سوره مبارکه قدر ۱۶.m4a
4.92M
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و هر شب ۵ دقیقه با قرآن
ساعت ۲۲:۱۴
🌹سوره مهم و مبارک قدر ۱۶
شب فرصت سازی ۱
🌴 کریمی مهرجردی
هرشب ۵ دقیقه با قرآن را اینجا 👇👇جستجو بفرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و نام"علی"در قرآن هست
قسمت دوم
در ایام و لیالی ضربت خوردن و شهادت مولای ما حضرت آقا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام به یک سوال بپردازیم که آیا اسم " علی" علیه السلام در قرآن کریم و مجید آمده یا نیامده؟
دو جواب :
۱. جواب نقضی که در قسمت اول گذشت.
۲. جواب حلی :
یک نکته : ممکن است بگوییم نام علی در قرآن هست و اینطور مثال بزنیم؛
سوره شوری آیه ۵۱ . انّه علیّ حکیم
سوره مریم آیه ۵۷. و رفعناه مکانا علیّا
سوره نساء آیه ۳۴. ان الله کان علیّا کبیرا
که منظور مستشکل قطعا این نیست. او می گوید نام علی یعنی علی بن ابیطالب علیهماالسلام. پس دقت کنیم.
(قرآن کریم قطعا مصون از تحریف لفظی است).
در هزار ماه حکومت بنی امیه بردن نام علی علیهالسلام و ذکر فضایل او بشدت ممنوع بود و تمام تلاششان این بود که نام علی محو شود و علمای درباری بنیامیه چون جرأت تغییر دادن متن قرآن و امکان حذف نام علی علیهالسلام از قرآن کریم را نداشتند رفتند سراغ جعل روایات و تحریف معنوی قرآن . و همین ترفند را در مورد نام حضرت علی علیهالسلام در قرآن انجام دادند و علیرغم تلاشهای امامان شیعه و اصحاب ایشان، غلبه رسانهای بنیامیه و فرهنگسازی علمای درباری به گونهای شد که کمکم این ترفند به عنوان تفسیر درست آیات قلمداد شد و بعدها حتی بسیاری از علمای شیعه در دام این ترفند افتادند.
🌳مورد اول:
سوره شعرا، آیه ۸۴ دعای حضرت ابراهیم علیه السلام را نقل میفرماید که:
« وَ اجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» (یعنی: در میان آیندگان [امت آخرالزمان] "لسان صدق"ی برای من قرار ده.»
خداوند در سوره مریم (آیه ۴۹ و ۵۰) خبر از استجابت این دعا میدهد و میفرماید: « فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ مَایَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنَا نَبِیّاً؛ وَ وَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً» «پس هنگامی که از آن بتپرستان و آنچه میپرستیدند کناره گرفت، به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همگی را پیامبر قرار دادیم؛ و از رحمت خود به آنها بخشیدیم و برای آنها لسان صدق را علی قرار دادیم.»
متاسفانه، اغلب مفسران اهل سنت بهتبعِ یکی از علمای درباری بنیامیه (به نام مجاهد) جمله « وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً» را به این صورت ترجمه کردند : «برای آنها ثنایی نیکو قرار دادیم».
معانی القرآن، ابوزکریا الفراء (متوفی ۲۰۷)، ج۲، ص۱۶۹؛ بیروت: عالم الکتب.
🌴دقت کنیم : در این تفسیر، «علی» به عنوان صفت برای «لسان صدق» ترجمه شده که درست نیست زیرا فعل «جعَلنا: قرار دادیم)دو مفعول میگیرد.
در آیه ۸۴ سوره صافات، حضرت ابراهیم علیه السلام از خدا میخواهد که «برای من لسان صدقی در میان آیندگان قرار ده»، و در این آیه خداوند میفرماید «برای ایشان، لسان صدق را علی قرار دادیم» اما مفسر این جمله را این طور تفسیر کرده که خدا فرموده باشد: «برای ایشان ثنای خوبی قرار دادیم». (یعنی فعل «جعل» را یک مفعولی در نظر گرفته و «علی» را صفتِ «لسان صدق» قلمداد نموده ) بعدیها دیدند که این مشکل هست و گویی در تعبیر «ثناء حسنا» کلمه «علی» کاملا حذف شده و وی فقط کلمه لسان صدق را تفسیر کرده، «علی» را به «مرتفع» تفسیر کردند تا این مشکل هم حل شود.
واحدی میگوید: « وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ» ثناء حسنا فِی الناس، «عَلِیّاً» مرتفعا سایرا فِی الناس، فکلّ أهل الأدیان یتولون إبراهیم و ذریّته، و یثنون علیهم.»
الوسیط فی تفسیر القرآن المجید.
جدای از این اشکال دستور زبانی، آیا واقعا معنای مورد ادعای اینها با سوال حضرت ابراهیم علیه السلام تطابق دارد؟یا معنای صریح آیه این است که «لسان صدقِ درخواستی تو در میان آیندگان، همان علی علیهالسلام است»؟
اگر این مفسرِ پیرو بنیامیه اصرار دارد که از ادبیات عرب تخطی کند تا اسم علی، اسم علی محسوب نشود، ما و مترجمان و مفسران ما چرا از او پیروی کنیم؟
🌹این که اینجا «علی» اسم علی بن ابیطالب است، مطلبی است که بسیاری از علمای بزرگ شیعه از ائمه اطهار روایت کردهاند :
۱. ابوبصیر از امام صادق علیهالسلام (بحار الانوار، ج۳۵، ص۵۹)
۲. یونس بن عبدالرحمن از امام رضا علیهالسلام (بحارالانوار، ج۳۶، ص۵۷)
۳. علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود از امام حسن عسکری علیه السلام
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_کریمی_مهرجردی
@Jalal_va_bibikhanom
سوره مبارکه قدر ۱۷.m4a
4.95M
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و هر شب ۵ دقیقه با قرآن
ساعت ۲۲:۱۴
🌹سوره مهم و مبارک قدر ۱۷
شب فرصت سازی ۲
🌴 کریمی مهرجردی
هرشب ۵ دقیقه با قرآن را اینجا 👇👇جستجو بفرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و چه آوردی؟
🔻 خداوند در #قرآن میفرماید :
«من جاء بالحسنه فله عشر امثالها»
نفرمود "مَن فَعَلَ الحسنه". نفرمود : کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد #اهل_نجات است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را #با_خود_ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. اینطور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد #گناه کند، #غیبت کند و...
با این کارها افعال خیرش می ریزد.
این مصداق همان «مَن فعَلَ الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را همراه خود ببرد. لذا در صحنهی #قیامت نمیگویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه میگویند : با خودت چه *آوردی* ؟
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام،یاد و توکل بر او
سلام و ۷۰ نفر
🍀 در ادعیه هم، شیعیان ملازمتشان عجیب و غریب بوده...🔸من خودم دیدم آن آقایی را که گفته بود.
گفته بود : شنیده بودم هفتاد نفر، خواستم خودم حساب بکنم؛ رفتم ماه رمضان ، در حرم حضرت امیر علیهالسلام و رواقهایش و نمیدانم ایوان را، همه این حدود را شماره کردم، دیدم پنجاه نفر مشغول نماز وَترند(رکعت آخر نماز شب.رکعت ۱۱ )، و در قنوتش مشغول دعای ابوحمزه ثمالی هستند( دعای ابوحمزه از ادعیه سفارش شده در ماه رمضان و با مضامین عالی معرفتی است).
🔸بالاخره، الآن چقدر ضعیف شده است معنویت و دین !
آنها میگفتند؛ آن آقا هم گفته بود من هفتاد نفر شنیده بودم. خواستم بروم امتحان بکنم؛ من دیدم پنجاه نفر را توانستم [بشمارم]، پنجاه نفر.
@bahjat_ir
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و دعای روز هجدهم
۱. پروردگارا در این روز از برکات سحرهای این ماه پرفضیلت مرا آگاه و بهرهمند ساز و قلبم را به روشنی انوارش روشن و منور گردان و تمامی اعضا و جوارحم را در راه پیروی از آثار و نشانههای آن بکار گیر به حق نورت ای روشنایی بخش دلهای عارفان و خداپرستان.
۲. بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّـهُمَّ نَبِّهْني فيهِ لِبَرَكاتِ أسحاره، وَنَوِّرْ فيهِ قَلْبي بِضياءِ أنواره، وَ خُذْ بِكُلِّ أعضائي اِلَى إتباع آثارِهِ، بِنُورِكَ يا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعارِفينَ.
3. O Allah, on this day, awaken me with the blessings of its early mornings, Illuminate my heart with the brightness of its rays, let every part of my body follow its effects, by Your light, O the illuminator of the hearts of those who know.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و نام "علی" در قرآن هست
قسمت سوم
کتابی است عربی به نام " چرا نام علی اینقدر زیاد در قرآن آمده است؟"
واقعا جالبه ، ما دنبال این هستیم که آیا نام علی علیه السلام در قرآن آمده یا نیامده؟ آن وقت این کتاب میگوید چرا اینقدر زیاد آمده. و واقعا هم نام و یاد حضرت امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام در قرآن زیاد آمده است. بهرحال فعلا ما کار خودمان را می کنیم.
دو دلیل آوردیم که نام حضرت امام امیرالمؤمنین مولانا علی بن ابی طالب علیهما السلام در قرآن هست یا نیست.
۱. دلیل نقضی که در متنهای قبلی گذشت.
۲. دلیل حلّی که بخشی از آن در قسمت دوم آوردیم و نتیجه این شد نام"علی" در قرآن هست.
ادامه بحث :
مرحوم علامه مجلسی قدس سره الشریف در کتاب بحارالانوار، ج۱۲ صریحا نقل کردهاند که نام علی در قرآن هست.
فقط به یک روایت از یونس بن عبدالرحمن توجه میکنیم:
«یونس بن عبدالرحمان به امام رضا علیهالسلام عرض کرد: گروهی از من اسم علی در کتاب الله عزوجل را طلب کردند؛ برای آنها این آیه را خواندم که خداوند میفرماید: « وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً». امام به من فرمود: «صَدَقتَ، هوَ کذا» (درست گفتی، این همان است).
🌳مورد دوم
خداوند در آیه ۴ و ۵ سوره مبارکه زخرف صریحا بعد از اینکه اسم حضرت علی را آورده، فرموده است: «آیا شما گمان میکنید که چون یک عده آدم افراطی و اسرافکار وجود دارند ما مطلب به این مهمی را در قرآن نمیآوریم؟» اما به دلایلی که در قسمت دوم گفتیم مترجمین و مفسرین ما اسم علی علیه السلام را ترجمه کردهاند به بلند مرتبه و لذا آیه قبل و بعد آن کاملا بیمعنا و بیارتباط با این آیه شده است :
« وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ ۴ أَفَنَضْرِبُ عَنکُمُ الذِّکْرَ صَفْحاً أَن کُنتُمْ قَوْماً مُّسْرِفِینَ ۵ »
معنای آیه این است:
«قطعا او در امالکتاب [ الصراط المستقیم در سوره حمد] نزد ما همان علیِ حکیم است؛ آیا اگر شما گروهی اسرافکار هستید، ما از بیان بخشی از قرآن خودداری میکنیم؟»
«ام الکتاب» نام سوره حمد است، و در این سوره آمده است که «اهدنا الصراط المستقیم» و در مورد اینکه این صراط چیست ، می فرماید : « صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ».
سوال : مقصود از «الذین» کیست؟ قرآن کریم و مجید در موارد متعددی از تعبیر جمع «الذین»استفاده کرده ولی مقصود فقط یک نفر است، مانند آیه ۷ سوره منافقون (هم الذین یقولون لاتنفقوا علی من عند رسول الله حتی ینفضوا...) و آیه ۵۵ سوره مائده( انما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصوه و ...).
در میان اعراب هم متداول است و در فارسی هم برای یک نفر تعبیر جمع بکار می رود.
خب در این آیه میفرماید آن کسی که نزد ما در سوره حمد مورد نظر بوده(صراط مستقیم)، قطعا علیِ حکیم است (تعبیر علی حکیم مثل تعبیر لقمان حکیم است) ؛ و شما هم گمان نکنید که چون یک عده آدم اسرافکار هستید، ما از بیان چنین مطلبی در قرآن خودداری میکنیم.
🌹نتیجه : منظور از علی در این آیه شریفه همان علیِ خودمان یعنی حضرت امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهماالسلام است.
ادامه دارد
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_کریمی_مهرجردی
@Jalal_va_bibikhanom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک دقیقه پای درس استاد اخلاق حوزه علمیه قم و اصفهان #آیت_الله_العظمی_مظاهری
@hagigei
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
سوره مبارکه قدر ۱۸.m4a
4.95M
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و هر شب ۵ دقیقه با قرآن
ساعت ۲۲:۱۴
🌹سوره مهم و مبارک قدر ۱۸
شب فرصت سازی ۳
🌴 کریمی مهرجردی
هرشب ۵ دقیقه با قرآن را اینجا 👇👇جستجو بفرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
📌میگویند : "قالیباف" و "سیسمونی" ترند توییتر ایران شد!
🔺این کار را تایید نمی کنیم اما...
...اما در دنیای توییتری که این موضوع ترند میشه ولی وقتی برای ف - ها (علیها ما علیها)که از انقلاب گرفته تا خود نبی مکرم اسلام را مورد هجمه و اهانت قرار داده، آب از آب توییتر ایرانی تکان نخورده ، معلومه که یه جا که چه عرض کنم جاهای بسیاری از این ماجرای توییتر میلنگه! واقعا.
🔻پ.ن
امیدوارم آنهایی که در توییتر ، این را ترند کردند خودشان عامل باشند🤲
#شب_و_روز_قدر_با_آبرویِ
#مردم_و_مسوولین_بازی_نکنیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 👇و عجل فرجهم و فرجنا بهم
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و نمی دانم
پاسخ ها را آرام و سر به زیر می گفت؛ اما "نمیدانم، نمیدانم، نمیدانم" را بلند!
تا همه بشنوند. علامه طباطبایی قدس سره الشریف.
سعدی شیرین سخن شیرازی در کتاب گرانسنگ«گلستان» حکایت مردی را آورده است که دچار ناراحتی چشم شد.
برای معالجه به «بیطار» (دامپزشک) مراجعه کرد. بیطار هم از همان دوا که در چشم چارپایان میریخت، در چشم او ریخت و مرد نابینا شد.
بیمار از دامپزشک شکایت کرد.
ماجرا به دادگاه کشید.
قاضی حکم داد که :«بر بیطار هیچ تاوان نیست که اگر تو خر نبودی پیش بیطار نرفتی.»
و در نهایت، سعدی از این حکایت چنین نتیجه میگیرد که:
بوریا باف اگر چه بافنده ست
نبرندش به کارگاهِ حریر.
«پیتر دراکر» (Peter Drucker) نظریه پرداز مدیریت می گوید :
«مدیریت خوب، یعنی انجام کارهای محدود ولی کیفیتر».
آدم های زیادی هستند که به خود اجازه میدهند در مورد همه چیز اظهار نظر کنند. آنها جسته و گریخته چیزهای زیادی میدانند؛ اما هرگز در یک زمینه کارشناس نشدهاند چرا که خواستهاند در همه امور کارشناس باشند. گرچه مصاحبت با چنین افرادی ممکن است خوشایند و مفید باشد اما مشورت جدی با چنین افرادی و سپردن تصمیم گیری خود به رأی آنان تفاوتی با مراجعه آن بیمار به بیطار ندارد. راه معتبر این است که او در پاسخ به سؤالات زیادی که مربوط به تخصص او نیست به راحتی بگوید: «نمیدانم».
برخلاف همه کارهها که از هر نوع مشاورهای که با آنها شود استقبال میکنند. کارشناسان هیچ علاقهای به وارد شدن درحوزههایی که از آن اطلاع کافی ندارند، نشان نمیدهند.
نکته جالب توجه این است که تنها فارغ التحصیلی از یک دانشگاه یا حوزه یا فلان موسسه علمی باعث نمیشود ما برخوردمان با مسائل کارشناسانه باشد. برخورد کارشناسانه نیاز به «اخلاق کارشناسانه» دارد. اخلاقی که ما را مجاب سازد با صراحت و صداقت به نادانیهایمان اعتراف کنیم و سعی نکنیم خود را عالم دهر و دانای کل نشان دهیم. افراد زیادی را میبینیم که علیرغم این که تحصیلات علمی دارند، «رویکرد علمی» در زندگی و مناسبات اجتماعیشان ندارند. آنان نیز هم چون «عمه خانمهای همه کاره» وارد همه کار میشوند.
سیاستمدارانی که در مورد هنر نظر میدهند، مهندسینی که در مورد مسائل حقوقی خود را صاحب نظر می دانند و جراحان مغزی که بیماران روانپزشکی را قبول میکنند، همه افرادی تحصیلکردهاند ولی تمایل عوامانه خود را برای دانای مطلق بودن کنترل نکردهاند.
حکایت میکنند که بزرگمهر، دانشمند ایرانی عصر ساسانی روزهایی را بر تختگاهی چند پله بالاتر از مردم مینشست و به سؤالات علمی مردم پاسخ میداد. پیرزنی پیش آمد و چندین سؤال پرسید و بزرگمهر حکیم در پاسخ به همه آن سوؤالات گفت «نمیدانم». پیرزن با عصبانیت گفت: «اگر نمیدانی پس چرا سه پله بالاتر از ما نشسته ای؟!» بزرگمهر پاسخ داد: «به اندازهای که بیش از شما میدانم بالاتر نشستهام، اگر قرار بود به اندازه نمیدانمهایم بالاتر بنشینم باید تختگاهی برایم میساختند که پلکانش تا آسمان کشیده شده باشد.» آنگاه بزرگمهر افزود: «همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشدهاند.»
در این شب ها و روزها ، همه ما نیاز به شهامت بزرگمهر داریم، نیاز به این که به کاستیها و ناتوانیهایمان لااقل پیش خدا اعتراف کنیم حتی اگر کسانی به این دلیل ارزش ما را زیر سؤال ببرند.
سعدی شیرازی در جایی دیگر از «گلستان» میگوید:
تا ندانی که سخن عین صواب است مگوی.
ظریفی میگفت: «اگر قرار بود همین سخن سعدی را ملاک قرار دهیم، جهان را چه سکوتی در برمیگرفت»
دکتر محمدرضا سرگلزایی روانپزشک
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم.
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom
به نام، یاد و توکل بر او
سلام و نکته های میکروسکوپی۴۵
از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود : هرکس این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب" بخواند"حقتعالی بیامرزد گناهان او را تا روز قیامت و دعا این است: اللهم اَدخِل علی اهلِ القبور السرور. اللهم اَغنِ کلّ فقیر ...تا آخر دعا که در تعقیبات نمازها باید خوانده شود.
خب همانطور که دیدید حضرت فرمود هرکس "بخواند" . نفرمود یک نفر بخواند بقیه آمین بگویند.
سوال : چرا یک نفر میخواند و بقیه آمین میگویند؟
#باید_بخوانیم_همه.
#دعای_زمان_ظهور_است.
نکته های میکروسکوپی را اینجا👇جستجو کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم.
http://eitaa.com/joinchat/3596353543C6a32d10ca9
#جلال_و_بی_بی_خانم
@Jalal_va_bibikhanom