🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۶
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجرای صفين وقتی که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند و مجبور کردند امیرالمؤمنین قبول کند. لشکریان امیر المؤمنین هنوز به طرف کوفه برنگشته بودند که یکهو دوتا نوجوان، داغ، عصبانی، خشمگین بلند شدند - که اینها اسم هایشان (جَعْد و معدان) هم در تاریخ ثبت شده - فریاد کشیدند: «لاحكم إلا لله» البته قبلا این جمله را در میان اردوگاه شنیده شده بود، چه کسی گفت، معلوم نیست. این یکی از آن نکات عبرت انگیز است که اول بار معلوم نیست این شعار از دهان چاه کسی درآمد، مشکوک است قضیه اما این دوتا بچه یاد گرفتند، فریاد کشیدند: «لا حكم إلا لله»، حکومت و حاکمیت نیست، مگر از آن خدا ما قبول نمی کنیم این عهدنامه را! شمشیرهایشان را کشیدند، زدند به قلب لشکر شام و کشته شدند هر دو. این هم یک نمونه دیگر است. ببینید این دوتا جوان را! روح کلی حاکم بر خوارج این بود، چندچیز با همدیگر جمع شده بود، یک مجموعه پیچیده دشوار بسیار بدی را به وجود آورده بود. این چند چیز کی اش اطلاعاتی از دین اما ناقص و نه کامل، ایمان سرسخت به آن اطلاعات و آنگاه مطلق کردن خود که ناشی از خود خواهی است و قبول نکردن هیچ کس درمقابل خود، حتی علی بن ابی طالب وقتی که این چیزها همراه شد با یک مقدار گرایش و فعالیتهای سیاسی و یک سازماندهی قوی تبدیل میشود به یک گروهک محارب مسلح ظالم سفاک که حتی حاضر است علی را بخاطر عقایدش بکشد، این فتنه است! ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️تعبیر خشک مقدس که حالا خیلی هم رایج شده، میگویند خوارج خشک مقدس، خیلی تعبیر دقیقی نیست. امروز ما خشک مقدس به آن طور آدم ها نمیگوییم. خشک مقدس آن آدمی است که کار به هیچ کاری ندارد، سرش را می اندازد پایین، البته ممکن است کسی را قبول نداشته باشد، نق هم می زند، اما یک گوشه ای نشسته ، از لاک خودش هم بیرون نمی آید، کاری هم به کار مسائل اجتماعی ندارد، دست به شمشیر هم هرگز نمی برد. خشک مقدس در زمان ما به این طور آدم ها میگویند. خوارج این طوری نبودند، خوارج مردمی بودند که چند خصوصیت فیلمی در آنها بود؛ یکی پایبندی به ظواهر دین به صورت سطحی - که حالا تکمیل خواهم کرد این پایبندی را با آن خصوصیات بعدی - آن چیزی را که خیال می کردند از دین است به شدت به آن پایبند و متمسک بودند. این برای زمان امیرالمؤمنین فقط نیست، تا یک قرن و نیم بعد از زمان امیرالمؤمنین هم تقریبا خوارج در دنیای اسلام بودند، همین طور هم بودند. با بنی امیه درافتادند، بنی عباس، با انواع و اقسام حکومت هایی که در طول این صد و پنجاه سال بودند، درافتادند .
خلاصه خوارج ، شناخته شده بود به همین پایبندی شدید به آن اعتقادات اسلامی و ایمانی خودشان ، درعین حال، لغزیدن در مواقع حساس. که در تاریخچه خوارج، موارد متعددی را مشاهده میکنیم که برجستگان خوارج، در نقاط حساس میلغزند، خود ابن ملجم یکیش است که پایش مقابل زیبایی قطامه لغزید، و از این قبیل. و من در تاریخ زندگی خوارج در طول تاریخ، موارد متعددی دیدم که بزرگان اینها در موارد خاص، لغزشهای آشکاری داشتند. ۶۸/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۸
💠رهبرانقلاب
‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶
‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیهی قرآن میخواندند، خطبه نهجالبلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. خوارج چنین موجوداتی بودند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شناخت خوارج اشتباه نشود. بعضی خوارج را به خشکِ مقدّسها تشبیه میکنند؛ خیر مقدس مآب که در کناری نشسته است و برای خودش نماز و دعا میخواند. اما خوارج آن عنصری است که شورش طلبی میکند؛ بحران ایجاد میکند، وارد میدان میشود، بحث جنگ با علی دارد و با علی میجنگد؛ منتها مبنای کارش غلط است! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️همیشه اشعث بن قیسها عقب جبههاند؛ اما در جلو، یک عده آدمهای نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم. خیال نکنید که ابنملجم مرد خیلی هوشمندی بود؛ نه، آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند! ۷۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اشعث بن قیس که خوارج خودشان را بالاخره به او منتهی کردند و به او چسباندند، یکی از آن کسانی بود که مخالفتش با امیرالمؤمنین و نفاقش درمقابل جریان حق، بر همه آشکار و ثابت شد، و خودش و فرزندانش - یکی از آن پسرهایش همان محمدبن اشعث است که در کربلا جزو قتله امام حسین بود - و اصلا خانواده، یک خانواده خبيث و بدی هستند. در رأس که نگاه میکنید، ردپای این جاه طلبی ها را میبیند، امیرالمؤمنین در مقابل یک چنین جریانی قرار گرفت! ۶۵/۳/۱۲
‼️رهبران خوارج و كسانی كه در رأس اين گروه قرار داشتند، افرادی دنياطلب بودند كه دنبال هوسها و هواهايشان بودند؛ منافقينی بودند كه نه علی را قبول داشتند، نه پيامبر را قبول داشتند، و نه قرآن را قبول داشتند. در رأس آنها اشعث بن قيس بود كه يكی از چهره های معروف منافقين هست. اما توده خوارج، مردمانی نادان، خام، داغ و بدون تعقل و تفكر بودند، غالباً افراد جوان و نوجوان بودند كه اميرالمؤمنين را درست نميشناختند و سابقه وی را نميدانستند، يك چنين كسانی بدنه ی عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. بدنه عمومی خوارج تحت تأثير همان رهبران منافق، آيات قرآن را ميخواندند؛ شعارهای تند هم ميدادند؛ اصول اسلامی را هم به رخ همه ميكشيدند، و برای خودشان حق اجتهاد، حتّی در مقابل كسی مثل اميرالمؤمنين، قائل بودند. چنين افرادی بدنه عمومی خوارج را تشكيل ميدادند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️خصوصیت دیگر خوارج اینست که گستاخند در مقابل همه چهرههای استاندارد تاریخ اسلام، مثلا درمقابل امیرالمؤمنین، البته بعدها معاویه دستور داد امیرالمؤمنین را بر سر منبرها لعن کنند اما آنهایی که لعن میکردند مزدور معاویه بودند. معاویه هم خودش امیرالمؤمنین را میشناخت کار سیاسی میکرد. اما کسی که از روی ایمان، اینطور نسبت به امیرالمؤمنین موضع گیری داشته باشد، واقعا علی را كافر و مرتد را بداند، این مخصوص خوارج است. که این ناشی بود از بی اطلاعی. اینها از صدر اسلام اصلا خبری نداشتند، چه شد که اسلام به پیروزی رسید و حکومت اسلامی این قدرت را پیدا کرد؟ اینها را که نمیدانستند. لذا بود که در مقابل علی بن ابی طالب -که چهره موجهی هست. باشد! داماد پیغمبر است، باشد! - محکم می ایستادند، ابلهانه، گوستاخانه، کودکانه، علی را راحت نقض میکردند، میگذاشتند کنار. این هم یکی از خصوصیات اینهاست که باز در تاریخ اسلام و در فرق اسلامی، ما نداریم کسی را که این طور در نفی چهره های مقدس اسلام با این قاطعیت و گستاخی و پررویی اقدام کند و حرکت کند، که خوارج بودند، علاوه بر اینها، افرادی بودند که به مسائل جاری جهان و به مسائل سیاسی کار داشتند، نه اینکه یک عده مقدس باشند، عبایشان را بکشند سرشان و بروند یک گوشه و بگویند کاری به کار جامعه نداریم، نه خیر، به همه چیز کار داشتند، باید حکومت اینطور باشد، باید فلانی بیاید پایین، فلانی باید مجازات شود، خلاصه درباره همه مسائل جامعه ادعا داشتند؛ این یک خصوصیت خوارج بود! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️اين مقدّسِ نهروانى از طلحه و زبير هم بدتر و خطرناكتر است. چرا؟ براى خاطر اينكه طلحه و زبير وسط ميدان جنگ ناگهان دلشان تكان ميخورد كه «اى داد! داريم با على ميجنگيم»؛ اما اين مرد متدين معتقد خشك نادان كه چشمش بسته است، بازى خورده و فريبش دادهاند، اين در ميدان جنگ اصلاً ترديد ندارد بلكه ميگويد: عجلت الیک رب لترضی. همين مردى كه خروج كرده بر على - يكى از خوارج - نيزه در شكمش فرو رفته، نيزه را سرباز على زده در شكمش، جلو مىآيد و نيزه هم همين طور از پشتش بيرون ميرود و بيشتر فرو ميرود داخل شكمش و داخل امعائش، اما اين همين طور جلو مىآيد و ميگويد «عجلت الیک رب لترضی»؛ خدايا به سوى تو شتاب گرفتم تا تو خشنود بشوى. خاك بر سرت! به سوى جهنّم شتاب گرفتى، نه به سوى خدا. عيبشان اين است، امیرالمومنین فرمود: اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيرِ عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحونَة؛ آن كسى كه عبادت ميكند بدون دانش و بدون آگاهى، يك قدم به مقصدِ عبادت نزديك نميشود؛ مثل همان الاغ طاحونه و اسب عصّارى. اين حيوان دائماً دارد راه ميرود، هميشه دارد قدم ميزند؛ اگر روى خطّ مستقيم رفته بود، از بلخ و بخارا و سمرقند هم گذشته بود، امّا شش ماه بعد چشمش را باز ميكنند، بيچاره ميبيند همان جايى است كه روز اوّل بوده. امام تشبيه ميكند، ميفرمايد آن كسى كه بدون آگاهى و بدون دانش و بدون فهم و بدون بينش و بدون دل روشن و بدون فكر باز و آزاد عبادت خدا را ميكند، همين جور است، پيش نميرود! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️شهید مطهری درباره خوارج بحث بسیار خوبی کردند در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار که حقیقتا جادارد مورد تأمل قرار بگیرد. ایشان میگویند مسئله خوارج، مسئله نومسلمانهایی بودکه احساسات اسلامی داشتند، اما آگاهی اسلامی نداشتند، اساس قضیه این است. پیغمبر اکرم چه در دوران ۱۳سال مکه، چه در دوران ۱۰سال مدینه، مسلمان ها را تربیت میکرد؛ بالای سرشان بود، قدم به قدم آنها را نسبت به معارف اسلامی، نسبت به انطباق آن معارف با عمل مردم، نسبت به جهت گیری جامعه اسلامی، نسبت به برخورد با جناح های دشمن و دوست ، نسبت به شناسایی دوستان و دشمنان و نسبت به همه مسائل که در اسلام مطرح است، توجیه میکرد؛ لذا نسلی که با پیغمبر تربیت شده بودند، نسلی بودند که آگاهی های عمیقی از اسلام داشتند. ۲۵سال از آن روزگار گذشته، در طول ۲۵سال، فتوحات گسترده عظیمی در جهان اسلام واقع شد، نسل هایی وارد سوم شدند، درحالی که معلمی مثل پیغمبر بالای سر آنها نبود. احساسات و ایمان سلامی دارند هم دارند، اما آگاهی های اسلامی نه. سوابق و قضایا را نمیدانند، نمیدانند بر سر این نهضت عظیم از روز اول تا زمان آنها چه آمده، قضایای صدر اسلام را از زبان هایی شنیدند که همه آن زبانها مورد اطمینان نبودند لذا تربیت اسلامی به سبک و زمان پیغمبر در دوره ای که امیرالمومنین به خلافت میرسد حداقل میتوان گفت که همهگیر نیست و قشرهای عظیمی از مسلمین، احساسات اسلامی دارند اما معرفت، نه؛ مشکل خوارج از اینجا ناشی میشود طبق منطق شهید مطهری! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️در برخورد خوارج با خلفای بعد مثل حجاج بن يوسف جریانی را نقل کنم. میدانید که حجاج آدم خیلی قسیالقلب بود و اصلا نظیر ندارد البته حجاج فضائلی هم داشت؛ حجاج جزو بلغای عرب بود. خطبه هایی که حجاج در منبر میخوانده، جزو خطبه های فصیح و بلیغی است که جاحظ در «البيان و التبيين» نقل میکند. حجاج حافظ قرآن بود. اما خبیث و دشمن آل پیامبر بود؛ چیز عجیبی بود. یکی از این خوارج را پیش حجاج آوردند. حجاج شنیده بود که این شخص، حافظ قرآن است. به او گفت: «أجمعت القرآن» منظورش این بود که آیا قرآن را در ذهن خودت جمع کرده ای؟ پاسخ داد: «أمفرقا كان فأجمعه» مگر قرآن پراکنده بود که من جمعش کنم؟ البته مقصود او را می فهمید، اما میخواست جواب ندهد. حجاج با همه وحشی گریاش، حلم به خرج داد و گفت: آیا قرآن را حفظ میکنی؟ پاسخ شنید: مگر ترسیدم قرآن فرار کند که حفظش کنم؟ دوباره یک جواب درشت! دید که نه، مثل اینکه بنا ندارد جواب بدهد. حجاج پرسید: درباره عبدالملک چه می گویی؟ آن خارجی گفت: خدا او را لعنت کند و تو را هم با او لعنت کند! ببینید، اینها این طور خشن و صریح حرف می زدند. حجاج با خونسردی گفت: تو کشته خواهی شد، بگو ببینم خدا را چگونه ملاقات خواهی کرد؟ پاسخ شنید که: «القی الله بعملی و تلقاه أنت بدمی» من خدا را با عملم ملاقات میکنم، تو خدا را با خون من ملاقات میکنی، ببینید، برخورد با این گونه آدم ها مگر آسان بود؟ اگر آدمهای عوام غیر اهل بصیرت، چنین انسانی را ببینند، جذبش میشوند، کما اینکه در زمان امیرالمؤمنین عدهای جذبشان شدند. ۷۰/۶/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۵
💠رهبرانقلاب
‼️دانشجو باید تحلیل سیاسی داشته باشد. چیزیکه فتنه خوارج را بوجود آورد و امیرالمؤمنین، آن قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبود تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند! ۷۲/۸/۱۲
‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشتههای دشمن، یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! چون بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق 🏴آغاز جنگ نهروان/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از سه فتنه بزرگی که در دوران حکومت امیرالمومنین
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ما از حوادث دوران خلافت امیرالمؤمنین چیز زیادی نمیدانند؛ مختصری از جنگها را میدانند؛ اما از تفصیلات آن اطلاعی ندارند! ۷۰/۱۲/۱۳
🗓بمناسبت ۹ صفر سال۳۹ق
🏳آغاز جنگ پر عبرت نهروان
📲۱۵پست درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۴ شهریور ماه سال ۱۳۵۸
🗓شهادت حاج مهدی عراقی
🏳عضواصلی فدائیاناسلام
🏳توسط گروه نحس فرقان
💠امام خمینی
‼️من مرحوم عراقی را از آن اولی که نهضت شروع شد و تماس با ما داشتند، میشناختم و انصافاً مردی بود که عمرش را صرف خدمت به اسلام کرد! ۶۲/۶/۷
‼️من ایشان را حدود ۲۰سال است که میشناسم. مهدی عراقی یک نفر نبود، او به تنهایی ۲۰نفر بود. شهید عزیز، حاج مهدی عراقی برای من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود. شهادت ایشان برای من بسیار سنگین بود اما آنچه مطلب را آسان میکند آنستکه در راه خدا بود. شهادت او بر همۀ مسلمین مبارک باشد. او میبایست شهید میشد؛ برای او مردن در رختخواب کوچک بود! ۵۸/۶/۴
💠رهبرانقلاب
‼️شهید عراقی، جوانی و عمر نشاط خود را فدای جایگزین نمودن حکومت خدا بجای حکومت طاغوت کرد، بزرگترین حق را به گردن انقلاب همین اشخاص دارند! ۶۳/۶/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۷ش
🏳برگشت تقویم شاهنشاهی به شمسی
🏳درپی اوج نهضت اسلامی امام(ره)
💠امام خمینی
‼️ابتدای کار محمدرضا اینبودکه آتشکدهها را تقویت کرد و تاریخ اسلام را عوض کرد به تاریخ گبرها؛ و خدا میداند که این خیانتی که این به اسلام کرد و این اهانت که به پیغمبر اکرم کرد، این خیلی جنایتش بالاتر از این کشتارهایی است که کرده است. کشتارها را موازنه اگر بکنیم با این یک کاری که تغییر تاریخ رسمی اسلام را، نشانۀ توحید را، نشانۀ انسانیت را، این تبدیل کرد به تاریخ آتشپرستها، گبرها؛ از همۀ خیانتهایی که به ما کرده است، این بالاتر است. این حیثیت اسلام را میخواست از بین ببرد. نفتهای ما را فرستاده و برده و داده است به آنها؛ اینها امور مادی است، البته خیانت است، خیانت به یک ملتی است که ذخایر را به اجانب بدهد، لکن قضیۀ تغییر تاریخ یک اهانت به حیثیت اسلام است. و این آدم، این کار را کرد. و اگر این مشتی که ملت به دهن این زد که ملزم شد به اینکه تاریخ را دوباره برگرداند، تاریخ اسلام کند و تاریخ گبرها را کنار بگذارد، اگر این کار نشده بود، دنباله داشت این مسائل. اینها میخواستند که اصل ورق را برگردانند به همان زمان قبل از پیغمبر اکرم؛ به همان زمان سلاطین گبرِ متعدیِ آدمکشِ قهار؛ و آنطور رفتار کنند و بساط هم همان بنا باشد. «پان ایرانیسم»! ایران باید همان شئون ایرانیتش را حساب بکنید! شئون ایرانیت!! شما همه چیزتان شاهان باستان بوده است؟ شما ببینید آنها چه کردند با مردم! ۵۷/۸/۴
⚠️توجه
🏴محمدرضا پهلوی از اول سال۱۳۵۵ تقویم شمسی را به شاهنشاهی تغییر داده بود!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ ماه اوت سال ۱۴۸۸ میلادی
🏴کشف منطقه دماغه امید نیک
🏴توسط بارتو لومئو دیاس پرتغالی
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حساسترین مناطق عالم، همین منطقهی استراتژیک کشور آفریقای جنوبی است که سر دماغهی «امیدنیک» در منتهیالیه جنوب آفریقا واقع شده است؛ محلی که امروز از لحاظ سوقالجیشی و در دورههای گذشته از لحاظ سیاسی و اقتصادی، اهمیت بسیار زیادی داشته است. مدتها قبل یک عده سفیدپوست به آنجا رفتند و حاکم شدند؛ از جهالت مردم بومی سوء استفاده کردند و حکومت و ادارهی آن کشور را به دست گرفتند؛ معادن قیمتی الماس و طلا و بقیهی چیزها را مالک شدند و سیاهپوستان را در شرایط حیوانی نگهداشتند. درعینحال، امریکا و انگلیس و بسیاری از کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، هیچ حرکت جدی علیه آفریقای جنوبی نکردند! من نمونهیی از کیفیت حکومت آفریقای جنوبی را در کشور دیگری که در همسایگی این کشور است، از نزدیک دیدهام. البته آن کشور توانسته به استقلال دست پیدا کند و سفیدپوستان طرفدار تبعیض نژادی را بیرون کند. من دیدم که سفیدپوستان در دوران حاکمیت، با مردم بومی و مالک آن سرزمین، به جرم سیاهپوست بودن، چگونه رفتار میکردند؛ به آنها چهقدر اهانت و تحقیر و فشار و شکنجه تحمیل میشد. ۶۹/۱/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ شهریور سال ۱۳۴۹
🏳آغاز جنش هنر شیراز
🏴با حمایت فرح پهلوی
💠رهبرانقلاب
‼️عمق ایمان مردم استان فارس - و بخصوص شهر شیراز - یک ادعا نیست؛ این سخن با مطالعه و دقت به همهی جوانب گفته میشود. در این شهر، با آن سوابق مذهبی، با بُروز آن علما و روحانیونی که اشاره کردم و حرکاتی که در طول سالهای گذشته انجام داده بودند، از دو سو برای غلبهکردن بر ایمان دینی سرمایهگذاری شد: یک جریان از سوی دربار طاغوت بود که از سالهای اول دههی سی شروع شد و تا نزدیک پیروزی انقلاب به مدت بیست و چند سال ادامه داشت؛ با همهی تلاششان در این زمینه فعالیت کردند و سعی کردند شیراز را با یک هویت صددرصد غربی شده به دنیا معرفی کنند. بنده خودم در سالهای آخر دههی سی - شاید حدود سالهای ۳۹ یا ۴۰ - در همین شهر و توی همین خیابان زند و مراکز گوناگون دیگر، شاهد نمونهها و مظاهر فسادی که آن روز به عمد ترویج میشد، بودم. عمداً کوشش میشد جوانها به سمت منکرات اخلاقی و به سمت بیمبالاتی نسبت به دین، سوق داده بشوند. این همینطور ادامه پیدا کرد تا دههی پنجاه و جشن هنر شیراز و قضایائی که شاید همه میدانید؛ شاید هم بعضی جوانها نشنیده باشند و ندانند. این یک جریان بود. ۸۷/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۱
💠رهبرانقلاب
‼️همانطور که میدانید بعد از آنکه لشکر امیرالمؤمنین بر لشکر معاویه غلبه ظاهری پیدا کرد، آنها قرآنها را سرِ نیزه کردند. دیدن قرآنها، در لشکر امیرالمؤمنین دودستگی انداخت؛ عدهای متزلزل شدند و گفتند نمیشود ما با قرآن بجنگیم! یک دسته دیگر گفتند اصل جنگ اینها با قرآن است! جلد قرآن و صورت ظاهر قرآن را آورده بودند، اما با باطن قرآن میجنگیدند! بالأخره در سپاه مسلمین دودستگی افتاد و امیرالمومنین مجبور به قبول حکمیت شد، بعد از آنکه حکمیت بر امیرالمؤمنین تحمیل شد، عدهای از داخل اردوگاه آن حضرت، شعار دادند: «لا حکم الا لله»؛ اینها میخواستند با این شعار، امیرالمؤمنین را از حکومت خلع کنند. آن حضرت، نقشه آنها را افشاء کرد و گفت حُکم و حکومت مال خداست؛ اما اینها این را نمیخواهند بگویند. اینها میخواهند بگویند «لا امرة»؛ میخواهند بگویند بایستی خدا بیاید مجسّم شود و امور زندگی شما را اداره کند. یعنی امیرالمؤمنین نباشد! این شعار، عدهای را از اردوگاه امیرالمؤمنین خارج کرد و به آن جماعتِ بدبختِ نادانِ غافلِ ظاهربین و احیاناً مغرض ملحق نمود و قضیه خوارج به وجود آمد. ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ صفین بعد از آنكه لشكريان اميرالمؤمنين شامیان را عقب راندند و چيزی نمانده بود كه خود معاويه و عمرو عاص به قتل برسند، اما با حيله عمرو عاص قرآنهايی را بر سر نيزه كردند تا بتوانند آتش جنگ را موقتا فرو بنشانند، و مردم را دعوت كردند كه بياييد به اين قرآن عمل كنيم. طبيعی است كه اميرالمؤمنين تسليم اين فرياد فريبگرانه نميشد. مالك اشتر هم در صف مقدم ميجنگيد. عده ای از كسانی كه عيبشان خشك انديشی و كوته بينی بود و بسيار هم متعبد بودند به امیرالمومنین فشار آوردند كه حال كه اينها صلح ميخواهند، شما چرا به قرآن احترام نمیکنید و حکمیت را نمیپذیرید؟!؛ براستی بزرگترين مصيبتهای امت اسلامی در هميشه زمانها، همين كوته بينی و كوته انديشی بوده كه حقايق را درست درك نميكردند و فقط به ظواهر نگاه ميكردند. به اميرالمؤمنين فشار آوردند كه بايد تسليم شوی، حتی با شمشير، تهديدش كردند. اميرالمؤمنين كه نميتوانست با سربازان خودش بجنگد، به مالك اشتر پيغام داد كه برگردند، و بدينگونه مسئله حکمیت در آنجا پايه ريزی شد، و اردوگاه شام به سردمداری عمرو عاص توانست توطئه و شيطنت را به نتيجه رساند. ۶۳/۴/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در بحبوحه جنگ و همان لحظه ای که نزدیک بود امیرالمومنیپیروز بشوند، یک عده آدمهای بدخواه و بددل آمدند حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند، سر سلیقههای کج، فهمهای غلط، که البته توی آنها نفوذی معاویه هم بودند! ۶۵/۳/۴
‼️بعد از آنکه لشکریان امیرالمؤمنین نیروهای معاویه را به عقب راندند و فشار روی آنها وارد کردند و چیزی نمانده بود که خود معاویه و عمرو عاص به قتل برسند، به حيله عمرو عاص، قرآن هایی را بر سر نیزه کردند و مردم را دعوت کردند به اینکه بیایید به قرآن عمل بکنیم؛ برای اینکه بتوانند آتش جنگ را موقتا فروبنشانند. یکی از آن حیله هایی که امروز هم در دنیا معمول است. به مجرداینکه فشار نیروهای نظامی از یک طرف زیاد میشود، آن نیروی مقابل - ولو خودش تجاوز را شروع کرده باشد- فریاد صلح سر میدهد. همین کار را عینا آنها انجام دادند. امیرالمؤمنین طبیعی است که تسلیم این فریاد فریب گرانه نمیشد؛ مالک اشتر هم در جلو داشت میجنگید. یک عده از کسانی که عیبشان خشک اندیشی و کوته بینی و البته بسیاری شان توأم با تعبد و پایبندی مذهبی بود، فشار آوردند روی امیر المؤمنین که اینها صلح میخواهند، حکمیت را امیرالمؤمنین زیر فشار مقدسین قبول کرده بود، بهانه شد برای یک عدهای. همان عده مقدسینی که فشار آورده بودند روی امیرالمؤمنین که بایستی حکمیت را قبول کنی، همان ها فشار آوردند که چرا حکمیت را قبول کردی؟ یک جریانی شد، بنام جریان خوارج! ۶۳/۴/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۴
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ صفین تا قرآن ها را بلند کرد، این مقدسهای نادان بنا کرد دلشان لرزیدن که «وای قرآن»! آمدند اطراف على را گرفتند، شمشیرها را کشیدند که باید بروی با معاویه صلح کنی! چرا؟ معاويهٔ الان با معاويهٔ دیروز مگر چه فرقی کرد که دیروز بد بود، دشمن بود، باید با او جنگید، امروز بایستی رفت با او صلح کرد، بایستی با او آشتی کرد؟ چه شده مگر؟ گفتند نه، الاولابد بایستی با او صلح کنی، چون قرآن را سر نیزه کرده. بابا دروغ است، فریب است، شما را گول می زند، به قرآن اعتقادی ندارد او، آلت دستش قرار نگیرید، بیخود برای او کار نکنید ۵۳/۹/۱
‼️حضرت فرمود: شما اشتباه میکنید، شما اینها را نمیشناسید. این کسانی که امروز قرآن را به عنوان حکم مطرح می کنند، به قرآن اعتقاد ندارند؛ من اینها را میشناسم، دورهٔ کودکی اینها را دیدم، دوره بزرگی اینها را هم دیدم. بدترین ها بودند. اینها به قرآن اعتقادی ندارند. وقتی در تنگنا گیر می کنند، قرآن را مطرح میکنند. ۸۹/۴/۵
‼️امیرالمؤمنین زیر فشار اینها - که حتی با شمشیر، حضرت را تهدید می کردند و امیرالمؤمنین که نمیتوانست با سربازهای خودش بجنگد - پیغام داد به مالک اشتر که بیایند. و مسئله حکمیت در آنجا پایه ریزی شد، به توطئه و شیطنت اردوگاه شام و سردمداری عمرو عاص، و گفتند یک حکم از این طرف یک حکم از آن طرف، و تكلیف را فی مابین معین کنند. ۶۳/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۵
💠رهبرانقلاب
‼️در جریان تحمیل حکمیت بر امیرالمؤمنین، حضرت فرمود ابن عباس از طرف من حكم. خوارج گفتند ابن عباس نه، او آدمی است جنگ طلب و محب توست، فرمود مالک اشتر، شجاع و مخلص و بصیر. گفتند نه خیر، آن هم همین طور است، او این جنگ را اصلا رها نمیکرد، او را میگذاریم که برود داوری کند برای اینکه صلح ایجاد کند. حضرت فرمود خب، من اینها را معرفی میکنم. گفتند نه! ابوموسی اشعری. خود همین انتخاب، کار مردم عادی نبود. خب، مردم عادی ابوموسی را از کجا میشناختند؟ عبدالله بن عباس که مأمن تر و آبرومندتر از ابوموسی اشعری بود، پس عامه مردم نبودند که روی ابوموسی انگشت میگذاشتند. یک حرفهایی هست که وقتی گفته میشود، روشن است که این حرف، حرف یک جریان است، یک دستگاه است، یک سازماندهی است، حساب شده است. خب چرا ابوموسی؟ ابوموسیای که از اولش هم با علی خیلی میانه خوبی نداشت. در ماجرای خلافت امیرالمؤمنین، حاکم بصره بود و رها کرد؛ حالا در جنگ در کنار امیرالمؤمنین است. اصرار که بایستی او را بگذارید، حضرت قبول نمیکردند؛ بالاخره باز با همان ابزاری که اصل داوری را بر حضرت تحمیل کرده بودند، این شخص را هم تحمیل کردند.۶۵/۳/۱۲
‼️بعد هم این مقدسمآب احمق بی خبر از عالَم، به نام ابوموسی اشعری، علی را از حکومت خلع کرد؛ و یک شیطان صفت خبیث، یعنی عمرو عاص، معاویه را به خلافت نصب کرد. حالا بیا درستش کن! نتیجه حکمیت بین دو جبهه، این میشود که علی از خلافت عزل میشود و معاویه در مسند خلافت تثبیت میشود. ۵۲/۷/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۶
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین میفرماید بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. من یک مثال از تاریخ بزنم. در جنگ صفین لشکر معاویه چیزی نمانده بود که بکلی منهدم و منهزم شود. حیلهای که برای نجات خود اندیشیدند، اینبودکه قرآنها را بر نیزهها کنند، با این معنا که قرآن بین ما و شما حکم باشد. کار عوام پسند قشنگی بود. عدهای که بعدها خوارج شدند و روی امیرالمؤمنین شمشیر کشیدند، گفتند این که حرف خوبی است؛ میگویند بیائیم قرآن را حکم کنیم. ببینید، اینجا فریب خوردند؛ اینجا لغزیدند، این کسی که دارد دعوت میکند و میگوید بیائید به حکمیت قرآن تن بدهیم، کسی است که دارد با امام منتخبِ مفترض الطاعه میجنگد! او چطور به قرآن معتقد است؟ امیرالمؤمنین غیر از اینکه از نظر ما از طرف پیغمبر منصوب بود، اما آن کسانی هم که این را قبول نداشتند، این مسئله را قبول داشتند که آن روز بعد از خلیفه سوم، همه مردم با او بیعت کردند، خلافت او را قبول کردند؛ شد امام، شد حاکم مفترض الطاعه جامعهی اسلامی. هر کس با او میجنگید، روی او شمشیر میکشید، وظیفه همه مسلمانها بود که با او مقابله کنند. اگر این کسیکه قرآن را سر نیزه کرده، حقیقتا به قرآن معتقد است، قرآن میگوید که تو چرا با علی میجنگی. اگر واقعا به قرآن معتقد است، باید دستهایش را بالا ببرد، بگوید آقا من نمیجنگم؛ این مطلب مشکلی بود که نشود فهمید؟ این بیبصیرتی ناشی از چشم بستن بر روی یک حقیقت واضح است! ۸۹/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۷
💠رهبرانقلاب
‼️صبر یکی از خصلتهای جوان انقلابی است. بله، خشم انقلابی داریم امّا صبر انقلابی هم داریم. مظهر اتمّ و اکمل عدالت، امیرالمؤمنین است دیگر، از او عادلتر که نداریم، امّا امیرالمؤمنین هم یک جاهایی صبر کرد؛ تاریخ زندگی امیرالمؤمنین را میبینید دیگر. یک جا در مقابل فشار خوارج و مانند اینها در جنگ صفّین صبر میکند و به حکمیّت تن میدهد؛ پس یک جاهایی صبر ضروری است! ۹۷/۳/۷
‼️بعد از قضیه حکمیت، خوارج بعد از جدا شدن از لشكر اميرالمؤمنين شروع كردند به ترور، ايجاد وحشت، هجوم به آدمهای بی پناه و از بين بردن دوستان اميرالمؤمنين. هر جا انسانهای صادق و پاك و وفادار به حضرت را كه را میيافتند، بيدرنگ نابودش ميكردند. عبدالله بن خباب بن ارت که پدرش از صحابه بزرگ پیامبر بود و خود وی از حواريين حضرت بود، كشتند و شكم همسر حامله اش را شكافتند و جنين را از رحم او بيرون كشيدند و تكه پاره كردند. زن را كشتند، مرد را كشتند و حتّی بچه را هم كشتند. اينها همان كسانی بودند كه وقتی يكی از خودشان خوكی را كشته بود، وی را عقاب ميكردند كه چرا خون اين حيوان را روی زمين ريختی! مردمانی جاهل، كج فهم، منحرف، علی الظاهر متعبد که وقتی پای شهواتشان به ميان میآمد، نميتوانستند خودداری كنند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین/۸
💠رهبرانقلاب
‼️ما این دعا را در شب شهادت امیرالمومنین میخوانیم که: «اللّهم العن قتلة امیرالمؤمنین»؛ خدایا! قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن، از رحمت خودت دور کن. در مسجد کوفه، یک نفر که بیشتر بر فرق مبارک حضرت شمشیر نزد؛ اما میگوید قاتلان! ببینید، این هم یکی از همان درسهایی است که انسان از دعا میگیرد. لازم نیست که انسان، خودش مباشرتاً در حادثه حضور داشته باشد تا حادثه به او منسوب شود. از آن روزی که غوغای حکمیت در جنگ صفین به راه افتاد، یک عدهی ظاهرپرست، به قرآنهای سرنیزه فریب خوردند و اینقدر این فریب خودشان را غلیظ کردند و حق را به جانب خود دانستند که جرئت کردند به انسان والامقامی مثل علی فشار بیاورند و زور بگویند و او را وادار به قبول حکمیت کنند؛ از آن روز، کسانی که در آن قضیه فعال بودند، جزوِ قتلهی امیرالمؤمنیناند؛ تا آنهایی که قدرش را نداشتند؛ تا آنهایی که کمک کردند؛ تا آنهایی که به دنبال شهوترانیها یا اغراض شخصیشان در به شهادت رساندن این انسان بزرگ تاریخ، همراهی کردند. لعنت خدا بر همهی آنها! ۸۵/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۹
💠امام خمینی
‼️آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده، نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین که در تاریخ روشن است! ۶۷/۱۲/۳
‼️در قضیه حکمیت، حضرت امیر در عین حالی که در فشار ابوموسی را تعیین کرد البته ایشان میخواست کس دیگر را تعیین کند. لکن فشار آوردند دوستان خودش، همان دوستانی که باید حضرت امیر از آنها فریاد کند، فشار آوردند که نه، ابوموسی برای این کار خوب است. حضرت، ابوموسی را تعیین کرد، بعد که ابوموسی آن حکمیت را کرد، همین دوستها میخواستند نقض کنند! حضرت امیر مقاومت کرد و فرمود حالا که حَکَم حکم کرده ما باید به احترام قائل بشویم. در صورتی که بر ضد او بود! ۶۰/۳/۲۵
‼️ما باید این تأسف را به گور ببریم که نگذاشتند آن طوری که حضرت امیر میخواست حکومت تشکیل بدهد. جنگهایی که در داخل پیش آوردند آنهایی که مدعی اسلام بودند و با اسم اسلام با ایشان معارضه کردند، و با اسم اسلام، اسلام را کوبیدند و با اسم قرآن کریم ایشان را از مقصد باز داشتند. اگر آن حیلهای که معاویه و عمروعاص به کار برده بودند، آنهایی که از طبقه مقدسین باصطلاح بودند مانع نشده بودند از این که حضرت امیر بشکند آن حیله را و آن حیله شکسته میشد، سرنوشت اسلام غیر از این بود که حالا هست، نه غیر از آن بود که بعدها شد. شاید قضایای امام حسن و فاجعۀ کربلا پیش نمیآمد. جرم گناه همۀ این امور به گردن آن مقدسین نهروان بود که لعنت خدا تا ابد بر آنها باشد. ۶۳/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین/۱۰
💠امام خمینی
‼️من مدعی هستم که مثل ملت ایران از صدر اسلام تاکنون در تاریخ نبوده است، شما کدام ملت را سراغ دارید که با این همه گرفتاری و رنج و با این همه شهید دادن و خون دادن، اینطور مستقیم ایستاده باشند؟ در کوفه صدر اسلام که امیرالمؤمنین، مظلومتر از هر حاکمی درهر وقت بود. آنقدر اذیتش میکردند! همان مقدسها ایستادند مقابلش، گفتند: باید حکمیت را قبول کنی چنانچه قبول نکنی، چه خواهیم کرد. مجبورش کردند به اینکه قبول کند. بعد هم تکفیرش کردند. گفتند توبه کن، تو کافر شدهای. کدام زمان را شما سراغ دارید که مثل حالا باشد؟ چرا از خدا تشکر نمیکنید که در عصری واقع شدهاید که یک همچو ملت دارید؟ ۶۱/۱/۱
‼️اشخاصی که میگویند که بیایید صلح بکنیم، بیایید یک سازشی بکنیم. ما از تاریخ باید این امور را یاد بگیریم؛ به حضرت امیر تحمیل کردند، مقدسین تحمیل کردند، آنهایی که جبههشان داغ داشت آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و میخواستند بکشندش اگر نکند؛ این ابتلا را حضرت امیر داشت، الآن نظیر او را ما داریم. اینکه میگویند، این ور و آن ور میافتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمیداند که کی متجاوز است؟! ما از آن قضیه باید عبرت بگیریم و زیر بار حکمیت نرویم. آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیلهگر درست شد، این ما را هدایت میکند به اینکه زیر بار حکمیت تحمیلی نرویم! ۶۵/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق 🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین 🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️هم
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین
📲۱۰ پست در کانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
🏳مطالعه از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ شهریور سال ۱۳۶۹
🏳رحلت مرجع مجاهد
🏳آیةالله مرعشی نجفی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ارتحال عالم جلیلالقدر و فقیه اهلبیت علیهمالسلام آیةالله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی را به حضرت ولی عصر و جهان تشیع، مخصوصا مراجع عظام و علمای اعلام و حوزههای علمیه و بالاخص خانوادهی محترمشان تسلیت میگویم. آن بزرگوار یکی از اساطین حوزه علمیه و از ارکان علمی و عملی آن محسوب میشدند و عمر بابرکت خود را به تعلیم و تدریس و تربیت و تزکیه مصروف نمودند. فقدان این عالم جلیل حقا ضایعه بزرگ است. از خداوند متعال علو درجات آن حضرت را مسألت نموده و ملت عزیز را به تجلیل از مقام شامخ ایشان در سراسر کشور دعوت میکنم. ۶۹/۶/۸
‼️یکخصوصيت مرحوممرعشینجفی، انس با مردم بود. ایشان یک مرجع مردمی بود. به قدری ایشان با مردم قم ارتباطشان نزدیک بود که خیلیها ایشان را قمی میدانستند، هیچکس ترکی حرف زدنشان را -خوب ایشان تبریزی بودند- ندیده بود حتّی گاهی که بعضی از طلبههای ترک میرفتند با ایشان ترکی صحبت میکردند، ایشان فارسی جواب میداد. ارتباط با مردم یک خصوصیّت برجسته در ایشان بود. ایشان نسبت به امام و انقلاب نیز، از ابتدا همراهی داشتند. مرحوم حاج آقا مصطفی یکی از بیوتی که بعد از زندانی شدن امام با آنجا ارتباط داشتند، بیت مرحوم آقای مرعشی بود. واقعاً جوانان ما و خیلی از مردم ما، خصوصیّات اخلاقی و رفتاری این بزرگان را نمیشناسند، اگر بشناسند، محبّت اینها در دلشان جاگیر میشود و خیلی لازم است که این کار انجام بگیرد. ۸۹/۱۱/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ شهریور سال ۱۳۶۹
🏳رحلت مرجع مجاهد
🏳آیةالله مرعشی نجفی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آیتالله مرعشی یک تفاوتهایی با معمول و متعارف مراجع داشتند، یکی از این تفاوتها همین مسئلهی انس با کتاب و کتابشناسی و نسخهشناسی است؛ این را ما کمتر دیدهایم، البتّه بزرگانی از مراجع و علمای بزرگ بودهاند که کتابخانههای قدیمی و خوبی در نجف و قم داشتند، امّا انس با کتاب و شناختن نسخههای خطّی و شناختن مؤلّفین از جمله خصوصیّات مرحوم آیتالله مرعشی نجفی بود که ایشان این هنر بزرگ را نیز در کنار سایر مفاخری که در وجود ایشان بود، داشتند. یکی از علل ارتباط ایشان با بعضی از برجستگان و نامآوران دانشگاهی شاید همین بود که مکاتباتی داشتهاند، زیرا مسئلهی کتاب و نسخه و مؤلّفین و جمع کتاب و شناسایی کتاب در زندگی ایشان تأثیر داشت. یکی دیگر از خصوصیّات ایشان، تنوّع در معلومات بود و همین مسئلهی آشنایی با انساب و مسایل مربوط به انساب چیز کمی نیست، چیز مهمّی است؛ ایشان آشنایی داشتند، کار کرده بودند و مطالعات زیادی در این زمینه داشتند. یک مسئلهی دیگر نیز مسئلهی اجازت و تسلسل ارتباط علمای شیعه از لحاظ اجازهی روایتی به یکدیگر بود که ایشان در این قضیّه هم خیلی فعّال بودند. همینطور که اشاره شد ایشان با علمای معروف دنیای اسلام ارتباط داشتند، از آنها اجازه گرفته بودند و به آنها اجازهی روایت داده بودند، تبادل اجازات داشتند؛ اینها جزو آن نکات برجستهای است که خوب است در مورد ایشان شناخته شود و شناسانده شود. ۸۹/۱۱/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ شهریور سال ۱۳۶۹
🏳رحلت مرجع مجاهد
🏳آیةالله مرعشی نجفی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️حوزه علمیه، باید در صفِ اولِ حرکتِ عظیمِ جامعه قرار داشته باشد. همچنان که ملاحظه کردید، مراجع بزرگ ما مثل مرحوم آیةاللهالعظمی گلپایگانی، مرحوم آیةاللهالعظمی نجفی و امروز آیةاللهالعظمی اراکی، چه در زمان امام رضوان الله علیه و چه بعد از زمان امام تا امروز، در صف اوّل قرار داشتند. در هر حادثه مهمی که در جامعه اتّفاق میافتاد، اینها مقدّم بودند. روز رأیگیری، اوّل صبح، مرحوم آقای گلپایگانی و مرحوم آقای مرعشی، اوّلین کسانی بودند که رأی میدادند. کار اینها، یک کار رمزی و نمادین بود. خوب؛ رأی را عصر هم میشود داد. اما اوّلِ صبح رأی دادن، یک کار رمزی است. امام، رضواناللهعلیه را دیده بودید که چقدر مقیّد بودند! حالا وضع ایشان که معلوم است. مراجع قم اینطور بودند. در کارهای اساسی؛ جنگ، حضور در جبههها، تحریض بر حضور در جبههها، کارهای اقتصادی و غیره، همیشه در صفِ مقدّم بودند. حوزه، باید اینطور باشد. کسی که در حوزه باشد و به نظام اسلامی و احکام قرآن - که در این نظام عملی میشود - و به حکومت اسلامی - که به برکت مجاهدت مردم سرِ پا شده است - با چشمِ غیرجدّی نگاه کند، یک عنصر بیگانه است؛ هر کس میخواهد باشد. در حوزه علمیه صحیحِ شیعی، همه بخصوص طلاّب جوان، باید خود را در صفوف اوّل بدانند، که بحمدالله همیشه همینطور بوده است. یعنی همیشه فضلای جوان، طلاّب جوان، بزرگان حوزه و مدرّسین محترم، در صفوف مقدّم جا داشتهاند؛ باز هم باید در صفوف مقدّم جا داشته باشند. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ شهریور ماه سال ۱۳۸۲ش
🏳شهادت مجتهدمجاهدبصیر
🏳رئیس مجلس اعلای عراق
🏳آیةالله سیدمحمدباقرحکیم
💠رهبرانقلاب
‼️دست گنهکار و پلید مزدوران استکبار، فاجعه ای بزرگ آفرید و شخصیت ارزشمندی را که در برابر اشغالگران عراق، سنگر مستحکمی بشمار میآمد، از مردم عراق گرفت و این سنگر را ویران کرد. امروز در جوار حرم ملکوتی مولای متقیان، آیت الله سیدمحمدباقر حکیم بهمراه دهها نفر از مردان و زنان با ایمانی که از زُلالِ ذکر و خشوع نماز جمعه بهره مند شده بودند شربت شهادت نوشیدند و به حریم امن رحمت و فیض خاص الهی عروج کردند. این شهید عزیز، عالم مجاهدی بود که سالهای متمادی برای احقاق حقّ ملت عراق با رژیم خبیث صدام مبارزه کرد و پس از سقوط آن مجسمه شر و فساد در مقابله با اشغالگران آمریکایی و انگلیسی همچون سدّ مستحکمی ایستاد و مبارزه دشوار را با نقشه های شوم آنان آغاز کرد و خود را برای شهادت در راه این جهاد بزرگ و پیوستن به خیل شهیدان خاندان معظم آل حکیم و دیگر شهیدان علم و فضیلت در عراق آماده کرده بود. فاجعه امروز نجف اشرف و شهادت این سیّد بزرگوار و عالم مجاهد بی شک در خدمت هدفهای آمریکا و صهیونیستهای غدار انجام یافته است. شهید آیةالله حکیم مظهر خواستهی بحق ملتی بود که دین و استقلال و آینده کشور خود را در معرض تهدید و خانه خود را در زیر چکمه اشغالگران میبیند و میخواهد از هویت دینی و ملی خود در برابر متجاوزان دفاع کند. شهادت این سید بزرگوار مصیبت جانکاهی برای ملّت عراق و سند دیگری بر جرم اشغالگران است که ناامنی و هرج و مرج را با حضور نامشروع خود بر عراق تحمیل کرده اند. ۸۲/۶/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini