🗓۲۴ذیحجه۱۰ق
🏳روز مباهله/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️روز مباهله روز بسیار مهمّی است؛ روز مباهله، هم روز نبوّت است، هم روز ولایت است؛ ماجرای مباهله، هم برهان بر نبوّت است، هم برهان بر ولایت و امامت است! ۱۴۰۱/۵/۵
‼️قضیه مباهله در محرم سال ۶۱ به شکل عملی دوباره اتفاق افتاد؛ یعنی امام حسین هم برای بیان حقیقت، روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را برمیدارد میآورد وسط میدان. امام حسین که میدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زینب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزیز خود را آورد. اینجا هم مسئله، مسئله تبلیغ دین است؛ تبلیغ به معنای حقیقی کلمه؛ رساندن پیام، روشن کردن فضا؛ ابعاد مسئلهی تبلیغ را این جوری میشود فهمید که چقدر مهم است. در آن خطبه «من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم الله ناکثا لعهد الله و لم یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقا علی الله ان یدخله مدخله»؛ یعنی وقتی او دارد فضا را به این شکل آلوده میکند، خراب میکند، باید یا با فعل یا با قول آمد روشنگری کرد. و امام حسین این کار را انجام میدهد، آن هم با این هزینه سنگین؛ عیالات خود، همسران خود، عزیزان خود، فرزندان امیرالمؤمنین، زینب کبری، اینها را برمیدارد میآید وسط میدان. ۸۹/۹/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ذیحجه۱۰ق
🏳روز مباهله/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درباره عظمت شأن زهرای اطهر، زبان ماها خیلی قاصر است؛ قرآن و حدیث صحیح درباره این بزرگوار سخن دارد، در آیهی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم؛ در حالی که اطراف پیغمبر زنان زیادی بودند -همسران پیغمبر بودند، نزدیکان دیگر پیغمبر بودند، شاید آن وقت بعضی از دختران دیگر پیغمبر هم بودند- امّا «نِساءنا» فقط فاطمهی زهرا است؛ برای چه؟ برای مواجههی جبههی حق با جبههی باطل؛ این طور است. فاطمه زهرا مظهر این حقایق والا و فوقالعاده است. پیغمبر اکرم در مورد حضرت زهرا تعبیر «سَیِّدَةُ نِسَاءِ العالَمین» دارد، و «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة»؛ که این مهمتر است: سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة. همهی زنهای بهشتی: جناب ساره، جناب آسیه، جناب حوّا، جناب مریم، همهی این زنهای بزرگ تاریخ «نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» هستند دیگر؛ زنهای بهشتند؛ این بزرگوار «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است. این جور است. اصلاً زبان انسان چطور بچرخد تا بتواند اینها را بیان کند و حقّش را ادا کند! اصلاً ذهن ماها هم خیلی احتیاج به تأمّل و تدقیق دارد تا این حقایق را درک کند. خب اینجا ضمناً برجستهترین خصوصیّات معلوم شد؛ در آن آیهی شریفه بحث طهارت و آیهی تطهیر است که یک مسئلهی فراتر از این حرفها است؛ در آیهی «هل أتیٰ» مسئلهی خدمت بیمنّت است؛ در آیهی مباهله مسئلهی مقابلهی جبههی حق و جبههی کفر و باطل است؛ اینها است؛ اینها نشانههای مهمّ فاطمهی زهرا است! ۱۴۰۰/۵/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ذیحجه سال ۱۰ق؛ روز مباهله
🏳و قرائت دعای باعظمت مباهله/۵
💠امام باقرالعلوم
‼️اگر مردم به اهميت و بزرگى خواسته هايى كه در اين دعا آمده و سرعت اجابت آنها در حق خواننده اش، پى میبردند، براى دست يافتن آن با شمشير با يكديگر مىجنگيدند، اگر میخواستم سوگند بخورم، قسم میخوردم كه اسم اعظم خداوند در اين دعا است. پس در هنگام خواندن خداوند با اين دعا، جديت و كوشش كنيد؛ چون اين دعا از علوم و حقايق پنهان و سر به مهر است. آن را از نااهلان؛ يعنى، منافقان و دروغ گويان و منكران كتمان كنيد و تنها بر شايستگان آشكار سازيد! اقبال الاعمال ص۷۶
💠امام خمینی
‼️دعاهایی که از خزائن وحی و شریعت و حاملان علم و حکمت به ما رسیده از بزرگترین نعمتهای خداوند بر بندگان و از جمله رحمت واسعه او بر شهرها و دیارها است؛ زیرا این دعاها پیوند معنوی میان خالق و مخلوق، رشته میان عاشق و معشوق، وسیله ورود به دژ محکم خداوند، و عامل تمسک به عروةالوثقی و حبلالمتیناند. اما روشن است که رسیدن به این غرض نهایی و مقصد والا جز به قدر توان آدمی در توجه به معنای ادعیه و قدرت او در فهم اسرار و حقیقت آنها ممکن نیست. در این میان، من دعای مشهور مباهله را ـ که از ائمه اطهار، به منظور توسل به حضرت نورالانوار در سحرگاهان به ما رسیده ـ از دعاهایی یافتم که قدرش بسی جلیل و منزلتش بسی رفیع است، زیرا مشتمل بر صفات حسنای الهی و امثال علیای ربوبی است و اسم اعظم و تجلی اتمّ اقدم پروردگار در آن آمده است! شرح دعای سحر ص۷
📌نکته؛
‼️دعای روز مباهله همان دعای سحر ماه رمضان است!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول آیه ولایت
💠رهبرانقلاب
‼️طبق آیه ولایت، "انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاة و هم راکعون"، حاکم اسلامی باید مومن باشد، درادامه میگوید حاکم مومن کسی است اقامه نماز کند یعنی جهت جامعه را به سوی خدا و اهداف خداوند قرار دهد، لذا در این جامعه هیچ خیانت و جنایتی انجام نمیگیرد، نشانه دیگر حاکم مومن اینستکه انفاق کند، زکات دهد، ولو درحال رکوع نماز باشد، یعنی یک انسان، آنقدر دلبسته به مساوات و انفاق باشد و دیدن فقر برایش دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، سائل دیگری بیاید. بقدری این انسان جاذبه انفاق دارد، که امان ندارد صبر کند. جلوهای دیده که خدا آن را نمیپسندد، لذا او هم نمیپسندد، چیزی هم جز انگشتر ندارد که آنرا هم در حال نماز انفاق میکند! ۵۳/۷/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول آیه تطهیر
💠رهبرانقلاب
‼️محبّت اهلبیت ریشه قرآنی دارد، ریشه حدیثی دارد؛ یک امر جدید نیست. اینکه قرآن میفرماید: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، این پاکیزگی و طهارتی که خدای متعال اراده کرده است در اهلبیت وجود داشته باشد، مقتضی همین عشق و محبّتی است که مسلمانها به اهلبیت دارند؛ پس این محبت میشود وسیله وحدت مسلمین. دشمنان اسلام مصلحتشان در این است که جنگ را به درون دنیای اسلام بکشانند، و متأسّفانه کشاندهاند. ما ایستادهایم در مقابل این توطئهی دشمن و خواهیم ایستاد. و من به شما عرض بکنم، ما معتقدیم که به توفیق الهی و به اراده و مشیّت الهی و باذن الله تعالیٰ، ما در این مقابله بر دشمنمان پیروز خواهیم شد. ۹۶/۹/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول سوره هل اتی
💠رهبرانقلاب
‼️سورهی هلاَتی مظهر برکت یک کار مخلصانه است؛ یک ایثار مخلصانه که خدای متعال بهخاطر این ایثاری که اهلبیت (علیهمالسّلام) انجام دادند، یک سوره نازل کرد در حقّ اینها، که این هم ضمن اینکه حالا یک حادثهی تاریخی بسیار مهم و عزیز و افتخارآفرین است، درس است؛ ایثار در نظر پروردگار وقتی با اخلاص همراه باشد پاداش دنیوی و اخروی دارد. ۹۷/۶/۱۵
‼️در قضیّهی نزول سورهی هلاَتیٰ آمده است که «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛ من این را به عنوان یک درس برای امّت اسلامی، برای جامعهی اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلّقی میکنم که کار با اخلاص انجام بگیرد! ۹۹/۱۱/۱۵
‼️اینکه در سورهی «هل أتیٰ» خدای متعال میپردازد به کار فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) و خانوادهاش، خیلی چیز مهمّی است؛ این یک پرچمی است که قرآن برمیافرازد، برافراشته میکند بر سر درِ خانهی فاطمهی زهرا (سلام الله علیها): اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَهِ لا نُرِیدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکورا؛ کار برای خدا، اخلاص، خدمت بیمنّت؛ به چه کسی؟ به یتیم و فقیر و اسیر؛ این اسیر، یعنی اسیر مسلمان بوده؟ بعید است آن وقت اسیر مسلمان بوده باشد. خدمت بیمنّت؛ این درس است، پرچم فاطمهی زهرا این است؛ یعنی قرآن این را بزرگ میکند! ۱۴۰۰/۱۱/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب کبیر فرانسه یک حرکت مردمی بود و به پیروزی رسید؛ اما آن پیروزی محفوظ نماند. در سال ۱۷۸۹ انقلاب کبیر فرانسه اتفاق افتاده؛ در سال ۱۸۰۰ - یعنی یازده سال بعد - حکومت سلطنت بار دیگر در فرانسه به وجود آمده؛ یعنی ناپلئون سر کار آمد؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! بعد هم ناپلئون مُرد و همان خاندانی که با انقلاب کبیر فرانسه رفته بودند، دوباره سر کار آمدند؛ یعنی بوربنها. و سالها طول کشید، تا سال ۱۸۶۰، و سلسلهی سلاطین در فرانسه همین طور دستبهدست شدند. پس انقلاب به وسیلهی مردم پیروز شد، اما مردم نتوانستند انقلاب را نگه دارند؛ این خیلی مطلب مهمی است. ما توانستیم انقلابمان را نگه داریم، به برکت ایمان، به برکت اسلام، به برکت دمیدن پیدرپی روح قرآن در کالبد این مردم و در دلهای این مردم. این است که میتواند بقاء حرکتها را و تداوم آنها را و پیروزی آنها را تضمین کند؛ این باید اتفاق بیفتد. ۹۲/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همهی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونهای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایههای انقلاب، پایههای سستی بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من افسوس میخورم که چرا جوانهای ما با این ماجراهای انقلاب فرانسه آشنا نیستند، یک مقدار تقصیر آموزشهای صداوسیما است ولی کتابخوانی هم بینقص نیست، باید کتاب خوانده شود! ۷۷/۱۲/۱۵
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️در اوائل قرن نوزدهم ناپلئون سر کار آمد، اگر شما آثار ادبی اواسط قرن یعنی مثلاً ۱۸۴۰ را که زیاد هم هست؛ هم شعر، هم رمان، نگاه کنید، خواهید دید که آنها بعد از سی سال از پیروزی انقلابشان در چه وضعی بودند؛ یک استبداد مطلق، یک فساد مطلق، یک تبعیض طبقاتی بسیار وحشتانگیز وجود داشت با اینکه آنجا هم شعار عدالت بود و مساوات و شعار نفی استبداد بود ۸۷/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطه چه بود؟! مشروطه حرکتی بود که با پیشآهنگی علما توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر، فلان نویسنده، فلان محفلِ پنهانی در کشور بود، اما پیش نمیرفت، چون نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل شیخ فضلالله نوری، مثل سیدمحمد طباطبائی، مثل سیدعبدالله بهبهانی؛ منتها انگلیسیها زرنگتر از ما بودند و بین علما و مردم اختلاف ایجاد کردند، در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید بزرگوار شیخ فضلالله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضلالله نوری که پیشقدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتّهام ضدّیّت با مشروطه به دار کشیده شد و مردم را کشاندند به سفارت و یک عدّهای دودستی مشروطه را تقدیم انگلیسها کردند؛ و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰سال عقبماندگی این کشور، امّا شروع حرکت با دین بود. اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت بخاطر اینبودکه دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند و علمای دین مانند آخوند خراسانی؛ شیخ فضلالله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمدطباطبایی پیشوایان مشروطه بودند لذا دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران داشت که توسط آنها نسخه خودش را در مشروطه القاء کرد، نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سرِ علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدّت بسیار کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند. اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آنهم سید محمّد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آنوقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شدبه حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini