eitaa logo
شبکه جهانی بقیع
1.2هزار دنبال‌کننده
750 عکس
673 ویدیو
17 فایل
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹 ⭕️‌خبر های سیاسی ⭕️اجتماعی ⭕️اقتصادی ⭕️مذهبی را در کانال ما دنبال کنید! جهت ارتباط با مدیر👇 @edoardo_abedi تبلیغات 👇 @bano_shia313 🚨 به شبکه جهانی بقیع بپیوندید 👉https://eitaa.com/joinchat/1017250555C66805b3168
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 گردد بقیع و دور و برش یکسره حرم جانم فدای گُنبدِ ارباب هایمان @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📜 تاریخچه ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام) 📝 نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن هفتم: 🔹 ابن جبیر در سفر خود به مدینه در سال هفتم هجری می گوید: قبرشان بزرگ و از سطح زمين بلندتر و داراي ضريحي از چوب مي باشند که بديع ترين و زيباترين نمونه است از نظر فن و هنر، و نقوشي برجسته از جنس مس بر روي آن ترسيم و ميخکوبي هايي به جالب ترين شکل در آن تعبيه شده است که نماي آن را هر چه زيباتر و جالبتر نموده است. 📔 رحلة ابن جبیر، ص۱۷۴؛ 🔸 قرن هشتم: 🔹 خالد بن عیسی البلوی در سال (۷۴۰ ه.ق.) این ضریح را زیارت کرده و توصیفی مانند ابن جبیر ارائه می دهد و می گوید: «قبر امامان بقیع (علیهم السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔹 ابن بطوطه در سفر خود به مدینه می نویسد: و قبر آنان از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن دهم: 🔹 سمهودی نیز نقل می کند: «و قبر امام حسن (علیه السلام) از سطح زمین بلندتر، وسیع و نقوشی برجسته از جنس مس بر روی آن ترسیم و میخکوبی هایی به جالبترین و زیباترین شکل در آن تعبیه شده است. 🔸 قرن سیزدهم: 🔹 سید اسماعیل مرندی در کتاب خود (تألیف شده در سال ۱۲۵۵ ه.ق.) می گوید: هر چهار تن مطهر (ع) در یک ضریحند از چوب مشبک هستند. ادامه دارد... 👇👇👇 @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
ادامه...👇👇👇 ⏬ نوشته های زائران و سفرنامه نویسان درباره ضریح ائمه بقیع (علیهم السلام): 🔸 قرن چهاردهم: 🔹 میرزا محمد حسین فراهانی در سفر خود به مدینه در سال (۱۳۰۲ ه.ق.) در سفرنامه اش می نویسد: در وسط این بقعه مبارک صندوق بزرگی است از چوب جنگلی بسیار ممتاز و در وسط این صندوق بزرگ، دو صندوق دیگر که یکی متعلق به ائمه مدفون (علیهم السلام) است، قرار دارد. 📔 سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی، ص۲۲۸؛ 🔹 محمد لبیب مصری که در سال (۱۳۲۷ ه.ق.) به مدینه سفر کرده، می‌نویسد: ضریح امام حسن (علیه السلام) در داخل قبه‌ ای است و از فلز ساخته شده‌ است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته‌ است. به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد. 📚 مدینه شناسی، جعفریان، ص۴۳۱؛ رحلة بنتونی، ص۲۳۷؛ 🔹 مصطفی رشید پاشا رئیس الوزرای عبدالمجید یکم، در سال (۱۲۳۲ ه.ق.) گزارشی از وضعیت بقاع بقیع و ضریح‌های موجود در مزارات اهل بیت (علیهم السلام) داده است که ائمه بقیع (علیهم السلام) دارای ضریح بوده اند. 📔 میراث اسلامی ما، مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، ص۱۸۵؛ 🔹 فرهاد میرزا روز جمعه هیجدهم ذی القعده (۱۲۹۲ ه.ق.) در سفر حج خود، به زیارت بقیع رفته و می‌نویسد: صندوق ائمه اربعه (علیهم السلام) در میان صندوق بزرگ است. متولی آن جا در صندوق را باز کرده به میان ضریح رفتم و دور ضریح طواف کردم. میان صندوق و ضریح کمتر از نیم ذرع است که به زحمت می‌توان حرکت کرد بلکه برای آدم ‌های قطور متعسر است. 📔 سفرنامه فرهاد میرزا، ص۱۴۱؛ 🔹 حسام السلطنه فرزند عباس میرزا قاجار، نایب السلطنه، که در سفر حج خود به سال (۱۲۹۷ ه.ق.) بیش از ده بنا و بارگاه را در بقیع معرفی کرده. وی اظهار می دارد: بقعه امامان چهارگانه (علیهم السلام) محرابی داشته و در سمت چپ آن ضریح سبز چوبین بر مزار امامان (علیهم السلام) بوده است. 📔 دلیل الانام فی سبیل زیارة بیت الله الحرام، حسام السلطنه، ص۱۵۲. @Jannatul_Baqi
🔸 جغرافیای مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 5️⃣ مرحله پنجم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوران عباسیان (لعنة الله علیهم): مهدی عباسی فرزند منصور (لعنة الله علیهما)، از سال ۱۶۱ یا ۱۶۲ هجری بازسازی‌ها و توسعه‌هایی در مسجد به راه‌ انداخت. او مجموعه مساحتی شامل ۲۴۵۰ متر بر مسجد افزود، شمار ستون‌های مسجد را بیشتر کرد و بر تعداد درهای آن افزود. در این زمان مسجد بیست در داشت: چهار درِ شمالی، هشت درِ غربی و هشت درِ شرقی. در این بازسازی شمار زیادی از خانه‌های اطراف مسجد که هر کدام به نام صحابه ساکن در آنها شهرت داشت، تخریب و به مسجد افزوده شد؛ از جمله آنها خانه عبد اللَّه بن مسعود، شرحبیل بن حَسنة و مسور بن مخرمه بود. 🔸 در سال ۶۵۴ هجری، سه سال پیش از سقوط عباسیان (لعنة الله علیهم)، مسجد النبی (ص) آتش گرفت و صدمات زیادی بر آن وارد شد. خلیفه عباسی (لعنة الله علیه) نتوانست آن را بازسازی کند؛ زیرا به دست مغولان ساقط شد؛ اما ممالیک مصر معمارانی را برای بازسازی آن فرستادند. پس از آن، محمد بن قلاوون از ممالیک، سقف‌هایی در قسمت‌های غربی و شرقی مسجد زد. در سال‌های ۷۰۵ و ۷۰۶ هجری، رواق‌های دیگری نیز برای مسجد ساخته شد. با اصلاحات دیگری که صورت گرفت، مسجد صورت نخست خود را بازیافت. در سال ۸۸۶ هجری مسجد بر اثر صاعقه آتش گرفت که ممالیک مصر کار بازسازی را انجام دادند و مدرسه و آشپزخانه‌هایی نیز برای آن بنا کردند. مساحت مسجد در این تجدید بنا تا ۹۰۱۰ متر مربع رسید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطان سلیمان عثمانی (لعنة الله علیه) در سال ۹۳۸ هجری در بازسازی مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) کوشش‌هایی کرد؛ اما اقدام اساسی در سال ۱۲۶۵ هجری به دست سلطان عبد الحمید (لعنة الله علیه) اول (متوفای ۱۲۷۷ ه.ق.) آغاز گردید و در طی سیزده سال مسجد به شکلی استوار و در عین حال زیبا بازسازی شد. ساختمانی که در این بازسازی ساخته شد، قوی‌ترین و محکمترین ساختمانی بود که مسجد به خود دید. 7️⃣ مرحله هفتم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره آل سعود (لعنة الله علیهم): در سال ۱۳۷۳ هجری عبد العزیز آل سعود (لعنة الله علیهم) دست به یک بازسازی و توسعه بزرگ زد و مجموع مساحت مسجد را به ۱۶۳۲۷ متر مربع رساند. این افزایش در قسمت های شمالی، غربی و شرقی صورت گرفت. علاوه بر ۶۰۲۵ متری که ضمیمه مسجد شد، حدود ۱۶۹۳۱ متر نیز به عنوان میدان‌ها و خیابان‌های اطراف مسجد، از خانه‌های اطراف تخریب گردید. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌ ادامه دارد... 👇👇👇 ‌
شبکه جهانی بقیع
6️⃣ مرحله ششم – توسعه مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) در دوره عثمانی (لعنة الله علیهم): سلطا
ادامه دارد.. 👇👇👇 🔸 آخرین مرحله توسعه مسجد را ملک فهد بن عبد العزیز (لعنة الله علیه) سال ۱۴۰۵ هجری آغاز کرد. کار عمران به طور رسمی از محرم سال ۱۴۰۶ هجری آغاز شد. کارهای زیرسازی آن در سال ۱۴۱۰ هجری پایان پذیرفت. تا پیش از این توسعه، مساحت مسجد ۱۶۳۲۷ متر بود و در توسعه جدید مساحت مسجد به ۸۲۰۰۰ متر مربع رسید که جای ۱۳۷۰۰۰ نمازگزار را داشت. افزون بر مساحت کف مسجد، پشت بام نیز برای نماز آماده گردید، به طوری که در آنجا نیز ۹۰۰۰۰ نفر می‌توانستند اقامه نماز کنند و به این ترتیب تعداد گنجایش نمازگزار در مسجد در طبقه پایین و بالا به ۲۵۷۰۰۰ نفر رسید. 🔸 در توسعه ملک فهد (لعنة الله علیه)، زمین‌های آزاد اطراف مسجد به ۲۳۵۰۰۰ هزار متر مربع رسید و در آن، مکان‌های متعددی برای وضو ساخته شد و نورافکن‌های فراوانی برای تأمین روشنایی آن بر فراز ستون های سنگی نصب گردید. به علاوه، در دو صحن پیشین مسجد نیز، چترهای خودکاری گذاشته شد که برای جلوگیری از آفتاب، باز و بسته می‌شود. افزون بر مناره‌های پیشین، در توسعه جدید، شش مناره بر مسجد افزوده شد که ارتفاع هر یک از آنها تا ۱۰۴ متر می‌ رسد. بدین ترتیب مسجد در حال حاضر ده مناره دارد. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📷 تصویری از ستون های صحن مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) 📍دهه اخیر (پس از آخرین توسعه) @Jannatul_Baqi
14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از مدینه منوره محل ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🎞 این فیلم کوتاه تازه ترین اثر پژوهشی گروه مردمی بهشت بقیع است، این فیلم قدیمی ترین فیلم از شهر مدینه منوره می باشد که در حدود خرداد ماه سال 1307 هجری شمسی توسط یک پژوهشگر هلندی به نام جورج کروگرز تهیه شده است، او برای تهیه این فیلم به همراه مسلمانان کشور اندونزی عازم سفر حج می شود، بر اساس تحقیقات به عمل آمده این فیلم قدیمی ترین اثر تصویری (متحرک) از مناسک حج می باشد که تا کنون مورد شناسایی قرار گرفته است، قبل از این گروه مردمی بهشت بقیع در خصوص تاریخچه فیلم های قدیمی مرتبط با سفر حج ، مستند درباره خانه خدا را تولید کرده بود، فیلم کوتاه مدینه منوره در اصل سیاه و سفید و صامت بوده که توسط این مجموعه رنگین سازی و صداگذاری شده است. در این فیلم از قدیمی ترین صوت تلاوت قرآن کریم (سوره مبارکه ضحی) و اذان مسجد النبی که در مدینه منوره ضبط شده جهت صداگذاری استفاده شده است ، این اثر ارزشمند برای اولین بار به مناسب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام رونمایی می شود. 📍در انتشار و استوری این اثر ارزشمند کوشا باشید @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تلگراف چهارم خرداد 💠 ۳۵ روز پس از حادثه تخریب بهشت بقیع، خبر این حادثه در چهارم خرداد ماه سال ۱۳۰۵ شمسی طی یک تلگراف از نجف اشرف به اطلاع امام جمعه خویی و سید محمد بهبهانی در تهران میرسد. این کلیپ کوتاه قسمتی از مستند موشن (آخرین روز فروردین) است @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
16.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 روضه خوانی شاه حسین بهاری مداح معروف قبل از انقلاب، آذر ماه ۱۳۵۵ شمسی در میان حجاج ایرانی در مدینه منوره به همراه تصاویر دیده نشده از بهشت بقیع در سال ۱۳۴۴ که توسط نعمت اله حقیقی فیلمبردار فقید سینما تهیه شده است ▪️در نشر این اثر فاخر کوشا باشید▪️ @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
18.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸 ضریح و اِرنست 🎞 تصویر ضریح ائمه هدی مدفون در قبرستان بقیع در سال ۱۳۹۷ و در شبکه قرآن برای اولین بار بعد از ۱۲۴ سال توسط گروه مردمی بهشت بقیع رونمایی شد، این تصویر توسط عکاس آلمانی ارنست هولتسر عکسبرداری شده که این ماجرا در برنامه ای ویژه توسط دکتر شاهرخ عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی تحلیل و توضیح داده شد این ویدئو قسمتی کوتاه از این برنامه تلویزیونی است که در سال ۱۳۹۷ از شبکه قرآن پخش شد. در انتهای این ویدئو نیز قسمتی کوتاه از مستند (پنجره های بهشت) نشان داده میشود. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌
📸 عکاس ایرانی بهشت بقیع 🔰 قسمت اول 🔰 🔹 اتابک اعظم؛ امین السلطان به همراه دو پسرش میرزا احمد خان و عبدالله خان و همچنین مخبرالسلطنه و وثوق حضور و عبدالله قهوه چی و حسین خان پیشخدمت در روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۲۸۲ شمسی؛ سفر دور دنیای خود را شروع کردند؛ مقصود اولیه این سفر به یمکهو مدینه بود اما مسافران این سفر سر از شهر های دیگری در آوردند. 🔹امین السلطان برای سفر به حج از مظفرالدین شاه تقاضای استعفا کردو شاه در جواب او نوشت:« استعفای شما قبول شد و اجازه زیارت بیت الله مرحمت؛ باید بیش از هفت ماه غیبت نکنید کمالمرحمت را درباره شمادارم» 🔹 اما این سفر بیش از یکسال طول کشید؛ امین السلطان و همراهان که در ابتدا قصد زیارت خانه خدا را داشتند راه را کج کرده و به سیبری؛ منچوری؛ بندر چیفو در چین؛ پکن؛ آبشار نیاگارا؛ نیویورک؛ فرانسه؛ ایتالیا و در نهایت به قاهره رفتند و از آنجا با کشتی به بندر جده رفته و عازم سفر مکه مکرمه شدند. 🔹در این سفر طولانی؛ تمام خاطرات سفر توسط مخبر السلطنه که بعد ها نام مهدیقای هدایت را برای خود برگزید، نوشته شده، همچنین مهدیقای هدایت در طول این سفر عکس های بسیار زیادی را تهیه کردکه اهمیت هر کدام از آنها بسیار زیاد است. @Jannatul_Baqi ꧂ ‌