🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۷۶
🏳درگذشت مترجم متبحر
🏳ادیب و شاعر نامی، محمدقاضی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم محمد قاضی، مترجم معروف، هستند، بگویم که من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمهی کتاب «مهاتما گاندی» نوشتهی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمهی محمد قاضی حقاً ترجمهی برجسته و ممتازی است. البته چند سال بعد هم ترجمهی دیگر ایشان را از یک اثر بسیار مهم دیگری از رومن رولان خواندم که «جانِ شیفته» - است به نظرم سه، چهار جلد است - با نثر بسیار فاخر و حقیقتاً مرصع و مزین. البته من از جهت اینکه ترجمه چقدر با اصل مطابق است، اظهار نظری نمیتوانم بکنم؛ کسانی که زبان اصل را میدانند، آنها باید اظهار نظر کنند، لیکن از نظر زبان و نثر، حقاً یک چیز برجستهای است. ما با آثار مترجمین و نویسندگان فارسی آشنا هستیم و تقویم و ارزیابی این آثار، فی الجمله در ذهن هست. با این محاسبه، به نظر من ترجمهی مرحوم قاضی ترجمهی برجستهای است. من البته خود ایشان را هم یک بار دیدم؛ در اواخر دوران ریاست جمهوری در شیراز در کنگرهی حافظ با ایشان ملاقات کردم - ایشان را معرفی کردند - حنجرهی ایشان مشکلی پیدا کرده بود، با میکروفون صحبت میکرد؛ چند جملهای با ایشان صحبت کردیم. ۸۸/۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ دی سال ۱۲۸۵ ش
🏳تاسیس عدالت خانه
🏳با دستور مظفر الدین شاه
🏳درپی نهضت ملی مشروطه
🏳به رهبری علما و مراجع
💠رهبرانقلاب
‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ اینکه نهضت علما چه بود؟ نکتهی اول این است که شعار علما، «عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. نکتهی دوم اینکه آن عدالتی که اینها میخواستند، دقیقاً و مستقیماً عدالت در زمینهی مسائل حکومتی بود؛ چون مخاطب اینها حکومت بود. میدانید قضایا از عملکرد حاکم تهران شروع شد؛ آن جنجال در مسجد سید عزیزالله و مسجد جامع ظاهراً. البته همهی اینها زمینههای تاریخی دارد و معلوم است؛ اما این غده اینجا بود که سر باز کرد و منفجر شد. بنابراین، مخاطب این عدالتخواهی، حکومت و دولت بود و آحاد مردم - تجار، بقیهی کسانی که ظلم میکنند در خلال جامعه - نبودند؛ بلکه محور و مرکز اصلی، حکومت بود. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۲ شمسی
🏴تحصناصلاحطبانمجلسششم
🏴درپی عدم احراز صلاحیت آنان
🏴براینامزدیانتخاباتمجلسهفتم
💠رهبرانقلاب
‼️مبادا کسانی در مجلس باشند که آنتن گیرنده آنها به سمت فرستنده آمریکا باشد، هر چه از آنجا میاید، بگیرند و در داخل به زبان دیگری منتشر و منعکس کنند، همه نگرانی من از این است! ۷۵/۱/۲۸
‼️اگر مجلس مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافیگری باشد، ریلگذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد! ۹۴/۱۱/۲۸
‼️اگر بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی اثری نمیبخشد و پسوند کلمه «اسلامی» بعد از مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی و دیگر نهادها به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود! ۸۷/۹/۲۴
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر به کتب ۴۰تدبیر، نقش رهبری در مدیریت بحرانها و خیانت در لباس خدمت رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۱
💠امام خمینی
‼️خدمت جناب مستطاب سیدالأعلام، حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنهای دامت افاضاته، چون حضور جناب مستطاب حجتالاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. ۵۸/۱۰/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️از اوّلی که نماز جمعه بهوجود آمد و این نماز در همهی شهرستانهای کشور و بخصوص در تهران مردم را در مسائل گوناگون متحد کرد و دشمنان دیدند که تا مسألهای در کشور بوجود آید، همه منتظر روز جمعهاند که ببینند در منبر نماز جمعه، درباره این مسأله، چه موضعگیری میشود و بعد، همان موضعگیری فضای عمومی کشور میشود. من به دقت مبارزات شدید تبلیغاتی دشمنان را که درسالهای ۵۸، ۵۹ و ۶۰ درباره نماز جمعه میگفتند رصد میکردیم ما هم آنها را در نماز جمعه ذکر میکردیم و رشتههای آنها را پنبه میکردیم! ۷۲/۶/۲۸
‼️من برای رفتن به نماز جمعه، شاید به طور متوسط سه ساعت مطالعه میکنم و همیشه هم ناراضیم؛ به خاطر اینکه واقعاً سه ساعت وقت کمی است. واقعاً جا دارد که یک خطبهی روز جمعه، ۸ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. اگر ما بتوانیم این مهم را تأمین کنیم، آنوقت یک کلاس عمومی سراسری برای عامهی مردم خواهیم داشت و این چیزی است که قطعاً انقلاب را پیش خواهد برد! ۶۸/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۲
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️ربّنا و صلّ علی حبیبک و نجیبک و خیرتک فی خلقک، حافظ سرّک و مبلّغ رسالاتک، بشیر رحمتک و نذیر نقمتک، سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم محمد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المهدیین المعصومین المکرّمین سیّما بقیهالله فی الارضین. و صلّ علی جمیع الانبیاء و المرسلین و صلّ علی جمیع الشهداء و الصالحین و صلّ علی ائمه المؤمنین و امناء المسلمین و حماه المستضعفین سیّما امامنا و ولی امرنا فی هذا العصر الامام الخمینی.
اوّلین سخنی که در این اوّلین دیدار، با این جمعیت عظیم و انبوه باید گفته شود، اظهار سپاسگزاری از خدای بزرگ است، خدای قادر متعال، خدای الفتدهندهی دلها، خدای نیرودهنده و تواندهندهی به جمعیتها، خدای کوبندهی مستکبران و رفعتبخشندهی به مستضعفان. خدا را بر این لطف عظیمی که بر ملت ایران مبذول داشت، باید همه با همهی وجودمان سپاس بگذاریم. آنچه پیش آمده است و آنچه ما در تکتک حوادث زندگی خود، در این روزگار مشاهده میکنیم و آنچه این جمعیت عظیم و انبوه، این اجتماع، با این جهتگیری واحد، با این وضعیت زمانی و مکانی به ما میآموزد، ما را به سپاس هر چه بیشتر و جدیتر از خدای بزرگ دعوت میکند. ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۳
💠اولین خطبه نمازجمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼️سپاس از امام امت، از اینکه امام جماعت این جمع عظیم را آن کسی قرار داده است که به ضعف و عجز خود معترف است. «اللهم ان هذا مقام اولیائک و احبائک» این مسند اولیای بزرگ خداست؛ این مسند صالحان است. این مسند عالم بزرگ و راحل عظیمی است که ملت ایران هنوز داغ فقدان او را در دل میپروراند، این مسند مرحوم آیتالله طالقانی است؛ آن انسان زجرکشیده و پایمردی که در آخرین نفسهایش هم، راه دیرین خود را گم نکرد، از مجاهدت دست نکشید؛ این مسند فقیهی همچون حضرت آیةالله منتظری، استاد بزرگوار ما و استاد بزرگوار حوزه علمیه است. لکن اکنون چنین شده است که حوزه علمیه فرزند برومندی را که در آغوش خود پروریده بود اکنون برای استادی، برای مسند تدریس و تربیت استادان بزرگ به خود دعوت میکند. آیتالله منتظری، این فقیهِ امیدِ آینده ملت ایران به حوزه قم برمیگردد تا فقیه بسازد، تا تربیت کند، تا انسانهای عالیقدری که باید همچون رگههای حیات در همه شریانهای این ملت در طول تاریخ جریان داشته باشند، به این جامعه محتاج، تحویل بدهد. ایشان میروند و حوزه قم را برای اینکه ارمغانهایش یکی پس از دیگری به این ملت، به اینجامعه، به این تاریخ تقدیم بشود، بعنوان مسند تدریس خود برمیگزینند. پروردگارا! بزرگان ما، پیشوایان ما، آنهایی که در میدانهای علم و عمل تجربههای شیرینِ فراموشنشدنی را به این ملت نشان دادهاند، آنها را برای این ملت و برای این تاریخ نگاه دار! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۴
💠اولین خطبه نماز جمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼همانطورکه استادعزیزم (منتظری) اشاره کردند، نماز جمعه یک واجب سمبلیک، اولا نماز است؛ یعنی ذکرخداست؛ جهتدهندهی به زندگی اجتماع و فرد است. در نماز جمعه آنچه از همه چیز مهمتر است اجتماع مردم در جهت تقواست، یعنی تقوا و عبادت در خلوت اثر مطلوب خود را نمیبخشد. این جامعه است که باید در این جهت حرکت کند. این نماز است که در اجتماعی با این عظمت و تا آنجا که گسترش پیدا میکند، در سطحی عظیمتر باید بسوی خدا حرکت کند و مردم با هم اعتصام به خدا و به یاد خدا بکنند، اولاً نماز است و ذکر خداست. ثانیاً سلاح است، حالت جنگیدن با دشمن خدا و با شیطانهاست. امام جمعه که رمز نماز جمعه است باید به سلاحی تکیه کند و اساسیترین و لازمترین و اصلیترین مسائل را در اجتماعی بزرگ از زبانی ایمن و مورد اطمینان با مردم در میان بگذارد. و باید بر سلاح تکیه کند، یعنی جامعهی اسلامی در مقابل دشمنان خدا به سلاح تکیه میکند، به قدرت خود تکیه میکند، به اجتماع عظیمی که میتواند همه توطئههای دشمنان را خنثی بکند تکیه میکند. پس نماز است و ذکر خدا از یک سو، و سلاح و اقتدار است و اظهار قدرتمندی است و در میان و موجها و گردابها خود را درافکندن است از سوی دیگر. یعنی یک ملت با یاد خدا مبارزه میکند؛ با یاد خدا به گوشهای نمیخزد، با یاد خدا در محراب میایستد. محراب یعنی محل حرب، یعنی محل جنگیدن، با که؟ با دشمنان راه الله، با دشمنان مکاتب توحیدی، با دشمنان انسان و انسانیت! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۵
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️به مناسبت نزدیکی دلها در این روزهای بسیار حساس و سرنوشتساز این توصیهی برادرانه را بکنم، بعد از آنی که بزرگان ما، رهبران ما، رهبر عزیز و عالیقدر ما بارها گفتهاند، ممکن است سخن من تکراری و زائد به نظر بیاید، اما من تکلیف شرعی و وظیفهی خودم میدانم که بگویم. برادران و خواهران عزیز! مخصوصاً برادران و خواهران جوان! سعی کنید از تفرقههای تازه جلوگیری کنید، سعی کنید بر مشترکات اصولی، همه گرد بیایید، سعی کنید دلها به هم نزدیک شود، سعی کنید دلها بیش از این از هم جدا نشود. اِی کسانی که سررشتهی دلهای گروهی از مردم در دست شماست، اِی کسانی که گروهی از مردم از شما درس میگیرند و یاد میگیرند، برای خاطر خدا به هم نزدیک بشوید، برای خاطر خدا خودخواهیها را کنار بگذارید، برای خاطر خدا بر روی اختلاف سلیقهها اینهمه تکیه نکنید. اختلاف در اصول باید نباشد، اگر اصول، یکی است اختلاف سلیقهها قابل تحمل است. امروز روزی نیست که مردمِ ما، هر چه بیشتر در میانهی خود، در داخلهی خود براساس مسائل گوناگون، براساس مسائل غیراصولی باز با یکدیگر اختلاف کنند. پروردگارا! دلهای ما را به هم نزدیکتر بگردان. پروردگارا! ما را در خط امام، در خط اسلام، در خط اتحاد و اتفاق، هر چه بیشتر پایدار بگردان! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۱
💠امام خمینی
‼️حجت الاسلام آقای سید حمید روحانی (زیارتی) دامت افاضاته با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسهآفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بینظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول میدانند که کتابشان بنا است به چه نتیجهای برسد و در آخر به همان نتیجه هم میرسند. از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح میکنند. امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عدهای خاص، له و یا علیه عدهای دیگر و یا واقعهای در خور بحث. اگر شما میتوانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان تودههای مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نمودهاید. باید پایههای تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۲
💠امام خمینی
‼️شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یاحرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. شما باید به روشنی ترسیم کنید که درسال۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزۀ روحانیت اصیل در مرگآباد تحجر و تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسی و بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و درجنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند. حرف بسیارست و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خود از ستم کشیدههای این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. من به شما دعا میکنم و از واحدفرهنگی بنیادشهید تشکرمیکنم که به شما کمک میکند تا انشاءالله بتوانید کارتان را به پایان برسانید. والسلام. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ کشور رابخوانید چراکه از راههای فریب جوانان تحریف تاریخ است و متاسفانه اینکار به وفور انجام میگیرد! ۸۰/۸/۲۰
‼️واقعاً روزبهروزِ تاریخ انقلاب ما عبرت است؛ روزبهروزِ این سالهای پرتحرک و پرتلاش که انقلاب اسلامی در ایران شروع شد، میتواند به صورت یک تابلوئی، در مقابل چشم ملتها قرار بگیرد و مایهی عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱
‼️نباید اجازه داد که این خاطرههای پرشکوه، این حوادث بینظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطرهها را درست بشناسد، بتواند آنها را تحلیل کند و آنها را چراغ راه آینده و هدف بلند خود قرار بدهد! ۸۸/۱۱/۶
‼️باید تاریخ انقلاب را کسانی بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است. حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند. از قضایای بعد از پیروزی هم، گاهی به وسیلهی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود؛ اما به طور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، یا خیلی کم ثبت شده است. من از کسانی که توانایی این قبیل کارها را، بخصوص در زمینههای هنری دارند، واقعاً انتظار دارم. باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ق
🏴درگذشت حضرت امالبنین
🏳روزگرامیداشت مادرانشهدا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️معروف است که مادر اباألفضل یعنی امالبنین - مادر پسران چهار برادرند، اباالفضل است و سه برادر کوچک تر از خودش - بعد از آنکه چهار پسر را یکجا از دست داد - قربان شهامت این زن! قربان بزرگواری این زن - خیال میکنید بنا کرد شيون و ناله کردن، بنا کرد دشمن را بر خود جری کردن، ابدا! گریه میکرد اما گریه او خون از در و دیوار میباراند. دست بچه کوچک اباالفضل را که عبیدالله بن العبّاس است میگرفت و میآورد در قبرستان بقيع ـ حالا قبرستان بقیع کجا، کربلا کجا؛ بچه هایش در کربلا افتادند و دفن شدند، اما او دنبال یک شعار تبلیغاتی است، کاری ندارد که کجا افتادند چهار صورت قبر درست میکرد، مینشست بالای سر اینها، بعد بنا میکرد حرف زدن؛ ببینید شعرهایی که میخواند چه بود: میگفت ای کسی که دیدى عبّاس مرا، اباالفضل مرا که در روز عاشورا در مقابل لشکریان دشمن و انبوه دشمنان شمشیر در دست داشت و حمله میکرد، یک خبری من شنیدهام، نمیدانم که آیا این خبر راست است یا نه ـ مادر دارد میگويد نمیدانم این خبر درست است یا درست نیست؛ من شنیدم که در روز عاشورا بر سرفرزندم اباالفضل عمودی از آهن نواختند. تعجّب میکنم از شجاعت فرزندم که چطور ممکن است او اجازه بدهد به دشمنش که عمودی از آهن را بر سر او بزنند. پس احتمال دیگری ميدهم "لوكان سیفک في يدیک لما دنی منک احد"؛ پسرم! يقينا اگرشمشير در دست داشتی کسی جرئت نمیکرد به تو نزدیک شود، پس اینکه بر سر عمود آهن زدهاند معلوم است قبلا دستهایت را قطع کردهاند! ۵۲/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini