eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و یکم 🔰 ادامه بحث... یکی دیگر از فراماسونر های معروف این زمان میرزاخان قمی ملقب به مشاور الملک بود او برای تحصیل به فرانسه رفت وارد لژ (سنسر امیتیه) گردید و در دانشگاه سوربن پاریس زیر نظر پروفوسور لودیه کاشف سیاره نپتون به تحصیل ادامه داد. وی خود موفق به کشف یکی از اقمار مشتری گردید که به نام او ستاره محمودی شهرت یافت. در متن دیپلم ماسونری او آمده است:(ما استادان کرسی و افسران صاحب مقام لژ‌ماسونی این یک رمز آنهاست I'm in st... بیست و نهم ماه دوم سال حقیقی ۵۸۶۵ (سال یهودی) و با حضور اعضای شورای عالی تصدیق می کنیم که برادر خیلی ارجمند و عزیزمان میرزا محمود منجم متولد قم در ایران ۲۹ ساله، در میان ما پذیرفته شد. ♦️قابل ذکر است که فراموشخانه ملکم بعد از چهار سال فعالیت و وارد کردن تعداد قابل توجهی از اعضای دربار به جرگه فراماسونری به فرمان ناصرالدین شاه تعطیل شد اما بعدها مجمع آدمیت بر اساس تعالیم ملکم تاسیس شد که رئیس آن عباسقلی آدمیت بود. نخستین تعهدی که از اعضای انجمن آدمیت گرفته می شد سکوت بود. اعضای انجمن به سه دسته تقسیم می شدند: (هادی، امین و آدم) هادی کسی بود که امور داخلی و خارجی مجموعه را اداره می کرد و سیاست کلی با نظر او تعیین می شد. امین به کسی گفته می شد که ۱۲ نفر واجد شرایط را عضو کند و در این صورت او می توانست با اجازه مدیر، مجمعی را در شهر خود تاسیس کند. آدم نام همه اعضا بود که ۳ تکلیف بر عهده داشتند:‌ نخست آن که با امین ارتباط برقرار کنند دوم آن که به ورود خود در جامعه اقرار داشته باشند و سوم آن که دستورات را اجرا کنند 🔸مجمع آدمیت در زمان محمدعلی شاه تلاش می کرد که اعضای سرشناس خود را افزایش دهد و سرانجام موفق شد دکتر محمد مصدق و سالار الدوله شاهزاده را به عضویت خود در آورد. در سال ۱۲۷۵ شمسی مظفرالدین شاه به سلطنت رسید. در این زمان مهمترین فراماسونرها عبارت بودند از شیخ حسن خان مشیر الدوله که سفیر ایران در عثمانی بود و همانجا به لژ‌ فراماسونری پیوست. 🔹بعد از او نوبت به میرزا نصر الله خان مشیر الدوله می رسد. وی که ابتدا وزیر خارجه و سپس وزیر لشگر شد، از عواملی بود که امتیاز نفت را به ویلیام ناکس دارسی واگذار کرد و نیز با واگذاری گمرکات شمال برای مسافرت شاه به اروپا از روسیه وام دریافت نمود. یکی دیگر از اقدامات او تاسیس مدرسه سیاسی در تهران بود در سال ۱۸۹۹ میلادی مدرسه سیاسی تهران تاسیس شد. تا فراماسونرها شاگردانی را تربیت کنند که آینده ایران را به دست گیرند. خان ملک ساسانی که خود مدت کمی در این مدرسه بود، ولی به زودی بیرون رفت و برای ادامه تحصیلاتش رهسپار فرانسه شد می نویسد: (مدیران و معلمین آن اکثرا فراماسونر بودند از معلمین آنها برای نمونه اردشیر جی که فراماسون معروف است در ایران نفوذ فوق العاده داشت. بعدها پسرش به شاپور جی که فراماسونر بود و از ملکه انگلیس لقب (سر)‌ گرفت در انتخاب شاگردان این مدرسه فعالیت تمام داشت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و چهارم 🔰 اصطلاح سکولاریزاسیون سکولاریزاسیون عبارت از فرآیندی اجتماعی است که سکولاریسم را حاکم می‌گرداند. در واقع سکولاریسم یک امر فکری و مفهومی است، اما سکولاریزاسیون یک فرایند اجتماعی و عینی جهت برقراری سکولاریسم است. گفته می‌شود که تعبیر سکولاریزاسیون در زبان‌های اروپایی برای اولین بار در پیمان صلح معروف به «پیمان وستفالی» به سال ۱۶۴۸ میلادی به کار رفته است. «پیمان وستفالی» معاهده‌ای بود که به جنگ‌های سی ساله مذهبی در مناطق آلمانی نشین پایان داد و موجب برقراری اقتدار غیر کلیسایی در پاره‌ای مناطق گردید. ♦️برخی فرهنگ‌ها، سکولاریسم را به معنای تنظیم امور معاش از قبیل تعلیم و تربیت، سیاست، اخلاق و جنبه‏ های دیگر زندگی انسانی، بدون در نظرگرفتن خداوند و دین تفسیر کرده‏ اند.  سکولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگی‌ها، از معنای اصطلاحی یکسانی برخوردار نیست و در یک طیف گسترده‌ای بین الحاد و دینداری، معانی گوناگونی یافته است. برخی از طرفداران این اندیشه به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان داده و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا تنزّل می‌دهند. گروهی دیگر به شدت با دین به مخالفت پرداخته و درصدد محو کلی آن از صحنه حیات بشری‌اند. 🔹مارکس، فروید، راسل و کسانی که دین را افیون ملت‌ها و منشأ بیماری‌های روانی و اجتماعی می‌دانند؛ به این رویکرد گرایش دارند. این دو نگرش، سکولاریسم را به دو دسته خشن و ملایم تقسیم کرده است. سکولاریسم خشن و افراطی با راهبرد دین‌ستیزی پیش می‏رود و حذف دین از صحنه حیات بشری را انگیزه اصلی خویش می‏سازد. سکولاریسم ملایم به محدود ساختن دین در عرصه فردی و شخصی قناعت می ‏ورزد و دین را از حیات اجتماعی تفکیک می‌سازد.  🔰 اصول سکولاریسم ۱) توجه به علم و عقلانیت: اهتمام بر علم پس از رنسانس سبب شد همه‌ی امور، تنها از زاویه علم تحلیل شود. عقلانیت رنسانس، دین و اعتقاد دینی را به طور مطلق مخالف عقلانیت دانسته و باطل اعلام کرد. ۲) جدایی نهاد دین از حکومت: به اعتقاد سکولاریسم، رسالت دین، رستگاری روح بشر و تامین سعادت اخروی اوست، بنابراین دین نباید مبنای فعالیت‌های اجتماعی واقع شود. از این رو همواره از حکومت غیر دینی دفاع می‌کند. ۳) حاکمیت مردم به جای حاکمیت الهی: پس از چند قرن حکومت آباء کلیسا و مشاهده تضاد و تعارض در این شکل حکومت، سکولارها بر بی‌نیازی انسان از حکومت الهی حکم کردند. ناسازگاری دین با جامعه مدنی، قداست زدایی از فعالیت دولت و حاکمان، توجه به آزادی‌های اجتماعی و حقوق اصیل افراد، مبتنی کردن نظام حقوقی جامعه بر حقوق طبیعی و نه حقوق دینی از سایر اصول سکولاریسم است. پایان بحث سکولاریسم 🆔 @Jarianshenasi
18.mp3
7.36M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت هجدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و دوم 🔰 ادامه بحث... در سال ۱۸۱۷ میلادی مهندس میرزا جعفرخان فراهانی ملقب به مشیر الدوله که وی نیز از دانشجویان اعزامی به خارج از کشور بود، به فراماسونری ملحق شد و نقش مهمی در ترویج آیین فراماسونری در عهد ناصری داشت. ابوطالب پسر میرزا مهدی کاشی یکی دیگر از پیشگامان فراماسونری در ایران است. او در سال ۱۸۵۷ میلادی برای انجام ماموریتی سیاسی به فرانسه رفت، ولی در همان ابتدای ورود با همه ی همراهانش که یکی از آنان میرزا ملکم خان بود، به عضویت لژ گراند اوریان فرانسه درآمد. در اثبات وابستگی ملکم خان به اهداف فراماسونری همین بس که پیمان پاریس را در سال ۱۸۵۷ میلادی با انگلیس به امضا رسانید و افغانستان را به انگلیس واگذار کرد. ♦️در زمان محمد شاه سه شاهزاده فراری ایرانی (رضا قلی میرزا، تیمور میرزا و نجفقلی میرزا پسران حسنعلی میرزا فرمانروای فارس) که پدرشان در جنگ با علیخان معروف به عادل شاه که از بزرگان قاجار بود،‌ شکست خورده بود، از شیراز گریختند و سر از لندن در آوردند و در لندن فریزر مامور انگلیس آنها را به لژ های فراماسونری راهنمایی کرد. در سال ۱۸۶۳ میلادی و در زمان ناصرالدین شاه،‌ میرزا فتحعلی آخوند زاده که دارای افکار سکولاریستی بود، اعلام می کرد که تنها راه رهایی ایرانیان از قید استبداد، ایجاد انجمن های سری فراماسونری و آموختن دانشهاست. او که سعی می کرد با نوشته های خود، زمینه تعصب دینی و ملی را به شدت تضعیف کند، تز پروتستانیزم اسلامی را مطرح کرد تا اسلام را با اومانیسم فراماسونری منطبق سازد. 🔸دومین فراماسونر معروف عهد ناصری میرزا یوسف خان مستشار الدوله صاحب کتاب «یک کلمه» است او که در سال ۱۸۶۹ میلادی وارد لژ کلمانیه فرانسه شد، خواهان جدایی دین از سیاست و مانند آخوند زاده و ملکم خواستار تغییر حروف الفبا در ایران بود. او چنان هواخواه غرب بود که در آن شرایط نابسامان اقتصادی ایران، از دولت می خواهد که به انگلیس اجازه دهد که راه آهن را در ایران برپا کند. در سال ۱۸۵۷ میلادی میرزا ملکم خان (ناظم الدوله) وارد لژ فراماسونری شد. او از موثرترین افراد برای ترویج اندیشه تقلید از غرب در همه ی زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بود. وی با همکاری صدراعظم فراماسونر یعنی میرزا حسین خان سپهسالار، امتیاز بهره برداری از مراتع و معادن وجنگلها و گمرکات جنوب و احداث راه آهن و کشیدن مخابرات را به یک یهودی تبعه انگلیس به نام رویتر واگذار کرد. فراماسونر معروف دیگر میرزا حسن خان مشیرالدوله است که در پاریس به لژ گراند اوریان پیوست. او پس از بازگشت به ایران وزیرخارجه شد و در همین زمان بود که روس و انگلیس قرارداد ۱۹۰۷ را بین خود امضا کرده و ایران را تقسیم کردند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و پنجم 🔰 لیبرالیسم لیبرالیسم حرکت تاریخی و مشخصی از اندیشه های عصر جدید است که با جریان رنسانس و اصلاح گری آغاز می شود و در اغلب موارد آن را ارزش آزادی فردی دانسته اند. لیبرالیسم از شعارهای اجتماعی دیگری است که هم‌ زمان با ظهور اومانیسم به‌ عنوان یک اصل بدیهی در ذهنیت جامعه غربی مطرح شد. و به‌ معنای اباحیت و آزاد انگاری بشر است. ♦️لیبرالیسم از واژه لیبرال مشتق شده و دارای ریشه فرانسوی لیبر (liber) به‌معنای آزاد است. برتراند راسل درباره پیدایش لیبرالیسم می‌نویسد: «لیبرالیسم قدیم، محصول انگلستان و هلند بود و وجوه بارزی داشت ... صفت مشخّصه این مکتب (لیبرالیسم) به یک معنی خاص، فردیت است ... از دکارت به بعد قسمت اعظم فلسفه به درجات، کم‌ و بیش دارای این جنبه فردیت فکری بوده‌اند». این مسلک زندگی انسان را فقط در همین دنیا می‌داند و می‌گوید: آزادی انسان نامحدود است و هیچ نیرو و منبعی نمی‌تواند او را مقیّد کند و بایدها و نبایدهایی را برای او تعیین کند. به‌عبارت دیگر، چیزی به‌عنوان دین نمی‌تواند برای بشر تعیین سرنوشت کند. 🔹لیبرالیسم در حوزه اجتماع و در روابط فرد با همنوعانش معنای اصلی خود را باز می یابد. از همین رو در سطوح گوناگون زندگی اجتماعی، ما با انواع مختلف لیبرالیسم، همچون لیبرالیسم سیاسی، اقتصادی، دینی و اخلاقی سر و کار داریم. لیبرالیسم را می‌توان همان اومانیسم عقل‌گرا یا خودمختاری اومانیستی نامید که در آن انسان خودمختار است. در واقع لیبرالیسم همان اندیشه انسان‌محوری می‌باشد که نتیجه عملی اش نیز اباحه‌گری به ‌معنای نفی حلال و حرام الهی و پایبند نبودن به دستور دین در زندگی فردی و اجتماعی است. این فکر در راستای نشر بی‌دینی و ترویج بی‌بندوباری در میان مردم قدم برمی‌دارد. 🔸در تفکّر لیبرالیستی صحّت و سقم تمام قوانین از طریق خواست‌ها و گرایش‌های انسان تعیین می‌شود و بایدها و نبایدها و واجب و حرام و تمام قضایای ارزشی از ناحیه اعتبار آدمی ارج و منزلت خود را بازمی‌یابد و پس از گزینش و گرایش یا گریز و نفرت انسان به امری خاص، آن امر، ضرورتِ وجود و یا عدم پیدا می‌کند؛ به بیان دیگر، هر ارزش عملی یا رفتاری که ارزش قدسی و آسمانی دارد و انسان الزاماً از راه آن به باطن و حقیقت هستی راه می‌یابد، نفی می‌شود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
19.mp3
7.32M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت نوزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و سوم 🔰 تاسیس انجمنهای فراماسونری در ایران این انجمن ها از لحاظ میزان و چگونگی فعالیت شان، سه دوره مشخص را پشت سر گذاشتند: ♦️دوره اول: از آغاز نفوذ فراماسونری بین نخبگان سیاسی-علمی ایران در دوره قاجار تا روی کار آمدن رضاشاه. اینگونه معروف است که فعالیت رسمی فراماسونری در ایران با نظامی منسجم، از زمان تشکیل «لژ بیداری ایرانیان» در سال ۱۹۰۷ میلادی با اجازه رسمی لژ بزرگ شرق و شورای عالی فراماسونری فرانسه و با اجازه رسمی محمدعلی شاه قاجار، در تهران آغاز شد. رئیس این لژ دکتر مرل فرانسوی بود که به اتفاق ویزیور از نخستین اساتید این لژ به شمار می آمدند. نخستین ایرانی که به عضویت آن درآمد، ادیب الممالک فراهانی بود که شعری در زمینه ی «آئین فراماسون و فراموش خانه» مرکب از ۵۹۳ بیت سرود که بیانگر اصل های عمده ی فراماسونری است و اندیشه های آن را در چارچوب ایرانی-اسلامی عرضه می دارد. وی در این ابیات، خدا و پیامبران را فراماسون و کعبه را لژ و اهل بیت پیامبر را اهل لژ خوانده است! 🔹ورود فراماسونری در ایران، ارمغانی چون تساهل در امرمذهب را به همراه داشت و این امر باعث عکس العمل عالمان بزرگ و روحانیان شد و با آن مقابله کردند. میرزا محمدخان در این باره می گوید: «علمای عظام تهران متفقا به مقام منع و تکفیر برآمدند و با هیات اجتماع مدرسه، فراموش خانه را خراب کرده و آتش زده و با خاک یکسان نمودند و اساس آن را برچیدند. همه ی شاگردان هم فرار کرده و خود ملکم نیز فرار نموده و به شاهزاده عبدالعظیم رفته و متحصن گردید.» البته این ماجرا که در فراموش خانه ی ملکم بود؛ اتفاق افتاد. 🔸این پایان کار نبود، بلکه پیشرفت های محیر العقول غربی ها، از دید تحصیل کردگان ایران(البته غربزده هایشان) پوشیده نماند. از این رو آرمان تجدد خواهی و پیشرفت، آن ها را به مرحله شیفتگی و گاه سرسپردگی به تمدن و هر آنچه غربی است، کشانید و سرانجام موفق شدند مجوز رسمی فراموش خانه را از محمدعلی شاه دریافت کنند و به طور رسمی به فعالیت های فراماسونی مشغول شوند و این آغاز دوره ی اول به صورت آشکار و رسمی بوده است. مداخلات این لژ در امور مربوط به نهضت مشروطه به اوج خود رسید. به طوری که یکی از اعضای آن به نام شیخ ابراهیم زنجانی رئیس دادگاه فاتحان تهران گردید. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🔴 تفرقه با پول‌های انگلیسی 🔹شیعه‌ی لندن نشین دوباره با پول‌های انگلیسی دست به دامنِ تفرقه شده و فیلم سینمایی هالیوودی صهیونیستی «بانوی بهشت» را ساخته است. 🔸چند روزی بیش از پخش تیزر فیلم _the lady of heaven_ (بانوی بهشت) در یوتیوب نمی‌گذرد که بازدید آن تا به این لحظه به یک‌میلیون سیصد هزار نفر رسیده است. 🔹فیلمی که نویسنده‌اش یاسر الحبیبی است که ملکه‌ی انگلیس را جزو سادات می‌داند و می‌گوید نسب ملکه انگلیس به حضرت زهرا (س) برمی‌گردد.این فیلم با بودجه‌ای قریب به 15 میلیون دلار (معادل 375 میلیارد تومان) به‌وسیله یک تیم هالیوودی ساخته شده است. 🔸با توجه به سابقه یاسر الحبیب در تفرقه افکنی بین شیعه و سنی و برگزاری مراسم‌های خاص وحدت شکن در لندن، به راحتی می‌توان حدس زد این انسان خبیث دوباره چه آشی برای تفرقه افکنی بین مسلمانان پخته است. مقابله با این توطئه‌ی تشیع لندنی، هوشیاری مراجع شیعه و اقدام هماهنگ برای تحریم فیلم را می‌طلبد. ♦️اما نکته مهم این است که وقتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از 40 سال حتی یک اثر سینمایی درباره‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها نمی‌سازد، طبیعی است که دشمن این کاستی و خلاء را شناخته و با سیاستِ خودش آن را پر می‌کند؛ این جاست که دیگر، او روایتگر است. او زمین بازی را تعیین می‌کند. این جاست که یاسر الحبیب لندن نشین و هالیوودی‌ها هستند که روایتگر فاطمیه می‌شوند. 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و ششم 🔰 ادامه بحث لیبرالیسم... پیروزی لیبرالیسم بر اقتدار کلیسا وام دار سده هجدهم است. لیبرالیسم در این قرن با کمک خودباوری از قیمومیت تحمیلی باورهای دینی آزاد شده بود و بر این اندیشه پای می فشرد که دین، امری خصوصی میان فرد، خداوندگار و کلیساست و انسان می تواند رفتار اجتماعی خود را تابع اعتقاد دینی اش سازد؛ اما این رویکرد تنها به خود او مربوط می شود. پیامد این تفکر، خلع ید کلیسا از دخالت در سازماندهی روابط اجتماعی در زندگی این جهانی و ساختن و اصلاح جامعه و پرداختن به کار تبلیغی خود است که همان( رستگاری فردی) می باشد. ♦️لیبرالیسم به‌ عنوان یک فلسفه سیاسی با تکیه بر آزادی‌های فردی، از قدرت استبداد کاسته و به‌ عنوان یک مکتب فکری از آزادی اندیشه و مذهب حمایت کرده و به‌ عنوان یک دیدگاه اقتصادی، مالکیت را محترم شمرده، حقّ تصرّف هر کسی را در دارایی خود به رسمیت شناخته، با دخالت دولت در صنعت، بازرگانی و روابط اقتصادی مخالفت می‌ورزد و از آنجایی‌ که این مکتب، تسامح و پلورالیسم را هم به‌ عنوان عناصر تقویت‌ کننده خود به همراه داشت، در مذاق آسیب‌ دیدگان از خشونت‌های مذهبی، طبقه رو به رشد بازرگانان و سرمایه‌داران هم بس شیرین افتاده بود و روزبه‌روز بر استحکام پایه‌هایش می‌افزود. با این دستمایه‌های ارجمند بود که روشنفکران، زمینه و شرایط لازم را برای دگرگونی ماهوی و نهادی حاکمیت فراهم آوردند. 🔹در ایدئولوژی لیبرالیسم، آدمیان به‌صورت اتم‌هایی مستقل و منزوی و جدا از هم تصوّر می‌شوند که صرفاً نوعی روابط کالایی (بده و بستان مبتنی بر سود و زیان) بین آنها حاکم است. شاید لیبرالیسم، اصلی‌ترین صورت ایدئولوژیک اعراض بشر از دین بوده است. ماکیاولی، یکی از نخستین تئوریسین‌های لیبرالیسم، آزادی را در نسبت با قدرت‌طلبی معنا می‌کرد.وی در کتاب گفتارها می‌نویسد: «فهم این نکته مشکل نیست که عشق و علاقه‌ای که مردم در آغاز نسبت به آزادی پیدا کردند چگونه و از کجا پیدا شد. آنان به چشم خود دیدند تا موقعی که از آزادی بهره‌مند نیستند، چیزی بر وسعت شهرها و یا میزان ثروتشان افزوده نمی‌شود ... از این‌رو میل به امپریالیسم و ایجاد امپراتوری از نتایج طبیعی وجود فضیلت در یک قوم و جزو ثمرات عادی آزادی است...». 🔸لیبرالیسم به‌ دلیل تأکیدی که بر آزادی نفس امّاره و اباحیت و ترویج روحیه سوداگری دارد، طبعاً در پیوندی تنگاتنگ با سرمایه‌داری و سودجویی و سرمایه‌ سالاری قرار می‌گیرد. «بدین ترتیب، در طول سه قرن از رنسانس تا انقلاب فرانسه، با کلیسا زدایی (دین‌زدایی) و این جهانی‌کردن امور و نظریه‌های فردگرایی و لیبرالیسم، زمینه‌های اقتصاد تجاری سرمایه‌داری فراهم می‌آید». ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
20.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیستم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و چهارم 🔰 ادامه بحث... محمود عرفان از اعضای لژ مهر مهر در مجله یغما با افتخار از نقش فعال فراماسونرها در انقلاب مشروطیت چنین یاد می کند: «تاریخ فراماسونرها در ایران با تاریخ مشروطیت بی ارتباط نیست و مشروطیت ایران یکی از وقایع بزرگ تاریخ ماست، نه تنها فراماسونرها در مشروطیت دخالت داشتند، بلکه انجمن های فرعی و وابسته آنها که ظاهرشان شباهتی با سازمانهای ماسونی نداشت نیز علنا در مشروطیت دخالت داشتند که از همه مهم تر انجمن اخوت را می توان نام برد». ♦️پس از پیروزی مشروطه خواهان بر محمد علی شاه قاجار، اداره امور کشور به دست کسانی افتاد که اکثرا از اعضای لژ بیداری بودند و در واقع تصمیم گیری درباره امور کشور در لژ بیداری صورت می گرفت. ظل السلطان حاکم جبار اصفهان پس از پیروزی مشروطه خواهان موقعیت خود را از دست داده بود. می دانست که مرکز تصمیم گیری کشور جایی جز لژ بیداری نیست بنابراین از آن لژ تقاضا کرد که وی را در حکومت اصفهان ابقا نماید. 🔹لژ بیداری ایرانیان با کمک اردشیر جی، احمد شاه را از کار برکنار و زمینه را برای روی کار آمدن پهلوی آماده کرد. اردشیر جی مشاور مخصوص سفارت انگلیس در تهران بود. از اعضای مهم این لژ می توان از محمد علی فروغی ذکاء الملک و سید حسن تقی زاده نام برد. گرچه رضاشاه به فروغی لقب «خرس جهود» داده بود، ولی او درباره تاجگذاری رضا شاه گفته بود: «وقتی که اعلیحضرت تاج را به سر گذاردند من دیدم نوری از جمال مبارک تلألو کرد». 🔸دوره دوم: از شروع سلطنت رضاشاه تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ لژ بیداری در دوره رضا شاه به فعالیت خود ادامه داد و اعضای آن در تحکیم مبانی ضد دینی حکومت پهلوی و مسلک میهن پرستی افراطی آن، نقش اساسی بازی کردند. اما در سال ۱۳۱۹ و در پی کشته شدن «ارباب کیخسر و شاهرخ» دبیر لژ، ‌این لژ به فعالیت رسمی خود خاتمه داد. ♦️ویژگی اصلی این دوره، عدم مرکزیت و فقدان کانون اصلی ماسونی برای تنظیم و ترتیب امور و جهت دهی فعالیت ها بوده است. با پیروزی نهضت مشروطه و گشایش مجلس، فراماسون های ایرانی در صحنه های گوناگون حکومتی حضور فعال یافتند و با کنار رفتن روحانیان از صحنه سیاسی و حکومتی، پای روشنفکران ماسونی هرچه بیشتر باز شد. با روی کار آمدن رضاشاه و روحیه استبدادی وی، فعالیت های لژها از رونق افتاد و ایرانیان حق عضویت در لژها را نیافتند. طبق اسناد سازمان جهانی، فراماسونی به انگلستان مستند است؛ از طرفی هم تردیدی در وابستگی رضاشاه به انگلیس نیست. 🔹اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا رضاشاه برای تاسیس لژ یا ادامه ی کار به ایرانیان اجازه نمی داد؟ جواب قاطعی که اسناد بر آن گواهی دهند، وجود ندارد؛ اما شاید بتوان گفت: از آن جا که اقدامات تجدد مآبانه ی رضاشاه در راه ترویج فرهنگ غرب و مدرنیزه کردن ایران در جهت عملکرد سازمان فراماسونری بوده است، انگلستان چندان نیازی به راه انداختن این سازمان احساس نمی کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و هفتم 🔰 مبانی فلسفی لیبرالیسم لیبرالیسم به لحاظ فلسفی، محصول آرای ماکیاولی، تامس هابز، جان لاک، منتسکیو و ولتر است و به لحاظ فلسفی و معرفت‌شناختی، می‌توان عناصر زیر را ارکان ایدئولوژی لیبرالیستی دانست: ۱) اعتقاد به فردگرایی هستی‌شناختی و اخلاقی؛ ۲) اعتقاد به تجربه‌گرایی روش‌شناختی؛ ۳) اعتقاد به جدایی بایدها از هست‌ها؛ ۴) اعتقاد به منفعت‌گرایی اخلاقی؛ ۵) اعتقاد به نسبیت‌انگاری اخلاقی، ارزشی و معرفت‌شناختی. از منظر این ایدئولوژی، انسان‌ها به ‌صورت اتم‌هایی مستقل و خودبنیاد که از خدا، آسمان و از دیگر مردمان، مستقل و بی‌نیازند، فرض می‌گردند و روابط آدمیان با یکدیگر، نوعی روابط کالایی و شیئی است که این فردگرایی هستی‌ شناختی، مبانی فلسفی لازم برای فردگرایی اخلاقی و سیاسی را به‌وجود می‌آورد. این فردگرایی فلسفی، دقیقاً ملازم با روش‌شناسی آمپریستی (تجربی) است؛ زیرا در باور لیبرال‌ها، «عقل تجربی» که محدود به حدود و ظرفیت‌های متدلوژی تجربی است، تنها منبع فهم و شناخت فرض می‌شود. از نتایج و لوازم فردگرایی فلسفی و متدلوژیک، نسبی‌ انگاری ارزشی اخلاقی است. ♦️در طیّ تاریخ فلسفه جدید غرب نیز شاهد هستیم که پوزیتویسم همیشه با لیبرالیسم سیاسی تلازم و همراهی داشته است و همین فردگرایی اتمیستی جوهر نظریه (حقوق طبیعی)، (قرارداد اجتماعی) و (اعلامیه حقوق بشر) غربی را تشکیل می‌دهد و به‌خوبی در مدل «انسان اقتصادی» و منطبق بر درک سوداگرانه و کالایی نظام سرمایه‌داری از حیات اجتماعی انسانهاست. مفهوم انسان اقتصادی و رقابت آزاد ... به‌ویژه با ماهیت سرمایه‌داری قرون ۱۸ و ۱۹ مطابقت داشت و معرّف انسان واقعی جامعه بورژوایی بود. 🔹لیبرال‌ها مفهوم عقل بشری را نه در طول وحی آسمانی که در مقابل آن قرار داده و به اصالت اوّلی نسبت به دومی معتقد هستند و می‌گویند که «پارلمان» محل جلوه‌گری «عقل بشری» و «نهاد قانون‌گذاری بشری و نفی قانون الهی» است. از این‌ رو شدیداً بر وجود پارلمان به‌عنوان «نهاد وضع قانون توسط بشر» و «سازمان مرکزی دولت لیبرال» تأکید می‌کردند و این همان چیزی است که داعیه‌داران وطنی لیبرالیسم در کشور ما تحت عنوان «اصالت جمهوریت» در برابر «اسلامیت» مطرح کرده بودند. در این نظریه لیبرالی، حق، حقیقت و فرامین الهی مورد بی‌اعتنایی و انکار واقع شده و اراده نفسانی جمعی بشر، مبنا، اصل و تعیین‌کننده مشروعیت حکومت و امور دیگر محسوب می‌گردد. لیبرالیسم در حوزه تفکّر سیاسی به اندیشه جدایی دین از سیاست به‌عنوان یک رکن ثابت و بنیادین معتقد است. اساساً سیاست و اداره زندگی اجتماعی در قلمرو تفکّر لیبرالی، جوهری سکولاریستی دارد. 🔸لیبرالیسم، خود یک برنامه لائیک، سرمایه‌ سالارانه و اومانیستی برای تحقّق نظام سیاسی، اجتماعی و اداره زندگی دنیوی دارد؛ برنامه‌ای که به لحاظ محتوا و مبادی و غایت در نقطه مقابل تفکّر سیاسی، اجتماعی، مذهبی است. از این‌رو مخالفت لیبرالیسم با هر نوع تئوری و حکومت دینی و تلاش آن در جهت اثبات و تحقّق سکولاریسم و مسخ و تنزل اندیشه دینی به سطح مجموعه‌ای از تعالیم اخلاقی که صرفاً شأن شخصی و فردی داشته باشد، کاملاً روشن است.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi