📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و سوم
🔰 تاسیس انجمنهای فراماسونری در ایران
این انجمن ها از لحاظ میزان و چگونگی فعالیت شان، سه دوره مشخص را پشت سر گذاشتند:
♦️دوره اول: از آغاز نفوذ فراماسونری بین نخبگان سیاسی-علمی ایران در دوره قاجار تا روی کار آمدن رضاشاه.
اینگونه معروف است که فعالیت رسمی فراماسونری در ایران با نظامی منسجم، از زمان تشکیل «لژ بیداری ایرانیان» در سال ۱۹۰۷ میلادی با اجازه رسمی لژ بزرگ شرق و شورای عالی فراماسونری فرانسه و با اجازه رسمی محمدعلی شاه قاجار، در تهران آغاز شد.
رئیس این لژ دکتر مرل فرانسوی بود که به اتفاق ویزیور از نخستین اساتید این لژ به شمار می آمدند. نخستین ایرانی که به عضویت آن درآمد، ادیب الممالک فراهانی بود که شعری در زمینه ی «آئین فراماسون و فراموش خانه» مرکب از ۵۹۳ بیت سرود که بیانگر اصل های عمده ی فراماسونری است و اندیشه های آن را در چارچوب ایرانی-اسلامی عرضه می دارد. وی در این ابیات، خدا و پیامبران را فراماسون و کعبه را لژ و اهل بیت پیامبر را اهل لژ خوانده است!
🔹ورود فراماسونری در ایران، ارمغانی چون تساهل در امرمذهب را به همراه داشت و این امر باعث عکس العمل عالمان بزرگ و روحانیان شد و با آن مقابله کردند. میرزا محمدخان در این باره می گوید: «علمای عظام تهران متفقا به مقام منع و تکفیر برآمدند و با هیات اجتماع مدرسه، فراموش خانه را خراب کرده و آتش زده و با خاک یکسان نمودند و اساس آن را برچیدند. همه ی شاگردان هم فرار کرده و خود ملکم نیز فرار نموده و به شاهزاده عبدالعظیم رفته و متحصن گردید.» البته این ماجرا که در فراموش خانه ی ملکم بود؛ اتفاق افتاد.
🔸این پایان کار نبود، بلکه پیشرفت های محیر العقول غربی ها، از دید تحصیل کردگان ایران(البته غربزده هایشان) پوشیده نماند. از این رو آرمان تجدد خواهی و پیشرفت، آن ها را به مرحله شیفتگی و گاه سرسپردگی به تمدن و هر آنچه غربی است، کشانید و سرانجام موفق شدند مجوز رسمی فراموش خانه را از محمدعلی شاه دریافت کنند و به طور رسمی به فعالیت های فراماسونی مشغول شوند و این آغاز دوره ی اول به صورت آشکار و رسمی بوده است.
مداخلات این لژ در امور مربوط به نهضت مشروطه به اوج خود رسید. به طوری که یکی از اعضای آن به نام شیخ ابراهیم زنجانی رئیس دادگاه فاتحان تهران گردید. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
🔴 تفرقه با پولهای انگلیسی
🔹شیعهی لندن نشین دوباره با پولهای انگلیسی دست به دامنِ تفرقه شده و فیلم سینمایی هالیوودی صهیونیستی «بانوی بهشت» را ساخته است.
🔸چند روزی بیش از پخش تیزر فیلم _the lady of heaven_ (بانوی بهشت) در یوتیوب نمیگذرد که بازدید آن تا به این لحظه به یکمیلیون سیصد هزار نفر رسیده است.
🔹فیلمی که نویسندهاش یاسر الحبیبی است که ملکهی انگلیس را جزو سادات میداند و میگوید نسب ملکه انگلیس به حضرت زهرا (س) برمیگردد.این فیلم با بودجهای قریب به 15 میلیون دلار (معادل 375 میلیارد تومان) بهوسیله یک تیم هالیوودی ساخته شده است.
🔸با توجه به سابقه یاسر الحبیب در تفرقه افکنی بین شیعه و سنی و برگزاری مراسمهای خاص وحدت شکن در لندن، به راحتی میتوان حدس زد این انسان خبیث دوباره چه آشی برای تفرقه افکنی بین مسلمانان پخته است. مقابله با این توطئهی تشیع لندنی، هوشیاری مراجع شیعه و اقدام هماهنگ برای تحریم فیلم را میطلبد.
♦️اما نکته مهم این است که وقتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از 40 سال حتی یک اثر سینمایی دربارهی حضرت زهرا سلام الله علیها نمیسازد، طبیعی است که دشمن این کاستی و خلاء را شناخته و با سیاستِ خودش آن را پر میکند؛ این جاست که دیگر، او روایتگر است. او زمین بازی را تعیین میکند. این جاست که یاسر الحبیب لندن نشین و هالیوودیها هستند که روایتگر فاطمیه میشوند.
#بانوی_بهشت
#یاسر_الحبیب
#تشیع_لندنی
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و ششم
🔰 ادامه بحث لیبرالیسم...
پیروزی لیبرالیسم بر اقتدار کلیسا وام دار سده هجدهم است. لیبرالیسم در این قرن با کمک خودباوری از قیمومیت تحمیلی باورهای دینی آزاد شده بود و بر این اندیشه پای می فشرد که دین، امری خصوصی میان فرد، خداوندگار و کلیساست و انسان می تواند رفتار اجتماعی خود را تابع اعتقاد دینی اش سازد؛ اما این رویکرد تنها به خود او مربوط می شود. پیامد این تفکر، خلع ید کلیسا از دخالت در سازماندهی روابط اجتماعی در زندگی این جهانی و ساختن و اصلاح جامعه و پرداختن به کار تبلیغی خود است که همان( رستگاری فردی) می باشد.
♦️لیبرالیسم به عنوان یک فلسفه سیاسی با تکیه بر آزادیهای فردی، از قدرت استبداد کاسته و به عنوان یک مکتب فکری از آزادی اندیشه و مذهب حمایت کرده و به عنوان یک دیدگاه اقتصادی، مالکیت را محترم شمرده، حقّ تصرّف هر کسی را در دارایی خود به رسمیت شناخته، با دخالت دولت در صنعت، بازرگانی و روابط اقتصادی مخالفت میورزد و از آنجایی که این مکتب، تسامح و پلورالیسم را هم به عنوان عناصر تقویت کننده خود به همراه داشت، در مذاق آسیب دیدگان از خشونتهای مذهبی، طبقه رو به رشد بازرگانان و سرمایهداران هم بس شیرین افتاده بود و روزبهروز بر استحکام پایههایش میافزود.
با این دستمایههای ارجمند بود که روشنفکران، زمینه و شرایط لازم را برای دگرگونی ماهوی و نهادی حاکمیت فراهم آوردند.
🔹در ایدئولوژی لیبرالیسم، آدمیان بهصورت اتمهایی مستقل و منزوی و جدا از هم تصوّر میشوند که صرفاً نوعی روابط کالایی (بده و بستان مبتنی بر سود و زیان) بین آنها حاکم است.
شاید لیبرالیسم، اصلیترین صورت ایدئولوژیک اعراض بشر از دین بوده است.
ماکیاولی، یکی از نخستین تئوریسینهای لیبرالیسم، آزادی را در نسبت با قدرتطلبی معنا میکرد.وی در کتاب گفتارها مینویسد:
«فهم این نکته مشکل نیست که عشق و علاقهای که مردم در آغاز نسبت به آزادی پیدا کردند چگونه و از کجا پیدا شد. آنان به چشم خود دیدند تا موقعی که از آزادی بهرهمند نیستند، چیزی بر وسعت شهرها و یا میزان ثروتشان افزوده نمیشود ... از اینرو میل به امپریالیسم و ایجاد امپراتوری از نتایج طبیعی وجود فضیلت در یک قوم و جزو ثمرات عادی آزادی است...».
🔸لیبرالیسم به دلیل تأکیدی که بر آزادی نفس امّاره و اباحیت و ترویج روحیه سوداگری دارد، طبعاً در پیوندی تنگاتنگ با سرمایهداری و سودجویی و سرمایه سالاری قرار میگیرد.
«بدین ترتیب، در طول سه قرن از رنسانس تا انقلاب فرانسه، با کلیسا زدایی (دینزدایی) و این جهانیکردن امور و نظریههای فردگرایی و لیبرالیسم، زمینههای اقتصاد تجاری سرمایهداری فراهم میآید». ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
20.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیستم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و چهارم
🔰 ادامه بحث...
محمود عرفان از اعضای لژ مهر مهر در مجله یغما با افتخار از نقش فعال فراماسونرها در انقلاب مشروطیت چنین یاد می کند: «تاریخ فراماسونرها در ایران با تاریخ مشروطیت بی ارتباط نیست و مشروطیت ایران یکی از وقایع بزرگ تاریخ ماست، نه تنها فراماسونرها در مشروطیت دخالت داشتند، بلکه انجمن های فرعی و وابسته آنها که ظاهرشان شباهتی با سازمانهای ماسونی نداشت نیز علنا در مشروطیت دخالت داشتند که از همه مهم تر انجمن اخوت را می توان نام برد».
♦️پس از پیروزی مشروطه خواهان بر محمد علی شاه قاجار، اداره امور کشور به دست کسانی افتاد که اکثرا از اعضای لژ بیداری بودند و در واقع تصمیم گیری درباره امور کشور در لژ بیداری صورت می گرفت.
ظل السلطان حاکم جبار اصفهان پس از پیروزی مشروطه خواهان موقعیت خود را از دست داده بود. می دانست که مرکز تصمیم گیری کشور جایی جز لژ بیداری نیست بنابراین از آن لژ تقاضا کرد که وی را در حکومت اصفهان ابقا نماید.
🔹لژ بیداری ایرانیان با کمک اردشیر جی، احمد شاه را از کار برکنار و زمینه را برای روی کار آمدن پهلوی آماده کرد. اردشیر جی مشاور مخصوص سفارت انگلیس در تهران بود. از اعضای مهم این لژ می توان از محمد علی فروغی ذکاء الملک و سید حسن تقی زاده نام برد. گرچه رضاشاه به فروغی لقب «خرس جهود» داده بود، ولی او درباره تاجگذاری رضا شاه گفته بود: «وقتی که اعلیحضرت تاج را به سر گذاردند من دیدم نوری از جمال مبارک تلألو کرد».
🔸دوره دوم: از شروع سلطنت رضاشاه تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
لژ بیداری در دوره رضا شاه به فعالیت خود ادامه داد و اعضای آن در تحکیم مبانی ضد دینی حکومت پهلوی و مسلک میهن پرستی افراطی آن، نقش اساسی بازی کردند.
اما در سال ۱۳۱۹ و در پی کشته شدن «ارباب کیخسر و شاهرخ» دبیر لژ، این لژ به فعالیت رسمی خود خاتمه داد.
♦️ویژگی اصلی این دوره، عدم مرکزیت و فقدان کانون اصلی ماسونی برای تنظیم و ترتیب امور و جهت دهی فعالیت ها بوده است. با پیروزی نهضت مشروطه و گشایش مجلس، فراماسون های ایرانی در صحنه های گوناگون حکومتی حضور فعال یافتند و با کنار رفتن روحانیان از صحنه سیاسی و حکومتی، پای روشنفکران ماسونی هرچه بیشتر باز شد. با روی کار آمدن رضاشاه و روحیه استبدادی وی، فعالیت های لژها از رونق افتاد و ایرانیان حق عضویت در لژها را نیافتند. طبق اسناد سازمان جهانی، فراماسونی به انگلستان مستند است؛ از طرفی هم تردیدی در وابستگی رضاشاه به انگلیس نیست.
🔹اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا رضاشاه برای تاسیس لژ یا ادامه ی کار به ایرانیان اجازه نمی داد؟ جواب قاطعی که اسناد بر آن گواهی دهند، وجود ندارد؛ اما شاید بتوان گفت: از آن جا که اقدامات تجدد مآبانه ی رضاشاه در راه ترویج فرهنگ غرب و مدرنیزه کردن ایران در جهت عملکرد سازمان فراماسونری بوده است، انگلستان چندان نیازی به راه انداختن این سازمان احساس نمی کرد.
ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و هفتم
🔰 مبانی فلسفی لیبرالیسم
لیبرالیسم به لحاظ فلسفی، محصول آرای ماکیاولی، تامس هابز، جان لاک، منتسکیو و ولتر است و به لحاظ فلسفی و معرفتشناختی، میتوان عناصر زیر را ارکان ایدئولوژی لیبرالیستی دانست:
۱) اعتقاد به فردگرایی هستیشناختی و اخلاقی؛
۲) اعتقاد به تجربهگرایی روششناختی؛
۳) اعتقاد به جدایی بایدها از هستها؛
۴) اعتقاد به منفعتگرایی اخلاقی؛
۵) اعتقاد به نسبیتانگاری اخلاقی، ارزشی و معرفتشناختی.
از منظر این ایدئولوژی، انسانها به صورت اتمهایی مستقل و خودبنیاد که از خدا، آسمان و از دیگر مردمان، مستقل و بینیازند، فرض میگردند و روابط آدمیان با یکدیگر، نوعی روابط کالایی و شیئی است که این فردگرایی هستی شناختی، مبانی فلسفی لازم برای فردگرایی اخلاقی و سیاسی را بهوجود میآورد.
این فردگرایی فلسفی، دقیقاً ملازم با روششناسی آمپریستی (تجربی) است؛ زیرا در باور لیبرالها، «عقل تجربی» که محدود به حدود و ظرفیتهای متدلوژی تجربی است، تنها منبع فهم و شناخت فرض میشود. از نتایج و لوازم فردگرایی فلسفی و متدلوژیک، نسبی انگاری ارزشی اخلاقی است.
♦️در طیّ تاریخ فلسفه جدید غرب نیز شاهد هستیم که پوزیتویسم همیشه با لیبرالیسم سیاسی تلازم و همراهی داشته است و همین فردگرایی اتمیستی جوهر نظریه (حقوق طبیعی)، (قرارداد اجتماعی) و (اعلامیه حقوق بشر) غربی را تشکیل میدهد و بهخوبی در مدل «انسان اقتصادی» و منطبق بر درک سوداگرانه و کالایی نظام سرمایهداری از حیات اجتماعی انسانهاست. مفهوم انسان اقتصادی و رقابت آزاد ... بهویژه با ماهیت سرمایهداری قرون ۱۸ و ۱۹ مطابقت داشت و معرّف انسان واقعی جامعه بورژوایی بود.
🔹لیبرالها مفهوم عقل بشری را نه در طول وحی آسمانی که در مقابل آن قرار داده و به اصالت اوّلی نسبت به دومی معتقد هستند و میگویند که «پارلمان» محل جلوهگری «عقل بشری» و «نهاد قانونگذاری بشری و نفی قانون الهی» است. از این رو شدیداً بر وجود پارلمان بهعنوان «نهاد وضع قانون توسط بشر» و «سازمان مرکزی دولت لیبرال» تأکید میکردند و این همان چیزی است که داعیهداران وطنی لیبرالیسم در کشور ما تحت عنوان «اصالت جمهوریت» در برابر «اسلامیت» مطرح کرده بودند. در این نظریه لیبرالی، حق، حقیقت و فرامین الهی مورد بیاعتنایی و انکار واقع شده و اراده نفسانی جمعی بشر، مبنا، اصل و تعیینکننده مشروعیت حکومت و امور دیگر محسوب میگردد. لیبرالیسم در حوزه تفکّر سیاسی به اندیشه جدایی دین از سیاست بهعنوان یک رکن ثابت و بنیادین معتقد است. اساساً سیاست و اداره زندگی اجتماعی در قلمرو تفکّر لیبرالی، جوهری سکولاریستی دارد.
🔸لیبرالیسم، خود یک برنامه لائیک، سرمایه سالارانه و اومانیستی برای تحقّق نظام سیاسی، اجتماعی و اداره زندگی دنیوی دارد؛ برنامهای که به لحاظ محتوا و مبادی و غایت در نقطه مقابل تفکّر سیاسی، اجتماعی، مذهبی است. از اینرو مخالفت لیبرالیسم با هر نوع تئوری و حکومت دینی و تلاش آن در جهت اثبات و تحقّق سکولاریسم و مسخ و تنزل اندیشه دینی به سطح مجموعهای از تعالیم اخلاقی که صرفاً شأن شخصی و فردی داشته باشد، کاملاً روشن است.ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
21.mp3
7.33M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و یکم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و پنجم
🔰دوره سوم: از دوره پهلوی دوم تا پیروزی انقلاب اسلامی
براساس تصمیم گیری انگلیس و با ورود متفقین به ایران در شهریور ۱۳۲۰ ، رضاشاه برکنار شد و پهلوی دوم به سلطنت رسید و این بار هم فروغی در تحکیم دوباره رژیم پهلوی نقش خود را ایفا کرد. قابل ذکر است که لژ روشنایی که اعضای آن در کادر های سیاسی و جاسوسی انگلیس و تعدادی ایرانی بودند، در جریان هجوم متفقین به ایران به نحوی هماهنگ با آنها در جنوب کشور همکاری می کردند. این لژ در شب حمله به ایران ضیافتی ترتیب داد و افسران ایرانی را به شام دعوت کرد. لژ دیگری به نام پیشاهنگ آبادان نیز ماموریت یافت که افسران ایرانی را در مهمانی سرگرم کند.
♦️پس از سقوط رضاخان ، لژ بیداری فعالیت خود را مجددا از سرگرفت؛ اما بعد از مدتی سازمان های ماسونی، فعالیت خود را در این دوره به جای لژ بیداری با تشکیل لژ پهلوی (لژ همایون) که وابسته به لژ بزرگ شرق فرانسه بود، از سرگرفتند.
موسس این لژ محمد خلیل جواهری بود که در بیروت به عضویت سازمان فراماسونری در آمده بود. او می گوید: در تمام مدت پنج سال فعالیت لژ، دکتر هومن (استاد فلسفه دانشگاه تهران) دست راست و سید محمدعلی امام شوشتری دست چپ من می نشستند و مهندس اصغر مافی دبیر لژ بود.
🔹به دنبال قدرتمند شدن گرایش های ملی گرایی و نهضت ملی شدن صنعت نفت و به خطر افتادن منافع نظام سرمایه داری غرب (به ویژه انگلستان و آمریکا) تکاپوهای فراماسونری در ایران بیشتر شد. این فعالیتها، با موافقت سلطنت محمدرضا شاهی همراه بود؛ زیرا وی خود، به رواج و تبلیغ فرهنگ غربی تمایل و دیدگاهی غرب باور داشت. او بر اخذ الگوی غربی تاکید می کرد و از این جهت در مقایسه با رضاشاه، غربگرا تر بود؛
به همین جهت، فعالیت دوره سوم با اجازه ی شخص محمدرضا شدت یافت.
🔸فعالیت انجمن های ماسونی در دهه ی سی و چهل شمسی را می توان دوران اوج تکاپوی آنها دانست. در کتاب فراماسون آمده است:
انجمن ها و محافل ماسونی فعال در عهد پهلوی دوم که خلف ماسون های تجدد خواه و اصلاح طلب عصر مشروطیت بودند، از همان شاخصه اصلی، یعنی نظام سرمایه داری غرب پیروی می کردند.
در این دوره لژهایی دیگر مانند: لژ مولوی، لژ تهران، لژ کوروش، لژ مهر، لژ ستاره سحر، باشگاه حافظ، انجمن طرفداران زکریای رازی، انجمن طرفداران خواجه نصیرطوسی وغیره مشغول فعالیت بودند. به طور کلی اعضای این لژها همگی از مقامات کشوری و لشگری و دانشگاهی بودند و سرنوشت کشور را در دست داشتند.
♦️شوربختانه باید گفت که تمام صدر اعظم های زمان قاجار به غیر از امیرکبیر و قائم مقام فراهانی و همچنین اکثر نخست وزیران دوران پهلوی اول و پهلوی دوم از سیدضیاء طباطبایی تا بختیار عضو سازمان فراماسونری بودند.
انجمن های ماسونی در سال های پایانی عمر رژیم پهلوی، بیش از هفتاد لژ با حدود چهار هزار عضو در ایران داشتند و در مقام یکی از عوامل اجتماعی، در پی ترویج جدایی دین از سیاست(یکی از آموزه ای فراماسونری) بودند.ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و هشتم
🔰شاخصهای اخلاقی لیبرالیسم
لیبرالیسم به نسبیّت ارزشهای اخلاقی معتقد است؛ زیرا منشأ و منبع صدور تعالیم اخلاقی را نه منبع قادر مطلق غیبی؛ بلکه وجود متغیّر و جزئی انسانی میداند. در باور لیبرالی ارزش به نوعی به اراده انسان متّصل است. تصور از «خوب» غیر قابل تعریف و تهی است و انتخاب انسان میتواند آن را پر کند. در نظر این ایدئولوژی، هیچ قانون کلّی اخلاقیای وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد که چه باید بکنید.
♦️لیبرالیسم، علایق و انگیزههای سودجویانه آدمی را بهعنوان معیار تشخیص (خوب از بد) مطرح میکند. از این روست که نظام اخلاقی لیبرالی را یوتیلیتاریانیستی (پیروی از اصالت منفعت) نامیدهاند. در این ایدئولوژی، منشأ تکلیف اخلاقی در نفع شخصی خلاصه میگردد.
درجامعه لیبرالی هر کس جز به خود نمیاندیشد و خود را بهعنوان شخصیت به اثبات میرساند.
فلاسفه لیبرال قرون هجده و نوزده، آرای اخلاقی این ایدئولوژی را در قالب مکتب اخلاقی (نفعگرایی) تدوین و تئوریزه کردند.
از فلاسفه معروف منفعتگرا میتوان از:
«فرانسوا ماری ولتر»، «جرمی بنتام»،
«جیمز میل» و «جان استوارت میل» نام برد.
مبادی اخلاقی لیبرالیسم را میتوان در آرای «رنه دکارت» (۱۶۵۰ م) و به ویژه «باروخ اسپینوزا» (۱۶۸۸ م) نیز بهخوبی مشاهده کرد.
به نظر اسپینوزا، نیک همان چیزی است که متضمّن نفع ما است.
🔹این تئوریسینها معتقدند که هدف اصلی اخلاق، تأمین منفعت مادی و ارضای علایق جسمی و نفسانی به هر قیمتی و تحت هر شرایطی است.
از نظر آنها قوانین اخلاقی باید خود را با امیال و خواستهای نفسانی بشر تطبیق دهند و از آنجایی که این امیال و خواستهها در افراد و اشخاص، متفاوت و متغیّر است، از این رو نتیجهای جز نسبیتانگاری و شخصی و اعتباری فرضکردن قاعدههای اخلاقی وجود ندارد.
در چارچوب اندیشه لیبرالی عمل و رفتار فرد بهطور طبیعی ملهم از احساسات، امیال و تمنّیاتی است که در بنیاد خودخواهانهاند.
🔸در صدر رنسانس، ماکیاولی هسته اصلی آرای اخلاقی لیبرالی را در قالب نفی وجود معیار و میزان اخلاقی ثابت و تبدیل مسائل اخلاقی به اختلاف سلیقهها نمود. پس از وی این باور بهصورت تفصیلی و مبسوط در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم مطرح گردید.
یکی از محملهای تئوریک حرمتشکنیهای لیبرالی در حوزه اخلاقیات، همین دعوت نسبیتانگاری است.
از لوازم نظریه اخلاقی لیبرالی، بیهدف و بیمعنابودن عالم و تهیبودن آن از نظر غایت است. از همین روست که لیبرالها معتقدند که هدف و معنای زندگی مثل هر معیار ارزشی دیگر، امری است که آدمی بهگونهای خودبنیادانه به زندگی خویش میبخشد و هیچ نسبتی با عالم و جهتگیریهای کلّی آن ندارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
22.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و دوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و ششم
🔰باشگاه های روتاری در ایران
در اواخر سال ۱۳۳۲ شمسی یکی از روتارین های آمریکایی به نام دکتر کراتس به ایران آمد تا برای تشکیل کلوپ های روتاری در ایران وارد عمل شود. او سرانجام توانست به واسطه هادی امیرابراهیمی که یکی از سرمایه داران بود، با دکتر جهانشاه صالح استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و وزیر بهداری و سناتور مصطفی تجدد مالک و مدیر عامل بانک بازرگانی ایران و سناتور عباس مسعودی مالک و مدیر موسسه اطلاعات تماس حاصل کرده و نخستین کلوپ روتاری را در ایران تشکیل دهد. بعد از دکتر کراتس یکی از اعضای «انجمن دوستداران آمریکایی خاورمیانه» به نام چارلز کولاک از بیروت وارد تهران شد و با دعوت از بعضی از سرمایه داران مانند ثابت پاسال، لطف الله حی، قاسم لاجوردی و استادان دانشگاه مانند جهانشاه صالح و دکتر نجم آبادی استاد دیگر دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دیگران کلوپ روتاری تهران را در سال ۱۳۳۵ افتتاح کرد.
♦️این کلوپ کار خود را در پارک هتل تهران آغاز کرد. اولین رئیس این کلوپ دکتر جهانشاه صالح بود. با پایان گرفتن انتخابات نخستین هیات مدیره ی کلوپ روتاری تهران، رضا رزم آرا دبیر کلوپ روتاری تهران، اساسنامه ی روتاری بین المللی را به زبان فارسی ترجمه کرد.
چگونگی انتخاب مسئولین باشگاه های روتاری
انتخاب روسا و گردانندگان باشگاه به صورت رای گیری مستقیم ار اعضاء انجام گرفته و اعضای مسئول به مدت یک سال انتخاب می شدند.
شیوه انتخاب در عضوگیری (از هر شغل و صنف یک نفر) با دقت زیادی انجام می گرفت.
🔹در اساسنامه روتاری درباره شرایط لازم برای عضویت فعال در کلوپ روتاری آمده است:
«فرد باید بالغ، و به حسن اخلاق معروف و در حرفه و کار خود موفق و صاحب شهرت باشد.
او باید به عنوان صاحب، شریک، رئیس صنف یا مدیر یک واحد تجاری یا پیشه ای که شایسته و شناخته شده و یا به عنوان یکی از اعضای هیات عامل موسسه ای که شایسته و شناخته شده یا به عنوان نماینده محلی یا نمایندگی شعبه بازرگانی یا حرفه ای که شایسته و شناخته شده و یا دارای مقام مسئول در چنین نمایندگی هایی باشد.
در انتخاب روسا و هیات مدیره و دیگر گردانندگان روتاری که هر سال روتاری(سال روتاری از یازدهم تیرماه هرسال تا دهم تیرماه سال بعد می باشد) با عضوگیری مستقیم انجام می گیرد، اعضای موسس و شخصیت های با نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و سرمایه داران عمده، شانس موفقیت بیشتری به سایر رقبا دارند.
🔸تشکیلات باشگاه روتاری
چارچوب اصلی و استخوان بندی باشگاه های روتاری از چهار کمیته و چند کمیسیون، زیر نظر هریک از کمیته های چهارگانه تشکیل شده است. روسای کمیته ها توسط رئیس باشگاه و روسای کمیسیون ها توسط رئیس کمیته ها انتخاب می شوند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و نهم
🔰 شاخصهای سیاسی ـ اجتماعی لیبرالیسم
لیبرالیسم علاوه بر جنبه هایی که توضیح داده شد، یک جریان فکری سیاسی _ اجتماعی بسیار گسترده و پردامنه است که حدود چهار سده تحول را در اندیشه غربی پشت سر گذاشته است.
لیبرالیسم سیاسی بر این فرض بنیادین قرار دارد که عقل بشر بینیاز از هدایت وحی الهی، توان طراحی یک نظام اجتماعی سعادتمند را داراست. لیبرالها مدل سیاسی مطروحه خود را که بر مبنای «نظریه حقوق طبیعی» و «نظریه قرارداد اجتماعی» و «پارلمانتاریسم» قرار دارد، بهعنوان «یگانه مدل مطلوب» مطرح میکنند که این «جزماندیشی» با داعیههای ضدّ جزمی لیبرالها هیچ سازگاریای ندارد.
♦️لیبرالها حاکمیت را نه از آن خداوند که اساساً و بالاصاله از آن بشر دانسته و به مخالفت با هر نوع اندیشه دینی در خصوص حاکمیت سیاسی پرداختند. به اعتقاد لیبرالیسم، حکومت، نتیجه توافق و قرارداد اجتماعی مابین آدمیان است و بر مبنای این قرارداد موظّف است که از حریم تفاوتها و تبعیضهای طبقاتی، نظام مالکیت سرمایهدارانه و آزادیهای لیبرالی دفاع نماید.
🔹اساساً انسانها در اندیشه «لیبرالیسم کلاسیک» بر مبنای میزان تموّل و مالکیتشان صاحب حقّ رأی و امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی میشدند.
انسان به مفهوم نظریه لیبرال؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است، فردی بهشمار میآید که مالک است و کسانیکه استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم میمانند و چون فقط افراد متملّک، مالیاتی را میپردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیم گرفته شود، تنها حق دارند در تصمیمگیریهای عمومی شرکت جویند.
🔸لیبرالیسم با عزیمت از نقطه ی اعتقاد به اصالت فرد، به بارزترین و شاخصترین ارزش و آرمان لیبرالیسم که آزادی است میرسد.
سایر ارزشها مثل تساهل، حقوق فردی، حریم خصوصی و... در واقع از آزادی مشتق میشوند و لیبرالیسم برای تضمین این ارزشها به حاکمیت قانون، محدودیت حکومت، تفکیک قوا و آزادی انجمن و مطبوعات و... میرسد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
23.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و سوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هفتم
🔰 باشگاههای لاینز در ایران
بر اساس اسناد متقن، تاریخ تشکیل باشگاه های لاینز در ایران دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا شعبه ای از آن در تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۳۶ در ایران افتتاح گردید و به زودی در پنجاه شهر ایران شعباتی دایر کرد.
اعضای این باشگاهها در روزهای پنجشنبه اول و پنجشنبه سوم هر ماه در یکی از هتل های تهران تشکیل جلسه می دادند. بنا به دلایلی می توان حدس زد که این باشگاهها از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به بعد، فعالیت جدی تری را به انجام رساندند؛ چرا که سال مزبور سال فعالیت منطقه ۳۵۴ الف لاینز در ایران است.
♦️مجمع جهانی لاینزها حوزه فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاههای لاینز ایران در منطقه ۳۵۴ قرار داشتند. خود این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند دسته تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می شدند.
منطقه ۳۵۴ الف، حوزه فعالیت باشگاههای تهران را در بر می گرفت و از سال ۱۳۵۳ منطقه ۳۵۴ د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافیایی آن و منطقه های ۳۵۴ ب و ج در دست نیست.
🔹باشگاههای لاینز حوزه تهران عبارتند از:
باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه یوسف آباد، باشگاه قلهک، باشگاه تجریش و باشگاه ری. دکتر محمدعلی احمدی از سران باشگاههای لاینز ایران و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه عالی حسابداری و موسسه ی علوم بانکی بود که مسئول هماهنگی اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن عضو لژ فراماسونری رازی هم بود.
🔸یکی از انجمن هایی که با واسطه باشگاه لاینز متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می شود، انجمن سقراط است. جوانان توسط این انجمن جذب می شدند و به ظاهر درباره ی علم و ادبیات بحث می کردند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی رئیس پیشآهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بود. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پنجاه
🔰 شاخصهای اقتصادی لیبرالیسم
ایدئولوژی لیبرالیسم از آغاز و در تمامی دوران تکوین و تطوّر خود، غایت و هدف مطلوب خود را در نوعی نظام سرمایهداری آزاد میجسته است و در پیوند تنگاتنگ با حاکمان سرمایهسالاری و امپریالیسم قرار داشته است.
لیبرالها معتقدند که دولت و جامعه باید با کمال خونسردی شاهد «رقابت آزاد» سرمایههای بزرگ با سرمایههای اندک باشد.
لیبرالها هرگونه دخالت در جهت حمایت از اقشار کم درآمد را «محدودیت آزادی» مینامند؛ زیرا معنای لیبرالی آزادی با امپریالیسم و استثمار ملازمه دارد.
♦️اساساً جان لاک، ولتر، منتسکیو و بسیاری دیگر از ایدئولوگهای لیبرال، از بزرگترین تاجران برده و سرمایهداران زمانه خود بودهاند.
آدام اسمیت (۱۷۹۰ م) را باید طراح اصلی تئوری اقتصادی لیبرالیسم دانست.
نظرات اسمیت بعدها توسط لیبرالهایی چون دیوید ریکاردو، مورد بسط و تجدید نظر قرار گرفت.
تئوری اقتصادی لیبرالی بر مبنای دو فرضیه قرار گرفته بود:
۱) اینکه انسانها موجوداتی خودخواه هستند که بهدنبال تأمین منفعت خود روانند.
۲) اینکه انسانها را باید در جهت ارضای خودخواهیها و سودطلبیهای شخصی خود آزاد گذارد.
🔹نظریه اقتصادی لیبرالها در واقع بیان خواستها و توقّعات کلان سرمایهداران، سوداگران و بازرگانان اروپایی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای «انباشت سرمایه» و تأمین خواستههای سوداگرانهشان بوده است.
آرای اقتصادی لیبرالی طرفدار انباشت ثروت و رونق بازار سودجویی و سوداگری سرمایهداران به هر قیمتی (حتی به قیمت خانهخرابی و فقر میلیونها انسان دیگر) است. این نظریات، هرگونه درک عدالتخواهانه و آرمانجویانه و اخلاقی را مورد نفی و انکار قرار میدهد.
نتیجه و محصول تئوریهای اقتصادی لیبرالیستی در اروپای قرن هجده و نوزده، گسترش بیعدالتی اجتماعی و فقر و تیره روزی و استثمار غیر قابل توصیف میلیونها مرد، زن و کودک و برقراری شرایط ظالمانه اجتماعی بوده است که توصیف روشن و زنده آن را در آثار ادبیای چون «روزگار سخت» اثر «چارلز دیکنز»، «تیرهبختان» اثر «جک لندن» و آثار دیگر نویسندگان این دوره، شاهد هستیم.
🔸یکی از ارکان لیبرالیسم کلاسیک این بود که انسانها (یا دقیقتر بگوییم بازرگانان) باید آزاد باشند تا با حداقل نظارت یا محدودیت از طرف جامعه مجالی برای کوششهای خود بیابند ...
لیبرالها میخواستند که هیچ کنترل اخلاقی یا فردی و جمعی بر جریان گردش سرمایه بر اساس مکانیسم سودجویی وجود نداشته باشد و یک نظام سرمایهسالارانه تمامعیار پدید آید (چنانکه در غرب پدید آمد) این نظریه سرمایهسالارانه لیبرالی تحت عنوان اصل «بازار آزاد» یا «اقتصاد بازار» یا «رقابت آزاد» معروف گردیده است.
پایان بحث لیبرالیسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
24.mp3
7.35M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و چهارم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هشتم
🔰 ادامه بحث...
اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند اما بر اساس اسناد به دست آمده از ساواک خلاف این موضوع ثابت شده است به عنوان مثال سند زیر را ملاحظه کنید:
گزارش ساواک ۲۱۸۶۲/۳۱
تاریخ وصول خبر: ۴۱/۲/۲۹
منبع خبر: مامور ویژه
تاریخ گزارش: ۴۱/۲/۳۱
تقویم: ب- ا
«یکی از محارم سردار فاخر حکمت اظهار می داشت که مسافرتهای حسین علاء وزیر دربار شاهنشاهی به فارس و شیراز که ظاهرا تحت عنوان سالگرد «انجمن لاینز» صورت گرفته به منظور انجام یک ماموریت سیاسی و مخفی است.
مشارالیه افزود انجمن لاینز که یکی از شعبات لژ بزرگ فراماسونری انگلستان است تحت عنوان انجام کارهای عام المنفعه بزرگترین دستگاه خبری دولت انگلستان در کشورهای دنیا محسوب می شود و آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی که خود ار فراماسونرهای معروف و از اعضای لژ بزرگ لندن هستند و ریاست جوامع فراماسونری ایران را به عهده دارند، در این مسافرت به توصیه ی مقامات انگلستان دستورات محرمانه ای به مامورین نفوذی انگلستان در فارس که اکثرا بین عشایر دارای نفوذ و رهبری هستند صادر خواهد کرد، زیرا ممکن است روابط شاهنشاهی و دولت آقای امینی که به صورت مبارزه ی سیاست انگلستان و آمریکا در آمده است، وضع نا مساعدی به خود گیرد. بدین ترتیب عشایر فارس طبق تعلیماتی که آقای علاء به آنها خواهند داد برای دولت مرکزی اشکالات بزرگی فراهم خواهند کرد. گوینده افزوده است که اکثر رجال فارس و سران عشایر این منطقه غالبا فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعا تابع نظر و دستورات آقای علاء خواهند بود و قرار است آقای علاء مدت شش روز به عنوان بازدید از تخت جمشید در آنجا اقامت نموده و جلساتی با حضور دوستان خود تشکیل داده و سپس به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و به این طریق مقدمات شورش عشایر را علیه دولت فراهم نمایند».
مهر فوق محرمانه در سند فوق زده شده است.
♦️سند فوق که یکی از صدها سند موجود در ساواک است ثابت می کند که سیستم فراماسونری و انجمن های وابسته آن همچون باشگاه های روتاری و لاینز تا چه حد در ایران نفوذ داشته و سیاست های خود را دنبال می کردند. از وزیر دربار شاهنشاهی گرفته تا جزئی ترین افراد در میان عشایر ایران.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۵۱
🔰ادامه بررسی دوره های فلسفی غرب
فلسفه استعلایی دوره معاصر
همانطور که قبلا ذکر شد قرن نوزدهم، از جایگاه ویژهای برای مکاتب فلسفی، یعنی پوزیتوسیم و اگزیستانسیالیسم برخوردار است. فلسفه اگزیستانسیالیسم، بیشتر در ادبیات و هنر تأثیرگذار بوده است. از این رو، بیشتر رماننویسها از فلسفههای اگزیستانس متأثّر شدند.
آثار آلبرکامو، کافکا، سارتر، صادق هدایت و...، از همین فلسفه، تأثیر پذیرفتهاند. علّت اینکه به فلسفه اگزیستانسیالیسم، فلسفههای اگزیستانس اطلاق میشود این است که این فلسفهها فقط در پرسش با یکدیگر مشترکند، امّا پاسخهای یکسانی ندارند.
♦️کی یرکگارد، مارسل، هایدگر، سارتر، نیچه و...، پرسشهای مشترک وجود و خودشناسی را مطرح میکنند، امّا پاسخهای این فیلسوفان متفاوت است؛ بنابراین، میتوان به تعداد فیلسوفان اگزیستانس، مکتب اگزیستانسیالیسم وجود داشته باشد. فلسفههای معاصر غرب بر برخی از روشنفکران ایرانی تأثیر زیادی گذاشتهاند.
فلسفه تحلیل زبانی توسط ویتگنشتاین متأخر از پوزیتویسم منشعب شد و سومین مکتب معاصر غرب را پدید آورد و آن را جانشین پوزیتویسم نهاد.
🔹چهارمین فلسفه معاصر، فلسفه پدیدارشناسی است که انشعاب دیگری از اگزیستانسیالیسم است. البته مؤسّس پدیدار شناسی را باید کانت، فیلسوف آلمانی نیمه دوم قرن هجدهم دانست.
امّا این مکتب فلسفی به عنوان نظام فلسفی ، توسط هوسرل مطرح گردید و هایدگر و دیگران دنباله آن را گرفتند، اما خود هایدگر و سپس گادامر، مکتب هرمنوتیک فلسفی را پایهریزی کردند. حاصل سخن اینکه، فلسفههای اگزیستانس، منشأ پیدایش پدیدارشناسی و هرمنوتیک و فلسفه پوزیتویسم، منشأ پیدایش فلسفه تحلیل زبانی گشت. ادامه دارد....
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
25.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و پنجم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و نهم
🔰انجمن تسلیح اخلاقی در ایران
در سال ۱۳۲۷ شمسی یکی از روسای این انجمن به نام « بوخمن» شعبه ی آن را در ایران افتتاح کرد و از سال ۱۳۲۸ شمسی عده ای از فراماسونرهای ایرانی جذب این انجمن شدند. این انجمن ابتداء مجله ای به نام امید و سپس مجله شورش یا رنسانس را به زبان فارسی انتشار داد که به رایگان توزیع می گردید. بعضا از اعضای این انجمن از استادان دانشگاه های کشور خصوصا تهران بودند.
♦️جلسات این انجمن یکی بعد از دیگری تشکیل می گردید. به عنوان نمونه یکی از جلسات آنها در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان با حضور استاندار و مسئولان سازمانهای دولتی و ملی، استادان دانشکده و دانشجویان برگزار گردید. پس از افتتاح جلسه به وسیله کفیل دانشکده، یکی از اعضای بنیاد تسلیح اخلاقی پیرامون ایمان به حق یا عامل اصلی ترقی جامعه سخنرانی موثری ایراد کرد. سپس فیلم تاثیر گذاری از محصول تسلیح اخلاقی جهانی به زبان فارسی نشان داده شد.
جلسه دیگری در تالار موزه ایران باستان در تهران برگزار شد که در ابتدا پیرامون رسالت اسلام در تکمیل فضایل اخلاقی سخنرانی به عمل آمد و بعد فیلمی از محصول جهانی تسلیح اخلاقی به زبان فارسی نشان داده شد که در آن نقش موثر خانواده در پرورش نیروی اخلاقی جوانان برای حضار تشریح شد.
🔹جمعیت برادری جهانی در ایران
در سال ۱۳۳۷ شمسی دکتر کلینچی و پروفسور کامپتون که از موسسان این جمعیت بودند به ایران آمدند و مرکز این جمعیت را در تهران تاسیس کردند.
همانطور که قبلا نیز گفته شد هدف این جمعیت در ظاهر ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. آنها همچنین ظاهرا تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند. مثلا در ایران اعلام داشتند که می خواهند مطالب زننده ای را که در کتب فارسی علیه مذهب اهل تسنن وجود دارد حذف کنند و تدریس فقه تسنن را در دانشکده معقول و منقول رایج کنند. که در واقع به دنبال این هدف بودند که با پر رنگ کردن سایر ادیان و مذاهب و فرقه های آنان، جریان اسلام شیعی را در ایران کمرنگ نموده و تضعیف نمایند.
🔸در ابتدا ریاست این جمعیت به عهده ی حسین علاء نخست وزیر اسبق و عضو لژ فراماسونری مهر بود و شجاع الدین شفا معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی به دبیر کلی آن رسید.
این انجمن توانست در مدت زمان کوتاهی بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور را جذب خود نموده و در لایه های مختلف نخبگان کشور نفوذ کند.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۵۲
🔰 ادامه روشنفکری دوره معاصر
شهود گرایان
فلسفه احساس یا شهود، از جمله فلسفه هایی است که در تقابل با خرد گرایی و تجربه گرایی، بر جنبه های فطری و درونی انسان تکیه می زند؛ جنبه هایی که به مراتب ناب تر و ریشه دار تر از ادراکات عقلی و حسی و چه بسا دقیق تر از داده های تجربی است؛ و هیچ گاه از وجود انسان تفکیک نمی پذیرد. مدعیان شهود گرایی، ادراکات حصولی برگرفته از عقل و احساس را به هیچ وجه در بازشناسی و بازنمایی ویژگی های انسانی و در معرفی انسانیت و شخصیت انسان، کافی و کارآمد نمی دانند. در نگرش آنان برای تامین منظور فوق، راهی جز بهره برداری از ابزار طبیعی و فطری درون یافته، پیش روی انسان گشوده نیست. اینجاست که سفارش می شود انسان نخست درون خود را واکاوی کند و از طریق کشف درون خود به بسیاری از اسرار و رموز وجودی خویش پی برد و رفتار و اخلاق خود را تنظیم کند.
♦️از جمله متفکران تاثیرگذار در عصر روشنگری، که خود ضد روشنگری قیام کرد، ژان ژاک روسو بود. روسو که طرفدار احساس گرایی و عاطفه گرایی در مقابل عقل گرایی است، در مواجهه با عقل گرایی افراطی، نظریه معرفت شناسی خاصی را بنیان گذاشت که تحت عنوان فلسفه احساس یا شهود، معروف است.
وی بر این اعتقاد بود که تاکید افراطی بر عقل گرایی و غفلت از یافته های وجدانی و احساسات برخاسته از عمق وجود انسان و فطرت وی، مانع ظهور و بروز جنبه های انسانی و طبیعت خدادادی انسان، آن گونه که باید، و آگاهی ها و معلومات موجود در آن شده است.
🔹به بیان دیگر، از دید روسو، انسان تنها از یک بعد ادراکی، یعنی بعد ادراکی حصولی مبتنی بر عقل و حس برخوردار نیست، بلکه در کنار آن، بعد ادراکی ناب تر و خالص تری دارد که وی آن را وجدان نام می نهد. به نظر روسو، تاکید بر عقل گرایی خالص و عدم بهره گیری از ادراکات وجدانی، موجب شده است که انسان از هویت انسانی خود دور افتد و تنها به آگاهی های ناظر به تنظیم روابط اقتصادی و مادی بسنده کند.
🔸ابزار ادراکی انسان با این نگاه، به جای اینکه بتواند قادر به کشف خصوصیات انسان، به منزله ی موجودی متعالی باشد، بیشتر به منزله ی ابزاری برای شناخت عالم طبیعت و حداکثر، ویژگی های طبیعی انسان به کار گرفته می شود، و در مواجهه با شناخت هویت انسان و فطرت ناب وی، توان و امکان بالایی ندارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
26.mp3
7.34M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و ششم
📌اتمام بارگزاری ...
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی ام
🔰 نتیجه گیری بحث...
نکته ای که در مورد لژهای فراماسونری و انجمن های وابسته به آنان بسیارحائز اهمیت است این است که: «هدف واحد و مشترک همه ی این تشکل ها که با عناوین و قالب های مختلفی ظهور و بروز می کردند، تسلط و احاطه کامل بر رجال سیاسی و مسئولین فرهنگی و همچنین خواص، نخبگان و تحصیل کرده ها مانند روسای دانشگاه ها و دانشجویان نخبه و افراد بانفوذ در میان اقشار و صنوف مختلف در یک کشور است تا با پیروی از نظام مدیریتی، آموزشی و فرهنگی که به آنان دیکته می کنند بتوانند بر کلیه مقدرات کشورهای مورد نظرشان تسلط پیدا نموده و سیاست های استعماری خود را در این کشورها متناسب با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود به پیش ببرند».
♦️این اتفاق در دهه چهل و پنجاه و در دوره حکوت پهلوی دوم به شکل وسیع و گسترده ای در ایران اتفاق افتاد و بر اساس اسناد و مدارک متقن و معتبر موجود، بسیاری از رجال سیاسی، فرهنگی و آموزشی ایران رسما به عضویت این سازمان های ماسونی و انجمن های وابسته به آنان درآمده و کلیه الگوهای مدیریتی، فرهنگی و آموزشی دیکته شده توسط آنان را در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی به اجرا در می آوردند.
تشکیل کابینه های فراماسونری در ایران مانند کابینه اقبال، شریف امامی و هویدا و تلاش ماسون ها برای ورود به مجلس شورای ملی و مجلس سنا و ایجاد دسته بندی در مجالس مزبور و نیز حضور آنان در راس مشاغل کلیدی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و استفاده از این موقعیت برای پیشبرد اهداف فراماسونری در کشور، از موارد عدیده ی دخالت ماسون ها در کلیه امور کشور می باشد. و اگر فردی می خواست پیشرفتی داشته باشد ناگزیر بود که به این تشکیلات بپیوندد.
🔹فراماسونری با تکیه بر جهان بینی و ایدئولوژی خاص خود به هر سرزمینی که وارد شود مشترکات با آن سرزمین را پیدا نموده و سپس به تحکیم موقعیت خود می پردازد. آنها به ظاهر با هیچ مذهبی مخالفت نمی کنند ولی بدون داشتن نظر خاص به یک مذهب فقط خداپرستی را بدون اعتقاد به پیامبران رواج می دهند!
این امر خود به خود حساسیت مذهبی افراد را کاهش داده و آنان را برای پذیرش مطالب دیگر آماده می نماید.
در تعالیم درجه ۱۸ فراماسونری از داوطلب خواسته می شود که خود را از هرگونه قید فرهنگی محدود و عقیده جزمی رها کند.
در درجه سی ام که از درجات عالی است و اسرار فلسفی در آن به داوطلب ارائه می شود، با داوطلب سیر، اتمام حجت می شود که احنمال دارد تعالیم این درجه با وجدان مذهبی وی همخوانی نداشته باشد لذا مختار است که این درجه را طی کند یا نه.
🔸مشاهده می شود که با بالا رفتن درجات افراد، آنها با مسائل به شکل دیگری مواجه می شوند و به کلی علائق مذهبی خود را از دست می دهند. ماسون ها برای مذهب زدایی از دو ابزار استفاده می کنند:
اول) تکیه بر یهودیت تحریف شده.
دوم) گرایش به میراث باستانی کشورها و فرهنگ باستانی آنان. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
🔴 کتاب صوتی و pdf " خاطرات مستر همفر"
(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی)
👈تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی آذر ماه ۱۳۹۸
🎤گوینده : #محمدرضا_پور_عباس
✳️ انشاالله از فردا در این کانال بارگذاری خواهد شد
#خاطرات_مستر_همفر
#دشمن_شناسی #وهابیت #انگلستان
🆔 @Jarianshenasi