۲۷ مهر ۱۳۹۹
۲۷ مهر ۱۳۹۹
🍁جـٰامعہ مَـهــدو؎🌸
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮ الف- گزینش کلمات🔰🔰 ✅انتخاب کلمات و واژه های به کار رفته در جملات و عبارت های قرآنی
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
ب- سبک و شیوه بیان🔰🔰
🌿اسلوب و شیوه بیان قرآنی در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید با هیچ یک از اسلوب و شیوه های متداول که بین آن ها رایج بود شباهتی نداشت،
🌷قرآن سبکی نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنین سبکی سخنی بیاورند که با قرآن برابری کند .🌺
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
1_183891623.mp3
1.74M
دیکتاتورهای عرب
دکتر حسن عباسی
╭─ঊ🌿ঈ🕊ঈ🌿ঊ─╮
🆔 @Clipe_Mahdavi
╰─ঊ🌿ঈ🕊ঈ🌿ঊ─╯
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅ شیوه هاى سه گانه متعارف🔰
✔️(شعر و نثر و سجع)
🌴هر یک محاسنى دارند و معایبى.
🌿بیان رسا و دلپذیر قرآن گرچه شعر نیست ولى ویژگى شعر را دارد،حتى بر شیواترین آهنگهاى وزین عرب تنظیم گردیده،بدون اینکه که در تنگناهاى شعرى قرار بگیرد .
🌷 متانت نثر و استوارى کلام آزاد را نیز دارا می باشد،ودر چینش و گزینش کلمات و واژه ها هرگز به دشوارى ومشکل بر نخورده.
🌷 هم چنین از زیباییهاى سجع و کلام موزون-اما بدون تکلف-به خوبى بهره مند می باشد🌸 بدین تربیب قرآن دارای محاسن انواع کلام(شعر.نثر.سجع) و در عین حال فاقد تمامى معایب آنها است .
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
🔰🔰
😳همین امر مایه حیرت سخن وران عرب گردید و خودشون رو درمقابل سخنی یافتند که شگفت آفرین بود و در عین غرابت و تازگی، جاذبیت و ظرافت خاصی داشت که در هیچ یک از انواع کلام متعارف آن زمان یافت نمیشد .
✅ امام کاشف الغطاء-فقیه و دانش مندان معروف -در این باره می گوید🔰
🌺 ((چنان است صورت نظم عجیب و اسلوب غریب(شیوه و سبک تازه) قرآن،که بر خلاف سبک و شیوه هاى کلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود، نه پیش از آن و نه پس از آن نظیرى ندارد و کسى را یاراى هم آوردى با آن نباشد.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
ج ـ نظم آهنگ قرآن🔰🔰
یکی از مهم ترین جنبه های اعجاز بیانیـ که اخیرا بیش تر مورد توجه دانش مندان قرار گرفته، نظم آهنگ واژگانی قرآن است، این جنبه، چنان زیبا وشکوهمند است که عرب را ناچار ساخت، از همان روز نخست اقرار کنند که کلام قرآن از توانایی بشر خارج است و تنها می تواند سخن خداوند باشد.
✅نظم آهنگ واژگان قرآن، نغمه ای دل کش و نوایی دل پذیر دارد، نوایی که دل ها را شیفته خودش میکند،
🌸نوای زیبای قرآن برای هر شنونده ای، هرچند غیر عرب محسوس است.
🌸هر کدام از ما اگر برای چند بار به یک شعر گوش بدیم، لحن و آهنگ آن برای ما تکراری میشه، اما به هنگام شنیدن آوای قرآن ، نه تنها خسته و آزرده نمیشیم، بلکه عطش ما برای شنیدن قرآن، افزوده میشه.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقلید صوت برخی از قاریان قرآن کریم
╭─ঊ🌿ঈ🕊ঈ🌿ঊ─╮
🆔 @Clipe_Mahdavi
╰─ঊ🌿ঈ🕊ঈ🌿ঊ─╯
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
در هنگام تلاوت قرآن، آهنگ درونی آن کاملا حس می شود این آهنگ درسوره های کوتاه، با فاصله های نزدیکش بیشتر نمایان است و در سوره های بلند کمتر اما همواره نظام آهنگ آن محفوظ است برای مثال در سوره نجم می خوانیم :🌺
*َالنَّجْمِ إِذَا هَوَی * مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى * …. لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَى * أَفَرَأَیْتُمُ اللاَّتَ وَالْعُزَّى * وَمَنَاهَ الثَّالِثَهَ الْأُخْرَى * أَلَکُمُ الذَّکَرُ وَلَهُ الْأُنثَى * تِلْکَ إِذاً قِسْمَهٌ ضِیزَى🌺
این فاصله ها تقریبا وزنی مساوی دارند ـ نظم آهنگ در این جا به پیروی از نظام موسیقیایی جمله نه کوتاه است و نه بلند وطولی میانه دارد و فضایی داستان گونه یافته است تمام این ویژگی ها لمس شدنی است و در برخی فاصله ها بسیار نمایان تر.🌺
مانند : «افرایتم اللات و العزی و مناه الثالثه الا خری ؟»
پس اگر بگوییم: «افرایتم اللات و العزی و مناه الثالثه» قافیه از دست می رود و به آهنگ لطمه می خورد .
و اگر بگوییم: «افرایتم اللات و العزی و مناه الاخری» وزن مختل می شود.
هم چنین در «الکم الذکر وله الا نثی ؟ تلک اذن قسمه ضیزی» اگر (اذن) حذف شود «الکم الذکر و له الا نثی، تلک قسمه ضیزی» آهنگ کلام که با کلمه «اذن» قوام یافته مختل می شود.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
🔰🔰
د ـ وحدت موضوعی یا تناسب معنوی آیات🌺👇
یکی دیگر از ویژگی های قرآن، وجود تناسب معنوی میان آیات هر سوره است،هر چند آیات یک جا نازل نشده و به صورت پراکنده و با فاصله های زیاد یا کم نازل شدند … پراکندگی در نزول آیات که به جهت مناسبت های گوناگون بوده ـ طبیعتا اقتضا می کند میان هر دسته آیاتی که به مناسبتی نازل گشته با دسته دیگر که به مناسبت دیگری نازل گشته است، رابطه و تناسبی نداشته باشند. و این پراکندگی در نزول بایستی درمجموع آیات هر سوره به خوبی مشخص باشد درصورتی که با دقتی که دانش مندان ـ به ویژه در عصر اخیر ـ در محتوای سرتاسر هرسوره انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که هر سوره هدف یا هدف های خاصی را دنبال می کند که جامع میان آیات هر سوره است و امروزه به نام «وحدت موضوعی» در هر سوره خوانده می شود . و مساله اعجاز در همین نکته است که پراکندگی درنزول، عدم تناسب را اقتضا می کند، در حالی که این پراکندگی مانع تناسب و وحدت در سوره ها نمیشود و وحدت موضوعی در سوره ها به خوبی مشهود است .🌺
تفاوت در عدد آیات هر سوره نمی تواند اتفاقی باشد، زیرا اتفاقی بودن یعنی نسنجیده و عاری از حکمت بودن وصدور هرگونه عمل حساب نشده از طرف خداوند حکیم محال است. لذا مقدار عدد آیات هر سوره و ترتیبی که میان آیه های هر سوره وجود دارد، با دست وحی و دستور پیامبر انجام گرفته است .
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
🔰🔰
❓اکنون این سؤال مطرح است که این اختلاف عدد در آیات سوره ها برای چیست؟🤔
✅پاسخ :
✔️درست همان است که اشاره کردیم: 👇
🌸هر سوره هدفی را دنبال می کند که با پایان یافتن بیان هدف، سوره پایان می یابد و اختلاف در عدد آیات هرسوره معلول همین علت است،
🌿این اختلاف هرگز به صورت اتفاقی و بدون سبب معقول انجام نگرفته است و همین جهت است که وحدت موضوعی هر سوره را تشکیل می دهد، یعنی میان آیات هر سوره یک رابطه معنوی وتناسب نزدیک وجود دارد *مفسرین متاخر به این حقیقت پی برده اند و در پی آنند تا به اهداف ویژه هرسوره دست یابند و تا حدودی نیز پیشرفت کرده اند،
✅ از جمله، علامه طباطبایی که در مقدمه تفسیرهر سوره طبق برداشت خود، هدف آن را مختصرتوضیح می دهد.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
🔰🔰
🌷استاد بزرگوار علا مه طباطبایی بر این نکته اصرار دارد : 🔰
✅” که یک وحدت فراگیر در هر سوره حاکم است که پیوستگی آیات را نشان میدهد
✅علا مه می فرماید: این که خداوند هر دسته از آیاتی را جدا از دسته دیگر قرار داده و نام سوره بر هر یک نهاده، شاهد بر این است که یک گونه انسجام و پیوستگی در هر مجموعه وجود دارد، که در قسمتی از یک مجموعه و یا میان هر سوره و سوره دیگر، آن پیوستگی خاص وجود ندارد ازاین رو در می یابیم که اهداف و مقاصد مورد نظر در هر سوره با سوره های دیگر تفاوت دارد،
✅هر سوره برای بیان هدف و مقصد خاصی عرضه شده که پایان نمی یابد مگر با پایان یافتن آن هدف و رسیدن به آن مقصد.🌺
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
۲۷ مهر ۱۳۹۹