eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف: 📌 نماز جماعت، مظهر اتّحاد. 🔹نماز جماعت كه يكی از بزرگ ترين شعائر اسلام است، و همواره بايد مظهر شوكت و اتّحاد و نشانه اتّفاق و عظمت مسلمين باشد، در ماه رمضان رونق بيشتری يافته و مساجد از نمازگزاران، كه كار و شغل خود را رها كرده و در برابر خدا با هم كيشان خود از سياه و سپيد، سر به سجده می گذارند ـ موج می زند. 🔹روح عدالت، مساوات و آزادی اسلامی ظاهر می شود. آقا و نوكر، استاد و شاگرد، فقير و غنی، همه در كنار هم می ايستند و چه بسا كه گاهی سرباز در صف جلو و افسر ارشد در پشت سر او مشغول نماز و نيايش ذات پروردگار است، و از آنها كسی به خدا نزديك تر است كه تقوا و پرهيزكاريش بيشتر باشد و چنين همه با هم . . . «اللهُ اَكبَر» و «سُبحانَ رَبِّي العَظِيم» و «رَبِّي الاَعلي» و «بِحَولِالله وَ قُوَّتِه اَقُومُ و أقعد» می گويند. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🌷 موالات در غسل 📝 سوال : آیا می‌شود وسط غسل آن را رها کرد و بعد از مدتی (مثلاً ۴ ساعت) ادامه داد؟ 📖 جواب : اشکال ندارد و تفاوتی در مقدار زمان فاصله شده نیست. 🌷 غسل جنابت با پارچه مرطوب 📝 سوال : اگر کسی برای غسل واجب پارچه‌ای را به آب بزند و با آن تمام بدنش را (به ترتیب غسل) بشوید کافی است یا خیر؟ ضمناً اگر قبل از اتمام شستن عضوی در غسل عضو قبلی خشک شود اشکال دارد یا خیر؟ 📖 جواب : اگر صدق شستن کند، کافی است و خشک شدن عضو قبلی اشکال ندارد. 🌷 تجدید نیّت غسل در اثنای آن 📝 سوال : آیا در اثناء غسل می‌‌توان دوباره نیّت همان غسل را کرد و از نو شروع کنیم؟ 📖 جواب : اگر غسل باطل نبوده است، مشروع نیست مگر بخواهد احتیاط کند که در این صورت می‌‌تواند در میان غسل دوباره اعضای شسته شده را به نیّت غسل احتیاطاً بشوید به شرط آن که منجر به وسواس نشود. 🌷 جهت جریان آب در غسل 📝 سوال : آیا در غسل مانند وضو باید آب را از بالا به پایین ریخت؟ 📖 جواب : لازم نیست. 🌷 غسل بدون جریان یافتن آب بر بدن 📝 سوال : در غسل کردن آیا باید آب روی بدن جاری شود یا این که می‌توان دست را خیس کرده و با دست خیس غسل کرد؟ اگر جواب سؤال بالا مثبت است آیا باید تری دست بیش از اعضای غسل باشد؟ 📖 جواب : ملاک، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جریان آب بر بدن شرط نیست و باید طوری باشد که معلوم شود بدن بسبب آبِ غسل شسته شده است. 🌷 شک در غسل 📝 سوال : اگر شخصی در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتیبی شک کند که آیا مقداری از طرف راستش را خوب شسته یا نه آیا باید دوباره غسل کند؟ 📖 جواب : در فرض سؤال بنا را بر صحت غسل طرف راست می گذارد، اگر چه احتیاط مستحب این است که قسمت مشکوک را بشوید. 🌷 شستن قسمت‌های پوشیده بدن در غسل 📝 سوال : در اثر کهولت سن یا بعضی عوارض جسمی، قسمتی از ظاهر بدن بوسیله قسمتی از پوست بدن پوشیده شده، آیا باید برای غسل قسمتی که پوشیده شده را نیز بشویند یا جزء باطن محسوب می‌شود و نیازی به شستن ندارد؟ 📖 جواب : اگر جزو ظاهر بدن محسوب می‌شود باید شسته شود و تشخیص آن موکول به نظر عرفی‌ مکلّف است. 🌷 فراموش کردن نیت غسل 📝 سوال : کسی که از اول قصد غسل کردن داشته باشد ولی هنگام شستن نیت غسل را فراموش کند بعد از شستن خودش، نیت به خاطرش بیاید چه حکمی دارد؟ یعنی غسلش صحیح است؟ 📖 جواب : اگر از نیّت غسل برنگشته باشد به نحوی که هنگام شستن بدن اگر کسی از او می‌پرسید چه می‌کنید جواب می‌داد دارم غسل می‌کنم، غسلش صحیح است. 🌷 انجام یک غسل به چند نیت 📝 سوال : آیا می‌‌توان یک غسل را به چند نیّت انجام داد؟ مثلاً غسل روز جمعه، غسل جمعه و جنابت را با هم انجام داد و یک غسل کنیم؟ 📖 جواب : اشکال ندارد. 🌷 وجود مانع در اعضای غسل 📝 سوال : اگر شخصی غسل جنابت واجب را انجام داده باشد و بعد از اتمام یافتن غسل، متوجه شود که مانعی بر روی بدن او وجود داشته است (تکه‌ای از منی) به گونه ای که آب به آنجا نرسد، باید چه کاری انجام دهد. 📖 جواب : غسل او در فرض مرقوم ناقص است و باید مانع را از بدن برطرف کرده و محل را تطهیر نماید و سپس به نیّت تکمیل غسل، آن محل را آب بریزد و اگر در سمت راست بوده، مجدداً تمام سمت چپ را بنابر احتیاط واجب به نیّت غسل بشوید. 🌷 وجود مانع در اعضای وضو 📝 سوال : لطفاً بفرمایید کسانی که بمناسبت شغل و کار روزانه با انواع رنگها و روغنهایی که به دستانشان می‌چسبد و معمولاً شستشوی آنها به سختی ممکن است و چه بسا شستن آنها با نفت و بنزین میسّر است و نتیجه این امر ضرر به دست است تکلیف این افراد برای وضو و غسل چیست؟ 📖 جواب : در فرض مذکور باید به وظیفه جبیره عمل نمایند. 🌷 چرکهای زیر ناخن در غسل 📝 سوال : آیا در غسل چرکهایی که زیر ناخن پا است مانع آب است؟ (حتی مقدار کمی از آن) 📖 جواب : اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد (جلوتر از گوشت انگشت آمده باشد) و زیر آن مقداری که از حدّ معمول بلندتر است چرکی باشد که مانع رسیدن آب به ناخن است، باید برطرف کند و اگر ناخن بلند نباشد، چرک زیر آن مانعی ندارد. 🌷 غسل در زیر باران 📝 سوال : غسل در زیر باران صحیح است؟ 📖 جواب : غسل ترتیبی اشکال ندارد. 🌷 حدث اصغر در هنگام غسل 📝 سوال : آیا حدث اصغر در اثنای غسل باعث باطل شدن غسل می‌‌گردد؟ 📖 جواب : حدث اصغر در اثنای غسل به صحّت غسل ضرر نمی‌رساند و لازم نیست که غسل از ابتدا شروع شود، ولی در غسل جنابت چنین غسلی کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمالِ مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی‌نماید. 🌷 ترک غسل به سبب نبود حمام 📝 سوال : سربازی هستم که در یکی از پادگان‌ها خدمت می‌‌کنم، با توجه به اینکه برای ما استحمام محدودیت دارد حدود شش روز با عذر شرعی و تیمم نماز را به جا آوردم. آیا نماز من صحیح است یا نه؟ 👇👇👇
👆👆👆 📖 جواب : با توجه به اینکه برای غسل حتماً لازم نیست که از حمام استفاده شود بلکه می‌‌توان با یک پارچ آب سر و گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را غسل داد اگر واقعاً آبی برای غسل نبوده یا برای غسل وقت کافی نبوده، تیمم صحیح و نماز با آن هم بی‌اشکال است و الا کافی نیست. 🌷 فراموش کردن وجود مانع در غسل 📝 سوال : خانمی صورتش آرایش دارد، بعد از انجام غسل متوجه می‌‌شود که هنوز مواد آرایشی پاک نشده است. البته هنگام غسل کردن اصلاً یادش نبوده که صورتش آرایش دارد و بعداً متوجه می‌‌شود، آیا غسل او درست است یا خیر؟ 📖 جواب : در صورتی که مواد آرایشی مانع از رسیدن آب به بدن باشد، باید دوباره غسل کند. 🌷 اعمال جاهل به جنابت 📝 سوال : اگر انسان علم به جنب بودن خود نداشته باشد و چند روزی را با حالت جنب بگذراند و بعد از چند روز متوجه جنب بودن خود شود صحّت اعمال او نظیر نماز و... چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : در فرض سؤال نمازهایی که در حال جنابت خوانده شده را باید قضا کند؛ ولی اگر در این ایام روزه گرفته باشد، روزه های او صحیح است، مگر این که روزه ی قضای ماه رمضان گرفته باشد که در این صورت روزه اش صحیح نیست. 🌷 نحوه انجام غسل با وجود عرق جنب از حرام 📝 سوال : هرگاه شخصی از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آب‌گرم تطهیر نماید، و به خاطر گرمای حمام مجدداً در حین تطهیر یا بعد از آن عرق کند آیا این عرق وی حکم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در این حال و بدون تطهیر مجدد، غسل کند غسل او چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نکرده عرق جنب از حرام محسوب است که نجس نیست ولی نماز خواندن با آن بنابر احتیاط صحیح نیست، بنابراین اگر بعداً بدون تطهیر مجدد غسل کند، غسل او صحیح است. 🌷 غسل کثیرالشک 📝 سوال : برای کسی که در غسل طول می دهد اما می‌گوید من وسواس نشده‌ام بلکه برای اطمینان از رسیدن آب به همه جای بدنم غسلم طول می‌کشد چه نظری دارید؟ 📖 جواب : اگر از متعارف خارج باشد نباید اعتنا کند. 🌷 غسل مستحبی برای حائض 📝 سوال : حکم غسل مستحبی مانند غسل جمعه از حائض؟ 📖 جواب : مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد. 🌷 غسل زیارت امام حسین(ع) 📝 سوال : آیا برای ورود به حرم سیدالشهداء(علیه السلام) باید غسل کرد یا با گرد وغبار راه وارد حرم شد؟ 📖 جواب : برای سفر زیارتی امام حسین «علیه السلام» غسل مستحب است و برای ورود به حرم رجائاً انجام شود. 🌷 وجود مانع هنگام غسل 📝 سوال : اگر پس از انجام غسل واجب متوجه شویم که اندکی مانع روی صورتمان بوده و شک داریم که به واسطه آن آب به بدن رسیده یا خیر غسل انجام شده چه حکمی دارد؟ اگر با آن غسل نمازی خوانده باشیم نمازمان چه حکمی داشته؟ 📖 جواب : اگر یقین دارید که هنگام غسل مانع وجود داشته است، و توجه به آن نداشته اید، در فرض سؤال غسل را باید تکمیل کنید بدین صورت که آن قسمت از صورت را به نیت غسل بشویید و بعد بنا بر احتیاط سمت راست و بعد سمت چپ بدن را به نیت غسل بشویید و نماز را اعاده کنید؛ ولی اگر وسواس دارید به شک خود اعتنا نکنید. 🌷 ادرار کردن در بین غسل 📝 سوال : اگر کسی هنگام غسل کردن ادرار کند آیا باید برای نماز وضو بگیرد یا خیر؟ 📖 جواب : اگر غسل جنابت بوده است لازم است برای نماز وضو بگیرد،غسلهای دیگر هم کفایت از وضو نمی کند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
📝 سوال : استقبال قبله هنگام غسلِ واجب يا مستحب ، واجب است يا خير ؟ 📖 جواب : استقبال قبله در وقت غسل واجب نيست . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ یاد گرفتن واجب است اگر از کسی که مشغول است ، سر بزند ، آیا باید دوباره نماید یا آن که غسل را تمام کند و بگیرد؟ در اثنای غسل به ضرر نمی‌رساند و که غسل را از نو شروع کند ، ولی چنین غسلی برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی‌کند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁 ✅ قصد اقامهٔ ده روز 🔑 کسی که قصد اقامۂ ده روز در جایی را دارد: 🌱 الف : در صورتی که از اول قصد خروج به کمتر از مسافت را دارد ، چنانچه هر روز ، یکی دو ساعت برود ، مضر به قصد اقامہ نیست. 🌱 ب : در صورتی که از اول قصد خروج از محل اقامہ را ندارد ، پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی می تواند مکرّر به کمتر از مسافت شرعے رفت و آمد کند. ✅ اقامه در مجموع دو یا چند مکان 🔑 قصد اقامۂ ده روز در مجموع دو یا چند جا در صورتی که فاصله آنها کم باشد (مثلاً سه یا چهار کیلومتر به طوری که بگویند مسافر نیست) صحیح است. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼 📞 0939 839 9270 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁🍃🍂🍁
🌷 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
صلی الله علیه و آله : " لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّيَامُ براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است ". (ط-الاسلامیه) جلد 4 ، صفحه 62 ، حدیث 3
🌷 مسافرت عمدی به قصد فرار از روزه 📝 سؤال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟ 📖 جواب : مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، ولو این‌که برای فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است. @Javanmardi_langarudi
🌷 حکم مصرف نسوار یا ناس برای روزه دار 📝 پرسش : مادّه اى است به نام «نسوار» که از تنباکو و آهک تهیّه مى شود، مادّه مزبور را در دهان مى گذارند و مقدارى هم سبب بى حالى مى شود، استفاده از آن براى روزه دار چه حکمى دارد؟ 📖 پاسخ : شىء مزبور مطمئنّاً براى روزه اشكال دارد ¹ و بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است، در غیر حال روزه نیز استفاده از آن شرعاً بدون اشکال نیست. ¹ اشكال دارد : به معناى احتياط واجب در ترک کاری است ولی بهتر است برای پاسخ دقیق تر مساله مورد نظر خودتان را ارسال کنید تا با توجه به مساله پاسخ داده شود. 🌷 حکم فرو بردن چرک گلو در حین روزه 📝 پرسش : آیا فرو بردن چرک گلو، سبب بطلان روزه مى گردد؟ 📖 پاسخ : اگر به فضاى دهان ² وارد نشود یا بدون اختیار فرو رود مانعى ندارد. ² دهان : به محدوده بین مخرج حرف "خ" تا لبها فضای دهان گفته می شود. 🌷 حکم باقی ماندن طعم و بوی غذا در دهان 📝 پرسش : در سحرگاه ماه مبارک رمضان اغلب طعم و بوى بعضى از غذاها، یا خمیر دندان، براى مدّتى در دهان مى ماند، در این موارد پس از چند بار بیرون ریختن آب دهان، اگر باز هم طعم یا بوى اینها در دهان باقى بماند تکلیف چیست؟ 📖 پاسخ : اگر دهان به خوبى شستشو داده شود، که اجزاى غذا باقى نماند - حتی اگر بو و طعم غذا باقی باشد- روزه صحیح است. 🌷 حکم وارد کردن وسائل دندانپزشکی در دهان 📝 پرسش : آیا فرو بردن وسایل غیر خوراکى ـ مثل وسایل دندانپزشکى ـ در دهان، باعث ابطال روزه مى شود؟ 📖 پاسخ : موجب بطلان روزه نمى شود مگر این که آلوده به آب دهان شود و آن رابیرون آورد و سپس وارد دهان کند و رطوبت آن ابزار به قدرى باشد که در آب دهان مستهلک نشود و آن را فرو برد. 🌷 حکم جویدن کندر و سقز برای روزه دار 📝 پرسش : جویدن کُنْدُر و سقّزی که مزّه آن رفته باشد برای روزه دار چه حکمی دارد؟ 📖 پاسخ : با توجّه به این که اجزاى آن تدریجاً جدا مى شود، جایز نیست. 🌷 حکم مصرف دارو از طریق سوند برای روزه دار 📝 پرسش : وارد کردن دارو از طریق سوند معده (لوله اى که از طریق دهان یا بینى وارد معده بیمار مى شود) چه حکمى دارد؟ 📖 پاسخ : این کار جایز نیست مگر در مواقع ضرورت؛ که آن نیز موجب بطلان روزه است. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🍃برگی از یک نوشتار 🔰 مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی : 📌 ماه رمضان، بهار دعا : 🔹پر واضح است كه ماه رمضان، بهار دعا و موسم آن است. افراد ناامید، شكست خورده، گرفتار، بی‌نشاط و ناراحت، كم‌صبر و بی‌شكیب در این ماه از بركت دعا و توجه به رحمت واسعه الهی امیدوار، با نشاط، بردبار و شكیبا گردیده و از نو با روح شكست ناپذیر، در میدان حیات و زندگی به فعالیت و كوشش مشغول می‌شوند. 🔹ماه رمضان به انسان این نوید را می‌دهد كه نباید در كشاكش دشواری‌ها و سختی‌های این جهان خود را ببازد و از دست و پنجه نرم كردن با حوادث عالم بیمناك گشته و مغلوب پیشامدها گردد. 🔹خواندن دعای ، و دعاهای دیگر، چنان شخص را گرم و پرشور و سرشار از نشاط و معنویت می‌سازد كه تمام مصائب دنیا را فراموش كرده و وجودش غرق خوش‌بینی و خوش‌گمانی به آینده می‌شود و همان‌طور كه در حدیث است این گونه دعاها كه در ماه رمضان رسیده و نمونه‌های آن در ماه‌ها و مواقع دیگر نیز زیاد است، سلاح و زره مؤمن است و وجود او را در برابر حوادث، بیمه قطعی كرده و روحش را غیرقابل نفوذ قرار می‌دهد. 🔹سرتاسر دعای ابی حمزه، برنامه تسلیح اخلاق واقعی و درس رضا و تسلیم و قناعت و توكل و حبّ به خدا و پیغمبر خدا و اولیای دین است. همان سلاح و زرهی كه مجاهدان اسلام با آن به جهاد دشمنان خدا می‌رفتند و آنها را كه غرق سلاح و زره بودند، شكست می‌دادند و اسلام را بر كفر غالب می‌ساختند. 🔹خواننده عزیز و روزه دار ارجمند ! از برنامه‌های دعایی این ماه استفاده كنید. وقت را غنیمت بشمارید. فرصت را از دست ندهید كه : ▫«الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب». ▫« فرصت‌ها همچون ابر می‌گذرد ». 🔹با خدا سخن بگویید و سپاس و ستایش او را كه شایسته‌ی سپاس و ستایش است،به جای آورید. از دعا روی نگردانید و اظهار تكبّر ننمایید که خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید : ▫« اِنَّ الَّذِینَ یستَكبِرُونَ عَن عِبادَتِی سَیدخُلُونَجَهَنَّمَ دَاخِرِین » ▫« در حقيقت، كسانی كه از پرستش من كبر می‌ورزند به زودی خوار در دوزخ در می‌آيند ». 📚 سوره غافر، آيه ۶۰ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ بیماری برای مؤمن... • حضرت رضا "سلام الله علیه" فرمودند: 🔹«الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِيرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْكَافِرِ تَعْذِيبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا يَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا يَكُونَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ» 🔸 « بیماری براى مؤمن سبب رحمت و آمرزش گناهان و براى كافر عذاب و لعنت است. سپس افزودند: مریضى، همیشه همراه مؤمن است تا آن كه از گناهانش چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.» 📚 وسائل الشيعة ؛ج2 ؛ص401 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ صلی الله علیه و آله " هرکس یک شبانه روز بیماری را پرستاری کند ، خداوند او را همراه با ابراهیم خلیل محشور می کند ".
﷽؛ ✅ بشارت برای عیادت کننده بیمار صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند : « مَنْ‏ عَادَ مَرِيضاً ، نَادى‏ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ : يَا فُلَانُ ، طِبْتَ وَ طَابَ‏ مَمْشَاكَ بِثَوَابٍ‏ مِنَ الْجَنَّةِ کسی که بیماری را عيادت كند ، منادي از آسمان او را به اسم مي‌خواند : اي فلاني ! خوش باش ! گام برداشتن تو به سوی پاداش بهشت ، گوارايت باد ! » . @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ عليه‌السلام « مَن عادَ مَريضا شَيَّعَهُ سَبعونَ أَلفَ مَلَكٍ يَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى يَرجِعَ إِلى مَنزِلِهِ هر كس به عيادت بيمار برود ، هفتاد هزار فرشته او را مشايعت مى كنند و برايش آمرزش مى طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد » . @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ 💎 تفاوت با 📝 سوال : آیا کفّاره افطار عمدی روزه ، با کفّاره مریض تفاوت دارد ؟ 📖 جواب : آری ، در دو مورد با هم تفاوت دارد : 1⃣ در مقدار 2⃣ در مصرف 👈 در روزه ، باید برای هر روز شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام یک مدّ طعام بدهد) و یا دو ماه روزه بگیرد . 👈 اما در ، اگر بیماری تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد . 👈 در ، اگر به شصت فقیر دسترسی دارد ، نمی‌ تواند به هر کدام از آنها بیشتر از یک مدّ طعام بدهد ؛ ولی در این امر لازم نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ صلی الله علیه و آله فرمود : " هرمسلمانی که یک بار سوره حمد را قرائت کند ، اجر و ثواب قرائت دو ثلث قرآن به او عطا می شود و گویا به تمام مومنین و مؤمنات کمک و صدقه داده است ".
﷽؛ 🌹 حاضری گوشی همراهت را به خاطر یک خطا صدقه بدهی؟؟؟ 🍃 مرغ عشق از روی دیوار وارد باغ شد. روی شاخه درختی نشست و شروع به خواندن کرد. پر و بال هاي بسیار زیبایی داشت و صدایش انسان را به وجد می‌آورد. نگاه صاحب باغ، به مرغ عشق خیره شده بود. ناگهان پرنده بین شاخه‌ها گیر افتاد. 🍃 صاحب باغ با نگاهی او را زیر نظر داشت تا ببیند چگونه می‌تواند خودش را نجات دهد، لحظاتی گذشت و مرغ عشق همچنان در تلاش برای نجات خود بود. بالاخره مرغ عشق با زحمت فراوان، از چنگال شاخه‌ها نجات پیدا کرد، پر کشید و رفت. 🍃 یک‌دفعه صاحب باغ به خود آمد و در دلش گفت: خدایا! رکعت چندم بودم؟! تازه یادش آمد در نماز بوده است. خیلی ناراحت شد در فکر جبران این کارش افتاد. با سرعت خودش را به پیامبر مهربانی‌ها رساند و گفت: باغم را در اختیار شما قرار می‌دهم تا به مصرف فقرا برسانید. باغی که باعث شود من نتوانم نمازم را با حضور قلب و حواس جمع بخوانم، به درد من نمی‌خورد. باغ را صدقه داد و رفت. 📚 کتاب پر پرواز ؛ آیتی و محمودی ؛ ص 68 🍃 کسانی که در نماز به فکر پیامک و فضای مجازی هستند، حاضرند گوشی همراهشان را ....؟ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌺 سوال : آیا دادن صدقه مستحبی به سیّد جایز است؟ 🌸 جواب : مانعی ندارد. 🍃 استفتائات حضرات آیات : امام، رهبر، بهجت، محفوظی، سیستانی، سبحانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔹زمان پرداخت کفاره ی روزه کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟ کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد. @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🌷 نماز قضای پدر و مادر 📝 سوال : پدرم سکته مغزی نموده و مدت دو سال مريض بود و بر اثر سکته قادر به تشخيص خوب و بد نبود، يعنی قدرت تفکر و تعقل از او سلب شده بود. در اين دو سال نماز و روزه خود را انجام نداده است. آيا قضای نماز و روزه او بر من که پسر بزرگ خانواده هستم، واجب است؟ البته می دانم که اگر وی بيماری های مذکور را نداشت، قضای نماز و روزه های او بر من واجب بود. اميدوارم مرا در اين مسأله راهنمايی فرماييد. 📖 جواب : اگر ضعف عقلی وی به حدی که عنوان جنون بر آن صدق کند، نرسيده و در تمام اوقات نماز در حال اغماء نبوده است، قضای نمازها و روزه های فوت شده او بر شما واجب است، و گرنه چيزی از بابت آن بر شما نيست. 📝 سوال : اگر شخصی فوت کند، چه کسی بايد کفّاره روزه او را بپردازد؟ آيا بر پسران و دختران وی دادن کفّاره واجب است يا شخص ديگری هم می تواند آن را بدهد؟ 📖 جواب : کفّاره روزه که بر پدر واجب است، اگر به نحو تخييری بوده است، يعنی وی هم توانايی روزه گرفتن را داشته و هم اطعام را، در اين صورت اگر بتوان آن را از تَرَکه خارج کرد، از آن برداشت می شود و در غير اين صورت بنا بر احتياط بر پسر بزرگتر واجب است که روزه را بگيرد. 📝 سوال : مرد بزرگسالی به دلايل مشخصی از خانواده اش جدا شده و برقراری ارتباط با آن ها برای او مقدور نيست. وی فرزند بزرگ خانواده هم هست و پدرش در اين مدت فوت کرده است و نمی داند چه مقدار نماز قضا و غير آن بر عهده پدرش است و مال کافی هم برای اجير گرفتن در اختيار ندارد و خودش هم به علت سن زياد نمی تواند آن ها را به جا آورد، وظيفه وی چيست؟ 📖 جواب : قضای نمازهای پدر واجب نيست، مگر آن مقداری که پسر بزرگتر يقين به فوت آن دارد و بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهای پدرش را به هر صورتی که امکان دارد، قضا نمايد و اگر از انجام آن حتی از اجير گرفتن برای انجام آن هم عاجز باشد، معذور است. 📝 سوال : اگر فرزند بزرگ ميّت دختر و فرزند دوم او پسر باشد، آيا قضای نمازها و روزه های پدر و مادر بر اين پسر واجب است؟ 📖 جواب : ملاک واجب بودن قضای نماز و روزه پدر و مادر اين است که فرزند مذّکر از ديگر اولاد ذکور ميّت ـ اگر ميّت اولاد ذکور داشته باشد ـ بزرگتر باشد، و در فرض سؤال قضای نماز و روزه پدر بر پسر که فرزند دوم پدر است، واجب است و قضای نماز و روزه ای که از مادر فوت شده، نيز بنابر احتياط واجب است. 📝 سوال : اگر پسر بزرگ چه بالغ باشد يا غير بالغ، قبل از پدر فوت کند. آيا قضای نمازهای پدر از فرزندان ديگر ساقط می شود؟ 📖 جواب : تکليف قضای نماز و روزه پدر بر پسر بزرگی واجب است که هنگام وفات پدر زنده باشد، هرچند فرزند اول يا پسر اول پدر نباشد. 📝 سوال : من پسر بزرگ خانواده هستم. آيا واجب است برای خواندن نمازهای قضای پدرم، تا زنده است از او تحقيق کنم يا اين که بر او واجب است مرا از مقدار آن آگاه نمايد؟ در صورتی که مرا مطلع نکند، تکليف من چيست؟ 📖 جواب : تفحص و سؤال بر شما واجب نيست، ولی بر پدر واجب است تا فرصت دارد خودش بخواند و اگر نتوانست وصيت نمايد. به هرحال پسر بزرگ مکلّف است که بعد از فوت پدرش، آن مقدار از نماز و روزه هايی را که يقين دارد از پدرش فوت شده است، قضا نمايد. 📝 سوال : اگر شخصی فوت کند و همه دارايی او خانه ای باشد که فرزندانش در آن سکونت دارند، و نماز و روزه بر ذمّه او باشد و پسر بزرگ او هم به علت کارهای روزانه قادر به قضای آن نباشد، آيا واجب است که اين خانه را بفروشند و نماز و روزه او را قضا نمايند؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم، فروش خانه واجب نيست، ولی قضای نماز و روزه ای که به عهده پدر است، در هر حالی بر پسر بزرگتر واجب است، مگر در صورتی که ميّت وصيت به اجير گرفتن از ثلث ترکه اش کرده باشد و ثلث ترکه هم برای انجام همه نماز و روزه های او کفايت کند که در اين صورت ثلث ترکه بايد برای آن مصرف شود. 📝 سوال : آيا اگر پسر بزرگ که قضای نماز پدر بر عهده اوست، فوت نمايد، انجام آن ها بر ذمّه وارث پسر بزرگ است يا اين که به پسر بعدیِ پدر (برادرِ پسر بزرگ) منتقل می شود؟ 📖 جواب : قضای نماز و روزه پدر که بر پسر بزرگ واجب است، با فوت وی پس از فوت پدرش، بر پسر و يا برادر او واجب نمی شود. 📝 سوال : اگر پدری اصلاً نماز نخوانده باشد، آيا همه نمازهای او قضا دارد و انجام آن ها بر پسر بزرگ او واجب است؟ 📖 جواب : بنا بر احتياط قضای آن ها واجب است. 📝 سوال : پدری که همه اعمال عبادی خود را عمداً انجام نداده است، آيا بر پسر بزرگ قضای همه نمازها و روزه هايی را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال می رسد، واجب است؟ 📖 جواب : در اين صورت هم احتياط در قضای آن ها است. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
📝 سوال : پدرم مقداری نماز قضا دارد، ولی قدرت انجام آن را ندارد. آيا بر من که پسر بزرگ خانواده هستم، جايز است در زمان حيات پدرم نمازهای فوت شده او را قضا نمايم و يا شخصی را اجير کنم تا آن را انجام دهد؟ 📖 جواب : نيابت از شخص زنده برای انجام نماز و روزه قضا صحيح نيست. 📝 سوال : اگر قضای نماز و روزه بر عهده پسر بزرگ باشد و قضای نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، کدام يک مقدّم است؟ 📖 جواب : در اين صورت مخيّر است و شروع به انجام هر کدام کند، صحيح است. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
⬅️ پرداختن زکات فطره ➡️ ↩️ مسئله : 1⃣ پرداخت زکات فطره سید به سید جایز است . 2⃣ پرداخت زکات فطره سید به غیر سید جایز است . 3⃣ پرداخت زکات فطره غیر سید به غیر سید جایز است . 4⃣ پرداخت زکات فطره غیر سید به سید حرام است . *⃣ آدرس: استفتاء کتبی از دفاترحضرات آیات: امام، رهبر، سیستانی، مکارم، بهجت، صافی. @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام ومسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
﷽؛ 🚨 ماجرای تولّد حضرت موسى(ع) 📝 پرسش : چگونه حضرت موسى(علیه السلام) هنگام توّلد از دست جلادان فرعون نجات پیدا کرد؟ دستگاه فرعون، برنامه وسیعى براى کشتن نوزادان پسر بنى اسرائیل ترتیب داده بود. هنگامى که موسى(ع) تولد یافت، خداوند پیامبرش را به صورتی معجزه آسا نجات داد و به مادرش الهام کرد کودک را به نیل بسپارد. کاهنان نیز پیش بینی کردند که انسانی از نیل خواهد آمد که آب دهانش موجب شفای بیماری دختر فرعون است. وقتی حضرت موسی(ع) را از آب گرفتند مهرش در دل آسیه جای گرفت و خواست او را به عنوان فرزند نگه دارد و علاوه بر آن شفا یافتن دختر فرعون دلیلی مضاعف برای آسیه شد تا با قتل او مخالفت کند. دستگاه فرعون، برنامه وسیعى براى کشتن «نوزادان پسر» از بنى اسرائیل ترتیب داده بود، و حتى قابله هاى فرعونى مراقب زنان باردار بنى اسرائیل بودند. در این میان، یکى از این قابله ها با مادر موسى(علیه السلام) دوستى داشت (حمل موسى مخفیانه صورت گرفت و چندان آثارى از حمل در مادر نمایان نبود) هنگامى که احساس کرد، تولد نوزاد نزدیک شده، به سراغ قابله دوستش فرستاد و گفت: «ماجراى من چنین است، فرزندى در رحم دارم و امروز به محبت و دوستى تو نیازمندم». هنگامى که موسى(علیه السلام) تولد یافت از چشمان او نور مرموزى درخشید، چنانکه بدن قابله به لرزه درآمد، و برقى از محبت در اعماق قلب او فرو نشست، و تمام زوایاى دلش را روشن ساخت. زن قابله، رو به مادر موسى(علیه السلام) کرد و گفت: «من در نظر داشتم ماجراى تولد این نوزاد را به دستگاه حکومت خبردهم، تا جلادان بیایند و این پسر را به قتل رسانند (و من جایزه خود را بگیرم) ولى چه کنم که عشق شدیدى از این نوزاد در درون قلبم احساس مى کنم! حتى راضى نیستم موئى از سر او کم شود، با دقت از او حفاظت کن، من فکر مى کنم دشمن نهائى ما سرانجام او باشد»!. قابله، از خانه مادر موسى(علیه السلام) بیرون آمد، بعضى از جاسوسان حکومت، او را دیدند و تصمیم گرفتند وارد خانه شوند، خواهر موسى(علیه السلام) ماجرا را به مادر خبر داد مادر دست پاچه شد، آنچنان که نمى دانست چه کند؟ در میان این وحشت شدید که هوش از سرش برده بود، نوزاد را در پارچه اى پیچید و در تنور انداخت، مامورین وارد شدند، در آنجا چیزى جز تنور آتش ندیدند!، تحقیقات را از مادر موسى(علیه السلام) شروع کردند، گفتند: این زن قابله در اینجا چه مى کرد؟ گفت: او دوست من است براى دیدار آمده بود، مامورین مایوس شدند و بیرون رفتند. مادر موسى(علیه السلام) به هوش آمد و به خواهر موسى(علیه السلام) گفت: نوزاد کجا است؟ او اظهار بى اطلاعى کرد، ناگهان صداى گریه اى از درون تنور برخاست، مادر به سوى تنور دوید، دید خداوند آتش را براى او برد و سلام کرده است (همان خدائى که آتش نمرودى را براى ابراهیم(علیه السلام) سرد و سالم ساخت) دست کرد و نوزادش را سالم بیرون آورد. اما باز مادر در امان نبود، چرا که ماموران چپ و راست در حرکت و جستجو بودند، و شنیدن صداى یک نوزاد کافى بود که خطر بزرگى واقع شود. در اینجا یک الهام الهى، قلب مادر را روشن ساخت، الهامى که ظاهراً او را به کار خطرناکى دعوت مى کند، ولى با این حال از آن احساس آرامش مى نماید. این یک ماموریت الهى است، که به هر حال باید انجام شود، و تصمیم گرفت به این الهام لباس عمل بپوشاند، و نوزاد خویش را به «نیل» بسپارد!. به سراغ یک نجار مصرى آمد (نجارى که او نیز از قبطیان و فرعونیان بود!) از او درخواست کرد، صندوق کوچکى براى او بسازد. نجار گفت: با این اوصاف که مى گوئى صندوق را براى چه مى خواهى؟! مادرى که زبانش عادت به دروغنداشت، نتوانست در اینجا سخنى جز این بگوید که: من از بنى اسرائیلم، نوزاد پسرى دارم، و مى خواهم نوزادم را در آن مخفى کنم. اما نجار قبطى، تصمیم گرفت این خبررا به جلادان برساند، به سراغ آنها آمد ، اما چنان وحشتى بر قلب او مستولى شد که زبانش باز ایستاد، تنها با دست اشاره مى کرد و مى خواست با علائم مطلب را بازگو کند، مامورین که گویا از حرکات او یک نحو سخریه و استهزاء برداشت کردند او را زدند و بیرون کردند. هنگامى که بیرون آمد حال عادى خود را باز یافت، این ماجرا تکرار شد، و در نتیجه فهمید در اینجا یک سر الهى نهفته است، صندوق را ساخت و به مادر موسى(علیه السلام) تحویل داد. شاید صبحگاهانى بود که هنوز چشم مردم «مصر» در خواب، هوا کمى روشن شده بود، مادر، نوزاد خود را همراه صندوق، به کنار «نیل» آورد، پستان در دهان نوزاد گذاشت، و آخرین شیر را به او داد، سپس او را در آن صندوق مخصوص که همچون یک کشتى کوچک قادر بود بر روى آب حرکت کند، گذاشت و آن را روى امواج نهاد. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 👇👇👇
👆👆👆 ✨ امواج خروشان «نیل» صندوق را به زودى از ساحل دور کرده، مادر در کنار ایستاده بود و این منظره را تماشا مى نمود، در یک لحظه، احساس کرد، قلبش از او جدا شده و روى امواج حرکت مى کند، اگر لطف الهى قلب او را آرام نکرده بود، فریاد مى کشید و همه چیز فاش مى شد!. اما ببینیم در کاخ فرعون چه خبر؟ در اخبار، آمده: فرعون دخترى داشت و تنها فرزندش همو بود، او از بیمارى شدیدى رنج مى برد، دست به دامن اطباء زد نتیجه اى نگرفت، به کاهنان متوسل شد، آنها گفتند: اى فرعون ما پیش بینى مى کنیم از درون این دریا انسانى به این کاخ گام مى نهد که اگر از آب دهانش به بدن این بیمار بمالند، بهبودى مى یابد! «فرعون» و همسرش «آسیه» در انتظار چنین ماجرائى بودند که، ناگهان روزى صندوقچه اى را که بر امواج در حرکت بود، نظر آنها را جلب کرد، دستور داد مامورین فوراً به سراغ صندوق بروند، و آن را از آب بگیرند، تا در آن چه باشد؟ صندوق مرموز، در برابر فرعون قرار گرفت، دیگران نتوانستند، در آن را بگشایند، آرى مى بایست در صندوق نجات موسى(علیه السلام) بدست خود فرعون گشوده شود، و گشوده شد! هنگامى که چشم همسر «فرعون» به چشم کودک افتاد، برقى از آن جستن کرد و اعماق قلبش را روشن ساخت و همگى ـ مخصوصاً همسر فرعون ـ مهر او را به دل گرفتند، و هنگامى که آب دهان این نوزاد مایه شفاى بیمار شد، این محبت فزونى گرفت. از آیه9 سوره«قصص» استفاده مى شود که مشاجره و درگیرى میان فرعون و همسرش، و احتمالاً بعضى از اطرافیان آنها، بر سر این نوزاد درگرفته بود، چرا که قرآنمى گوید: (همسر فرعون گفت: این نور چشم من و تو است، او را نکشید، شاید براى ما مفید باشد، یا او را به عنوان پسر انتخاب کنیم)!؛ «وَ قالَتِ امْرَاَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْن لِی وَ لَکَ لاتَقْتُلُوهُ عَسى اَنْ یَنْفَعَنا اَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً». به نظر مى رسد، فرعون از چهره نوزاد و نشانه هاى دیگر ـ از جمله گذاردن او در صندوق و رها کردنش در امواج «نیل» ـ دریافته بود، که این نوزاد از بنى اسرائیل است، ناگهان کابوس قیام یک مرد بنى اسرائیلى و زوال ملک او به دست آن مرد، بر روح او سایه افکند، و خواهان اجراى قانون جنایت بارش، درباره نوزادان بنى اسرائیل، در این مورد شد!. اطرافیان متملق و چاپلوس نیز، فرعون را در این طرز فکر تشویق کردند و گفتند: دلیل ندارد که قانون درباره این کودک اجرا نشود؟! اما «آسیه» همسر فرعون که نوزاد پسرى نداشت و قلب پاکش که از قماش درباریان فرعون نبود، کانون مهر این نوزاد شده بود، در مقابل همه آنها ایستاد و از آنجا که در این گونه کشمکش هاى خانوادگى غالباً پیروزى با زنان است، او در کار خود پیروز شد؟ و اگر داستان شفاى دختر فرعون نیز، به آن افزوده شود، دلیل پیروزى «آسیه» در این درگیرى روشن تر خواهد شد. ولى قرآن با یک جمله کوتاه و پر معنى در پایان آیه مى گوید: (آنها نمى دانستند چه مى کنند)؛ «وَ هُمْ لایَشْعُرُونَ». آرى، آنها نمى دانستند که فرمان نافذ الهى و مشیت شکست ناپذیر خداوند، بر این قرار گرفته است که، این نوزاد را در مهم ترین کانون خطر پرورش دهد، و هیچ کس را یاراى مخالفت با این اراده و مشیت نیست!.(1) ✍ پی نوشت : 🍃 (1). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و پنجم، ج 16، ص 35. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi