی» نوشته بودند، یعنی دخالت در سیاست! خون دلی که لعل شد ص۳۳
📸تصویر تعدادی از علمای تبعیدی در پی اعتراض به کشتار مسجد گوهرشاد؛ از بالا سمت راست؛ ۱- آیت الله زین العابدین سیستانی (برادر جد آیت الله سیستانی) ۲- آیت الله سید علی اکبر خویی پدر (آیت الله خویی) ۳- آیت الله سید یونس اردبیلی ۴- آیت الله سید هاشم میردامادی (پدر مادر رهبری) ۵- سید محمد سیستانی (عموی آیتالله سیستانی) علمای نشسته از راست: ۱- واعظ معروف وقت مشهد سید العراقین ۲- آیت الله شیخ آقا بزرگ شاهرودی ۳- آیت الله شیخ هاشم قزوینی ۴- مرحوم عنایت که میزبان علمای تبعیدی مشهد در تهران.
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ آذر ماه سال ۱۳۳۹ شمسی
🏳رحلت عارف بالله، مفسرقرآن
🏳مجتهدمجاهد، پدرمادر رهبری
🏳آیةالله سیدهاشم میردامادی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️این روحانی عالیمقام که مراتب علمی را در نجف و در محضر اساتید بنام آن روزگار طی کرده و مفتخر به اجازه و شهادت علمی از آنان بود، در مدّت نزدیک به چهل سال اقامت در مشهد مقدّس، بیشترین تلاش خود را به تفسیر قرآن منعطف ساخته و محفل گرم و بیوقفهی تفسیریِ جذّابی در مسجد گوهرشاد (شبستان شمال غربی) برپا نموده بود. هر شب پس از اقامهی نماز جماعت، جمعی از ارادتمندان مشتاق، گِرد منبر بیپیرایهی این عالمِ عامل، مجتمع گشته و از بیان شیرین و نفس گرم او سخن خدا را میشنیدند، و این سفرهی گستردهی معرفت و حکمت، دهها سال، مائدهی الهی و قرآنی را نصیب دوستداران میکرد. ثبت و نگارش همین درسهای شبانه، تلاش دیگر این عالم قرآنیِ بااخلاص بود که اکنون بحمدالله در اختیار همگان قرار گرفته است. در کنار این تلاش ارزشمند قرآنی که در محیط عمومی آن روزِ مشهد، نظیری برای آن دیده نمیشد، توغّل و تبحّر در کلمات اهل بیت (علیهمالسّلام) نیز خصوصیّت برجستهی دیگر این عالم متّقی و متعبّد بود. تسلّط او بر حدیث چنان بود که در هر مجلس و محفل، حتّی در جمع خانوادگی ـ که این حقیر در دوران کودکی و نوجوانی تا اوائل جوانی از اقبال حضور در آن برخوردار بودم ـ رشحهئی از آن کلمات نورانی را به کام حاضران میریخت و مجلس را با ذکر کلمات امامان هدایت (سلام الله علیهم) منوّر میساخت. ۹۴/۱/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ آذر ماه سال ۱۳۳۹ شمسی
🏳رحلت عارف بالله، مفسرقرآن
🏳مجتهدمجاهد، پدرمادر رهبری
🏳آیةالله سیدهاشم میردامادی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️رفتار و منش عملی ایشان در زندگی شخصی به گونهئی بود که گفتارش را نافذ و اثرگذار میکرد. حضور و استفاضهی او از محضر علمای بزرگ اخلاق و سلوک توحیدی در نجف از قبیل عالمِ سالکِ واصلِ الیالله مرحوم سیّداحمد کربلائی، از او متعبّدی مراقب و اهل تضرّع و بکاء و خشوع، پدید آورده بود؛ تمتّعات متعارف زندگی از قبیل خوراک و پوشاک و شئون اجتماعی و امثال آن، در زندگی او نمودی نداشت. درعینحال اهتمام به امر دین در میدانهای دشوار و پر خطر، از قبیل حضور در مجاهدت علمای مشهد در مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ شمسی، از نقاط برجستهی زندگی او بود که تحمّل زندان و تبعید ششساله از سوی دستگاه رضاخانی در سمنان و شهر ری نتیجهی قهری آن به شمار میرفت. مرحوم آیتالله نجفآبادی، عالِمی جامع و عامل و مراقب بود، و در مشهدِ آن روز ارادتمندان و مخلصان فراوان داشت، و هنگامی که خبر وفات ایشان در سال ۱۳۸۰ قمری به قم رسید ـ و اینجانب در آن سالها در قم اقامت داشتم ـ مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی مجلس ترحیم مجلّلی در مدرسهی فیضیّه اقامه فرمود و این حقیر و برادر بزرگ و مکرّم مرا مورد تفقّد قرار داد! ۹۴/۱/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ آذر ماه سال ۱۳۶۷
🏳رحلت مترجم نامدار
🏳سید غلامرضا سعیدی
💠رئیسجمهور خامنهای:
‼️درگذشت نویسنده و مترجم نامدار مرحوم آقای سید غلامرضا سعیدی را به بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان و به جامعه علمی و فرهنگی کشور، تسلیت میگویم. این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سالهای با برکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقا باید او را در زمره پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسائل جهان اسلامی اهتمام میورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزندهای میکرد. عمر طولانی و پر برکت و پر ماجرای او با پاکی و پاکدامنی سپری شد، پاک زیست و پاک به جوار الهی پر گشود، رحمت خدا بر او و یاد او گرامی باشد. ۶۷/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini