eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🌷 احکام روزه بخش اول قسمت اول 🔹عده زیادی از ما موظفیم که روزهای ماه مبارک رمضان رو روزه بگیریم. یعنی برای اطاعت از فرمان خدا، از سپیده صبح تا وقت مغرب از چیزهایی که روزه رو باطل می کنه اجتناب کنیم. البته واجبه که احتیاطا مقداری قبل ازاذان صبح تا کمی بعد از اذان مغرب از مبطلات روزه، اجتناب کرد. 🔸یکی از شرایط روزه، نیته. البته لازم نیست نیت رو به زبون بیاریم و یا اینکه تو ذهنمون مرور کنیم. همینکه در نظرمون باشه که امروز برای اطاعت از فرمان خدا کارهایی که روزه رو باطل می کنه ترک می کنیم کفایت می کنه. اگر خدای ناکرده، کسی در نیت روزه مبتلا به ریا بشه، بنا بر احتیاط واجب باید روزه خودش رو به اتمام برسونه و مجددا اون رو قضا کنه. 🔹برای نیت، زمان دقیقی مشخص نشده، در مورد روزه واجب معین، مثل روزه های ماه مبارک رمضان هر موقع تا قبل از اذان صبح می شه نیت کرد حتی بهتره علاوه بر نیت هرروزه، در شب اول ماه برای کل ماه هم نیت کرد. اما برای روزه واجب غیر معین مثل روزه قضای ماه رمضان یا روزه کفاره، تا ظهر می شه نیت کرد البته به شرط اینکه کاری انجام نداده باشه که روزه را باطل می کنه. ولی در مورد روزه مستحبی اگه احکام روزه رعایت شده باشه، تا قبل از غروب برای نیت فرصت هست @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌷 احکام روزه بخش اول قسمت دوم 🔹اگه کسی بخاد روزه بگیره باید نوع اونو بدونه مثلا روزه مستحبیه، یا نذر و یا روزه قضائی 🔸البته در مورد ماه مبارک رمضان واضحه روزه به نیت روزه واجب ماه مبارک رمضان گرفته میشه . 🔹حتی لازم نیست کسی توی نیتش مشخص کنه که مثلا امروز روز اول ماهه یا روز دوم ماه! اگه مشخص هم کرده باشه بعد بفهمه اشتباه مشخص کرده ، باز روزش درسته 🔸حتی اگه اصلا ندونه که وارد ماه مبارک رمضان شدیم و یا فراموش کرده و به یه نیت دیگه روزه گرفته،روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان به حساب میاد 🔹ولی اگه فراموش کرده یا نمیدونسته که ماه رمضانه بخاطر همین روزه نگرفته وبعد از ظهر متوجه ماه رمضان بشه و یا قبل از ظهر در حالیکه افطار کرده متوجه بشه باید به احترام ماه رمضان تا وقت افطار ، مبطلات روزه رو انجام نده و بعدا روزه رو قضا کنه 🔸اما در مورد کسی که در ماه رمضان عمدا نیت روزه غیر ماه رمضان داشته باشه و میدونسته که در ماه رمضان روزه غیر ماه رمضان صحیح نیس کلا به هر نیتی روزه گرفته روزش باطله حتی روزه اون روز ماه رمضان رو هم باید قضا کنه @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌷 احکام روزه بخش اول قسمت سوم 🔹بعضی از روزهای سال، روزه گرفتن ثواب بیشتری داره اما باید مواظب بود تا وقتی که روزه واجب یا قضای روزه بر ذمه باشه، نمیشه به نیت روزه مستحبی روزه گرفت.ولی اگه کسی فراموش کنه که روزه واجب بر ذمه داره وروزه مستحبی بگیره و قبل از ظهر به یادبیاره باید نیتش رو به نیت روزه واجب برگردونه اما اگه بعد از ظهر متوجه روزه واجب بشه روزش باطله. در این بین، یوم الشک احکام متفاوتی داره. 🔸یوم الشک به روزی می گن که معلوم نیست روزه آخر ماه شعبانه یا روز اول ماه رمضان .و برای همین روزه گرفتن این روز واجب نیست 🔹اگر هم کسی بخواد روزه بگیره باید به نیت روزه مستحبی و یا روزه واجبی که بر ذمه داره روزه بگیره که دراینصورت اگه بعدا معلوم بشه یوم الشک، اول ماه رمضان بوده، روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان محسوب میشه 🔸اما اگر در بین روز مطمئن بشه که اول ماه رمضانه باید فورا نیتش رو به نیت روز اول ماه رمضان برگردونه 🚩چند نکته: 1⃣ اگه کودکی در ماه رمضان و پیش از اذان صبح بالغ بشه باید اون روز رو روزه بگیره ولی اگه بعد از اذان بالغ بشه و مبطلات روزه رو انجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کنه وروزه رو ادامه بده و بعدا هم مجددا قضا کنه 2⃣ اگه بیماری که از روزه معاف شده، پیش از ظهر بهبود پیدا کنه و کاری که روزه رو باطل می کنه انجام نداده باشه باید نیت روزه کنه و بنابر احتیاط واجب مجددا قضا کنه ولی اگر بعد از ظهر خوب بشه روزه اون روز واجب نیس و فقط باید قضای اون رو به جا بیاره 3⃣ کافری که پیش از اذان ظهر در ماه رمضان مسلمان بشه و مبطلات روزه روانجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب فقط روزه رو ادامه بده و لازم نیس اون رو قضا کنه @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌷 احکام روزه بخش دوم قسمت اول 🚩خوردن و آشامیدن 🔹اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه 🔸ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه 🔹البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست. حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد. 🔸همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت 🔹بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه 🔸کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه ویا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه 🔹محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه 🔸در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه 🔹کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره 🔸ولی اگه کسی از اول بدونه این کار سبب میشه مواد به حلق برسه و مرتکب بشه، روزش باطله و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب میشه 🔹همچنین استفاده از مواردآرایشی، و سرمه هم سبب ابطال روزه نمیشه. وفقط در مورد سرمه اگه بو یا مزه اون به حلق برسه استفاده از اون مکروهه 🔸ولی جویدن آدامس روزه رو باطل میکنه. چون ذرات آدامس کم کم جداشده و وارد حلق میشه. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌷 احکام روزه بخش دوم قسمت دوم 🔹برای روزه دار، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه 🔸البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره از قبل، زمان اذان رو بررسی کنه چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته 🔹بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه. و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه . 🔸در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه 🔹البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه 🔸مسواک زدن وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره. البته باید مراقب بود اگه اون وسیله از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان ناپدید بشه .و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🌷 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم 🔹همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه 🔸برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه 🔹به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه 🔸یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه 🔹فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه.همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن. 🔸حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه 🔹بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه 🔸ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد.اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره 🔹کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست 🔸خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطرو وبوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🌷 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم 🔹اگه کسی به خدای متعال، ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله. 🔸فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه. به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره. . 🔹حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه 🔸اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده 🔹ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله 🔸البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه 🔹گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیا یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره 🔸ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی روعمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله 🔹ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده 🔸علاوه بر نسبت دروغ به خدا، شرک به خدا هم مبطل روزس .و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ ✅ آموزش احکام ( مسائل متفرقه روزه ) 1⃣ به صورت کلی اگه کسی با عذر شرعی روزشو افطار کرد بنابر احتیاط واجب باید تا مغرب از مبطِلات روزه اجتناب کنه مگه کسانی که بر اثر سفر یا حیض یا بیماری روزشونو افطار کردن که این افراد مستحبه که تا مغرب از خوردن و آشامیدن اجتناب کنن. 2⃣ خوردن سحری و افطاری واجب نیست وکسی نمی تونه به بهانه اینکه سحری نخورده روزشو افطار کنه مگه اینکه ازشدت ضعف نتونه روزشو ادامه بده یا ترس بیماری داشته باشه. البته اگه کسی بدونه این اتفاق براش پیش میاد واجبه که سحری بخوره ولی به هر حال اگه سحری نخوره و مجبور بشه روزشو باز کنه کفاره ای به ذمش نخواهد بود. 3⃣ انجام کارهای حرامی که روزه رو باطل نمی کنه مثل دروغ یا غیبت یا گوش دادن به موسیقی های لهوی یا دوستی با نامحرم ویا صحبت کردن به نا محرم فراتر از حد متعارف که مفسده به همراه داره سبب ابطال روزه نمی شه ولی باعث کم شدن ثواب روزه وکم شدن اثرات معنوی اون میشه و لازمه که مومن سریعا توبه کنه. 4⃣ اگه کسی نمازش قضا بشه مشکلی برای روزَش به وجود نمیاد ولی باید سعی کرد که نماز قضا نشه و اگه أحیاناً نماز قضا شد بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از نماز بعدی اون رو قضا کنه. 5⃣ روزه تعریف خودش رو داره و روزه سکوت یا روزه کله گنجشکی در اسلام مشروع نیست البته والدین می تونن برای بچه های نابالغ خود برنامه ای در سه وعده تنظیم می کنند تا تمرینی برای روزه زمان بلوغ باشه. 6⃣ اگه کسی بدون عذر شرعی روزه نمی گیره باید به حکم نهی از منکر و با لحنی مناسب بهش تذکر داد. و براساس همین حکم نباید براش غذا تهیه کرد حتی اگه اون فرد روز خوار کارگر خونه هم باشه نمیشه براش غذا مهیا کرد ولی میشه در عوض غذا کمی حقوقش رو افزایش داد. مگه اینکه شرایطی پیش بیاد که کسی مجبور بشه در ایام ماه مبارک رمضان غذا فراهم کنه که در اینصورت مسئولیتی به گردنش نخواهد بود. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ توجه به حق الناس ، حتی در روز عاشورا 📝 پرسش : امام حسین(عليه السلام) در روز عاشورا چه کسانی
﷽؛ ✅ تأثیر در 💎 روایت داریم : « مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ » " اگر كسى به گردنش حق‌الناس باشد ، مال مردم و آبروى مردم را بدرد و... خدا انتقام مى‌‌گیرد ، یا از خودش ، یا از مالش ، یا از بچه‌هایش ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#حقّ‌الناس 👈 شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری فرمودند . آقا که همیشه مشغول ذکر بودن
﷽؛ ❄️ ماه رجب ماه بسیار پربرکتی است . ماه خیرات و مبرات ؛ ماه عبادت و توبه ؛ ماه دعا و استغفار . در بعضی روایات آمده که ماه رجب ماه خداست . اهمیت این ماه از تعقیبات بعد از نماز (يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ) معلوم می شود . بیشترین خیرات را ما از خدا می خواهیم . امیدواریم خداوند متعال به برکت این ماه ، مشکلات عظیمی که ما الان گرفتار آن هستیم را برطرف بفرماید ❄️ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
﷽؛ ❄️ يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ ای آن‌که هر خیری را از او امید دارم ❄️ از دعای روزانه ماه رجب حضرت استاد انصاریان
﷽؛ 💎 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ عَلَمِ التُّقىٰ ، وَنُورِ الْهُدَىٰ ، وَمَعْدِنِ الْوَفاءِ ، وَفَرْعِ الْأَزْكِياءِ ، وَخَلِيفَةِ الْأَوْصِياءِ ، وَأَمِينِكَ عَلَىٰ وَحْيِكَ . اللّٰهُمَّ فَكَما هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ ، وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ ، وَأَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدىٰ ، وَزَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّىٰ ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ ، وَبَقِيَّةِ أَوْصِيائِكَ ، إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ شهادت مظلومانه و غریبانه نهمین خورشید آسمان امامت و ولایت "علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء" را محضر فرزندشان امام عصر «عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم إن شاء الله تعالی همه محبین و موالیان خاندان رسالت در پناه خداوند عزوجل و أنبیاء عظام و أئمه معصومین علیهم‌السلام محفوظ و مؤید و منصور باشند 💎 " أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ " ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ❄️ يا اَبا جَعْفَرٍ ، يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي ، اَيُّهَا التَّقِىُّ الْجَوادُ ، يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ ، يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا ، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا ، يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ ای ابا جعفر ، ای محمّد بن علی ، ای تقی جواد ، ای فرزند فرستاده خدا ، ای حجّت خدا بر بندگان ، ای آقا و مولای ما ، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوی خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم ، ای آبرومند نزد خدا ، برای ما نزد خدا شفاعت کن ❄️ 💧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ💧
﷽؛ ✅ نماز حضرت امام جواد (ع) 🌈 بنا بر نقل سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» آن سرچشمه جود و کرم است که در هر رکعت  و  خوانده می‌شود . : اللّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ، وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِيَةِ، أَسْأَلُكَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَى أَجْسَادِهَا [أَحِبَّائِهَا] ، وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا، وَ بِكَلِمَتِكَ النَّافِذَةِ بَيْنَهُمْ، وَ أَخْذِكَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلائِقُ بَيْنَ يَدَيْكَ يَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِكَ، وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَكَ، وَ يَخَافُونَ عِقَابَكَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلِ النُّورَ فِي بَصَرِي، وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي، وَ ذِكْرَكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى لِسَانِي، وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِي. خدایا! ای پروردگار جان‌های فنا یافته، و بدن‌های پوسیده و در خاک افتاده، از تو درخواست می‌کنم به حق فرمانبری روانهای بازآینده به بدنهای خویش، و به حق فرمانبری بدنهای پیوسته به رگهای خویش، و به حق گفتار پر نفوذت در میان آن‌ها، و دادخواهی‌ات از آن‌ها، آنگاه که آفریده‌ها بر آستانت در انتظار داوری تو بنشسته‌اند، و به مهر بی پایانت دل بسته، و از شکنجه بی سرانجامت هراسانند، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و نور فروزان در دیدگانم، و یقین بی‌گمان در جانم، و یاد جاودان خود در هر شب و روز بر زبانم بنه، و کردار پسندیده روزی‌ام گردان. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#مقاله 📚 نکاتی پیرامون زندگی #امام_جواد علیه السلام 👈 حضرت #جواد (علیه السلام) امام نهم شیعیان است
﷽؛ ✅ گزارش اجمالی از حیات امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : تاریخ تولد و زندگی امام جواد (عليه السلام) در گزارشات تاريخی چگونه بيان شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : حضرت امام محمد تقي علیه آلاف التحیة و الثناء نهمین پیشوای شیعیان ، فرزند امام رضا علیه آلاف التحیة و الثناء ، در سال 195 هجری از مادری به نام «سبیکه» يا «خيزران» متولد شدند و پس از 25 سال ، در آخر ذی قعده سال 220 هجری به شهادت رسيدند . مشهورترین لقب امام نهم ، «جواد» و کنیه‌ اش «ابو جعفر» است . امام محمد تقي علیه آلاف التحیة و الثناء پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 203 هجري تا سال 220 هجري امامت شیعیان را بر عهده گرفتند . 📖 پاسخ تفصیلی : محمد بن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء نهمین پیشوای شیعیان امامی مذهب ، و از برگزیدگان خدا برای هدایت امّت نیای خویش می‌ باشد . مرحوم «کلینی» ، «شیخ مفید» و «شیخ طوسی» ، تولّد آن حضرت را در ماه رمضان دانسته‌ اند . شیخ مفید تولد آن حضرت را در پانزدهم رمضان و شماری دیگر از مورخان ، آن را در نوزدهم ماه مزبور دانسته‌ اند. تولّد آن حضرت بدون تردید در سال 195 هجری بوده است . رحلت آن حضرت، به نقل «کلینی» و «شیخ طوسی» و «نوبختی» ، در آخر ذیقعده سال 220 هجری است .  «مسعودی» آن را در پنجم ذیحجه دانسته و برخی منابع ششم ذیحجه را نقل کرده‌ اند . مادر آن حضرت ، «سبیکه» [سکینه] «نوبیّه» و به روایت دیگر «خیزران» بوده که او را از خانواده امّ المؤمنین «ماریه قبطیه» دانسته‌ اند . نام مادر آن بزرگوار، «ریحانه» نیز ذکر شده است، به نوشته «نوبختی» نام این بانو «درّه» بوده که بعدها او را «خیزران» خوانده‌ اند . مشهورترین لقب امام نهم، «جواد» است و القاب دیگری همچون : «زکی» ، «مرتضی» ، «قانع» ، «رضی» ، «مختار» ، «متوکل» ، «منتجب» نیز برای آن حضرت برشمرده‌ اند. کنیه‌اش ابو جعفر است که معمولاً در روایات تاریخی «ابو جعفر ثانی» ذکر می‌ شود تا با ابو جعفر اول، یعنی حضرت باقر (علیه السّلام) اشتباه نشود . عمر آن حضرت 25 سال بوده و پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 203 تا 220 امامت شیعیان را بر عهده داشته است . http://mk6.ir/UnKxH ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
،، احکام و مسائل شرعی ،،
🌷 وقار و متانت امام جواد (علیه السلام) 📝 گويند پس از شهادت امام رضا عليه السلام چون مردم نام مأمون
﷽؛ ✅ ارتباط شیعیان ايران با امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : ارتباط شیعیان ايران با امام جواد (عليه السلام) از چه راه هايی بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : شیعیان امامی در ایران علاوه بر ارتباط از طریق وکلای حضرت جواد علیه آلاف التحیة و الثناء ، در ایام حجّ نیز در مدینه با امام علیه آلاف التحیة و الثناء دیدار می ‌کردند . «قم» نیز از مراکز مهم شیعه بوده و در دوران امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء ، شیعیان آن دیار با حضرت در ارتباط نزدیک بودند . صالح بن محمد بن سهل یکی دیگر از اصحاب امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء در «قم» بود که رسیدگی به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده ‌دار بود . این گستردگی ارتباط بیش از هر چیز ناشی از سفر امام رضا(علیه السلام) به خراسان و همچنین مدیون شبکه وکلای آن بزرگواران در مناطق مختلف ایران بود . 📖 پاسخ تفصیلی : شیعیان امامی در سرتاسر بلاد اسلامی زندگی می ‌کردند. بسیاری از آنان در «بغداد»، «مدائن» و سواد «عراق» و عده‌ ای نیز در ایران و یا سایر نقاط کشورهای آن روز بسر می‌ بردند . اینها علاوه بر ارتباط از طریق وکلای حضرت جواد (عليه السلام) ، در ایام حجّ نیز در مدینه با امام (عليه السلام) دیدار می ‌کردند. از روایتی استفاده می‌ شود که شماری از شیعیان امام جواد (علیه السّلام) در مصر سکنی گزیده بودند . در این روایت «علی بن اسباط» می‌ گوید : قامت امام را به دقت می‌ نگریستم تا آن حضرت را برای اصحابمان در «مصر» بتوانم وصف کنم . در روایت دیگری آمده است که یک نفر از شیعیان «خراسان» خدمت امام جواد (علیه السّلام) مشرّف شده است . روایت دیگری از «حرّ بن عثمان همدانی» حاکی از آن است که گروهی از شیعیان «ری» به محضر آن حضرت شرفیاب شدند . تا آنجا که می‌ دانیم همواره شیعیانی در «ری» زندگی می‌ کردند که به طور مرتب و به مرور زمان بر تعدادشان افزوده شده است . «قم» نیز یکی از مراکز مهم شیعه بوده و در دوران امام جواد (علیه السّلام) ، شیعیان آن دیار با حضرت در ارتباط نزدیک بودند . «احمد بن محمد بن عیسی» که از وی با عنوان «شیخ القمیین» یاد شده ، از اصحاب امام رضا (علیه السّلام) و پس از ایشان از یاران امام جواد (علیه السّلام) و فرزند گرامی آن حضرت بوده و حتی محضر امام حسن عسکری(علیه السّلام) را نیز درک کرده است . وی تألیفات فراوانی در حدیث از خود بر جای گذاشت .  «صالح بن محمد بن سهل» یکی دیگر از اصحاب امام جواد(علیه السّلام) در قم بود که رسیدگی به امور موقوفات آن حضرت در آن شهر را عهده‌ دار بود . در روایت دیگر آمده : «شخصی از اهالی بست و سجستان در ایام حجّ به حضور آن حضرت رسید و گفت : والی ما از دوستداران اهل بیت و به شما علاقه‌مند است؛ من هم خراجی به دیوان بدهکارم . نامه‌ ای به او بنویسید تا در این باره با من سخت گیری نکند. امام فرمود : او را نمی‌ شناسم. من گفتم : او از دوستداران شما اهل بیت است. حضرت کاغذی گرفت و بر آن چنین نوشت : آورنده این نامه عقیده مبارکی را از تو نقل کرد . هر عمل نیکویی که انجام دهی از آن تو خواهد بود . پس بر برادرانت نیکی کن و بدان که خدا از تک تک و ذره ذره اعمالت خواهد پرسید . نامه را از حضرت گرفتم و قبل از این که به سجستان برسم این خبر به گوش حسین بن عبدالله نیشابوری (والی) رسید و او در دو فرسخی شهر به استقبالم شتافت . نوشته حضرت را به او دادم؛ آن را بوسید و بر دیده نهاد و گفت : حاجتت چیست ؟ گفتم : خراجی به حکومت بدهکارم . حسین بن عبدالله دستور داد که آن خراج را بر من بخشودند . افزون بر آن، گفت که تا والی است خراج از من نگیرند . سپس از زندگیم سؤال کرد و بعد به کارگزارانش گفت که مستمری در حق من قرار دهند» . «علی بن مهزیار» نیز از جمله اصحاب امام جواد(علیه السّلام) است که در اصل «نصرانی» بود و پس از آن که اسلام آورد از خواص اصحاب امام رضا (علیه السّلام) و پس از ایشان ، از یاران امام جواد (علیه السّلام) شد . او اهل قریه‌ای در جنوب بنام «هندوان» -هندیجان فعلی- بود که بعدها در «اهواز» اقامت گزید . بررسی‌ های دقیق درباره روابط موجود میان امامان شیعه (علیهم السّلام) و شیعیان آنها نشان می‌ دهد که این روابط از زمان امام رضا (علیه السّلام) به بعد رو به گسترش بوده است . این می‌ تواند به معنای افزایش شیعیان در این مناطق در عهد این امامان باشد . این گستردگی ارتباط بیش از هر چیز ناشی از سفر امام رضا (علیه السّلام) به «خراسان» و همچنین مدیون شبکه وکلای آن بزرگواران در مناطق مختلف ایران می‌ باشد . 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ ارتباط شیعیان ايران با امام جواد علیه آلاف التحیة و الثناء 📝 پرسش : ارتباط شیعیان ايران با ا
👆👆👆 یکی از وکلای آن حضرت، «ابراهیم بن محمّد همدانی» است که بنا به روایت «کشی» چهل بار به زیارت حج مشرّف شده است . امام جواد (علیه السّلام) طی نامه‌ ای به وی نوشت : «قَدْ وَصَلَ الْحِسَابُ ، تَقَبَّلَ اللّهُ مِنْکَ وَ رَضِیَ عَنْهُمْ وَ جَعَلَهُمْ مَعَنَا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ» ؛ (وجوه ارسالی به من رسید ، خدا از تو قبول فرموده و از شیعیان ما راضی باشد و آنان را در دنیا و آخرت در جوار ما قرار دهد) . از این روایت به طور صریح ، مسئولیت مالی این وکیل ، که اموالی را از شیعیان دریافت می‌ کرد و برای امام ارسال می‌ داشت ، استفاده می‌ شود . امام در ادامه این نامه خطاب به وکیل مذکور می‌ نویسد : «سفارش شما را به نضر [بن محمد الهمدانی] کرده و موقعیت تو در نزد خودم را به اطلاع وی رساندم و به او نوشتم که متعرّض شما نباشد . به ایوب [بن نوح بن دراج] نیز مانند همین دستور را داده‌ ام ؛ همچنین به دوستان خود در همدان نامه‌ ای نوشته و به آنان تأکید کردم که از شما پیروی نمایند ؛ زیرا من جز تو وکیلی در آن ناحیه ندارم» . کتاب‌ هایی که مشتمل بر احادیث امامان (علیهم السّلام) بوده و اصحاب آنان از زمان امام باقر (علیه السّلام) به بعد تنظیم کرده بودند و در واقع نشانگر توجه روزافزون امامان (علیهم السّلام) و شیعیان آنان به کار فرهنگی و فکری بود، نقش بسیار سازنده‌ ای در ترویج عقاید و فقه شیعه در این مناطق بر عهده داشت . وقتی از امام جواد (علیه السّلام) درباره روایت از کتب اصحاب که به دلیل تقیه مخفی بوده سؤال شد ، فرمودند : «حَدِّثُوا بِهَا فَإِنَّهَا حَقٌّ» ؛ (از آنها روایت کنید که حق و صحیح است) . بدین گونه بود که شیعیان در نشر و احیای آثار سلف خود کوشیدند و بنیه فقهی شیعه را که در واقع اساس کار بود تقویت کردند . آنها همچنین وظیفه داشتند به آن قسمت از مسلّمات فقه که توسط منحرفان کنار گذاشته شده بود ، عمل کنند تا رواج یابد . از آن جمله حجّ تمتّع بود که پرفضیلت‌ ترین عمل برای یک حاجی شمرده می‌ شد . چنین تأکیدی درباره متعه نساء نیز شده است . http://mk6.ir/UnKxH ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ گنج بی‌رنج و درد بی‌درمان ! یکی از گناهان کبیره است که در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است . گناه یک درهم بزرگتر از آن است که انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi " کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی "
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ آنچه می‌ماند اعمال است ... ⚰ در سرازیری قبر ، آن وقتی که ما را در گودال قبر می‌گذارند ، همه م
﷽؛ ❄️ کسی از بزرگ در امان است که به داد گرفتار و درمانده ای برسد و گره ای از کار او باز کرده ، پریشانی اش را رفع کند . ☝🏻 بدانید رسیدگی به به خصوص اقشار ضعیف از برترین است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ (علیه السلام) : 💕 مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ ، إمّا مُعَجَّلةٌ وَإمّا مُؤجَلَّةٌ کسي که قرآن را قرائت نمايد ، در پايان آن اگر مصلحت باشد دعايش سريع مستجاب خواهد شد و اگر مصلحت نباشد در آينده مستجاب مي گردد 💕 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_نموداري_نماز (بخش هفتم) ✅ برگرداندن نیّت از نمازی به نماز دیگر 🌧 الف : گاهي واجب است :
﷽؛ 📝 سؤال : آیا از واجب به مستحب همیشه جایز است یا فقط برای رسیدن به جماعت ؟ 📖 جواب : عدول از نماز واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است : اول : نماز ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و مشغول سورۀ دیگری شده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است ، در این صورت می تواند نیت کند نمازش نافله باشد و نماز را تمام کند و نماز ظهرش را با سوره جمعه بخواند . دوم : موردی که شخص نماز واجب را شروع کند و برپا شود و بترسد به جماعت نرسد ، در این صورت می تواند نمازش را نافله قرار دهد و نماز را دو رکعتی تمام کند تا به جماعت برسد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ ❄️ قال امیر المؤمنین علی علیه السلام : " مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ ، وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ ، وَمَنْ خَافَ أَمِنَ کسی که محاسبه نفس کند سود می برد ؛ کسی که غافل باشد زیان می بیند و کسی که از خدا بترسد ، امنیت دنیا و آخرت نصیب او می شود ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
﷽؛ ❄️ مدتی قبل از ولادت ، شخصی به علیه السلام نامه ای نوشت و پرسید : « شما چگونه امام هستید در حالی که فرزندی ندارید ؟» ❄️ مخالفین طعنه می زدند که عليه السلام عقيم است و بعد از او سلسله امامت قطع می‌شود . ❄️ علیه السلام پاسخ دادند : « از کجا می دانی که من فرزندی ندارم ؟ به خدا سوگند ! روزها و شب ها سپری نمی گردند ، تا اینکه خداوند فرزند پسری به من روزی می کند که به واسطه او بین حق و باطل جدائی می افتد » ❄️ این بود که با نور وجود به تمام اباطیل خاتمه داده شد و با ولادتش شیعه از انحراف در مذهب حفظ شد ... از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #کرامات_امام_جواد "علیه السلام" ✅ خشك شدن دست نوازنده 📝 محمد بن ریان نقل می كند : " مامون بر
﷽؛ ✅ هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام 📝 پرسش : هدف از مناظرات امام جواد علیه السلام چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : دو هدف مهم در برگزاری مناظرات امام جواد علیه السلام وجود داشت ؛ نخستین انگیزه از طرف شیعیان بود که با توجه به سن کم آن حضرت می خواستند علم الهی امام را دریابند . دوم از طرف حکومت ، به ویژه مأمون و معتصم ، دو خلیفه معاصر آن حضرت بود كه می کوشیدند با تشکیل مجالس مناظره ، امام جواد علیه السلام را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید در پاسخ برخی از پرسش ها درمانده شده و شیعیان ، در اعتقاد خود به وجود علم الهی نزد ائمه اهل بیت علیهم السلام دچار تردید شوند و از پیروی آنها خودداری کنند . 📖 پاسخ تفصیلی : بر اساس گزارشات تاریخی ،امام جواد علیه السّلام از دو جهت به مناظرات علمی کشانده می‌ شد : نخست از طرف شیعیان خود که با توجه به سن کم آن حضرت می‌ خواستند علم الهی امام را دریابند ؛ بنابر این طبیعی بود که مجالس متعددی بدین منظور ترتیب داده می‌ شد . دوم از طرف حکومت ، به ویژه مأمون و معتصم ، دو خلیفه معاصر آن حضرت . از آنجا که شیعیان ، مدعی علم الهی برای امامان خود بودند ، خلفا می‌ کوشیدند با تشکیل مجالس مناظره ، آنان را رو در روی برخی از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید در پاسخ برخی از پرسشها درمانده شوند و شیعیان از این رهگذر ، در اعتقاد خود (وجود علم الهی نزد ائمه اهل بیت علیهم السّلام) دچار مشکل شده و از پیروی آنها خودداری کنند . همین مسأله بود که سبب شد مأمون امام رضا علیه السّلام را به مجلس مناظره دعوت کند . گرچه مأمون هدف خود را عکس آنچه گذشت وانمود می ‌کرد و نشان می‌ داد که برای نشان دادن دانش امام دست به این اقدام زده است . افزون بر اینها ، علاقه شخصی مأمون در بر پایی این مناظرات بی‌ تأثیر نبوده است . او شهرت به علم دوستی داشت و فیلسوف خلفای عباسی شناخته می‌ شد . مهمترین سندی که درباره این مناظرات در دست است ، روایت مفصّلی است که شیخ «مفید» آن را از «ریّان بن شبیب» نقل کرده و ما خلاصه‌ای از آن را می‌ آوریم : هنگامی که مأمون بر آن شد تا «ام فضل» را به تزویج امام جواد علیه السّلام درآورد ، عباسیان برآشفتند و سخت به وحشت افتادند ؛ زیرا بر این گمان بودند که این اقدام خلیفه ، همان پی‌ آمدهایی را به دنبال خواهد داشت که اقدامش درباره پدرش امام رضا علیه السّلام پیش آورد . لذا پیش مأمون آمدند و او را بدان جهت که ممکن است خلافت از دست بنی عباس بیرون شود ، از این اقدام بر حذرش داشتند . آنها همچنین با اشاره به منازعات گذشته میان عباسیان و علویان گفتند : همان ماجرای علی بن موسی الرضا علیه السّلام کافی است . مأمون در پاسخ گفت : درباره آنچه میان شما و آل ابو طالب پیش آمده ، خود شما مقصّر بوده‌ اید ؛ زیرا اگر انصاف داشتید ، آنان بر شما اولویت داشتند ؛ اما آنچه را که خلفای پیش از من در باره آنان انجام داده‌ اند ، جز قطع رحم چیز دیگری نبوده است ! من درباره جانشینی علی بن موسی الرضا هنوز هم پشیمان نیستم ابو جعفر (امام جواد علیه السّلام) را با این که سن او اندک است ، بدان جهت برگزیده‌ ام که برتری او را بر همه اهل فضل و علم محرز می‌ دانم و امیدوارم آنچه را که هم اکنون فهمیده‌ ام ، در آینده بر همگان روشن شود تا بدانند نظر من درباره وی درست بوده است. آنان در جواب گفتند : محمد بن علی (امام جواد علیه السّلام) کودکی بیش نیست ، نه معرفتی به دین دارد و نه فقهی می‌ داند ، خلیفه اجازه بدهند تا تفقّهی در دین پیدا کند و پس از آن، هر چه مصلحت دانست درباره او انجام دهد . مأمون گفت : وای بر شما ! من این جوان را بیش از شما می‌ شناسم. او از خاندانی است که علمشان لدنّی و از الهام خدا سرچشمه می‌ گیرد و پدرانش همواره در علم و ادب از کسب علم و آموزشهای معمول بی‌ نیاز بوده‌ اند و به منظور روشن شدن مسأله ، هر وقت خواستید می‌ توانید او را بیازمایید . آنان موافقت خود را اعلام کرده ، تصمیم گرفتند «یحیی بن اکثم» را که از قضات بنام و فقیهی مشهور بود ، برای مناظره با امام برگزینند و پس از جلب موافقت یحیی ، از او خواستند تا سؤال دشوار و پیچیده‌ ای را برای مناظره آماده کند و به او قول دادند در صورتی که امام جواد علیه السّلام را در جریان مناظره به عجز وادارد ، اموال و اشیاء نفیسی به وی خواهند داد . سپس ، روزی را برای این کار تعیین کردند و در آن روز همه عباسیان و نیز امام جواد علیه السّلام و «یحیی بن اکثم» ، و حتی شخص مأمون در مجلس حضور داشتند . ابتدا «یحیی بن اکثم» اجازه خواست تا پرسش های خود را در مقابل امام مطرح کند. پس از کسب اجازه از مأمون، از حضرت جواد علیه السّلام نیز اجازه خواست و پس از آن که امام آمادگی خود را اعلام کرد ، یحیی از ایشان پرسید : محرمی که حیوانی را کشته ، وظیفه‌ اش چیست ؟ 👇👇👇