📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۱۵
🔰 ادامه میرزا ملکم خان...
ملکم خان برای رسیدن به مقصود خود ، چندکار عمده را انجام داد :
۱- ایجاد محفل شبه فراماسونی به نام فراموشخانه در ایران که بعد ها به صورت مجمع و جامع آدمیت به کار خود ادامه داد. از طریق این محافل، افراد را با اصول فرهنگ و تربیت غربی (اومانیسم) آشنا و کنار گذاردن مرز بندی های فکری و اعتقادی را تحت عنوان (جهان وطنی) و پذیرش هر اعتقادی در کنار هم، عملا ترویج می کرد .
۲- گشودن پای شرکت ها و کارکنان خارجی به ایران که قطعا با ترویج و نشر مبانی فکری غربی و لایه های سطحی تقلید از رفتار های اجتماعی و فرهنگی آنان همراه می شد.
۳- اقدام به تغییر نگاه دولتمردان به ساختار اداری کشور و تقلید از غرب، که با رساله ی (کتابچه ی غیبی) یا (دفتر تنظیمات) شروع کرد. این دفتر خطاب به مشیرالدوله (میرزا جعفر خان) که ریاست دارالشورای دولتی را به عهده داشت نوشته شده است. در این کتابچه هم ملکم خان اصول کشورداری را مانند اصول تلگراف دانسته و اولیای امور را از هرنوع ابداع در تنظیم روابط اجتماعی بر حذر داشته و راه را در اخذ کامل (اصول نظم) از فرنگ دانسته است !
۴- حمایت و دفاع از فرقه شبه اسلامی وساخته دست استعمارگران، به طوری که وی از سوی بابی ها، بارها مورد تایید قرار گرفت.
♦️آخوندزاده، ملکم را (روح القدس) می خواند. میرزا آقاخان اشاره می کند که: در میان بعضی از حظرات بابی ها این صحبت به میان آمده است که یکی از علائم ظهور امام زمان نزول عیسی مسیح از آسمان ها و تبلیغ او برای یک دین واقعی می باشد. آنها اعتقاد کامل دارند که ملکم خان همان عیسی مسیح است که به ارواح مرده جان می دهد ! وشیخ الرییس (ابوالحسن میرزا) از شاهزادگان قاجار که ارتباط با عناصر منحرف از دین بابی ها را داشته است، او را (حضرت اشرف آدم ) می نامد !
و همه این تعابیر و ارتباط از آن جهت است که بین اندیشه و عمل ملکم خان با کارکرد بابی ها و بهایی ها، همسویی و هماهنگی وجود دارد و آن از میان برداشتن اسلام نبوی و علوی از جامعه ایرانی است .
🔹ملکم بر تغییر خطّ اسلام اصرار داشت و فراموشخانه و مجمع آدمیت را در ایران بنیان گذاشت. فکر لیبرال و تساهل و تسامح دینی، از اصول تعالیم آدمیت بود. ملکم نیز در فراموشخانه آیین انسانگرایی «اگوست کنت»، جامعهشناس فرانسوی را مطرح میساخت. کتابچه غیبی ملکمخان در انجمنهای تشکیلشده به مثابه قرآن تلقّی میشد.
وی عقاید باب را با عقاید عیسی یکسان معرفی میکرد. فرقه بابیت ازلی نیز او را بهعنوان رجعت عیسی میدانستند.
ملکم گرچه به دلیل پایان عمرش نقش مستقیمی در مشروطیت نداشت، ولی در زمینهسازی فکری و آمادهسازی فضای فرهنگی و سیاسی مؤثّر بوده است.
🔸ملکم در روزنامه خود (قانون) به تبعیّت از نظام حقوقی و سیاسی لیبرالیستی و جایگزینی قانون وضعشده توسط بشر به جای شریعت و قوانین آسمانی دعوت میکند. در «کتابچه غیبی» به ترویج نوعی نظام پارلمانتاریستی اروپایی میپردازد و بهعنوان مثال، از دولت اتریش نام میبرد.
در رساله «شیخ و وزیر» اخذ تمدّن غربی را حیاتیترین وسیله برای تغییر اوضاع ایران میداند و با حرارت تمام، دعوت به اخذ تمام عیار تمدّن غربی میکند. او مینویسد:
«حرف من این است که قدرت دُوَل فرنگ، حاصل تدابیر مخصوص آنهاست. اگر باید صاحب آن قسم قدرت بشویم، پس بهناچار باید اصول تدابیر آنها را جمیعاً قبول نماییم».
ملکمخان به تقلید از «اگوست کنت» که در اواخر عمر خود به تأسیس «دین انسانیت» (آیین پرستش انسان) پرداخته و خود، پیامبر آن گردیده بود، به تأسیس آیین شبه دین باطلی بر مبنای اومانیسم میپردازد.
میرزا محمّدعلیخان علاءالسّلطنه در نامهای به امینالسّلطان در تاریخ ۲۲ جمادیالاوّل ۱۳۰۹ مینویسد:
«ملکم به انتشار قرآن تازهای که مطابق «اساس تمدّن اروپا» و شریعت اسلام و عبارت از هفت آیه است، پرداخته است».
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
🔴 مهمان ویژه صدام (2)
💢 شیخ علی تهرانی به محض ورود به عراق، تقاضای #پناهندگی_سیاسی کرد که مورد پذیرش رژیم بعثی عراق واقع شد. پس از استقرار، وی به عنوان سخنگوی رژیم عراق تبلیغات علیه جمهوری اسلامی و مسئولان نظام را شروع کرد.
💢 یک سال بعد از فرار علی تهرانی، همسرش نیز محل سکونت خود را به مقصد ترکیه ترک کرد و از آنجا به عراق رفت.
💢 در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۶۴ ، #بدری_خامنهای، همسر علی تهرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد حضور یافت و گفت : «به همراه سه دختر و دو پسرش برای پیوستن به پدرشان از میان جبهه ایران عراق فرار کرده و به عراق آمده است و فاقد پاسپورت هستند».
💢 #علی_تهرانی در عراق، مهمان ویژه صدام حسین بود و در باغی بزرگ در بغداد به سر میبرد؛ در آنجا برای سالهای طولانی در رادیو فارسی زبان بغداد مشغول به تبلیغات ضد جمهوری اسلامی بود.
💢 رژیم صدام از سخنان شیخ علی تهرانی علیه امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی، برای شکنجه روحی اسرای ایرانی در بند استفاده میکرد.
💢 از دیگر اقدامات علی تهرانی در عراق، حضور در برخی مساجد شهرهای مختلف عراق و سخنرانی علیه جمهوری اسلامی بود.
💢 همچنین علی تهرانی بدنبال حضور در مجلس درس آقای #خویی بود که با مخالفت آقای خویی مواجه شد. اگرچه پس از مدتی توانست در درس ایشان حاضر شود اما هر جا که مینشست، تا شعاع چند قدمی، شاگردان آقای خویی از او فاصله میگرفتند».
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۱۶
🔰 میرزا یوسفخان مستشارالدّوله
میرزا یوسف خان، پسرحاجی میرزا کاظم مهاد مهینی، تاجر تبریزی است. مستشارالدّوله یکی دیگر از شخصیتهای سیاسی، اجتماعی روشنفکری در دوران قاجار است که در سال ۱۲۴۰ ق در تبریز به دنیا آمد و در سن ۷۳ سالگی در سال ۱۳۱۳ ق در گذشت. نخستین آشنایی میرزا یوسفخان با مبانی سیاسی و فکری غرب به زمانی برمیگردد که در سمت منشی کنسولگری انگلیس در تبریز خدمت میکرد. وی بعد از چندی استعفا داده و به خدمت وزارت امورخارجه درآمد. در سال ۱۲۷۰ هجری قمری(۱۸۵۳ م) به فرمان ناصرالدین شاه به سمت کارپردازی (قنسولی) حاجی ترخان روسیه مامور شد و هشت سال در آنجا به سربرد.
♦️در سال ۱۲۷۹ هجری قمری به سمت شارژدافر (کاردار) ایران در پترزبورگ تعیین شد و در سال ۱۲۸۰ هجری قمری ژنرال کنسول ایران در تفلیس گردید و چهار سال در این شهر اقامت داشت. تفلیس در این هنگام محل اقامت اغلب روشنفکران ایرانی و غرب زدگان روسی بود.
در این مدت بود که میرزا یوسف خان با میرزا فتحعلی آخوند زاده آشنا و دوست گردید و تحت تاثیر افکار او قرار گرفت. مأموریت وی در تفلیس که در آن زمان، مرکزی برای تجمع آزادی خواهان غربگرا بود، تأثیر پذیری وی از اندیشه غرب را افزایش داد و شاکله شخصیت او را بر مدار آموزههای غربی محکمتر نمود.
🔹در اواخر سال ۱۲۸۳ هجری قمری به کارداری سفارت ایران در پاریس منصوب و از طریق استانبول ترکیه عازم فرانسه شد. درمدّت اقامت وی درپاریس، چهار مرتبه به لندن رفت. در این ماموریت است که اولا با میرزا ملکم خان دوستی و مجالست پیدا کرد و با او سر و سری برقرار نمود و ثانیا به عضویت در لژ فراماسونری «کلمانت امیتیه» درآمد و افکار و اندیشههای لیبرالیستی او راسختر شد.
وی در سال ۱۲۸۶ رساله ای بنام «کتابچه بنفش» درباره تاسیس راه آهن سرتاسری در ایران نوشت و به شاه داد. میرزا یوسف خان در سال ۱۲۸۷ هجری قمری در هنگامی که در پاریس کاردار سفارت بود، افکار سیاسی خود را در رساله «یک کلمه» نوشت.
🔸میرزا یوسف در سال ۱۲۸۷ هجری قمری به تهران بازگشت. در سال ۱۲۹۰ هجری قمری کارگزار خراسان گردید. پس از یک سال به تهران احضار شد و در سال ۱۲۹۹ هجری قمری وقتی میرزا یحیی خان مشیرالدوله قزوینی به وزارت عدلیه رسید او را به معاونت مستشاری خود منصوب و لقب مستشارالدوله را به نام وی صادر کرد.
با انتشار انتقاداتی علیه دستگاه دولت در روزنامه اختر چاپ اسلامبول و همچنین ارتباطی که میرزا یوسف با فراموشخانه ملکم داشت، مورد اتهام قرار گرفت و از خدمت دولت عزل شد و به امر ناصرالدین شاه به زندان افتاد و پس از پنج ماه به شفاعت بعضی از دوستان از حبس خارج شده و خانه نشین شد، بعد از چندی به عنوان کارگزار آذربایجان راهی آن دیارگشت. وی در سال ۱۳۰۹ هجری قمری مجددا دستگیر و به قزوین تبعید شد. و بالاخره در سال ۱۳۱۳ در سن ۷۳ سالگی درگذشت و بنا به وصیتش، در محوطه شرقی قبرستان معروف به قبر آقا در جنوب تهران دفن گردید. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
❇️ پایان کار شیخ علی تهرانی (3)
♨️ شیخ علی تهرانی در نهایت پس از یک دهه تبلیغ علیه جمهوری اسلامی، برای بازگشت به کشور ابراز تمایل کرد. او در سال ۱۳۷۴ خود را در یکی از پاسگاههای مرزی تسلیم نمود و بلافاصله به تهران منتقل شد.
♨️ دادگاه ویژه روحانیت وی را به اتهام همکاری با دشمن در زمان جنگ، صدور فتوا علیه نیروهای انقلابی و تحریک ارتش عراق به کشتار مردم ایران محاکمه و وی را #محارب اعلام کرد.
♨️ اما با توجه به اینکه او شخصا خود را تسلیم نیروهای نظامی ایران کرده بود، با تخفیف، او را به بیست سال حبس خارج از محل سکونتش محکوم کرد. شیخ علی تهرانی از کارهای گذشته خود اظهار ندامت کرد و خود را مستوجب اشد مجازات دانست.
♨️ او در دادگاه با تاکید بر صحت مواضعش اعتراف کرد: «والله العلی العظیم موحدتر از آقای #خمینی (ره) در جهان هنوز نیامده است».
♨️ #حسن_یوسفی_اشکوری که در زندان هم بند شیخ علی تهرانی بود در مورد او میگوید:
💢 «…ایشان گلهای از این محکومیت نداشت چرا که ایشان میگفت: من در دادگاه به استناد آیاتی (از جمله آیات ۶۰ و ۶۱ سوره احزاب) گفتم من سه بار محکوم به اعدامم و دفاع هم نکردم و با پذیرفتن اتهام و قبول سه بار اعدام دادگاه پایان یافت».
♨️ سرانجام پس از گذشت بیش از 10 سال زندان، #علی_تهرانی در سال 1384 مشمول عفو و آزاد شد. او در حال حاضر، در تهران در کنار همسر و فرزندانش زندگی میکند.
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
#ماه_رجب
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۱۷
🔰شخصیت و افکار میرزا یوسف خان
(مستشار الدوله)
شخصیت سیاسی و اجتماعی میرزا یوسف خان و افکار او تحت تاثیر مستقیم دو مولفه شکل گرفت. اولین عامل فریفتگی وی به پیشرفت ها و ظواهر کشورهای غربی است و عامل دوم، حشر و نشر و دوستی با روشنفکران غرب زده و دین ستیز می باشد که به بررسی هریک از این دو عامل و تاثیرش در افکار میرزا یوسف خان می پردازیم.
♦️ردیابی شخصیت میرزا یوسف خان در لیبرالیسم غربی
در ردیابی فرهنگ سیاسی او باید گفت که نخستین آشنایی او با علم سیاست مغرب زمین در زمانی بود که به سمت منشی کنسولگری انگلیس در تبریز خدمت می کرد و در همان جا بود که با کتاب های لیبرالیستهای انگلیسی آشنا شد.
ماموریت میرزا یوسف خان در تفلیس، که در آن زمان مرکزی برای تجمع آزادیخواهان غرب گرا بود، تاثیر پذیری وی را از اندیشه غربی شدت بخشید و شاکله شخصیت او را بر مدار آموزه های غربی محکم تر نمود.
🔹مقام سیاسی مستشارالدوله به عنوان ژنرال کنسول در تفلیس(۱۲۸۰-۱۲۸۳) که مرکز نهضت ترجمه فرهنگ جدید غرب و محل تجمع و ظهور صور مختلف اندیشه های نیهلیستی انقلاب مسیحی و آنارشیستی روسیه محسوب می شد، به همراه سیر و سفر در مسکو و سن پترزبوگ فرصت بیشتری به او داد تا آموزش های تجربی لیبرالیسم انگلیسی مطرح در کنسولگری را با مظاهر تمدن جدید در روسیه بیامیزد و مبانی نظری خود را تکوین بخشد.
«بعدها، چندین سال اقامت در پترزبوگ و تفلیس یعنی مراکز آزادی خواهان روس، تحول بزرگی در افکارش به وجود آورد. در روسیه با افکار سوسیالیستهای فرانسه مثل «شارل نویسی» و «پرودون» و «سن سیمون» آشنا شد».
🔸بیشترین تغذیه ی سیاسی او از مکتب اصالت فرد فرانسوی و خردگرایی وابسته به آن بود. ملاقات های مکرر او با ملکم خان و مطالعه کتب متفکران انقلابی فرانسه مثل روسو و ولتر و منتسکیو و کتاب های دیگر و قوانین اساسی«مجلس موسسان» و کنوانسیون انقلابی فرانسه و اعلامیه حقوق بشر در ساخت اندیشه او تاثیر بسزایی گذارد و ثمره ی آنها کتاب «یک کلمه» اوست.
بنابراین، کتاب «یک کلمه» که لب اندیشه و شخصیت فکری و سیاسی مستشارالدوله محسوب می شود، محصول فریفتگی وی از فرهنگ و ترقیات غربی است. دلدادگی میرزا یوسف خان به ترقیات و انتظامات و آزادی غرب و در یک کلمه« لیبرالیسم غربی» در جملات وی کاملا نمایان است. شالوده فکری که در روسیه و تفلیس در او شکل گرفته بود، در فرانسه و مسافرت هایش به انگلیس، قوام یافت و از او یک شخصیت به تمام معنا فرنگی و باب فرهنگ غرب ساخت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
♨️ سید رضا صدر و آغاز ماجرا(1)
⛔️ از علمای پیاده شده از قطار انقلاب، آیت الله #سید_رضا_صدر بود. وی برادر بزرگتر #امام_موسی_صدر و فرزند آیت الله العظمی سیدصدرالدین صدر از مراجع ثلاث قم بود.
⛔️ سیدرضا صدر در درس فلسفه و عرفان شاگرد حضرت امام خمینی«ره» و در فقه و اصول شاگرد آیات عظام سیدصدرالدین صدر، سیدمحمد حجت کوهکمری و سید محمد محقق بود.
⛔️ وی در تیرماه ۱۳۴۶ شمسی راهی تهران شد و پس از حدود ده سال اقامت در این شهر، در اوایل سال ۱۳۵۷ مجدداً به قم بازگشت و پس از آن تا آخر عمر در این شهر به تدریس و تبلیغ مشغول بود.
⛔️ از جمله شاگردان او را می توان به آیات و حجج اسلام: حسین شب زنده دار، امام موسی صدر، سید #مصطفی_خمینی، علی اکبر #مسعودی_خمینی، علی دوانی، سید باقر خسروشاهی، محمدجواد#علوی_بروجردی و... اشاره کرد.
⛔️ تکاپوها و دغدغه های سیاسی سیدرضا صدر و همچنین روحیه ضد قدرت و ضد ظلم او نسبت به رژیم شاهنشاهی از او چهرهای مبارز ترسیم کرد.
⛔️ مبارزی که ساواک از او با تعابیری چون «روحانی افراطی»، «روحانی مخالف سلطنت و شاه» یاد میکند و لاجرم برای مقابله با فعالیتهایش دستور تبعیدش را صادر میکند، هرچند که این دستور پس از صدور، به اجرا در نیامد.
⛔️ اگرچه سیدرضا صدر قبل از انقلاب این گونه به مخالفت با رژیم پهلوی می پرداخت اما در ادامه راه و پس از پیروزی انقلاب، تبدیل به یکی از مخالفین جمهوری اسلامی شد.
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
#حوزه_غیر_انقلابی
#ماه_رجب
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۱۸
🔰شکل گیری شخصیت میرزا یوسف خان در حشر و نشر با مجذوبان فرهنگ غرب
از عوامل مهم دیگری که در شخصیت مستشار الدوله تاثیر زیادی داشت، حشرونشر او با روشنفکرانی بود که همچون خود او، مجذوب و مرعوب فرهنگ و تفکر غربی و ترقیات آن سامان شده بودند. میرزا ملکم خان، میرزا حسین خان سپهسالار و آخوند زاده از جمله این دوستان محسوب می شوند.
مجالست سری و علنی و مکاتبات یوسف خان با میرزا ملکم و آخوندزاده و سپهسالار، علیرغم برخی اختلافها، در شکل گیری افکار او تاثیر زیادی داشت. از جمله آن که وی نیز همچون ملکم خان، به تلفیق و انطباق مبانی تفکر غربی با اصول اسلام، برای ایجاد پذیرش در مردم، معتقد شد و در نگارش کتاب «یک کلمه» آن را مدنظر قرار داده و در جای جای آن با ذکر آیات و روایات تلاش می کند که اسلام را موافق با آنچه در غرب گذشته است، نشان بدهد. حتی در نگاشتن «یک کلمه» که اقتباس از قانون اساسی فرانسه است، تحت تاثیر نظرات ملکم خان قرار گرفته است.
♦️کتاب«یک کلمه»، ملاک اندیشه های میرزا یوسف خان
کتاب «یک کلمه» مشهورترین اثر میرزا یوسف خان، ملاک و میزان خوبی برای ارزیابی اندیشه های اوست. این رساله، حاصل مطالعه در فکر و اندیشه و فرهنگ غرب بود که آن را در سال ۱۲۷۸ هجری قمری در پاریس نوشت و مقصود او از یک کلمه «قانون» است. بعضی هم آنرا تراوش در ضمیر او دانسته اند.
نویسنده روزی در خواب هاتفی غیبی را می بیند. از او رمز موفقیت کشور های مغرب زمین (اروپا) را سوال می کند. هاتف غیبی در جواب وی، تمام پیشرفت های غرب را در یک کلمه می داند که آن یک کلمه قانون نام دارد. نویسنده سپس شرح می دهد که پس از بیدار شدن نزد یکی از دوستان خود که از تاریخ اسلام آگاهی کامل داشته می رود و از او چاره می جوید و پس از آن دست به تالیف این رساله می زند.
🔹بنابراین در می یابیم که مستشارالدوله، در این کتاب تلاش می کند تا با «قانون» که به نظر او رمز تمام ترقیات غرب است و «اسلام» که اعتقاد و ایمان مردم است، پیوند برقرار سازد. او نیز همچون ملکم خان دریافته بود که بدون بهره گیری از اسلام و بیان افکار و اندیشه های غربی در لفافه ای از اسلام، نمی تواند آن ها را مورد قبول و توجه مردم قرار دهد. منبع اصلی یوسف خان در تالیف این رساله، همان قوانین اساسی فرانسه مصوب ۱۷۹۱ و بیانیه حقوق بشر مصوب ۱۷۸۹ است.
مستشارالدوله در پایان هرفصل تعدادی از آیات و روایات اسلامی را می آورد و آنها را با این قوانین مطابقت می دهد و نتیجه می گیرد که قانون اساسی فرانسه، کاملا مطابق با قوانین شریعت اسلامی است!
🔸به خاطر همین مطلب، ابتدا بر کتاب خود نام «روح الاسلام» نهاده بود که البته اقتباس از نام «روح القوانین» منتسکیو، متفکر غربی است! خود او در نامه ای که به فتحعلی آخوندزاده این باره نوشته است، می گوید:
در این کتاب به جمیع اسباب ترقی و سیویلیزاسیون (تمدن) از قرآن مجید و احادیث صحیح، آیات و براهین پیدا کرده ام که دیگر نگویند فلان چیز مخالف آئین اسلام یا آئین اسلام مانع ترقی و سیویلیزاسیون است.
آخوندزاده، در نامه های خود به مستشارالدوله، مغایرت قوانین غرب را با قوانین اسلام گوشزد می کند. البته او در این نامه ها، قوانین فرانسه را برتر از قوانین اسلام معرفی می کند و این طور القاء می نماید که قوانین اسلامی غیر مترقی و خشن است! ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
✡️ مخالف اسلامیت نظام(2)
♨️ سیدرضا صدر، محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران را فاسد و ضد اسلام و نظامش را دیکتاتوری میدانست اما با روش مبارزه انقلابی، مخالف بود. از نظر او روشهای انقلابی زودگذر بود و باید روشهای دراز مدت و موثر را دنبال کرد.
♨️ #سید_رضا_صدر معتقد بود که اگر جامعه اصلاح شود خواه ناخواه حکومتی مانند حکومت شاه از داخلش بیرون نمیآید در این صورت اگر حکومت هم فاسد بشود بلافاصله جامعه کنارش میگذارد.
♨️ سید رضا، بعد از ورود #امام_خمینی به ایران در مدرسه علوی به دیدار استادش رفت، اما در همان دیدار با عنوان جمهوری اسلامی مخالف کرد.
♨️ او که از ابتدا مخالف استقرار #حکومت_دینی بود، نظر انتقادی خود را قبل از همه پرسی جمهوری اسلامی، با حضرت امام درمیان گذاشت.
♨️ با استقرار جمهوری اسلامی، سیدرضا صدر به یکی از منتقدین و مخالفین سرسخت جمهوری اسلامی تبدیل شد. کما اینکه بعد از اثبات نقش #آیت_الله_شریعتمداری در کودتای #نوژه و کودتای #قطب_زاده(ترور حضرت امام)، بازهم سید رضا دست از حمایت شریعتمداری، برنداشت.
♨️ سید رضا بعد از حصر آقای شریعتمداری برای او تلاش فراوان کرد اما به نتیجه نرسید. شریعتمداری وصیت کرده بود که سید رضا صدر، بر جنازه او نماز بخواند.
♨️ اما به دلیل بوجود آمدن غائله و آشوب هنگام تشییع شریعتمداری، وزارت اطلاعات مانع نماز خواندن سید رضا صدر بر جنازه شریعتمداری شده و سید رضا به مدت 24 ساعت، بازداشت می شود.
ادامه دارد...
✍#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۱۹
🔰 ادامه بحث کتاب "یک کلمه" ...
روشی که میرزا یوسف خان مستشارالدوله در تدوین این رساله به کار برده و ملکم نیز همان روش را داشته است، امری نیست که از اندیشه آن دو تراوش نموده باشد؛ بلکه این روش، راهی است که فراماسونری در پیش پای اعضاء خود می گذارده است. «فراماسونری» مجمعی است سری که در آن اعضاء می بایست فارغ از مرزبندی های دینی و مسلکی، باهم پیوند داشته باشند! فراموشخانه که به تقلید از فراماسونری و با حال و هوا و مقتضیات آن زمان ایران تاسیس شد، همین مرام را سرلوحه ی رفتار خود قرار داد. علاوه بر آن، ترویج آداب و رسوم غربی و تجدید ساختار سیاسی و اقتصادی بر طبق نمونه های اروپایی نیز از اهداف تاسیس فراموشخانه در ایران بود.
♦️میرزایوسف خان علی رغم تلاشی که برای تطبیق قانون برگرفته از قانون اساسی فرانسه با اسلام به عمل می آورد، لیکن آشنایی او با مبانی و تفکر اسلامی اندک است در حالی که وانمود می نماید که از معارف اسلامی اطلاع و آگاهی کافی دارد و این امر، نقطه ضعف بارز و شاخص تمامی روشنفکرانی است که یا از اسلام به کلی بریده و قطع نموده اند مثل آخوندزاده و یا تلاش کرده اند که اسلام را بر یافته های غربی منطبق نمایند. در هر حال این عمل، قطعا نوعی خدعه و نیرنگ محسوب شده و در عین حال حکایت از جهالت عمیقی در روشنفکران نسبت به درک واقعیت ها اعم از واقعیت های جامعه غرب و اندیشه های آنان و واقعیت های جامعه خویش می نماید.
🔹عضویت در شبکه ی فراماسونری
میرزا یوسف خان در پاریس وارد لژ فراماسونری «کلمنت امیتیه» منتسب به گروه گرانداوریان شد. تاریخ صحیح عضویت او در این لژ ماسونی مشخص نیست، لیکن ذیل فرمان نشان روزکروا که از سوی استادان لژ به او اعطاء شده است تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۱۸۶۹ ثبت شده است.
میرزا یوسف خان که در آن ایام شارژ دافر ایران در پاریس بوده در روز ۲۹ نوامبر ۱۸۶۹ یکی از درجات عالیه فراماسونری را از معتمدین و استادان لژ مذکور گرفته است. در زیر فرمان نشان او «معماران اعظم» لژ می نویسند:
«ما معتمدین لژ کلمانت امیتیه گواهی می کنیم که عنوان حاضر به وسیله ما به برادر میرزا یوسف خان، پس از آن که در حضور ما مراتب را امضاء کرد تسلیم شده است».
این نشان که به او داده شده دارای مزایایی بوده است. زیرا در متن فرمان نوشته شده «میرزا یوسف خان می توانند از همه حقوق ناشی از این عنوان و نشان استفاده کنند و به تمام برادران ماسونی توصیه می کنیم که او را بپذیرند و همچنین به همه ماسونهای داخلی و خارجی که دارای نشان رسمی و حقیقی هستند، متقابلا توصیه می کنیم که اقدامات لازم را معمول دارند».
🔸در هر حال عضویت وی و تاثیر پذیریش از شبکه جهانی فراماسونری قطعی است. ارتباط وی با ملکم و فراموشخانه و سبک و سیاق نوشته ها و سیاستی که در آنها دنبال می کرد، همگی حکایت از وفاداری وی به مرام ماسونی و حرکت در جهت منافع این جمعیت استکباری است.
فراماسونری گذشته از تبلیغ «جهان وطنی» و جاسوس پروری و جذب اطلاعات و وابسته نمودن نخبگان کشورها، مرزهای عقیدتی و سیاسی مابین اعضاء را بر می داشت و استکبار جهانی، شدیدا به تحقق این فرآیند سلطه نیازمند بود. روشنفکران وابسته ای چون یوسف خان، با تمسک به اسلام و بیان اندیشه ها و فرهنگ غرب در لفافه دین، بزرگترین ضربه را به مرزبندی بین خودیها و غیرخودیها و بیشترین فایده را در این جهت به غربیها رساندند.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(3)
♨️ در زندان نفس
♨️ سید رضا صدر پس از بازداشت، جزوه مفصلی به نام«در زندان ولایت فقیه» می نویسد و آن را به صورت گسترده در قم و تهران پخش می کند.
♨️ او در این جزوه، شرح ماوقع را بیان کرده و به تخریب نظام جمهوری اسلامی پرداخت.
❇️ حجت الاسلام #محمدی_ری_شهری وزیر وقت اطلاعات در مورد این اتفاق در خاطرات خود می نویسد:
♨️ «…دستورالعملی مبنی بر ممانعت از نمازخواندن آقای صدر از سوی هیچ مقامی صادر نشده…در پی انتشار جزوه آقای صدر با عنوان «در زندان ولایت فقیه»، در تاریخ ۱۴ مهر۱۳۶۶ از اداره اطلاعات قم خواسته شد که درباره مسائلی که در آن جزوه نسبت به برخورد اداره اطلاعات با ایشان در آن نامه آمده است توضیح دهد.
♨️ مدیرکل اطلاعات قم در تاریخ ۹ آبان ۱۳۶۶ طی نامه ای خطاب به اینجانب ضمن رد بسیاری از ادعاهای آقای صدر ضمن اشاره به فضای امنیتی آن شب و آمدن آقای صدر با داماد آقای #شریعتمداری و تعداد زیادی از طرفداران ایشان به بهشت معصومه نوشت:
♨️ «جمعیت آنچنان فشرده بود که برادران با بی سیم گفتند جای حرکت در محوطه نیست و اگر آقای #صدر به درون می رفت، تمام جمعیت را با خود می برد و کنترل اوضاع دیگر ممکن نبود».
♨️ ایشان در ادامه می گوید:« لذا چون نزدیک صبح نیز بود، تشخیص دادم که وی نباید نماز بخواند و اوضاع به میل و خواسته آنان پیش نرود. بخصوص که در آن شب هیچ دلیلی به ما ارائه ندادند که وصیت شده آقای صدر نماز بخواند و اگر مسلم می شد که وصیت شده، قطعا تصمیم به صورت دیگری بود».
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۲۰
🔰 میرزا حسینخان سپهسالارقزوینی (مشیرالدوله)
میرزا حسینخان قزوینی ملقب به «مشیرالدّوله» و «سپهسالار اعظم» که بیشتر با لقب سپهسالار معروف شده است، یکی دیگر از روشنفکران لیبرال است که در سال ۱۲۴۳ ق به دنیا آمد.
وی فرزند ارشد میرزا نبی خان و نوه ی آقا عابد قزوینی دلاک مخصوص علی نقی میرزا رکن الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار، حاکم قزوین بوده است. پدرش میرزا نبی خان در دوران سلطنت محمدشاه قاجار امیر دیوان عدلیه و حکومت فارس و اصفهان بوده است. میرزا حسین خان، مدتی نزد میرزا جعفر خان مشیرالدوله علوم جدید را فرگرفته است.
♦️وی پس از حلقه درس میرزا جعفرخان به همراه برادر کوچکترش یحیی خان عازم فرانسه شد تا در علوم جدید به تحصیل بپردازد. مدت اقامتش در فرانسه زیاد طول نکشید، به ایران مراجعت نمود تا کفالت کارهای پدر را برعهده بگیرد. به گزارش ناظم الاسلام کرمانی «میرزا حسین خان پس از تحصیل علوم متداوله به مدرسه دارالفنون داخل شده و زبان فرانسه و علوم ریاضیه را فراگرفت؛ و در سنه ۱۲۵۵ با سمت منشی گری به میرزا باقر ملک الکتاب سپرده شد. و بعد از چند سال به استخدام وزارت خارجه درآمد».
وی در سال ۱۲۶۷ ه ق در زمان صدارت امیرکبیر، از برای حل و فصل امور بازرگانان ایرانی به عنوان کارپرداز ایران به بمبئی فرستاده شد. مدت ماموریتش سه سال طول کشید. در این زمان آقا خان محلاتی، باجناق میرزا حسین خان سپهسالار، رییس فرقه ی اسماعیلیه شاخه ی آقا خانی، که پس از سال ها جنگ و شورش در شرق کشور با قوای دولتی، از کشور خارج شده بود با مساعدت انگلیس در بمبئی مشغول توطئه چینی علیه ایران بود. میان سپهسالار و آقاخان محلاتی روابط دوستی و همکاری برقرار بود. و به همین جهت برای بازگشت آقاخان به ایران پا در میانی کرد. آقاخان محلاتی به اسم مسابقه و شرط بندی یکصد و پنجاه هزار روپیه به میرزا حسین خان بخشیده است.
سپهسالار همچنین در ماموریت هندوستان، در ورود تریاک به ایران دست داشت.
🔹وی در سال ۱۲۷۰ ه ق به ایران بازگشت و سپس سه سال مامور کنسولگری ایران در تفلیس شد. این ایام مصادف با جنگ روس و عثمانی بود. میرزاحسین خان از بازار سیاه غلات در مناطق جنگزده استفاده کرد و با وارد کردن گندم ارزان، قریب صدهزار تومان سود برد. او همچنین در این ماموریت با فتحعلی آخوند زاده که در دیوان حکومت روس در قفقاز سمت مترجمی داشت و از منورالفکران هتاک نسبت به دین و معتقد به عوض کردن خط ایرانی بود، آشنا و مانوس شد.
در سال ۱۲۷۵ ه.ق منصب وزیر مختاری ایران در عثمانی را بدست آورد. سفارتش در عثمانی ۱۲ سال طول کشید. در این مدت با شخصیت های تجدد طلب و فرنگی مآب عثمانی که فراماسون نیز بودند، مانند عالی پاشا، منیف پاشا و مدهت پاشا ارتباط و دوستی پیدا کرد.
🔸در همین ماموریت بود که با ملکم خان نیز آشنا شد. میرزا ملکم خان پس از تعطیلی فراموشخانه به دستور ناصرالدین شاه، به همراه پدرش میرزا یعقوب ارمنی، به آسیای میانه گریخت و با اجازه ی سفیر عثمانی وارد عراق شد. به دنبال اعتراض ایران، وارد اسلامبول شد و در آنجا میان او و میرزا حسین خان دوستی برقرار گشت.
میرزا حسین خان بعد از استفسار از تهران برای او شغلی دست و پا کرد و پس از آنکه در تهران به عنوان صدراعظم منصوب شد، وی را از عثمانی خواسته، مقام مشاورت عالی صدارت را به او داد. و سپس به سمت وزیر مختاری به لندن فرستاد. وی همچنین در مدت اقامت در عثمانی با رضاقلی خان سواد کوهی معروف به حاجی میرزا صفا که افکار صوفیانه داشته و بر اساس برخی اسناد عضو فراماسونری بوده است، مرتبط شده و حالت مرید و مرادی بین آنان برقرار شد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه(33)
✡️ قدیس سازی از مرجع کودتاچی
⛔️ سید رضا صدر در جزوه «در زندان ولایت فقیه» آن چنان به تعریف از #سید_کاظم_شریعتمداری(مرجع ساواکی و حامی ترور امام) می پردازد که خواننده را شگفت زده می کند. وی می نویسد:
⛔️ «سالها بود كه حضرتش را نديده بودم. او (شریعتمداری) در خانه اش زندانى شده بود و كسى حق ملاقات با وى نداشت و اگر از كوچه اش می گذشت ديوارهايش سر مى شكست. او در زمان خود پناه بى پناهان بود و اميد اميدواران، چه بسيار زندانى را از زندان نجات داد، چه تيره بختانى را سعيد ساخت».
⛔️ سید رضادر ادامه می آورد: «بسترى شدن او در بيمارستان براى پزشكان سرافرازى وبراى پرستاران دلخوشى بود. همگى آرزوی بهبودى او را داشتند، ولى كدام آرزومندى به آرزوی خود رسيد؟ ارادتمندان مىرفتند در پشت ديوار بيمارستان و يا در كنار آسانسور مى نشستند شايد لحظه اى او را ببينند».
⛔️ رضاصدر با طعنه به انقلاب و امام، در وصف شریعتمداری می نویسد: «او سازنده بود و آينده نگر و سازندگان در اجتماع هاى عقب افتاده در زمان حيات خيرى نمى بينند، و اين جهان از پاداش آنها ناتوان است و موفقيت از آنِ ويرانگران است».
⛔️ همچنین سید رضا، در مورد خبر فوت شریعتمداری با اغراق و بزرگ نمائی، این گونه می آورد: «شام پنجشنبه ۲۳ رجب [۱۴ فروردین ۱۳۶۵] بود، می خواستم براى نماز شام و خفتن وضو بسازم كه خبر آوردند آن مرد بزرگ اين جهان را بدرود كرده. چه مرگ مقدسى! در شب جمعه! در ماه رجب! پس از بيمارى دردناك! پس از زندانى طولانى! آن هم در ولايت غربت! و در حال غربت!»
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
@antisecular_ir