eitaa logo
شبکه جهانی بقیع
1.2هزار دنبال‌کننده
750 عکس
674 ویدیو
17 فایل
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 ⭕️‌خبر های سیاسی ⭕️اجتماعی ⭕️اقتصادی ⭕️مذهبی را در کانال ما دنبال کنید! جهت ارتباط با مدیر👇 @edoardo_abedi تبلیغات 👇 @bano_shia313 🚨 به شبکه جهانی بقیع بپیوندید 👉https://eitaa.com/joinchat/1017250555C66805b3168
مشاهده در ایتا
دانلود
⏬ موقعیت محله بنی هاشم محله بنی هاشم در جنوب شرقی مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) (ساختمان فعلی) واقع شده بود که از باب جبرئیل تا بقیع امتداد داشته است. در این محله دو منزل وجود داشته که به‌ دار علی بن الحسین (علیه‌السلام) و‌ دار جعفر بن محمد (علیه‌السلام) مشهور بوده است. سمهودی می‌نویسد: خانه امام صادق (علیه‌السلام) در مجاورت خانه ابوایوب انصاری قرار داشته است. در این منزل چاه آبی بوده است که امام صادق (علیه‌السلام) آب آن را صدقه می‌ داده است. قبر اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) در منزل امام سجاد (علیه السلام) قرار داشته که بعدا به بقیع منتقل شده است. 📚 بحارالانوار، مجلسی، ج ۹۷ ص۲۲۵؛ تاريخ و آثار اسلامي مكه مكرمه و مدينه منوره، اصغر قائدان، ص۲۳۴؛ التعریف، المطری، ص۴۴؛ خلاصة الوفا باخبار‌دار المصطفی، السمهودی، ج ۲ ص۲۳۳؛ آثار اسلامی مکه و مدینه، جعفریان، ص۲۹۸. 👇🏻 ادامه دارد... @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌 بقعة المبارکة 🕌: 📷 تصویر کوچه بنی هاشم، منزل امام صادق (علیه السلام) 📍 قبل از تخریب @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
شبکه جهانی بقیع
🕌 بقعة المبارکة 🕌: 📷 تصویر کوچه بنی هاشم، منزل امام صادق (علیه السلام) 📍 قبل از تخریب #عکس #خانه
📜 تاریخچه در توسعه‌های متعدد مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره‌های مختلف اسلامی، بخش‌هایی از بافت تاریخی شهر مدینه، تخریب و به محدوده مسجد افزوده شده است. 🕌 یکی از نخستین تغییراتی که در محله بنی هاشم رخ داده، مربوط به سال ۹۱ هجری قمری است که به دستور ولید بن عبدالملک خلیفه اموی مسجد از طرف شرق که حجره‌های پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در آنجا قرار داشت، نیز توسعه یافت. به دستور وی قرار شد گرد مرقد پیامبر دیواری بکشند و از آن ناحیه نیز بر مسجد افزوده شود. مردم مدینه از شنیدن خبر تخریب، شروع به شیون و زاری کردند. در این زمان خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در اختیار فاطمه صغری دختر امام حسین (علیهما السلام) بود. علت ناراحتی آنان این بود که می خواستند آثار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در میان آنان محفوظ بماند، تا نسل های آینده بدانند آن حضرت تا چه‌ اندازه زندگی ساده و بی‌آلایشی داشته است. سعید بن مسیب میگفت: «ای کاش این خانه ها را به همان صورت باقی گذاشته بودند تا وقتی کسی از اطراف به مدینه می‌آمد، می‌دید که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در زندگی خود به چه چیزی اکتفا کرده و مردم را در تفاخر و تکاثر تعدیل کرده، به زهدگرایی سوق می داد.» 🕌آخرین توسعه‌ای که به تخریب کامل خانه‌های محله بنی‌هاشم انجامید، مربوط به سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ش است. تا قبل از تخریب اخیر، خانه امام سجاد (علیه السلام) و خانه امام صادق (علیه السلام) معروف بوده است. 📚 بحارالانوار، مجلسی، ج ۹۷ ص۲۲۵؛ تاريخ و آثار اسلامي مكه مكرمه و مدينه منوره، اصغر قائدان، ص۲۳۴؛ التعریف، المطری، ص۴۴؛ خلاصة الوفا باخبار‌دار المصطفی، السمهودی، ج ۲ ص۲۳۳؛ آثار اسلامی مکه و مدینه، جعفریان، ص۲۹۸. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
66.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 ضریح بقیع؛ آخرین خاطره عکاس آلمانی از اصفهان 🔸 نیم قرن پیش در شهر مونستر واقع در ایالت نوردراین وستفالین آلمان، عمارت خانوادگی ارنست هولتسر، مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی دچار ترکیدگی لوله و جاری شدن آب در زیرزمین خانه شد. این اتفاق ساده منجر به پیدا شدن بخشی از حافظه تاریخ ایران و به صورت ویژه میراث اسلام شیعی شد. در درون صندوق‌های قلع اندود شده، اثری از آخرین پیشکش ایرانیان به امامان بقیع (علیهم السلام) بود. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🔆 نخستین انصار مدفون در بقیع: 1️⃣ قسمت اول: 👇🏻 ابوامامه اسعد بن زراره اولین انصار و صحابه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله و سلم) بود که در بقیع به خاک سپرده شد. ❓اسعد بن زراره که بود؟ ابو امامه اسعد بن زراره (متوفای ۱ق معادل ۶۲۳م)، ملقب به اسعد الخیر [از جهت سبقت در اسلام آوردن به پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم)]، از صحابه و از نخستین مسلمانان یثرب بود. اسعد از تیره خزرجیان بنی نجّارِ انصار و از یکتاپرستان عصر جاهلی بود. 📃 اسلام آوردن اسعد به روایتِ ابن سعد زمانی که نزاع دیرین قبیلگی میان اوس و خزرج بالا گرفته بود، اسعد و ذَکوان بن عبد قَیس از یثرب به مکه آمدند. چون آن دو آوازه حضرت رسول (صلی الله و علیه و آله و سلم) را شنیدند، نزد ایشان شتافتند و با شنیدن سخنان آن حضرت، اسلام آوردند. سپس به شهر خود بازگشتند و به تبلیغ اسلام پرداختند و چندی بعد همراه چند تن از مردم یثرب نزد پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) آمدند (و با پیامبر پیمان بستند. این پیمان به بیعت اول عقبه مشهور است. اسعد در سال بعد با ۱۲ نفر از مردم خزرج به دیدار پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) آمد و در نخستین بیعت عقبه شركت كرد و چون حضرت، مصعب ‌بن ‌عمیر را براى تبلیغ اسلام با آنان همراه كرد، وى میزبانى مصعب را به عهده گرفت. وی در مدینه به تبلیغ اسلام پرداخت تا بدانجا که گفته‌اند بت‌های شهر را درهم‌ شکست و با مسلمانان به نماز ایستاد. 👇🏻 ادامه دارد.... @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🔆 نخستین انصار مدفون در بقیع: 2️⃣ قسمت دوم: 👇🏻 اسعد پیش از آمدن مصعب به مدینه و بنا به نقل واقدى حتى پس از آن مسلمانان مدینه را در نمازهاى پنج‌گانه امامت مى‌كرد. (وى همچنین نخستین نماز‌‌ جمعه مدینه را اقامه كرد. 📃 اسعد بعد از رواج اسلام در مدینه با ۷۰ نفر از مسلمانان این شهر به مكه آمد و در دومین بیعت عقبه شركت جست. بنا به روایتى، وى نخستین كسى بود كه با پیامبر بیعت كرد و جزو یكى از نُقباى دوازده‌گانه قرار گرفت. به گفته بلاذرى، پیامبر (صلى الله علیه و آله) او را نقیب النقباء قرار داد. (شاید به همین جهت، برخى او را رأس النقباء خوانده‌اند. سخنانش در شب بیعت عقبه و هنگام ورود پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) به قبا و مدینه و نیكی‌هاى او به حضرت حكایت از شدت ایمان و علاقه‌اش به ایشان دارد. وى در مدتى كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) در قبا بود، همواره به زیارتش مى‌آمد و در نمازهاى جماعت حضرت نیز شركت مى‌كرد. پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) نیز به او علاقه فراوانى داشت، به ‌طورى كه به محض ورودش به مدینه درباره او پرسید و در بیمارى از او عیادت و براى درمانش اقدام كرد. 📚 احمد بن حنبل، مسند احمد، ج‌ ۵، ص‌ ۲۶؛ سهیلی، روض الانف، ج‌۴، ص‌۱۰۰‌؛ ابن عبد البر، الاستیعاب، ج‌۱، ص‌ ۱۷۵؛ ابونعیم اصفهانی، دلائل النبوه، ج‌ ۱، ص‌ ۳۰۲؛ طبرسی، اعلام الورى، ص‌ ۷۶؛ ابن کثیر، البدایة والنهایه، ج‌ ۳، ص‌ ۱۵۹. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🕌 بقعة المبارکة 🕌 📷 تصویر بقعه أسعد بن زراره (محدوده میانی بقیع شریف) 📍 قبل از تخریب
📷 تصویر مزار أسعد بن زراره 📍 پس از تخریب
💥 أسعد بن زراره، عثمان بن مظعون، جناب ابراهیم فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و برخی از افراد دیگر که در زمره اولین افرادی هستند که در بقیع دفن می شوند در یک مکان به خاک سپرده شده اند، که برخی از آنها نشانی بر مزارشان نیست و تنها محل حدودی توسط نقشه ها این مکان است. @Jannatul_Baqi
▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️ 🍃 ▫️ 🍃 🔲 امام البقیع، حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: 🔹«رَحِمَ اللَّهُ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ لولا زُرَارَةَ وَ نُظَرَاؤُهُ لَانْدَرَسَتْ أَحَادِيثُ أَبِي»؛ ▫️خدا رحمت کند زراره را اگر زراره نبود، احادیث پدرم از میان می ‌رفت. 📓 مختصر البصائر، ص۷۸. @Jannatul_Baqi ꧂ 🍃 ▫️ 🍃 ▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️🍃▫️
🔵 قبرستان بقيع را در دوره جاهلیت «بقيع الغرقد» مي ناميدند. 🔸 معنای بقیع: بقیع از ریشه «ب ق ع» است. معنای اصلی این ماده، تفاوت در رنگ یا هر گونه کیفیت ظاهری است. 🔸 برای واژه بقیع به گونه‌هاي ذيل، تعاريفي ارائه شده که در حد لزوم، به آن‌ها اشاره مي‌کنيم: ➖ «أصل البقيع في اللغة (بفتح أوّله و کسر ثانيه)، الموضع الذي اروم الشجر من ضروب شتّي»؛ اصل بقيع در لغت، (به فتح اول و کسر دوم)، جايگاهي است که در آن انواع درختان وجود دارد. ➖ «بقيع، زميني وسيع را گويند که در آن درخت يا ريشه‌هاي درختاني باشد.» ➖ «البقيع من الأرض، المکان المتّسع، ولايسمّي بقيعاً إلاّ و فيه شجر»؛ بقيع از زمين، مکاني پهناور است، و بقيع ناميده نمي شود مگر که در آن درختي باشد. ➖ زمینی که با زمین‌های مجاور متفاوت باشد، و درختان آن قطع شده و ریشه آنها به صورت پراکنده باقی مانده است. 🔸 معنای غرقد: غرقد نوعي درخت است که در گذشته، داخل اين قبرستان و يا در کنار آن وجود داشته و به تدريج با گسترش قبرستان، آن درخت ها (که به نظر برخي توت و به نظر برخی دیگر نوعی درخت خار بوده است) از ميان رفته است. افزون بر درختان غرقد، وجود چشمه‌سار و شوره‌گزهایی نیز گزارش شده است. همچنین آورده‌اند که پشه‌های این قطعه از زمین چنان فراوان بود که هنگام غروب آفتاب، همچون دودی غلیظ به نظر می‌رسید. 2️⃣ در زمان‌ متأخر به جهت تدفین ائمه بقیع (علیهم السلام) در آن، به «جنة البقیع‌» نیز شهرت‌ داشته‌ است. 📚 لسان العرب، مدخل بقع؛ فیروز آبادی، قاموس المحیط، ج۳، ص١١؛ طبقات الکبری، ابن سعد، ج۳ ص۳۰۳؛ بقيع در بستر تاريخ، برگرفته از کتابخانه تخصصي حج، مفهوم شناسي بقيع؛ آثار اسلامي مکه و مدينه (بقيع و آثار تاريخي آن)، رسول جعفريان، ص۳۲۲. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
🌸 سعد بن معاذ سعد ازصحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و شهید در نبرد خندق و مدفون در بقیع می باشد. ♦️ زندگینامه: سعد بن معاذ بن نعمان بن امرء القیس بن زید بن عبدالاشهل، کنیه‌اش ابوعمرو، مادرش کبشه دختر رافع بن معاویه بن عبید و پسر خاله اسعد بن زراره بود. او از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و رئیس قبیله اوس، از بزرگان انصار بود. وی پس از بیعت عقبه اول، به دست مصعب بن عمیر در مدینه اسلام آورد و به تبعیت از او، تمام خاندانش مسلمان شدند. سعد پس از اسلام آوردن به همراه اسید بن حضیر، بت‌های بنی عبدالاشهل را شکست. پس از هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسلمانان به مدینه، رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) میان سعد و ابوعبیده جراح از مهاجران پیمان برادری بست. او مردی جدی، شجاع، واقف به جریان ها، عاشق اهل بیت (علیهم السلام)، مشاور خاص حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)، اهل علم و متفقه در احکام و دارای صفات اخلاقی نیک بود. او منافقین را خوب می شناخت و نسبت به علی بن ابی طالب (علیهم السلام) ارادت و علاقه خاص داشت. در جریان پیمان‌شکنی بنی‌قریظه و پس از شکست ایشان از سربازان اسلام، سعد به عنوان حَکَمِ ایشان انتخاب شد. @Jannatul_Baqi