eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓بمناسبت آغاز ماه ربیع الاول 🏳سالروزهجرت‌پیامبربه‌مدینه 💠رهبرانقلاب ‼️ماه مبارک ربیع الاول ماه ولادت نبی مکرم اسلام و یکی از مقاطع تاریخی بزرگ برای کل بشریت است، روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر از مکه به مدینه میباشد که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است. این ماه هم ربیع‌المولود است، هم ربیع‌الهجره است! ۸۶/۱۲/۲۲ ‼️ما مردم ایران، تنها ملتی هستیم که هم مبدأ تاریخ قمری و هم مبدأ تاریخ شمسی را براساس هجرت نبى مکرم اسلام قرار داده و محاسبه میکنیم. یعنی در واقع عید نوروز که اوّل سال شمسی است، یک سال دیگر بر هجرت پیغمبر و هجرت بزرگ اسلامی و پیدایش حکومت اسلامی اضافه میشود. سال شمسی ما هم هجری شمسی است و این افتخار ملت ایران است. ۷۵/۱/۴ ‼️ملت ایران افتخار دارد که سال شمسی‌شان هم سال هجری است؛ یعنی همچنانکه سال قمری مامبدأ هجرت پیامبر است، سال شمسی ما هم از مبدأ هجرت است. بقیه ملتهای مسلمان برای سال شمسی خود، از سال میلادی استفاده میکنند؛ ولی ما ایرانیها، هجرت پیامبر را، هم مبدأ سال قمری قرار دادیم، هم مبدأ سال شمسی. این، نشانگر هنر و عشق و علاقه ایرانی به تعالیم مقدس اسلام و به آثار مطهر و مقدس نبوی است. در ضمن، اولِ سال را اولِ فصل بهار انتخاب کرده‌‌‌ایم، در حالیکه مسیحیان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار میدهند! البته فرق آنها با ما این است که ولادت حضرت مسیح، تاریخ مشخّصی ندارد و یک مطلب حدسی است؛ در حالی که هجرت پیامبر اسلام، از نظر تاریخی کاملاً دقیق و مشخص است! ۷۷/۱/۱ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت‌فهم‌اسلام‌ضدسکولاری/۱الف 💠رهبرانقلاب ‼️مساله هجرت یکی از دنباله های ولایت خواهد شد؛ چرا این جور می گوییم؟ برای اینکه اگر لازم باشد هر انسانی در ولایت خدا و ولی خدا زندگی بکند- که این اصل را اصل ولایت به ما آموخت- اگر پذیرفتیم که می باید انسان همه نیروهایش، همه نشاط های جسمی و فکری و روانی او، با اراده ولی الهی و والی مِن قبَل الله به کار بیفتد و خلاصه انسان باید با جمیع عناصر وجودش بنده خدا باشد، نه بنده طاغوت، اگر این مطالب را قبول داریم و می پذیریم، پس ناچار این را هم باید قبول کنیم که اگر یک جایی وجود ما و هستی ما و همه نیروها و نشاط های ما تحت فرمان ولایت الهی نبود، بلکه تحت فرمان ولایت طاغوت و شیطانی بود؛ تعهد الهی ما این است که ما خودمان را از قید و بند ولایت طاغوت رها کنیم، نجات بدهیم، آزاد کنیم و برویم تحت سایه پرمیمنت ولایت الله. خارج شدن از آن ولایت ظالم و وارد شدن به آن ولایت عادل اسمش هجرت است! ۵۳/۷/۲۴ ص۱۴۹کتاب @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت‌فهم‌اسلام‌ضدسکولاری/۱ب 💠رهبرانقلاب ‼️طبق فرهنگ غیرقابل تردید قرآن، ایمان صرفا یک امر و احساس قلبی نیست، ایمان یعنی باور و قرآن هر ایمانی را قبول نمیکند، ایمان بی‌تعهد، ایمانی که در آن احساس مسئولیت نباشد نه به درد دنیا میخورد نه آخرت، این منطق قرآن است؛ ای انسان مومن اگر در ایمان خودت احساس تعهد نکردی در مومن بودنت شک کن. از لوازم ایمان، هجرت است، هجرت یعنی یکباره از همه چیز دست شستن بخاطر پیوستن به جامعه اسلامی، بخاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی، از مکه که بلند میشدی بیرون می‌آمدی، مغازه پرمتاع و پرکالای خود را از دست می‌دادی و اموالت به تاراج میرفت؛ هجرت یعنی این. آن کسانی که هجرت می‌کردند همه این محرومیت‌ها و ناکامی‌ها را به جان می‌پذیرفتند، هجرت، یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه اسلامی یک خشت بردن. جامعه اسلامی که در مدینه بوجود آمده بود محتاج بود به عناصر مؤمن، فعال، پرتلاش، پرتوان، سابقه‌دار، اسلام‌فهم، محب و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان. آن کسی که هجرت میکرد از مکه، از انس و محبت و خاطره و راحتی و عیش و نوش می‌گذشت. و در حقیقت به سهم خودش، گام بزرگی برداشته بود در راه بنای آن چنان جامعه‌ای. اینها به هم پیوستگان و هم جبهه‌گان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند و خشت و آجر یک دیوار و سقفند. لذا هجرت چنین مومنانی ارزش و جهاد بود اما کسانی که هجرت نکرند از ولایت اسلامی خارجند تا وقتی که به تعهد ایمانی خود عمل کنند! ۵۳/۶/۳۱ ص۱۱۳کتاب @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی فقط برای معلومات نیست، برای زندگی است گاهی انسان معلومات قرآنیش خوب است، اما از قرآن در زندگی او هیچ اثری نیست! باید قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند. مانند پیامبر «کان خلقه القرآن»؛ که قرآن مجسم بود. این باید در جامعه ما تحقق پیدا کند. حالا یک حقیقت بسیار واضحی وجود دارد که بخاطر کثرت وضوح، اغلب مخفی هم میماند. آن حقیقت، خود اصل تحقق جمهوری اسلامی است؛ این تجسد قرآن است. نظام جمهوری اسلامی، یکی از بزرگترین اقلام عمل به قرآن است که این را انقلاب برای ما تأمین کرد. از این غفلت نکنیم. یعنی همان کاری که پیغمبر در هجرت به مدینه انجام دادند. تا وقتی نظامی نباشد، کارها ضمانتی ندارد. قبل از انقلاب، خیرخواهان و ناصحانِ معدودی بودند؛ دلشان میسوخت، حرص میخوردند، مردم را هی نصیحت میکردند، موعظه میکردند؛ موعظه هم بی‌تأثیر نیست، در دل اثر میکند اما قابل تحقق عملی نیست؛ چرا که نظام، نظام غلطی است؛ چون جهتگیری جامعه، جهتگیری ضد عدالت و ضد اخلاق است. حالا در یک چنین جهتگیری، شما هی اصرار کنید کسی را به این که عدالت کن؛ مگر میشود؟ جهت‌گیری مهم است. اصل جهتگیری با تشکیل یک نظام است؛ نظام دارای جهتگیری درست دینی. این کار را انقلاب انجام داد و این نظام را بوجود آورد. قرآن‌پژوهان ما، این حقیقت مغفول عنه را از یاد نبرند؛ این خیلی حقیقت مهمی است. ۸۸/۷/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر اسلام بمعنای اعتقاد و عمل فردی در جامعه وجود داشته باشد و حاکمیت دین برقرار نباشد، در چنین جامعه‌ای قرآن و اسلام مهجور است. مصداق آن در قرآن کریم و در سوره فرقان چنین آمده است: «و قال الرسول یا رب ان قومی انخذوا هذا القران مهجورا» هَجر قرآن یعنی قرآن هست اما مهجور است. به این معنا که قرآن در یک جامعه تلاوت شده و احترام ظاهری میشود، اما به احکام آن عمل نمیکنند و به بهانه جدایی دین از سیاست، حکومت را از قرآن سلب مینمایند. اگر قرار بود که اسلام و قرآن حکومت نکنند، پس مبارزات پیغمبر برای چه بود؟ اگر پیغمبر اسلام بر این باور بود که نباید در حکومت و اداره زندگىِ مردم و قدرت سیاسی جامعه دخالت شود و همین قدر کافی است که مردم عقاید اسلامی داشته باشند و در خانه خودشان این اعمال دینی را انجام دهند، معلوم نیست که چنین مبارزاتی بر پیغمبر تحمیل میشد. دعوای پیغمبر بر سر قدرت سیاسی و قبضه کردن قدرت به وسیله قرآن است. هَجر قرآن به این معناست که اسم قرآن وجود دارد و حاکمیت قرآن نیست. در عالم اسلام، هرجا که قرآن حاکم نیست، این خطاب نب اکرم «یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مَهجورا» صادق است. ۷۳/۶/۴ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️یک عده‌ای اسلام را فقط مسأله فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند. این، چیزی است که امروز در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارف دنیای مهاجمِ مستکبرِ مستعمرِ غربی، ترویج میشود که اسلام از سیاست جداست! درحالی که پیامبر در آغاز هجرت، اولین کاری که کرد، سیاست بود. بنای تشکیل حکومت اسلامی، نامه به سیاست مداران بزرگ عالم، ورود در عرصه سیاسی عظیم بشری آن روز، است. چطور میشود اسلام را از سیاست جدا کرد؟! بعضی قرآن را تکه پاره میکنند. «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»؛ به عبادت قرآن ایمان می‌آورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمی‌آورند! «و لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط». قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. چه کسی میتواند این کار را انجام دهد؟ تشکیلِ یک جامعه همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کارِ مدیران یک کشور است. این، هدف انبیاست. نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همه پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آنوقت یک عده از روی مقدس‌ مآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثت آمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که: دین را از سیاست جدا کنید؛ اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دیانت و سیاست یک چیز است. ۸۵/۵/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت فهم اسلام ضدسکولاری/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️یک عده با اصل دین مخالفند؛ لذا نظامی که بر اساس سیاست دینی استوار شده است، برای اینها یک نظام غیرقابل قبول است. اصل دین را در دل قبول ندارند. عدّه‌ای با سیاست دینی مخالفند؛ دین را بعنوان یک مسأله تخصّصی و مربوط به کنج دل و کنج خلوت میدانند؛ دین را برای حکومت، برای سیاست، برای اداره امور مردم نمیدانند. اینها اصل دین را قبول دارند؛ اما این دین کدام دین است، من نمیدانم! نبی اکرم از اولِ حرکت خود در دوران بعثت شعارهایی داده است که جز با هجرت به مدینه و ایجاد نظام اسلامی، این شعارها نامفهوم است. آن توحیدی که پیغمبر اسلام آن را ترویج میکند، آن توحیدی که تبعیض را در جامعه نفی میکند، آن توحیدی که بردگان را علیه اربابانشان تحریک میکند، آن توحیدی که جوانهای باروحیه را در مقابل کارهای غلط و انحرافىِ پدرانشان به مقاومت وامیدارد، آن یک توحید فردی و قلبی و پنهان در گوشه‌ی انزوا نیست. همان توحیدی است که بایستی پرچمش برافراشته شود و یک جامعه بر اساس آن زندگی کند؛ از اوّل هجرت، پیغمبر حکومت اسلامی را تشکیل داد. حال، آن کسی که دین محمد بن عبدالله را قبول دارد، اما هجرت او، حکومت او، ولایت او و اقتدار او را قبول ندارد، من نمیدانم چگونه اسلام را برای خودش توجیه میکند! ۷۰/۷/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️نبی مکرم، آن عنصر شایسته‌ای بود که برای یک حرکت عظیمی، برای طول تاریخ بشریت، خداوند او را آماده کرده بود. لذا توانست در طول ۲۳سال یک جریانی را به راه بیندازد که این جریان با همه موانع و مشکلات، تا امروز تاریخ را پیش برده است. ۱۳سال از این ۲۳سال با مبارزاتِ غریبانه گذشت. در مکه اول با ۵نفر و ۱۰نفر و ۵۰نفر شروع شد و جمعیت معدودی در زیر فشارهای طاقت فرسای دشمنان متعصب و جاهل توانستند مقاومت کنند. ستونهای مستحکمی ساخته شد برای اینکه جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بر روی این ستونها قرار بگیرد. بعد هم خداوند شرائطی را پیش آورد که پیغمبر توانست به مدینه هجرت کند و نظام اسلام و جامعه اسلامی بوجود بیاورد تا تمدن اسلامی را پی‌ریزی کند. همه مدتی هم که پیغمبر اکرم این نظام نوپا را ساخت، ۱۰سال شده است؛ یک چنین حوادثی معمولا در طوفان امواج حوادث دنیا گم میشود، از بین میرود، فراموش میشود. ۱۰سال خیلی مدت کوتاهی است؛ اما در همین مدت پیغمبر اکرم توانست این نهال را غرس کند، آبیاری کند، وسیله‌ی رشد و نمو آن را فراهم کند؛ یک حرکتی را ایجاد کند که این حرکت یک تمدنی را آفرید و این تمدن بر اوج قله تمدن بشری در دوران مناسب خود قرار گرفت. یعنی در قرن ۳و۴هجری، در همه دنیای آن روز، با سابقه تمدن‌ها، با حکومتهای مقتدر، با میراثهای گوناگون تاریخی، هیچ تمدنی به عظمت و رونق تمدن اسلامی مشاهده نشده است؛ این هنر اسلام است. ۹۰/۴/۹ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️گزافه نیست اگر بگوییم دوره ۱۰ساله حکومت پیامبر در مدینه درخشانترین دوره حکومت در طول تاریخ بشری است. باید این دوره کوتاه اما فوق العاده تأثیرگذار در تاریخ بشر را شناخت. به جوانان توصیه میکنم که به تاریخ زندگی پیغمبر مراجعه کنند و آن را بخوانند. دوره مدینه، فصل دوم دوران ۲۳ساله رسالت پیغمبر است. دوره ۱۰ساله حیات پیامبر در مدینه دوران شالوده‌ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه دوران‌های تاریخ انسان و همه مکان‌هاست. این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. پیامبر این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه را بپاشد. هدف اینبودکه پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را بوجود آورد. اینکه بعدی‌ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همّت آنهاست. پیغمبر نمونه را میسازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه میکند. ۹۰/۲/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️اینکه دشمنان آماج حمله خودشان را نبی مکرم اسلام قرار میدهند، بخاطر اینستکه یاد آن بزرگوار، نامشان، ولادتشان، هجرتشان، حکومت ۱۰ساله آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام و تعلیم و آموزش آن بزرگوار، امروز برای مسلمین، اگر تدبر بکنند یک درس است؛ دشمنان چون این را میدانند؛ از بیداری امت اسلامی میترسند؛ چون از قدرت جامعه یک ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ مسلمان در سرتاسر عالم وحشت دارند، لذا رحمة للعالمین را، در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتابهایشان، به وسیله مزدورانشان مورد اهانت قرار میدهند. این باید ما مسلمانها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگی پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره پیغمبر، در درس‌های قولی و عملی پیغمبر، چه گنجینه‌ی عظیمی برای مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند؛ نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند؛ نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است برای ما! ۸۶/۱۲/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️امروز دشمنان در زمینه تبلیغات به دنبال تشکیک در اصول مسلّم انقلاب، مثل اصل مسأله دین و دولت هستند. سالیان متمادی بر اثر برداشت‌های غلط، جمعی ترویج کردند، عده‌ای هم قانع شدند که دین از سیاست جداست، در گذشته علمای بزرگ دینی اصولا در مسائل مربوط به امور سیاسی دخالتی نمی‌کردند. البته بعضی میخواستند ولی سیاستمداران و قدرتمداران مانع می‌شدند. درحالیکه مرکز اصلی این دین، یعنی وجود مبارک پیامبر، خود در رأس حکومت و سیاست بود. حضرت برای تشکیل حکومت هجرت کرد، مسأله خلافت و حکومت و سیاست، جزو مسلمات اسلام است. مگر ممکن است دین از سیاست جدا باشد!؟ دین برای اداره زندگی مردم آمده است. البته دست‌هایی در طول سالیان متمادی، با کمال خباثت و موذی‌گری زحمت کشیدند که دین را به گوشه‌ی محراب‌ها و مساجد و کنج خانه‌ها برانند لکن اسلام و قرآن این چنین نیست. پیغمبران آمدند برای اینکه مردم در امور دین و دنیا از آنان اطاعت کنند. ولی حالا دشمنان انقلاب، تشکیک در اصل این قضیه را شروع کرده‌اند که آقا روحانیت و اسلام چه به اداره مردم است؟ سیاست امر کثیفی است! آقایان علما باید پاک بمانند. بله؛ نتیجه‌ کار معلوم است. علما بروند کناری بنشینند تا رضاخان‌ها، محمدرضاها، قاجارها، حکام وابسته، مزدوران اجنبی و بندگان کسانی که برده شهواتند، بیایند و امور بندگان خدا را به دست گیرند! ۷۴/۶/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ضرورت هجرت علما به شهرها/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️هجرت هم مراحلی دارد. یک روز شاید مرادِ نبىِ اکرم از هجرت، تشکیل مدنیّت اسلامی بود که لازم بود مردم از حالت زندگىِ رهایی که اعراب، آن روز در «جزیرةالعرب» داشتند، خارج شوند و یک مدنیّت به وجود آورند. تا وقتی که مردم تابع مدنیّت و تجمّع و اجتماعِ به اصطلاح شهری نشوند، نمیشود نسخه‌های الهی و اسلامی را روی آنها اجرا کرد و آنها را به جایی رساند. هجرت به آن‌جا که باید هجرت کرد، یعنی نچسبیدن به یک مکان. شاید امروز مصداقِ این هجرت برای طلاّب علوم دینیّه و فضلای محترمی که در حوزه‌ها متمکّن و مستقرّند، این باشد که برای تبلیغ به اکنافِ بلادِ اسلامی هجرت کنند، عده‌ای هستند که میتوانند در شهری مستقر شوند و آن را هدایت کنند. اینها در خلال هزارها یا صدها نفر مثل خودشان، در قم مانده‌اند و اثری هم بر ایشان مترتب نیست. حداکثر اینکه درسی بگویند، که اگر هم نگفتند، آن چند نفری که به درس اینها می‌آیند، به یک درس دیگر میروند. الان در کشور ما، شهرها و روستاهایی وجود دارد که محتاج عالِم دینی است و علمای دینی باید به آنجا بروند. البته بدون پیش شرط. بعضی از بزرگان هستند که اگر به شهرهای دیگر بروند وجودشان در آنجا انفع از قم خواهد بود. ۷۳/۶/۲۰ @Jahade_tabeini