📆جمعه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۵۸
🗓همه پرسی مهم جمهوری اسلامی
🇮🇷و استقرار نظام مقدس اسلامی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️این انقلاب حقیقتاً کارآیی خود را نشان داد و مردم همین را میخواستند. آنوقت عدهای بروند بنشینند بگویند که مردم نمیدانستند چه میخواهند! نخیر؛ مردم میدانستند. مردم اسلام را میخواستند. اسلام، فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست - آنها هم جزو اسلام است - اسلام یعنی بنای یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملت، بر پایههای مستحکمی که میتواند سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. میتواند علم و پیشرفت و صنعت و ثروت و رفاه و عزّت بینالمللی و همه چیز را برای آنها فراهم کند. مردم دنبال این بودند. کسانی که خودشان اسلام را نه میشناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامی را میخواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمیکردند به رژیمهای طاغوتی غربی پشت کنند یا بیاعتنایی کنند؛ امروز مینشینند و این طرف آن طرف میگویند که مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی نمیدانستند چه میخواهند! چطور نمیدانستند چه میخواهند؟! مردم اگر نمیدانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلی را با فداکاریهای خودشان پیش بردند؟! چیزی را که نمیدانند، چطور برایش فداکاری میکنند؟! مردم خوب میدانستند چه میخواهند؛ امروز هم خوب میدانند چه میخواهند! ۷۹/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱ ماه آوریل سال ۱۹۳۹م
🗓فوت آنتوان سیمینوویچ ماکارنکو
🏳مربی، نظریه پرداز، مددکار اجتماعی
🏳مولف پرنفوذاتحادیه جماهیرشوروی
🏳نویسنده رمان آموختن برای زیستن
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه ما درباره انقلاب کار تولید نکردیم، اما تبلیغاتچیهای کمونیستها درباره هر موضوعی کتاب و رمان نوشتهاند اگر ما اقدام شورویها در زمینه جمع کردن بچههای ولگرد از خیابانها و آوردنشان به خانهها را بخوانیم، مگر باور میکنیم؟ اما آنها در اینباره کتاب مینویسند بنام «آموختن برای زیستن». کتابی است ۲جلدی که اخیرا آن را خواندم. نویسندهاش یکی از آن کهنه کمونیستهای متحجر دوران استالین است که عکسش بر جلد کتاب هست. از اول تا آخر این کتاب میخواهد بگوید «کانون اول ماه مه» کانونی بود که بچههای ولگرد را جمع میکرد؛ و میگوید چگونه زندگی میکردند و چطور از ولگردهای دزد، تبدیل به انسانهای واقعی شدند. در طراز مارکسیستی، این یک «رمان» است. البته دروغ هم به هم بافته است؛ اما متأسفانه ما در این زمینهها هیچ کاری نکردهایم! ۷۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی کتاب کودک و نوجوان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️من کتاب «بینوایان» را اوّلین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه آستان قدس گرفتم و خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️رمان بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همهی رمانهای طول تاریخ را نخواندهام، اما رمانهای زیادی خواندهام که مربوط به حوادث قرنهای گوناگون هم هست. بعضی رمانهای خیلی قدیمی مثل کمدی الهی، امیرارسلان و هزار و یک شب را هم خواندهام اما وقتی رمان ویکتور هوگو را نگاه میکنم، میبینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد، واقعا در عالم رماننویسی، بینوایان یک معجزه است، من به همهی جوانها توصیه میکنم، نه حالا که دارم با شما صحبت میکنم، بارها این را گفتهام. زمانی که جوانها زیاد دور و بر من میآمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفتهام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعهشناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است! شرح اسم ص۷۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز جهانی کتاب کودک و نوجوان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتب فلسفىِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفهی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّ صدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. ۸۲/۱۰/۲۹
‼️یکی از مسائل مهم مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربیها دارند این کار را میکنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست - به نظرم یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. ۹۱/۱۱/۲۳
‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچههای ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰
📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🗓درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️در ۱۴فروردین سال ۱۳۴۶، حاج شیخ مجتبی قزوینی وفات کرد، ایشان از بزرگان کم نظیر بود، مردی شریف، عالم، مومن، عابد، زاهد، با هیبت و مورد احترام دیگر بزرگان حتی آقای میلانی بود، رحلت ایشان حادثه بزرگی بود و من از جمله کسانی بودم که به حضور در مراسم تشییع ایشان اهتمام داشتم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۴۶
‼️نزدیک محرم۱۳۴۲ امام امر کردند پیغامی برای آقای میلانی و قمی درباره مبارزه با صهیونیست و برپایی روضه فاجعه فیضیه در ماه محرم، ببرم؛ رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود! کتاب عبدصالح خدا (سیره سیاسی امام درکلام رهبری) ص۷۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🗓درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۲
📌برشی از کتاب شرح اسم؛
‼️مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی پس از دستگیری امام، در هجرت علما به تهران، نخستین عالمی بود که از مشهد راهی تهران شد. زمانی که امام آزاد شد و به قم بازگشت به دیدن ایشان رفت. همو که آیت الله میلانی را دهه سی به اقامت در مشهد تشویق کرد، و وقتی دید طرفدار فلسفه است با او قطع رابطه نمود، هنگام شروع نهضت به خانه اش رفت و حمایت از او را تکلیف خود دانست. یک چنین شخصیت باگذشتی بود و از بن دندان هم معتقد به مبارزه بود. آقای خامنه ای به یاد میآورد که در سال ۱۳۴۳ به خانه حاج شیخ مجتبی قزوینی رفت؛ رفت که رضایت او را برای گذاشتن امضایش پای اعلامیه ای بگیرد. آقای قزوینی اعلامیه را خواند. پسندید. گفت که امضاء میکنم، اما دیگر آقایان خواهند گفت فلان جای اعلامیه اشکال دارد و چون قزوینی امضا کرده و دیگر امکان تغییر دادن آن نیست، امضاء نخواهند کرد؛ توصیه کرد اعلامیه را ابتدا به آنان نشان دهد، کم و زیاد کند، امضاءها را بگیرد؛ نام و امضاء او پای این اعلامیه محفوظ است. حتی توصیه کرد ابتدا نزد فلان عالم نبرد؛ او امضا نمیکند و نخواهد گذاشت دیگران هم امضاء کنند! شرح اسم ص۲۰۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🗓درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزههای خودمان داشتهایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبههای مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقهاش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵
🗓فوت پرعبرت آیةالله شريعتمدارى/١
💠رهبرانقلاب
‼️آن عالِمى که توجیهکنندهی ظلم دستگاههاى فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است؛ آن روحانیّتى که اهداف استکبار را در جامعه عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با پول، با تطمیع، با فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد! ۶۸/۴/۴
‼️همواره روحانیت احتیاج به اصلاحات داشته است. امام بزرگوار ما در اوایل انقلاب درباره روحانیت و لزوم وجود آن و حمله به کسانی که میخواستند ریشه روحانیت را بزنند، صحبت کردند وفرمودند در میان روحانیت کسانی هستند که ظلم است اسم روحانی بر آنها بگذاریم. بعد این مصراع را خواندند: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد». واقعاً همینطور است البته برای حفظ دین، ایمانِ دینی در جامعه لازم است. روحانیت خدمتگزار مردم است. نهادی کم توقّع، کمنصیب و کم سهم از دنیاست. بنایی بر دنیا و هدف دنیا ندارد. البته در بین روحانیون، افراد بد، ناباب و خائن بودهاند. امروز هم هستند، ما هم از افراد نابابی که در روحانیت هستند، خبر داریم. بعضی از آنها، دلها را خون کردند. دل امام و نیکان خود را خون کردند. اما این نباید موجب شود که سازمان و تشکیلات روحانیت زیر سؤال برود! ۷۴/۸/۱۰
📸دیدار آیةالله شریعتمداری با شاه در حوز طالبیه تبریز، در این دیدار شاه ۱۰هزارتومان به شریعتمداری صله داد! ۱۳۲۶/۳/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵
🗓فوت پرعبرت آیةالله شریعتمداری/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️وقتی در جیرفت تبعید بودم، نامهای از جیرفت به آیة الله شریعتمداری نوشتم. چرا که ایشان مبارزان را «تندرو» خوانده بود. روش آقای شریعتمداری این بود که در اظهارات خود، هم رژیم حاکم و هم مردم را راضی کند؛ البته کفه سنگینتر اظهاراتشان، مربوط به رضایت رژیم حاکم میشد! زیرا رژیم معنی این اظهارات را میفهمید و در قبالش، موضع قاطعانه میگرفت ولی مردم را میشد با یک موضع گیری فریب داد. عبارت «تندروها» خطرناک بود زیرا اگر بر سر زبانها میافتاد، همه کسانی که در مسیر انقلاب و پیرو خطّ امام خمینی بودند، محکوم به تندروی میشدند. لذا نامهای به او نوشتم و او را از عواقب بیان چنین اظهاراتی برحذر داشتم. به او گفتم: چنین سخنی، به رژیم بهانه میدهد تا به کشتار تودههای مردم انقلابی به عنوان «مبارزه با تندروی»، دست بزند؛ و بار گناه این کار بر دوش شما خواهد بود؛ نگارش این نامه را به پایان بردم و آن را امضا کردم، پیش از آن که نامه را بفرستم، خبر کشتار فاجعه ۱۷ شهریور رسید. در حاشیه نامه نوشتم این، سرآغاز عملیات قلع و قمع تندروها است! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵
🗓فوت پرعبرت آیةالله شریعتمداری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️آنروز که مبارزه با رژیم طاغوت شروع شد، بعضی علما به امام میگفتند نمیشود با شاه در افتاد چراکه آمریکا حامی شاه است، یکبار میگفتند شما با اینکارتان حوزه را از بین میبرید و اگر از این کار منصرف نشوید مراجع علیهتان میشورند، بارها بعضی علما به امام اعتراض میکردند که جواب این خونها را چه کسی میدهد، میتوان به جرئت گفت و باید قبول کنیم که امام ما در طی مبارزات علیه طاغوت تنها بود! کتاب عبدصالح خدا صص۸۵و۸۶
‼️امام بود که مردم را شناخت. من دیدم کسانی را از بزرگان که وقتی گفته میشد مردم، اخم هایشان را درهم می کردند؛ کدام مردم؟ ول کنید مردم را؛ مگر میشود به مردم اتّکا کرد؟ بله میشود! آدم های خوب، آدم های حسابی، اما این طور کم بصیرت نسبت به این خلقخدا، کم معرفت نسبت به عمق ارزش و شخصیت انسان. لذا آن زمانی که آنها بودند، یک قدم نتوانستند حرکت عظیم مردم را پیش ببرند و از نیروهای مردم استفاده کنند. ۶۳/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🗓رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم مغفور جناب آقای احمد آرام، عضو برجستهی فرهنگستان زبان فارسی و با خدمات ارزنده به معارف و ادبیات معاصر بودند، شماره آثار منتشر شده آن مرحوم و تنوع موضوعات آن و گسترش دامنه مستفیدان از آن آثار، در دل هر کسی که خدمات فرهنگی را ارجمند میدارد، شأنی والا برای پدید آورنده آن میآفریند و او را به تکریم از آن سرچشمه با برکت وادار میسازد. افزون بر این، مرحوم احمد آرام یکی از پیشروان و چیره دستان فن ترجمه در کشور ما است و حق عظیم او در ارائهی ترجمهی متقن و امین، ستودنی است. فراتر از همه، ایمان عمیق و معرفت روشن آن مرحوم به مبانی دین مبین و انس و ارادت او به قرآن کریم و آثار پیشوایان معصوم و رفتار مؤمنانهیی است که به همهی خدمات علمی و فرهنگی، روح و معنویت میبخشد و آن را ماندگار و مبارک میسازد. از خداوند متعال برای آن خدمتگزار پیشکسوت دین و فرهنگ و ادب، رحمت و ثواب و آمرزش مسألت میکنم! ٧٧/١/١٨
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🗓رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۲
💠رهبرانقلاب
‼️هرگز خاطرهی نخستین دیدارم با ایشان را فراموش نمیکنم. طلبهی جوانی بودم و از مشهد برای چند روزی به تهران آمده بودم. دلم میخواست با نویسندگان و مترجمانی که آثارشان را خوانده بودم، آشنا شوم. در این میان به آقای احمد آرام دلبستگی خاصی داشتم؛ برای دیدار ایشان به انتشارات فرانکلین رفتم. این نخستین دیدارم بود و ایشان مرا نمیشناخت؛ ولی از همان لحظهی اول با گرمی و خوشرویی منٍ طلبهی جوان و ناشناس را پذیرفت. برای ناهار هم مرا نگه داشت و تا عصر آن روز خدمت ایشان بودیم. ۶۶/۸/۲۴
‼️من آقای احمد آرام، آقای محیط طباطبایی و دیگران را از دیرباز میشناسم و به آنها اخلاص دارم چراکه مجموعهای هستند از فکر و نظر و ذوق و سوز برای زبان فارسی؛ حدود سی، چهل سال قبل از این، من خودم وارد باب ترجمه شدم و آن چیزی که بنده را تشویق کرد که مشغول کار ترجمه بشوم و با ترجمه انس پیدا کنم، کار آقای آرام بود. در همان زمان، ایشان ظاهراً در بیروت متنی پیدا کرده بودند و آن را ترجمه کرده بودند؛ من به آن متن نگاه میکردم، میدیدم که واقعاً نوشتهی ایشان خیلی قوی و متین و بدون حشو و کلام زاید است؛ که انسان لذت میبرد. ۷۰/۱۱/۲۷
⚠️توجه؛
🏳آیتالله خامنهای در سال ۱۳۴۸ ترجمه تفسیر فی ظلال القران اثر سید قطب را آغاز میکنند و مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهی انجام میدهند و فقط تا آیهی ۱۸۲ سوره بقره را ترجمه میکنند چراکه باخبر میشوند این تفسیر توسط احمد آرام درحال ترجمه است لذا ترجمه خود را متوقف میکنند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini