eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 سوال : آیا هنگام قصد اقامت، جایز است نیّت خروج از محل اقامت به محل دیگری را که کمتر از چهار فرسخ با آن فاصله دارد بنمائیم؟ 📖 جواب : قصد خروج از محل اقامت به اندازه کمتر از مسافت شرعی اگر به صدق اقامت ده روز ضرر نزند مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامت لطمه نمی زند. 📝 سوال : با توجه به این که رفت و آمد از محل سکونت به محل کار که بیشتر از بیست و چهار کیلومتر از هم فاصله دارند، موجب می شود که نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری که در آن کار می کنم به خارج از آن و یا شهر دیگری که فاصله آن با محل کارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل کارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟ 📖 جواب : به مجرد خارج شدن از محل کار به مقدار کمتر از مسافت شرعی، هرچند ارتباطی با کار روزانه شما نداشته باشد، حکم نماز و روزه شما در محل کار تغییر نمی کند، و فرقی هم نمی کند که قبل از ظهر به محل کارتان برگردید یا بعد از ظهر. 📝 سوال : شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست (مثلاً منزل دوستش) مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟ 📖 جواب : اگر مقصد او نقطه‌ای خاص است، به‌نحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبة مسافت همان نقطه باید درنظر گرفته شود ولی اگر با اینکه مقصد مشخص دارد با شهر هم کار دارد به‌نحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب می‌شود، اوّل شهر ملاک است. 📝 سوال : من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟ 📖 جواب : در این سفر حکم سایر مسافرین را دارید و نماز شما قصر است. 📝 سوال : محل تولد من شهر کاشمر است و از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۶۹ ساکن تهران بوده ام و آن جا را وطن برای خود انتخاب کردم، و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای ماموریت اداری به بندرعباس آمده و کمتر از یک سال دیگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به این که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموریت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آن جا بمانم و زمان مأموریت های اداری هم که به من ارجاع می شود، قابل پیش بینی نیست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بیان فرمایید. ثانیاً: با توجه به این که در اغلب اوقات یا در بعضی از ماه های سال برای چند روز در مأموریت اداری به سر می برم، آیا کثیر السفر محسوب می شوم یا خیر؟ ثالثاً: با توجه به این که همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چیست؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزه‌تان صحیح است. 📝 سوال : شخصی قصد اقامت ده روز در جایی کرده است، به خاطر این که می دانسته که ده روز در آن جا می ماند و یا تصمیم بر ماندن داشته است ولی بعد از آن که با خواندن یک نماز چهار رکعتی، حکم تمام خواندن نماز بر او مترتّب شد، مسافرتی غیر ضروری برای وی پیش می آید، آیا رفتن به آن سفر برای او جایز است؟ 📖 جواب : سفر او اشکال ندارد، هرچند غیر ضروری باشد. 📝 سوال : اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا(علیه الصلوة والسلام) مسافرت نماید و با آن که می داند کمتر از ده روز در آن جا خواهد ماند ولی برای این که نمازش تمام باشد، قصد اقامت ده روز می کند، این کار او چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر می داند که در آن جا ده روز نمی ماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آن جا نمازش را شکسته بخواند. 📝 سوال : مأمورین غیر محلی که هیچ گاه ده روز در شهر محل کار نمی مانند، ولی مسافرت آنان کمتر از مسافت شرعی است، از جهت تمام یا شکسته بودن نماز چه وظیفه ای دارند؟ 📖 جواب : در فرض سؤال، هرگاه ده روز در جایی اقامت نکنند، سفرشان شغلی محسوب می‌شود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو نمازشان تمام است. 📝 سوال : کسی که به جایی مسافرت کرده و نمی داند چه مقدار در آن جا خواهد ماند، ده روز یا کمتر، چگونه باید نماز بخواند؟ 📖 جواب : وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند، هرچند در همان روز بخواهد برگردد. 📝 سوال : کسی که در دو مکان تبلیغ می کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و یا در یکی از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان دیگر در خلال ده روز، صحیح نیست.
🚩نماز مسافر 📝 سوال : آیا وجوب قصر بر مسافر شامل همه نمازهای فریضه می شود یا اختصاص به بعضی از آن ها دارد؟ 📖 جواب : وجوب قصر فقط در خصوصِ نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود. 📝 سوال : شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟ 📖 جواب : امور هشتگانه ذیل است: 1⃣ سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ شرعی باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد. 2⃣ از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنا بر این اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آن جا به اندازه مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند. 3⃣ در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنا بر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی شود، هرچند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است. 4⃣ قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند، نداشته باشد. 5⃣ سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنا بر این اگر سفر معصیت و حرام باشد، اعم از این که خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است. 6⃣ مسافر از کسانی که خانه بدوش هستند، نباشد مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابان ها گردش می کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می مانند. 7⃣ مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد مانند باربر، راننده و ملوان و غیره و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینهاست. 8⃣ به حدّ ترخّص برسد و منظور از حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. @Javanmardi_langarudi
🌷 حدّ ترخّص 🌷 🔹سوال : در آلمان و بعضی از کشورهای اروپایی، گاهی فاصله بین بعضی از شهرها (یعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر دیگر) به صد متر نمی رسد، حتی بعضی از خانه ها و خیابان های دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، حدّ ترخّص این موارد چگونه است؟ 🔸جواب : با فرض اتصال یکی از دو شهر به دیگری به نحوی که در سؤال آمده است، آن دو، حکم دو محله یک شهر را دارند که خروج از یکی به دیگری مسافرت محسوب نمی شود تا نیاز به حدّ ترخّص باشد. 🔹سوال : معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟ 🔸جواب : احوط، رعایت هر دو علامت است، هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حدّ ترخّص کافی باشد. 🔹سوال : آیا معیار حدّ ترخّص شنیدن صدای اذان از خانه های طرفی است که مسافر از آن طرف شهر خارج یا داخل آن می شود، یا این که معیار اذان وسط شهر است؟ 🔸جواب : معیار، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل آن می شود. 🔹سوال : در این جا بین اهالی یکی از نواحی راجع به مسافت شرعی اختلاف وجود دارد. عده ای می گویند که دیوارهای آخرین خانه های منطقه که به هم متصل هستند، ملاک است. عده ای هم معتقدند که باید مسافت را از کارخانه ها و شهرکهای پراکنده ای که بعد از خانه های شهر واقع شده است، محاسبه کرد، سؤال این است که آخر شهر کجاست؟ 🔸جواب : تعیین آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه ها و شهرک های پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه های شهر باید حساب نمود. @Javanmardi_langarudi
🌷 سفر معصيت 🌷 اگر انسان بداند در سفری که می خواهد برود، مرتکب معاصی و محرمات خواهد شد، آيا نمازش شکسته است يا تمام؟ مادامی که سفر او به خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است. کسی که بدون قصد معصيت مسافرت کند، ولی در بين راه برای ادامه و تکميل سفر قصد ارتکاب معصيت نمايد، آيا نمازش را بايد تمام بخواند يا شکسته؟ آيا نمازهای شکسته ای که در طول راه خوانده، صحيح است يا خير؟ واجب است از زمانی که قصد استمرار سفر به خاطر معصيت کرده، نمازش را تمام بخواند و نمازهايی را که پس از تصميم به ادامه سفر به قصد ارتکاب گناه، شکسته خوانده است، بايد اعاده کند و تمام بخواند. سفر برای تفريح يا خريد مايحتاج زندگی با فرض فراهم نبودن مکانی برای نماز و مقدمات آن در مسافرت، چه حکمی دارد؟ اگر بداند که در مسافرت مبتلا به ترک بعضی از واجبات نماز می شود، احوط اين است که به آن سفر نرود، مگر آن که ترک آن برای او ضرر يا مشقت داشته باشد. در هر صورت جايز نيست نماز را در هيچ حالی ترک نمايد. @Javanmardi_langarudi
🌷 نماز در زمین خریداری شده با پول غیر مخمس 🔸سؤال : اگر زمینی را با مال غیر مخمّس بخرم، آیا نماز خواندن در آن زمین جایز است یا خیر؟ 🔹جواب : نماز خواندن در آن اشکال ندارد. @Javanmardi_langarudi
🌷 سجده و احکام آن 🌷 📝 سوال : سجده و تيمّم بر سيمان و موزائيک چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده و تيمّم بر آن دو اشکال ندارد. اگرچه احوط ترک تيمّم بر سيمان و موزائيک است. 📝 سوال : آيا گذاشتن دست ها هنگام نماز بر موزائيکی که دارای سوراخ های ريزی است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا سجده بر مهر که سياه و چرک شده، به طوری که لايه ای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبيدن پيشانی روی مهر است، اشکال دارد؟ 📖 جواب : اگر چرک روی مهر به مقداری باشد که حائل بين پيشانی و مهر شود، سجده و نماز باطل است. 📝 سوال : آيا بر زنی که هنگام سجده بر مهر، پيشانی وی به خصوص جای سجده با حجاب پوشيده شده است، اعاده نمازهايش واجب است؟ 📖 جواب : اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، اعاده بر او واجب نيست. 📝 سوال : زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می شود که پيشانی وی به طور کامل با مهر تماس ندارد، زيرا چادر يا روسری وی مانع از تماس کامل پيشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهايی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانی اش را حرکت دهد تا روی مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانی از زمين برای سجده روی مهر بر اثر جهل يا فراموشی بوده و اين عمل را فقط در يکی از دو سجده يک رکعت انجام می داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولی اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. 📝 سوال : در سجده بايد هفت عضو از بدن روی زمين باشد، ولی ما به خاطر وضيعت خاص جسمی که داريم، قادر به انجام اين کار نيستيم، زيرا از معلولين جنگی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، هستيم و برای نماز يا مهر را به طرف پيشانی بلند می کنيم و يا آن را روی دسته صندلی چرخدار گذاشته و بر آن سجده می کنيم، آيا اين کار صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی چرخدار يا چيز ديگر مانند بالشت يا چهار پايه و سجده بر آن هستيد، بايد سجده را بدين نحو انجام دهيد و نماز شما صحيح است. در غير اين صورت به هر نحو که می توانيد هرچند با ايماء و اشاره، سجده و رکوع را انجام دهيد و نماز شما صحيح است. ان شاءالله موفق باشيد. 📝 سوال : سجده بر سنگفرش مرمر مشاهد مشرفه چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : سجده بر سنگ مرمر اشکال ندارد. 📝 سوال : آيا جايز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضی از انگشتان ديگر آن را هم بر زمين بگذاريم؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 📝 سوال : امروزه مهری برای نماز ساخته شده که با شمارش رکعت ها و سجده های نمازگزار باعث می شود تا حدی شک او برطرف گردد. با توجه به اين که هنگام گذاشتن پيشانی روی آن، مهر به خاطر دستگاه فلزی که زير آن نصب شده است، به سمت پايين حرکت می کند، آيا با اين توصيف سجده بر آن صحيح است؟ اميدواريم نظر شريف خود را بيان فرماييد. 📖 جواب : اگر محل گذاشتن پيشانی از چيزهايی باشد که سجده بر آن صحيح است و پس از گذاشتن پيشانی ثابت و بی حرکت بماند، سجده بر روی آن اشکال ندارد. 📝 سوال : هنگام نشستن بعد از سجده کدام پا روی ديگری گذاشته می شود؟ 📖 جواب : مستحبّ است که بر ران چپ بنشيند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد. 📝 سوال : در سجده و رکوع بعد از قرائت ذکر واجب، گفتن چه ذکری افضل است؟ 📖 جواب : تکرار همان ذکر واجب و بهتر است که به عدد فرد ختم شود، و در سجده علاوه بر آن چه گفته شد، صلوات و دعا برای حاجت های دنيا و آخرت مستحبّ است. 📝 سوال : شنيدن آياتی که سجده در اثر شنيدن آن ها واجب می شود از نوارهای قرآن که از ضبط صوت يا صدا و سيما پخش می شود چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، سجده واجب است. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم 👈 همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه . 👈 برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه . 👈 به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه . 👈 یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان ، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه . 👈 فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه . همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن . 👈 حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه . 👈 بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه . 👈 ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد .اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره . 👈 کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست . 👈 خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطر و بوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم 👈 اگه کسی به خدای متعال ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله . 👈 فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه . به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره . 👈 حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه . 👈 اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده . 👈 ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله . 👈 البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه . 👈 گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیاء یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره . 👈 ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی رو عمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله . 👈 ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده . 👈 علاوه بر نسبت دروغ به خدا ، شرک به خدا هم مبطل روزس . و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
🚩حدّ ترخّص 🔹سوال : مسافری که به وطن خود می رود، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص وطن، برای تمام خواندن نماز کافی است، ولی احتیاط استحبابی در تأخیر تا ورود به شهر است و یا جمع بین شکسته و تمام مابین حدّ ترخّص و وطن. 🔹سوال : مسافری که به غیر وطن به جایی می رود که می خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخص برسد، نمازش چگونه است ؟ 🔸جواب : رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست، و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنابر احتیاط واجب، موجب اتمام نیست و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است. 🚩مسافت شرعی 🔹سوال : تکلیف نماز کسی که به مکانی سفر می کند که آن مکان از یک مسیر، کمتر از حدّ شرعی و از مسیر دیگر، حدّ شرعی است، چه می باشد ؟ 🔸جواب : اگر از مسیری سفر کند که به مقدار مسافت شرعی است، حکم مسافر را دارد. @Javanmardi_langarudi
🌷 احکام مبطلات روزه 🌷 📝 سوال : آيا تبعيت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غير آن، جايز است؟ اگر مکلّف تشخيص دهد که اين متابعت از موارد تقيه نيست و دليلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظيفه اش چيست؟ 📖 جواب : تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولی روزه آن روز قضا دارد، و جايز نيست به طور اختياری افطار نمايد مگر بعد از آن که داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسی و يا با حجت شرعی احراز نمايد. 📝 سوال : اگر روزه دار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا يا نوشيدن کند، آيا روزه ام باطل می شود؟ 📖 جواب : خوردن و آشاميدن روزه را باطل می کند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص ديگری باشد. 📝 سوال : اگر چيزی به زور وارد دهان روزه دار شود و يا سر او به همان صورت داخل آب گردد، آيا روزه اش باطل می شود؟ اگر وادار به باطل کردن روزه اش شود، مثلاً به او بگويند که اگر روزه ات را نخوری، ضرری به خودت يا مالت وارد می سازيم، او هم برای دفع اين ضرر غذا بخورد، آيا روزه اش صحيح است؟ 📖 جواب : روزه شخص روزه دار با داخل شدن چيزی در حلقش بدون اختيار و يا با فرو بردن سرش به همان صورت به زير آب باطل نمی شود، ولی اگر خودش بر اثر اکراه ديگری مرتکب مفطری شود، روزه اش باطل خواهد شد. 📝 سوال : اگر روزه دار جاهل باشد به اين که تا به حدّ ترخّص نرسيده، نبايد قبل از زوال افطار کند، و قبل از حدّ ترخّص به اين اعتبار که مسافر است، افطار نمايد، روزه اين شخص چه حکمی دارد؟ آيا قضا بر او واجب است يا حکم ديگری دارد؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، روزه اش باطل است و بايد آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد. 📝 سوال : هنگامی که مبتلا به بيماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سينه در دهانم جمع شده بود که به جای بيرون انداختن، آن را فرو بردم، آيا روزه ام صحيح است يا خير؟ در بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان در منزل يکی از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حيا مجبور شدم با خاک، تيمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزديک ظهر غسل نکردم. اين کار برای چند روز تکرار شد، آيا روزه ام در آن روزها صحيح است يا خير؟ 📖 جواب : فرو بردن اخلاط سر و سينه ضرری به روزه نمی رساند، ولی اگر به فضای دهان رسيده باشد بنا بر احتياط واجب بايد از فرو بردن آن خودداری نمايد، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزی که می خواهيد روزه بگيريد و انجام تيمّم بدل از غسل به جای آن، اگر به خاطر عذر شرعی باشد و يا تيمّم در آخر وقت و به خاطر تنگی آن باشد، موجب بطلان روزه نيست و روزه شما با تيمّم صحيح است. در غير اين صورت، روزه شما در آن روزها باطل است. 📝 سوال : من در معدن آهن کار می کنم که طبيعت آن اقتضا می کند هر روز داخل معدن شده و در آن کار کنم و هنگام استفاده از ابزار کار غبار وارد دهانم می شود، بقيه ماه های سال هم به همين صورت بر من می گذرد، تکليف من چيست؟ آيا روزه من در اين حالت صحيح است؟ 📖 جواب : فرو بردن غبار غليظ هنگام روزه بنا بر احتياط واجب موجب باطل شدن آن است و بايد از آن پرهيز نمود، ولی مجرد داخل شدن غبار در دهان و بينی بدون اين که به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « أَتَاکُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَکٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَیْکُمْ صِیَامَهُ تُفْتَحُ فِیهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجَحِیمِ وَتُغَلُّ فِیهِ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ لِلَّهِ فِیهِ لَیْلَةٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ » 🔹 ماه رمضان به سویتان آمده است! روزه گرفتن در آن را خداوند بر شما واجب کرده، در این ماه درهای آسمان باز و درهای دوزخ بسته می‌شوند. سرکشان شیاطین در این ماه در بند شوند. خداوند در آن شبی دارد که از هزار ماه بهتر است. کسی که در این ماه از خیر و نیکی آن محروم شود در حقیقت او محروم (واقعی) است. @Javanmardi_langarudi
🔸دعای حضرت علی { علیه السلام } در وقت افطار 🌷 امام علی { علیه السلام } هنگام افطار چنین دعا می فرمود : " أَللّهُمَّ لَکَ صُمْنٰا وَ عَلیٰ رِزْقِکَ أَفْطَرْنٰا فَتَقَبَّلْهُ مِنّٰا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیٖعُ الْعَلیٖمُ : خدایا ! برای تو روزه گرفتیم ، و با روزی تو افطار می کنیم ، پس این روزه را از ما بپذیر که به راستی تو شنوا و دانایی." @Javanmardi_langarudi
استعمال عطر برای روزه دار ، در ماه مبارک رمضان و ... چه حکمی دارد ؟ استعمال عطر برای روزه دار مستحب است ؛ ولی بو کردن گیاهان معطر مکروه است . {احکام روزه} پرسش60 @Javanmardi_langarudi حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه
﷽؛ 🌧 دعاى پیامبر صلےاللہ علیہ و آلہ در ماه رمضان ، بعد از هر نماز واجب : (( خدایا تمام اسیران را آزاد کن اللّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أسيرٍ )) 📎 المصباح للكفعمی، صفحه 816
﷽؛ 🌧 پیامبر گرامے اسلام صلےاللہ علیہ و آلہ فرموده اند : " هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند حق تعالی بیامرزد گناهان او را تا روز قیامت و دعا این است."👆
﷽؛ 💎 در یک روایت جامع ، علیه‌السلام در مورد می‌فرماید : { إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است } . ، بحار الأنوار ، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان ، 1404 هجرى قمرى ،‌ جلد 78 ، صفحه 198 . @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : " بدبخت واقعی کسی است که این ماه ( رمضان ) را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود ".
آداب و سنن ماه رمضان چیست ؟ 💎 ماه مبارک رمضان و گرفتن روزه در این ماه پر فضیلت ، دارای آداب و شرایطی است که برخی از آنها چنین است : 1⃣ دیدن هلال ماه : " یکی از آداب ماه مبارک رمضان رؤیت هلال این ماه شریف است ". 2⃣ خوردن افطار و سحری : " خوردن افطار و سحری از سنت های ماه مبارک رمضان محسوب شده ، تا جایی که در شریعت اسلام از «صوم وصال» ؛ یعنی روزه ای که بدون خوردن افطار و سحری به روزه روز بعد متصل شود ، نهی شده است ". 3⃣ کثرت نماز ، دعا ، استغفار و صدقه : " کثرت نماز ، دعا ، استغفار ، قرآن و صدقه از دیگر آداب این ماه شریف است ". 4⃣ روزه اعضا و جوارح بیرونی و درونی : " در بین آداب روزه ، مهم ترین آن روزه اعضا و جوارح بیرونی و درونی است ". در تفسیر جامع به نقل از کافى ، فقیه و تهذیب ، از محمد بن مسلم روایت شده است که امام جعفر صادق علیه‌السلام به من فرمود : " زمانى که روزه هستى پس باید گوش ، چشم ، زبان ، دست ، پا و پوست بدن تو روزه دار باشد ". 5⃣ اهتمام ویژه به دهه آخر ماه مبارک رمضان : " دهه آخر ماه مبارک رمضان ، از ویژگی های خاصی برخوردار است . دو شب مهم قدر در آن قرار گرفته است ، همچنین طبق سنت پیامبر صلےالله‌علیه‌وآله ، دهه اعتکاف محسوب می شود ".  @Javanmardi_langarudi ❄️{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }❄️
﷽؛ 🚨 نماز تمام ، بجای نماز شکسته 📝 سوال : اگر کسی عمداً جایی که باید نماز را به صورت شکسته بخواند ، تمام بخواند ، چه حکمے دارد ؟ 📖 جواب : کسے که می داند مسافر است و باید نماز را به صورت شکسته بخواند ، اگر در غیر از چهار مکان ( اماکن تخییر ) عمداً نماز را تمام ( چهار رکعتی ) بخواند ، نمازش باطل است . 🚨 فراموش کردن حکم مسأله 📝 سوال : اگر مسافر فراموش کند که نماز به صورت شکسته است - یعنی حکم مسأله را فراموش کند - و آن را به صورت تمام بخواند ، چه حکمي دارد ؟ 📖 جواب : اگر تا قبل از این که وقت نماز تمام شود یادش بیاید ، باید دوباره بخواند و اگر بعد از وقت یادش بیاید ، نمازی را که خوانده صحیح است و لازم نیست قضای آن را بجا آورد . 🚨 فراموش کردن موضوع مسأله 📝 سوال : مسافری که می داند نماز مسافر به صورت شکسته است ؛ اگر فراموش کند که مسافر است و نماز را به صورت تمام (چهار رکعتی) بخواند ، حکم نماز او چگونه است ؟ 📖 جواب : اگر در وقت نماز یادش بیاید که مسافر است ، باید نمازش را دوباره - به صورت شکسته - بخواند . و اگر بعد از وقت نماز یادش بیاید ، قضا ندارد . 🚨 تمام خواندن سهوے 📝 سوال : کسی می داند مسافر است و باید نماز را به صورت شکسته بخواند ، ولی سهواً تمام بخواند ، حکم نماز او چگونه است ؟ 📖 جواب : اگر تا قبل از اینکه وقت نماز تمام شود بفهمد که اشتباه کرده ، نمازش باطل است و باید دوباره بخواند . و اگر بعد از وقت ملتفت شود ، لازم نیست قضای آن را بجا آورد . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 نماز شکسته به جای نماز تمام 📝 سوال : اگر نمازگزار به جای نماز تمام ، نماز را به صورت شکسته بخواند ، چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : این مسئله دارد : اگر عمداً نماز تمام را به صورت شکسته بخواند ، در این صورت نمازش باطل است . اگر سهواً نماز تمام را به صورت شکسته بخواند در این صورت نیز نمازش باطل است ؛ چه در وقت نماز بفهمد که اشتباه کرده و چه بعد از وقت . اگر از روی فراموشی نماز تمام را به صورت شکسته بخواند ، در این صورت نیز نمازش _ چه در وقت نماز بفهمد و چه بعد از وقت _ باطل است . اگر از روی ندانستن حکم مسئله ، نماز تمام را بصورت شکسته بخواند ، نمازش باطل است ؛ ولی مسافری که قصد ماندن ده روز در جایی را داشته باشد و به خاطر ندانستن حکم مسئله ، نماز را به صورت شکسته بخواند ، احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره به صورت تمام ( چهار رکعتی ) بخواند . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ التفات در بین نماز 📝 سوال : اگر نمازگزار به نیت نماز شکسته نماز را شروع نماید و در بین آن بفهمد که بایستی به صورت تمام می خواند، وظیفه او در چنین حالتی چیست؟ 📖 جواب : همه مراجع : باید نماز را به صورت چهار رکعتی، تمام نماید. 📌 کارشناس احکام ومسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ازقم المقدسه 📚 استفتائات کتبی از دفاتر حضرات آیات @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 التفات در بین نماز ( 1 ) 📝 سوال : اگر نماز گزار به نیت نماز تمام ، شروع به نماز نماید ، و در بین آن متوجه شود که باید نمازش را به صورت شکسته بخواند ، در این صورت چه وظیفه اے دارد ؟ 📖 جواب : در این صورت ، چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته باشد ، باید نماز را به صورت دورکعتی تمام نماید . و اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده ، بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو به جا آورد . و اگر به رکوع رکعت سوم رفته باشد ، نماز او باطل است . و درصورتی که به مقدار خواندن یک رکعت هم وقت داشته باشد ، نماز را از اول شکسته بخواند ، و اگر به مقدار یک رکعت هم وقت باقی نباشد ، نماز را بصورت شکسته ، قضا نماید . @Javanmardi_langarudi
#سوال495 آیا کسی که عربی نمی داند، می تواند برای رسیدن به ثواب در ماه رمضان، ترجمه ی قرآن و ادعیه و زیارات را به فارسی بخواند؟
📝 سوال : اگر فرد جنب در ماه رمضان عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود و با تیمم وارد صبح شود حکم روزه‌اش چیست؟ 📖 جواب : روزه‌اش صحیح است گرچه در فرض سؤال مرتکب معصیت شده است. آدرس : توضیح المسائل و استفتائات همه مراجع @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
✅ جلو گیری از عادت ماهانه 📝 سوال آیا زن می تواند برای روزه گرفتن در همه ماه رمضان از قرص ضد بارداری استفاده کند تا حیض نبیند؟ 📖 جواب : چنانچه در این صورت عادت نشود و استفاده از این قرص زیان قابل توجهی برای بدن نداشته باشد، روزه اش صحیح است. 🚩توجه🚩 زنی که به جهت حیض یا نفاس نمیتواند روزه بگیرد، اگر چه قضای نمازهایش بر او واجب نیست، ولی روزه های واجب را باید قضا کند. 📚 استفتاءات امام، رهبر، بهجت، مکارم، سیستانی، صافی، محفوظی @Javanmardi_langarudi