📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و هشتم
🔰شاخصهای اخلاقی لیبرالیسم
لیبرالیسم به نسبیّت ارزشهای اخلاقی معتقد است؛ زیرا منشأ و منبع صدور تعالیم اخلاقی را نه منبع قادر مطلق غیبی؛ بلکه وجود متغیّر و جزئی انسانی میداند. در باور لیبرالی ارزش به نوعی به اراده انسان متّصل است. تصور از «خوب» غیر قابل تعریف و تهی است و انتخاب انسان میتواند آن را پر کند. در نظر این ایدئولوژی، هیچ قانون کلّی اخلاقیای وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد که چه باید بکنید.
♦️لیبرالیسم، علایق و انگیزههای سودجویانه آدمی را بهعنوان معیار تشخیص (خوب از بد) مطرح میکند. از این روست که نظام اخلاقی لیبرالی را یوتیلیتاریانیستی (پیروی از اصالت منفعت) نامیدهاند. در این ایدئولوژی، منشأ تکلیف اخلاقی در نفع شخصی خلاصه میگردد.
درجامعه لیبرالی هر کس جز به خود نمیاندیشد و خود را بهعنوان شخصیت به اثبات میرساند.
فلاسفه لیبرال قرون هجده و نوزده، آرای اخلاقی این ایدئولوژی را در قالب مکتب اخلاقی (نفعگرایی) تدوین و تئوریزه کردند.
از فلاسفه معروف منفعتگرا میتوان از:
«فرانسوا ماری ولتر»، «جرمی بنتام»،
«جیمز میل» و «جان استوارت میل» نام برد.
مبادی اخلاقی لیبرالیسم را میتوان در آرای «رنه دکارت» (۱۶۵۰ م) و به ویژه «باروخ اسپینوزا» (۱۶۸۸ م) نیز بهخوبی مشاهده کرد.
به نظر اسپینوزا، نیک همان چیزی است که متضمّن نفع ما است.
🔹این تئوریسینها معتقدند که هدف اصلی اخلاق، تأمین منفعت مادی و ارضای علایق جسمی و نفسانی به هر قیمتی و تحت هر شرایطی است.
از نظر آنها قوانین اخلاقی باید خود را با امیال و خواستهای نفسانی بشر تطبیق دهند و از آنجایی که این امیال و خواستهها در افراد و اشخاص، متفاوت و متغیّر است، از این رو نتیجهای جز نسبیتانگاری و شخصی و اعتباری فرضکردن قاعدههای اخلاقی وجود ندارد.
در چارچوب اندیشه لیبرالی عمل و رفتار فرد بهطور طبیعی ملهم از احساسات، امیال و تمنّیاتی است که در بنیاد خودخواهانهاند.
🔸در صدر رنسانس، ماکیاولی هسته اصلی آرای اخلاقی لیبرالی را در قالب نفی وجود معیار و میزان اخلاقی ثابت و تبدیل مسائل اخلاقی به اختلاف سلیقهها نمود. پس از وی این باور بهصورت تفصیلی و مبسوط در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم مطرح گردید.
یکی از محملهای تئوریک حرمتشکنیهای لیبرالی در حوزه اخلاقیات، همین دعوت نسبیتانگاری است.
از لوازم نظریه اخلاقی لیبرالی، بیهدف و بیمعنابودن عالم و تهیبودن آن از نظر غایت است. از همین روست که لیبرالها معتقدند که هدف و معنای زندگی مثل هر معیار ارزشی دیگر، امری است که آدمی بهگونهای خودبنیادانه به زندگی خویش میبخشد و هیچ نسبتی با عالم و جهتگیریهای کلّی آن ندارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
22.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و دوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و ششم
🔰باشگاه های روتاری در ایران
در اواخر سال ۱۳۳۲ شمسی یکی از روتارین های آمریکایی به نام دکتر کراتس به ایران آمد تا برای تشکیل کلوپ های روتاری در ایران وارد عمل شود. او سرانجام توانست به واسطه هادی امیرابراهیمی که یکی از سرمایه داران بود، با دکتر جهانشاه صالح استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و وزیر بهداری و سناتور مصطفی تجدد مالک و مدیر عامل بانک بازرگانی ایران و سناتور عباس مسعودی مالک و مدیر موسسه اطلاعات تماس حاصل کرده و نخستین کلوپ روتاری را در ایران تشکیل دهد. بعد از دکتر کراتس یکی از اعضای «انجمن دوستداران آمریکایی خاورمیانه» به نام چارلز کولاک از بیروت وارد تهران شد و با دعوت از بعضی از سرمایه داران مانند ثابت پاسال، لطف الله حی، قاسم لاجوردی و استادان دانشگاه مانند جهانشاه صالح و دکتر نجم آبادی استاد دیگر دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دیگران کلوپ روتاری تهران را در سال ۱۳۳۵ افتتاح کرد.
♦️این کلوپ کار خود را در پارک هتل تهران آغاز کرد. اولین رئیس این کلوپ دکتر جهانشاه صالح بود. با پایان گرفتن انتخابات نخستین هیات مدیره ی کلوپ روتاری تهران، رضا رزم آرا دبیر کلوپ روتاری تهران، اساسنامه ی روتاری بین المللی را به زبان فارسی ترجمه کرد.
چگونگی انتخاب مسئولین باشگاه های روتاری
انتخاب روسا و گردانندگان باشگاه به صورت رای گیری مستقیم ار اعضاء انجام گرفته و اعضای مسئول به مدت یک سال انتخاب می شدند.
شیوه انتخاب در عضوگیری (از هر شغل و صنف یک نفر) با دقت زیادی انجام می گرفت.
🔹در اساسنامه روتاری درباره شرایط لازم برای عضویت فعال در کلوپ روتاری آمده است:
«فرد باید بالغ، و به حسن اخلاق معروف و در حرفه و کار خود موفق و صاحب شهرت باشد.
او باید به عنوان صاحب، شریک، رئیس صنف یا مدیر یک واحد تجاری یا پیشه ای که شایسته و شناخته شده و یا به عنوان یکی از اعضای هیات عامل موسسه ای که شایسته و شناخته شده یا به عنوان نماینده محلی یا نمایندگی شعبه بازرگانی یا حرفه ای که شایسته و شناخته شده و یا دارای مقام مسئول در چنین نمایندگی هایی باشد.
در انتخاب روسا و هیات مدیره و دیگر گردانندگان روتاری که هر سال روتاری(سال روتاری از یازدهم تیرماه هرسال تا دهم تیرماه سال بعد می باشد) با عضوگیری مستقیم انجام می گیرد، اعضای موسس و شخصیت های با نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و سرمایه داران عمده، شانس موفقیت بیشتری به سایر رقبا دارند.
🔸تشکیلات باشگاه روتاری
چارچوب اصلی و استخوان بندی باشگاه های روتاری از چهار کمیته و چند کمیسیون، زیر نظر هریک از کمیته های چهارگانه تشکیل شده است. روسای کمیته ها توسط رئیس باشگاه و روسای کمیسیون ها توسط رئیس کمیته ها انتخاب می شوند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و نهم
🔰 شاخصهای سیاسی ـ اجتماعی لیبرالیسم
لیبرالیسم علاوه بر جنبه هایی که توضیح داده شد، یک جریان فکری سیاسی _ اجتماعی بسیار گسترده و پردامنه است که حدود چهار سده تحول را در اندیشه غربی پشت سر گذاشته است.
لیبرالیسم سیاسی بر این فرض بنیادین قرار دارد که عقل بشر بینیاز از هدایت وحی الهی، توان طراحی یک نظام اجتماعی سعادتمند را داراست. لیبرالها مدل سیاسی مطروحه خود را که بر مبنای «نظریه حقوق طبیعی» و «نظریه قرارداد اجتماعی» و «پارلمانتاریسم» قرار دارد، بهعنوان «یگانه مدل مطلوب» مطرح میکنند که این «جزماندیشی» با داعیههای ضدّ جزمی لیبرالها هیچ سازگاریای ندارد.
♦️لیبرالها حاکمیت را نه از آن خداوند که اساساً و بالاصاله از آن بشر دانسته و به مخالفت با هر نوع اندیشه دینی در خصوص حاکمیت سیاسی پرداختند. به اعتقاد لیبرالیسم، حکومت، نتیجه توافق و قرارداد اجتماعی مابین آدمیان است و بر مبنای این قرارداد موظّف است که از حریم تفاوتها و تبعیضهای طبقاتی، نظام مالکیت سرمایهدارانه و آزادیهای لیبرالی دفاع نماید.
🔹اساساً انسانها در اندیشه «لیبرالیسم کلاسیک» بر مبنای میزان تموّل و مالکیتشان صاحب حقّ رأی و امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی میشدند.
انسان به مفهوم نظریه لیبرال؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است، فردی بهشمار میآید که مالک است و کسانیکه استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم میمانند و چون فقط افراد متملّک، مالیاتی را میپردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیم گرفته شود، تنها حق دارند در تصمیمگیریهای عمومی شرکت جویند.
🔸لیبرالیسم با عزیمت از نقطه ی اعتقاد به اصالت فرد، به بارزترین و شاخصترین ارزش و آرمان لیبرالیسم که آزادی است میرسد.
سایر ارزشها مثل تساهل، حقوق فردی، حریم خصوصی و... در واقع از آزادی مشتق میشوند و لیبرالیسم برای تضمین این ارزشها به حاکمیت قانون، محدودیت حکومت، تفکیک قوا و آزادی انجمن و مطبوعات و... میرسد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
23.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و سوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هفتم
🔰 باشگاههای لاینز در ایران
بر اساس اسناد متقن، تاریخ تشکیل باشگاه های لاینز در ایران دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا شعبه ای از آن در تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۳۶ در ایران افتتاح گردید و به زودی در پنجاه شهر ایران شعباتی دایر کرد.
اعضای این باشگاهها در روزهای پنجشنبه اول و پنجشنبه سوم هر ماه در یکی از هتل های تهران تشکیل جلسه می دادند. بنا به دلایلی می توان حدس زد که این باشگاهها از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به بعد، فعالیت جدی تری را به انجام رساندند؛ چرا که سال مزبور سال فعالیت منطقه ۳۵۴ الف لاینز در ایران است.
♦️مجمع جهانی لاینزها حوزه فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاههای لاینز ایران در منطقه ۳۵۴ قرار داشتند. خود این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند دسته تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می شدند.
منطقه ۳۵۴ الف، حوزه فعالیت باشگاههای تهران را در بر می گرفت و از سال ۱۳۵۳ منطقه ۳۵۴ د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافیایی آن و منطقه های ۳۵۴ ب و ج در دست نیست.
🔹باشگاههای لاینز حوزه تهران عبارتند از:
باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه یوسف آباد، باشگاه قلهک، باشگاه تجریش و باشگاه ری. دکتر محمدعلی احمدی از سران باشگاههای لاینز ایران و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه عالی حسابداری و موسسه ی علوم بانکی بود که مسئول هماهنگی اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن عضو لژ فراماسونری رازی هم بود.
🔸یکی از انجمن هایی که با واسطه باشگاه لاینز متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می شود، انجمن سقراط است. جوانان توسط این انجمن جذب می شدند و به ظاهر درباره ی علم و ادبیات بحث می کردند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی رئیس پیشآهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بود. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پنجاه
🔰 شاخصهای اقتصادی لیبرالیسم
ایدئولوژی لیبرالیسم از آغاز و در تمامی دوران تکوین و تطوّر خود، غایت و هدف مطلوب خود را در نوعی نظام سرمایهداری آزاد میجسته است و در پیوند تنگاتنگ با حاکمان سرمایهسالاری و امپریالیسم قرار داشته است.
لیبرالها معتقدند که دولت و جامعه باید با کمال خونسردی شاهد «رقابت آزاد» سرمایههای بزرگ با سرمایههای اندک باشد.
لیبرالها هرگونه دخالت در جهت حمایت از اقشار کم درآمد را «محدودیت آزادی» مینامند؛ زیرا معنای لیبرالی آزادی با امپریالیسم و استثمار ملازمه دارد.
♦️اساساً جان لاک، ولتر، منتسکیو و بسیاری دیگر از ایدئولوگهای لیبرال، از بزرگترین تاجران برده و سرمایهداران زمانه خود بودهاند.
آدام اسمیت (۱۷۹۰ م) را باید طراح اصلی تئوری اقتصادی لیبرالیسم دانست.
نظرات اسمیت بعدها توسط لیبرالهایی چون دیوید ریکاردو، مورد بسط و تجدید نظر قرار گرفت.
تئوری اقتصادی لیبرالی بر مبنای دو فرضیه قرار گرفته بود:
۱) اینکه انسانها موجوداتی خودخواه هستند که بهدنبال تأمین منفعت خود روانند.
۲) اینکه انسانها را باید در جهت ارضای خودخواهیها و سودطلبیهای شخصی خود آزاد گذارد.
🔹نظریه اقتصادی لیبرالها در واقع بیان خواستها و توقّعات کلان سرمایهداران، سوداگران و بازرگانان اروپایی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای «انباشت سرمایه» و تأمین خواستههای سوداگرانهشان بوده است.
آرای اقتصادی لیبرالی طرفدار انباشت ثروت و رونق بازار سودجویی و سوداگری سرمایهداران به هر قیمتی (حتی به قیمت خانهخرابی و فقر میلیونها انسان دیگر) است. این نظریات، هرگونه درک عدالتخواهانه و آرمانجویانه و اخلاقی را مورد نفی و انکار قرار میدهد.
نتیجه و محصول تئوریهای اقتصادی لیبرالیستی در اروپای قرن هجده و نوزده، گسترش بیعدالتی اجتماعی و فقر و تیره روزی و استثمار غیر قابل توصیف میلیونها مرد، زن و کودک و برقراری شرایط ظالمانه اجتماعی بوده است که توصیف روشن و زنده آن را در آثار ادبیای چون «روزگار سخت» اثر «چارلز دیکنز»، «تیرهبختان» اثر «جک لندن» و آثار دیگر نویسندگان این دوره، شاهد هستیم.
🔸یکی از ارکان لیبرالیسم کلاسیک این بود که انسانها (یا دقیقتر بگوییم بازرگانان) باید آزاد باشند تا با حداقل نظارت یا محدودیت از طرف جامعه مجالی برای کوششهای خود بیابند ...
لیبرالها میخواستند که هیچ کنترل اخلاقی یا فردی و جمعی بر جریان گردش سرمایه بر اساس مکانیسم سودجویی وجود نداشته باشد و یک نظام سرمایهسالارانه تمامعیار پدید آید (چنانکه در غرب پدید آمد) این نظریه سرمایهسالارانه لیبرالی تحت عنوان اصل «بازار آزاد» یا «اقتصاد بازار» یا «رقابت آزاد» معروف گردیده است.
پایان بحث لیبرالیسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
24.mp3
7.35M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و چهارم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هشتم
🔰 ادامه بحث...
اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند اما بر اساس اسناد به دست آمده از ساواک خلاف این موضوع ثابت شده است به عنوان مثال سند زیر را ملاحظه کنید:
گزارش ساواک ۲۱۸۶۲/۳۱
تاریخ وصول خبر: ۴۱/۲/۲۹
منبع خبر: مامور ویژه
تاریخ گزارش: ۴۱/۲/۳۱
تقویم: ب- ا
«یکی از محارم سردار فاخر حکمت اظهار می داشت که مسافرتهای حسین علاء وزیر دربار شاهنشاهی به فارس و شیراز که ظاهرا تحت عنوان سالگرد «انجمن لاینز» صورت گرفته به منظور انجام یک ماموریت سیاسی و مخفی است.
مشارالیه افزود انجمن لاینز که یکی از شعبات لژ بزرگ فراماسونری انگلستان است تحت عنوان انجام کارهای عام المنفعه بزرگترین دستگاه خبری دولت انگلستان در کشورهای دنیا محسوب می شود و آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی که خود ار فراماسونرهای معروف و از اعضای لژ بزرگ لندن هستند و ریاست جوامع فراماسونری ایران را به عهده دارند، در این مسافرت به توصیه ی مقامات انگلستان دستورات محرمانه ای به مامورین نفوذی انگلستان در فارس که اکثرا بین عشایر دارای نفوذ و رهبری هستند صادر خواهد کرد، زیرا ممکن است روابط شاهنشاهی و دولت آقای امینی که به صورت مبارزه ی سیاست انگلستان و آمریکا در آمده است، وضع نا مساعدی به خود گیرد. بدین ترتیب عشایر فارس طبق تعلیماتی که آقای علاء به آنها خواهند داد برای دولت مرکزی اشکالات بزرگی فراهم خواهند کرد. گوینده افزوده است که اکثر رجال فارس و سران عشایر این منطقه غالبا فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعا تابع نظر و دستورات آقای علاء خواهند بود و قرار است آقای علاء مدت شش روز به عنوان بازدید از تخت جمشید در آنجا اقامت نموده و جلساتی با حضور دوستان خود تشکیل داده و سپس به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و به این طریق مقدمات شورش عشایر را علیه دولت فراهم نمایند».
مهر فوق محرمانه در سند فوق زده شده است.
♦️سند فوق که یکی از صدها سند موجود در ساواک است ثابت می کند که سیستم فراماسونری و انجمن های وابسته آن همچون باشگاه های روتاری و لاینز تا چه حد در ایران نفوذ داشته و سیاست های خود را دنبال می کردند. از وزیر دربار شاهنشاهی گرفته تا جزئی ترین افراد در میان عشایر ایران.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۵۱
🔰ادامه بررسی دوره های فلسفی غرب
فلسفه استعلایی دوره معاصر
همانطور که قبلا ذکر شد قرن نوزدهم، از جایگاه ویژهای برای مکاتب فلسفی، یعنی پوزیتوسیم و اگزیستانسیالیسم برخوردار است. فلسفه اگزیستانسیالیسم، بیشتر در ادبیات و هنر تأثیرگذار بوده است. از این رو، بیشتر رماننویسها از فلسفههای اگزیستانس متأثّر شدند.
آثار آلبرکامو، کافکا، سارتر، صادق هدایت و...، از همین فلسفه، تأثیر پذیرفتهاند. علّت اینکه به فلسفه اگزیستانسیالیسم، فلسفههای اگزیستانس اطلاق میشود این است که این فلسفهها فقط در پرسش با یکدیگر مشترکند، امّا پاسخهای یکسانی ندارند.
♦️کی یرکگارد، مارسل، هایدگر، سارتر، نیچه و...، پرسشهای مشترک وجود و خودشناسی را مطرح میکنند، امّا پاسخهای این فیلسوفان متفاوت است؛ بنابراین، میتوان به تعداد فیلسوفان اگزیستانس، مکتب اگزیستانسیالیسم وجود داشته باشد. فلسفههای معاصر غرب بر برخی از روشنفکران ایرانی تأثیر زیادی گذاشتهاند.
فلسفه تحلیل زبانی توسط ویتگنشتاین متأخر از پوزیتویسم منشعب شد و سومین مکتب معاصر غرب را پدید آورد و آن را جانشین پوزیتویسم نهاد.
🔹چهارمین فلسفه معاصر، فلسفه پدیدارشناسی است که انشعاب دیگری از اگزیستانسیالیسم است. البته مؤسّس پدیدار شناسی را باید کانت، فیلسوف آلمانی نیمه دوم قرن هجدهم دانست.
امّا این مکتب فلسفی به عنوان نظام فلسفی ، توسط هوسرل مطرح گردید و هایدگر و دیگران دنباله آن را گرفتند، اما خود هایدگر و سپس گادامر، مکتب هرمنوتیک فلسفی را پایهریزی کردند. حاصل سخن اینکه، فلسفههای اگزیستانس، منشأ پیدایش پدیدارشناسی و هرمنوتیک و فلسفه پوزیتویسم، منشأ پیدایش فلسفه تحلیل زبانی گشت. ادامه دارد....
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
25.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و پنجم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و نهم
🔰انجمن تسلیح اخلاقی در ایران
در سال ۱۳۲۷ شمسی یکی از روسای این انجمن به نام « بوخمن» شعبه ی آن را در ایران افتتاح کرد و از سال ۱۳۲۸ شمسی عده ای از فراماسونرهای ایرانی جذب این انجمن شدند. این انجمن ابتداء مجله ای به نام امید و سپس مجله شورش یا رنسانس را به زبان فارسی انتشار داد که به رایگان توزیع می گردید. بعضا از اعضای این انجمن از استادان دانشگاه های کشور خصوصا تهران بودند.
♦️جلسات این انجمن یکی بعد از دیگری تشکیل می گردید. به عنوان نمونه یکی از جلسات آنها در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان با حضور استاندار و مسئولان سازمانهای دولتی و ملی، استادان دانشکده و دانشجویان برگزار گردید. پس از افتتاح جلسه به وسیله کفیل دانشکده، یکی از اعضای بنیاد تسلیح اخلاقی پیرامون ایمان به حق یا عامل اصلی ترقی جامعه سخنرانی موثری ایراد کرد. سپس فیلم تاثیر گذاری از محصول تسلیح اخلاقی جهانی به زبان فارسی نشان داده شد.
جلسه دیگری در تالار موزه ایران باستان در تهران برگزار شد که در ابتدا پیرامون رسالت اسلام در تکمیل فضایل اخلاقی سخنرانی به عمل آمد و بعد فیلمی از محصول جهانی تسلیح اخلاقی به زبان فارسی نشان داده شد که در آن نقش موثر خانواده در پرورش نیروی اخلاقی جوانان برای حضار تشریح شد.
🔹جمعیت برادری جهانی در ایران
در سال ۱۳۳۷ شمسی دکتر کلینچی و پروفسور کامپتون که از موسسان این جمعیت بودند به ایران آمدند و مرکز این جمعیت را در تهران تاسیس کردند.
همانطور که قبلا نیز گفته شد هدف این جمعیت در ظاهر ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. آنها همچنین ظاهرا تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند. مثلا در ایران اعلام داشتند که می خواهند مطالب زننده ای را که در کتب فارسی علیه مذهب اهل تسنن وجود دارد حذف کنند و تدریس فقه تسنن را در دانشکده معقول و منقول رایج کنند. که در واقع به دنبال این هدف بودند که با پر رنگ کردن سایر ادیان و مذاهب و فرقه های آنان، جریان اسلام شیعی را در ایران کمرنگ نموده و تضعیف نمایند.
🔸در ابتدا ریاست این جمعیت به عهده ی حسین علاء نخست وزیر اسبق و عضو لژ فراماسونری مهر بود و شجاع الدین شفا معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی به دبیر کلی آن رسید.
این انجمن توانست در مدت زمان کوتاهی بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور را جذب خود نموده و در لایه های مختلف نخبگان کشور نفوذ کند.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi