📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۴۸
🔰 ادامه بحث سیدحسن تقی زاده...
حضور در هیات مدیره مشروطه
پس از پیروزی مشروطهخواهان و پناه بردن محمدعلی شاه به سفارت روس و به قدرت رسیدن احمد شاه کودک، جمعی از سران مشروطه مجلس عالی تشکیل دادند تا وضعیت کشور را مشخص سازند.
در ماجرای حمله مشروطه خواهان به تهران، تقیزاده؛ از جمله کسانی بود که از ترس حمله قوای روسی به آذربایجان و سپس تهران، اصرارهای فراوانی کرد که نیروها به تهران حمله نکنند.
پس از چندی این مجلس منحل شد و اداره امور انقلاب مشروطه به هیات مدیره مشروطه اعطا شد که نام سیدحسن تقیزاده، حسینخان نواب، محمد ولی خان تنکابنی، سرداراسعد بختیاری، وثوق الدوله و حکیمالملک در میان هیات مدیره بهچشم میخورد.
وظایف این هیئت اداره حکومت و کشور تا برگزاری انتخابات بود. از جمله کارهایی که این هیئت مدیره تقریبا تمام انگلیسی انجام داد، دستور محاکمه و قتل شیخ فضلالله نوری بود. جرمیکه هیچگاه تقیزاده زیر بار آن نرفت. تقیزاده گرچه گفته هیئت مدیره شیخ فضلالله را محاکمه نمودند؛ ولی خود را از اعضای ابتدایی آن که دستور محاکمه شیخ فضلالله را دادند، ندانسته و آن را به دیگران نسبت میدهد.
♦️ورود به مجلس دوم
تقیزاده در دوره دوم بار دیگر بهعنوان نماینده مردم تبریز برگزیده شد. تقیزاده ریاست حزب انقلابی دموکرات را برعهده گرفت و کسانی چون حیدر عمو اوغلی تروریست قفقازی نیز در راس حزب دموکرات قرار گرفتند. در مقابل حزب دموکرات، اعتدالیون بودند، که روحانیونی مانند آیتالله بهبهانی و نیز سپهدار تنکابنی و ستارخان و باقرخان عضو این حزب بودند. اعتدالیون، دموکراتها و تقیزاده را به همکاری با استعمارگران متهم میکردند.
در دوره حضور تقیزاده در مجلس دوم بار دیگر قتلی اتفاق افتاد که تقیزاده از متهمان اصلی آن بهحساب میآمد. آیتالله بهبهانی رئیس حزب اعتدالیون باز هم به دست برخی از آذربایجانیها مقتول شد؛ ولی اینبار پیامدهای سنگینی برای تقیزاده به همراه داشت.
🔹در دوره مجلس دوم آیتالله بهبهانی از سران حزب اعتدالیون ترور شد. ترور آیتالله بهبهانی فرصتی مناسب برای حمله به تقیزاده فراهم آورد؛ آیتالله بهبهانی بدست رجب سرابی و حیدر اردبیلی و حیدرعمو اوغلی و دو نفر دیگر کشته شد؛ اما تقیزاده بار دیگر متهم گردید و همه نگاهها متوجه وی شد. البته بهخاطر همراهی وی با اشخاصی که در قتل بهبهانی دست داشتند، باید گفت که گرچه ممکن است که وی دستور مستقیم به قتل نداده باشد؛ ولی مطمئنا از طرح ترور توسط این اشخاص آگاهی کامل داشته است.
🔸پس از ترور، اصناف مختلف در جلو مجلس گردآمده و مجازات تقیزاده را میخواستند و حتی چند نفر از مجاهدان اعتدالی در صدد کشتن او برآمدند. مجاهدین اعتدالی علیمحمدخان خواهرزاده تقیزاده (البته برخی میگویند، این محمدعلی خان خواهر زاده تقیزاده نیست و شباهت اسمی با خواهرزاده تقیزاده دارد.) و همچنین علیمحمد تربیت دوست صمیمی وی را کشتند و به شدت فشار بر مجلس افزودند. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
♨️ گلزاده و پشت پا به لباس روحانیت
🔴 در اوائل سال ۶۰ مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، نمایندگانی که در جلسات معینی حضور نداشتند، به عنوان «بازماندگی از انجام وظایف نمایندگی» مستعفی اعلام شوند.
🔴 این قانون شامل علی گلزاده غفوری و تعدادی از نمایندگان می شد. او به دلیل اعتراض به بازداشت و اعدام فرزندان منافقش، ۷ ماه از حضور در مجلس استنکاف کرده بود.
🔴 بعد از برکناری علی گلزاده غفوری از نمایندگی مجلس اول، در سال۶۱ این بار «مریم گلزاده غفوری» دختر و «علیرضا حاج صمدی» داماد علی گلزاده غفوری به اتهام هواداری از مجاهدین خلق بازداشت شدند.
🔴 مریم گلزاده غفوری و شوهرش در سال ۶۷ ، پس از شکست منافقین در عملیات مرصاد و به دلیل آشوب و اغتشاش در زندان و عدم توبه، اعدام شدند.
🔴 گلزاده غفوری پس از اعدام فرزندانش و برکناریش از مجلس، روابط خود را با بسیاری از دوستان و مسئولان قطع کرد و به نشانه اعتراض، لباس روحانیت را از تن به در آورد.
ادامه دارد...
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۴۹
🔰 ادامه بحث سید حسن تقی زاده...
فساد مسلک سیاسی
همچنین از طرف علمای نجف اطلاعیهای آمد که وی را دارای فساد سیاسی دانسته و خواستار عزل وی شدند.
♦️متن اعلامیه به شرح ذیل است:
"مقام منیع نیابت سلطنت عظمی، حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم، مجلس محترم ملی، کابینه وزارت، سرداران اعظم.
چون ضدیت مسلک سیدحسن تقیزاده که جدا تعقیب نموده است با اسلامیت مملکت و قوانین شریعت مقدسه بر خود داعیان ثابت و از مکنونات فاسدهاش علنا پرده برداشته است؛ لذا از عضویت مجلس مقدس ملی و قابلیت امانت نوعیه لازمه آن مقام منیع بالکلیه خارج و قانونا و شرعا منعزل است.
منعش از دخول در مجلس ملی و مداخله در امور مملکت و ملت بر عموم آقایان علماء اعلام و اولیاء امور و امناء دارالشورای کبری و قاطبه امرا و سرداران عظام و آحاد عساکر معظمه ملیه و طبقات ملت ایران ایدهم الله بنصره العزیز واجب و تبعیدش از مملکت ایران فورا لازم و اندک مسامحه و تهاون حرام و دشمنی با صاحب شریعت (علیهالسّلام).
بجای او امین دینپرست وطنپرور و ملتخواه صحیحالمسلک انتخاب فرموده او را مفسد و فاسد مملکت شناسند و به ملت غیور آذربایجان و سایر انجمنهای ایالتی و ولایتی هم این حکم الهی عز اسمه را اخطار فرمایند و هر کس از او همراهی کند در همین حکم است، ولاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، و بجمیع ما رقم، قد صدر الحکم
من الاحقر عبدالله مازندرانی، و قدر صدر الحکم من الاحقر الجانی محمدکاظم خراسانی. بذلک"
🔹در ایران برخی از مردم حکم مراجع عظام را تکفیر دانستند؛ بههمین جهت گروهی از مردم به نامهنگاری با مراجع نمودند و حکم تقیزاده را مجدد جویا شدند. آیتالله مازندرانی در جواب آنها پس از ذکر مواردی درباره حکم تقیزاده نوشتند: «... بعد از بیان این مقدمه عرض میشود، حکمیکه در باب تقیزاده از ماها دو نفر صادر شده که متفقا حکم کردیم، اولا تکفیر نبوده. هر کس نسبت تکفیر داده کذب محض است؛ بلکه حکم به فساد مسلک سیاسی و منافات مسلکش با اسلامیت مملکت بود.
🔸این نامه به مجلس موجب شد که مجلس اعتبار نامه تقیزاده را ملغی ساخت. البته وی در خاطرات خود گفته که مرخصی دو ماهه از مجلس گرفته و خود به خارج کشور رفته است.
به دنبال اخراج یا خارج شدن تقیزاده از مجلس، وی به تبریز رفت؛ ولی در آنجا استقبالی از او نشد؛ لذا به استانبول رهسپار گردید؛
پس از وی رهبری دموکراتهای مجلس را سلیمان میرزا برعهده گرفت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
✡️ ولنگاری امروز محصول اندیشههای آلوده دیروز
⛔️ #حسام_الدین_آشنا که از دانش آموختگان مدرسه علوی تحت نظر #علی_گلزاده_غفوری است، در وبلاگ خود در ۱۷ دی ۸۸ در توصیف عملکرد گلزاده، بدون اشاره به اقدامات تأسف برانگیز او، مینویسد:
⛔️ «گلزاده ... در سیل حوادث پس از انقلاب اسلامی از مشارکت در تدوین قانون اساسی به تدریج به نقد قوانین و روالهای جاری کشیده شد. ابتدا به بحث طلبگی و انتقادهای رسمی روی آورد و زمانی که آن روی دیگر را دید، نمایندگی مجلس را از یکسو و عنوان «پدر گلزاده غفوری» را از سوی دیگر وانهاد و به خانه پناه برد. او نیز در سکوت، ردا از تن و عمامه از سر برگرفت و به بازاندیشی در نوشتههای گذشته بسنده کرد»
⛔️ آشنا در ادامه نوشتار خود، تعبیر «به حاشیه راندهشدن او توسط انقلابیون» را در موردکنار رفتن گلزاده غفوری از صحنه عمومی به کار میبرد و مینویسد:
⛔️ «اگر چه او از موفقترین محققان/مبلغان اسلامی معاصر بوده است ولی در کشاکش حوادث پس از انقلاب اسلامی به حاشیه رانده شد. او با رفتن و نشستن در خانه، جامعه خود را به مدت بیست و هشت سال به صورت دائم مجازات کرد و با این سکوت خود فریاد اعتراض بر کشید».
🔶 به نظر میرسد نفوذ و رسوخ اندیشههای #گلزاده بر تئوریسین فرهنگی دولت فعلی و اثرگذاری فراوان حسام الدین آشنا بر #حسن_روحانی، زمینه ساز بوجود آمدن ولنگاری فرهنگی، رواج اسلام رحمانی، حجاب اختیاری و... در طی ۸ سال گذشته است.
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۰
🔰 ادامه بحث سید حسن تقی زاده...
اقامت در اروپا و جذب فرهنگ اروپایی
تقیزاده از استانبول به اروپا رفت و به مدت پانزده سال در خارج از کشور ماندگار گردید.
گرچه مراجع بزرگ تقلید آن زمان حکم به اخراج وی و پایان دادن به فعالیتهای سیاسی او در ایران دادند؛ اما با اینحال وی از طرف مردم تبریز در دو نوبت سوم و چهارم نیز از طرف مردم تبریز و تهران به نمایندگی مجلس برگزیده شد. اگرچه وی در مجلس شرکت نکرد؛ ولی صرف انتخاب وی قابل تامل است. مطمئنا حضور مجدد وی یا حتی حضور اسم وی در رجال سیاسی نوعی مقابله با علما و مراجع تقلید بود و هدف آنها منزوی کردن علماء و خارج نمودن آنها از مسائل سیاسی ایران بود. چگونگی انتخاب و حتی کاندیداتوری وی از دید تاریخنویسان پوشیده مانده است.
♦️وی در خارج از کشور به همکاری با انگلیسیها ادامه داد؛ سپس به آمریکا رفت و در آنجا بیشتر کارهای تحقیقاتی انجام میداد؛ بعد از آن و با شروع جنگ جهانی اول به دعوت آلمان به آن کشور سفر کرد و در «کمیته برلن» که کمیتهای در خاک آلمان و بر ضد انگلیس بود! عضو شد. درباره علت حضور وی در آلمان گفته شده است که آلمان سعی داشت که در کشورهای مستعمره دشمنان خود، طرفدارانی برای خود دست و پا کند و آن کشورها را به سمت خود متمایل گرداند؛ به همین جهت لایقترین فردی که آلمان میتوانست برای تبلیغات خود در ایران پیدا نماید، تقیزاده بود.
🔹در همان دوران از سوی مستوفی الممالک به سمت وزارت خارجه نیز برگزیده شد که باز هم آن را نپذیرفت.
تقیزاده از جانب دولت به چند ماموریت سیاسی رفت که از همه مهمتر سفر او به مسکو برای مذاکره در باب عقد قرارداد تجارتی بود. پس از بازگشت از مسکو به آلمان، وی با زنی آلمانی ازدواج کرد که اسم وی را عطیه گذاشت؛ همچنین در آنجا روزنامه کاوه را تاسیس کرد که به گفته وی تمام مخارج آن را آلمانها میدادند. وی در این مجله مقاله معروف خود را چاپ نمود که بسیاری تنها جملهای از آن را به یاد دارند:
«ایران باید ظاهراً و باطناً و جسماً و روحاً فرنگی مآب شود و بس.»
🔸برای ارزیابی این گفته تقیزاده باید بخشهای بیشتری از این مقاله را خواند. آنچه که به خوبی در این مقاله پیداست، این است که تقیزاده بسیار جذب فرهنگ اروپایی شده بود و آن را الگوی مناسبی برای پیشرفت ایرانیان میدید.
این مقاله در ایران واکنشهای متفاوتی ایجاد کرد.
از دیگر اقدامات وی آشنایی با ژون ترکها بود که سعی میکردند، نظام مشروطه را در ترکیه برقرار نمایند.
مجموعا وی حدود شش سال در ترکیه و انگلیس و آمریکا زندگی کرد و سپس به مدت نه سال در آلمان زندگی نمود که پس از حدود پانزده سال به ایران بازگشت. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۱
🔰 ادامه بحث سیدحسن تقی زاده
( قسمت آخر)
عضویت در مجلس سنا
سیدحسن تقیزاده در پانزدهمین دوره مجلس در سال ۱۳۲۶ ه. ش به سمت نماینده مردم تبریز برگزیده شد. به همین خاطر وی به ایران بازگشت و به مجلس وارد شد. در هنگام طرح اعتبار نمایندگی وی، در مجلس جنجال به راه افتاد و مخالفین به خاطر تمدید قرارداد نفت توسط وی، سعی داشتند اعتبارنامهاش را ملغی نمایند. تقیزاده در هنگام دفاع از خود گفت: "من در تهیه لایحه نفت و گذراندن آن از مجلس آلت فعل بودم و دیگری عامل و فاعل بوده است."
♦️همچنین دو سال بعد، اولین دوره مجلس سنا شکل گرفت. وی از طرف مردم تهران برای این مجلس رای آورد و به مجلس راه یافت. تقیزاده از سوی نمایندگان به مدت شش سال به ریاست مجلس سنا انتخاب شد و در سال ۱۳۳۴ ه. ش از ریاست مجلس استعفا کرد و به جایش سید محسن صدر، صدرالاشراف، به ریاست سنا رسید.
تقیزاده گرچه باشخص مصدق درگیریهای دیرینهای داشت؛ با اینحال در این دوره در برخی تصمیمگیریهای دولت مصدق از وی حمایت کرد و سعی میکرد روابط مجلس ملی و دولت را تعدیل نماید.
رویکرد لیبرالی تقیزاده در همکاری با رژیم استبدادی رضاخان و عضویت در شورای مشورتی وی به همراهی مصدّق، مشیرالدّوله، مستوفیالمالک، مخبرالسّلطنه و میرزا یحیی دولتآبادی برای مقابله با مجلس شورای ملّی به رهبری آیتالله سیّدحسن مدرس، بیش از گذشته نمایان شد. بهویژه اینکه قرائنی نشان میدهد که این شورا از ماهیت کودتای انگلیسی در سال ۱۲۹۹ و روی کارآمدن سیّدضیاءالدین طباطبایی و عزل وی و بر مسند نشاندن رضاخان، اطلاع کافی داشتند.
🔹عضو فراماسونری ایران
تقیزاده در زمانی که نماینده نخستین دوره مجلس بود، در سال ۱۳۲۵ه. ق عضو «لژ بیداری ایران» شد.
وی چند ماه بعد درخواست ارتقا به «مرتبه رفاقت» نمود و پس از مدتی به بالاترین مقام فراماسونری؛ یعنی استاد اعظم میرسد؛ بنابراین باید گفت که تقیزاده از اعضای فعال فراماسونری در ایران به حساب میآمد.
🔸درگذشت تقیزاده
سیدحسن تقیزاده در اواخر عمر دچار فلج پا شد و با صندلی چرخدار حرکت میکرد.
وی در سال ۱۳۴۸ ه. ش پس از عمری خدمت به دولت انگلیس و خیانت به کشور ایران سرانجام در سن ۹۱ سالگی وفات یافت.
جنازه او از مسجد سپهسالار تشییع و از برابر ساختمان مجلس شورا عبور داده شد و در مقبره ظهیرالدوله دفن گردید.
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
🔴 توصیف آشنا از مرادش گلزاده غفوری
💢 حسام الدین آشنا چند روز پس از فوت علی گلزاده غفوری، او را اسلام اندیشی فرهنگی میداند و چنین مینویسد:
💢 "دکتر علی گلزاده غفوری را حد واسط اسلاماندیشان فردگرای سنتی و اسلاماندیشان جامعهگرای سیاسی در ایران معاصر می پندارم. او را در طول علامه طباطبایی، علامه مطهری و علامه جعفری، چهارمین حلقه از اسلاماندیشان فرهنگی تلقی می کنم"
💢 آشنا در ادامه منظور خود از اسلام اندیشان فرهنگی را این گونه توضیح میدهد:
💢 "اسلاماندیشی فرهنگی از پیامدهای وقایع دهه سی بود و ریشه در نیمه اول دهه ١٣١٠ داشت. این متفکران پیش و بیش از آنکه به حکومت دینی بیندیشند، دغدغه زندگی مؤمنانه در دنیای جدید را داشتند"
💢 آشنا سپس به صورت ضمنی اسلام اندیشان فرهنگی را در مقابل اسلام اندیشان سیاسی میداند و مینویسد:
💢 "رویکرد آنان به دین بیشتر دفاعی بود و نه هجومی. آنان اسلامی عقلانی و روحانی، همه فهم و قابل اجرا و در یک کلام، اسلامِ زندگی را ترویج می کردند"
ادامه دارد...
#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب (۱۱)
⛔️ تنش زدائی در خارج، ایجاد تنش در داخل!
♨️ حضور و نفوذ تکنوکراتها در دولت #هاشمی_رفسنجانی سبب شد، سیاست خارجی دولت سازندگی از مباحث مبارزه با استکبار و امپریالیسم فاصله بگیرد و نوعی از سیاست خارجی که در آن تنش زدائی و میانه روی اولویت اصلی بود، در دستور کار قرار گرفت.
♨️ به طور کلی، شعارهای تکنوکراتها، تعدیل اقتصادی، توسعه صنعتی، دفاع محدود از آزادهای سیاسی و اجتماعی و تأکید بر میانه روی در سیاست خارجی و همچنین جایگزینی مسائل ژئوپلتیک با موضوعات ایدئولوژیک بود که این امر باعث بوجود آمدن اختلاف و تمایز میان نیروهای ملی_مذهبی لیبرال و مکتبیهای پیرو خط امام شد.
♨️ هاشمی رفسنجانی در اینباره میگوید: «ما تشنجزدایی را مطرح کردیم و میخواستیم مشکلاتمان را با غرب کم کنیم. آنان [مخالفان دولت] این را نوعی تجدید غربزدگی تلقی میکردند. اگر میتوانستند در مجلس و جاهای دیگر کارشکنی میکردند.»
♨️ روحیات فردی و شخصیت آقای #هاشمی رفسنجانی در اتخاذ این سیاست بسیار مؤثر بود و به همین جهت کابینه او از کابینه ایدئولوژیک به کابینة تکنوکرات، تغییر یافت!
♨️ برقراری ارتباط با عربستان و کشورهای حوزه خلیجفارس و کشورهای اروپایی و تلاش برای آزادی گروگان انگلیسی و همچنین تلاش برای آزادی گروگانهای آمریکایی در لبنان از جمله اقدامات دولت هاشمی در تنشزدایی بود!
ادامه دارد...
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۱۵۲
🔰 نتیجهگیری و اتمام بحث
در مجموع باید گفت بیشترین مسائلی که منوّرالفکران در دوره اوّل( دوره مشروطه) تا سال ۱۳۲۰ شمسی درپی آن بودند عبارت بودند از:
غرب باوری، مدنیّت غربی، دینگریزی، علم زدگی، اصلاحطلبی در اسلام و همگامکردن آن با تمدّن غرب، وضع قانون بشری و قانونگرایی، آزادیخواهی بهطور مطلق، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی انتخاب، مخالفت با رهبری دینی و استیلای علمای دین، تصوّف گرایی، تجربه گرایی، دموکراسی، انکار علومی مانند اخبار، احادیث، حکمت، عرفان و انکار تقلید، مشیّت الهی، قصاص، حج، زکات، حجاب و دین، تغییر الفبای عربی، فارسی و ترکی، تفکیک دین از سیاست، بازگشایی پای استعمار انگلیس و روس به ایران، تعارض اسلام و علم، تفکّرات اومانیستی و دفاع از ملّیت و ناسیونالیسم اسلامی، لیبرالیسم و سوسیالیسم. درباره منشأ پیدایش ادیان نیز از نظریه ترس پیروی میکردند.
♦️نقش منوّرالفکران در جریان انقلاب مشروطه
با پیدایش منوّرالفکری، سه نیرو در جامعه ایران که بر اساس سه نوع معرفت و شناخت، وحدت و انسجام یافتهاند، رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که عبارت بودند از:
۱. منوّرالفکران؛
۲. حاکمان دربار و پادشاهان؛
۳. نیروهای مذهبی و علما.
منوّرالفکران که سطحیترین بعد غرب، اندیشه و هستی آنان را تسخیر کرده بود، به همان مقدار که دیر با غرب آشنا شدهاند، زود آرزوی رسیدن به آن را میکنند.
آنان برای غلبه بر تنشهایی که در اثر فقدان تفکّر پدید میآمد، وسیلهای جز زور در اختیار نداشتند و بدین ترتیب، حاکمیت آنها نه تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای جهان سوم، بهسوی استبداد جدیدی گام بر میداشت.
🔹منوّرالفکران در رقابت با استبداد مرسوم حاکمان و پادشاهان مشکل چندانی نداشتند، ولی وجود نیروی مذهبی در ایران و برخی عوامل دیگر موجب شد تا جایگزینی آنها از سال۱۲۵۰ ش که قرارداد رویتر امضا شد تا پیآمدهای قرارداد ۱۹۱۹ م که به کودتای ۱۲۹۹ ش و اقتدار رضاخان انجامید، حدود نیم سده بهطول انجامد. پایگاه منوّرالفکران بیشتر در میان اشراف، درباریان و مستبدان سابق و لُژ نشینانی بود که علاوه بر امکان برخورد و آشنایی با غرب، بیشتر به تمتّعات مادّی توجّه داشتند و کمتر با حقایق و معانی مذهبی و دینی مأنوس بودهاند.
در حقیقت، حاکمان سیاسی قاجار نیز در رقابت با دو نیروی منوّرالفکری و مذهبی، قدرت مقاومت نداشت و رقابت واقعی و اصلی بین دو نیروی مذهبی (علما) و منوّرالفکران بود که بهطور طبیعی و حتی ناخودآگاه با قوّت تمام جریان داشت.
🔸حضور و نفوذ خزنده منوّرالفکران در دربار که ناشی از خصلت آسیبپذیری دربار نسبت به این نیرو بود، در عمل، دو رقیب نیروی مذهبی را در هدفی واحد گردآورد و باهم متّحد کرد و مقابله با استعمار که در آغاز، همکاریهای نیروی مذهبی با دربار قاجار را توجیه میکرد، در نهایت به درگیری نیروی مذهبی و دربار انجامید. نیروی مذهبی بدون آشنایی کامل نسبت به هویّت منوّرالفکران بسیاری از حرکتهای دربار را که تحت تأثیر و نفوذ اندیشههای منوّرالفکران شکل میگرفت، به استبداد شخص شاه نسبت میداد و راه حلّ همه مشکلات را در مهارکردن آن میدانست و منوّرالفکران با استفاده از این غفلت، در اوج درگیری نیروی مذهبی و استبداد بر فراز امواج مردمی حرکتی قرار گرفتند که مرجعیت شیعه با بسیج مردمی، خود آن را ایجاد کرده بودند.
♦️برخی از رهبران دینی با غنیمت شمردن همراهی منوّالفکران در مبارزه با دربار، شعارها و دیدگاههای آنان را توجیه دینی میکردند و از این نکته غافل شدند که تلاش آنها نتیجهای جز پوششدادن به منوّرالفکران جهت نفوذ در میان نیروی مذهبی و دامن زدن به پریشانی فرهنگی و آشفتگی فکری اجتماع ندارند. منوّرالفکران در این شرایط فکری و فرهنگی با استفاده از پوششهای موجود، ابتدا به حذف حریفان آگاه و پس از آن به قتل رقیبان غافل پرداختند.
پایان بحث
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۲)
✡️ هاشمی و پشت کردن به آرمان امام(ره)
🔷 بررسی روابط ایران و عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان از اختلافات سنگین این دو کشور در موضوعات مختلف دارد.
🔷 حمایت همه جانبه عربستان از رژیم بعث در جنگ با ایران گرفته و کشتار حجاج ایرانی در مکه در سال ۱۳۶۶ که در جریان آن بیشتر از ۲۷۰ایرانی کشته و ۳۰۰نفر زخمی شدند، باعث شد تا ارتباط دوکشور به طور کامل قطع گردد.
🔷 امام خمینی (ره)، در یکی از سخنرانیهای خود در رابطه با کشتار حجاج ایرانی فرمود: "حتی در صورتی که احتمال بخشش صدام وجود داشته باشد، هیچگاه نمیتوان خیانت عربستان سعودی به اسلام را فراموش کرد."
🔷 اما همزمان با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معادلات شروع به تغییر کرد. هاشمی فقط مدت کوتاهی بعد از سخنرانی امام(ره) در مورد عدم بخشش عربستان، با پشت کردن به این سخن، آغازگر ارتباط با عربستان شد. او برای رسیدن به مقصودخود، حتی آداب دیپلماتیک را زیر پا گذاشت.
🔷 شروع این اقدامات در اجلاس سران کنفرانس اسلامی که در سنگال برگزار میشد، رقم خورد. هاشمی در خاطرات خود می نویسد:
🔷 "آقای امیر عبدالله هم از طرف عربستان به آنجا آمده بود. من رئیسجمهور بودم و ایشان ولیعهد بود. طبیعتش این بود که اگر ملاقاتی میشود، ایشان پیش من بیاید. کشور ما بزرگتر بود. وقتی بحث ملاقات شد، ایشان گفته بود که فلانی بیاید، گفتم: چه عیبی دارد؟ ما میرویم. دو کشور مسلمان که باهم این حرفها را ندارند".
ادامه دارد...
🔶 منابع:
«خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی»
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
@antisecular_ir
#پرونده_ویژه
#بازگشت_از_نیمه_راه
🔯 آشنا، مرید گلزاده!
⛔️ از دیگر سوابق اسفناک علی گلزاده غفوری که از بانیان مدرسه علوی(اصلیترین مرکز تحصیلی #انجمن_حجتیه) محسوب میشود، مخالفت صریح او با لایحه قرآنی #قصاص است.
⛔️ همچنین، همراهی و همفکری او با جریان جبهه ملی و نهضت آزادی سبب میشود در جریان عزل #بنی_صدر به نشانه اعتراض، از شرکت در جلسه خودداری کند.
⛔️ اگرچه گلزاده غفوری سرانجام در ۱۱ دی ۸۸ در تهران، در سکوت و تنهایی درگذشت، اما تفکر او همچنان در میان برخی از مسئولین زنده ماند.
⛔️ از مهمترین اشخاصی که به شدت متاثر از افکار و اندیشههای گلزاده غفوری است، #حسام_الدین_آشنا، تئوریسین فرهنگی دولت تدبیر و امید است.
⛔️ حسام الدین آشنا، تئوری اسلام رحمانی خود را از اندیشههای گلزاده غفوری اخذ کرده است.
⛔️ اثرپذیری آشنا از گلزاده غفوری به حدی است که لباس روحانیت را با تأسی از مرادش کنار میگذارد.
ادامه دارد...
✍️#حسین_کاظمی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 خلاصه بحث
🔰 و به این ترتیب شاخص ترین دگر اندیشان غربزده و لیبرال در عهد مشروطه و سلسله قاجار که عمدتا عضو لژهای فراماسونری بودند عبارتند از:
۱) میرزا عسکرخان افشار ارومی
۲) میرزا ابوالحسن خان ایلچی
۳) میرزا صالح شیرازی
۴) میرزا علی خان امین الدوله
۵) زین العابدین مراغه ای
۶) میرزا فتحعلی آخوندزاده
۷) میرزا ملکم خان ناظم الدوله
۸) میرزا یوسف خان مستشارالدوله
۹) میرزا حسینخان سپهسالار قزوینی
۱۰) ملاعبدالرحیم طالبوف تبریزی
۱۱) میرزا آقاخان کرمانی
۱۲) میرزا آقاخان نوری اعتماد السلطنه
۱۳) محمدعلی فروغی
۱۴) سیدحسن تقی زاده
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۳)
✡️ هاشمی و شکستن تابوی ارتباط با آمریکا
♨️ ماجرای مک فارلین و ارتباط هاشمی رفسنجانی با آمریکائی ها برای هاشمی درس عبرت نشد. او در اولین سال ریاست جمهوری خود، با آمریکائی ها، گفتگوهایی در مورد آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان را آغاز کرد که نتیجه اش خلف وعده آمریکائی ها در برابر حسن نیت ایرانی ها بود.
♨️ ماجرا از آنجا شروع شد که بوش پدر پس از پیروزی در انتخابات آمریکا، آزادی آمریکاییهایی که در لبنان توسط حزبالله به گروگان گرفته شده بودند را، در دستور کار خود قرار داد.
♨️ اما از آن جائی که آمریکا رابطهای با ایران نداشت، بنابراین امکانی برای مذاکره بین طرفین وجود نداشت و بهگفته "برنت اسکوکرافت" مشاور امنیت ملی آمریکا این کشور نمیخواست درباره گروگانها مذاکرهای بکند.
♨️ بر همین اساس بوش پدر با صدور یک بیانیه زیرکانه، ایران را تنها ابزار ممکن برای آزادی گروگانها دانست. او در بیانیهاش آورد: «دراینباره میتوان همکاری نشان داد و این همکاری تا مدتها به خاطر آورده میشود. "حسننیت"، "حسننیت میآورد"».
♨️ این بیانیه که حکایت از یک اقدام در برابر یک اقدام از سوی ایران داشت، توسط ایران دریافت شد و هاشمی رفسنجانی خطاب به آمریکاییها اعلام کرد: «ایران این آمادگی را دارد که با کشورهایی که آمادگی دارند سیاست برخورد مساوی و بدون باجخواهی و انحصارطلبی و توسعه طلبی داشته باشند، با اینها کار کند».
ادامه دارد...
🔶 منابع:
«آمریکا چگونه اعتماد هاشمی رفسنجانی و ظریف را پاسخ داد»-تسنیم
✍️#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
@antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۴)
✅ در انتظار وعده آمریکا...
💢 هاشمی رفسنجانی در جهت برآورده کردن درخواست آمریکایی ها، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران را احضار می کند و از او می خواهد که موضوع را بررسی و اقدام متناسب را انجام دهد.
💢 محسن رضایی نیز یکی از فرماندهای سپاه را به لبنان می فرستد تا با اعضای بلندپایه حزبالله برای آزادی گروگانها مذاکره کند.
💢 اگرچه این گفت و گوها به نتیجه نمی رسد و اعضای حزبالله راضی به آزاد کردن گروگانها نمیشوند، اما رضایی به آن فرمانده دستور میدهد که تا زمان آزادی گروگانها در لبنان بماند.
💢 سرانجام، پس از اصرار و پافشاری ایران، مقامات حزب الله آزادی گروگانها را میپذیرند و ظرف دو ماه و نیم بعد گروگانها را "یکی یکی" آزاد میکنند.
💢 دولت هاشمی سرخوش از اینکه به وعده خود عمل کرده به انتظار تحقق وعدههای آمریکا و همان وعدهای که بوش پدر (رئیس جمهور وقت آمریکا) داده بود، میماند اما پس از گذشت مدتها خبری از وعده طرف آمریکایی نمیشود.
💢 مسئولین اجرائی کشور که در داخل، به شدت به جهت کمک برای آزادی گروگانها و عدم دریافت امتیاز از آمریکاییها تحت فشار بودند، با پیکو، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به تهران تماس میگیرند که چرا آمریکا به وعده خود عمل نمیکند؟
💢 "جان پیکو" نیز در خواست طرف ایرانی را به گوش مقامات آمریکایی میرساند و میگوید: «باید منصف باشیم، چون من به آنها قول دادم».
ادامه دارد...
منابع:
«آمریکا چگونه اعتماد هاشمی رفسنجانی و ظریف را پاسخ داد» تسنیم
✍ #سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۵)
♨️ آغاز عملیات فریب آمریکا
❇️ اعلام آمادگی دولت هاشمی رفسنجانی برای حل مشکلات گروگانهای آمریکایی در ابتدا از سوی آمریکا مورد توجه قرار نگرفت ولی پس از انتشار تصاویر یکی از گروگانهای آمریکایی که به دار آویخته شده بود، رئیس جمهور آمریکا ناچار شد که به ایران متوسل شود.
❇️ بوش پدر در اولین گام با خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد تماس گرفت و گفت که «میتواند امتیازهایی به ایران بدهد. البته تا جایی که لزومی به مواجهه مستقیم با آنها نباشد».
❇️ " جیانی پیکو" که از مشاوران اصلی دبیر کل سازمان بود از طرف وی و در حقیقت فرستاده آمریکا به ایران آمد تا بتواند دولت هاشمی را به آزادی گروگان ها ترغیب نماید.
❇️ "پیکو" در اولین اقدام پس از ورود به تهران با #محمد_جواد_ظریف دیدار و سپس به همراه وی به دفتر هاشمی رفسنجانی می رود.
❇️ " جیانی پیکو" در این جلسه به هاشمی میگوید که: «رئیس جمهور آمریکا تقاضا کرده که به آزادی گروگان های آمریکایی در بیروت کمک کنید. البته این کمک بی اَجر نمیماند».
❇️ هاشمی در پاسخ میگوید: «اگرآمریکایی ها حسن نیتشان را نشان دهند و مطمئن شویم جدی هستند و اگر کاری از دست ما ساخته باشد، هم به خاطر لبنان و هم مسائل انسانی این کار را خواهیم کرد. اما بدین شرط که آمریکا در مساله جنگ ایران و عراق در تعیین متجاوز و خسارت ها، بیطرفانه عمل کنند و از سیاستهای خصمانهاش را در قبال ایران دست بردارد»
ادامه دارد...
منابع:
«آمریکا چگونه اعتماد هاشمی رفسنجانی و ظریف را پاسخ داد» تسنیم
✍️ #سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
@antisecular_ir
⛔️ ترور، سرانجام روشنگری ⛔️
🔻۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت #شهید_مطهری است که روشنگریهای او در سالهای انقلاب، عامل ترور او توسط منافقین شد.
1️⃣ علی مطهری میگوید: «زمانی که #رهبر_انقلاب رئیسجمهور بودند، با ایشان ملاقاتی داشتم. ایشان نقل میکردند که یکبار آقای مطهری به من گفتند: به محمد #خوئینی_ها بگویید این تفاسیری که داری از قرآن میکنی، همه خلاف و تفسیرهای مارکسیستی است. به او پیغام بدهید که حتماً پیش من بیاید. من رفتم و پیغام را دادم. بعد از چند ماه آقای مطهری از من پرسید که پیغام را دادید؟ گفتم بله. گفت ولی ایشان که نیامد. همین نشان میدهد که این مسئله ذهن شهید مطهری را سخت مشغول کرده بود»
2️⃣شهید مطهری برای روشنگری در مورد تبعات ویرانگر #تفاسیر_مارکسیستی و التقاطی، مقدمهای بر کتاب «علل گرایش به مادیگری» با عنوان «ماتریالیسم در ایران» نوشت. شهید مطهری در این مقدمه، کسانی را که تفاسیر التقاطی میکردند را تهدید به افشاگری کرد.
3️⃣ چاپ این مطلب باعث شد، #گودرزی (شاگرد موسویخوئینیها) کینه مطهری را به دلگرفته و بدترین تعابیر را نسبت به ایشان به کار ببرد و درنهایت گروهک فرقان با همکاری گودرزی ایشان را به شهادت رساند.
✍🏻خطر بزرگ آن روز تفکر مارکسیستی بود و امروز، جریان لیبرالیستی. یک روز #مطهری ها توسط منافقین و شاگردان خوئینیها با گلوله ترور شدند و روز دیگر شخصیتهایی همچون علامه #مصباح توسط رسانههای اصلاحطلب و باز هم نزدیکان خویینیها ترور رسانهای می شوند.
✍ #سید_امیر_حسینی
#آنتی_سکولار
#شب_قدر
#روز_معلم
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۶)
⛔️ سر بی کلاه
❇️ پس از مدتی که ایران در انتظار پاسخ دولت آمریکا برای تحقق وعدههایش بود، "برنت اسکوکرافت" مشاور امنیت ملی آمریکا، با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا جلسه میگذارد و پس از جلسه تصمیم گرفته می شود که آمریکا به زیر میز توافقات فی ما بین تهران-واشنگتن بزند.
دولت آمریکا پس از برآورده شدن خواسته هایش توسط ایران به اصطلاح امروزی دبّه در آورد و به بهانههای واهی درخواست ایران را رد کرد.
❇️ آنان، انجام حرکت های تروریستی از جمله ترور مخافان حکومت توسط ایران و همچنین فتوای امام خمینی (ره) درخصوص ارتداد سلمان رشدی را مانع اصلی بهبود روابط دانستند و مدعی شدند که تهران عملاً به وعده هایی که پیشتر مبنی بر حسن نیت داده بود، عمل نکرده است.
❇️ آمریکائیها میگفتند: " ما گفتیم نشان دادن حسن نیت باعث حسن نیت متقابل می شود، ولی نگفتیم اگر ایرانیان گروگان ها را آزاد کنند، بدون توجه به باقی قضایا، به این اقدام پاسخ مطلوب و مساعد میدهیم. انجام دادن وقایع تروریستی دیگر، تعریف آمریکا از حسن نیت نیست"
❇️ بدین ترتیب، در ایالات متحده، مقامات کاخ سفید سرخوش از یک معامله تمام برد و بی هزینه بودند اما اوضاع در ایران عکس آن بود چرا که در ازای آزادی گروگانهای آمریکایی، هیچ امتیازی شامل حال ایران نشد و ایران فقط یک پل برای رسیدن کاخ سفید به اهدافش شده بود.
ادامه دارد...
🔶 منابع:
«آمریکا چگونه اعتماد هاشمی رفسنجانی و ظریف را پاسخ داد» تسنیم
✍️ #سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
#شب_قدر
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۷)
⛔️فضای بسته سیاسی در دوران هاشمی
♨️ در ابتدای دولت هاشمی و پس از فوت امام و پایان جنگ تحمیلی، مخالفین او رمقی برای کنشگری سیاسی نداشتند اما عدم تحقق وعدههای اقتصادی از یک سو و فضای بسته سیاسی حاکم بر کشور شرایط را برای او آرام باقی نگذاشت.
♨️ سیاست توسعه و تعدیل اقتصادی دولت هاشمی سبب شد روزبهروز فاصله مردم و اقشار اکثریت از مسئولان و سرمایهداران بیشتر شود.
♨️ هنگامی که تورم به بالای۴۹ درصد رسید، اعتراضات مردمی بالا گرفت. مردم در شهرهای مشهد، اطراف تهران، اراک و چند شهر دیگر به گرانی و تورم ۵۰ درصدی واکنش نشان دادند و تظاهرات به پا کردند.
♨️ اولین اعتراضات در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۷۱ در اثر اعتراض حاشیهنشینان «کوی طلاب» مشهد به تخریب خانههایشان در شهر مشهد به وقوع پیوست و به یک تظاهرات با شعارهایی علیه مسئولان و حمله به اماکن دولتی، تبدیل شد و سرتاسر شهر مشهد را فراگرفت.
♨️ هاشمی آن عده را افرادی اوباش و ولگرد تلقی کرد ولی علی جنتی، استاندار وقت خراسان، درباره این اعتراضات سالهای بعد گفت:
♨️ «...هیچکدام از بازداشتیها وابستگی گروهی و گروهکی ندارند. حتی در بین آنها از خانواده شهید و جانبازان هم بودند. بیشتر مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث این اتفاق شد».
نکته جالب این است که این اعتراضات رسانه ای نشد و پس از چند روز فقط اخبار محدودی از آن در معدود روزنامه های دولتی بیرون آمد!
ادامه دارد...
منبع:
خبرگزاری ایسنا
✍️ #سید_طاها_محسنی
#روز_قدس
#ماه_مبارک_رمضان
#القدس_اقرب
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۸)
⛔️ خفقان سیاسی
❇️ در دولت هاشمی رفسنجانی خبری از رشد مطبوعات و رسانههای مستقل نبود.
❇️ برنامههای اقتصادی با تحمیل هزینه بسیار بر مردم در جریان بودند و معترضان سیاسی هم نه رمقی و نه فرصتی برای سخنگفتن داشتند.
❇️ در خرداد ۶۹ گروهی از اعضای نهضت آزادی و ملیمذهبیها در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور، بازداشت شدند. عزتالله سحابی که یکی از بازداشتشدگان بود، در این باره میگوید:
❇️ «ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولا اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونهای است که ما در انزوای کامل قرار گرفتهایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. درباره این نامه، ۲۳ نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم»
❇️ این روند در طول هشت سال ریاستجمهوری هاشمیرفسنجانی ادامه داشت. شکایات متعددی از سوی مقامات و کارکنان و نهادهای دولتی یا زیر نظر دولت از رسانههای گوناگون صورت گرفت که بسیاری از آنها مانند ماجرای دفتر روزنامه توس، هفتهنامه پیام دانشجو و نشریه کادح در دادگاه منجر به صدور حکم تبرئه میشد.
❇️ از سویی دولت با هرگونه نقد هاشمی بهشدت برخورد میکرد تا جایی که هواداران هاشمی با طرح شعار «مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است» عملا راه هرگونه نقد نسبت به اشتباهات هاشمی را مسدود کردند.
ادامه دارد...
منبع: خبرگزاری ایسنا
#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
#سرطان_اصلاحات_آمریکایی
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۱۹)
♨️ محجوریت فرهنگ
⛔️ حوزه فرهنگ در دولت سازندگی بسیار محجور واقع شد. نشانه آن، تکساحتی بودن دولت سازندگی؛ فرعی و حاشیهای قلمداد کردن مقوله فرهنگ و در نتیجه بیتوجهی نسبت به ضرورت برنامهریزی فرهنگی و هدایت فرهنگی عمومی بود.
⛔️ دغدغه اصلی دولت سازندگی، دستیابی به «توسعه اقتصادی» بود و به همین علت، حوزههای «سیاست» و «فرهنگ» حاشیهنشین و پیرامونی شدند. در حقیقت، سیاست فرهنگی در این دوره امری کم اهمیت و فرعی و بیشتر بر منع و سلب استوار بود تا برنامهریزی اثباتی و راهگشایی اسلامی.
⛔️ بیتفاوتی نسبت به نهادینه سازی و درونی کردن باورها و ارزش های اسلامی سبب شد ذهنیت و ارزش های افراد جامعه، به خصوص نسل سوم انقلاب، تغییر و در نتیجه، به تدریج گرایش بخش هایی از جامعه به باورها و ارزش های اسلامی کاهش پیدا کرد.
⛔️ این در حالی است که در منطق نظری و فکری اسلام، مهمترین رسالت حکومت اسلامی تلاش در راستای محقق ساختن «فرهنگ اسلامی» است.
⛔️ در این دوره، نظام آموزشی در مدارس و دانشگاهها فاقد سازوکار پرورشی و تربیتی کارآمد و مشخصی بود. در نتیجه، نتوانست ارزش های انقلاب اسلامی را در ذهن و دل نسل جوان، تثبیت کند.
⛔️ از این رو، تغییر هنجارها و ارزش ها در میان تحصیل کردگان، به ویژه دانشگاهیان، سبب شد که دانشجویان به یکی از قویترین پایگاههای اجتماعی اصلاحطلبان تبدیل شوند و نقش قابل توجهی در دستیابی آنها به قدرت سیاسی ایفا کنند.
ادامه دارد...
منبع:خبرگزاری تسنیم
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۲۰)
✡️ هاشمی ارباب حلقه ها
«حلقه کیان»
♨️ شهید «حسن شاهچراغی» برای ایجاد کانونی فکری و دینی در دوره طاغوت، «حلقه کیان» را تشکیل داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، افراد حاضر در این حلقه به دعوت شهید «شاهچراغی» در «مؤسّسه کیهان» دور هم جمع شدند و به انتشار کیهان فرهنگی تا سال۶۹ پرداختند .
♨️ اعضای شاخصی همچون«حجّاریان»، «علوی تبار»، «گنجی» و... که دارای افکاری چپ گرا بودند رفته رفته اختیار حلقه کیان را در دست گرفتند. آنها هر چهارشنبه در منزل یکی از اعضاء جمع می شدند و به بحث های معرفت شناختی و فلسفی می پرداختند .
♨️ این اشخاص پس از فروپاشی مکتب کمونیسم، با بازاندیشی افکار خود، غرب پژوهی را استراتژی مطالعاتی خود قرار داده و به تلفیق سه شکاف ملّی، اسلامی و غربی تأکید می ورزیدند، به طوری که برخی معتقدند که آغاز دگرگونی پایه های اندیشه کسانی چون «حجّاریان» از این حلقه بود.
♨️ «عبدالکریم سروش» در رأس حلقه کیان و به عنوان استاد و پدرخوانده حلقه محسوب می شد.
♨️ حلقه کیان عقاید خود را در «کیهان فرهنگی» به چاپ می رساند که در نهایت به اختلافات در کیهان و استعفای دسته جمعی «محمّد خاتمی» و تحریریّه «کیهان فرهنگی» از «مؤسّسه» منجر گردید.
این حلقه به دلیل حضور سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی در بین آنان مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی قرار داشت.
ادامه دارد...
🔶 منابع:ایسنا، مجله کیان، مشرق نیوز
✍#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#دولت_سوم_روحانی
#انتخابات
#سرطان_اصلاحات
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۲۱)
✡️ هاشمی ارباب حلقه ها
«حلقه آئین»
💢 سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی پس از استعفا از وزارت در تاریخ۳خرداد سال۷۱، تقاضای مجوز نشریه ای به نام «آئین» کرد تا از آن به عنوان تریبونی برای بیان افکار خود و همفکرانش استفاده کند . با پیوستن برخی از افراد «کیان» به محمد خاتمی، گروه «آئین» را شکل گرفت.
💢 علیرغم اینکه جلسات دائمی و هفتگی «حلقه آئین» در این سال ها مرتّباً برگزار می شده است اما نکته جالب این بود که «آئین» هیچ مجلّه ای تا شش سال بعد از «دوم خرداد» ۸۲ منتشر نکرد.
💢 در «آئین» چهره هایی افراطی و بی ثبات از الحاظ اعتقادی همچون «هادی خانیکی»، «سعید حجّاریان»، «مصطفی تاجزاده»، «محسن امینزاده»، «عبّاس عبدی»، «محسن کدیور» و «محمّدرضا خاتمی» حضور داشتند و حلقه را به جایگاهی برای بحث و برّرسی آراء، اندیشه ها و مفاهیمی تازه مانند "جامعه مدنی"، "مردم سالاری"، "حقوق بشر" و ...؛ بدل نمودند.
💢 اگرچه شخصیّت محوری حلقه آئین «محمّد خاتمی» بود؛ ولی «کدیور» و بویژه «حجّاریان» در نظریه پردازی های سیاسی نقش داشتند. آنچه در «آئین» رُخ می داد تبدیل شدن ماحصلات فکری «حلقه کیان» به پروژه های سر و ته دار سیاسی و عملیّاتی تر بود.
💢 اگرچه حلقه آئین دستپخت محمد خاتمی بود اما خاتمی مورد حمایت کامل هاشمی رفسنجانی قرار داشت به طوریکه بعد ها آقای هاشمی در مصاحبه ای روی کارآمدن خاتمی را محصول اقدامات خود دانسته بود.
ادامه دارد...
🔶 منابع:مشرق نیوز
#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#دولت_سوم_روحانی
#انتخابات
https://eitaa.com/antisecular_ir
#پرونده_انتخابات
#در_غبار_انتخاب(۲۲)
✡️ هاشمی ارباب حلقه ها
«حلقه مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری»
⛔️ معاونت سیاسی «مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری» مهم ترین حلقه ای بود که در دولت هاشمی رفسنجانی و با ریاست«محمّد موسوی خوئینی ها» آغاز انحراف از مبانی انقلاب اسلامی را کلید زد.
⛔️ «حجّاریان»، «علوی تبار»، «عبدی» و «مجید محمّدی» در آن رسماً پروژه هایی برای "توسعه سیاسی" را دنبال می کردند. البتّه کسانی مانند «مصطفی تاجزاده»، «بهزاد نبوی»، «محسن سازگارا»، «محسن امین زاده»، «محسن آرمین» و «هاشم آغاجری» نیز با این «معاونت» همکاری هایی داشته اند.
⛔️ برخی مطالعات انجام گرفته در «معاونت سیاسی مرکز» توسّط «حجّاریان» در هفته نامه «عصر ما» (ارگان رسمی «سازمان منحلّه مجاهدین انقلاب اسلامی ایران») و روزنامه «سلام» (به مدیرمسئولی «خوئینی ها» و سردبیری «عبّاس عبدی») منتشر می شد.
⛔️ حجاریان درباره فعّالیت های «معاونت» می گوید: «معاونت سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک» یک پروژه بیشتر نداشت و آن هم پروژه "توسعه سیاسی" بود. این پروژه چندین زیر پروژه داشت: "فرهنگ سیاسی و رفتار سیاسی اقشار مختلف ایران"، "تحلیل چرایی انقلاب اسلامی" (با هدف تئوریزه کردن انقلاب)، "ماهیّت دولت در ایران" و "نوسازی ایران"» .
⛔️ تئوریسین های حلقه از جمله سعید حجاریان معتقد بودند که"توسعه سیاسی" در ایران، در گام ابتدایی نیازمند بروز تغییراتی در ساختار سیاسی کشور است و در مرحله بعد باید "فرهنگ سیاسی ایران" متناسب با ایده آل های غرب تغییر یابد.
ادامه دارد...
✍️#سید_طاها_محسنی
#آنتی_سکولار
#انتخابات
@antisecular_ir